تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. یکی از بهترین حرکت‌های گوگل ساخت یک سیستم عامل بی‌نظیر به نام Android TV است. به احتمال فراوان با این سیستم عامل عالی آشنایی داشته باشید. سیستم عامل Android TV یکی از برترین سیستم عامل‌هایی می‌باشد که در بسیاری از تلویزیون‌ها به کار رفته است. همچنین نسخه‌ی گوشی این سیستم عامل با نام اندروید شناخته می‌شود و تفاوت‌هایی با ورژن تلویزیون دارد. برندهای معتبر تلویزیون همچون سونی و TCL از سیستم عامل Android TV در تلویزیون‌های خود استفاده می‌کنند. گوگل از عرضه‌ی نسخه‌ای جدید از Android TV به نام Google TV خبر داده بود. در این مقاله به بیان تفاوت Android TV با Google TV می‌پردازیم و ویژگی‌های این نسخه‌ی جدید را براتان شرح خواهیم داد.

Google TV چیست؟

Google TV چیست؟

گوگل در سال 2020 به طور رسمی Google TV را به بازار عرضه کرد. Google TV در قالب یک دستگاه شامل یک ریموت کنترل و یک بخش مخصوص برای اتصال به تلویزیون عرضه شد که به آن Chromecast گوگل تی وی نیز گفته می‌شود. این پلتفرم جدید مشابه Apple TV بوده و یک رقیب قدر برای آن خواهد بود. همانطور که در عکس مشخص است ریموت Chromecast کاملاً منحصربفرد بوده و دارای یک سری ویژگی‌ها و امکانات خاص همچون دسترسی به دستیارهای صوتی است. همچنین در این ریموت دسترسی به سرویس‌های آنلاین فیلم همچون Netflix و YouTube نیز وجود دارد. پلتفرم Chromecast در Google TV می‌تواند به بسیاری از تلویزیون‌ها متصل شود و امکانات اضافی را به منوی اصلی تلویزیون‌ها اضافه کند. تلویزیون‌هایی که دارای سیستم عامل Android TV هستند به طور گسترده از این دستگاه پشتیبانی خواهند کرد و شما می‌توانید دستگاه Google TV را برای آنها تهیه کنید. برای اتصال این دستگاه به تلویزیون ابتدا بخش مربوط به اتصال را به USB تلویزیون متصل می‌کنیم. پس از آن دستگاه آماده‌ی کار بر روی سیستم عامل تلویزیون خواهد بود.

گوگل تی وی چیست

البته همه چیز در مورد Google TV به اینجا ختم نمی‌شود. گوگل از پیش اعلام کرده بود به زودی تمام تلویزیون‌ها و دستگاه‌هایی که دارای سیستم عامل Android TV هستند جای خود را به گوگل تی وی می‌دهند. این شرکت معتبر گفته بود تا سال 2022 در تمام تلویزیون‌های اندرویدی شاهد Google TV به جای اندروید تی وی خواهیم بود. با آغاز سال 2021 میلادی کمپانی‌های معتبر از تکنولوژی‌های جدید خود پرده برداشتند و گوگل نیز Google TV را برای ارائه در تلویزیون‌ها آماده ساخت. تا کنون استفاده از این نسخه‌ی جدید سیستم عامل در تلویزیون‌های سونی و TCL تأیید شده است. یعنی در تمام تلویزیون‌های 2021 این دو برند شاهد استفاده از گوگل تی وی به جای Android TV خواهیم بود. یعنی برای بهره مندی از گوگل تی وی نیازی به خریداری آن به طور جداگانه نخواهد بود بلکه در تلویزیون‌های جدید در قالب سیستم عامل در دسترس خواهد بود.

تفاوت Google TV با Android TV

حالا ممکن است فکر کنید گوگل تی وی یک سیستم عامل جدید و متفاوت خواهد بود. باید بگوییم خیر اینطور نیست. در سال 2020 شاهد آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید تی وی در ورژن 9.0‌ بودیم. در سال 2021 ورژن 10 این سیستم عامل با نام Google TV شناخته می‌شود. پس می‌توان گوگل تی وی را یک نسخه‌ی پیشرفته‌ از آخرین ورژن Android TV دانست. یعنی گوگل تی وی یک سیستم عامل جدید محسوب نمی‌شود. همانطور که می‌دانیم ورژن جدید از هر سیستم عامل تا حدی متفاوت با ورژن‌های قدیمی خواهد بود. در این میان تفاوت‌های زیادی بین Android TV با Google TV وجود دارد. برای درک بهتر تفاوت‌های این دو نسخه از سیستم عامل را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

تفاوت Android TV با Google TV در رابط کاربری

اساسی‌ترین تفاوت میان آخرین نسخه از اندروید تی وی(ورژن 9.0) با گوگل تی وی در ظاهر منوی اصلی آنها است. به طور کلی بسیاری از بخش‌های اصلی موجود در این دو نسخه مشابه هستند اما چیدمان و پیکربندی آنها در منوی اصلی کاملاً با هم متفاوت خواهد بود. در عکس زیر می‌توانید حالت اصلی منو و امکانات Android TV نسخه‌ی 9.0 را مشاهده کنید. همانطور که مشخص است منوی اصلی به طور تمام صفحه است.

Android TV نسخه‌ی 9.0

تنظیمات، تایمر و زمان در بخش بالا و قسمت راست صفحه قرار گرفته‌اند. همچنین قسمت جستجو که جزو مهم‌ترین بخش‌ها است در بخش چپ صفحه قرار دارد. بخش مرکزی منو به اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های مشاهده شده توسط کاربر، لیست سرویس‌های قابل دسترسی، بازی‌های قابل پشتیبانی توسط سیستم عامل، ورودی‌ها و سایر دسترسی‌ها وجود دارد. با اسکرول صفحه به سمت پایین و بالا می‌توانید در بخش‌های مختلف منو بگردید. آنچه مطالعه کردید در مورد منوی اصلی آخرین نسخه از Android TV بود. اطلاعات کامل‌تر از این سیستم عامل را می‌توانید با یک کلیک در اینجا ببینید.

حالا منوی اصلی Google TV را بررسی می‌کنیم. در این نسخه تمام بخش‌های منوی اصلی به صورت تب یا زبانه در بالاترین بخش صفحه قرار دارد. به این صورت منوی اصلی بسیار مرتب‌تر به نظر می‌رسد و ظاهر زیباتری دارد. رفتن به هر بخش در منو با اسکرول کردن به سمت چپ و راست امکان پذیر خواهد بود. همچنین در هر زبانه امکانات منحصربفردی وجود دارد که به طور سازماندهی شده در لیست قرار گرفته‌اند.

منوی اصلی در سیستم عامل Google TV

سیستم عامل Google TV

در اولین زبانه بخش جستجو قرار گرفته است که از طریق آن می‌توانید به جستجو میان بخش‌های مختلف تلویزیون بپردازید. در کنار بخش جستجو قسمت For You قرار گرفته است. در این بخش برنامه‌های متناسب با سلیقه‌ی کاربر از تمام کانال‌ها به صورت یک لیست توسط سیستم عامل طبقه بندی می‌شود. همچنین شما می‌توانید این بخش را به طور کاملاً اختصاصی تغییر دهید. هنگامی که در حال تماشای یک برنامه هستید یک بخش به شکل زیر ظاهر می‌شود . این علامت به معنی ذخیره کردن بوده و با فشردن آن برنامه‌ای که در حال تماشای آن هستید در لیست “Watchlist” قرار می‌گیرد تا بتوانید بعداً نیز به تماشای آن بپردازید.

Watchlist در گوگل تی وی

در بخش پایین‌تر نیز اپلیکیشن‌های مورد علاقه کاربر قرار دارد. همچنین بخش Continue Watching برنامه‌هایی نمایش داده می‌شوند که شما در حال تماشای آن بوده‌اید و بنا به هر دلیلی ادامه‌ی آن را ندیده‌اید. این قسمت برای دیدن فیلم درست از جایی که قطع شده بسیار عالی است. در ادامه نیز ترندهای گوگل قرار دارد که یک بخش پیشنهادی برای کاربران است. ترندهای گوگل شامل فیلم‌ها و برنامه‌های پربازدید در سرویس‌های فیلمی است که در گوگل تی وی وجود دارند. در مجموع بخش For You یک بخش کاملاً اختصاصی برای سلیقه‌ی کاربران است و هیچ محتوای دیگری در آن وجود ندارد. شما می‌توانید برای دسترسی راحت‌تر تمام برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود را در این بخش قرار دهید.

ترندهای گوگل تی وی

بخش Movies که در کنار For You قرار گرفته کاملاً به معرفی فیلم‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه‌ی سیستم عامل می‌پردازد. تمام فیلم‌های تلویزیون را در این بخش می‌توانید ببینید.

بخش Shows نیز به همین ترتیب به طور اختصاصی مربوط به برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی است. هر برنامه‌ی تلویزیونی را در این بخش می‌توانید بیابید. هنگام راه اندازی گوگل تی وی یک لیست کامل از برنامه‌ها و سرویس‌هایی که این سیستم عامل پشتیبانی می‌کند به شما نمایش داده می‌شود. کاربر در این بخش باید برنامه‌هایی که در آن فعالیت دارد همچون YouTube و Netflix را انتخاب کند. به این ترتیب محتوای بخش Shows و Movies بسته به برنامه‌هایی که کاربر در آنها فعالیت دارد انتخاب می‌شوند.

بخش مربوط به برنامه‌ها و فیلم

بخش Apps نیز مربوط به اپلیکیشن‌های سیستم عامل Google TV می‌باشد. در این بخش اپلیکیشن‌های محبوب به طور پیشنهادی به شما نشان داده می‌شوند. Your Apps شامل اپلیکیشن‌هایی است که کاربر دانلود کرده است. Apps Categories اپلیکیشن‌ها را در دسته بندی مربوطه قرار داده تا راحت‌تر بتوانید آنچه که نیاز دارید را بیابید. Apps From My Other Devices نیز هنگامی که تلویزیون به یک دستگاه خارجی متصل می‌شود اپلیکیشن‌های موجود در آن دستگاه را نمایش خواهد داد.

بخش دانلود برنامه در Google TV

Featured به معرفی اپلیکیشن‌هایی که در آینده نزدیک روانه بازار می‌شوند می‌پردازد. و سایر بخش‌های بسیار گسترده که همگی مربوط به اپلیکیشن هستند و توضیح تمام آنها از حوصله‌ی این مقاله خارج است. اما به طور کلی باید بگوییم تفاوت Google TV با Android TV در بخش اپلیکیشن کاملاً مشخص است؛ چراکه این سیستم عامل دسترسی بسیار گسترده‌تری دارد. بخش آخر که Library نام دارد شامل ویدیوها و برنامه‌هایی است که کاربر ذخیره کرده است. بخش Settings یا همان تنظیمات نیز در گوشه‌ی انتهایی صفحه قرار دارد.

دسترسی به اپلیکیشن در گوگل تی وی

سایر تفاوت‌ها در Google TV با Android TV

دسترسی به اپلیکیشن و برنامه‌ها

پیش از این گوگل گفته بود که قصد دارد دسترسی به انواع محتوا را در نسخه‌ی جدید سیستم عامل خود افزایش دهد. با گستر‌ه‌ی وسیعی از برنامه‌ها که در Android TV وجود داشت ما توقع نداشتیم واقعاً تغییر خاصی در این سیستم عامل ببینیم. با این حال تفاوت Google TV با Android TV به طور کامل در منوی کاربری آنها قابل تشخیص است. این نسخه‌ی جدید از سیستم عامل بسیار باهوش‌تر شده و در نتیجه دسترسی گسترده‌تری به بستر وسیع اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند. در این سیستم عامل شما می‌توانید به طور کامل بر دانلود انواع اپلیکیشن تسلط داشته باشید. گوگل تی وی تمام نیازهای کاربر را در نظر می‌گیرد تا مناسب‌ترین برنامه‌ها را به کاربر پیشنهاد دهد. بی‌شک Google TV بهترین سیستم عامل برای دسترسی به دانلود برنامه خواهد بود.

بخش اتصالات

در Google TV بخش اتصالات مربوط به صفحه نمایش و صدا به طور کامل در تنظیمات سیستم عامل وجود دارد. در این بخش می‌توانید دستگاه‌هایی که به تلویزیون متصل هستند را مشاهده کنید. همچنین کلیه‌ی تنظیمات مربوط به اتصالات در این قسمت قرار دارد. Advanced Display Setting یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در تنظیمات تصویر این سیستم عامل است. در این بخش با فعال سازی حالت بازی می‌توانید کیفیت تصویر به همراه نرخ نوسازی را تنظیم کنید تا هنگام اتصال به کنسول‌های بازی کیفیت و نرخ نوسازی انتخاب شده بر روی بازی اعمال شود.

در بخش مربوط به تنظیمات صدا نیز تمام فرمت‌های قابل پشتیبانی در تلویزیون نمایش داده می‌شود تا فرمت صدای مورد نظر خود همچون دالبی دیجیتال یا دالبی اتموس را انتخاب کنید. با فعال سازی گزینه Automatic متناسب با کیفیت تصویر تنظیمات صدا نیز به طور خودکار انجام می‌شود.

تنظیمات صدا در گوگل تی وی

دسترسی به Google Assistant

احتمالاً نام دستیار صوتی گوگل به گوشتان خورده باشد. این دستیار صوتی ساخت شرکت گوگل بوده و امکانات بسیار گسترده‌ای را به کاربران عرضه می‌کند. تمام تلویزیون‌ها با سیستم عامل اندروید از این دستیار صوتی پشتیبانی می‌کنند. اما تفاوت Google TV با Android TV در نحوه‌ی دسترسی به این دستیار صوتی است. دستیار صوتی گوگل با صدا کار می‌کند. یعنی شما با وجود این دستیار صوتی نیازی به فشردن دکمه‌های ریموت کنترل تلویزیون نخواهید داشت. بلکه با صدا زدن دستیار صوتی می‌توانید تمام خواسته‌های خود را توسط صدا اجرا کنید.

HEY GOOLGE چیست؟

هی گوگل! صدای تلویزیون را زیاد کن(البته این دستیار صوتی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و باید جمله‌ی مورد نظر را با زبان انگلیسی بگویید.)، تلویزیون را روشن و خاموش کن و دستوراتی از این قبیل توسط دستیار صوتی اجرا می‌شود که راحتی کار با تلویزیون را برای کاربر فراهم می‌کند. حالا تفاوت Google TV با Android TV در دسترسی به این دستیار صوتی چیست؟ در Android TV یک میکروفون درون ریموت کنترل تعبیه شده است. شما می‌توانید با فشردن دکمه‌ی مربوط در این ریموت دستیار صوتی گوگل را صدا کنید.

در حالی که عملکرد Google Assistant در گوگل تی وی متفاوت است. برای صدا زدن این دستیار صوتی در Google TV نیازی به فشردن دکمه نخواهید داشت. بلکه کافی است عبارت “Hey Google” یا “Okay Google” را به زبان بیاورید. دستیار صوتی به سرعت بیدار شده و آماده‌ی خدمت به شما خواهد بود. به همین آسانی! به نظر می‌رسد دسترسی به دستیارهای صوتی در این سیستم عامل با پیشرفتی عالی همراه بوده است.

Google TV بهتر است یا Android TV؟

بسیاری از افراد بر این باورند که Google TV یک سیستم عامل جدید خواهد بود. این موضوع کمی پیچیده به نظر می‌رسد اما Google TV در واقع همان Android TV بوده و تنها یک نسخه‌ی جدید از سیستم عامل قبلی است. ولی باید درک کنیم این نسخه با تغییرات فوق العاده گسترده‌ای همراه خواهد بود که تا حد زیادی موجب ایجاد تفاوت Google TV با Android TV می‌شود. به بخش About در گوگل تی وی که اطلاعات مربوط به سیستم عامل وجود دارد رجوع کنید. همانطور که در عکس زیر مشخص است در بخش ورژن،‌ Android TV version 10 ‌نوشته شده است. یعنی گوگل تی وی نسخه‌ی 10 از سیستم عامل اندروید می‌باشد.

Google TV بهتر است یا Android TV؟

درست است که سیستم عامل Google TV همان اندروید است اما ظاهر منوی اصلی همانطور که مشاهده کردیم به طور کل تغییر می‌کند. همچنین دسترسی‌های سیستم عامل گسترده‌تر شده و گوگل تمرکز بیشتری بر محتوای اینترنتی داشته است. اتصال به انواع دیوایس‌های خارجی و دستیار صوتی گوگل در سیستم عامل Google TV راحت‌تر از قبل می‌باشد. به طور حتم Google TV به عنوان یک نسخه‌ی جدید از سیستم عامل اندروید بسیار باهوش‌تر شده و امکانات هوشمند بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پس Google TV بهتر و مدرن‌تر از Android TV خواهد بود. در حال حاضر تلویزیون‌های 2021 سونی و TCL از سیستم عامل Google TV پشتیبانی می‌کنند. در ادامه دو مدل از بهترین تلویزیون‌های سونی که از این سیستم عامل عالی پشتیبانی می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

بهترین تلویزیون‎‌ها با سیستم عامل Google TV

تلویزیون سونی Z9J

تلویزیون سونی Z9J

در ابتدای مطلب هم به این موضوع اشاره کردیم که تلویزیون‌های سونی همه از سیستم عامل Android TV استفاده می‌کنند. به همین دلیل تلویزیون‌های 2021 این برند اولین مدل‌هایی هستند که از نسخه‌ی پیشرفته‌ی این سیستم عامل یعنی Google TV پشتیبانی می‌کنند. یکی از این تلویزیون‌ها Z9J نام دارد. تلویزیون Z9J به عنوان بهترین تلویزیون سونی در سال 2021 معرفی شده است. بزرگ‌ترین برتری این مدل نسبت به سایر تلویزیون‌ها در کیفیت تصویر آن می‌باشد. کیفیت تصویر 8K باعث خلق تصاویری فوق العاده زیبا و باکیفیت در صفحه نمایش تلویزیون می‌شود.

سونی در جدیدترین تلویزیون‌های خود از پردازنده XR استفاده کرده است. این پردازنده جدید بسیار هوشمند بوده و به کمک هوش مصنوعی قادر به اعمال تنظیمات صدا و تصویر به طور خودکار خواهد بود. کیفیت تصویر 8K با این پردازنده همراه شده تا تصاویری زیبا و بسیار باکیفیت را خلق کند. یکی از ویژگی‌های مثبت دیگر در این تلویزیون بهره‌مندی از سیستم عامل گوگل تی وی است. این سیستم عامل در تلویزیون Z9J کلیه‌ی امکانات جدید را خواهد داشت. از رابط کاربری بسیار زیبا و جدید گرفته تا امکانات هوشمندی همچون دسترسی سریع‌تر به دستیار صوتی گوگل.

این سیستم عامل در تلویزیون Z9J بالغ بر 700,000 فیلم و برنامه را در سرویس٬های آنلاین فیلم پشتیبانی می‌کند. دسترسی به دستیار صوتی Alexa، اتصال به انوع دستگاه‌های خارجی بسیار سریع‌تر از قبل صورت می‌گیرد. همچنین در این تلویزیون از ریموت کنترل جدید سونی پشتیبانی می‌شود تا حس مدرن بودن را به طور کامل به کاربران القاء کند. سیستم عامل گوگل تی وی Z9J را به یکی از هوشمندترین و مدرن‌ترین تلویزیون‌های 2021‌ تبدیل کرده است.

تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J

پس از تلویزیون Z9J لقب بهترین مدل 2021‌ سونی به تلویزیون A90J‌ می‌رسد. این تلویزیون زیبا امکانات فوق العاده‌ای دارد که باعث شده به یکی از بی‌نقص‌ترین تلویزیون‌های سونی تبدیل شود. کیفیت تصویر این تلویزیون 4K است و از پردازنده جدید سونی تحت عنوان XR پشتیبانی می‌کند. این پردازنده جدید کاملاً هوشمند و حرفه‌ای تنظیمات تصویر را انجام می‌دهد. توسط این پردازنده روشنایی و افکت‌های تصویر متناسب با صحنه‌های فیلم تنظیم شده و تصاویری زیبا و محنصربفرد خلق می‌شوند. این تلویزیون OLED بوده و بی‌شک امسال به عنوان یکی از بهترین اولدهای 2021 شناخته خواهد شد.

XR 4K Upscaling در این تلویزیون با استفاده از پردازنده سونی کیفیت تصاویر را به طور هوشمند تا حد 4K ارتقاء‌ می‌بخشد. XR Motion Clarity یکی دیگر از ویژگی‌های تصویر در A90J است که پردازنده XR به طور مستقیم بر آن تأثیر می‌گذارد. این ویژگی تاری حرکت در صحنه‌های سریع را به حداقل می‌رساند تا کیفیت و جزئیات تصویر در این صحنه‌ها به طور کامل حفظ شود. در بخش امکانات هوشمند تلویزیون از سیستم عامل Google TV استفاده شده است. این سیستم عامل جدید رابط کاربری بسیار قوی و زیبایی دارد.

کار با آن بسیار راحت بوده و منوی آن نسبت به ورژن قبل اندروید تی وی مرتب‌تر به نظر می‌رسد. تمام بخش‌هایی که در ابتدای مطلب توضیح داده‌ایم شامل تلویزیون A90J نیز می‌شود. یعنی با وجود این سیستم عامل تلویزیون A90J یک مدل فول امکانات و بی‌نظیر است. دسترسی به دنیای عظیم دانلود اپلیکیشن در این سیستم عامل وجود دارد و پشتیبانی از سرویس‌های آنلاین تماشای فیلم گسترده‌تر از قبل خواهد بود.

سایر تلویزیون‌های سونی که دارای سیستم عامل گوگل تی وی هستند را در مطلب “جدیدترین تلویزیون‌های سونی 2021” می‌توانید مشاهده کنید. اگر شما هم مثل ما به سیستم عامل Google TV علاقه‌مند شده‌اید تا زمان ورود مدل‌های 2021 سونی به ایران صبر کنید تا بتوانید یک تلویزیون فوق العاده با سیستم عامل بی‌نظیر را تهیه کنید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تکنولوژی OLED

تکنولوژی OLED چیست؟ معرفی بهترین تلویزیون‌های اولد 2021

با پیشرفت تکنولوژی شاهد استفاده از فناوری‌های عالی در تلویزیون بوده‌ایم. بی‌شک برندهای معتبر بیشترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *