مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000

مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000

مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000

ال جی و سامسونگ به همراه سونی برترین برندهای تولید کننده تلویزیون در جهان هستند. این برندها هر سال محصولاتی جدید با اضافه شدن امکانات گسترده را به بازار عرضه می‌کنند. سال 2020 ال جی و سامسونگ تلویزیون‌هایی عالی و باکیفیت‌تر از همیشه را معرفی کردند. در این میان خریداران دوست دارند تفاوت برخی از مدل‌های 2020 ال‌جی با سامسونگ را بدانند. در این مطلب به مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000 که هر دو از مدل‌های پرفروش ال جی و سامسونگ هستند می‌پردازیم. پس اگر قصد خرید یکی از این تلویزیون‌های عالی را دارید با ادامه‌ی مطلب همراه باشید؛ تا اطلاعات کامل از تفاوت‌های میان این دو مدل را در اختیارتان قرار دهیم و در پایان مدل‌ مناسب‌تر برای خرید را به شما معرفی کنیم.

تلویزیون ال جی NANO80

تلویزیون ال جی NANO80

تلویزیون NANO80 ال جی جزو تلویزیون‌های رده متوسط نانوسل 2020‌ می‌باشد. این تلویزیون یکی از مدل‌هایی است که در مدت زمان کوتاهی وارد بازار ایران شد و با استقبال عالی از سوی کاربران مواجه شد. طراحی تلویزیون بسیار زیبا است و ال جی از پایه‌های دو شاخه مشابه سایر تلویزیون‌های نانوسل در طراحی آن استفاده کرده است. کیفیت تصویر تلویزیون 4K بوده و پنل آن IPS می‌باشد. تکنولوژی نانوسل در این تلویزیون تا حدی باعث افزایش وضوح و کیفیت تصویر شده است. ولی در کل کیفیت تصویر NANO80 در حد متوسط می‌باشد.

نسبت کنتراست تلویزیون ضعیف بوده و اوج روشنایی آن در محتوای SDR و HDR بسیار کم است. یعنی در اغلب مواقع با صفحه نمایشی نسبتاً تاریک مواجه خواهید بود. این تلویزیون از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نمی‌کند. یکنواختی خاکستری آن در حد متوسط بوده و در اطراف صفحه نمایش تصاویر کمی تاریک‌تر به نظر می‌رسند. همچنین یکنواختی خاکستری ضعیف باعث شده رنگ‌های مشکی در رنگ واقعی خود نمایش داده نشوند. یکی از ویژگی‌های مثبت این تلویزیون زاویه دید عالی است. تلویزیون ال جی NANO80 به دلیل استفاده از پنل IPS زاویه دید گسترده و بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

زمان پاسخگویی تلویزیون مناسب است اما ممکن است در صحنه‌های سریع برنامه‌های ورزشی شاهد لرزش و تاری تصاویر باشید. نرخ نوسازی تلویزیون 60‌ هرتز بوده و برای این نرخ نوسازی تأخیر در ورودی آن عالی خواهد بود. سیستم عامل تلویزیون webOS است که امکانات هوشمند و کاربردی بسیاری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. پس می‌توان گفت عملکرد این تلویزیون در بخش هوشمند بسیار مناسب است.

نقاط قوت NANO80

  • زاویه دید گسترده
  • بازتاب نور مناسب
  • تأخیر در ورودی ناچیز

نقاط ضعف NANO80

  • نسبت کنتراست کم
  • عدم پشتیبانی از local dimming
  • روشنایی ضعیف در محتوای HDR

تلویزیون سامسونگ TU8000

تلویزیون سامسونگ TU8000

در طرف دیگر مقایسه تلویزیون TU8000‌ سامسونگ قرار گرفته است. این تلویزیون جزو مدل‌های بالارده سامسونگ نیست اما امکانات گسترده و بسیار متنوعی دارد. در کنار این امکانات عالی از قیمت بسیار مناسبی هم برخوردار می‌باشد. به همین دلیل TU8000 زیبا در خانه‌ی بسیاری از هموطنان عزیز جا خوش کرده است. طراحی تلویزیون ساده و در عین حال شیک می‌باشد و سامسونگ از کیفیت تصویر 4K برای نمایش تصویر در تلویزیون بهره می‌گیرد.

پنل تلویزیون VA است و نسبت کنتراست فوق العاده‌ای به تلویزیون بخشیده است. این تلویزیون هم همانند NANO80 از فناوری نوردهی موضعی برخوردار نیست اما اوج روشنایی مناسب‌تری در محتوای SDR‌ ارائه می‌دهد. در حالی که روشنایی محتوای HDR دقیقاً مثل NANO80 بسیار ضعیف است. یکنواختی خاکستری تلویزیون در حد NANO80 می‌باشد اما یکنواختی خاکستری آن فوق العاده عالی عمل می‌کند. از نقاط ضعف این تلویزیون می‌توان به زاویه دید ضعیف آن اشاره کرد.

زمان پاسخگویی تلویزیون متوسط است. این تلویزیون نیز دارای نرخ نوسازی 60 هرتز بوده و عملکرد تأخیر در ورودی آن برای این نرخ نوسازی بسیار مناسب می‌باشد. تلویزیون سامسونگ TU8000 دارای سیستم عامل هوشمند Tizen است که امکانات هوشمند عالی به ویژه در بخش دانلود اپلیکیشن در اخیتار خریداران قرار می‌دهد. تفاوت این سیستم عامل با webOS ال جی را در ادامه مطلب می‌توانید مشاهده فرمایید.

نقاط قوت TU8000

  • نسبت کنتراست عالی
  • بازتاب نور مناسب
  • تأخیر در ورودی کم

نقاط ضعف TU8000

  • زاویه دید ضعیف
  • اوج روشنایی کم در محتوای HDR
  • طیف رنگی محدود
ویژگی‌ها و امتیازاتNANO80TU8000
نوع نمایشگرLEDLED
فناوری نمایشگرIPSVA
کیفیت تصویر4K4K
نوع پایهدوشاخهدوشاخه
ضخامت صفحه نمایش6.8 سانتی متر5.8 سانتی متر
امتیاز کلی6.67.0
نمایش فیلم5.97.0
برنامه‌های تلویزیونی7.37.2
برنامه‌‌های ورزشی 7.07.0
بازی‌های ویدیویی6.67.2
فیلم‌های HDR5.66.6
بازی‌های HDR6.77.1
مانیتور کامپیوتر7.97.6
طراحی7.07.0
کیفیت تصویر6.46.7
کنتراست6.09.2
حداکثر روشنایی SDR5.36.3
حداکثر روشنایی HDR4.95.0
زاویه دید7.25.5
بازتاب نور7.37.2
زمان پاسخگویی7.47.3
سرعت رفرش60 هرتز60 هرتز
تأخیر در ورودی9.79.7
ورودی HDMI4 عدد3 عدد
ورودی USB2 عدد2 عدد
خروجی صدای دیجیتال نوری1 عدد1 عدد
پشتیبانی از HDMI 2.1--
کیفیت صدا6.66.7
پاسخ فرکانسی6.57.0
قابلیت‌های اسمارت8.27.9
سیستم عاملWebOSTizen
برنامه‌ها و ویژگی‌‌ها8.08.5
حداکثر مصرف برق168 وات118 وات

طراحی و کیفیت ساخت

در تلویزیون ال جی NANO80 و TU8000 سامسونگ از مواد اولیه با کیفیت در ساخت بدنه تلویزیون استفاده شده است. هر دو تلویزیون دارای کیفیت پشت بدنه هم سطح هستند. همچنین برای نگهداری بدنه از پایه‌های دو شاخه در طراحی آنها استفاده شده است. البته ظاهر این پایه‌ها تا حدی با هم متفاوت می‌باشد. پایه‌های دو شاخه TU8000 از ارتفاع بیشتری برخوردار هستند و اندازه‌ی آنها کوچکتر است. درحالی که پایه‌های NANO80 عریض‌تر هستند و البته ارتفاع کمتری نسبت به پایه‌های سامسونگ دارند. در شکل زیر تفاوت طراحی پایه‌ها کاملاً مشخص است.

طراحی و کیفیت ساخت NANO80

تلویزیون ال جی NANO80 دارای ضخامت 6.8 سانتی‌متری است در حالی که TU8000 ضخامت کمتری معادل 5.8 سانتی متر دارد. از لحاظ حاشیه‌ بندی اطراف صفحه نمایش باید بگوییم TU8000 بسیار بهتر عمل کرده است. ضخامت حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش این تلویزیون 0.9 سانتی متر است که بسیار نازک بوده و اصلاً به چشم نمی‌آید. در حالی که ضخامت حاشیه‌های تلویزیون NANO80 به 1.8 سانتی‌متر می‌رسد. در مجموع به دلیل کیفیت ساخت مساوی می‌توان گفت در مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000 هر دو تلویزیون در بخش طراحی امتیازی مساوی کسب کرده‌اند.

مقایسه کیفیت تصویر

کیفیت تصویر NANO80

تلویزیون NANO80 از مدل‌های نانوسل ال جی است پس می‌توان توقع کیفیت تصویری مناسب را از آن داشت. این تلویزیون از کیفیت 4K برای نمایش تصاویر استفاده می‌کند. پنل تلویزیون IPS بوده و پردازنده تصویر آن از نوع چهار هسته‌ای می‌باشد. نسبت کنتراست تلویزیون به نسبت پایین است. یعنی گوشه‌های تصویر در رنگ‌های روشن، تیره‌تر به نظر می‌رسند. این تلویزیون از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نمی‌کند و تنظیم نور در صفحه نمایش آن به خوبی انجام نمی‌پذیرد. به همین دلیل اوج روشنایی آن در محتوای SDR و HDR ضعیف عمل می‌کند که به معنی عدم روشنایی کافی در صفحه نمایش خواهد بود.

مقایسه کنتراست NANO80 با TU8000

یکنواختی خاکستری عملکردی متوسط دارد. رنگ‌ها به خوبی در صفحه نمایش تلویزیون به نمایش گذاشته می‌شوند اما تا حد کمی در گوشه‌های اطراف شاهد تاریک شدن صفحه نمایش خواهیم بود. یکنواختی مشکی نیز عملکرد متوسطی دارد. این تلویزیون قادر به نمایش دقیق رنگ‌های مشکی نیست و ممکن است رنگ‌های مشکی کمی روشن‌تر از رنگ واقعی خود به نظر برسند. البته این مشکل اساسی محسوب نمی‌شود و اغلب اوقات زیاد مشخص نیست.

از ویژگی‌های مثبت تلویزیون می‌توان به زاویه دید عالی آن اشاره کرد. این تلویزیون زاویه دید گسترده‌ای را ارائه می‌دهد تا باعث افت کیفیت از زاویه‌های اطراف تلویزیون نشود. بازتاب نور در این تلویزیون بسیار معقول است؛ یعنی بازتاب نور در صفحه نمایش تلویزیون بسیار کم اتفاق می‌افتد. پشتیبانی از نمایش رنگ‌ها در تلویزیون ال جی NANO80 بسیار عالی است و قادر به نمایش رنگ‌های زیادی بر روی نمایشگر خواهد بود. همچنین گرادیان بسیار مناسبی دارد تا محوشدگی رنگ‌ها به خوبی انجام پذیرد.

کیفیت تصویر TU8000

تلویزیون TU8000 یکی از مدل‌های میان رده سامسونگ است که به نسبت کیفیت تصویر بسیار مناسبی دارد. این تلویزیون برای نمایش تصاویر از کیفیت 4K استفاده کرده و پردازنده تصویر آن Crystal Processor 4K نام دارد. پنل تلویزیون از نوع VA بوده و نسبت کنتراست فوق العاده‌ای را برای تلویزیون به ارمغان آورده است. این تلویزیون با نسبت کنتراست بی‌نظیر مرز بین رنگ‌های تیره و روشن را مشخص می‌کند تا به تفکیک رنگ‌ها کمک کند.

در تلویزیون TU8000‌ نیز از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نشده اما اوج روشنایی این تلویزیون در محتوای SDR به نسبت تلویزیون NANO80 بهتر بوده و روشنایی تقریباً مناسبی را برای نمایش محتوای SDR فراهم می‌کند. اما اوج روشنایی در محتوای HDR بسیار ضعیف است و در حد NANO80 خواهد بود. همچنین یکنواختی خاکستری تلویزیون دقیقاً عملکردی مشابه NANO80 دارد و در گوشه‌های اطراف صفحه نمایش تصاویر کمی تیره‌تر به نظر می‌رسند. اما یکنواختی مشکی در تلویزیون فوق العاده عمل می‌کند که دلیل عمده‌ی آن بهره گیری از پنل VA است.

با یکنواختی مشکی عالی رنگ‌های مشکی در واقعی‌ترین حالت به نمایش گذاشته می‌شوند. یکی از نقاط ضعف این تلویزیون زاویه دید ضعیف آن است. در واقع زاویه دید تلویزیون بسیار محدود بوده و عملکرد آن از NANO80 پایین‌تر خواهد بود. بازتاب تلویزیون مناسب است و تقریباً در حد NANO80 می‌باشد. یعنی صفحه نمایش تلویزیون در برابر بازتاب نورهایی همچون نور لامپ و پنجره به خوبی واکنش نشان می‌دهد. تفاوت در بازتاب نور تلویزیون TU8000 با NANO80‌ در عکس زیر مشخص است.

بازتاب نور تلویزیون TU8000 با NANO80‌

رنگ‌هایی که صفحه نمایش تلویزیون قادر به نمایش آنها است محدودتر از NANO80 بوده و گرادیان آن ضعیف‌تر عمل می‌کند. در مجموع به دلیل کنتراست و یکنواختی عالی در تلویزیون TU8000‌ می‌توان گفت این تلویزیون کیفیت تصویر بهتری نسبت به NANO80 دارد.

مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000 در ویژگی‌های بازی

در بخش گیمینگ تلویزیون NANO80 دارای زمان پاسخگویی متوسط است که با زمان پاسخگویی در TU8000 برابر است. البته سوسو زدن و تاری تصویر در تلویزیون TU8000‌ کمتر از NANO80‌ اتفاق می‌افتد. هر دو تلویزیون دارای نرخ نوسازی 60 هرتز هستند و عملکردی مشابه برای تأخیر در ورودی تلویزیون دارند. در این تلویزیون‌ها از ALLM پشتیبانی می‌شوند. اما شاهد پشتیبانی از HDMI 2.1 و VRR در هیچ کدام از مدل‌ها نیستیم. ویژگی‌های گیمینگ تلویزیون NANO80‌ و TU8000‌ در یک حد بوده و هر دو برای بازی‌های ویدیویی عملکرد متوسطی دارند.

مقایسه پورت‌های ورودی

در تلویزیون NANO80‌ ورودی‌های اصلی تلویزیون شامل 4 عدد پورت HDMI، دو عدد پورت USB و یک ورودی صدای دیجیتال اپتیکال می‌باشد. تعداد این ورودی‌ها در تلویزیون سامسونگ TU8000 برابر است با 3 عدد ورودی HDMI، دو ورودی USB و یک ورودی دیجیتال اپتیکال صدا که یک پورت HDMI از NANO80 کمتر می‌باشد.

مقایسه پورت‌های ورودی

همچنین ورودی‌های کامپوزیت و کامپوننت در تلویزیون NANO80 وجود دارند. ورودی‌ کامپوننت در TU8000 پشتیبانی نمی‌شود. هردو تلویزیون دارای ورودی کابل آنتن و Ethernet هستند. در مجموع تلویزیون NANO80 دارای یک ورودی بیشتر HDMI‌ و ورودی کامپوننت می‌باشد که باعث برتری بر TU8000 در بخش پورت‌های ورودی شده است.

رابط کاربری

ال جی و سامسونگ هر کدام از سیستم عامل‌هایی متفاوت استفاده می‌کنند و دارای منوی کاربری متفاوتی هستند. در تلویزیون ال جی NANO80 از سیستم عامل webOS ال جی استفاده شده که رابط کاربری فوق العاده‌ای دارد. منوی این سیستم عامل بسیار شیک و زیبا بوده و کار با آن بسیار راحت خواهد بود. به همین خاطر تلویزیون NANO80 با سیستم عامل webOS رابط کاربری بسیار قوی دارد.

مقایسه سیستم عامل

سیستم عامل تلویزیون TU8000 تایزن (TIZEN) نام دارد و از لحاظ طراحی و عملکرد بسیار مناسب است. همچنین کار با منوی آن آسان است اما به خوبی NANO80 نخواهد بود و امتیاز پایین‌تری را در زمینه‌ی رابط کاربری تلویزیون کسب کرده است. اما در بخش دانلود اپلیکیشن سیستم عامل تایزن بهتر عمل می‌کند و دسترسی گسترده‌ای به دانلود انواع برنامه برای کاربران فراهم می‌کند.

در حالی که سیستم عامل webOS دسترسی محدودتری به دانلود اپلیکیشن دارد. در مجموع تفاوت در سیستم عامل‌های تلویزیون NANO80 با TU8000 زیاد قابل توجه نیست و تفاوت زیادی در امتیازات آنها برای رابط کاربری مشاهده نمی‌شود.

مقایسه کلی تلویزیون NANO80 با TU8000

همانطور که مشاهده کردید در مقایسه تلویزیون NANO80 با TU8000 تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد که ممکن است باعث سردرگمی خریداران شود. در مجموع تلویزیون سامسونگ TU8000 به دلیل کسب امتیاز بیشتر گزینه‌ی بهتری جهت خرید خواهد بود.

این تلویزیون زیبا کیفیت تصویر مناسبی دارد. یکنواختی مشکی عالی و کنتراست فوق العاده از ویژگی‌های تصویر تلویزیون است. البته این تلویزیون زاویه دید بسیار ضعیفی دارد. به طور کلی TU8000‌ یک تلویزیون متوسط با امکانات مناسب است. ویژگی دیگر این تلویزیون که محبوبیت آن را دو چندان کرده قیمت بسیار عالی آن برای خرید می‌باشد.

البته تلویزیون ال جی NANO80 هم دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که آن را به یکی از گزینه‌های مناسب ال جی تبدیل کرده است. زاویه دید تلویزیون عالی است و کیفیت تصویر آن در حد مناسب عمل می‌کند. ورودی‌های تلویزیون متنوع بوده و سیستم عامل آن رابط کاربری بسیار قوی دارد. این تلویزیون دارای قیمت بالاتری نسبت به TU8000 است اما هنوز یکی از تلویزیون‌های قیمت مناسب ال جی محسوب می‌شود. برای خرید این تلویزیون‌های بی‌نظیر به لینک‌های زیر مراجعه فرمایید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

مقایسه تلویزیون X90J با QNED90

مقایسه تلویزیون سونی X90J با ال‌جی QNED90

این مطلب را به مقایسه دو مدل مناسب از سونی و ال‌جی اخصاص داده‌ایم. تلویزیون QNED90 ال‌جی توانسته امتیازی نزدیک به تلویزیون سونی X90J را کسب کند. با این حال این دو مدل دارای تفاوت‌های زیادی هستند که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *