تلویزیون ال جی NANO90

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال جی NANO90VNA سری 2020

ال‌جی NANO90VNA یک تلویزیون مناسب در سری نانوسل ال جی به شمار می‌آید. این تلویزیون دارای پنل IPS با زاویه دید نسبتا گسترده است، با این حال نسبت کنتراست پایین و یکنواختی رنگ مشکی متوسطی دارد. این تلویزیون دارای ویژگی نوردهی موضعی (full-array local dimming) است که میزان کنتراست را کمی بهبود می‌بخشد اما عملکرد آن واقعا ناامید کننده است. با اینکه این دستگاه خیلی روشن نمی‌شود اما دارای کارایی قابل توجهی است، بنابراین برای قرارگیری در اتاق‌های دارای نور متوسط مناسب است. متاسفانه محتوای HDR بر روی این تلویزیون چندان خوب به نظر نخواهد آمد چرا که به اندازه کافی روشن نمی‌شود تا جزئیات واقعی در تصویر را به نمایش بگذارد. همچنین این تلویزیون دارای زمان پاسخگویی عالی، تاخیر ورودی خیلی کم و سرعت تازه سازی تصویر 120 هرتز است که برای اجرای بازی بسیار مناسب است.
این تلویزیون در حال حاضر از فناوری نرخ تازه سازی متغیر (FreeSync (VRR پشتیبانی نمی‌کند، اما این فناوری در به‌روزرسانی سیستم عامل بعدی در دسترس خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال جی NANO90
امتیاز کلی:
کنتراست 6.3
نوردهی موضعی (Local Dimming) 5.0
حداکثر روشنایی SDR 6.5
حداکثر روشنایی HDR 6.2
زاویه دید 6.8
یکنواختی رنگ مشکی 6.1
بازتاب نور 8.4
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.3
لرزش و سوسو 9.9
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 7.0
برنامه‌های تلویزیون 7.7
محتوای ورزشی 7.8
بازی‌های ویدیویی 8.3
فیلم‌های HDR 6.7
بازی‌های HDR 7.9
مانیتور PC 8.3

استفاده ترکیبی (امتیاز 7.5)

ال‌جی NANO90VNA تلویزیون خوبی است که با پنل IPS خود زاویه دید نسبتاً وسیعی را ایجاد می‌کند که برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی، ورزش یا استفاده از آن به عنوان مانیتور کامپیوتر بسیار مناسب است. این تلویزیون از نسبت کنتراست پایین و یکنواختی رنگ مشکی متوسطی برخوردار است؛ بنابراین برای تماشای فیلم یا بازی در تاریکی گزینه چندان مناسبی نیست. به علاوه این دستگاه قادر به نمایش محتوای HDR واقعی نیست چرا که به اندازه کافی روشن نمی‌شود تا جزئیات دقیق را به نمایش بگذارد. خوشبختانه دارای پاسخگویی سریع و تاخیر ورودی خیلی کم است که برای اجرای بازی بسیار عالی است.

  • زاویه دید نسبتا وسیع
  • تاخیر ورودی بسیار کم
  • هندلینگ بازتاب چشمگیر
  • نسبت کنتراست کم
  • جزئیات دقیقی در محتوای HDR نمایش نمی‌دهد.
  • روشنایی نه چندان زیاد.

نمایش فیلم (امتیاز 7.0)

تلویزیون NANO90VNA برای تماشای فیلم مناسب است. به دلیل برخورداری از پنل IPS از نسبت کنتراست پایینی برخوردار است. خوشبختانه این تلویزیون دارای مشخصه نوردهی موضعی (full-array local dimming) است که کنتراست را بهبود می‌بخشد، با این حال جابجایی بین مناطق تاریک تصویر به خوبی کنترل نمی‌شود. ناگفته نماند این تلویزیون محتوای 1080p را به خوبی ارتقاء می‌دهد و به راحتی قادر است لرزش را هر منبعی حذف کند.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 7.7)

LG NANO90VNA برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی چندان روشن نیست اما خوشبختانه دارای عملکرد بازتاب نور چشمگیری است، بنابراین شما نباید هیچ مشکلی برای قرار دادن آن در یک اتاق روشن داشته باشید. همچنین چنانچه تمایل داشته باشید با تمام اعضای خانواده به تماشای برنامه‌ی تلویزیونی بنشینید دارای زاویه دید بسیار گسترده است. جالب است بدانید که این تلویزیون به خوبی و بدون ایجاد هیچ دردسری محتوای با وضوح پایین همچون گیرنده دیجیتال یا سایر برنامه‌ها را ارتقاء می‌دهد، در ضمن فروشگاه محتوای ال جی تعداد زیادی از برنامه‌های موجود برای بارگیری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.8)

تلویزیون ال جی NANO90VNA برای تماشای ورزش بسیار مناسب است. این دستگاه از زاویه دید نسبتا گسترده‌ای برخوردار است و بهره‌مندی آن از انعکاسنور چشمگیر موجب می‌شود تلویزیون برای اتاق‌های روشن مناسب باشد. متاسفانه یک اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty Screen) در مرکز قابل مشاهده است که می‌تواند در هنگام تماشای محتوای ورزشی حواس پرتی ایجاد کند. همچنین، زمان پاسخ دهی عالی و ویژگی درج فریم سیاه به بهبود ظاهر حرکت کمک می‌کند.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.3)

LG NANO90VNA برای بازی‌های ویدیویی عالی است. این تلویزیون زمان پاسخگویی سریع، ویژگی درج فریم سیاه و تاخیر ورودی بسیار کمی دارد. با این حال برای اجرای بازی در اتاق‌های تاریک ایده‌آل نیست چرا که نسبت کنتراست کمی دارد، اما در اتاق‌های روشن دارای عملکرد بازتاب چشمگیری است. این تلویزیون در حال حاضر از هیچ گونه سرعت تجدید متغیر (VRR) پشتیبانی نمی‌کند اما در به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل این قابلیت به آن اضافه خواهد شد.

فیلم‌های HDR (امتیاز 6.7)

تلویزیون ال جی NANO90VNA برای نمایش فیلم‌های HDR خوب است. این تلویزیون از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند، طیف گسترده‌ای از رنگ را برای محتوای HDR به نمایش می‌گذارد اما به اندازه کافی روشن نمی‌شود تا جزئیات دقیق تصویر را به نمایش بگذارد. به علاوه از نسبت کنتراست پایین و یکنواختی رنگ مشکی متوسط برخوردار است، لذا برای تماشای فیلم در تاریکی ایده‌آل نیست. با این حال از پنل full-array با local dimming برخوردار است که نسبت کنتراست را بهبود می‌بخشد.

بازی HDR (امتیاز 7.9)

این تلویزیون ال جی برای اجرای بازی HDR بسیار خوب است و دلیل اصلی آن عملکرد چشمگیر بازی است. تلویزیون NANO90VNA تاخیر ورودی خیلی کمی دارد و زمان پاسخگویی سریع آن منجر به ایجاد کمترین میزان تاری حرکت خواهد شد. این دستگاه در حال حاضر از VRR پشتیبانی نمی‌کند اما در آینده با به روزرسانی سیستم عامل در دسترس قرار می‌گیرد. متاسفانه محتوای HDR در این تلویزیون چندان خوب به نظر نمی‌رسد چرا که به اندازه کافی روشن نمی‌شود تا جزئیات تصویر را به نمایش بگذارد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.3)

LG NANO90VNA برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر بسیار مناسب است. دارای زاویه دید نسبتاً گسترده و عملکرد بازتاب نور چشمگیر است. این مدل chroma 4:4:4 مناسب را نشان می‌دهد که برای خواندن متن بسیار مهم است، به علاوه دارای تاخیر ورودی بسیار کمی است. محتوای دارای حرکت سریع به لطف زمان پاسخ‌دهی سریع خوب به نظر می‌رسد و این تلویزیون هیچ گونه خطر ماندگاری دائمی تصویر را ندارد.

موقعیت در بازار

تلویزیون الجی NANO90VNA یک تلویزیون LED با کیفیت متوسط 4K در سری 2020 NanoCell است. این تلویزیون جایگزین LG SM9000 می‌شود و در رده بندی بالاتر از LG NANO85 در ایالات متحده و LG NANO86 در کانادا و اروپا قرار می‌گیرد. در ایالات متحده پایین‌تر از مدل NANO91 قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد یک تلویزیون مشابه با پایه متفاوت است. همچنین این تلویزیون بالاتر از سری 9 تلویزیون‌های 8K ال جی قرار دارد. رقبای اصلی این تلویزیون سونی X8000H، سامسونگ Q70T QLED و هایسنس H8G هستند.

طراحی

استایل (امتیاز 8.5)

این تلویزیون نانوسل از سری 9 ال جی از طراحی عالی بهره‌مند است، این طراحی متفاوت از ال‌جی SM9000 2019 است. به علاوه این طراحی خیلی شبیه ال جی NANO85 است و از سه طرف دارای حاشیه‌های نازک است. همچنین این تلویزیون دارای دو پایه‌ی پهن ایستاده است که در مقایسه با پایه‌ی شیک نصب شده در مرکز SM9000 تنزل یافته است. در مجموع این تلویزیون ساده به نظر می‌رسد.

پایه

پایه‌ی این تلویزیون متفاوت با مدل قبلی خود یعنی ال جی SM9000 است؛ به این صورت که به جای یک پایه نصب شده در مرکز، دو پایه در لبه تلویزیون مشاهده می‌شود، بنابراین برای قرارگیری آن به یک میز عریض نیاز خواهید داشت. فضای کافی برای قرارگیری ساندبار در مقابل آن نیز وجود دارد.

پایه ی تلویزیون ال جی NANO90

پنل پشتی تلویزیون NANO90VNA

آخرین به‌روزرسانی 08/17/2020: تایید شده است که پنل پشتی تلویزیون از فلز ساخته شده است و نه پلاستیک. قسمت پشتی این تلویزیون از فلز صاف ساخته شده است و طراحی ساده‌ای دارد. ورودی‌ها رو به پایین و رو به پهلو وجود دارد، همچنین قلاب‌هایی روی پایه‌ها وجود دارد که به عنوان مدیریت کابل عمل می‌کنند.

پنل پشتی تلویزیون NANO90

فریم اطراف نمایشگر

این تلویزیون ال جی دارای فریم‌های نازکی است که باعث حواس پرتی نخواهد شد.

فریم اطراف نمایشگر NANO90

ضخامت

این تلویزیون همچون دیگر تلویزیون‌های سری 9 نانوسل نسبتا نازک است و چنانچه آن را روی دیوار نصب کنید، بیرون زدگی زیادی ندارد.

ضخامت تلویزیون نانوسل NANO90

کیفیت ساخت (امتیاز 7.0)

آخرین 08/17/2020 به‌روزرسانی: این تلویزیون از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است، بدنه آن از فلز و پلاستیک ساخته شده است که به نظر ارزان می‌آید و امتیاز مثبتی دریافت نخواهد کرد. با این حال ساختار کلی تلویزیون خوب است و قسمت‌های مختلف به خوبی با هم ترکیب شده‌اند. امکان لرزش تلویزیون خیلی کم است، مخصوصا برای تلویزیونی با این ابعاد. مکان ورودی‌ها مقداری نرم و انعطاف پذیر هستند و این از نظر بیشتر کاربران مسئله جدی نخواهد بود.

کیفیت ساخت تلویزیون NANO90

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 6.3)

نسبت کنتراست برای این تلویزیون که از پنل IPS برخوردار است بد نیست. کنتراست این تلویزیون مشابه سایر تلویزیون‌های ال جی است که در گذشته شاهد بوده‌ایم اما به اندازه LG NANO85 نیست. هنوز رنگ‌های مشکی به رنگ خاکستری نزدیکتر به نظر می‌آید، این مسئله در یک اتاق تاریک قابل توجه است هرچند که این تلویزیون دارای ویژگی نوردهی موضعی (full-array local dimming) است که نسبت کنتراست را بهبود می‌بخشد.

نوردهی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 5.0)

سری NANO90VNA دارای ویژگی نوردهی موضعی (full-array local dimming) است، اما کاملا ناامید کننده است. زمانی که اجسام کوچک و نورانی در سراسر صحنه حرکت می‌کنند، مناطق کم نور خیلی سریع تغییر نمی‌کنند و متوجه انتقال‌ها خواهید شد. Local Dimming همچنین صحنه‌های تاریک را فشرده می‌کند. ما توصیه می‌کنیم Local Dimming را روی “متوسط” تنظیم کنید، اما حتی با اعمال این تنظیمات هنوز هم مشکلاتی وجود دارد چرا که منابع کوچک نور اصلا ظاهر نمی‌شوند. همچنین از آنجا که این تلویزیون IPS نسبت کنتراست کمی دارد، رنگ‌های مشکی هنوز خاکستری به نظر می‌رسند. این تلویزیون زیرنویس‌ها را به خوبی مدیریت می‌کند چرا که شکاف نور قابل توجهی وجود ندارد.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 6.5)

سری NANO90VNA دارای وضوح بسیار خوبی در محتوای SDR است و بسیار شبیه LG NANO85 است. وقتی مناطق بزرگ و روشن صفحه را بپوشانند، به سرعت روشنایی خود را از دست می‌دهد که احتمالا به دلیل محدودیت روشنایی خودکار (ABL) آن است.

حداکثر درخشندگی پس از کالیبراسیون با تنظیم حالت تصویر روی Expert (حالت تاریک)، روشنایی و کنتراست هم به ترتیب روی Max و نوردهی موضعی روی Medium به دست آمده است.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 6.2)

حداکثر روشنایی HDR عادی است. این تلویزیون ال جی به اندازه کافی روشن نمی‌شود تا هایلایت‌های تصویر را در HDR نشان دهد.

میزان حداکثر روشنایی قبل از کالیبراسیون در حالت تصویر سینمایی با تنظیم روشنایی و کنتراست روی “Max” و Local Dimming روی ” Medium”اندازه گیری شده است.

اگر روشن‌ترین تصویر ممکن را می‌خواهید از حالت تصویر “زنده” و تنظیم نوردهی موضعی روی “متوسط” استفاده کنید. در تست انجام شده 692 نیت روشنایی به دست آمد با این حال تنها چند ثانیه طول کشید تا به حدود 320 نیت برسد.

یکنواختی خاکستری (امتیاز 6.7)

این تلویزیون دارای یکنواختی خاکستری خوبی است. لبه‌های صفحه نمایش به مراتب از وضوح تاریک‌تری برخوردار هستند و صفحه کثیف (Dirty Screen) قابل توجهی دیده می‌شود که در هنگام تماشای محتوای ورزشی باعث ایجاد حواس پرتی می‌شود. یکنواختی رنگ خاکستری در صحنه‌های تاریک بسیار بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 6.8)

سری NANO90VNA دارای زاویه دید مناسبی است؛ البته این مقدار به اندازه اکثر تلویزیون‌های IPS خوب نیست اما با این وجود هنگام مشاهده محتوای تلویزیون از کنار، تصویری نسبتا دقیق دریافت می‌کنید.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 6.1)

ال جی NANO90VNA دارای یکنواختی رنگ مشکی متوسط است. بدون روشن بودن ویژگی نوردهی موضعی، تصویر در تمام نقاط کدر می‌گردد و نور پس زمینه در گوشه‌ها قابل مشاهده است، به ویژه اینکه در پایین سمت چپ درز نور دیده می‌شود و دیدن تصویر در این قسمت مقداری مشکل است. زمانی که صحنه‌های تاریک را در یک اتاق تاریک تماشا می‌کنید درز نور پس زمینه قابل توجه است. با فعال بودن نوردهی موضعی تمام صفحه سیاه‌تر است اما شکاف نور بیشتری در اطراف صلیب مرکزی وجود دارد.

یکنواختی رنگ مشکی

بازتاب تلویزیون ال‌جی NANO90VNA (انعکاس نور) (امتیاز 8.4)

هندلینگ بازتاب نور عالی است. این تلویزیون عملکرد خوبی در اتاق‌های دارای نور متوسط دارد. حتی زمانی که تابش نور بر روی آن مستقیم باشد، بازتاب‌ها بیش از حد منحرف نمی‌شوند. در مجموع برای قرار دادن NANO90VNA در یک اتاق روشن مشکلی نخواهید داشت.

بازتاب (انعکاس نور)

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.1)

دقت رنگ پیش فرض کاملا خوب است. بیشتر رنگ‌ها کمی نادرست هستند و دمای رنگ کمی نسبت به هدف 6500K گرم‌تر است و به آن رنگ قرمز/زرد می‌بخشد. متاسفانه تعادل رنگ سفید خاموش است که سایه‌های خاکستری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاما نیز منحنی را به خوبی دنبال نمی‌کند، بنابراین اکثر صحنه‌ها بیش از حد تاریک هستند.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

سری NANO90VNA پس از کالیبراسیون از دقت رنگی برجسته‌ای برخوردار است. هر گونه عدم دقت باقیمانده بدون کمک رنگ سنج قابل مشاهده نیست. گاما نیز تقریبا کاملاً منحنی هدف را دنبال می‌کند. متأسفانه دمای رنگ کمی سرد است و به تصویر، رنگی مایل به آبی می‌بخشد.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p مانند دی وی دی‌ها یا کنسول‌های قدیمی بازی‌های ویدیویی بدون هیچ گونه مشکلی ارتقاء داده می‌شود.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

این تلویزیون محتوای 720p همچون گیرنده دیجیتال را بدون هیچ گونه حالت غیر طبیعی ارتقاء می‌دهد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p تقریباً به اندازه محتوای 4K native عالی به نظر می‌رسد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

سری NANO90VNA بدون هیچ مشکلی محتوای 4K را کاملاً نمایش می‌دهد.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این تلویزیون 4K است و سیگنال 8K را نشان نمی‌دهد.

پیکسل‌ها

ساختار پیکسل‌های این تلویزیون متفاوت از LG SM9000 است و از ترکیب بندی زیر پیکسل BGR استفاده می‌کند. این مسئله روی تصویر کلی تأثیر نمی‌گذارد اما ممکن است در نحوه نمایش متن تأثیر بگذارد.

طیف رنگ در تلویزیون NANO90VNA(امتیاز 7.9)

تلویزیون NANO90VNA دارای طیف گسترده‌ای از رنگ است و از این نظر مشابه LG SM9000 و کمی بهتر از NANO85 است. این پوشش رنگی از نظر فضای رنگی معمول استفاده شده DCI-P3 بسیار عالی است اما در فضای گسترده‌تر رنگی Rec 2020، پوشش محدودی دارد. EOTF منحنی هدف را به خوبی دنبال می‌کند تا زمانی که در حداکثر روشنایی متوقف شود اما بیشتر صحنه‌ها هنوز کمی بیش از حد روشن شده‌اند. EOTF در حالت “بازی” بسیار مشابه است.

اگر HDR را بیش از حد کم نور مشاهده نمودید؛ حالت تصویر را روی ‘Vivid’، نوردهی موضعی را روی ‘High’ و روشنایی و کنتراست را روی ‘Max’ تنظیم کنید. اعمال این تنظیمات موجب می‌شود یک تصویر روشن‌تر را نظاره‌گر باشید.

حجم رنگ (امتیاز 6.9)

حجم رنگ بسیار خوب NANO90VNA به دلیل نسبت کنتراست کم قادر نیست رنگ‌های تیره را به خوبی نمایش دهد و همانند بسیاری از تلویزیون‌های LED نمی‌تواند رنگ‌های آبی روشن را نمایش دهد.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.2)

ال جی NANO90VNA از گرادیان خوبی برخوردار است اما متاسفانه به اندازه LG SM9000 خوب نیست. نواربندی قابل توجهی در رنگ قرمز و حتی بیشتر در خاکستری وجود دارد. فعال کردن Smooth Gradiation بر الگوی آزمون تاثیر نمی‌گذارد اما باعث می‌شود محتوای واقعی بهتر به نظر برسد.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 9.6)

بلافاصله پس از نمایش تصویر ثابت استاتیک با کنتراست بالا به مدت 10 دقیقه کمی نگهداشت موقتی تصویر وجود دارد. این می‌تواند بین واحدها متفاوت باشد و هیچ ارتباطی با ماندگاری دائمی تصویر مرتبط با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تصاویر ثابت ندارد.

خطر ماندگاری تصویر دائمی (امتیاز 10)

اگر چه تعدادی از پنل‌های IPS از این قبیل از مشکل حفظ تصویر موقتی برخوردار هستند اما به نظر نمی‌رسد این مسئله پایدار باشد چرا که پنل IPS در آزمایش طولانی مدت ایمن مانده است.

حرکت-جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.3)

سری NANO90VNA دارای زمان پاسخگویی عالی است. در انتقال قسمت‌های تیره‌تر مقداری پرش وجود دارد اما به طور کلی حرکت نرم است. این مسئله یک پیشرفت قابل توجه نسبت به LG SM9000 محسوب می‌شود.

زمان پاسخگویی

عدم سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.9)

ال‌جی NANO90VNA تنها زمانی که نور پس زمینه از روشنایی 100 درصد برخوردار است بدون لرزش است. در غیر این صورت در سرعت 960 هرتز سوسو می‌زند و این مقدار آن قدر زیاد است که نباید برای بیشتر افراد قابل توجه باشد. وقتی TruMotion فعال است و در 60Hz با ویژگی درج فریم سیاه فعال می‌شود نور پس زمینه در 120Hz می‌لرزد.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

سری ال جی NANO90VNA دارای درج فریم مشکی برای کمک به بهبود ظاهر حرکت است. در فرکانس 120 گیگاهرتز با فعال کردن TruMotion در حالت “بازی” می‌توانید از حالت فرکانس 60 هرتز استفاده کنید و تنظیمات Motion Pro را فعال کنید. ویژگی BFI در این تلویزیون به اندازه تلویزیون‌های دیگر تاری حرکت را برطرف نمی‌کند.

درون یابی حرکتی

این تلویزیون می‌تواند حرکت را تا سرعت 120 فریم در ثانیه که تحت عنوان Soap Opera Effect شناخته می‌شود درون یابی کند.

برای روشن کردن آن، در تنظیمات TruMotion ویژگی‌های De-Judder و De-Blur را روی ‘Max’ تنظیم کنید.

در صحنه‌های اکشن برخی از مصنوعات وجود دارد. با این حال باعث حواس پرتسی نمی‌شود و نباید در بیشتر محتواها مورد توجه قرار گیرد.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 6.8)

از آنجایی که تلویزیون نانو 90 دارای زمان پاسخگویی سریعی است، پرشی وجود دارد که هر فریم طولانی‌تر نگه داشته می‌شود. با فعال کردن ویژگی درون یابی حرکتی قادر خواهید بود میزان پرش تصویر را کاهش دهید.

لرزش در 24p (امتیاز 10)

این تلویزیون ال جی می‌تواند لرزش را از هر منبعی مانند پخش کننده‌های Blu-ray یا برنامه‌های بومی حذف کند. برای حذف لرزش Real Cinema را روشن کنید.

نرخ تجدید متغیر (تست نشده است)

NANO90VNA دارای نرخ تازه سازی بالای 120 هرتز است. در حال حاضر از HDMI Forum VRR پشتیبانی می‌کند و همچنین قرار است از FreeSync در به روزرسانی آینده سیستم عامل پشتیبانی کند، بنابراین ما پس از انتشار بررسی آن را به روز می‌کنیم.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی

سری NANO90VNA تا زمانی که در حالت «بازی» باشید دارای تاخیر ورودی کم است. این حالت “Auto Low Latency” را دارد که تشخیص می‌دهد کنسول بازی سازگار چیست و به طور خودکار به حالت “Game” تغییر پیدا می‌کند تا از کمترین تاخیر در ورودی اطمینان حاصل شود. برای این کار پاسخ سریع بازی (Instant Game Response) را روشن کنید.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 9.6)

این تلویزیون از بیشتر رزولوشن‌های رایج پشتیبانی می‌کند، از جمله می‌توان به 4k @ 120Hz در ورودی‌های HDMI 3 و 4 اشاره داشت. همچنین این تلویزیون قابلیت نمایش chroma 4:4:4 در همه‌ی رزولوشن‌ها بجز 4k @ 120Hz را دارد که برای خواندن متن در صورت استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر مهم است. برای دریافت chroma 4: 4: 4 نماد ورودی را از home dashboard روی ‘PC’ تنظیم کنید. برای پهنای باند کامل از منوی تنظیمات HDMI ULTRA HD Deep Color را فعال کنید.

همه ورودی‌ها

  • HDMI: 4
  • USB: 3
  • خروجی صدا دیجیتال نوری: 1
  • تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1
  • اترنت: 1
ورودی‌های پشت تلویزیون NANO90

مشخصات ورودی‌های تلویزیون NANO90VNA

  • HDR10 : دارد
  • دالبی ویژن: دارد
  • HLG : دارد
  • پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)
  • HDMI 2.1 : دارد (HDMI 3،4)
  • CEC: دارد
  • HDCP 2.2: بله (HDMI 1،2،3،4)
  • پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

NANO90VNA از 4K @ 120Hz در HDMI 3 و 4 پشتیبانی می‌کند اما از آنجا که ما هنوز منبع HDMI 2.1 نداریم، هنوز نمی‌توانیم پهنای باند کامل را آزمایش کنیم.

ورودی‌های جانبی تلویزیون NANO90

گذرگاه صوتی

  • ARC: دارد (HDMI 3)
  • پشتیبانی از eARC: دارد
  • Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC: دارد
  • 5.1 Dolby Digital توسط ARC: دارد
  • 5.1 Dolby Digital via Optical: دارد

این تلویزیون از eARC پشتیبانی می‌کند که به شما امکان می‌دهد صدای غیر فشرده با کیفیت بالا را از طریق اتصال HDMI ارسال کنید. برای کار کردن به صفحه Sound Out در منوی تنظیمات “Sound” بروید، HDMI ARC را باز کنید، eARC را روشن کنید و Digital Sound را روی “Passthrough” تنظیم کنید. متأسفانه، ال جی رمزگشایی DTS را از تلویزیون‌های خود در سال 2020 حذف کرد.

کیفیت صدا

فرکانس پاسخگویی (امتیاز 7.2)

این تلویزیون از پاسخ فرکانسی نسبتا خوبی بهره‌مند است اما برای به دست ‌آوردن بهترین باس ممکن باید ساندبار با ساب‌ووفر اختصاصی تهیه کنید. صدا کاملا شفاف شده است و گفتگوها واضح خواهند بود. با این حال صدای تلویزیون خیلی بلند نیست و برای محیط‌های پر سر و صدا ایده‌آل نیست.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 7.3)

عملکرد اعوجاج مناسب. اعوجاج هارمونیک کلی در سطح گوش دادن متوسط تقریبا غیر قابل شنیدن است اما هنگام گوش دادن با حداکثر حجم صدا قابل توجه‌تر خواهد بود.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

سری NANO90VNA دارای سیستم عامل webOS ال جی است که در این نسخه کمی پیشرفته‌تر از SM9000 است. استفاده از این رابط خیلی آسان است و هیچ مشکلی در رابطه با آن وجود ندارد.

رابط کاربری

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

متأسفانه تبلیغات در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه وجود دارد و هیچ راهی برای غیرفعال کردن آنها وجود نیست.

تبلیغات رایگان

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.0)

فروشگاه برنامه ال جی دارای تعداد زیادی برنامه در دسترس برای بارگیری است. همچنین می‌توانید محتوا را از تلفن خود ارسال کنید.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل NANO90VNA (امتیاز 9.0)

همانند بسیاری از تلویزیون‌های ال جی که در سال 2020 به فروش رسیده‌اند، تلویزیون NANO90VNA نیز با ریموت کنترل جادویی در دسترس قرار می‌گیرد. می‌توانید از آن به عنوان یک ریموت سنتی با دکمه‌های ناوبری استفاده کنید یا حتی می‌توانید از آن به عنوان یک ریموت اشاره‌گر همانند ماوس کامپیوتر استفاده کنید. این ریموت دارای دکمه‌های میانبر Netflix و Amazon Prime Video است. همچنین دارای کنترل صوتی داخلی است که به شما امکان می‌دهد محتوای خاصی را در برنامه‌ها جستجو کنید، کانال را تغییر دهید و یا از اطلاعاتی مانند وضعیت آب و هوا سوال کنید.

ریموت کنترل

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلیدهای سر خود)

یک دکمه منفرد در زیر مرکز تلویزیون وجود دارد که به شما امکان می‌دهد آن را روشن/خاموش کنید؛ ورودی‌ها، صدا و کانال را تغییر دهید.

دکمه‌های کنترل تلویزیون

محتوای درون جعبه NANO90VNA

• ریموت کنترل
• باتری‌ها
• کامپوزیت در آداپتور
• قلاب و بند برای مدیریت کابل
• گیره یا پنس
• دفترچه راهنما

محتوای درون جعبه

متفرقه

  • مصرف برق: 86 وات
  • مصرف برق (حداکثر): 183 وات
  • سیستم عامل: 03.01.15

تفاوت بین اندازه‌ و متغیرها

ما تلویزیون NANO90VNA سایز 75 اینچ را آزمایش کردیم و در بیشتر قسمت‌ها انتظار داریم که نتایج برای سایزهای 55 اینچ، 65 اینچ و 86 اینچ معتبر باشد.

ال جی NANO90VNA در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

LG NANO90VNA یک تلویزیون میان‌رده‌ی خوب است. پنل این تلویزیون از نوع IPS است و دارای زوایای دید نسبتا گسترده است، اگرچه به اندازه برخی دیگر از تلویزیون‌ها گسترده نیست. این تلویزیون دارای ویژگی نوردهی موضعی (full-array local dimming) است، اگرچه مطلوب است اما رنگ مشکی عمیق تلویزیون‌های دارای پنل VA را تولید نمی‌کند. به طور کلی این تلویزیون نسبت به مدل قبلی خود یعنی LG SM9000 اندکی ارتقاء یافته‌تر است و اکثر مردم از این تلویزیون راضی خواهند بود.

ال جی NANO90 در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ: هایسنس H8G، پایین چپ: سونی X8500G، وسط: ال‌جی NANO90VNA ، بالا راست: سامسونگ Q80T QLED، پایین راست: ال‌جی NANO85

سامسونگ Q80T QLED

سامسونگ Q80T QLED تلویزیونی بسیار بهتر از NANO90VNA است. سامسونگ Q80T دارای پنل VA است که رنگ مشکی عمیقی تولید می‌کند و همچنین دارای ویژگی نوردهی موضعی (full-array local dimming) است. همچنین این تلویزیون نسبت به NANO90 روشن‌تر می‌شود و از دقت رنگ پیش‌فرض مناسبی برخوردار است، در ضمن از FreeSync نیز پشتیبانی می‌کند. با وجود اینکه ال جی NANO90VNA دارای پنل IPS می‌باشد زاویه دید آن نسبت به سامسونگ Q80T کمتر است چرا که Q80T یک زاویه دید گسترده را به ارمغان می‌آورد.

ال جی NANO85

تلویزیون NANO90VNA از NANO85 بهتر است. NANO90VNA که یک مدل رده بالاتر است از ویژگی‌های بیشتری مانند نوردهی موضعی با آرایه کامل برخوردار است. همچنین در HDR روشن‌تر می‌شود، بلندگوهای داخلی بهتری دارد و زمان پاسخگویی سریع‌تری دارد. تلویزیون NANO85 دارای نسبت کنتراست بهتر و دقت رنگ پیش‌فرض بهتر است.

ال جی SM9000

LG NANO90VNA نسبت به مدل قبلی خود LG SM9000 کمی ارتقاء یافته است. به طور کلی هر دو تلویزیون بسیار شبیه به هم هستند اما NANO90VNA دارای نسبت کنتراست بهتر، دقت رنگ پیش‌فرض بهتر، زمان پاسخگویی سریع‌تر و بلندگوهای بهتری است. SM9000 دارای پایه‌ای زیباتر است، کمی روشن‌تر خواهد شد و دارای زوایای دید وسیع‌تری است.

سونی X9000H

تلویزیون سونی X9000H در کل بسیار بهتر از ال‌جی NANO90VNA است. این تلویزیون دارای پنل VA است، رنگ‌های مشکی خیلی عمیق‌تری تولید می‌کند و از ویژگی نوردهی موضعی برخوردار است. این تلویزیون دارای رنگ‌های دقیق‌تری است و صفحه نمایش یکنواخت‌تری دارد. با این حال ال جی NANO90VNA بلندگوهای داخلی و انعکاس نور بهتری دارد و با برخورداری از پنل IPS زاویه دید وسیع‌تری هم دارد.

ویژگی تلویزیون NANO90VNA تلویزیون NANO85 تلویزیون SM9000 تلویزیون Q80T
طراحی 7.7 7.7 8.3 8.8
کیفیت تصویر 7.3 7.2 7.3 8.1
زمان پاسخگویی 8.3 7.7 7.8 8.6
ورودی‌ها 8.8 8.7 8.9 9.3
کیفیت صدا 7.2 6.6 6.9 7.3
ویژگی‌های هوشمند 8.2 8.2 8.1 8.2
نمایش فیلم 7.0 6.4 6.8 8.1
برنامه‌های تلویزیون 7.7 7.8 7.9 8.4
محتوای ورزشی 7.8 7.7 7.7 8.4
بازی‌های ویدیویی 8.3 8.0 8.1 8.8
فیلم‌های HDR 6.7 6.3 6.6 7.9
بازی‌های HDR 7.9 7.5 7.7 8.5
مانیتور PC 8.3 8.3 8.4 8.7

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *