بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q80A

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q80A

تلویزیون Q80A‌ یکی از بهترین محصولات تولید سامسونگ می‌باشد که در سال 2021 از آن رونمایی کرده است. این تلویزیون در عرض مدت زمان کوتاهی توانست به محبوبیتی عالی میان کاربران دست یابد. در واقع تلویزیون Q80A را می‌توان مدل پیشرفته و ارتقاء یافته از تلویزیون فوق العاده محبوب سال 2020‌ یعنی Q80T نامید. با توجه به امکانات متنوعی که تلویزیون Q80T ارائه می‌دهد توقع ما نسبت به مدل جدید سامسونگ را تا حد زیادی افزایش داده است. البته این تلویزیون زیاد نسبت به مدل پیشین خود تغییر نکرده که در ادامه به طور کلی در مورد تغییرات جزئی آن بحث خواهیم کرد. همچنین در پایان مطلب می‌‎توانید بخش مربوط به مقایسه تلویزیون Q80A با مدل قبلی Q80T را بیابید.

در کل سال 2021‌ سامسونگ یکی از برندهایی بود که تغییرات زیادی را در تلویزیون‌های جدید خود اعمال کرد. از طراحی و دیزاین ظاهری گرفته تا اضافه شدن امکاناتی بی‌نظیر همچون ویژگی‌های گیمینگ عالی. بی‌شک با وجود قابلیت‌هایی که این تلویزیون زیبا عرضه می‌کند به نسبت سایر مدل‌های 4K معمولی کیفیت تصویر بهتری را عرضه می‌کند. تلویزیون Q80A به عنوان یکی از برترین تلویزیون‌های سامسونگ طرفداران زیادی دارد. پس اگر شما هم قصد خرید این تلویزیون را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم با مطلب بررسی تخصصی تلویزیون Q80A همراه باشید تا جامع‌ترین اطلاعاتی که باید قبل از خرید این تلویزیون در نظر بگیرید را در اختیارتان قرار دهیم.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q80A

نگاهی کلی به Q80A

این تلویزیون زیبای سامسونگ از سری مدل‌های QLED‌ است. سری تلویزیون‌های QLED برترین مدل‌های سامسونگ هستند که کیفیت و قیمت بالاتری از مدل‌های معمولی همچون تلویزیون‌های سری کریستالی سامسونگ دارند. البته در سال 2021 این برند از خط تولید جدید تلویزیون‌های Neo QLED خود رونمایی کرد که به نوعی از مدل‌های QLED پیشرفته‌تر هستند. در مورد سری تلویزیون‌های Neo QLED می‌توانید با یک کلیک در اینجا اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

بهرحال هنوز هم مدل‌های QLED جایگاهی ویژه را در میان مردم دارند و با توجه به امکانات متنوعی که ارائه می‌دهند جزو مدل‌های پرفروش بازار محسوب می‌شوند. تلویزیون Q80A از کیفیت تصویر عالی برای نمایش تصاویر بهره‌مند شده است. نکته‌ای که در این تلویزیون بسیار متفاوت و جدید است استفاده از نوع پنل ADS می‌باشد. اگر با تلویزیون‌های سامسونگ آشنایی داشته باشید از این موضوع خبر دارید که سامسونگ در اغلب تلویزیون‌های خود از پنل VA استفاده می‌کند. پس استفاده از این نوع پنل جدید تحولی متفاوت برای سامسونگ محسوب می‌شود. این تلویزیون روشنایی فوق العاده‌ای دارد و قادر به نمایش رنگ‌های گسترده‌ای در نمایشگر خواهد بود.

نکته‌ای که سامسونگ در تلویزیون جدید 2021‌ خود به آن توجه زیادی داشته امکانات هوشمند است. این تلویزیون به لطف برخورداری از امکانات گیمینگ عالی همچون تأخیر در ورودی کم، زمان پاسخگویی سریع و برخی امکانات ویژه برای بازی‌های ویدیویی گزینه‌ای مناسب خواهد بود. همچنین طراحی جدید ریموت کنترل سامسونگ نیازی به استفاده از باتری نداشته و قابلیت شارژ را دارد.

تلویزیون سامسونگ Q80A

تکنولوژی جدید پنل تلویزیون

همانطور که اشاره کردیم در تلویزیون Q80A برخلاف سایر مدل‌های قدیمی سامسونگ که از پنل VA استفاده می‌کردند یک نوع پنل جدید به نام ADS استفاده شده است. جالب است بدانید این پنل شباهت بسیار زیادی با پنل IPS دارد؛ از این رو برخی آن را همان پنل IPS‌ می‌دانند. پنل VA که سامسونگ قبل‌تر از آن استفاده می‌کرد زاویه دید مناسبی نداشت. در عوض نسبت کنتراست بی‌نظیری را برای نمایشگر تلویزیون به ارمغان می‌آورد. این قضیه در مورد پنل جدید ADS برعکس عمل می‌کند. یعنی تلویزیون سامسونگ Q80A نسبت کنتراست تقریباً متوسطی دارد ولی زاویه دیدی عالی را به ارمغان آورده است. همچنین در یکنواختی خاکستری عملکرد بسیار ضعیفی را ارائه می‌دهد که تا حدی برای این تلویزیون ناامید کننده می‌باشد. چراکه تلویزیون قبل همین مدل یعنی Q80T یکنواختی مشکی بسیار مناسبی را ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب تلویزیون Q80A

مزایا

  • روشنایی عالی در نمایش محتوای SDR و HDR
  • زاویه دید گسترده
  • نرخ نوسازی 120 هرتز و پشتیبانی گسترده از VRR

معایب

  • نسبت کنتراست کم و در نتیجه یکنواختی مشکی نامناسب
  • عملکرد ضعیف در ویژگی local dimming
ویژگی‌ها / مدلQ80A
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعLED
نوع پنلADS
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی✔️
سایزهای در دسترس55", 65" 75", "85
⚡️ امتیاز کلی ⚡️7.7
نمایش فیلم7.1
برنامه‌های تلویزیون8.2
محتوای ورزشی8.0
بازی‌های ویدیویی7.8
فیلم‌های HDR7.1
بازی‌های HDR7.8
مانیتور PC8.7
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهپایه وسط
ضخامت فریم (cm)0.9
ضخامت بدنه (cm)6.2
کیفیت ساخت8.5
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست6.7
حداکثر روشنایی SDR8.7
نوردهی موضعی (Local Dimming)6.0
لوکال دایمینگ در حالت بازی5.0
حداکثر روشنایی HDR8.3
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی7.9
یکنواختی رنگ خاکستری6.8
یکنواختی رنگ مشکی4.6
زاویه دید7.9
بازتاب نور7.5
قبل از کالیبراسیون 6.4
پس از کالیبراسیون9.5
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ7.8
حجم رنگ7.1
گرادیان8.2
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر10
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی8.2
نرخ نوسازی تصویر120Hz
پرش تصویر7.0
VRRنامشخص
پشتیبانی از FreeSync ✔️
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.7
HDR10✔️
+HDR10✔️
دالبی ویژن
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI4
تعداد USB2
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون0
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت0
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR0
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی60 وات
پاسخ فرکانسی7.2
تحریف (اعوجاج صدا)7.4
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.5
سیستم عاملTizen
برنامه موبایلSamsung SmartThings
برنامه ها و ویژگی‌ها8.5
ریموت کنترل 8.5

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ در تلاش بوده تا بهترین کیفیت ساخت را در کنار دیزاین زیبای تلویزیون ارائه دهد و در این راستا بسیار موفق هم بوده است. در تلویزیون Q80A شاهد استفاده از بهترین نوع پلاستیک فشرده در ساخت بدنه هستیم. این نوع از پلاستیک برخلاف سایر پلاستیک‌های بی‌کیفیت که در برخی تلویزیون‌ها به کار برده می‌شود به هیچ وجه انعطاف پذیر نبوده و در استحکامی عالی ساخته شده است. سامسونگ از نوع پایه‌ی مرکزی در تلویزیون استفاده کرده تا مقاومت تلویزیون را دوچندان کند.

پایه‌ی تلویزیون

پایه‌ی به کار رفته در این تلویزیون از نوع تخت مرکزی است. عرض پایه بسیار کم بوده و بخش بسیار کمی از صفحه نمایش را در بر گرفته است. با این حال مقاومتی بسیار عالی دارد و به خوبی قادر به نگهداری نمایشگر تلویزیون خواهد بود. عرض کم در این پایه باعث شده فضای فوق العاده کمی را به خود اختصاص دهد. همین مسئله موجب شده بتوانید تلویزیون را روی میز تلویزیون‌هایی کم عرض‌تر از تلویزیون قرار دهید و در این مورد مشکلی نخواهید داشت.

از لحاظ طراحی پایه باید بگوییم شباهت زیادی به مدل قبلی یعنی Q80T دارد. نوع پایه‌ها کاملاً مشابه بوده و کیفیت بسیار مناسبی دارند. در بخش پشت پایه که به پشت پنل متصل می‌شود یک قسمت قابل جداسازی وجود دارد. این بخش را مدیریت کابل می‌نامند. شما می‌توانید کابل‌های مربوط به تلویزیون را در این بخش قرار داده و پنل آن را ببندید تا از شلوغی کابل‌ها در اطراف نمایشگر تلویزیون جلوگیری شود. بخش مدیریت کابل تا حد زیادی به شما در تمیزی و ایجاد جلوه‌ی زیبا در اطراف تلویزیون کمک می‌کند.

پایه‌ی تلویزیون سامسونگ Q80A

ضخامت بدنه

در تلویزیون سامسونگ Q80A‌ از طراحی صاف و یکدست در بخش بدنه استفاده شده تا در صورت نیاز بتوانید آن را به دیوار نصب کنید. ضخامت بدنه تنها 6.2 سانتی‌متر است و ضخامت بسیار کمی برای یک تلویزیون محسوب می‌شود. ضخامت بدنه نسبت به مدل قبلی 0.1 سانتی‌متر کاهش یافته که زیاد هم مشخص نیست.

ضخامت بدنه تلویزیون Q80A

فریم‌های تلویزیون Q80A

آوازه‌ی ضخامت فوق العاده کم فریم در تلویزیون‌های سامسونگ همیشه به گوش می‌رسد. این برند در اغلب تلویزیون‌های خود از فریم‌هایی بسیار کم ضخامت استفاده می‌کند. به طور کلی فریم‌هایی که در اطراف نمایشگر تلویزیون QLED سامسونگ وجود دارند دارای ضخامتی برابر با 0.9 سانتی‌متر هستند. این فریم‌ها به قدری نازک هستند که در فاصله‌ی زیاد اصلاً به چشم نمی‌آیند. همچنین باعث ایجاد جلوه‌ای مدرن در صفحه نمایش می‌شوند؛ به طوری که انگار تلویزیون هیچ فریمی در اطراف نمایشگر ندارد.

فریم‌های اطراف صفحه نمایش

کیفیت ساخت (امتیاز 8.5)

طراحی پشت پنل تلویزیون کاملاً مشابه Q80T بوده و هیچ تفاوتی حتی در بخش قرارگیری درگاه‌های ورودی وجود ندارد. کیفیت ساخت پشت بدنه عالی است و دسترسی به درگاه‌های ارتباطی در راحت‌ترین جهت وجود دارد. بافتی افقی در ساخت تلویزیون به کار رفته و در عین سادگی جلوه‌ای زیبا را در تلویزیون پدید آورده است. در قسمت پایین‌تر از درگاه‌های ورودی یک شیار تعبیه شده تا به راحتی بتوانید کابل‌ها را برای قرارگیری در بخش مدیریت کابل جمع کنید. به طور کلی کیفیت ساخت تلویزیون سامسونگ Q80A بی‌نظیر است. البته در بخش بدنه‌ی تلویزیون تا حد کمی لرزش در صورت لمس وجود دارد که آن هم کاملاً طبیعی است و زیاد به چشم نمی‌آید.

کیفیت ساخت پشت پنل تلویزیون

دیدن فیلم با تلویزیون Q80A (امتیاز 7.1)

در تلویزیون سامسونگ به دلیل استفاده از فناوری نقاط کوانتومی کیفیت تصویر مناسبی ایجاد شده است. این تلویزیون در نمایش تصاویر به کیفیت 4K عملکردی عالی دارد. اما نکته‌ی مثبت دیگر آن در ارتقای کیفیت تصاویری است که وضوح پایین‌تری از 4K دارند. به این ترتیب نمایش محتوایی پایین‌تر از 4K‌ نیز با کیفیت مناسب صورت می‌پذیرد. نکته‌ای که استفاده از پنل ADS برای تلویزیون به ارمغان آورده زاویه دید مناسب است تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف از تلویزیون نشسته و به دیدن فیلم‌های مورد علاقه خود بپردازید. البته باید بگوییم این تلویزیون نسبت کنتراست متوسطی دارد و در محیط‌های تاریک رنگ‌های مشکی را در رنگ‌هایی شبیه به خاکستری به نمایش می‌گذارد. همچنین با اینکه از ویژگی local dimming پشتیبانی می‌کند اما اصلاً بازدهی خوبی برای این ویژگی ندارد. پس در کل برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک زیاد مناسب نخواهد بود.

نسبت کنتراست (امتیاز 6.7)

نسبت کنتراست در تلویزیون به قدرت آن در ایجاد روشنایی در روشن‌ترین نقطه‌ی تصویر نسبت به تاریک‌ترین نقطه گفته می‌شود. به این معنی که تلویزیون این قابلیت را دارد که روشنایی را برای این دو نوع از رنگ‌های تصویر به طور کامل ایجاد کند. همانطور که گفتیم به دلیل استفاده از پنل ADS نسبت کنتراست تلویزیون Q80A‌ نسبت به مدل Q80T بسیار کم‌تر است. به همین دلیل به خوبی قادر به ایجاد کنتراست ایده‌آل در تصویر نخواهد بود. حتی با روشن‌ شدن ویژگی local dimming نیز تغییر چشمگیری در ایجاد روشنایی برای رنگ‌های مشکی در تصویر دیده نمی‌شود. به طور کلی با وجود این نسبت کنتراست در تلویزیون سامسونگ رنگ‌های مشکی کمی‌ دورتر از رنگ واقعی خود به نمایش گذاشته می‌شوند.

نوردهی موضعی یا local dimming (امتیاز 6.0)

تا اینجا صحبت زیادی در مورد این ویژگی داشتیم؛ حالا بد نیست نقش آن در تلویزیون را هم بدانیم. به بیان ساده یک فناوری است که قابلیت نوردهی به صورت موضعی برای برخی از نقاط تیره در تصویر را دارد. یعنی می‌تواند با نوردهی به این نقاط تیره باعث افزایش نور و در نتیجه افزایش کنتراست تلویزیون شود. در بسیاری از تلویزیون‌های LED از این فناوری برای ایجاد نوردهی در نقاط مختلف تصویر استفاده می‌شود. در تلویزیون Q80A نیز از local dimming پشتیبانی می‌شود. اما متأسفانه عملکرد این ویژگی برای تلویزیون QLED سامسونگ اصلاً امیدوار کننده نیست. چراکه باعث افزایش نور در نقاط روشن شده که منجر به از بین رفتن رنگ و جزئیات این بخش‌ها می‌شود.

همچنین در بخش‌های تیره رنگ‌های مشکی را همچون رنگ خاکستری به نمایش می‌گذارد. پس می‌توان گفت تأثیر خوبی روی کیفیت و نسبت کنتراست تلویزیون نخواهد داشت و تقریباً بلااستفاده محسوب می‌شود. این مسئله برای حالت بازی نیز وجود دارد و با روشن شدن بیش از حد نمایشگر جزئیات بازی را از دست خواهید داد. یعنی local dimming در بخش گیمینگ نیز نه تنها کنتراست را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث بدتر شدن نسبت کنتراست و نوردهی تلویزیون سامسونگ می‌شود.

روشنایی در نمایش محتوای SDR (امتیاز 8.7)

در تلویزیون سامسونگ Q80A اوج روشنایی عالی برای نمایش محتوای SDR وجود دارد. میزان اوج روشنایی این تلویزیون نسبت به مدل قبلی با پیشرفت چشمگیری روبه رو شده و هنگام نمایش محتوا روشنایی بی‌نظیر را فراهم می‌کند. هرچند که روشنایی صفحه نمایش در تلویزیون بر اساس نوع محتوا متفاوت است اما به طور کلی عملکرد مطلوب را برای نمایشگر تلویزیون به ارمغان می‌آورد. امکان افزایش روشنایی با تنظیمات زیر برای محتوای SDR در تلویزیون وجود دارد.

  • شما می‌توانید با تنظیم Contrast Enhancer روی میزان “High” و تغییر حالت Color Tone به “Warm1” از اوج روشنایی تلویزیون در محتوای SDR بهره‌مند شوید. البته باید بگوییم این میزان روشنایی در دقت و وضوح تصویر تأثیرگذار بوده و باعث افت کیفیت و جزئیات تصاویر می‌شود.

روشنایی در نمایش محتوای HDR (امتیاز 8.3)

اغلب محتواهایی که وجود دارند از نوع SDR هستند. در حالی که تلویزیون‌های مدرن با پشتیبانی از قابلیت HDR باعث ارتقای محتوای SDR به HDR می‌شوند. محتواهای HDR دارای طیف رنگی گسترده‌تر هستند. همچنین به میزان روشنایی بیشتری برای نمایش جزئیات کامل تصویر نیاز دارند. از این رو میزان روشنایی تلویزیون‌ها در محتوای SDR و HDR با هم متفاوت خواهد بود. در نمایش محتوای HDR تلویزیون سامسونگ Q80A به بهترین نحو عمل می‌کند. در واقع این تلویزیون روشنایی بی‌نظیری را برای نمایش محتوای HDR دارد و جزئیات کامل را روی نمایشگر تلویزیون به نمایش می‌گذارد. همچنین در حالت بازی نیز روشنایی مطلوب را برای محتوای HDR فراهم می‌کند تا تجربه‌ی بهتری از بازی با تلویزیون Q80A داشته باشید. برای اطلاع از اوج روشنایی که این تلویزیون QLED در نمایش محتوای HDR می‌تواند تولید کند مراحل زیر را می‌توانید انجام دهید.

قابلیت Contrast Enhancer در بخش تصویر روی حالت “High” تنظیم کرده و میزان ST.2084 را به “+3” تغییر دهید. به این روش اوج روشنایی که تلویزیون قادر به ارائه‌ی آن است را مشاهده خواهید کرد. البته توصیه می‌کنیم در حالت عادی از این تنظیمات استفاده نکنید چراکه به طور گسترده به افت و کاهش کیفیت تصویر تلویزیون منجر می‌شود.

یکنواختی مشکی تلویزیون سامسونگ Q80A (امتیاز 4.6)

متأسفانه در این تلویزیون یکنواختی مشکی بسیار نامناسبی وجود دارد. در واقع یکنواختی مشکی نشان می‌دهد که یک تلویزیون تا چه حد در نمایش رنگ‌های مشکی به طور یکنواخت در سراسر نمایشگر توانایی دارد. به نظر می‌رسد با آزمایشات انجام شده در بررسی تخصصی تلویزیون Q80A عملکرد تلویزیون در برابر نمایش رنگ‌های مشکی اصلاً خوب نیست. این تلویزیون در محیط‌های تاریک رنگ مشکی را به رنگ آبی تیره نمایش می‌دهد. با روشن کردن ویژگی نوردهی موضعی این وضعیت کمی تغییر کرده و تنها در مرکز نمایشگر هاله‌هایی متفاوت نمایش داده می‌شود. در عکس زیر می‌توانید تفاوت نمایش رنگ مشکی قبل و بعد از روشن شدن Local Dimming مشاهده کنید. به طور کلی یکنواختی مشکی کمی بهتر می‌شود اما هنوز عملکرد مطلوب را ندارد.

یکنواختی مشکی تلویزیون سامسونگ Q80A

یکنواختی خاکستری (امتیاز 6.8)

یکنواختی خاکستری به قابلیت نمایش طیف گسترده‌ی رنگی در تلویزیون اشاره دارد. به طور کلی تلویزیون QLED سامسونگ یکنواختی خاکستری متوسطی دارد. این یکنواختی نسبت به یکنواختی مشکی بهتر بوده و قدرت خوبی در نمایش رنگ‌های تصویر در تمام نقاط نمایشگر دارد. هرچند که در گوشه‌های اطراف نمایشگر رنگ‌ها تیره به نظر می‌رسند، اما هنگام نمایش رنگ‌های تیره عملکرد خوبی دارد.

زاویه دید تلویزیون (امتیاز 7.9)

یکی از بهترین ویژگی‌های موجود در تلویزیون سامسونگ Q80A که بسیار مورد توجه قرار گرفته زاویه دید گسترده‌ی آن است. دلیل این زاویه دید عالی را می‌توان استفاده از پنل جدید که تا حدی برای سامسونگ دردسرساز هم بوده(به دلیل کاهش کنتراست و یکنواختی مشکی) در نظر گرفت. زاویه دید تلویزیون زمانی که به طور جمعی به تماشای تلویزیون می‌پردازید نمایان می‌شود. تمام تلویزیون‌ها زمانی که در زاویه‌ی روبه‌روی آن‌ها نشسته باشید از بهترین حالت کیفیت تصویر و روشنایی برخوردار هستند. اما اگر دقت کرده باشید برخی از تلویزیون‌ها هنگامی که از گوشه‌های اطراف به تصویر نمایشگر نگاه می‌کنید روشنایی و رنگ‌های متفاوتی از زاویه‌ی روبه‌رو را ارائه می‌دهند. این تلویزیون‌ها از زاویه دید نامناسبی برخوردار هستند.

در تلویزیون QLED سامسونگ به دلیل زاویه دید گسترده از هر طرف از گوشه‌های اطراف که به تلویزیون نگاه کنید کیفیت و رنگ تصاویر ثابت می‌ماند. به همین دلیل اگر دنبال یک تلویزیون مناسب برای محیطی هستید که بتوانید دسته جمعی به دیدن فیلم بپردازید تلویزیون Q80A گزینه‌ای مناسب برایتان خواهد بود. البته از لحاظ روشنایی صفحه نمایش باید بگوییم در زاویه‌ی 38 درجه روشنایی نمایشگر با تغییر همراه خواهد بود. زاویه‌ی استاندارد برای تغییر روشنایی 45 درجه است. پس تا حدی روشنایی تلویزیون تغییر می‌کند.

زاویه دید گسترده در تلویزیون Q80A

بازتاب نور (امتیاز 7.5)

بازتاب نور هنگام انعکاس نورهایی همچون نور لامپ، پنجره و نور خورشید حائز اهمیت است. شاید شما هم در نمایشگر تلویزیون خود زمانی که در معرض این نوع نورها قرار می‌گیرد هاله‌ای آزار دهنده برای چشم را ببینید. بازتاب نور قدرت تلویزیون در عدم نمایش کامل این نورها در نمایشگر است. هرچه بازتاب نور یک تلویزیون بهتر باشد، چشم بیننده کمتر هنگام تماشای تلویزیون در نور زیاد اذیت می‌شود. تلویزیون سامسونگ QLED مدل Q80A عملکرد بسیار مناسبی در برابر بازتاب نور دارد. این تلویزیون قادر است به خوبی نورهایی که به صفحه نمایش می‌تابد را بازتاب دهد تا بیننده اذیت نشود. هرچند چون بازتاب نور تلویزیون در بهترین حالت ممکن نیست توصیه می‌شود آن را در برابر بازتاب مستقیم نور خورشید و در مقابل پنجره قرار ندهید.

بازتاب نور در تلویزیون QLED سامسونگ

قبل و بعد از کالیبراسیون

calibration settings یا همان تنظیمات کالیبراسیون به مجموعه تنظیماتی گفته می‌شود که در تلویزیون تعبیه شده و شما با اعمال برخی تغییرات در این تنظیمات می‌توانید تجربه‌ی بهتری از کار با تلویزیون را داشته باشید. در برخی از تلویزیون‌ها تنظیمات کالیبراسیون به خوبی عمل نمی‌کند و شما تغییر خاصی پس از انجام تنظیمات در وضوح تلویزیون نمی‌بینید. این در حالی است که تلویزیون سامسونگ Q80A تغییرات چشمگیری بعد از انجام کالیبراسیون به وجود می‌آید. دقت نمایش تصاویر پس از انجام تنظیمات تا حد زیادی افزایش یافته و تصاویری زیباتر و باکیفیت‌تر را در حالت‌های مختلف تصویر ایجاد می‌کند.

نمایش انواع محتوا در تلویزیون Q80A

480P (امتیاز 8.0): در نمایش محتوایی با کیفیت 480P همچون محتواهای DVD هیچ مشکلی در تلویزیون وجود ندارد و به خوبی قادر به نمایش این نوع از محتوا خواهد بود.

720P (امتیاز 8.0): امتیاز مناسبی که تلویزیون در نمایش محتوایی با وضوح 720P دارد نشان‌دهنده این است که تلویزیون Q80A نه تنها به خوبی تصاویر با این وضوح را نمایش می‌دهد بلکه تا حدی کیفیت تصاویر را هم ارتقاء می‌بخشد.

1080P (امتیاز 9.0): تلویزیون سامسونگ در نمایش محتوای 1080P قادر است کیفیت را تا اندازه‌ای نزدیک به 4K فزایش دهد. به این ترتیب محتوایی با کیفیت بسیار مناسب را در نمایشگر تلویزیون در اختیار خواهید داشت.

4K (امتیاز 10): بهترین حالت از نمایش تصاویر در این تلویزیون برای محتوای 4K است. در واقع این تلویزیون تصاویر 4K را در ایده‌آل‌ترین وضوح و کیفیت به نمایش می‌گذارد.

8K : تلویزیون سامسونگ قادر به نمایش محتوای 8K نیست. تنها تلویزیون‌های 8K قادر به نمایش محتواهای 8K روی نمایشگر خواهند بود.

وسعت رنگ(color gamut) (امتیاز 7.8)

وسعت رنگ در تلویزیون به طیف رنگی گفته می‌شود که تلویزیون قادر به نمایش آن روی نمایشگر است. به این ترتیب که اگر وسعت رنگ در یک تلویزیون کم باشد قادر به نمایش برخی از رنگ‌های موجود در تصویر نخواهد بود. یعنی هرچه وسعت رنگ تلویزیون بالاتر باشد تصاویر با رنگ‌هایی بیشتر و وضوح بهتر نمایش داده می‌شوند. در تلویزیون سامسونگ Q80A از وسعت رنگ عالی استفاده شده است. این تلویزیون طیف رنگی بسیار گسترده‌ای دارد که توانایی نمایش طیف‌های مختلف از یک رنگ را روی صفحه نمایش تلویزیون فراهم می‌کند. همچنین دقت رنگ‌های تصویر در این تلویزیون برای محتوای HDR بی‌نظیر خواهد بود.

از آن جهت که محتوای HDR دقت بالاتری روی نمایش رنگ‌های تصویر دارد و اغلب رنگ‌ها را تقویت می‌کند، پس برخورداری از یک طیف رنگی گسترده تا حد زیادی روی نمایش باکیفیت‌تر محتوای HDR تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل است که نمایش تصاویر در تلویزیون سامسونگ QLED با طیف رنگی گسترده همراه خواهد بود و این تلویزیون از استعدادی عالی برای نمایش محتوای HDR برخوردار است.

گرادیان (امتیاز 8.2)

گرادیان به تغییر تدریجی یک طیف از رنگی است. گرادیان در تلویزیون در مورد این است که تلویزیون تا چه اندازه در تغییر طیف‌های مختلف از یک رنگ به طور نامحسوس ماهر می‌باشد. به بیان ساده تغییر رنگ قرمز کمرنگ به رنگ قرمز تیره را بدون اینکه مشخص باشد گرادیان می‌نامند. تلویزیون سامسونگ کیولد مدل Q80A گرادیان بسیار عالی دارد. همانطور که در عکس زیر قابل مشاهده است این تلویزیون می‌تواند طیف‌های متنوعی از رنگ را بدون هیچ شکستگی و تغییر ایجاد کند. با این اوصاف طیف رنگی گسترده‌ای را در تلویزیون خود خواهید داشت.

گرادیان تلویزیون سامسونگ QLED

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.2)

زمان پاسخگویی به مدت زمانی گفته می‌شود که تلویزیون به دستورات کاربر پاسخ می‌دهد. همانطور که می‌دانیم برای اجرای دستورات نیازمند سرعت بالا در تغییر رنگ پیکسل‌ها برای تغییر تصویر در نمایشگر هستیم. به همین دلیل این مدت زمان را بر اساس میلی‌ثانیه در مدت زمانی که طول می‌کشد تا پیکسل‌ها تغییر رنگ داشته باشند می‌سنجند. به بیان ساده هرچه زمان به دست آمده کمتر باشد یعنی تلویزیون قدرت بهتری در نمایش سریع و بدون وقفه تصاویر خواهد داشت. طبق آزمایشاتی که در تلویزیون سامسونگ Q80A انجام شده این تلویزیون دارای زمان پاسخگویی 11.3 میلی‌ثانیه برای تغییر کامل رنگ پیکسل‌های نمایشگر است. این زمان پاسخگویی بسیار عالی بوده و تلویزیون QLED قدرتی مناسب برای پاسخگویی در کمترین زمان را دارد.

سوسو زدن تصویر (امتیاز 9.9)

آیا در شرایط عادی که در حال تماشای تلویزیون هستید تصویر نمایشگر سوسو می‌زند و حالتی همچون لرزش تصویر را مشاهده می‌کنید؟ البته در اغلب موارد زمانی که از تلویزیون به عنوان مانیتور استفاده می‌کنید این اتفاق رخ می‌دهد. با بررسی تخصصی تلویزیون Q80A متوجه این موضوع شده‌ایم که این تلویزیون با فرکانس بالای 960 هرتز سوسو می‌زند که آن هم اصلاً قابل توجه نیست. معمولاً در حالت‌های مختلف تصویر در نرخ نوسازی 120 هرتز شاهد سوسو زدن تصویر تا حد بسیار کمی هستیم. البته این موضوع به دلیل استفاده از پنل LED و پنل نوردهی عادی بوده چراکه در تغییر روشنایی پنل نوردهی تلویزیون همیشه تا حدی سوسو زدن اتفاق می‌افتد که بیننده اصلاً متوجه آن نخواهد شد.

نرخ نوسازی (امتیاز 9.4)

در تلویزیون سامسونگ Q80A از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌شود. به بیان کلی نرخ نوسازی به تعداد دفعاتی که یک تصویر در یک ثانیه تازه می‌شود گفته می‌شود. در کل تلویزیون‌های بالارده‌ اغلب دارای نرخ نوسازی 120 هرتز هستند. این نرخ نوسازی در حال حاضر بهترین نرخ برای نوسازی تصویر در نمایشگر تلویزیون است. خوشبختانه در این تلویزیون از VRR (Variable Refresh Rate) پشتیبانی می‌شود. این قابلیت امکان تنظیم نرخ نوسازی تلویزیون متناسب با نرخ نوسازی ورودی متصل به تلویزیون را به صورت خودکار دارد. به این ترتیب هیچ گونه وقفه و تاری در انتقال داده‌ها به نمایشگر تلویزیون وجود نخواهد داشت. این فناوری به طور کلی برای اتصال هر نوع ورودی به تلویزیون کاربرد خواهد داشت.

تأخیر در ورودی تلویزیون Q80A (امتیاز 9.7)

تأخیر در ورودی به مدت زمانی که طول می‌کشد داده‌های ورودی به تلویزیون انتقال یابد گفته می‌شود. پس هرچه مدت زمان تأخیر در ورودی کمتر باشد تلویزیون به طور سریع‌تری می‌تواند داده‌های تصویر را روی نمایشگر تلویزیون پخش کند. در این تلویزیون سامسونگ برای انتقال داده‌های 1080P در نرخ نوسازی 60 هرتز 9.0‌ میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد. عدد تأخیر در ورودی تا زمانی که کمتر از 25 میلی‌ثانیه باشد مناسب خواهد بود. با این اوصاف تأخیر در ورودی تلویزیون QLED فوق العاده کم محسوب می‌شود و کمترین تأخیر در انتقال داده‌های تصویر و صدا به تلویزیون را خواهد داشت. با این تأخیر در ورودی عالی دیگر لازم نیست نگران از دست دادن صحنه‌های مهم بازی در اثر سرعت پایین تلویزیون در انتقال داده‌های تصویر هنگام بازی با تلویزیون باشید.

برخی ویژگی‌های گیمینگ

سامسونگ نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ گیمینگ بسیار پیشرفت کرده است. در بررسی تخصصی تلویزیون Q80A این تلویزیون به عنوان یکی از برترین محصولات 2021 سامسونگ دارای امکانات عالی گیمینگ برای کاربران علاقه‌مند به بازی‌های ویدیویی می‌باشد. زمان پاسخگویی کم، تأخیر در ورودی آنی و نرخ نوسازی 120‌ هرتز که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم همه از مواردی هستند که روی کیفیت بازی تأثیر مثبت خواهند داشت اما سامسونگ از برخی ویژگی‌های دیگر نیز برای این تلویزیون استفاده کرده تا بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشید.

  • ورودی HDMI 4 در این تلویزیون از فرمت HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند. همچنین در تلویزیون قابلیت پشتیبانی از eARC نیز وجود دارد. این به معنی پشتیبانی گسترده از کنسول‌های بازی نسل جدید یعنی PS5 و XBOX سری X است. پس برای بازی با این کنسول‌های بازی 2021 در تلویزیون مشکلی نخواهید داشت.
  • تلویزیون Q80A دارای Auto Latency Latency است. این قابلیت زمانی که کنسول‌های بازی را به تلویزیون متصل می‌کنید به طور خودکار حالت تصویر را به حالت GAME تغییر می‌دهد تا نیازی به تنظیمات دستی هر دفعه هنگام اتصال به کنسول‌های بازی نداشته باشید. برای اینکه این قابلیت هر دفعه کار کند کافی است یک بار Game Mode را روشن کرده و Anynet+ (HDMI-CEC) را روی حالت “Auto” قرار دهید.
  • “Game Bar” ویژگی جدید در تلویزیون‌های 2021 سامسونگ است که اطلاعات گیمینگ را به صورت یکجا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در تلویزیون همچنین از FreeSync برای کاهش وقفه تصویر پشتیبانی می‌شود.
امکانات گیمینگ تلویزیون سامسونگ Q80A

ورودی‌های تلویزیون

در پست بدنه تلویزیون چندین درگاه ورودی قرار دارد تا بتوانید انواع دستگاه‌های خارجی را به تلویزیون متصل کرده و از کیفیت تصویر عالی آن بهره‌مند شوید. نوع و تعداد ورودی‌های تلویزیون Q80A به شرح زیر است :

  • HDMI : 4
  • USB : 2
  • Digital Optical Audio Out : 1
  • Tuner (Cable/Ant) : 1
  • Ethernet : 1
ورودی‌های تلویزیون سامسونگ

فرمت‌های صوتی و تصویری در Q80A

فرمت‌های تصویری و صوتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به تلویزیون هستند. این فرمت‌ها به طور گسترده باعث افزایش کیفیت صدا و تصویر در تلویزیون می‌شوند. پس وجود آن‌ها نقش مهمی در ارتقای کیفیت تصویر و صدای تلویزیون دارند. در ادامه فرمت‌های صوتی و تصویر که در این تلویزیون QLED سامسونگ پشتیبانی می‌شوند را ذکر کرده‌ایم.

فرمت‌های تصویری

  • HDR10
  • HDR10+
  • HLG
  • HDMI 2.0 (All Ports HDMI)
  • HDMI 2.1 (HDMI 4)
  • CEC
  • HDCP 2.2
  • Wi-Fi

فرمت‌های صوتی

  • ARC (HDMI 3)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical

کیفیت صدای تلویزیون

سامسونگ در کنار کیفیت تصویر عالی که برای تلویزیون Q80A در نظر گرفته آن را از کیفیت صدای بی‌نظیر نیز برخوردار ساخته است. در بخش صوتی تلویزیون شاهد سیستم صوتی 2.2.2 کاناله هستیم. به طور کلی میزان صدای 60 وات از کانال صوتی تلویزیون پخش می‌شود. این میزان صدا فوق العاده است و بی‌شک با این تلویزیون هیچ نیازی به خرید ساندبار برای افزایش توان صدای تلویزیون نخواهید داشت. چراکه به خوبی صدایی بسیار بلند و باکیفیت توسط تلویزیون پخش می‌شود. همچنین توسط فرمت‌های صوتی تا حد زیادی کیفیت صدای تلویزیون افزایش یافته تا صدایی روان و همه‌جانبه را به گوش شنونده برساند. این تلویزیون باکیفیت همچنین پاسخ فرکانسی مناسبی دارد تا بتواند بیس صدا را متناسب با نوع محتوایی که در تلویزیون پخش می‌شود تنظیم کند.

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

نسبت به سایر برندها سامسونگ کمترین میزان تغییر را در سیستم عامل خود داشته است. سیستم عامل تایزن(TIZEN) که مختص تلویزیون‌های سامسونگ است یکی از برترین سیستم عامل‌های به کار رفته در تلویزیون محسوب می‌شود. این سیستم عامل تنها در منوی اصلی کمی طراحی آیکون‌ها را تغییر داده و ظاهر زیبا و بسیار ساده‌ای دارد. در واقع کار با منو و تنظیمات تلویزیون فوق العاده ساده بوده و کاربران رضایت زیادی از کار با سیستم عامل تلویزیون‌های سامسونگ داشته اند. مدت زمانی که طول می‌کشد سیستم عامل به دستورات کاربر پاسخ دهد بسیار کم بوده و کمترین تأخیر را هنگام کار با تلویزیون حس می‌کنید.

رابط کاربری سیستم عامل تایزن

اپلیکیشن (امتیاز 8.5)

در زمینه‌ی دانلود اپلیکیشن تلویزیون سامسونگ Q80A‌ امتیازی بسیار مناسب را کسب کرده است. سیستم عامل تایزن دارای فروشگاه دانلود محتوا است تا بتوانید به انواع اپلیکیشن‌های لازم دسترسی داشته باشید. همچنین پشتیبانی گسترده‌ای از سرویس‌های تماشای آنلاین فیلم همچون Netflix را دارد تا با خیال راحت به محتوای اینترنتی دسترسی داشته باشید.

امکان دانلود اپلیکیشن در Q80A

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

یکی از بخش‌هایی که با تغییرات اساسی همراه بوده ریموت کنترل تلویزیون است. ریموت کنترل هوشمند در تلویزیون سامسونگ Q80A به طور کامل طراحی متفاوتی با مدل پیشین خود دارد. این طراحی مربوط به دکمه‌های ریموت نبوده و در قرارگیری دکمه‌ها تغییری ایجاد نشده است. اما پایه و اساس ریموت به طور کل تغییر کرده است. پلاستیک به کار رفته در ریموت قبلی به رنگ مات بود که در مدل جدید به پلاستیک براق تغییر یافته است. سامسونگ مدعی شده که از پلاستیک قابل بازیافت در تولید ریموت کنترل جدید خود استفاده کرده است. همچنین نکته‌ی بسیار جالب در مورد ریموت جدید عدم نیاز آن به باتری‌ می‌باشد.

ریموت کنترل سامسونگ در سال 2021

این ریموت دارای یک درگاه برای کابل USB-C است تا بتوانید آن را شارژ کنید(این کابل همراه تلویزیون عرضه نمی‌شود). همچنین توسط پنل خورشیدی ریموت می‌توانید نسبت به شارژ آن اقدام کنید. این پنل شارژ باتری ریموت در پشت پنل قرار گرفته و بهینه‌ترین حالت شارژ کردن ریموت می‌باشد. عدم استفاده‌ی سامسونگ از باتری‌های رایج برای ریموت باعث شده تا حد بسیار زیادی از تولید و استفاده از این نوع باتری‌ها صرفه جویی شده و در نتیجه این ریموت لقب سازگار با محیط زیست را به خود اختصاص داده است. این حرکت سامسونگ برای دوست‌داران محیط زیست بسیار ارزشمند بوده و بر محبوبیت آن می‌افزاید.

اقلام همراه تلویزیون

اقلام همراه تلویزیون Q80A

همراه با تلویزیون سامسونگ Q80A ریموت کنترل و دفترچه راهنمای استفاده از تلویزیون نیز عرضه می‌شود. همانطور که اشاره شد ریموت کنترل تلویزیون نیازی به باتری نداشته و از این رو در اقلام همراه باتری‌‌های ریموت وجود ندارد.

مقایسه تلویزیون Q80A با مدل‌های هم‌رده

در ادامه به بررسی و مقایسه تلویزیون QLED سامسونگ با برخی از مدل‌هایی موجود در بازار می‌پردازیم تا چشم‌اندازی کامل از تفاوت‌ها و شباهت‌های میان Q80A با سایر مدل‌ها را داشته باشید.

مقایسه تلویزیون Q80A با Q80T

مقایسه تلویزیون Q80A با Q80T

تلویزیون Q80T مدل مشابه این تلویزیون در سال 2020‌ می‌باشد. به صورت کلی تلویزیون Q80T امتیاز بالاتری از Q80A را کسب کرده است. در اصل انتظار می‌رفت تلویزیون جدید سامسونگ به نسبت مدل پیشین خود عملکرد بهتری برای ارائه داشته باشد. این در حالی است که به دلیل استفاده از تکنولوژی پنل جدید ADS دارای نسبت کنتراست، یکنواختی مشکی و بازتاب نور پایین‌تر از Q80T باشد. البته زاویه دید تلویزیون Q80A‌ نسبت به مدل Q80T‌ افزایش یافته و شاهد اوج روشنایی مناسب‌تر در نمایش محتوای SDR و HDR هستیم. در سایر امکانات و ویژگی‌ها این دو تلویزیون در یک حد عمل می‌کنند و تفاوت چندانی با هم ندارند.

مقایسه تلویزیون Q80A با تلویزیون ال‌جی C1

مقایسه تلویزیون Q80A با تلویزیون ال‌جی C1

تلویزیون C1 یکی از بهترین تلویزیون‌های بازار از برند خوشنام ال‌جی است که همزمان با Q80A در سال 2021‌ از آن رونمایی شد. این تلویزیون به دلیل استفاده از پنل OLED‌ امتیازاتی بی‌نظیر را کسب کرده است. کیفیت تصویر، نسبت کنتراست، یکنواختی مشکی و عملکرد نوردهی در تلویزیون C1 بسیار بهتر از Q80A‌ خواهد بود. تنها مزیتی که بررسی تخصصی تلویزیون Q80A نسبت به این تلویزیون OLED وجود دارد در اوج روشنایی برای محتوای SDR و HDR است. به دلیل استفاده از سیستم عامل‌های متفاوت امکانات و دسترسی‌های این دو تلویزیون نیز با هم متفاوت خواهد بود. اگر به اطلاعات کامل‌تر از تلویزیون C1 ال‌جی علاقه‌مند شده‌اید کافی است اینجا کلیک کنید.

مقایسه تلویزیون Q80A با تلویزیون سونی X85J

مقایسه تلویزیون Q80A با تلویزیون سونی X85J

تلویزیون X85J یکی از جدیدترین تولیدات سونی در سال 2021‌ است. این تلویزیون دارای برخی امکانات متنوع است که افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. اما در مقایسه با Q80A باید بگوییم با تفاوت کمی دارای امتیازی پایین‌تر است. هر دو تلویزیون از کیفیت تصویر مناسبی برخوردار هستند. تلویزیون X85J‌ از نسبت کنتراست، یکنواختی مشکی و یکنواختی خاکستری بهتری برخوردار شده است. اما در عوض تلویزیون Q80A دارای زاویه دید بسیار بهتر بوده و قدرت بالاتری در بازتاب نور دارد. همچنین اوج روشنایی در محتوای SDR‌ و HDR این تلویزیون بهتر بوده و از فناوری نوردهی موضعی نیز پشتیبانی می‌کند. به دلیل استفاده از سیستم عامل‌های مختلف امکانات هوشمند در این دو تلویزیون متفاوت بوده اما در کل با تفاوتی کم می‌توان تلویزیون QLED سامسونگ Q80A را بهتر از X85J اعلام کرد.

آیا تلویزیون سامسونگ Q80A برای خرید مناسب است؟

خرید تلویزیون سامسونگ Q80A

با بررسی تمامی ویژگی‌های تصویر، صدا و امکانات تلویزیون سامسونگ تنها یک سؤال باقی می‌ماند؛ آیا این تلویزیون ارزش خریدن را دارد؟

به طور کلی در بررسی تخصصی تلویزیون Q80A باید بگوییم کیفیت تصویر تلویزیون بسیار مناسب است. با اینکه همچون مدل‌های بالارده و البته مدل قدیمی خود یعنی Q80T کنتراست و یکنواختی مشکی مناسبی ندارد. اما در عوض اوج روشنایی بسیار خوبی را در نمایش محتوا داشته و زاویه دید آن بی‌نظیر است و برای چیدمان گسترده‌ی مبل بهترین گزینه خواهد بود. با یکنواختی مشکی نامناسبی که دارد برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک عملکرد زیاد جالبی نخواهد داشت. همچنین در مقایسه با مدل قبل خود دستخوش تغییرات زیادی نشده است. اگر از پنل VA به جای پنل ADS استفاده می‌کرد بی‌شک گزینه‌ای بهتر را عرضه می‌کرد.

با این حال اگر قادر به خرید تلویزیون‌های بالارده همچون OLED نیستید و یک تلویزیون با کیفیت بالاتر از مدل‌های 4K می‌خواهید خرید تلویزیون Q80A برایتان مناسب خواهد بود. ولی اگر بودجه‌ی بالاتری برای خرید تلویزیون را در اختیار دارید بهتر است با صرف هزینه‌ای بیشتر یکی از مدل‌های بالارده با امکانات و کیفیت تصویری بسیار بهتر از Q80A از برند سونی یا ال‌جی را تهیه کنید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

یک نظر

  1. سلام وقت بخیر ممنون از مقاله بسیار زیباتون. من این مدل رو خریدم درکل به توجه به قیمتی که پرداختم میتونم بگم بهترین تلویزیون ممکن رو خریداری کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *