بررسی تخصصی تلویزیون سونی X91J

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X91J

سونی یکی از برندهایی است که هر ساله با تولید و عرضه محصولات جدید خود باعث افزایش شمار طرفداران خود شده و همچون همیشه جایگاه خود را در لیست بهترین برندهای سازنده لوازم برقی و خانگی حفظ می‌کند. تلویزیون‌های سونی جزو پرطرفدارترین مدل‌ها در بازار هستند و مدل‌های 2021 با امکانات و قابلیت‌های جدیدی که دارند در بازار پر رقابت ایران خوش درخشیده‌اند. تلویزیون X91J یکی از مدل‌های میان رده سونی است که با فناوری و امکانات مناسبی که دارد در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت بالایی دست یافت.

چند نکته جالب در مورد این تلویزیون وجود دارد. اول اینکه تلویزیون X91J تنها در سایز 85 اینچ عرضه می‌شود. به گفته سونی این تلویزیون بسیار شبیه به X90J بوده و در کنار آن قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل تنها در یک سایز بزرگ عرضه شده تا در کنار سایزهای دیگر از X90J قرار گرفته و لیست سایزهای آن را به نحوی تکمیل کند. به همین دلیل این تلویزیون برای اشخاصی مناسب است که یک مدل با سایز بزرگ می‌خواهند و اگر دنبال سایزهای کوچک‌تر آن هستید باید به اینچ‌های تلویزیون X90J مراجعه کنید.

با ما در مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی X91J همراه شوید تا کامل‌ترین اطلاعات از این تلویزیون مناسب سونی را به همراه مزایا و معایب آن در اختیارتان قرار دهیم.

نگاهی کلی به تلویزیون X91J (امتیاز کلی 8.1)

X91J جزو محصولات مناسب سونی در سال 2021 است. این تلویزیون با اینکه در کنار مجموعه‌ی اینچ‌های تلویزیون X90J قرار می‌گیرد اما دارای برخی تفاوت‌ها با این تلویزیون بوده که روی مواردی همچون کیفیت تصویر X91J تأثیرگذار خواهد بود. یکی از این موارد تفاوت در پردازشگر تصویر است. X91J از پردازشگر 4K HDR Processor X1 برخوردار شده که باعث افت کیفیت در حدی ناچیز نسبت به X90J می‌شود. به طور کلی کیفیت تصویر در تلویزیون X91J بسیار مناسب بوده و بجز بخش پردازشگر تصویر تفاوت چندانی با مدل هم‌رده خود ندارد.

این تلویزیون به خوبی توانایی ارتقای سطح کیفیت تصاویر را داشته و وضوح مناسبی را برای نمایشگر در نمایش تصاویر فراهم می‌کند. سونی از برترین ویژگی‌های تصویر در این مدل استفاده کرده تا همچون بسیاری از تلویزیون‌های دیگر سونی از کیفیت تصویر مناسب آن نهایت لذت را ببرید. نوع پنل به کار رفته در تلویزیون VA بوده که نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بسیار مناسبی را ایجاد می‌کند. اوج روشنایی تلویزیون بسیار مناسب است اما با ویژگی نوردهی موضعی کمی هاله‌های نور در اطراف اجسام روشن ایجاد می‌شود.

پنل VA باعث ایجاد زاویه دید نسبتاً ضعیف در تلویزیون شده است و افت کیفیت در زاویه‌های اطراف اتفاق می‌افتد. بخش امکانات گیمینگ تلویزیون بسیار مناسب بوده و در سیستم صوتی صدایی مناسب را در محیط اطراف پخش می‌کند. به علاوه رابط کاربری قوی در تلویزیون سونی X91J امکانات هوشمند بسیار گسترده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بررسی تخصصی تلویزیون X91J

مزایا و معایب تلویزیون

مزایا

  • نسبت کنتراست عالی
  • اوج روشنایی مناسب در SDR
  • پشتیبانی از HDMI 2.1
  • سیستم عامل کاربرپسند Google TV

معایب

  • زاویه دید ضعیف
  • عملکرد متوسط در Local Dimming
  • اوج روشنایی متوسط در HDR
ویژگی‌ها / مدلX91J
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعLED
نوع پنلVA
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی✔️
سایزهای در دسترس85"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️8.1
نمایش فیلم8.5
برنامه‌های تلویزیون7.8
محتوای ورزشی7.7
بازی‌های ویدیویی8.5
فیلم‌های HDR8.1
بازی‌های HDR8.5
مانیتور PC8.0
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهدوشاخه
ضخامت فریم (cm)1.1
ضخامت بدنه (cm)7.5
کیفیت ساخت8.0
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست8.8
حداکثر روشنایی SDR8.2
نوردهی موضعی (Local Dimming)7.0
لوکال دایمینگ در حالت بازی7.0
حداکثر روشنایی HDR6.8
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی7.2
یکنواختی رنگ خاکستری7.6
یکنواختی رنگ مشکی9.7
زاویه دید5.5
بازتاب نور7.4
قبل از کالیبراسیون 8.7
پس از کالیبراسیون8.9
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ8.1
حجم رنگ7.7
گرادیان8.7
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر10
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی8.6
نرخ نوسازی تصویر120Hz
پرش تصویر6.5
VRR
پشتیبانی از FreeSync
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.3
HDR10✔️
+HDR10
دالبی ویژن✔️
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0✔️
خروجی صدا متغیر✔️
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI4
تعداد USB2
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون1
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت1
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR1
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS✔️
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی20 وات
پاسخ فرکانسی7.1
تحریف (اعوجاج صدا)5.8
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.0
سیستم عاملGoogle TV
برنامه موبایلAndroid TV
برنامه ها و ویژگی‌ها9.0
ریموت کنترل 8.5

نمایش فیلم در تلویزیون X91J (امتیاز 8.5)

در بررسی تخصصی تلویزیون X91J متوجه عملکرد عالی آن برای نمایش فیلم شده‌ایم. در واقع برخورداری از پنل با نسبت کنتراست بالا و نمایش مناسب رنگ مشکی باعث شده این تلویزیون برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد. البته در بخش‌هایی از تصویر که روشنایی زیادی دارند ممکن است به دلیل استفاده از local dimming متوجه هاله‌های نورانی در اطراف اجسام شوید. امکان حذف لرزش تصویر از هر محتوا و قابلیت ارتقای سطح کیفیت تصاویری که کم وضوح هستند از دیگر ویژگی‌های تلویزیون سونی برای ایجاد تجربه بی‌نظیر از تماشای فیلم هستند.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 7.8)

این تلویزیون سونی به دلیل اوج روشنایی مناسبی که در محتوای SDR دارد گزینه‌ی بسیار مناسبی برای نمایش برنامه‌های تلویزیونی در محیط‌های روشن خواهد بود. X91J همچنین به خوبی می‌تواند در برابر بازتاب نور عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارد و نور لامپ روی صفحه نمایش باعث اذیت شدن چشم بیننده نشود. البته برای اوقاتی که تلویزیون را در مقابل نور شدید همچون نور پنجره قرار می‌دهید ممکن است عملکرد ضعیفی از آن را مشاهده کنید. در کل نمایش محتواهای برنامه‌های تلویزیونی در تلویزیون X91J مشکلی خاصی نداشته و امتیازی مناسب را برای تلویزیون در این بخش کسب می‌کند.

نمایش برنامه‌های تلویزیونی با X91J

برنامه‌های ورزشی (امتیاز 7.7)

تلویزیون X91J از گزینه‌های بسیار مناسب برای نمایش برنامه‌های ورزشی است. سرعت بالایی در پخش بسیاری از صحنه‌های بازی‌های ورزشی وجود دارد که به لطف زمان پاسخگویی مناسب این صحنه‌ها بسیار صاف و روان پخش می‌شوند. همچنین اگر بخواهید محتوای ورزشی را در اتاق‌هایی با روشنایی زیاد ببینید هیچ مشکلی در تلویزیون وجود نخواهد داشت. تنها نکته منفی در این تلویزیون برای نمایش محتوای ورزشی عدم برخورداری از زاویه دید گسترده است. زاویه دید تلویزیون کمی محدود بوده و برای تماشای برنامه‌های ورزشی به صورت دسته جمعی توصیه نمی‌شود.

تلویزیون X91J و بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.5)

موارد زیادی در بخش گیمینگ وجود دارد که هر تلویزیونی با داشتن آن‌ها امکانات مناسب و مطلوب گیمینگ را خواهد داشت. تلویزیون X91J دارای زمان پاسخگویی عالی برای نمایش صحنه‌های سریع بازی است. در کنار آن پنل 120 هرتز داشته و از فرمت HDMI 2.1 نیز پشتیبانی می‌کند. تأخیر در ورودی تلویزیون مناسب است اما نسبت به برخی مدل‌های دیگر تأخیر بالاتری دارد. به طور کلی کیفیت تصویر و امکانات مناسبی برای بازی‌هایی ویدیویی در تلویزیون وجود دارد اما هنوز هم از VRR در این مدل پشتیبانی نمی‌شود.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.1)

با بررسی تخصصی تلویزیون X91J متوجه عملکرد عالی آن در نمایش فیلم‌های HDR شده‌ایم. این تلویزیون سونی با برخورداری از نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی قوی می‌تواند سطح مطلوبی از نمایش رنگ‌های مشکی روی صفحه نمایش را ارائه دهد. به همین دلیل از گزینه‌های مناسب برای دیدن فیلم در محیط تاریک خواهد بود.

به علاوه با اینکه در اطراف اجسام روشن باعث ایجاد هاله‌های نورانی می‌شود اما در کل عملکرد خوبی در local dimming دارد. برخورداری از Dolby Vision، اوج روشنایی مناسب و طیف رنگی بسیار گسترده به نمایش جزئیات تصاویر HDR در تلویزیون کمک می‌کنند.

تلویزیون سونی برای نمایش محتوای HDR

بازی‌های HDR (امتیاز 8.5)

تلویزیون X91J برای بازی‌های ویدیویی HDR عالی عمل می‌کند. این تلویزیون در کل امکانات گیمینگ گسترده‌ای داشته و توانایی ایجاد فضای مهیج بازی برای گیمرها را دارد. در کنار آن شاهد عملکرد مناسب تلویزیون در نمایش محتوای HDR نیز بودیم. اوج روشنایی مناسب و طیف رنگی گسترده به نمایش جزئیات کامل بازی‌های ویدیویی کمک می‌کند. بازی‌های HDR در تلویزیون X91J از روشنایی مطلوب و کیفیت بالای رنگ‌ها برخوردار می‌شوند. به همین دلیل امتیاز بالایی برای بخش بازی‌های HDR به تلویزیون سونی اختصاص یافته است.

بررسی تخصصی تلویزیون X91J به عنوان مانیتور PC (امتیاز 8.0)

تلویزیون سونی X91J در زمینه استفاده به عنوان مانیتور PC امتیاز بالایی را کسب می‌کند. این تلویزیون گزینه‌ی بسیار خوبی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر بوده و به زمان پاسخگویی مناسبی که دارد می‌تواند سرعت بالایی را برای تلویزیون به عنوان نمایشگر فراهم کند. قدرت بالا در برابر تابش نور و اوج روشنایی عالی از دیگر ویژگی‌های مثبت این تلویزیون برای استفاده در کنار کامپیوتر هستند.

البته زاویه دید محدود باعث شده کیفیت تصاویر در زاویه‌های اطراف نمایشگر کمی پایین‌تر از زاویه‌ی روبه‌رو باشد. همچنین متن با سیگنال‌های 4K در نرخ نوسازی 120 هرتز کمی تار به نظر می‌رسند که روی امتیاز تلویزیون X91J به عنوان مانیتور PC تأثیرات منفی گذاشته است.

طراحی و استایل تلویزیون سونی

نکته‌ی بسیار جالب در مورد تلویزیون X91J این است که از لحاظ طراحی این تلویزیون بیشتر شبیه به تلویزیون X9000H به نظر می‌رسد تا X90J! با این تفاوت که به‌ جای حاشیه‌های نقره‌ای از فریم‌هایی به رنگ مشکی استفاده شده است. طراحی تلویزیون بسیار ساده و در عین حال شیک بوده و جلوه‌ای زیبا را به محیط اطراف می‌بخشد.

طراحی و استایل تلویزیون سونی

پایه‌ها

در بررسی تخصصی تلویزیون سونی X91J شاهد استفاده از نوع پایه‌های دوشاخه فلزی برای نگه داشتن صفحه نمایش هستیم. این پایه‌ها استحکام بسیار بالایی دارند و به بهترین نحو می‌توانند صفحه نمایش تلویزیون را در جای خود نگه دارند. تنها در صورت تکان خوردن کمی لرزش در صفحه نمایش ایجاد شده که برای یک تلویزیون 85 اینچی امری طبیعی و نرمال است. این پایه‌های دوشاخه در دو طرف صفحه نمایش قرار می‌گیرند و با ارتفاع مناسبی که دارند فضایی خالی میان تلویزیون با میز تلویزیون را ایجاد می‌کنند تا بتوانید در صورت نیاز از ساندبار و سایر دستگاه‌های خارجی در کنار تلویزیون استفاده کنید.

پایه‌های تلویزیون سونی X91J

ضخامت بدنه X91J

این تلویزیون سونی دارای حداکثر ضخامت 7.5 سانتی‌متر در بخش بدنه‌ی اصلی است که ضخامت متوسطی برای تلویزیون محسوب می‌شود. همانطور که مشخص است طراحی پشت پنل صاف و یکدست بوده و تنها در بخش بالای نمایشگر کمی خمیدگی وجود دارد که در صورت اتصال تلویزیون روی دیوار باعث ایجاد فاصله با دیوار می‌شود.

ضخامت بدنه X91J

فریم‌ها

دور تا دور صفحه نمایش را فریم‌هایی با ضخامت متغیر در تلویزیون‌ها فرا می‌گیرد. این فریم‌ها با اینکه وظیفه حفاظت از صفحه نمایش را بر عهده دارند اما در صورتی که ضخامت زیادی داشته باشند باعث ایجاد جلوه‌ای نامنظم در تلویزیون می‌شوند. سونی از فریم‌هایی با ضخامت 1.1 سانتی‌متر در تلویزیون X91J استفاده کرده تا از ایجاد جلوه‌ی نامناسب در تلویزیون جلوگیری کند. این فریم‌های کم ضخامت به هیچ وجه باعث جلب توجه نمی‌شوند.

فریم‌های اطراف نمایشگر تلویزیون سونی

کیفیت ساخت پنل پشت تلویزیون (امتیاز 8.0)

کیفیت ساخت کلی در تلویزیون سونی X91J بسیار مناسب بوده و از بهترین مواد اولیه در ساخت آن استفاده شده است. این تلویزیون به طور کلی از پلاستیک ساخته شده اما بخش‌هایی از آن نیز بافت فلزی دارند. بخش مربوط به بلندگوها در پشت پنل بافتی براق دارد و بقیه‌ی بخش‌های پشت پنل بافت مات دارند. پایه‌ها و فریم‌های اطراف نمایشگر فلزی هستند و دو عدد قلاب برای مدیریت کابل در بخش پشت پایه‌ها وجود دارد.

شما می‌توانید کابل‌هایی که به تلویزیون سونی متصل هستند را به سمت این قلاب‌ها هدایت کنید و با جمع‌آوری آن‌ها در این بخش ظاهری مرتب و تمیز به اطراف تلویزیون ببخشید. در مجموع کیفیت ساخت و ظاهر زیبای که بخش طراحی دارد امتیاز بالایی به این تلویزیون بخشیده است.

کیفیت ساخت پشت پنل تلویزیون

نسبت کنتراست تلویزیون سونی (امتیاز 8.8)

نسبت کنتراست در تلویزیون یکی از تأثیرگذارترین بخش‌ها برای برخورداری از کیفیت تصویر مناسب است. در واقع به نسبت نمایش روشن‌ترین رنگ سفید در کنار تاریک‌ترین رنگ مشکی نسبت کنتراست گفته می‌شود. یعنی هر چقدر که یک تلویزیون بهتر بتواند این دو طیف رنگی را در کنار هم به بهترین نحو به نمایش بگذارد قدرت بهتری در ایجاد نسبت کنتراست برای نمایشگر خواهد داشت.

در تلویزیون سونی X91J به دلیل استفاده از نوع پنل VA نسبت کنتراست بسیار مناسبی برای تلویزیون ایجاد شده است. در کل با وجود نسبت کنتراست مناسب تمام جزئیات تصویر مخصوصاً در محیط‌های تیره به نمایش گذاشته می‌شود. از این رو تلویزیون سونی یک گزینه عالی برای دیدن فیلم در محیط‌های کم‌نور خواهد بود.

ویژگی Local Dimming (امتیاز 7.0)

در تلویزیون X91J سونی از ویژگی Local Dimming استفاده شده است. این ویژگی که در کنار پنل نوردهی در برخی مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد توانایی نوردهی به نقاط مختلف صفحه نمایش را دارد. Local Dimming که با نام ویژگی نوردهی محلی نیز شناخته می‌شود در تلویزیون سونی عملکرد مناسبی از خود را به نمایش می‌گذارد. این عملکرد مناسب شامل تقویت نسبت کنتراست و البته تشدید نمایش رنگ مشکی در یکنواختی مشکی خواهد بود.

البته زمانی که این ویژگی را فعال می‌کنید با اینکه تا حد زیادی رنگ مشکی را تقویت می‌کند اما موجب ایجاد هاله‌های نورانی در اطراف اجسام روشن تصویر نیز می‌شود. برای مثال ممکن است در برخی محتواهایی که دارای زیرنویس هستند در صحنه‌های کم‌نور متوجه ایجاد هاله‌های نور در اطراف زیرنویس تلویزیون شوید.

اوج روشنایی محتوای SDR (امتیاز 8.2)

اوج روشنایی تلویزیون در محتوای SDR بسیار عالی بوده و این تلویزیون به خوبی می‌تواند روشنایی مطلوب برای نمایشگر را در محیط‌هایی بسیار روشن نیز ایجاد کند. در واقع اوج روشنایی برای محتوای SDR در این تلویزیون از مدل X90J نیز بهتر بوده و با روشنایی مناسبی که دارد در برابر تابش نور لامپ زیاد در محیط مقابله کرده و روشنایی مناسب را ایجاد می‌کند. با اینکه اوج روشنایی محتوای SDR مناسب است، اما اگر اوج روشنایی بهتری را به قیمت از دست دادن جزئیات تصویر می‌خواهید، می‌توانید تنظیمات زیر را اعمال کنید.

حالت تصویر را به “Vivid” تغییر دهید، روشنایی و کنتراست را روی حداکثر میزان تنظیم کرده و دمای رنگ(Color Temperature) را روی حالت “Cool” تنظیم کنید.

اوج روشنایی تلویزیون سونی X91J

اوج روشنایی محتوای HDR (امتیاز 6.8)

محتواهای HDR نیازمند اوج روشنایی بیشتری نسبت به محتوای SDR هستند؛ چراکه دارای جزئیات بیشتری در تصاویر هستند که تلویزیون برای نمایش آن‌ها نیازمند اوج روشنایی بالاتر خواهد بود. در بررسی تخصصی تلویزیون سونی X91J متوجه عملکرد متوسط تلویزیون در ایجاد اوج روشنایی برای محتوای HDR هستیم. این تلویزیون توانایی نمایش جزئیات کامل تصاویر HDR را به دلیل عدم توانایی ایجاد اوج روشنایی مطلوب ندارد. از این رو امتیازی متوسط برای تلویزیون در بخش اوج روشنایی محتوای HDR وجود دارد.

اگر تلویزیون X91J شما در نمایش محتوای HDR بیش از حد تاریک است می‌توانید روشنایی و نسبت کنتراست را روی حداکثر میزان تنظیم کنید. سپس Color Temperature را روی حالت ‘Cool’ قرار داده و تنظیم Adv را اعمال کنید. پس از آن Contrast Enhancer را روی حالت ‘High’ قرار دهید تا روشن‌ترین حالت از نمایش محتوای HDR را در اختیار داشته باشید. البته این تنظیمات با اینکه به روشن‌تر شدن محتوای HDR کمک می‌کنند اما به طور کلی باعث کاهش کیفیت تصویر و افت نمایش جزئیات تصویر می‌شوند.

اوج روشنایی محتوای HDR در حالت بازی (امتیاز 7.2)

با فعال سازی حالت بازی در تلویزیون سونی X91J متوجه شده‌‌ایم که اوج روشنایی HDR با بهبود همراه خواهد بود. به این ترتیب که با فعال سازی حالت بازی روشنایی بهتری در محتوای بازی‌های HDR ایجاد شده و به این ترتیب جزئیات بازی بیشتر مشخص می‌شود. با اینکه این تفاوت اوج روشنایی چندان قابل توجه نیست اما همین موضوع به تجربه‌ای بی‌نظیر از ایجاد روشنایی مطلوب برای محتوای HDR منجر شده است.

بررسی تخصصی تلویزیون X91J در یکنواختی خاکستری (امتیاز 7.6)

یکنواختی خاکستری در تلویزیون به میزان قدرت نمایشگر در نمایش رنگ‌های تصویر به صورت یکنواخت است. هرچه تلویزیون از یکنواختی خاکستری بهتری برخوردار باشد توانایی بالاتری در نمایش رنگ‌ها به طور یکنواخت و یکدست روی صفحه نمایش خواهد داشت. یکنواختی خاکستری در تلویزیون سونی X91J بسیار مناسب است. تنها در مرکز تلویزیون برای برخی محتواها ممکن است هاله‌های تیره‌تر ایجاد شود. البته همانطور که گفتیم در انواع محتوا متفاوت بوده و این مشکل تنها ممکن است در برخی محتواهای ورزشی جلب توجه کند.

بررسی تخصصی تلویزیون X91J در یکنواختی خاکستری

یکنواختی مشکی (امتیاز 9.7)

یکنواختی مشکی عملکردی همچون یکنواختی خاکستری دارد، با این تفاوت که یکنواختی مشکی تنها مربوط به نمایش رنگ مشکی روی نمایشگر است. تلویزیون سونی X91J به دلیل برخورداری از نوع پنل VA دارای یکنواختی مشکی فوق العاده‌ای خواهد بود. امتیازی که این تلویزیون در بخش یکنواختی مشکی کسب کرده بسیار بالا بوده و به معنی نمایش رنگ‌های مشکی در واقعی‌ترین حالت ممکن خواهد بود.

در بسیاری از تلویزیون‌هایی با یکنواختی مشکی نامناسب ویژگی Local Dimming می‌تواند یکنواختی مناسبی را ایجاد کند. این در حالی است که تلویزیون سونی به local dimming برای ارتقای سطح کیفیت نمایش مشکی نیاز ندارد. حتی روشن کردن این ویژگی تا حدی باعث ایجاد هاله‌های نورانی در اطراف اجسام روشن در تصاویر می‌شود. پس می‌توان گفت ویژگی نوردهی موضعی تنها به نسبت کنتراست کمک کرده و تأثیر چندانی روی یکنواختی مشکی در تلویزیون X91J ندارد.

یکنواختی مشکی با Local Dimming

زاویه دید (امتیاز 5.5)

زاویه دید تلویزیون یکی از معیارهای اصلی برای کسانی است که می‌خواهند تلویزیون خود را در محیط‌هایی گسترده با قراردهی مبلمان به صورت گسترده قرار دهند. در واقع زاویه دید گسترده در تلویزیون به این معنی است که اگر از زاویه‌های اطراف به نمایشگر نگاه کنید متوجه افت کیفیت تصاویر و از دست رفتن روشنایی در نمایشگر نشوید.

اگر تنها از زاویه‌ی روبه رو به صفحه نمایش تلویزیون نگاه می‌کنید، زاویه دید وسیع اهمیت چندانی برایتان نخواهد داشت؛ چراکه تمام تلویزیون‌ها از زاویه‌ی روبه‌رو بهترین حالت از نمایش تصاویر را ارائه می‌دهند. با بررسی تخصصی تلویزیون X91J متوجه شده‌ایم این تلویزیون سونی به دلیل برخورداری از نوع پنل VA زاویه دید بسیار ضعیفی دارد. در واقع اغلب تلویزیون‌هایی که از این نوع پنل استفاده می‌کنند دارای زاویه دید مشابه هستند و برای قرارگیری در اتاق‌هایی با چیدمان مبل گسترده پیشنهاد نمی‌شوند.

بازتاب نور تلویزیون سونی X91J (امتیاز 7.4)

به قدرتی که صفحه نمایش تلویزیون در برابر بازتاب نورهایی که به نمایشگر می‌تابند دارد، بازتاب نور گفته می‌شود. تابش انواع نور همچون نور لامپ در برخی تلویزیون‌ها موجب ایجاد هاله‌های بسیار نورانی می‌شود که اغلب چشم‌ها را اذیت می‌کنند. بسیاری از تلویزیون‌ها توانایی مقابله با تابش این نورها را ندارند و روشنایی صفحه نمایش را هنگام تابش نور کمک می‌کنند.

این موضوع به کاهش روشنایی و از دست دادن جزئیات تصویر منجر می‌شود. تلویزیون سونی X91J دارای انعکاس نور مناسب است. بازتاب نور در این تلویزیون نسبت به مدل X90J بهتر است، اما هنوز قرارگیری آن در مقابل تابش نورهایی شدید همچون نور پنجره توصیه نمی‌شود.

بازتاب نور تلویزیون سونی X91J

تلویزیون X91J در نمایش انواع محتوا

480p (امتیاز 8.0): تلویزیون سونی استعداد مناسبی در پشتیبانی و نمایش محتواهای 480p دارد و هیچ مشکلی در نمایش محتواهای ورودی با این وضوح وجود ندارد.

720p (امتیاز 8.0): X91J نه تنها هیچ مشکلی برای نمایش محتوای 720p از ورودی‌ ندارد بلکه توانایی ارتقای سطح کیفیت این وضوح را نیز برای نمایشگر فراهم می‌کند.

1080p (امتیاز 9.0): این تلویزیون همچنین می‌تواند از انواع محتوای 1080p پشتیبانی کند. به علاوه توانایی ارتقای سطح وضوح این کیفیت را تا نزدیک به 4K دارد تا بتوانید از وضوحی بالاتر از انتظار در این تلویزیون لذت ببرید.

4K (امتیاز 10): آخرین سطح از کیفیت محتوایی که در تلویزیون X91J پشتیبانی می‌شود، محتوای 4K است. سونی از برترین قابلیت‌ها در بخش تصویر برای این تلویزیون استفاده کرده تا بتواند سطح بالایی از کیفیت را برای صفحه نمایش در نمایش محتوای باکیفیت ایجاد کند.

8K : همچون سایر مدل‌های 4K تلویزیون سونی نیز قابلیت نمایش محتواهای 8K را ندارد. اگر خواهان تلویزیونی هستید که بتواند محتوای 8K را به نمایش بگذارد، تلویزیون ال‌جی QNED99 و تلویزیون سامسونگ QN900A بهترین تلویزیون‌ها برای نمایش محتوای 8K هستند.

وسعت رنگ (امتیاز 8.1)

وسعت رنگ در اغلب تلویزیون‌های سونی عالی است. با بررسی تخصصی تلویزیون X91J متوجه شده‌ایم عملکرد این مدل در وسعت رنگ بهتر از مدل X90J بوده و دارای وسعت رنگ بسیار گسترده‌تری است. در واقع تلویزیون‌هایی که وسعت رنگ مناسبی دارند توانایی نمایش طیف رنگی گسترده‌ای را روی صفحه نمایش و برای تمامی تصاویر دارند. همین باعث شده طیف رنگی وسیعی در نمایش محتوای HDR برای تلویزیون وجود داشته باشد.

به طور کلی محتوای HDR دارای جزئیات بیشتر و تنوع رنگ بالایی است که هر تلویزیونی قادر به نمایش تمام طیف‌های رنگی آن نیست. خوشبختانه این مدل سونی با برخورداری از وسعت رنگ عالی می‌تواند بهترین تجربه از نمایش محتوای HDR را در اختیارتان قرار دهد.

گرادیان تلویزیون سونی X91J (امتیاز 8.7)

گرادیان در تلویزیون‌ها به معنی قابلیت هندلینگ شیب حرکتی از رنگی به رنگ تیره‌تر یا روشن‌تر است. به بیان ساده‌تر هرچه تلویزیون گرادیان بهتری داشته باشد، رنگ‌ها روی نمایشگر با حرکتی روان‌تر و صاف‌تر نمایش داده می‌شوند. در صورتی که حرکت رنگ‌ها صاف نباشد منجر به ایجاد خطوط قابل توجه روی صفحه نمایش تلویزیون می‌شود. تلویزیون سونی X91J گرادیان مناسبی دارد و باعث ایجاد جلب توجه و خطوط رنگی در نمایش رنگ‌ها نخواهد شد.

گرادیان تلویزیون سونی

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.6)

زمان پاسخگویی تلویزیون سونی بسیار مناسب است. این تلویزیون سرعت مناسبی برای تغییر فریم‌های تصویر دارد که به زمان پاسخگویی کم منجر می‌شود. در واقع با دارا بودن زمان پاسخگویی مناسب تلویزیون بهتر می‌تواند صحنه‌های سریع را نمایش دهد و از ایجاد تاری در صفحه نمایش هنگام نمایش این صحنه‌ها جلوگیری کند. با بررسی تخصصی تلویزیون X91J متوجه شده‌ایم این تلویزیون برای تغییر رنگ 100 درصدی پیکسل‌ها که همان تغییر فریم تصویر است به مدت زمانی معادل 9.0 میلی‌ثانیه نیاز دارد.

در کل تلویزیون‌هایی که دارای زمان پاسخگویی کمتر از 14 میلی‌ثانیه هستند به عنوان برترین مدل‌ها با زمان پاسخگویی مناسب شناخته می‌شود. با این اوصاف تلویزیون سونی زمان پاسخگویی بسیار مناسبی داشته و مشکلی در نمایش تصاویر روی نمایشگر ندارد. این زمان پاسخگویی آنی به نمایش صحنه‌های سریع بدون ایجاد تاری در بازی‌های ورزشی و برنامه‌های ورزشی کمک می‌کند.

بررسی تخصصی تلویزیون X91J در نرخ نوسازی

تلویزیون X91J دارای نرخ نوسازی 120 هرتز است. با این نرخ نوسازی سرعت بالایی در رفرش شدن تصاویر روی نمایشگر وجود دارد و همین باعث نمایش سریع و بدون مشکل محتوا روی نمایشگر می‎‌شود. یک ویژگی جالب که در برخی تلویزیون‌های بالارده وجود دارد، VRR یا همان نرخ نوسازی متغیر است که می‌تواند نرخ نوسازی تلویزیون را با نرخ نوسازی دستگاه‌های ورودی تنظیم کند تا بهترین سرعت انتقال محتوا را داشته باشد.

در تلویزیون سونی X91J این قابلیت پشتیبانی نمی‌شود. البته سونی از ارتقای نرم افزاری در برخی مدل‌های بالارده که منجر به پشتیبانی از VRR می‌شود، خبر داده بود. اما مشخص نیست تلویزیون X91J نیز جزو این لیست باشد یا خیر.

بررسی تخصصی تلویزیون X91J در نرخ نوسازی

تأخیر در ورودی (امتیاز 9.3)

همانطور که از نام این قابلیت مشخص است به میزان تأخیری که هنگام اتصال انواع دستگاه خارجی به ورودی تلویزیون وجود دارد، تأخیر در ورودی گفته می‌شود. با برخورداری از تأخیر در ورودی کم، تلویزیون می‌تواند در سرعت بالایی محتوای مربوط به دستگاه‌های ورودی را روی نمایشگر به نمایش بگذارد. با این اوصاف تلویزیون سونی X91J دارای تأخیر در ورودی بسیار مناسب است. چراکه این تلویزیون برای انتقال محتوای 1080p در نرخ نوسازی 60 هرتز تنها به مدت زمان 16 میلی‌ثانیه نیاز دارد.

این مدت زمان برای انتقال محتوای ورودی بسیار کم بوده و کمترین میزان تأخیر در ورودی ایجاد می‌شود. البته این موضوع را در نظر داشته باشید همچون سایر تلویزیون‌هایی که بررسی کرده‌ایم برخورداری از کمترین میزان تأخیر در ورودی تنها با فعال شدن حالت بازی(Game) امکان پذیر بوده و در غیر این صورت تأخیر در ورودی تلویزیون X91J با افزایش همراه خواهد بود.

امکانات گیمینگ تلویزیون X91J

زمان پاسخگویی کم، تأخیر در ورودی ناچیز و برخورداری از پنل 120 هرتز از مواردی هستند که یک تجربه بازی بی‌نظیر را برای کاربران ایجاد می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت تلویزیون سونی X91J برای بازی‌های ویدیویی یک گزینه عالی خواهد بود. با این حال برخی از مواردی که برای گیمرهای حرفه‌ای حائز اهمیت هستند، در این تلویزیون پشتیبانی نمی‌شوند. این موارد شامل VRR و FreeSync است. البته همچنان از قابلیت ALLM و فرمت HDMI 2.1 پشتیبانی شده و به همین دلیل امکانات گیمینگ تلویزیون در حد بسیار مناسب خواهد بود.

ویژگی‌های صوتی و تصویری در تلویزیون

تصویری

  • HDR10
  • Dolby Vision
  • HLG
  • HDMI 2.0 Full Bandwidth (HDMI 1,2,3,4)
  • HDMI 2.1 Class Bandwidth (HDMI 3,4)
  • CEC
  • HDCP 2.2 (HDMI 1,2,3,4)
  • USB 3.0
  • Variable Analog Audio Out
  • Wi-Fi (2.4 GHz, 5 GHz)

صوتی

  • ARC (HDMI 3)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • DTS:X via DTS-HD MA via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 DTS via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical
  • 5.1 DTS via Optical

درگاه‌های ارتباطی تلویزیون X91J

برای ایجاد ارتباط میان تلویزیون با سایر دستگاه‌های خارجی یک سری درگاه ارتباطی در پشت پنل تلویزیون قرار می‌گیرند. این درگاه‌ها اصلی‌ترین راه‌های ایجاد ارتباط میان تلویزیون با سایر دستگاه‌های خارجی هستند.

درگاه‌های ارتباطی تلویزیون X91J
  • HDMI = 4
  • USB = 2
  • Digital Optical Audio Out = 1
  • Analog Audio Out 3.5mm = 1
  • Composite In = 1
  • Tuner (Cable/Ant) = 1
  • Ethernet = 1
  • IR In = 1

کیفیت صدای تلویزیون (امتیاز 7.1)

سونی از بلندگوهایی بسیار باکیفیت در تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند تا وضوح صدایی مناسب را برای پخش در محیط اطراف داشته باشد. در تلویزیون سونی X91J از 2 عدد بلندگو در بخش صوتی استفاده شده که هر کدام به تنهایی توانایی پخش صدای 10 وات را دارند. به طور کلی میزان توان خروجی صدای تلویزیون برابر با 20 است و صدایی رسا و بلند را در محیط پخش می‌کند. البته برای تلویزیونی با این اندازه توقع میزان صدای بیشتری را از سونی داشتیم، با این حال میزان صدای تلویزیون در حد مناسب می‌باشد.

از لحاظ کیفیت صدا نیز هیچ مشکلی در تلویزیون وجود نداشته و بهترین فناوری‌ها برای ارتقای صدا و حذف نویزهای صدا در تلویزیون پشتیبانی می‌شود. از معایب تلویزیون سونی می‌توان به عدم ایجاد بیس قوی در صداهای بلند اشاره کرده که در اغلب تلویزیون‌ها مشکلی یکسان بوده و بیس بالا تولید نمی‌شود.

رابط کاربری X91J (امتیاز 8.0)

 سیستم عامل Google TV

برخورداری از رابط کاربری زیبا و ساده یکی از مهم‌ترین موارد در خرید تلویزیون است. تا سال 2020 سونی از سیستم عامل Android TV استفاده می‌کرد که بسیار کاربرپسند و حرفه‌ای بود. این برند در سال 2021 از سیستم عامل جدید خود با نام Google TV رونمایی کرده که همان Android TV با برخی تغییرات و پیشرفت‌ها خواهد بود. به همین دلیل با توجه به محبوبیت فوق العاده سیستم عامل اندروید می‌توان عملکرد بی‌نظیری از این سیستم عامل انتظار داشت.

این سیستم عامل جدید با منویی متفاوت اجرا شده که دسترسی به بخش‌های لازم در تلویزیون را به راحتی برایتان فراهم می‌کند. سرعت انجام عملیات در منو و تنظیمات تلویزیون X91J به لطف سیستم عامل Google TV بی‌نقص بوده و ویژگی‌های هوشمند گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مشکل اجرایی خاصی در سیستم عامل سونی وجود نداشته و همین باعث کسب امتیاز بالا برای تلویزیون سونی در بخش رابط کاربری شده است.

دانلود انواع اپلیکیشن (امتیاز 9.0)

دانلود اپلیکیشن در تلویزیون x91j

سونی جزو برندهایی است که به لطف استفاده از سیستم عامل Google TV بهترین دسترسی به دانلود و استفاده از اپلیکیشن را در تلویزیون‌هایش فراهم می‌کند. در واقع تلویزیون X91J دارای فروشگاه محتوای Google Play است که جزو برترین فروشگاه‌های محتوا برای دسترسی به دانلود اپلیکیشن محسوب می‌شود. دسترسی بسیار گسترده‌ای در این تلویزیون وجود داشته و شما می‌توانید انواع اپلیکیشن مورد نیاز برای تلویزیون خود را در این فروشگاه دانلود کنید.

ریموت کنترل سونی (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل سونی 2021

همچون بسیاری از تلویزیون‌های سونی این مدل نیز از ریموت کنترل استاندارد سونی برخوردار شده است. این ریموت کنترل به دلیل تنوع بالایی که در امکانات و دسترسی‌ها دارد، امتیاز بالایی را کسب می‌کند. در واقع ریموت کنترل سونی دارای برخی دکمه‌ها برای دسترسی راحت و سریع به سرویس‌های استریم شامل YouTube، Netflix، Prime Video و Disney+ است. از طریق این دکمه‌ها می‌توانید راحت‌ترین و سریع‌ترین راه دسترسی به سرویس‌ها را در اختیار داشته باشید.

یک میکروفون داخلی در ریموت کنترل تعبیه شده که دسترسی به دستیار صوتی گوگل داخلی را برایتان فراهم می‌کند. یعنی فشردن یک دکمه کافی است تا شما بتوانید بسیاری از اعمال مربوط به تلویزیون خود را از طریق صدایتان کنترل کنید. ریموت کنترل سونی امکاناتی عالی و کاربردی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

کنترل تلویزیون

دکمه کنترل تلویزیون سونی

در بخش مرکزی فریم پایین نمایشگر لوگوی سونی حک شده است. پایین‌تر از این لوگو و در بخش زیرین نمایشگر یک دکمه کنترل مخفی وجود دارد. روشن/ خاموش کردن، راه‌ اندازی مجدد، تغییر ورودی‌ها و تغییر میزان صدای تلویزیون از اعمالی هستند که این دکمه قادر به انجام آن‌ها خواهد بود. برای زمان‌هایی که ریموت کنترل خود را نمی‌یابید، این دکمه کنترلی بیشترین کمک را برایتان به همراه خواهد داشت.

لوازم جانبی همراه تلویزیون X91J

همراه با تلویزیون سونی X91J لوازم جانبی زیر نیز عرضه می‌شوند:

لوازم جانبی همراه تلویزیون X91J
  • دفترچه راهنما
  • ریموت کنترل
  • 2 عدد باتری AAA برای ریموت کنترل
  • 4 عدد آداپتور VESA برای نصب روی دیوار
  • کابل پاور

مقایسه تلویزیون X91J با سایر مدل‌ها

تلویزیون‌های موجود در بازار با توجه به رده‌ای که دارند در کنار رقبایی مختلف قرار می‌گیرند. بسیاری از این تلویزیون‌ها با مدل‌های دیگر مقایسه می‌شوند تا با توجه به نیاز و سلیقه‌ای که خریداران دارند، بهترین گزینه را برای خرید پیدا کنند. با بررسی تخصصی تلویزیون X91J و مقایسه آن با سایر مدل‌هایی که نزدیک به آن هستند می‌توانید موقعیت تلویزیون را در بازار ایران بهتر شناخته و تصمیم‌گیری راحت‌تری برای خرید تلویزیون داشته باشید.

مقایسه تلویزیون سونی X91J با X90J

مقایسه تلویزیون سونی X91J با X90J

در مجموعه تلویزیون‌های سونی 2021 تلویزیون X90J با X91J در کنار هم قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌هایی نیز میان این دو مدل تلویزیون دیده می‌شود. تلویزیون سونی X90J از سایز 50 تا 75 اینچ در دسترس است. در حالی که مدل X91J تنها در یک سایز 85 اینچ تولید و عرضه می‌شود. نوع پردازشگر تصویر متفاوت در این مدل نیز باعث ایجاد امکاناتی مجزا در بخش کیفیت تصویر شده و به بیانی می‌توان گفت تلویزیون X90J دارای پردازشگر جدیدتر و قدرتمندتر برای بخش تصویر است.

عملکرد Local dimming در تلویزیون X90J بهتر است و هنگام ارتقاء تصاویر واضح‌تری را نمایش می‌دهد. البته علت آن را می‌توان سایز بزرگ X91J در نظر گرفت که به دلیل تراکم پیکسل کمتر وضوحی در حد X91J نخواهد داشت. با این حال به عنوان یک مدل 85 اینچ وضوح بسیار مناسبی دارد. به طور کلی در مقایسه این دو مدل باید بگوییم شباهت بسیار زیادی وجود داشته و هردو تلویزیون امتیازی یکسان دارند؛ اما در واقع X90J به دلیل برخورداری از پردازشگر قوی‌تر مدل بهتری برای خرید خواهد بود.

مقایسه تلویزیون سونی X91J با X85J

مقایسه تلویزیون سونی X91J با X85J

تلویزیون سونی X85J از مدل‌های مناسب سونی در سال 2021 است. در مقایسه تلویزیون X91J با مدل X85J باید بگوییم تلویزیون X91J به دلیل رتبه‌ی بالاتری که دارد امتیازی بیشتری را کسب کرده و تلویزیون مناسب‌تری برای خرید خواهد بود. ویژگی Local Dimming در تلویزیون X85J وجود ندارد و همین یک امتیاز مثبت به نفع X91J می‌باشد. با اینکه نسبت کنتراست در تلویزیون X85J بهتر است اما یکنواختی مشکی در مدل X91J کیفیت بسیار بالاتری دارد.

زمان پاسخگویی تلویزیون X91J بهتر بوده و حرکت روان‌تری در نمایش محتوا روی صفحه نمایش دارد. در سایر امکانات تفاوت خاصی میان این دو مدل دیده نمی‌شود. به طور کلی تلویزیون X91J یک مدل بالاتر بوده و گزینه‌ی بهتری برای خرید محسوب می‌شود.

مقایسه تلویزیون سونی X91J با ال‌جی NANO90

مقایسه تلویزیون سونی X91J با ال‌جی NANO90

تلویزیون نانوسل NANO90 مدل سال 2021 ال‌جی است که تقریباً هم‌رده تلویزیون X91J محسوب می‌شود. این دو تلویزیون تفاوت‌های بسیاری باهم دارند و بیشترین تفاوت در بخش تصویر آن‌ها به علت استفاده از نوع پنل متفاوت است. نوع پنل VA در تلویزیون X91J امتیازات بالاتری را در بخش یکنواختی مشکی، نسبت کنتراست و ویژگی Local Dimming کسب می‌کند. به همین دلیل تفاوت امتیاز میان این تلویزیون ایجاد شده و مدل X91J تلویزیون بهتری در زمینه نمایش تصاویر روی صفحه نمایش محسوب می‌شود.

زاویه دید در تلویزیون NANO90 بهتر بوده و بازتاب نور قوی‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین امکانات گسترده‌تری در بخش گیمینگ دارد و گزینه‌ی بهتری برای بازی‌های ویدیویی است. ولی به دلیل برخورداری از نوع پنل IPS به خوبی نمی‌تواند یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست را برای تلویزیون ایجاد کند. همین موضوع به تلویزیون X91J بر NANO90 برتری بخشیده و امتیاز بیشتری را بری این تلویزیون ایجاد کرده است.

مقایسه تلویزیون سونی X91J با سامسونگ Q80A

مقایسه تلویزیون سونی X91J با سامسونگ Q80A

تلویزیون Q80A جزو بهترین محصولات سامسونگ در سال 2021 است. در مقایسه تلویزیون X91J با Q80A باید بگوییم مدل X91J دارای امتیاز بالاتری می‌باشد. دلیل اصلی این اختلاف امتیاز را می‌توان استفاده از نوع پنل‌های مختلف در این دو مدل در نظر گرفت. تلویزیون Q80A برخلاف انتظار از نوع پنل IPS برخوردار شده که منجر به افت نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی می‌شود. در عوض تلویزیون سامسونگ Q80A دارای زاویه دید گسترده‌تری بوده و برای قرارگیری در محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده گزینه بهتری خواهد بود.

اوج روشنایی تلویزیون Q80A بهتر بوده و به دلیل پشتیبانی از VRR تلویزیون بهتری برای گیمینگ است. با این حال هنوز هم تلویزیون X91J به دلیل کیفیت تصویر بهتری که ارائه می‌دهد امتیاز بالاتری داشته و کیفیت تصویر بهتری مخصوصاً در نمایش فیلم و انواع محتوای تلویزیونی دارد.

تلویزیون سونی X91J را بخرم؟؟

خرید تلویزیون سونی X91J

سونی از تلویزیون X91J به عنوان مدلی که در کنار X90J قرار می‌گیرد، رونمایی کرده است. این تلویزیون در سایز 85 اینچ در دسترس است و برای کسانی که یک تلویزیون با ابعاد بزرگ می‌خواهند مناسب خواهد بود. به همین دلیل اگر مدلی با سایز کوچک‌تر می‌خواهید بهتر است تلویزیون X90J را انتخاب کنید.

در بررسی تخصصی تلویزیون X91J متوجه شدیم این تلویزیون عملکردی فوق العاده در نمایش رنگ مشکی و ویژگی نوردهی مناسب دارد. این موضوع باعث شده بتوانید از تلویزیون برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک و کم نور نیز استفاده کنید. همچنین اوج روشنایی مناسب تلویزیون توانایی مقابله با تابش نور را فراهم می‌کند. به طور کلی مشکل خاصی در نمایش تصاویر و رنگ صفحه نمایش وجود نداشته و X91J به خوبی در این موارد عمل می‌کند.

زاویه دید ضعیف از معایب تلویزیون است و برای قرارگیری در محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده گزینه‌ای ایده‌آل نخواهد بود. کیفیت صدای تلویزیون و امکانات هوشمند آن بسیار عالی هستند و به بهترین نحو عمل می‌کنند. در بخش گیمینگ تنها مشکل تلویزیون عدم پشتیبانی از VRR است که در اغلب تلویزیون‌های سونی وجود دارد. قیمت تلویزیون مناسب بوده و برای اشخاصی که سایز بزرگی از X90J را با برخی تفاوت‌های ناچیز می‌خواهند بهترین گزینه خواهد بود.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون QNED90

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی QNED90

تلویزیون QNED90 یکی از جدیدترین تلویزیون‌های ال‌جی در سال 2021 است که به عنوان اولین مدل MiniLED 4K با کیفیت تصویر عالی و امکانات متنوع از آن رونمایی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *