تکنولوژی OLED

تکنولوژی OLED چیست؟ معرفی بهترین تلویزیون‌های اولد 2021

با پیشرفت تکنولوژی شاهد استفاده از فناوری‌های عالی در تلویزیون بوده‌ایم. بی‌شک برندهای معتبر بیشترین تلاش خود را برای ارائه تلویزیون‌هایی بی‌نقص و ایده‌آل می‌کنند. یکی از فناوری‌هایی که در چند سال اخیر شاهد استفاده‌ از آن در برخی از تلویزیون‌ها بودیم تکنولوژی OLED است. تکنولوژی OLED چیست؟ و چه نقشی در کیفیت تصویر تلویزیون خواهد داشت؟ با کامل‌ترین مطلب در مورد تلویزیون OLED همراه باشید تا اطلاعات دقیقی از این تکنولوژی فوق العاده را در اختیارتان قرار دهیم.

تکنولوژی OLED‌ چیست؟

تکنولوژی OLED‌ چیست؟

اگر بخواهیم کل تلویزیون‌ها را دسته‌ بندی کنیم دو دسته‌ی اصلی OLED و LCD خواهیم داشت. احتمالاً با تلویزیون‌های LCD آشنایی داشته باشید. LCD مخفف Liquid-Crystal Display به معنی نمایشگر کریستال مایع است. یعنی تلویزیون‌های LCD از نمایشگر‌های کریستال مایع برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. پنل‌های LCD در مجموع روشنایی و کنتراست بسیار ضعیفی دارند. همچنین طیف رنگی در تلویزیون‌های LCD بسیار محدود است و به دلیل نور کم رنگ‌ها به خوبی نمایش داده نمی‌شوند.

برای رفع این مشکلات از LED‌ها در تلویزیون‌های LCD استفاده می‌شود. استفاده از این دیودهای نورده که در پشت پنل LCD قرار می‌گیرند روشنایی و کنتراست تلویزیون‌ها را بالا برده و باعث ارتقای کیفیت تصاویر می‌شود. به همین دلیل به هر تلویزیون LCD که دارای دیودهای نوردهی باشد تلویزیون‌ LED گفته می‌شود. تعداد تلویزیون‌های LED بسیار زیاد بوده و تمام برندهای معتبر مدل‌های LED فراوانی دارند. حالا تفاوت LED با OLED چیست؟

مقایسه OLED با LED

OLED مخفف “Organic Light-Emitting Diode” به معنی دیودهای ساطع کننده نور آلی است. در تکنولوژی اولد از LED‌های معمولی استفاده نمی‌شود. بلکه این تلویزیون‌ها از دیودهای نوری آلی استفاده می‌‌کنند. در تلویزیون‌های LED پیکسل‌ها به طور دسته جمعی روشن می‌شوند و در واقع این پیکسل‌ها هرگز به طور کامل خاموش نخواهد شد. در دیودهای نور آلی هیچ نیازی به نور پس زمینه برای ایجاد روشنایی وجود ندارد. پیکسل‌های موجود در تکنولوژی OLED خودکفا هستند و به تنهایی امکان روشن شدن را دارند. این پیکسل‌ها هنگام روشن شدن تأثیری بر پیکسل‌های مجاور خود ندارد و به تنهایی فعالیت می‌کنند.

تلویزیون OLED‌ چیست؟

علاوه بر این پیکسل‌های تلویزیون OLED توانایی خاموش شدن را دارند و یک پیکسل می‌تواند به تنهایی روشن یا خاموش شود. هر پیکسل به تنهایی بسته به میزان جریان الکتریکی قادر به ایجاد نور خواهد بود. این پیکسل‌ها با جریان زیاد نور زیادی تولید می‌کنند و با قطع جریان به هیچ نوری تولید نمی‌کنند و به طور کامل خاموش می‌شوند. همین مسئله در پیکسل‌ها با تغییرات فراوانی در کیفیت تصویر تلویزیون همراه بوده و کیفیت تصویر تلویزیون‌ها را به دنیایی جدید کشانده است. به همین دلیل بسیاری از افراد تکنولوژی OLED را بزرگ‌ترین گام در تولید تلویزیون‌ها می‌دانند. در ادامه مواردی از کیفیت تصویر که تکنولوژی اولد بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد را توضیح خواهیم داد.

نقاط قوت تکنولوژی OLED

  • امکان تنظیم روشنایی به طور کامل
  • ارائه طیف رنگی بسیار گسترده و کامل
  • ایجاد یکنواختی بی‌نهایت برای نمایش سطح کامل مشکی
  • نسبت کنتراست بی‌نهایت و امکان تفکیک رنگ‌های مشکی و روشن به طور کامل
  • جلوگیری از به وجود آمدن تیره‌گی در اطراف اشیاء روشن روی صفحه نمایش تلویزیون

نقاط ضعف تکنولوژی OLED

  • احتمال پیکسل سوختگی
  • قیمت بالا

ویژگی‌های مثبت در تلویزیون OLED

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست OLED

به بیان ساده کنتراست به نسبت تیره‌ترین نقطه در مقابل روشن‌ترین نقطه در صفحه نمایش اشاره دارد. به میزان تفاوت این دو نسبت کنتراست گفته می‌شود. میزان کنتراست در تلویزیون‌های LED بسیار متغیر است. برخی تلویزیون‌ها که از پنل‌های VA استفاده می‌کنند کنتراست قابل توجهی دارند؛ در حالی که برخی از تلویزیون‌ها دارای نسبت کنتراست بسیار ضعیفی هستند.

نسبت کنتراست در واقع نشانگر توانایی یک تلویزیون در ایجاد روشن‌ترین رنگ و تیره‌ترین رنگ است. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، پیکسل‌ها در تلویزیون‌های اولد خودکفا هستند و قادر به ایجاد بالاترین سطح روشنایی و بدون روشنایی یعنی خاموش شدن هستند. همین مسئله باعث شده در یک زمان یکسان در صفحه نمایش یک پیکسل بتواند کاملاً روشن و پیکسلی دیگر خاموش باشد. به همین دلیل تلویزیون‌های OLED نسبت کنتراست بی‌نهایت دارند. یعنی ایده‌ آل‌ترین نسبت کنتراست در میان تمام تلویزیون‌های دیگر.

یکنواختی مشکی

یکنواختی مشکی نیز از دیگر موارد مؤثر در کیفیت تصویر عالی است. هرچه یک تلویزیون قادر به نمایش بهتر رنگ‌های مشکی باشد عملکرد بهتری در نمایش فیلم خواهد داشت. تصور کنید در حال تماشای یک فیلم با صحنه‌هایی تاریک در شب هستید. اگر تلویزیون شما یکنواختی مشکی نامناسبی داشته باشد، قادر به نمایش رنگ‌های تیره و مشکی در حالت مناسب نخواهد بود. همچنین رنگ‌های مشکی در تلویزیون‌هایی با یکنواختی مشکی نامناسب، اصلاً شبیه مشکی نیستند و اغلب به سمت آبی و خاکستری متمایل می‌شوند. در این حالت جزئیات فیلم به خوبی نمایش داده نمی‌شود.

همانطور که گفتیم پیکسل‌ها در تکنولوژی OLED امکان خاموش شدن را دارند. این امکان در پیکسل‌های تلویزیون LED وجود ندارد. خاموش شدن پیکسل‌ها به معنی امکان ایجاد رنگ مشکی مطلق است. یعنی هر پیکسل می‌تواند رنگ مشکی مطلق را نمایش دهد. به همین دلیل یکنواختی مشکی نیز در تلویزیون‌های OLED بی‌نهایت بوده و این تلویزیون‌ها می‌توانند رنگ مشکی را در واقعی‌ترین حالت ممکن نمایش دهند.

اوج روشنایی

اوج روشنایی در تلویزیون اولد

از آن جهت که نور پیکسل‌ها در تلویزیون‌های اولد توسط خود پیکسل‌ها تولید می‌شود و نیازی به نور پس زمینه ندارند؛ پس قادر به ایجاد روشنایی بسیار بالایی خواهند بود. زیرا زمانی که هر پیکسل به تنهایی نور مورد نیاز خود را تولید کند در مجموع اوج روشنایی بیشتری در صفحه نمایش ایجاد می‌شود. اوج روشنایی تصاویر به لطف تکنولوژی OLED در تلویزیون‌های مربوطه بسیار عالی خواهد بود. تلویزیون‌های اولد قادر به تولید روشنایی بالاتری نسبت به سایر تلویزیون‌ها هستند. اوج روشنایی این تلویزیون‌ها در محتوای SDR و HDR بسیار مناسب خواهد بود. به همین دلیل است که تلویزیون‌های OLED اوج روشنایی مطلوب را برای نمایش تصاویر خواهند داشت.

آیا طول عمر تلویزیون OLED کوتاه است؟

بسیاری از افراد در مورد طول عمر تلویزیون‌های اولد می‌پرسند. این تلویزیون‌ها ظاهر بسیار ظریفی دارند و برخی از مردم تصویر می‌کنند تکنولوژی OLED از طول عمر تلویزیون می‌کاهد. در حال حاضر ال جی که تنها تولید کننده پنل‌های اولد می‌باشد گفته است “ما برای تلویزیون‌های OLED عمر بیش از 50،000 ساعت را تأمین کرده ایم که به طور کلی این زمان از تلویزیون‌های معمولی بیشتر خواهد بود.”

با یک حساب سر انگشتی اگر شما روزانه 6 ساعت به تماشای تلویزیون بنشینید، به مدت 22 سال می‌توانید از تلویزیون اولد خود استفاده کنید. هرچند 22 سال بعد تلویزیون‌های الان از فناوری‌ها و اتصالات رایج آینده پشتیبانی نخواهند کرد و بیان ساده منسوخ می‌شوند. مطمئناً‌ شما هم تلویزیون خود را تا آن زمان ارتقاء داده‌اید. پس لازم نیست نگران این مسئله باشید چراکه تلویزیون‌های اولد بیشتر از هر تلویزیون معمولی دیگری طول عمر دارند.

احتمال پیکسل سوختگی چیست؟

یکی دیگر از نگرانی‌های خریداران در مورد احتمال پیکسل سوختگی در تلویزیون‌های OLED است. حالا اصلاً پیکسل سوختگی چیست و چرا یک نقطه ضعف مهم در تلویزیون خواهد بود؟ همانطور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم، در تکنولوژی اولد از پیکسل‌های خودکفا استفاده می‌شود که به طور مستقل کار می‌کنند و نور مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند. از آن جهت که نور در تلویزیون‌های LCD توسط نور پس زمینه تأمین می‌شود پس پیکسل‌ها دچار سوختگی نمی‌شوند.

اما در تکنولوژی OLED به دلیل فعالیت مجزا در پیکسل‌ها این احتمال وجود دارد که هر پیکسل به تنهایی دچار پیکسل سوختگی شود. در صورت ایجاد پیکسل سوختگی یک نقطه از صفحه نمایش برای همیشه خاموش می‌شود و سایه‌ای در اطراف پیکسل سوخته ایجاد می‌شود. البته تنها علتی که احتمال پیکسل سوختگی را در تلویزیون OLED ممکن می‌کند پدیده‌ای است به نام “احتباس تصویر”. این پدیده به معنی حبس شدن تصویر است یعنی اگر یک تصویر در مدت زمان طولانی در صفحه نمایش نشان داده شود تلویزیون دچار پیکسل سوختگی می‌شود.

تلویزیون OLED‌

محققان این مدت زمان را 8 ساعت برآورد کرده‌اند. یعنی اگر شما به مدت 8 ساعت در طول روز به برنامه‌های یک کانال خاص نگاه کنید به احتمال زیاد تلویزیون اولد شما دچار پیکسل سوختگی می‌شود. اما در صورت تماشای برنامه‌های متنوع در طول روز و با رعایت و مراقبت از تلویزیون در راستای جلوگیری از ثابت ماندن تصویر در تلویزیون از بروز احتمال پیکسل سوختگی جلوگیری می‌شود.

آینده‌ی تکنولوژی OLED

ما آینده‌ای بسیار روشن را برای تکنولوژی اولد می‌بینیم. این تکنولوژی بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین قدم‌ها در تولید تلویزیون است. تلویزیون‌های OLED هر سال به عنوان بهترین تلویزیون‌های بازار انتخاب می‌شوند. در حال حاضر ال جی تنها برندی است که پنل‌های OLED را می‌سازد. این برند علاوه بر اینکه خود از این پنل‌ها استفاده می‌کند و تلویزیون‌های بی‌نظیری را عرضه می‌کند؛ به طور گسترده پنل‌های اولد خود را به فروش می‌رساند. سونی بزرگ‌ترین خریدار پنل‌های اولد بوده و از این تکنولوژی در تلویزیون‌های بالارده خود استفاده می‌کند. با ادغام تکنولوژی‌ها و طراحی منحصر به فرد خود تلویزیون‌های اولد متفاوتی از ال جی را تولید می‌کند.

شرکت‌های پاناسونیک و فیلیپس نیز به همین ترتیب پنل‌های اولد ال جی را خریداری کرده و از آنها استفاده می‌کنند. در حال حاضر تلویزیون‌های اولد جایگاه اول را در تلویزیون‌ها دارند. البته در سال 2021 ال جی از فناوری جدید خود تحت عنوان OLED evo رونمایی کرده است. گفته می‌شود این فناوری بالاتر از OLED بوده و کیفیت بهتری را ارائه خواهد داد.

البته برخی از برندها همچون ال جی و سامسونگ در 2021 نسبت به تولید تلویزیون‌های Mini LED اقدام کرده‌اند. هرچند این تلویزیون‌ها هنوز به اندازه‌ی OLED‌ها ایده آل نیستند اما نسبت به اولدها قیمت مناسب‌تری دارند و کیفیت آنها تا حدی نزدیک به تکنولوژی OLED است. اطلاعات بیشتر از تلویزیون‌های Mini LED را در مطلب “همه چیز در مورد QNED ال جی و Neo QLED سامسونگ” می‌توانید بخوانید. در ادامه بهترین تلویزیون‌های اولد که در سال 2021 از آنها رونمایی شده است را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی تلویزیون‌های OLED در سال 2021

تلویزیون ال جی Z1

تلویزیون ال جی Z1

همانطور که گفتیم ال جی تنها تولید کننده پنل اولد است و به بهترین نحو از این تکنولوژی بی‌نظیر بهره می‌گیرد. تلویزیون Z1 بهترین تلویزیون اولد ال جی نامگذاری شده است. این تلویزیون زیبا نسخه‌ی بالاتر و پیشرفته‌تر از ZX سال قبل می‌باشد. ZX نیز به عنوان بهترین تلویزیون 2020 ال جی شناخته می‌شود. این دو تلویزیون دارای طراحی تقریباً مشابهی هستند و تغییر زیادی در ظاهر آنها مشاهده نمی‌شود. تلویزیون Z1 زیبا همچون ZX به یک پایه‌ی بزرگ و متفاوت از پایه‌ی سایر تلویزیون‌ها متصل است.

در واقع این پایه همچون یک میز تلویزیون عمل می‌کند و خریداران این مدل نیازی به خریداری یک میز تلویزیون جداگانه برای قرار دادن تلویزیون روی آن ندارند. این تلویزیون ضخامت بسیار ناچیزی داشته و طراحی فوق العاده‌ای دارد که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. تلویزیون اولد Z1 همچون مدل قبلی تنها در سایز 88 اینچ تولید و عرضه می‌شود. بهره گیری از فناوری اولد ظاهر بسیار زیبا و کیفیت تصویر منحصربفردی را به تلویزیون بخشیده است.

برای نمایش تصاویر در این تلویزیون از کیفیت تصویر 8K استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل قرارگیری این مدل در بالاترین رده‌ی تلویزیون‌های 2021 کیفیت تصویر 8K آن است. تصور کنید کیفیت تصویر 8K زمانی که با تکنولوژی OLED ‌ادغام شود چه تصاویر خارق العاده‌ای می‌تواند خلق کند. در این تلویزیون خاص از پردازنده تصویر جدید ال جی با نام α9 Gen4 AI processor 8K استفاده شده است. اطلاعات کامل از این پردازنده جدید ال جی را با یک کلیک در اینجا می‌توانید ببینید.

همچنین فناوری 8K upscaling با پردازنده قدرتمند Z1 همراه شده تا بتواند تا حد ممکن کیفیت تصاویر را به 8K ارتقاء دهد و تصاویر را برای نمایش در این تلویزیون آماده کند. این تلویزیون دارای نسبت کنتراست بی‌نهایت بوده و اوج روشنایی بی‌نظیری در نمایش تصاویر ارائه می‌دهد. این تلویزیون دارای ویژگی 100% Colour Fidelity است که به معنی نمایش رنگ‌های تصویر در واقعی‌ترین حالت ممکن می‌باشد.

OLED Motion Pro یکی از ویژگی‌های مختص به تکنولوژی اولد است. به لطف این ویژگی میزان تاری تصویر در صحنه‌های سریع ورزشی به حداقل می‌رسد و تصاویری صاف و واضح‌تر از هر تلویزیون دیگری به بیننده نمایش داده می‌شود. AI Picture Pro از دیگر فناوری‌های تصویر در این مدل بی‌نظیر است. این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر را در بهترین حالت بهینه سازی می‌کند.

احتمال ورود این مدل فوق العاده به ایران به هیچ وجه وجود ندارد. البته حتی اگر وارد ایران هم می‌شد با قیمت بسیار نجومی که دارد کسی حاضر به خرید آن نمی‌شد.

تلویزیون ال جی C1

تلویزیون ال جی C1

ما به تلویزیون C1 بیشتر از هر مدل دیگری از تلویزیون‌های اولد اشتیاق نشان داده‌ایم. چون با توجه به تجربه‌ای که از دیدن کیفیت تصویر تلویزیون‌های C9 و CX(مدل‌های سال 2019 و 2020) داریم، می‌توانیم عالی بودن این تلویزیون را همچون مدل‌های قبل به طور کامل حس کنیم. مدل‌های قبل از سری C فوق العاده بودند پس به طور حتم می‌توانیم کیفیت و امکانات عالی از این تلویزیون جدید را تضمین کنیم.

همانطور که مشخص است تلویزیون C1 از بهترین تلویزیون‌های OLED‌ ال جی در سال 2021 می‌باشد. این تلویزیون طراحی بسیار زیبایی دارد و از یک پایه‌ی مرکزی شیک استفاده کرده است. ضخامت حاشیه‌های تلویزیون بسیار ناچیز بوده و ضخامت صفحه تلویزیون به لطف تکنولوژی اولد فوق العاده کم است. به نظر می‌رسد این تلویزیون زیبا در اندازه‌های 55، 65 و 77 اینچ تولید می‌شود. خبر شوکه کننده و بسیار جالب در مورد تلویزیون C1 عرضه و تولید آن در سایز 48 است.

این به تنهایی یک قدم بسیار بزرگ در تولید تلویزیون‌های اولد می‌باشد؛ زیرا تا کنون تلویزیون‌های OLED تنها در سایز‌های بزرگ تولید می‌شدند و کسی که خواهان یک تلویزیون با اندازه‌ی کوچک بود نمی‌توانست از تکنولوژی اولد بهره‌مند شود. اما قضیه وقتی جالبتر می‌شود که بدانید این تلویزیون از تمام ویژگی‌های گیمینگ ال جی پشتیبانی خواهد کرد. یعنی شما می‌توانید یک تلویزیون 48 اینچ با تمام امکانات بازی را در اتاق خواب خود داشته باشید و به بازی‌های مورد علاقه خود در صفحه نمایش بسیار باکیفیت C1 بپردازید. فوق العاده نیست؟

کیفیت تصویر این تلویزیون 4K است و از پردازنده جدید ال جی با نام α9 Gen 4 AI Processor 4K پشتیبانی می‌کند. این پردازنده جدیدترین ویژگی‌های تصویر ال جی همچون Dolby Vision IQ و AI Picture Pro را دارد. به این ترتیب کیفیت تصاویر به طور کاملاً هوشمند و زیبا بهینه سازی می‌شوند تا جزئیاتی واضح و خوشرنگ را به بیننده نمایش دهند.

استفاده از تکنولوژی OLED نسبت کنتراست بی‌نهایت، اوج روشنایی عالی و طیف رنگی گسترده‌ای را برای صفحه نمایش فراهم می‌کند. تلویزیون‌های قبل از سری C وارد بازار ایران شدند و باید بگوییم قیمت آنها نسبت به بسیاری از اولدهای دیگر مناسب بود. در حالی که کیفیت تصویر آنها بسیار دیدنی و بی‌نقص بود. با این اوصاف می‌توانیم توقع داشته باشیم تلویزیون زیبای C1 نیز به بازار ایران راه پیدا کند و ما بتوانیم از این مدل بی‌نظیر در خانه‌ی خود بهره مند شویم. در حال حاضر می‌توانید تلویزیون‌های CX و C9 را از طریق لینک‌های زیر تهیه کنید.

تلویزیون ال جی G1

تلویزیون ال جی G1

یکی دیگر از تلویزیون‌های اولد ال جی که در سال 2021‌ معرفی شده تلویزیون G1 است. این تلویزیون زیبا از سری گالری ال جی بوده و مدل ارتقاء یافته از تلویزیون GX سال قبل است. سری گالری تلویزیون‌هایی هستند که مخصوص قرارگیری بر روی دیوار هستند. این سری از تلویزیون‌ها طراحی متفاوتی نسبت به سایر تلویزیون‌ها دارند. زیرا مخصوص نصب روی دیوار هستند و اغلب بدون پایه ارائه می‌شوند. البته تلویزیون G1 برخلاف مدل قبلی دارای یک پایه‌ی جدید از ال جی است. این پایه ظاهر بسیار زیبایی دارد و شکل آن سه پایه می‌باشد.

این پایه‌ی زیبا ارتفاع زیادی دارد و هنگام استفاده از آن نیازی به قرار دادن تلویزیون بر روی میز تلویزیون نخواهید داشت. همچنین می‌توانید پایه‌ را جدا کرده و تلویزیون زیبا را بر روی دیوار نصب کنید. این تلویزیون به طور کامل بر روی دیوار قرار می‌گیرد و کمترین فاصله میان بدنه تلویزیون و دیوار وجود خواهد داشت. همچنین بخش پشتی تلویزیون به طور یکنواخت و صاف طراحی شده تا همچون یک اثر هنری بر روی دیوار قرار بگیرد.

تلویزیون زیبای G1 از کیفیت تصویر 4K برای نمایش تصاویر استفاده می‌کند. این تلویزیون همچنین از جدیدترین پردازنده تصویر ال جی با نام α9 Gen4 پشتیبانی می‌کند تا تمام تنظیمات و ویژگی‌های تصویر را به صورت کاملاً هوشمند اجرا کند. در این پردازنده هوشمند از AI Picture Pro پشتیبانی شده است تا تصاویر را با جزئیات کامل تشخیص داده و به طور خودکار کیفیت آنها را ارتقاء بخشد. Dolby Vision IQ نیز به ارتقای کیفیت تصویر کمک می‌کند.

نور پس زمینه تلویزیون از نوع Pixel Level Dimming بوده که بیانگر ساطع کردن نور توسط پیکسل‌ها است. به همین دلیل روشنایی در تلویزیون اولد G1 بسیار عالی خواهد بود. AI 4K Upscaling نیز به کمک هوش مصنوعی تصاویر بی‌کیفیت را شناسایی کرده و نسبت به افزایش کیفیت این تصاویر اقدام می‌کند. OLED Motion Pro یکی از ویژگی‌های مخصوص تلویزیون‌های اولد ال جی است. این ویژگی از تاری تصاویر در صحنه‌های سریع تلویزیون تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

به دلیل اینکه این تلویزیون از تکنولوژی OLED بهره گرفته شما نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بی‌نهایت را با آن تجربه می‌کنید. همچنین روشنایی تصاویر در تلویزیون بسیار مناسب بوده و به لطف طیف رنگی بسیار گسترده شاهد نمایش رنگ‌هایی فوق العاده واقعی و زیبا خواهید بود. این تلویزیون زیبا و شیک امکانات گیمینگ فوق العاده‌ای همچون زمان پاسخگویی بسیار کم، نرخ نوسازی 120 هرتز و تأخیر در ورودی ناچیز را ارائه می‌دهد. همچنین همانند سایر تلویزیون‌های اولد ال جی از تمام ویژگی‌های گیمینگ عالی پشتیبانی می‌کند.

تلویزیونی با این کیفیت تصویر خارق العاده و امکانات بازی گسترده تجربه‌ای خاص و جدید را از بازی‌های ویدیویی به خریداران خود تقدیم می‌کند. البته تلویزیون سری گالری از سال قبل یعنی GX به بازار ایران راه نیافته است. نه تنها ایران بلکه بسیاری دیگر از کشورها از این تلویزیون فوق العاده بهره مند نشدند. هرچند قیمت تلویزیون G1 بسیار بالا برآورد شده و حتی با ورود آن به ایران به نظر نمی‌رسد کسی حاضر به خرید آن با این قیمت نجومی باشد.

تلویزیون ال جی B1

تلویزیون ال جی B1

یکی دیگر از تلویزیون‌های OLED ال جی در سال 2021 با نام B1 شناخته می‌شود. این تلویزیون پیشرفته‌تر از مدل قبلی خود یعنی BX است. در واقع تلویزیون B1 از مدل‌های فوق العاده زیبا و فول امکانات ال جی خواهد بود. این تلویزیون طراحی بسیار شیکی دارد و همانطور که در عکس محصول مشخص شده از تک پایه‌ی مرکزی استفاده کرده است. این پایه نسبت به پایه‌ی مرکزی C1 از عرض کمتری برخوردار بوده و پایه‌ی آن کوچکتر خواهد بود. این می‌تواند یک ویژگی مثبت باشد که امکان قرارگیری تلویزیون را در میز تلویزیون‌های کوچک فراهم می‌کند.

تلویزیون زیبای B1 در اندازه‌های 55، 65 و 77 اینچ روانه بازار می‌شود و شما می‌توانید این تلویزیون بی‌نظیر را در اندازه‌‌ی مورد نظر خود تهیه کنید. استفاده از تکنولوژی OLED در این تلویزیون با ضخامت بسیار ناچیز و کم در بدنه‌ پنل همراه بوده است. همچنین اولد به افزایش کیفیت تصویر در صفحه نمایش کمک بسزایی خواهد کرد. نسبت کنتراست بی‌نهایت، یکنواختی عالی تمام رنگ‌ها از جمله رنگ مشکی و ارائه طیف رنگی گسترده از ویژگی‌های بارز تصویر در B1 خواهد بود.

کیفیت تصویر این تلویزیون 4K بوده و از پردازنده تصویر α7 Gen4 AI processor 4K پشتیبانی می‌کند. یعنی از پردازنده تصویر 2021 ال جی پشتیبانی نخواهد کرد که تا حدی باعث شده کیفیت تصویر آن به اندازه‌ی مدل‌های C1 و Z1 عالی نباشد. اما هنوز هم B1 یک مدل با کیفیت تصویر بی‌نظیر محسوب می‌شود. Dolby Vision IQ در تلویزیون وجود دارد تا جزئیات کاملی از رنگ‌های تصویر را به بیننده نمایش دهد. همچنین قابلیت هوشمند AI Picture نیز در این تلویزیون به کار رفته تا کیفیت تصاویر را به طور هوشمند افزایش دهد.

قابلیت جدید OLED Motion Pro نیز در تلویزیون ال جی B1 وجود دارد. این قابلیت عالی از تار شدن تصویر در صحنه‌های سریع به طور کامل جلوگیری می‌کند. پس می‌توان توقع زمان پاسخگویی فوق العاده‌ای را از تلویزیون داشت. به طور کلی استفاده از تکنولوژی OLED و ادغام آن با سایر تکنولوژی‌های تصویر ال جی باعث شده تا کیفیت تصویر بی‌نقص و عالی در این تلویزیون فراهم شود.

از ویژگی‌های جذاب در تلویزیون‌های اولد ال جی 2021 پشتیبانی آنها از تمام ویژگی‌های گیمینگ جدید است. یعنی شما با خرید هرکدام از مدل‌های OLED ال جی یک تلویزیون گیمینگ عالی را خریداری می‌کنید. همچنین کیفیت صدا در مدل‌های جدید اولد بسیار نسبت به قبل ارتقاء یافته تا در کنار کیفیت تصویر عالی از صدای بی‌نظیر نیز بهره مند شوید. A1 و R1 نیز از مدل‌های دیگر اولد 2021 ال جی هستند که امکاناتی تقریباً مشابه مدل‌هایی که معرفی کردیم دارند.

تلویزیون سونی A90J

تلویزیون سونی A90J

همانطور که اشاره کردیم برند سونی نیز خط تولید تلویزیون‌های اولد را دارد و پنل‌ OLED مورد نیاز خود را از ال جی تهیه می‌کند. با این حال کیفیت تصویر و امکانات موجود در اولدهای سونی با ال جی تا حدی متفاوت بوده که دلیل آن تکنولوژی‌های به کار رفته‌ی متفاوت در این دو برند است. اگر دقت کرده باشید تلویزیون‌های سونی همیشه دارای کیفیت تصویر عالی هستند و اغلب مدل‌های سونی از کیفیت تصویر بی‌نظیر برخوردار هستند.

از اصلی‌ترین تفاوت‌های مدل‌های اولد سونی با ال جی در طراحی آنها است. در واقع تلویزیون‌های اولد سونی طراحی متفاوت بسیار زیبایی دارند که حتی به مدل‌های 2020 نیز شباهت ندارند. تلویزیون سونی A90J طراحی زیبا و بسیار شیکی دارد. ضخامت پنل تلویزیون به قدری کم می‌باشد که ظرافت فوق العاده‌ای به تلویزیون بخشیده است. یکی از ویژگی‌های جذاب در این مدل نوع پایه‌های تلویزیون می‌باشد.

پایه‌های تلویزیون اولد سونی

طراحی پایه‌ها در تلویزیون A90J بسیار زیبا بوده و به صورت دو پایه‌ی تخت در دو طرف تلویزیون خواهد بود. این پایه‌ها در حالت عادی تخت هستند و هیچ فاصله‌ای با پنل تلویزیون ندارند که جلوه‌ای فوق العاده شیک به تلویزیون می‌بخشد. اما به همین جا ختم نمی‌شود. این پایه‌ها در دو حالت دیگر نیز قابلیت تنظیم را دارند. شما می‌توانید پایه‌ها را به هم نزدیکتر کنید تا اگر میز تلویزیون کوچکی دارید بتوانید تلویزیون را برای آن تنظیم کنید. همچنین پایه‌ها همانند عکس بالا بلند می‌شوند تا فاصله‌ای بین میز تلویزیون و تلویزیون ایجاد کنند. تنظیم پایه‌ها به این شکل برای کسانی که از ساندبار برای تلویزیون استفاده می‌کنند بسیار مناسب خواهد بود.

به نظر می‌رسد تلویزیون سونی A90J در سایزهای 55، 65 و 83 اینچ تولید خواهد شد. کیفیت تصویر در این تلویزیون 4K بوده و به لطف تکنولوژی OLED تصاویر را در زیباترین حالت ممکن به نمایش می‌گذارد. سونی در جدیدترین تلویزیون‌های 2021 از پردازنده فوق هوشمند Cognitive Processor XR استفاده کرده است. این پردازنده جدید در کیفیت تصویر، کیفیت صدا و حتی برخی امکانات هوشمند تلویزیون تأثیر خواهد گذاشت. XR 4K Upscaling جدیدترین نوع ارتقاء دهنده کیفیت تصویر است که به طور هوشمند کیفیت تصاویر را به 4K افزایش می‌دهد.

XR Motion Clarity عملکردی مشابه OLED Motion Pro ال جی دارد که از تاری تصاویر در صحنه‌های سریع جلوگیری می‌کند. OLED XR Contrast Pro نسبت کنتراست بی‌نهایت را در این تلویزیون اولد بی‌نظیر فراهم می‌کند. Pixel Contrast Booster نیز نسبت کنتراست هر پیکسل را به طور جداگانه افزایش می‌دهد تا کیفیت تصویر را تا حد بیشتری افزایش دهد.

تکنولوژی‌های به کار رفته در تلویزیون A90J سونی به قدری زیاد است که توضیح تمام آنها در یکجا و خواندن آنها بسیار وقت گیر خواهد بود. پس ما به این جمله برای توصیف کیفیت تصویر شگفت انگیز این تلویزیون بسنده می‌کنیم: تلویزیون A90J بهترین تلویزیون‌ اولد سونی با کیفیت تصویر خارق العاده است که کوچکترین عیب و نقصی در کیفیت تصویر آن وجود ندارد. البته احتمال می‌رود قیمت این تلویزیون بسیار بالا باشد که با توجه به امکانات گسترده‌ای که دارد تا حدی منطقی خواهد بود.

تلویزیون سونی A80J

تلویزیون سونی A80J

یکی دیگر از تلویزیون‌های اولد سونی در سال 2021 مدل A80J است که در رتبه‌ی پایین‌تر از A90J قرار می‌گیرد. آنطور که از نامگذاری این تلویزیون مشخص است احتمالاً مدل ارتقاء‌ یافته‌ی تلویزیون A8H باشد. اگر با تلویزیون A8H‌ آشنایی داشته باشید از کیفیت تصویر فوق العاده آن خبر دارید. با این اوصاف ما توقع کیفیت تصویر عالی را از A80J داریم که با توجه به امکانات و قابلیت‌های جدید تصویر این تلویزیون قادر به برآورده کردن توقع کاربران خواهد بود.

طراحی تلویزیون A80J بسیار شیک و زیبا است. این تلویزیون اولد فوق العاده باریک بوده و حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش تا حد زیادی کاهش یافته است. به این ترتیب سایز صفحه نمایش بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. تلویزیون A80J در اندازه‌های 55، 65 و 77 اینچ تولید می‌شود. طراحی تلویزیون تقریباً شبیه به A90J بوده و از پایه‌های مشابه آن استفاده کرده است. این پایه‌ها قابلیت تنظیم در سه موقعیت مختلف را دارند تا بتوانید بسته به سلیقه‌ی خودتان دیزاین تلویزیون را عوض کنید.

استفاده از تکنولوژی اولد در این تلویزیون با کیفیت تصویر 4K همراه شده تا کیفیتی عالی را در نمایش تصاویر به ارمغان آورد. نسبت کنتراست و سایر ویژگی‌های عالی OLED را می‌توانید با تلویزیون A80J تجربه کنید. در این تلویزیون نیز از پردازنده تصویر Cognitive Processor XR که جدیدترین پردازنده تصویر سونی است استفاده می‌شود. این پردازنده نه تنها کیفیت تصاویر را به نحو احسنت افزایش می‌دهد، بلکه بر کیفیت صدای تلویزیون نیز تأثیر مثبت خواهد گذاشت تا علاوه بر کیفیت تصویر عالی، صدایی بی‌نظیر را نیز با A80J تجربه کنید.

XR 4K Upscaling از ویژگی‌های بی‌نظیر تصویر است که کیفیت و وضوح تصاویر را ارتقاء می‎‌بخشد. XR Motion Clarity نیز از تاری تصاویر در صحنه‌های ورزشی و سریع جلوگیری می‌کند تا وضوح جزئیات را افزایش دهد. XR OLED Contrast در این تلویزیون پشتیبانی می‌شود که نسبت کنتراست فوق العاده‌ای را در صفحه نمایش ارائه می‌دهد. البته نسخه‌ی XR OLED Contrast از تلویزیون A90J سونی پایین‌تر خواهد بود.

این تلویزیون زیبا از امکانات هوشمند و گیمینگ عالی برخوردار خواهد بود تا بتوانید یک تلویزیون اولد با کیفیت تصویر بی‌نظیر که برای گیمینگ هم مناسب است را تهیه کنید. هنوز کم و زیاد بودن قیمت این تلویزیون مشخص نیست اما انتظار می‌رود قیمت پایین‌تری نسبت به A90J داشته باشد. یکی از ویژگی‌های جدید در تلویزیون‌های سونی 2021 استفاده از سیستم عامل جدید Google TV است. همچنین ویژگی‌های جدید و متنوع دیگر که باعث خلق مدل‌هایی عالی از سونی شده است. برای آشنایی بیشتر با تلویزیون‌های 2021 سونی کافی است اینجا کلیک کنید.

تلویزیون OLED بخرم یا نخرم؟؟

در این مقاله با تکنولوژی OLED بیشتر آشنا شدیم و جدیدترین مدل‌های اولد 2021 به همراه قابلیت‌های جدیدشان را شناختیم. حالا بیایید به سؤال رایج خریداران پاسخ دهیم : آیا تلویزیون‌های OLED گزینه‌ی مناسبی برای خرید هستند؟؟

تلویزیون OLED بخرم یا نخرم؟؟

خب همانطور که گفتیم این تکنولوژی یکی از بزرگ‌ترین گام‌ها در راستای تولید تلویزیون‌های فوق العاده بوده است. تلویزیون‌های اولد نسبت به سایر تلویزیون‌ها طراحی بسیار زیباتری دارند. ضخامت این تلویزیون‌ها به حداقل رسیده و با قرار دادن آنها بر روی دیوار یک اثر هنری عالی خواهید داشت. کیفیت تصویر مدل‌های اولد 10 هیچ از سایر تلویزیون‌های LCD جلو است. کنتراست بی‌نهایت، طیف رنگی گسترده، اوج روشنایی عالی، نمایش تمام رنگ‌ها در واقعی‌ترین حالت خود برای نشان دادن جزئیات بیشتر تصاویر چشمه‌ای باریک از ویژگی‌های تصویر OLED است.

اما سه عیب در تلویزیون‌های اولد وجود دارد : 1. این تلویزیون‌ها تنها در اندازه بزرگ تولید می‌شوند که البته با شروع تولید تلویزیون‌هایی همچون 48C1 این عیب در سال 2021 برطرف شده است و شما می‌توانید یک تلویزیون اولد بی‌نظیر در اندازه‌ی متوسط را داشته باشید.

2. احتمال پیکسل سوختگی در تلویزیون‌های اولد وجود دارد. این احتمال هم با رعایت موارد ذکر شده در بخش پیکسل سوختگی چیست، از بین می‌رود و مشکلی جدی نخواهد بود.

3. قیمت تلویزیون‌های OLED بسیار بالا بوده و برای خرید آنها باید هزینه‌ای چند برابر بالاتر از سایر LED‌های معمولی بپردازید. بله درست است، تلویزیونی با این همه قابلیت و کیفیت عالی هزینه‌ی هنگفتی هم برای خرید لازم دارد. اگر شما یک تلویزیون لوکس با کیفیت تصویر بی‌نظیر می‌خواهید و بودجه‌ی بالایی برای آن در نظر گرفته‌اید؛ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک تلویزیون OLED از ال جی یا سونی را خریداری کنید. زیرا با خرید یک تلویزیون با تکنولوژی OLED لذت واقعی از داشتن یک تلویزیون همه فن حریف را تجربه خواهید کرد.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *