زاویه دید تلویزیون چیست؟

زاویه دید تلویزیون چیست و چه نقشی در کیفیت صفحه نمایش دارد؟

موارد زیادی در تلویزیون وجود دارد که خریداران باید به آن توجه کنند. یکی از مهم‌ترین موارد در خرید تلویزیون اطلاع از زاویه دید آن است. تصور کنید تلویزیون مورد علاقه خود را خریداری کرده‌اید. پس از انجام تنظیمات و کارهای لازم روبه روی تلویزیون می‌نشینید و از کیفیت عالی تصویر در تلویزیون خود لذت می‌برید. تا اینجا مشکلی در تلویزیون دیده نمی‌شود. اما اگر شما زاویه‌ی نشستن خود را تغییر دهید و در زاویه‌های چپ و راست از گوشه‌های کناری به تلویزیون نگاه کنید و حس کنید کیفیت تصویر در این زاویه‌ها کاهش می‌یابد یعنی زاویه دید در تلویزیون شما نامناسب است. حال زاویه دید تلویزیون چیست؟ و چطور باعث افزایش یا افت کیفیت تصویر می‌شود؟

زاویه دید تلویزیون چیست؟

زاویه دید تلویزیون چیست؟

زاویه دید تلویزیون حداکثر زاویه‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد به تصاویر تلویزیون بدون از دست دادن کیفیت رنگ‌ها نگاه کنید. زاویه دید مطلوب برای تمام تلویزیون‌ها زاویه‌ی رو به رو است. یعنی شما اگر از رو به رو به صفحه نمایش تلویزیون نگاه کنید کیفیت تصویر مطلوب تلویزیون را مشاهده خواهید کرد. هر چه از زاویه‌ی رو به روی تلویزیون دورتر شوید و در قسمت‌های اطراف به تلویزیون نگاه کنید از زاویه دید مطلوب تلویزیون دورتر می‌شوید.

در واقع اگر شما جزو افرادی هستید که فقط از رو به رو به تماشای تلویزیون می‌نشینید و می‌خواهید تلویزیون را در فضایی متوسط قرار دهید احتمالاً زاویه دید گسترده تلویزیون زیاد برایتان مهم نباشد؛ چراکه همه‌ی تلویزیون‌ها دارای زاویه دید عالی در زاویه‌ی رو به رو هستند. اما اگر شما دارای یک خانواده پر جمعیت هستید و می‌خواهید تلویزیون را در اتاق نشیمن بزرگ قرار دهید، زاویه دید جزو ملاک‌های مهم خرید تلویزیون برایتان خواهد بود. زیرا زمانی که در زاویه‌های دور از تلویزیون می‌نشینید اهمیت زاویه دید در حفظ کیفیت تصاویر مشخص می‌شود.

زاویه دید گسترده چیست؟

زاویه دید گسترده تلویزیون

زاویه دید در تلویزیون معمولاً به صورت افقی و عمودی اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال در یک زاویه دید 160/120 عدد اول که 160 است بیانگر زاویه دید افقی تلویزیون بوده و نشان می‌دهد این تلویزیون از یک طرف به طرف دیگر قادر به حفظ کیفیت تصویر تا 160 درجه خواهد بود. عدد دوم که 120 است برای زاویه دید عمودی در نظر گرفته شده است. یعنی تلویزیون قادر به حفظ کیفیت تصویر تا 120 درجه عمودی خواهد بود. عدد زاویه دید عمودی برای تلویزیون‌هایی که به دیوار وصل شده‌اند و فاصله‌ی زیادی با زمین دارند حائز اهمیت خواهد بود.

در واقع برای اینکه تلویزیون شما دارای زاویه دید گسترده باشد باید زاویه‌ی افقی آن بین 120 تا 160 درجه و زاویه دید عمودی آن نیز بین 120 تا 160 درجه باشد. زاویه دید گسترده در تلویزیون باعث می‌شود زمانی که از اطراف به صفحه نمایش نگاه می‌کنید رنگ‌های تصویر در بهترین حالت نمایش داده شوند و شاهد افت کیفیت تصاویر در اطراف تلویزیون نباشید. همین مسئله درک مخاطب از آنچه که روی صفحه نمایش پخش می‌شود را افزایش می‌دهد. همچنین زاویه دید گسترده برای زمانی که از صفحه نمایش به عنوان مانیتور استفاده می‌کنید حائز اهمیت است. زیرا اگر تلویزیون دارای زاویه دید ضعیفی باشد زمانی که نزدیک آن نشسته باشید بالا و پایین صفحه نمایش تاریک‌تر از سایر نقاط تلویزیون به نظر می‌رسند.

زاویه دید گسترده چقدر است؟

البته زاویه دید گسترده نیازی به آزمایشات عجیب و پیچیده ندارد. خود شما هم می‌توانید گسترده یا محدود بودن زاویه دید تلویزیون خود را در منزلتان بفهمید. کافی است در کنار تلویزیون قدم بزنید و زمانی که از زاویه‌ی رو به روی تلویزیون خارج می‌شوید کیفیت تصاویر را بسنجید. اگر رنگ‌ تصاویر در زاویه‌های اطراف با تغییر همراه بود یعنی تلویزیون شما دارای زاویه دید ضعیف است و اگر رنگ و کیفیت تصاویر ثابت ماند دلیل بر داشتن زاویه دید گسترده در تلویزیون است. در ادامه تلویزیون‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که بهترین زاویه دید را در میان تمام مدل‌ها دارند.

معرفی بهترین تلویزیون‌ها با زاویه دید گسترده

بهترین تلویزیون‌ها با زاویه دید گسترده

یکی از مسائلی که در ایجاد زاویه دید گسترده تأثیرگذار است نوع پنل تلویزیون است. در تلویزیون‌های LED شاهد استفاده از دو نوع پنل VA و IPS هستیم. فناوری به کار رفته در این پنل‌ها با هم متفاوت است و هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص خود هستند. هنگامی که از زاویه دید صحبت می‌کنیم؛ تلویزیون‌هایی با پنل IPS بر تلویزیون‌هایی با پنل VA برتری دارند. این تلویزیون‌ها برای چیدمان گسترده مبلمان پیشنهاد شده‌اند و زاویه دید مطلوب را در زاویه‌های اطراف تلویزیون فراهم می‌کنند.

البته برندهای سونی و سامسونگ که بزرگ‌ترین تولید کننده‌های تلویزیون‌هایی با پنل VA‌ هستند نسبت به مشکل زاویه دید ضعیف تلویزیون تا حدی اقدام کرده‌اند. سامسونگ از فناوری “Ultra Viewing Angle” و سونی از “X-Wide Angle” جهت افزایش زاویه دید در برخی تلویزیون‌های جدید با پنل VA استفاده می‌کنند. این تکنولوژی‌ها تا حد زیادی زاویه دید را در تلویزیون‌هایی با پنل VA افزایش می‌دهد.

اما در این بین تلویزیون‌های OLED که از پیکسل‌های خودکفا استفاده می‌کند و نور را از تمام جهات تلویزیون ساطع می‌کند، حرف اول را در زاویه دید گسترده می‌زنند. پنل به کار رفته در تلویزیون‌های اولد WRGB است و بهترین زاویه دید را دارد. این بدان معناست که تلویزیون‌های اولد بهترین زاویه دید را در میان تلویزیون‌ها دارند و حتی مشکل نسبت کنتراست پایین در پنل IPS را هم ندارد. ما در این بخش بهترین تلویزیون‌ها با زاویه دید گسترده را به شما معرفی می‌کنیم تا با این مدل‌های بی‌نظیر بهتر آشنا شوید.

تلویزیون ال جی GX

تلویزیون ال جی GX

طبق آزمایشات تلویزیون ال جی GX به عنوان بهترین تلویزیون با زاویه دید فوق العاده گسترده انتخاب شده است. این تلویزیون از مدل‌های بالارده ال جی در سال 2020 بوده و جزو تلویزیون‌های برتر OLED می‌باشد. تلویزیون GX از سری گالری است و این مسئله می‌تواند تا حد زیادی در زاویه دید گسترده تلویزیون تأثیرگذار باشد. چراکه تلویزیون‌های سری گالری مخصوص قرارگیری روی دیوار ساخته شده‌اند و اگر زاویه دید مناسبی نداشته باشند برای نصب روی دیوار هم مناسب نخواهند بود.

پنل به کار رفته در این تلویزیون از نوع WRGB است و کیفیت تصویر تلویزیون 4K می‌باشد. نسبت کنتراست بی‌نهایت به حفظ کیفیت تصاویر در زاویه‌های اطراف تلویزیون کمک می‌کند و با تنظیم روشنایی تلویزیون به بهترین نحو از تاریک شدن صفحه نمایش در سایر زاویه‌ها جلوگیری می‌کند. اوج روشنایی تلویزیون در انواع محتوای SDR و HDR بسیار مناسب بوده و بازتاب نور در صفحه نمایش عملکردی فوق العاده دارد تا از بازتاب هر نوع نوری بر صفحه نمایش جلوگیری کند.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی نیز در این تلویزیون دارای عملکردی بی‌نقص هستند. تلویزیون GX زمان پاسخگویی و تأخیر در ورودی فوق العاده‌ای دارد. همچنین از جدیدترین ویژگی‌های بازی ال جی همچون نرخ نوسازی 120 هرتز، زمان پاسخگویی و تأخیر در ورودی بسیار ناچیز پشتیبانی می‌کند. از مواردی که این تلویزیون را به یکی از بهترین مدل‌ها برای گیمینگ تبدیل کرده زاویه دید گسترده آن است. چراکه برای گیمرهای حرفه‌ای داشتن زاویه دید مناسب جزو ملاک‌های اصلی خرید تلویزیون است.

تلویزیون سونی A9G

تلویزیون سونی A9G

از برند سونی لقب بهترین تلویزیون با بهترین زاویه دید به مدل A9G‌ می‌رسد. این تلویزیون با اینکه محصول سال 2019 سونی می‌باشد اما جایگاه ویژه‌ای را در لیست تلویزیون‌هایی با بهترین زاویه دید کسب کرده است. این مدل نیز همانند GX از تلویزیون‌های OLED با پنل WRGB می‌باشد. همانطور که گفتیم تلویزیون‌های اولد مقام اول را در زاویه دید گسترده دارند. کیفیت تصویر این تلویزیون 4K بوده و با نسبت کنتراست بی‌نهایت به افزایش کیفیت تصاویر کمک می‌کند.

فناوری نوردهی موضعی نیز در ایده‌‌آل ترین حالت خود روشنایی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند تا در زوایای اطراف روشنایی تصاویر در صفحه نمایش به خوبی حفظ شود. همچنین این تلویزیون اوج روشنایی بسیار مناسبی در محتوای SDR‌ و HDR دارد. یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی نیز به بهترین نحو عمل می‌کنند تا رنگ‌ها در سراسر صفحه نمایش به خوبی نمایش داده شوند. عملکرد بازتاب نور در تلویزیون همانند GX است و از بازتاب نور در صفحه نمایش جلوگیری می‌کند.

زمان پاسخگویی تلویزیون بی‌نظیر است. همچنین با نرخ نوسازی 120 هرتز عملکردی عالی برای تأخیر در ورودی را تضمین می‌کند. البته این تلویزیون از ویژگی‌هایی همچون HDMI 2.1 ، ALLM و VRR پشتیبانی نمی‌کند. از آن جهت که این تلویزیون از محصولات 2019 سونی است عدم پشتیبانی از این ویژگی‌ها تا حدی منطقی است. با این حال زاویه دید گسترده آن برای بازی‌های ویدیویی بسیار مناسب خواهد بود.

تلویزیون ال جی BX

تلویزیون ال جی BX

بعد از تلویزیون سری گالری GX، تلویزیون BX ال جی دارای زاویه دید بسیار گسترده می‌باشد. این تلویزیون یکی از بهترین مدل‌های OLED ال جی بوده و همچون سایر مدل‌های اولد از نوع پنل WRGB استفاده کرده است. کیفیت تصویر تلویزیون 4K است و نسبت کنتراست بی‌نهایت را ارائه می‌دهد. زاویه دید این تلویزیون کمی از GX کمتر بوده ولی هنوز از تمام مدل‌های دیگر ال جی بالاتر است. اوج روشنایی تلویزیون در محتوای SDR و HDR بسیار مناسب عمل می‌کند.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی عملکردی مشابه GX دارد و در بهترین حالت رنگ‌ها را در صفحه نمایش نشان می‌دهد. بازتاب نور در تلویزیون BX همچون سایر تلویزیون‌های اولد بسیار مناسب بوده و از بازتاب نور لامپ و پنجره در صفحه نمایش جلوگیری می‌کند. با وجود فناوری نوردهی موضعی عالی در تلویزیون روشنایی عالی در تمام زاویه‌های تلویزیون تضمین می‌شود. این تلویزیون زیبا تمام ویژگی‌های بازی موجود در GX را پشتیبانی می‌کند و با وجود زاویه دید گسترده برای بازی‌های ویدیویی گزینه‌ای عالی است.

تلویزیون سونی A8H

تلویزیون سونی A8H

تلویزیون سونی A8H در میان مدل‌های 2020 سونی بهترین زاویه دید را دارد. این تلویزیون زیبا و شیک همچنین جزو برترین مدل‌های اولد سونی می‌باشد. استفاده از پنل WRGB زاویه دیدی عالی را در این تلویزیون فراهم کرده است. به علاوه کیفیت تصویر تلویزیون 4K بوده و با امکانات بی‌نظیری که در بخش تصویر دارد کیفیت تصویر بی‌نظیر در صفحه نمایش را تضمین می‌کند. تلویزیون سونی A8H طراحی فوق العاده‌ای دارد که هر شخصی را در نگاه اول به خود جذب می‌کند.

امتیاز کلی این تلویزیون دقیقاً همانند تلویزیون ال جی BX است اما در برخی از جزئیات تصویر با آن تفاوت دارد. نسبت کنتراست تلویزیون بی‌نهایت است و اوج روشنایی بسیار مناسبی در محتوای SDR و HDR دارد. تلویزیون A8H از فناوری Local Dimming برای تنظیم روشنایی تلویزیون بهره گرفته است. Local Dimming در این تلویزیون بهترین عملکرد را دارد و در حالت گیمینگ نیز روشنایی را در حالت ایده‌آل تنظیم می‌کند. یکنواختی مشکی و یکنواختی خاکستری در صفحه نمایش بسیار عالی عمل می‌کنند.

این تلویزیون با تفاوتی ناچیز در رده‌ی پایین‌تر از BX در بخش زاویه دید قرار می‌گیرد. بنابراین به هیچ وجه با نگاه کردن به تلویزیون از زاویه‌های مختلف تصاویر کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. بازتاب نور در تلویزیون بسیار مناسب است و با طیف گسترده‌ی رنگی که دارد قادر به نمایش تمام طیف‌های رنگی در باکیفیت‌ترین حالت و وضوح عالی خواهد بود. تلویزیون سونی A8H جزو برترین تلویزیون‌ها با کیفیت تصویر بی‌نظیر است.

امکانات گیمینگ در تلویزیون A8H مناسب است اما به گستردگی امکانات بازی در تلویزیون‌های ال جی نیست. این تلویزیون دارای زمان پاسخگویی فوق العاده کم بوده و نرخ رفرش آن 120 هرتز می‌باشد. تأخیر در تلویزیون بسیار ناچیز بوده و در زمان اتصال به کنسول‌های بازی با تأخیر مواجه نخواهید شد. البته از ویژگی‌های بازی همچون HDMI 2.1 ، VRR و ALLM در این تلویزیون پشتیبانی نمی‌شود. با این حال زاویه دید گسترده آن یک ویژگی عالی محسوب می‌شود.

تلویزیون ال جی CX

تلویزیون ال جی CX

تلویزیون ال جی CX به عنوان بهترین تلویزیون ال‌جی در سال 2020 شناخته می‌شود. این تلویزیون امکانات فوق العاده‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد و قیمت آن نسبت به بسیاری از مدل‌های اولد مناسب‌تر می‌باشد. طراحی تلویزیون بسیار زیبا بوده و جزو شیک‌ترین تلویزیون‌های ال جی است. همچنین با کیفیت تصویر 4K و ویژگی‌های عالی تصویر قادر به خلق صحنه‌هایی با کیفیت و با وضوح مناسب می‌باشد. این تلویزیون در لیست تلویزیون‌هایی با زاویه دید گسترده نیز جایگاهی ویژه دارد و با اختلاف فوق العاده ناچیز بعد از A8H قرار می‌گیرد.

کیفیت عالی تلویزیون با امکاناتی همچون نسبت کنتراست بی‌نهایت و اوج روشنایی بی‌نظیر همراه شده تا کیفیت تصاویر در تمام زاویه‌ها حفظ شود. عملکرد تلویزیون CX در تنظیم روشنایی صفحه نمایش بسیار مناسب بوده و البته بازتاب نور آن در حد عالی عمل می‌کند. یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی در این تلویزیون به خوبی انجام می‌شود تا رنگ‌های مختلف و حتی مشکی در واقعی‌ترین حالت به نمایش گذاشته شوند.

این تلویزیون در سال 2020 به عنوان بهترین تلویزیون گیمینگ معرفی شد. امکانات بازی در CX بسیار گسترده بوده و گزینه‌ای فوق العاده برای اتصال به کنسول‌های بازی جدید از جمله PS5 است. زمان پاسخگویی این تلویزیون به کمترین حد ممکن رسیده و حتی ذره‌ای تار شدن تصویر در صحنه‌های سریع اتفاق نمی‌افتد. نرخ نوسازی 120 هرتز است و تأخیر در ورودی تلویزیون بسیار ناچیز می‌باشد. ویژگی‌های بازی از جمله VRR ، ALLM ، HDMI 2.1 و FreeSync در تلویزیون CX به طور کامل پشتیبانی می‌شوند.

تلویزیون سونی X8000H

تلویزیون سونی X8000H

همانطور که مشاهده کردید در صدر جدول بهترین تلویزیون‌ها با زاویه دید عالی، مدل‌های اولد قرار گرفته‌اند. ممکن است برایتان جالب باشد تلویزیون سونی X8000H با اینکه یکی از برترین مدل‌های سونی نیست اما دقیقاً زاویه دید آن در حد CX عمل می‌کند. این تلویزیون به عنوان یک مدل LED کیفیت تصویر و امکانات تلویزیون‌های اولد را ندارد اما به دلیل زاویه دید فوق العاده‌ای که دارد در این لیست در کنار مدل‌های اولد جای خوش کرده است.

این تلویزیون زیبا دارای کیفیت تصویر 4K بوده و ویژگی‌های تصویر مناسبی دارد. پنل آن از نوع IPS است و زاویه دید بسیار گسترده‌ای دارد. با این زاویه دید هیچ گونه افت کیفیت در زاویه‌های اطراف تلویزیون مشاهده نخواهد شد. نسبت کنتراست این تلویزیون ضعیف است اما اوج روشنایی بی‌نظیری در محتوای SDR دارد. همچنین اوج روشنایی آن در محتوای HDR بسیار مناسب بوده و طیف رنگی گسترده‌ای دارد. با این حال از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نمی‌کند و یکنواختی مشکی و خاکستری آن بسیار ضعیف است.

این تلویزیون ویژگی‌های بازی گسترده‌ای ندارد و برای بازی زیاد گزینه‌ی مناسبی نیست. زمان پاسخگویی آن به نسبت اولدها بالا است و در صحنه‌های سریع شاهد کمی تاری تصویر خواهید بود. نرخ نوسازی تلویزیون 60 هرتز بوده و به نسبت تأخیر در ورودی مناسبی دارد. از ویژگی‌های بازی همچون VRR و HDMI 2.1 پشتیبانی نمی‌کند. با این حال به دلیل زاویه دید فوق العاده‌ای که دارد برای تماشای فیلم بسیار مناسب خواهد بود. سایر تلویزیون‌ها با زاویه دید مناسب را در لیست زیر برایتان گرد هم آورده‌ایم.

مدلنوع نمایشگرکیفیت تصویرامتیاز زاویه دید
تلویزیون ال جی GXOLED4K9.0
تلویزیون سونی A9GOLED4K8.8
تلویزیون ال جی BXOLED4K8.6
تلویزیون سونی A8HOLED4K8.5
تلویزیون سونی X8000HLED4K8.4
تلویزیون ال جی CXOLED4K8.4
تلویزیون ال جی NANO81LED4K7.6
تلویزیون ال جی UN6970LED4K7.6
تلویزیون سامسونگ Q800TLED8K7.4
تلویزیون ال جی NANO99LED8K7.4
تلویزیون ال جی NANO85LED4K7.4
تلویزیون سامسونگ Q90TLED4K7.3
تلویزیون ال جی NANO80LED4K7.2
تلویزیون سامسونگ Q80TLED4K7.1
تلویزیون ال جی UN7000LED4K7.1
تلویزیون ال جی UN8500LED4K7.0
تلویزیون ال جی NANO90LED4K6.8
تلویزیون ال جی UN7300LED4K6.5
تلویزیون سونی X9500HLED4K6.3

زاویه دید گسترده چه زمانی مهم است؟

در مجموع اگر به دنبال یک تلویزیون با زاویه دید ایده‌آل هستید باید بگوییم تنها تلویزیون‌های OLED‌ هستند که زاویه دید فوق العاده در کنار کیفیت تصویر عالی دارند. همانطور که مشخص است زاویه دید تنها یکی از معیارهای داشتن کیفیت تصویر مناسب است و اگر یک تلویزیون امکانات تصویر مناسبی نداشته باشد زاویه دید گسترده تأثیری در کیفیت تصاویر نخواهد داشت.

اگر شما دارای یک خانواده کم جمعیت هستید و اصولاً هنگام تماشای تلویزیون رو به روی صفحه نمایش می‌نشینید باید بگوییم شما به یک تلویزیون با زاویه دید گسترده احتیاجی نخواهید داشت. زیرا تمام تلویزیون‌ها زاویه دید مطلوب را در زاویه‌ی روبه رو دارند. زاویه دید گسترده زمانی مهم است که شما بخواهید با خانواده پر جمعیت خود به تماشای تلویزیون بنشینید. همچنین اگر خواستید تلویزیون را در فضایی بزرگ با چیدمان مبل گسترده قرار دهید آن زمان است که زاویه دید در تلویزیون را باید در نظر داشته باشید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *