تلویزیون سونی X950H

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9500H

سونی X9500H یک تلویزیون عالی 4K است که با حداکثر روشنایی و جلوه رنگ چشمگیر، تجربه HDR خیره کننده‌ای را ارائه می‌دهد. این مدل دارای ویژگی تاریکی موضعی با آرایش کامل برای افزایش بیشتر نسبت کنتراست می‌باشد که تلویزیون سونی را به انتخاب بسیار مناسب برای مشاهده در اتاق تاریک تبدیل کرده‌اند. مانند مدل سابق خود، سونی X9500G ، از دقت رنگی عالی و قابلیت جابجایی حرکتی چشمگیر برخوردار است. اما، عدم پشتیبانی از نرخ نوسازی فریم متغیر ناامید کننده است. اگرچه لایه “X-Wide Angle” سونی اکنون موجود است، اما از زاویه دید متوسطی بهره می‌برد و محدوده گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. در روند صعودی، هندلینگ بازتاب بسیار بهبود یافته و از یکنواختی خاکستری خوبی برخوردار است که خبر خوبی برای هواداران نمایش محتوای ورزشی به شمار می‌آید.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9500H
امتیاز کلی:
کنتراست 8.1
تاریکی موضعی (Local Dimming) 8.7
حداکثر روشنایی HDR 8.7
زاویه دید 6.3
یکنواختی رنگ مشکی 8.9
بازتاب نور 9.1
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.3
لرزش و سوسو 9.5
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 8.4
برنامه‌های تلویزیون 8.4
محتوای ورزشی 8.1
بازی‌های ویدیویی 7.9
فیلم‌های HDR 8.3
بازی‌های HDR 7.8
مانیتور PC 8.0

حداکثر روشنایی عالی SDR و HDR.

زمان پاسخگویی چشمگیر.

زاویه دید متوسط.

نرخ تازه سازی متغیر ندارد.

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.2)

سونی X9500H یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها است. در هر اتاقی عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهد، زیرا نسبت کنتراست بسیار خوبی دارد که به آن امکان تولید رنگ سیاه عمیق را می‌دهد و حداکثر درخشندگی آن به راحتی می‌تواند بر تابش خیره کننده غلبه کند. این مدل یک تجربه HDR عالی را ارائه می‌دهد اما گیرنده دیجیتال آن از وضوح پایین تری بهره می‌برد. این دستگاه زمان پاسخگویی سریع و تاخیر ورودی کم دارد، اما هیچ ویژگی بازی پیشرفته ای مانند VRR در آن قرار نگرفته است. این دستگاه قادر است کروما 4: 4: 4 را به نمایش بگذارد و از ماندگاری دائمی تصویر در امان است. این محصول می‌تواند انتخاب بسیار مناسب برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر قرار گیرد.

فیلم‌ها (امتیاز 8.4)

سونی X9500H یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم است. به دلیل نسبت کنتراست عالی، تاریکی موضعی و یکنواختی سیاه برجسته، در اتاق‌های تاریک بسیار خوب عمل می‌کند. کیفیت فیلم‌های با وضوح پایین را به خوبی بالا می‌برد و می‌تواند لرزش تصاویر را از بین ببرد. اما به دلیل زمان پاسخ سریع تلویزیون، ممکن است فیلم‌ها دچار پرش تصویر شوند.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.4)

سونی X9500H یک تلویزیون عالی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. این محصول برای محیطی روشن بسیار مناسب است، زیرا از تابش نور خیره کننده جلوگیری می‌کند و دارای کارایی قابل توجهی است. محتوای با وضوح پایین‌تر مانند گیرنده دیجیتال به خوبی و بدون هیچ مشکلی نمایش می‌دهد، و حتی اگر در تمام طول روز همان برنامه را تماشا کنید، خطر ماندگاری تصویر دائمی وجود ندارد. زاویه دید تلویزیون متوسط است که امکان مشاهده تلویزیون را از گوشه و کناره دشوار می‌کند.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.1)

سونی X9500H یک تلویزیون بسیار مناسب برای تماشای محتوای ورزشی است. به لطف حداکثر روشنایی و برخورداری از انعکاس مناسب، تصاویر تلویزیون در روشن‌ترین شرایط به راحتی قابل مشاهده است. تقریباً هیچ اثر صفحه نمایش کثیفی (Dirty screen) وجود ندارد و تلویزیون محتوای با وضوح پایین‌تر مانند: محتوای ورزشی گیرنده دیجیتال را با کیفیت بالا نمایش می‌دهد. با وجود داشتن لایه “X-Wide Angle”، از زوایای دید متوسطی برخوردار است، بنابراین این مدل برای تماشای بازی با گروه بزرگی از دوستان گزینه ایده‌آلی نمی‌باشد.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 7.9)

تلویزیون سونی X9500H برای بازی ایده‌آل است. نسبت کنتراست بالا و یکنواختی سیاه مناسب، آن را به انتخاب خوب برای بازی کردن در اتاق تاریک تبدیل کرده است. تاخیر ورودی آن برای اکثر گیمرهای معمولی در همه رزولوشن‌ها به اندازه کافی کم می‌باشد. زمان پاسخگویی عالی است، بنابراین محتوای پر سرعت، واضح به نظر می‌رسند اما فاقد پشتیبانی از نرخ تجدید متغیر است.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.3)

X9500H یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم‌های HDR است. این مدل کنتراست نسبتاً بالایی دارد که به آن امکان تولید سیاهی عمیق را می‌دهد و از ویژگی تاریکی موضعی با آرایش کامل بهره می‌برد. طیف رنگی چشمگیر و حداکثر روشنایی آن، محتوای HDR را با رنگهای پر جنب و جوش و جزئیات تصویر را روشن ارائه می‌دهد. یکنواختی سیاه مناسب است، بنابراین هیچ نور پس زمینه‌ منحرف کننده در صحنه‌های تاریک وجود ندارد.

بازی HDR (امتیاز 7.8)

X9500H تلویزیون خوبی برای بازی HDR است. این مدل زمان پاسخگویی سریع دارد که صحنه‌هایی با دنباله تاری کمی به نمایش می‌گذارد و به لطف حداکثر روشنایی بالا و طیف گسترده‌ای از رنگ، تجربه HDR خوبی را ارائه می‌دهد. تاخیر ورودی آن حتی در هنگام استفاده از HDR 10Bit بسیار پایین است، اما هیچ گونه پشتیبانی از فناوری‌های نرخ تازه سازی متغیر در آن وجود ندارد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.0)

سونی X9500H یک تلویزیون بسیار مناسب برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. این مدل تاخیر در ورودی کم و زمان پاسخ سریع دارد و در نتیجه یک تجربه دسکتاپ ایده‌آل را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این مدل از کروما در همه رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند و صفحه VA آن در برابر ماندگاری دائمی تصویر در امان است. با این حال، زاویه دید آن متوسط است، بنابراین ممکن است لبه‌های صفحه نمایش در صورت مشاهده از نزدیک تار به نظر برسند.

موقعیت در بازار

X9500H تلویزیون پرچمدار 4K LED سونی در سال 2020 و جایگزین X9500G 2019 است. درست زیر سری مسترهای سونی قرار دارد، که شامل OLED‌ها و k8 Z8H نیز می‌شود و انتظار می‌رود رقیبان اصلی آن سامسونگ Q80T QLED و سری Vizio P Quantum 2020 باشند.

طراحی

استایل (امتیاز 9.0)

سونی X9500H از طراحی ساده و در عین حال برجسته‌ای با فریم‌های نازک برخوردار است. اگرچه پایه‌ها نازک به نظر می‌رسند، اما کاملاً فلزی هستند و تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

پایه تلویزیون X9500H

پایه

پایه دستگاه کاملاً فلزی است و تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند. پایه‌ها در حداکثر عرض آنها تنظیم شده است، اما در صورت داشتن یک میز کوچکتر، می‌توان آنها را به سمت داخل حرکت داد تا فضای کم تری را اشغال کنند. پایه‌ها نیز قابل تعویض هستند، بنابراین نگرانی کاربر را در صورت نصب اشتباه آن‌ها از بین می‌برد.

توجه داشته باشید که پایه‌ها برای مدل 49 اینچ متفاوت است و شبیه به مدل موجود در X9500G است.

نمای پشتی

قسمت پشتی تلویزیون نسبتاً ساده و از پلاستیک ساخته شده است. این مدل دارای بافت برش مانند افقی است و ورودی‌ها اکنون در کنار هم قرار گرفته‌اند که هنگام نصب آن بر روی دیوار دسترسی راحتی را فراهم می‌آورد. برای بستن کابل‌ها به پایه‌ها، دو گیره در جعبه وجود دارد که به عنوان هدایت کننده ‌کابل عمل می‌کنند.

نمای پشتی تلویزیون X9500H

توجه داشته باشید که نوع 49 اینچ دارای پورت HDMI است که رو به پایین است.

فریم اطراف نمایشگر

حاشیه‌ها بسیار نازک هستند و جلب توجه نمی‌کنند.

ضخامت

تلویزیون از ضخامت متوسطی برخوردار است و هنگام نصب آن بر روی دیوار زیاد برجسته نیست.

ضخامت تلویزیون X9500H

کیفیت ساخت (امتیاز 8.0)

X9500H از کیفیت ساخت عالی برخوردار است. اگرچه بیشتر از جنس پلاستیک است، اما از لحاظ ساختاری کیفیت مطلوبی دارد و هیچ خمیدگی به جز محلی ورودی‌ها در پنل پشتی به چشم نمی‌خورد. پایه فلزی، تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند و حرکت بسیار کمی ایجاد می‌نماید.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 8.1)

تلویزیون سونی X9500H از کنتراست بسیار خوبی برخوردار است و هنگام فعال شدن تاریکی موضعی، کیفیت تصویر آن بهتر می‌شود. با این حال، به دلیل لایه “X-Wide Angle” سونی، افزایش زاویه دید به نسبت کنتراست کمتر می‌شود، این مقدار پایین‌تر از چیزی است که از پنل VA انتظار می‌رود. با این وجود سیاهی‌ها هنوز عمیق به نظر می‌رسند و این مدل یک انتخاب خوب برای نمایش در اتاق تاریک است.

توجه داشته باشید که نوع 49 این تلویزیون دارای لایه ‘X-Wide Angle’ نیست و انتظار می‌رود نسبت کنتراست بالاتری داشته باشد.

تاریکی موضعی (امتیاز 7.5)

تاریکی موضعی دستگاه خوب است. در محتوای عادی، در اطراف اشیاء روشن رد نور ناچیزی وجود دارد، اما تنها جزئیات کوچک تصویر را از بین می‌برد و به از دست دادن جزئیات بیشتر ختم نمی‌شود. جزئیات تصویر به همان اندازه که باید برجسته نیستند. اگرچه هنوز درز نور وجود دارد، اما خیلی بهتر از Sony Z9F است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.7)

حداکثر روشنایی SDR دستگاه عالی است. مانند X9500G، میزان روشنایی بسته به صحنه متفاوت است. حتی در روشن‌ترین اتاق روشنایی کافی موجود است.

میزان حداکثر روشنایی SDR را پس از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر روی “Custom” ، با تنظیم تاریکی موضعی روی “High”، و محدوده Dynamic Range X- بر روی “High” اندازه گیری کردیم.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 8.7)

حداکثر روشنایی HDR عالی است. در حالی که تفاوت زیادی در محتوای مختلف دارد، میزان روشنایی کلی برای ارائه یک تجربه HDR فوق‌العاده به نظر می‌آید.

ما میزان حداکثر روشنایی HDR را قبل از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر “Custom”، درجه حرارت رنگ “خبره 2″، و با استفاده از محدوده پویا X- تمایل به “بالا” اندازه گیری کردیم.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.6)

یکنواختی خاکستری خوب است. اثر صفحه نمایش کثیف بسیار کمی وجود دارد، که برای طرفداران محتوای ورزشی بسیار عالی است، اما رنگ آمیزی در گوشه و کنار قابل مشاهده است و می‌تواند برخی از افراد را دچار حواس پرتی کند. یکنواختی در صحنه‌های تاریک بسیار بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 6.3)

زاویه دید متوسط است. با وجود داشتن لایه “X-Wide Angle” برای بهبود زاویه دید، هنگام دور شدن از مرکز کیفیت تصویر پایین می‌آید و زاویه دید کاهش می‌یابد. زاویه دید برای اکثر اتاق‌ها باید خوب باشد، اما برای اتاق‌های بزرگ که دارای چیدمان گسترده صندلی هستند مناسب نیست.

توجه داشته باشید که نوع 49 این تلویزیون دارای لایه ‘X-Wide Angle’ نیست و انتظار می‌رود زاویه دید بدتری داشته باشد.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 8.9)

یکنواختی سیاه این مدل عالی است. بدون وجود تاریکی موضعی، کل تصویر خاکستری‌تر به نظر می‌رسد، و در اطراف صلیب آزمایشی کمی درز نور وجود دارد. با فعال شدن تاریکی موضعی، یکنواختی بسیار بهتر است.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 8.9)

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.1)

هندلینگ بازتاب دستگاه بسیار عالی است. مشاهده حتی در اتاقهای بسیار روشن با نور خورشید نباید مشکلی ایجاد کند. اما، یک اثر رنگین کمان وجود دارد که ممکن است باعث حواس پرتی برخی افراد شود، که این امر ناشی از قابلیت X-Wide Angle است.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.5)

تلویزیون سونی X9500H از دقت رنگی مناسب در حالت پیشفرض بر برخوردار است. تعادل رنگ سفید خوب است و دمای رنگ بسیار نزدیک به هدف 6500K ما است. گاما به خوبی هدف را دنبال نمی‌کند، اکثر صحنه‌ها روشن‌تر از آنچه باید ظاهر می‌شوند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.5)

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ تلویزیون X9500H استثنایی است. تعادل رنگ سفید و گاما تقریباً کامل است و تنها اندکی افت در گاما باعث می‌شود صحنه‌های روشن بیش از حد روشن شود. هنوز هم نادرستی در رنگ آبی وجود دارد، که برای تلویزیون‌های LED معمولی است.

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p مانند DVD خوب به نظر می‌رسد و ما هیچ اثر مصنوعی قابل مشاهده‌ای را مشاهده نکردیم.

ورودی 720p (امتیاز 8.0‌)

محتوای 720p مانند گیرنده دیجیتال بدون هیچ گونه مشکلی نمایش می‌شود.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p خوب به نظر می‌رسد و آثار مصنوعات ظاهری قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

X9500H محتوای 4K را کاملاً نمایش می‌دهد.

ورودی 8K (امتیاز 0)

X9500H نمی‌تواند سیگنال 8K را نشان دهد.

پیکسل‌ها

پیکسل‌ها به دلیل لایه X-Wide Angle تار هستند. این لایه بر زیر پیکسل‌های قرمز و سبز نیز بیشتر تأثیر می‌گذارد، زیرا در حالی که زیر پیکسل آبی روشن است دو برابر می‌شوند.

وسعت رنگ (امتیاز 8.2)

طیف رنگی HDR عالی است. این دستگاه از فضای رنگی DCI P3 برجسته‌ای برخوردار است، که در بیشتر محتوای HDR با وجود پوشش گسترده‌تر 2020 Rec استفاده می‌شود و این مناسب است. با استفاده از حالت تصویر ‘(Custom)’، EOTF محرک ورودی را کاملاً دنبال می‌کند، اما به جای یک حرکت آرام به سمت حداکثر روشنایی تلویزیون، کاملاً مسطح است و در نتیجه برخی از صحنه‌ها در صحنه‌های بسیار روشن قرار می‌گیرند. حالت “بازی” EOTF به طور یکسان انجام می‌شود.

اگر محتوای HDR را بسیار کم رنگ می‌بینید، می‌توانید با استفاده از حالت تصویری “Custom”(سفارشی)، با تنظیم تاریکی موضعی روی “High”، و تنظیم Dynamic Range ” X ” (محدوده حرکتی )روی “High” محتوا را روشن‌تر کنید. این تنظیمات به یک تصویر بسیار روشن‌تر منجر می‌شود.

حجم رنگ (امتیاز 8.1)

این مدل دارای حجم رنگی عالی است. این تلویزیون به دلیل نسبت کنتراست بالا، می‌تواند رنگ‌های تیره و اشباع را به خوبی نمایش دهد، اما مانند اکثر تلویزیون‌های LED، در تولید رنگ‌های آبی روشن مشکل دارد.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 8.9)

عملکرد گرادیان مناسب است. در همه رنگ‌ها کمی نواربندی وجود دارد، اگرچه در رنگ‌های سبز و خاکستری بیشتر به چشم می‌خورد. فعال کردن (روان سازی گرادیان) Smooth Gradation می‌تواند قسمت اعظم آن را از بین ببرد، اما این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن برخی جزئیات خوب تصاویر شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

X9500H هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را نشان نمی‌دهد.

خطر سوختگی دائمی (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل‌های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.3)

X9500H دارای یک زمان واکنش سریع است که منجر به تصاویر شفاف با دنباله تاری بسیار کم می‌شود. با این حال، دقیقاً مانند X9500G، در انتقال 0-20٪ بیش از حد پوشیده شده است که باعث ایجاد برخی از مصنوعات در صحنه‌های تاریک می‌شود.

زمان پاسخگویی

عدم سوسو زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.5)

بروزرسانی 06/11/2020: در نحوه چک کردن لرزش ما خطایی رخ داد. اگر Motionflow به طور پیش فرض در حالت‌های “استاندارد”، “واضح” و “سینما” فعال شده باشد، لرزش تصویر به سرعت 120Hz می رسد. غیرفعال کردن آن مجدد لرزش را به 720Hz می‌رساند.

Sony X7500H از PWM برای کم نور شدن نور پس زمینه استفاده می‌کند، و در همه حالت‌های تصویر سوسو زدن 720Hz وجود دارد مگر اینکه Motionflow فعال باشد. این فرکانس سوسو زدن بسیار زیاد است و موجب حواس پرتی افراد نمی‌شود.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 6.0)

X9500H برای کاهش دنباله تاری حرکت، یک ویژگی درج فریم سیاه اختیاری دارد. برای فعال کردن آن، Motionflow(جریان حرکت) را روی “Custom” (سفارشی) تنظیم کرده و اسلایدر “Clearness” را به سلیقه خود تنظیم کنید. توجه داشته باشید که (جریان حرکت) اسلایدر Clearness باید بالاتر از حد مجاز باشد و هنگامی که بالاتر تنظیم شود، میزان روشنایی نور پس زمینه را کاهش داده و دامنه آن را تغییر می‌دهد.

درون یابی حرکتی

این تلویزیون دارای یک ویژگی درون یابی حرکتی است که می‌تواند محتوای فریم پایین را تا 120 فریم در ثانیه درون یابی کند. این عملکرد به خوبی انجام می‌شود. برای مداخله در محتوای 60fps، Motionflow باید روی “سفارشی” با اسلایدر “Smoothness” روی “Max “و اسلایدر “Clearness” روی” Min “تنظیم شود. برای درون یابی محتوا، Cinemotion باید روی “Auto” تنظیم شود.

پرش تصویر (امتیاز 6.9)

با توجه به زمان پاسخگویی سریع تلویزیون، محتوای کم فریم ممکن است دچار پرش تصویر شوند. اگر این مسئله شما را اذیت می‌کند، می‌توانید Cinemotion را فعال نمایید.

لرزش در 24p (امتیاز 10)

X9500H می‌تواند لرزش را از همه منابع حذف کند. برای محتوای 24p، نیازی به تغییر تنظیمات نیست. برای محتوای 60p و برنامه‌های بومی، (Cinemotion) باید روی “Auto” تنظیم شود و Motionflow باید روی “Custom” ست شود با کشویی های Smoothness و Clearness روی “Minimum” تنظیم شده است.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 0)

متأسفانه، X9500H از هیچ فن آوری نرخ تجدید متغیر پشتیبانی نمی‌کند. اگر تلویزیونی میخواهید که که دارای پشتیبانی VRR است، Samsung Q80T QLED را بررسی کنید.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.2)

X9500H در حالت ‘Game’ یا ‘Graphics’ دارای تاخیر بسیار کمی است. برای اکثر گیمرهای معمولی به اندازه کافی پاسخگو است، اما برای بازی‌های با گرافیک بالا کمی ضعیف می‌باشد. در حالی که از بازیابی حرکتی برای بازی استفاده کنید، تاخیر ورودی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد که این امر توصیه نمی‌شود.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 9.2)

اگر X9500H دارای سرعت تازه سازی 120 هرتز باشد، تنها با رزولوشن 1080p می‌توانید به آن دست یابید، بنابراین محتوای 1440p و 4K به 60Hz محدود می‌شود. این مدل می‌تواند chroma 4: 4: 4 را به درستی برای کاربران PC نمایش دهد، و برای کارکرد آن باید در حالت “Game” یا حالت “Graphics” باشد. برای سیگنال‌های پهنای باند مانند HDR 4K @ 60Hz + 10 بیتی، فرمت سیگنال HDMI باید فعال شود.

همه وردی‌ها

HDMI: 4

USB: 2

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی‌متر: 1

ورودی کامپوزیت: 1 (شامل آداپتور)

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

ورودی‌های تلویزیون سونی X9500H

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1،2،3،4)

USB 3.0: دارد

خروجی صدای آنالوگ متغیر: دارد

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

گذرگاه صوتی

X9500H از eARC پشتیبانی می‌کند، که به صوتی با کیفیت بالا مانند Dolby Atmos از طریق TrueHD و DTS: X از طریق DTS-HD توسط اتصال HDMI اجازه ورود می‌دهد. برای استفاده از آن، eARC باید روی “خودکار” تنظیم شود و برای کار با DTS باید حالت “Auto” تنظیم شود.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 7.5)

پاسخ فرکانسی X9500H خوب است. صدای دستگاه نسبتاً خوب و متعادل است و توان بالایی دارد، اما هنگام پخش نزدیک به حداکثر حجم، کمی فشرده سازی وجود دارد. این برنامه از پسوند باس زیادی برخوردار نیست، بنابراین نمی‌تواند صدای تند و تیز ایجاد کند. یک ویژگی تصحیح اتاق برای تنظیم صدا با توجه به آکوستیک اتاق شما وجود دارد و با استفاده از میکروفون داخلی روی ریموت کنترل انجام می‌شود.

اعوجاج (امتیاز5.7)

عملکرد اعوجاج زیاد مناسب نیست. اگرچه کیفیت تلویزیون در سطح متوسط صدا مناسب است، اما هنگام پخش نزدیک به حداکثر میزان صدا، اعوجاج قابل توجهی وجود دارد.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.5)

X9500H با جدیدترین نسخه Android TV اجرا می‌شود. استفاده از آن آسان است و بسیار روان اجرا می‌شود.

عدم وجود تبلیغات (امتیاز 0)

ما هیچ تبلیغی ندیدیم، اما مطالب پیشنهادی در صفحه اصلی مشاهده شد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 9.0)

فروشگاه Google Play مورد قبول اکثریت است. رابط کاربری روان است، انتخاب زیادی از برنامه‌ها وجود دارد و بسیار روان اجرا می‌شوند. برنامه‌های متنوعی پشتیبانی می‌شوند و برنامه رسانه داخلی می‌تواند انواع متداول فایل را اجرا کند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

کنترل از راه دور (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل تقریباً مشابه با X9500G است، با این تفاوت که اکنون به جای نقره‌ای بودن مشکی است. میانبرهای Google Play و Netflix وجود دارد و یک میکروفون داخلی نیز برای کنترل صدا و ویژگی تصحیح اتاق تلویزیون استفاده می‌شود. با داشتن تلویزیون اندرویدی، هندلینگ صدا با دستیار Google کنترل می‌شود. این دستیار می‌تواند اکثر جستجوها و دستورات را انجام دهد، اما در هنگام آزمایش ما قادر به تغییر درخشندگی تلویزیون نبود.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

برخلاف کنترل سه دکمه X9500G، اکنون یک دکمه منفرد در وسط تلویزیون، زیر مارک سونی قرار دارد. می‌توانید از آن برای خاموش یا روشن کردن تلویزیون، تغییر کانال، تنظیم صدا و تغییر منبع ورودی استفاده کنید. یک فشار کوتاه از دکمه به شما امکان می‌دهد از طریق فهرست روی صفحه بروید، در حالی که یک فشار طولانی گزینه‌های برجسته را انتخاب می‌کند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون

محتوای درون جعبه سونی X9500H

ریموت کنترل

کابل برق

2 باتری AAA

گیره‌های مدیریت کابل

راهنمای کاربر

متفرقه

مصرف برق: 72 وات

مصرف برق (حداکثر): 169 وات

سیستم عامل PKG6.4625.0605NAA

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما سونی 55X9500H را آزمایش کردیم و در اکثر موارد، انتظار داریم بررسی اما برای 49X9500H ،65X9500H،75X9500H و 85X9500H معتبر باشد. توجه داشته باشید که نوع 49 اینچ لایه” X-Wide Angle “سونی برای بهبود زاویه دید ندارد، بنابراین انتظار می‌رود نسبت کنتراست بالاتری داشته باشد. همچنین تفاوت‌های دیگری مانند فریم‌ها، تنظیمات بلندگو و محل ورودی‌ها وجود دارد، زیرا برخی از درگاه‌های HDMI در نوع 49 اینچ به سمت پایین قرار دارند. در اروپا، این تلویزیون با نام XH9505 شناخته می‌شود و ما انتظار داریم عملکرد مشابهی را ارائه دهد.

X9500H در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سونی X9500H یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها است. دارای هندلینگ حرکتی چشمگیر است و تجربه HDR عالی را ارائه می‌دهد، اما به دلیل تاخیر بیشتر در ورودی و عدم سرعت تازه سازی متغیر، برای بازی نیز مناسب نیست.

X9500H در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
چپ بالا سامسونگ 55Q90T، پایین چپ سامسونگ 55Q80R، وسط سونی 55X9500H، راست بالا ال‌جی SM9500 و راست پایین 55X9500G

سونی X9500G

در کل، سونی X9500H کمی بهتر از نسخه قبلی خود یعنی Sony X9500G است. آنها از ویژگی‌های تقریباً یکسان برخوردار بوده و در هنگام کار دارای عملکرد مشابه هستند، اما X9500H از وسعت رنگی بهتری برخوردار است، عملکرد هندلینگ بازتاب را بهتر نشان می‌دهد و تاریکی موضعی آن ارتقا یافته است. گفته می‌شود، X9500G روشن‌تر می‌شود و دقت رنگ آن دقیق‌تر حالت پیشفرض یعنی در هنگام اولین استفاده است. یکنواختی سیاه و خاکستری در X9500H بهتر است، اگرچه این می‌تواند به دلیل فشار تولید باشد.

سامسونگ Q80T QLED

در اکثر موارد استفاده شده، سامسونگ Q80T QLED کمی بهتر از سونی X9500H عمل می‌کند. آنها اکثراً عملکرد بسیار مشابهی دارند، اما سامسونگ از قابلیت جابجایی بهتری برخوردار است، تاخیر ورودی کمتری دارد و از فناوری سرعت تجدید متغیر برای کاهش گسستگی صفحه پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر، سونی از حداکثر روشنایی قابل توجه بالاتری برخوردار است و یکنواختی سیاه آن نیز بسیار بهتر است.

LG B9 OLED

تلویزیون ال‌جی B9 OLED به طور قابل توجهی بهتر از سونی X9500H است. با توجه به فناوری ساطع کننده OLED، ال جی دارای یک کنتراست نامتناهی است که می‌تواند سیاهی‌های بی‌نقصی تولید کند، بدون هیچ گونه درز نوری که ناشی از تاریکی موضعی است. زاویه دید در تلویزیون ال‌جی بهتر است و یکنواختی سیاه و خاکستری نیز وجود دارد. همچنین، ال‌جی دارای زمان پاسخ تقریباً فوری، تاخیر ورودی بسیار پایین‌تر است و از VRR پشتیبانی می‌کند. با این حال، سونی برای ارائه تجربه HDR بهتر می‌تواند روشن‌تر شود، و رنگ آن بسیار دقیق‌تر پیشفرض است.

سامسونگ Q70T QLED

سونی X9500H عملکرد بسیار بهتری نسبت به سامسونگ Q70T QLED دارد. سونی از حداکثر روشنایی بالاتر و زاویه دید گسترده‌تر برخوردار است و در هندلینگ بازتاب‌ها به طور قابل توجهی بهتر است. سونی همچنین از هندلینگ و دقت رنگی بهتری برخوردار است. با این حال، سامسونگ دارای تاخیر ورودی کمتر، پشتیبانی از نرخ تازه سازی متغیر است و نسبت کنتراست آن بسیار بهتر است زیرا لایه «X-Wide Angle» را ندارد.

ویژگی تلویزیون X9500H تلویزیون X9500G تلویزیون Q80T تلویزیون B9
طراحی 8.5 8.3 8.8 9.0
کیفیت تصویر 8.3 8.1 8.1 8.4
زمان پاسخگویی 8.3 8.4 8.6 9.9
ورودی‌ها 8.3 8.2 9.3 8.9
کیفیت صدا 7.1 5.8 7.3 8.1
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.1 8.2
نمایش فیلم 8.4 8.3 8.1 9.3
برنامه‌های تلویزیون 8.4 8.0 8.4 8.2
محتوای ورزشی 8.1 7.8 8.8 9.0
فیلم‌های HDR 8.3 8.2 7.9 8.6
بازی‌های HDR 7.8 7.6 8.5 8.7
مانیتور PC 8.0 7.7 8.7 8.6

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

۴ نظر

  1. سلام بین q90t و x95h کدوم رو پیشنهاد میکنین با توجه به در نظر گرفتن همه امکانات

    • با سلام
      تلویزیون Q90T در بسیاری از زمینه ها کیفیت بالاتری نسبت به تلویزیون x95H دارد. نقطه قوت تلویزیونی سونی در نمایش عمیق رنگ مشکی است اما تلویزیون Q90T در زمینه کنتراست تصویر، زاویه دید عرض، بازتاب نور و همچنین شدت روشنایی عملکرد بسیار بهتری دارد. برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۸۲۸۸۸۸۲۰ آقای رسولی کارشناس فروش سایت تماس بگیرد و یا در واتساپ پیغام بگذارید تا در مورد خرید تلویزیون مناسب شما را راهنمایی کنند.
      با تشکر.

  2. سلام چطور میشه که شما قسمت بالاتر گفتین تو نمایش کلی مدل X9500H سونی بعد از سامسونگ مدل کیو ۸۰تی قرار میگیره
    اما تو جدول پایین توی امتیاز دهی کیفیت تصویر امتیاز سونی ببشتر از سامسونگ کیو ۸۰ تی هست؟!!!

    • سلام
      تلویزیون سامسونگ از طراحی بهتر، ورودی‌های متنوع‌تر، زمان پاسخگویی سریعتر، کیفیت صدا، بازتاب نور و زاویه دید بهتری برخوردار است با این حال در بخش نمایش تصویر تلویزیون سونی از کنتراست، تاریکی موضوعی، حداکثر روشنایی، یکنواختی رنگ خاکستری و مشکی بهتری برخوردار است. زمانی که تمام این موارد را در کنار هم قرار دهیم (صدا، تصویر، طراحی، سرعت و سیستم عامل) تلویزیون Q80T عملکرد کمی بهتری از سونی X9500H دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *