نقد و بررسی تلویزیون ال‌جی C1

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون OLED ال‌جی C1

تلویزیون C1 جزو جدیدترین تولیدات ال‌جی در سال 2021 است. این تلویزیون از سری مدل‌های اولد است که در حال حاضر برترین تلویزیون‌های جهان محسوب می‌شوند. مدل‌های OLED همچون Z1 و G1 اغلب به بازار ایران راه پیدا نمی‌کنند. این در حالی است که با گذشت چندین ماه از رونمایی تلویزیون C1 شاهد ورود آن به بازار ایران بوده‌ایم. این تلویزیون مدل ارتقاء یافته و پیشرفته از تلویزیون CX سال 2020 است. با توجه به محبوبیت بی‌نظیری که مدل CX در میان کاربران کسب کرده توقعات ما را نسبت به مدل جدید ال‌جی افزایش می‌دهد. همچنین تلویزیون C9 مدل 2019 از همین سری به عنوان برترین تلویزیون‌ بازار بارها و بارها انتخاب شده است.

تلویزیون اولد C1 در سایزهای 65، 55 و 48 اینچ ساخته شده است. تولید این تلویزیون در سایز 48 اینچ یک خبر عالی برای کسانی است که دوست دارند یک مدل اولد عالی را در اندازه‌ی متوسط داشته باشند. این تلویزیون نسبت به مدل‌های سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی بوده است. ما در این مطلب به صورت تخصصی ویژگی‌های اصلی تلویزیون را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر قصد خرید این تلویزیون زیبای ال‌جی را دارید بی‌شک مطالعه‌ی بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 برایتان مفید واقع می‌شود. پس با ما در کامل‌ترین بررسی تخصصی از تلویزیون اولد همراه باشید.

نقد و بررسی تلویزیون OLED ال‌جی C1

نگاهی کلی به تلویزیون C1 (امتیاز کلی 8.8)

در جدیدترین تلویزیون‌هایی که برند خوشنام ال‌جی روانه بازار کرده تغییراتی اساسی به وجود آمده است. خوشبختانه تلویزیون C1 به عنوان یکی از مدل‌های بالارده‌ی این برند از امکانات جدید بهره‌مند می‌شود. این تلویزیون همچون تمام مدل‌های OLED دارای پیکسل‌های خودکفا است. به این معنی که تمام پیکسل‌هایی که در پنل تلویزیون به کار برده می‌شوند قابلیت خاموش و روشن شدن را دارند و به اصطلاح خودمختار هستند. روشن و خاموش شدن مطلق در این پیکسل‌ها به معنای عدم نیاز به پنل نور پس زمینه است. حذف این پنل باعث کاهش چشمگیر ضخامت بدنه تلویزیون می‌شود. به همین دلیل تلویزیون‌های اولد از جمله C1 از ضخامت بدنه فوق العاده کمی برخوردار هستند و طراحی بسیار مدرن و متفاوتی با سایر مدل‌ها دارند.

نوردهی پیکسل‌ها باعث ایجاد روشنایی بی‌نظیر در تلویزیون اولد ال‌جی شده و قادر به نمایش رنگ‌ها در بهترین حالت خواهد بود. همچنین نسبت کنتراست بی‌نهایت در نمایشگر تلویزیون OLED ایجاد می‌شود و مرز بین رنگ‌های مشکی و سفید به خوبی مشخص می‌شود. تلویزیون C1 با نسبت کنتراست بی‌نهایت و استعداد عالی در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها قادر به نمایش تصاویر حتی بهتر از کیفیت واقعی خواهد بود. نوع تکنولوژی پنل مورد استفاده در این تلویزیون WRGB است که مهم‌ترین نقش را در نمایش گسترده‌ترین طیف رنگی برای تصاویر دارد. در مجموع بخش تصویر تلویزیون می‌تواند تمام توقعات شما از یک تلویزیون ایده‌آل را پاسخگو باشد.

تلویزیون ال‌جی C1

امکانات تلویزیون

در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 این تلویزیون از لحاظ امکانات هوشمند همچون تمام مدل‌های اولد ال‌جی از بهترین و جدیدترین امکانات بهره‌مند شده است. سیستم عامل webOS در مدل‌های 2021 ال‌جی با طراحی ظاهری جدید و قابلیت‌هایی جدیدتر به میدان رقابت آمده تا مثل همیشه در صدر جدول بهترین سیستم عامل قرار گیرد. سیستم عامل هوشمند webOS به طور داخلی از دستیارهای صوتی همچون گوگل پشتیبانی می‌کند. البته استفاده‌ی گسترده از هوش مصنوعی ThinQ و ریموت کنترل جادویی در تلویزیون ال‌جی را نمی‌توان نادیده گرفت. در مورد ریموت کنترل جدید ال‌جی در ادامه به طور کلی بحث خواهیم کرد.

مثل همیشه تلویزیون‌های اولد ال‌جی برای گیمینگ بهترین هستند. این تلویزیون هوشمند از جدیدترین امکانات بازی ال‌جی پشتیبانی کرده تا همچون تلویزیون CX که بهترین تلویزیون گیمینگ 2020 انتخاب شد، بدرخشد. در واقع جایزه‌ی بهترین نوآوری در گیمینگ 2021 نیز به تلویزیون 48C1 رسیده است. با توجه به نرخ نوسازی 120 هرتز، تأخیر در ورودی ناچیز و پشتیبانی از جدیدترین ویژگی‌های بازی لقب بهترین تلویزیون گیمینگ کاملاً شایسته و درخور تلویزیون اولد C1 خواهد بود.

ویژگی‌ها / مدلC1
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعOLED
نوع پنلWRGB
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی
سایزهای در دسترس48", 55" 65", 77", "83
⚡️ امتیاز کلی ⚡️8.8
نمایش فیلم9.3
برنامه‌های تلویزیون8.2
محتوای ورزشی8.7
بازی‌های ویدیویی9.2
فیلم‌های HDR8.6
بازی‌های HDR9.0
مانیتور PC8.9
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهپایه وسط
ضخامت فریم (cm)0.9
ضخامت بدنه (cm)4.7
کیفیت ساخت9.0
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست10
حداکثر روشنایی SDR6.7
نوردهی موضعی (Local Dimming)10
لوکال دایمینگ در حالت بازی10
حداکثر روشنایی HDR6.8
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی6.8
یکنواختی رنگ خاکستری8.7
یکنواختی رنگ مشکی10
زاویه دید8.9
بازتاب نور9.3
قبل از کالیبراسیون 4.6
پس از کالیبراسیون9.4
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ8.6
حجم رنگ7.1
گرادیان8.4
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر2.0
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی9.8
نرخ نوسازی تصویر120Hz
پرش تصویر5.0
VRR✔️
پشتیبانی از FreeSync ✔️
پشتیبانی از G-SYNC✔️
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.7
HDR10✔️
+HDR10
دالبی ویژن✔️
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر✔️
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI4
تعداد USB3
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون1
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت0
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR0
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی40 وات
پاسخ فرکانسی7.3
تحریف (اعوجاج صدا)6.9
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.5
سیستم عاملWebOS
برنامه موبایلLG TV Plus
برنامه ها و ویژگی‌ها8.0
ریموت کنترل 9.0

مزایا و معایب کلی در تلویزیون C1

مزایا

  • نسبت کنتراست بی‌نهایت
  • زمان پاسخگویی آنی
  • زاویه دید گسترده
  • نمایش رنگ‌های مشکی در بهترین حالت

معایب

  • برای فضاهای بسیار روشن که در معرض آفتاب قرار دارند به اندازه‌ی کافی روشنایی ندارد.
  • خطر پیکسل سوختگی( در واقع این احتمال در تمام تلویزیون‌های OLED وجود دارد. با رعایت برخی نکات همچون عدم نمایش یک تصویر به طور مداوم روی نمایشگر می‌توانید از احتمال ایجاد پیکسل سوختگی در تلویزیون اولد جلوگیری کنید.)

طراحی و کیفیت ساخت

استایل و سبک طراحی تلویزیون‌های سری OLED همیشه متفاوت از سایر تلویزیون‌ها بوده است. امضای این سری از تلویزیون‌ها ضخامت بسیار ناچیز در بخش بدنه می‌باشد. همچنین نوع پایه‌ی آن‌ها متفاوت بوده و اغلب از پایه‌های مرکزی در ساخت این تلویزیون‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم این مدل را با تلویزیون سری قبل یعنی CX مقایسه کنیم باید بگوییم از لحاظ طراحی شباهت زیادی باهم دارند. نوع پایه‌ها و کیفیت ساخت بدنه مشابه بوده و تنها در بخش ضخامت بدنه کمی تفاوت به چشم می‌خورد.

نوع پایه‌ی تلویزیون C1

پایه‌ی به کار رفته در این تلویزیون از نوع تخت مرکزی بوده و عرض نسبتاً زیادی دارد که فاصله‌ی کمی از گوشه‌های اطراف نمایشگر خواهد داشت. به همین دلیل اگر قصد نصب تلویزیون روی دیوار را ندارید به میز تلویزیونی بزرگ‌تر از سایز تلویزیون احتیاج خواهید داشت. ارتفاع پایه نسبتاً کم بوده و فاصله‌ی تلویزیون با میز تلویزیون را کاهش می‌دهد. از این رو اگر از ساندبار در کنار تلویزیون استفاده می‌کنید ممکن است تا حدی جلوی صفحه نمایش را بگیرد. به طور کلی کیفیت ساخت این پایه فوق العاده عالی است و به خوبی قادر به نگهداری و محافظت از بدنه‌ی نازک تلویزیون خواهد بود.

نوع پایه‌ی تلویزیون

بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 از لحاظ ضخامت بدنه

ضخامت صفحه نمایش در تلویزیون ال‌جی C1 بی‌نهایت کم است. این تلویزیون همچون سایر مدل‌های OLED به دلیل عدم استفاده از پنل‌های نوردهی ضخامت بدنه‌ی بسیار کمی دارد. بخش بالای صفحه نمایش فوق العاده باریک بوده ولی در قسمت پایین‌تر که محل اتصال پایه و درگاه‌های ورودی نیز در آن قرار گرفته ضخامت بیشتری دارد. هرچند با این حال هنوز هم ضخامت تلویزیون بسیار کم بوده و حداکثر ضخامت آن 4.7 سانتی متر است. نسبت به مدل CX سال گذشته که دارای ضخامت 4.9 سانتی متر بود می‌توان کاهش ضخامت تلویزیون C1 را مشاهده کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری جذاب در این تلویزیون ضخامت کم در بخش فریم‌های اطراف نمایشگر است. فریم‌هایی که در اطراف نمایشگر وجود دارند تنها و تنها 0.9 سانتی متر هستند. این فریم‌های نازک به هیچ وجه باعث حواس پرتی نمی‌شوند و حتی سایز صفحه نمایش را بزرگتر نمایش می‌دهند.

کیفیت ساخت (امتیاز 9.0)

در کیفیت ساخت عالی تلویزیون‌های ال‌جی هیچ شکی نیست. اما تلویزیون‌های OLED به دلیل ظرافت بالایی که دارند نیازمند طراحی بهینه و مقاوم‌تر خواهند بود. از این رو ال‌جی بهترین مواد اولیه را برای ساخت بدنه‌ی تلویزیون اولد C1 به کار گرفته است. در ساخت بدنه‌ی تلویزیون از ترکیب پلاستیک و فلز استفاده شده و استحکام فوق العاده‌ای را برای تلویزیون به ارمغان آورده است. در بخش کم ضخامت بالای تلویزیون و پایه‌ی تلویزیون فلز باکیفیت استفاده شده تا دوام تلویزیون را تا حد زیادی افزایش دهد. قسمت پشت پایه که به پنل متصل می‌شود شامل یک بخش قابل جداسازی برای مدیریت کابل است. در این بخش می‌توانید کابل و سیم‌های مربوط به تلویزیون را قرار دهید تا از شلوغی و بی‌نظمی در اطراف تلویزیون جلوگیری کنید.

کیفیت ساخت بدنه تلویزیون C1

تلویزیون C1 بهترین گزینه برای تماشای فیلم

تلویزیون‌های سری اولد در کیفیت تصویر حرف اول را می‌زنند. تلویزیون C1 به عنوان یکی از برترین مدل‌های OLED‌ از کیفیت تصویری بی‌نظیر بهره‌مند شده است. در واقع استفاده از پیکسل‌های خودمختار در روشن و خاموش شدن باعث ایجاد روشنایی بی‌نظیری در نمایشگر می‌شود که برای هر محیطی مناسب است. این تلویزیون به طور کلی قادر به ایجاد یکنواختی مشکی و خاکستری خواهد بود. به طوری که با تماشای صحنه‌های تاریک فیلم در محیط‌های کم نور حتی کوچک‌ترین جزئیات را از دست نخواهید داد. به لطف روشنایی مناسب هنگام تماشای فیلم‌هایی که زیرنویس دارند به هیچ وجه روشنایی اضافی در اطراف نوشته‌ها به چشم نمی‌خورد. همین مسئله باعث شده این تلویزیون یکی از بهترین گزینه‌ها برای تماشای فیلم در محیط‌های تاریک باشد.

زاویه دید گسترده یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که تلویزیون C1 را به یک گزینه‌ی عالی برای تماشای فیلم تبدیل کرده است. بازتاب نور در این تلویزیون عالی است اما متأسفانه در محیط‌های بسیار روشن قادر به ایجاد روشنایی کافی نخواهد بود. به همین دلیل ممکن است در محیط‌هایی که در معرض نور آفتاب قرار دارند نمایشگر تلویزیون کمی تاریک به نظر برسد.

نسبت کنتراست (امتیاز 10)

نسبت کنتراست یکی از عواملی است که در کیفیت نمایش تصویر تأثیر زیادی دارد. به طور کلی به نسبت ایجاد روشنایی یک تلویزیون در رنگ‌های سفید و مشکی کنتراست گفته می‌شود. این میزان روشنایی در نمایش رنگ‌ها زمانی که در محیط‌های تاریک به تماشای فیلم می‌پردازید اهمیت خواهد داشت. به این ترتیب که اگر تلویزیون شما از نسبت کنتراست کمی برخوردار باشد هنگام تماشای تلویزیون در محیط تاریک، رنگ‌های تیره در رنگ واقعی خود نمایش داده نمی‌شوند و اغلب خاکستری به نظر می‌رسند. در حالی که نسبت کنتراست بالا نه تنها به نمایش رنگ‌های مشکی بلکه رنگ‌های روشن نیز در محیط‌های تاریک کمک می‌کند. پس اگر طرفدار دیدن فیلم در محیط‌های تاریک هستید حتما به نسبت کنتراست تلویزیون هنگام خرید توجه کنید.

خوشبختانه تلویزیون ال‌جی C1 از آن جهت که در لیست مدل‌های OLED قرار دارد همچون سایر مدل‌ها دارای نسبت کنتراست بی‌نهایت است. در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 نسبت کنتراست در سطح 1 قرار دارد و ایده‌آل‌ترین حالت کنتراست در تلویزیون محسوب می‌شود. پس خیالتان از بابت نسبت کنتراست عالی این تلویزیون راحت باشد.

میزان روشنایی تلویزیون C1

برخورداری از میزان روشنایی مناسب یکی از دلایلی است که از اذیت شدن چشم هنگام تماشای تلویزیون جلوگیری می‌کند. تلویزیون C1 دارای روشنایی بسیار مناسبی برای نمایش محتوای SDR و HDR است. هرچند نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه کنیم این است که این تلویزیون به اندازه‌ی CX روشنایی کافی را در نمایش محتوا ندارد. با این حال هنوز هم از خیلی مدل‌ها روشنایی بهتری دارد. بسیاری از تلویزیون‌های روشنایی مناسبی را برای نمایش محتوای SDR دارند در حالی که محتوای HDR را به خوبی پشتیبانی نمی‌کنند. این در حالی است که تلویزیون اولد ال‌جی از روشنایی مناسب هم در بخش HDR و SDR نیز برخوردار خواهد بود. در ادامه چند روش را برای برخورداری از نهایت روشنایی در تلویزیون C1 در اختیارتان قرار خواهیم داد.

محتوای SDR (امتیاز 6.7)

برای برخورداری از بالاترین سطح روشنایی برای نمایش محتوای SDR می‌توانید حالت تصویر را به “Vivid” تغییر دهید، میزان Brightness و Contrast را در حالت MAX قرار داده، حداکثر روشنایی و حالت Auto Dynamic Contrast را روی اندازه‌ی “High” تنظیم کنید. به این روش تصویر روی نمایشگر در روشن‌ترین حالت نمایش داده می‌شود

محتوای HDR (امتیاز 6.8)

اگر می‌خواهید محتوای HDR در حالت پرنورتری نمایش داده شود می‌توانید Dynamic Tone Mapping را فعال کنید یا Auto Dynamic Contrast را در حالت “High” تنظیم کنید. این روش به روشنایی محتوای HDR تا حد زیادی کمک می‌کند اما فعالیت آن بسته به نوع تصویر متفاوت خواهد بود.

در مجموع ایجاد بالاترین سطح روشنایی در تلویزیون به قیمت کیفیت تصویر تمام می‌شود. درست است که روشنایی مطلوب تا حد زیادی در کیفیت تصویر تأثیرگذار است اما زمانی که روشنایی بیشتر از حد معمول باشد کیفیت واقعی تصاویر را از دست خواهید داد. به طور کلی روشنایی ایجاد شده توسط C1 بسیار مناسب خواهد بود.

Local Dimming یا نور پس زمینه (امتیاز 10)

همانطور که در ابتدای مطلب هم به این موضوع اشاره کردیم تلویزیون OLED ال‌جی از نور پس زمینه استفاده نمی‌کند و دلیل آن هم ایجاد روشنایی به دست پیکسل‌های تصویر است. به همین دلیل تلویزیون C1 برای تنظیم روشنایی هیچ نیازی به پنل و قابلیت‌های مختلف نخواهد داشت. پیکسل‌ها به طور خودکار روشنایی موردنیاز برای نمایشگر را ایجاد خواهند کرد و این میزان روشنایی حتی در حالت بازی(Game Mode) هم به طور کامل اجرا می‌شود. البته نکته‌ای که در این بخش در مورد روشنایی OLED‌ها وجود دارد این است که برای هر کدام از پیکسل‌های تصویر امکان سوختگی وجود دارد. چون اغلب در تلویزیون‌های معمولی از Local Dimming یا نور پس زمینه استفاده می‌شود و پیکسل‌ها دخالتی در روشنایی نمایشگر ندارند این خطر برای آن‌ها وجود ندارد.

البته با راهکارهای ساده می‌توان از احتمال پیکسل سوختی در تلویزیون اولد جلوگیری کرد. تنها کاری که شما باید انجام دهید عدم نمایش یک تصویر ثابت در مدت زمان طولانی روی صفحه نمایش تلویزیون ال‌جی C1 است. چراکه پیکسل‌ها زمانی که به طور مستمر و بدون وقفه یک نوع روشنایی را ایجاد کنند امکان سوختگی را به همراه خواهند داشت.

یکنواختی مشکی (امتیاز 10)

در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 این تلویزیون در بخش یکنواختی مشکی بالاترین امتیاز را کسب می‌کند. پیکسل‌های این تلویزیون می‌توانند به طور کامل خاموش شوند؛ این یعنی قادر به نمایش مشکی مطلق خواهند بود. به همین دلیل است که یکنواختی مشکی در این تلویزیون به خوبی صورت گرفته و هیچ مشکلی در نمایش رنگ‌های مشکی نخواهد داشت.

یکنواختی خاکستری (امتیاز 8.7)

برخلاف یکنواختی مشکی که تنها به نمایش رنگ‌های مشکی در تلویزیون اشاره دارد، یکنواختی خاکستری در خصوص نمایش تمام رنگ‌ها روی نمایشگر فعالیت می‌کند. به این ترتیب که هرچه یکنواختی خاکستری در یک تلویزیون بالاتر باشد قادر به نمایش رنگ‌ها در تمام نقاط صفحه نمایش به طور کاملاً یکنواخت و یکسان خواهد بود. برای درک بهتر باید بگوییم بسیاری از تلویزیون‌ها از یکنواختی خاکستری مناسبی برخوردار نیستند و اغلب هاله‌هایی تیره در اطراف نمایشگر پدید می‌آید. یعنی رنگ‌ها در اطراف نمایشگر تیره‌تر از قسمت‌های مرکزی هستند و این مسئله تا حدی ناخوشایند خواهد بود. در این مورد نیز تلویزیون 2021 ال‌جی سنگ تمام گذاشته و یکنواختی خاکستری عالی را ارائه می‌دهد.

زاویه دید تلویزیون ال‌جی C1 (امتیاز 8.9)

زاویه دید گسترده یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در خرید یک تلویزیون است؛ مخصوصاً اگر تلویزیون را برای فضای بزرگ تهیه می‌کنید. تلویزیون C1 یکی از معدود تلویزیون‌هایی است که از زاویه دید فوق العاده برخوردار می‌شود. به طور کلی طبق آزمایشاتی که در این تلویزیون صورت گرفته زاویه دید مطلوب را برای هر محیطی دارا خواهد بود. میزان Brightness Loss در این تلویزیون 69 درجه است. Brightness Loss به از دست دادن روشنایی نمایشگر در زاویه‌های اطراف نمایشگر اشاره دارد و اگر زاویه‌ی به دست آمده کمتر از 45 درجه باشد تلویزیون از روشنایی نامناسبی در زاویه‌های اطراف برخوردار خواهد بود.

با این اوصاف زاویه‌ی 69 درجه برای تلویزیون C1 عددی فوق العاده محسوب می‌شود. پس از هر موقعیتی از تلویزیون ال‌جی که نشسته باشید از روشنایی مناسب نمایشگر لذت می‌برید. از همه مهم‌تر در زاویه‌های اطراف شاهد تغییر رنگ‌های تصویر نخواهید بود و تصویری یکسان و مشابه با زاویه‌ی روبه‌رو به چشم می‌خورد.

زاویه دید تلویزیون ال‌جی OLED

بازتاب نور (امتیاز 9.3)

بازتاب نور در تلویزیون به معنی توانایی صفحه نمایش در بازتاب نور خورشید و لامپ است. برخی از تلویزیون‌های موجود در بازار عملکرد بسیار ضعیفی در بازتاب این نوع نورها دارند. به این ترتیب که نور لامپ و خورشید به طور کامل روی نمایشگر تلویزیون مشخص بوده و تا حد زیادی باعث اذیت شدن چشم بیننده می‌شود. به همین دلیل بازتاب نور در تلویزیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تلویزیون OLED ال‌جی مدل 2021 در برابر این نوع نورها عملکرد فوق العاده‌ای داشته و به خوبی این آن‌ها را بازتاب می‌دهد. به همین دلیل هنگام تماشای تلویزیون در برابر نور به هیچ وجه متوجه بازتاب نور در تلویزیون C1 نخواهید شد.

عملکرد بازتاب نور در تلویزیون ال‌جی C1

عملکرد تلویزیون قبل و بعد از کالیبراسیون

تلویزیون ال‌جی C1 همچون تمام تلویزیون‌های دیگر دارای تنظیماتی در بخش تصویر است. برخی از کاربران حتی یک بار هم از این تنظیمات در بخش تصویر استفاده نکرده‌اند. در حالی که باید بگوییم با انجام برخی تغییرات در تنظیمات تصویر کیفیت تصویری فراتر از تصورتان برای تلویزیون ایجاد می‌شود. البته برخی از این تنظیمات برای تلویزیون‌های بی‌استفاده هستند و تغییری در عملکرد کیفیت تصویر ایجاد نمی‌کنند. این درحالی است که پس از انجام آزمایشات مربوطه عملکرد تلویزیون C1 به طور فوق العاده‌ای با تغییرات مثبت همراه بوده است. با انجام برخی تنظیمات تصویر می‌توانید بهترین حالت از کیفیت تصویر را با این تلویزیون زیبا تجربه کنید.

قدرت تلویزیون C1 در نمایش انواع محتوا

480P (امتیاز 8.0) : در این تلویزیون بالارده‌ی ال‌جی از قابلیت ارتقاء دهنده کیفیت تصویر پشتیبانی می‌شود. این قابلیت قادر است محتوایی با کیفیت پایین را ارتقاء داده و با کیفیتی بالاتر از وضوح واقعی به نمایش بگذارد. از این رو در نمایش محتوای 480P نه تنها به خوبی عمل کرده بلکه تا حد زیادی کیفیت تصاویر را افزایش می‌دهد.

720P (امتیاز 8.0) : تلویزیون C1 ال‌جی برای نمایش محتوای 720P به بهترین نحو عمل کرده و وضوح را نیز افزایش می‌دهد.

1080P (امتیاز 9.0) : در نمایش محتوایی با کیفیت 1080P باید بگوییم تلویزیون قادر است کیفیت را تا حد 4K ارتقاء دهد تا وضوحی چند برابر بالاتر را برای این نوع محتوا داشته باشید.

4K (امتیاز 10): ایده‌آل‌ترین حالت از نمایش تصاویر را در کیفیت تصویر 4K با این تلویزیون OLED می‌توانید تجربه کنید.

8K : از محتواهایی با کیفیت 8K در این تلویزیون پشتیبانی نمی‌شود.

گستردگی رنگ (color gamut) (امتیاز 8.6)

color gamut به میزان رنگ‌هایی اشاره دارد که یک تلویزیون قادر به ایجاد و نمایش آن‌ها است. در تلویزیون هرچه طیف رنگی بیشتری وجود داشته باشد قابلیت نمایش طیف‌های بیشتری از یک رنگ وجود دارد. در تلویزیون ال‌جی C1 طیف رنگی بسیار گسترده‌ای وجود دارد. این طیف رنگی گسترده کمک می‌کند رنگ‌های بیشتری در محتوای HDR نمایش داده می‌شود. در واقع طیف رنگی گسترده برای محتوای HDR بسیار حائز اهمیت خواهد بود. چراکه این نوع محتوا نسبت به محتوای SDR طیف رنگی گسترده‌تری دارد. به همین دلیل تلویزیون موفق خواهد شد کامل‌ترین طیف رنگی برای محتوای HDR را به نمایش بگذارد.

گستردگی رنگ (color gamut)

گرادیان (امتیاز 8.4)

گرادیان به توانایی نمایش طیف‌های مختلف از یک رنگ در تلویزیون گفته می‌شود. به عنوان مثال تغییر تدریجی و نامحسوس از رنگ سبز تیره به سبز روشن را گرادیان می‌نامیم. تلویزیون بالارده‌ی ال‌جی C1 قادر به ایجاد گرادیان تصویر در بهترین حالت است و به هیچ وجه خط تمایز میان دو طیف مختلف از یک رنگ در تصاویر این تلویزیون به چشم نمی‌خورد. گرادیان مناسب در این تلویزیون به نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش کمک زیادی می‌کند.

گرادیان در تلویزیون اولد ال‌جی

زمان پاسخگویی (امتیاز 9.8)

زمان پاسخگویی را می‌توان به عنوان یکی از مواردی که تلویزیون ال‌جی اولد در آن بی‌نظیر عمل می‌کند برشمرد. زمان پاسخگویی به معنی مدت زمانی است که پیکسل‌های یک تلویزیون می‌توانند تغییر رنگ داشته باشند. این تغییر رنگ به معنی تغییر فریم‌های تصویر است. پس هرچه زمان پاسخگویی یک تلویزیون کمتر باشد در مدت زمان کمتری می‌تواند تصاویر را نمایش دهد. زمان پاسخگویی را با میلی‌ثانیه می‌سنجیم و زمان پاسخگویی تلویزیون C1 در زمان نمایش 100% محتوا برابر با 2.3‌ میلی‌ثانیه است. این زمان پاسخگویی فوق العاده است و بیننده حتی متوجه لحظه‌ای تأخیر در نمایش تصاویر نخواهد شد.

نرخ تازه‌سازی (امتیاز 9.4)

نرخ تازه‌سازی که اغلب با نام refresh rate نیز شناخته می‌شود میزان تازه‌سازی فریم‌های تصویر در یک ثانیه است. هر چقدر یک تلویزیون نرخ تازه‌سازی بالاتری داشته باشد قادر به نمایش تصاویر در سرعتی بسیار بالاتر خواهد بود. در حال حاضر بالاترین نرخ نوسازی که در تلویزیون‌های مدرن پشتیبانی می‌شود برابر با 120 هرتز است. در تلویزیون C1 OLED از نرخ نوسازی 120‌ هرتز پشتیبانی می‌شود تا بالاترین سطح از سرعت نمایشگر را در اختیار داشته باشید.

variable refresh rate یا همان VRR نیز در این تلویزیون پشتیبانی می‌شود. وظیفه‌ی این قابلیت تغییر نرخ نوسازی متناسب با دستگاه خارجی است که تلویزیون را به آن متصل کرده‌اید. به این ترتیب تلویزیون قادر است نرخ نوسازی را متناسب با refresh rate محتوایی که به تلویزیون منتقل می‌شود تنظیم کند. این امکانات برای بازی‌های ویدیویی بسیار حائز اهمیت است و جزو ملاک‌های اصلی خرید تلویزیون برای گیمرها محسوب می‌شود.

تأثیر نرخ تازه‌سازی در تلویزیون C1

تأخیر در ورودی (امتیاز 9.7)

به مدت زمانی که طول می‌کشد تلویزیون محتوای یک ورودی همچون کنسول‌های بازی را به نمایشگر انتقال دهد تأخیر در ورودی گفته می‌شود. هرچه این مدت زمان کمتر باشد نشان‌دهنده قدرت تلویزیون در نمایش سریع صحنه‌ها روی صفحه نمایش است. با افزایش سرعت در انتقال و نمایش محتوا از صحنه‌هایی تار خبری نیست و محتوای ورودی‌ها در سرعتی بسیار بالا روی نمایشگر نشان داده می‌شود. این مدت زمان را با میلی‌ثانیه می‌سنجند. طی بررسی‌های انجام شده تلویزیون C1 ال‌جی برای نمایش محتوای FULL HD در نرخ نوسازی 60 هرتز تنها و تنها 10.1 میلی‌ثانیه دارای تأخیر در ورودی خواهد بود. این عدد بسیار عالی بوده و شما حتی کمترین تأخیر را در انتقال محتوای دستگاه‌های متصل به تلویزیون را حس نخواهید کرد.

سایر امکانات گیمینگ

زمان پاسخگویی، نرخ نوسازی و تأخیر در ورودی مواردی هستند که برای بازی‌های ویدیویی حائز اهمیت خواهند بود. تلویزیون OLED ال‌جی تمام این ویژگی‌های عالی را به بهترین نحو ارائه می‌دهد. اما نکته‌ی قابل توجه این است که به ال‌جی به این فناوری‌ها بسنده نکرده و ویژگی‌های دیگری را نیز برای بخش گیمینگ تلویزیون در نظر گرفته است.

  • Game Optimizer یکی از جدیدترین ویژگی‌های اضافه شده به بخش گیمینگ تلویزیون ال‌جی است. این قابلیت دسترسی‌های لازم را در هنگام بازی برای کاربران فراهم می‌کند.
  • VRR نیز در این تلویزیون پشتیبانی می‌شود. این قابلیت جذاب قادر است نرخ نوسازی را در دستگاه‌های ورودی بررسی کرده و نرخ نوسازی تلویزیون را متناسب با آن به صورت خودکار تنظیم کند.
  • HDMI 2.1 یکی از مواردی است که اگر از کنسول‌های بازی 2021 استفاده می‌کنید برای افزایش سرعت انتقال داده‌های کنسول به تلویزیون به کمکتان می‌آید و خوشبختانه در تلویزیون C1‌ نیز پشتیبانی می‌شود. سایر ویژگی‌های عالی تلویزیون شامل G-Sync، ALLM، FreeSync و AMD FreeSync Premium است تا بهترین تجربه از بازی‌های ویدیویی را با این تلویزیون بی‌نقص داشته باشید.

ورودی‌های تلویزیون

این تلویزیون هوشمند برای برقراری ارتباط با دنیای خارج از تلویزیون راه‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربردی‌ترین راه‌های ارتباطی در تلویزیون شامل درگاه‌های ورودی است که در آن تعبیه شده است. درگاه‌ها در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 به شرح زیر می‌باشد:

  • HDMI : 4
  • USB : 3
  • Digital Optical Audio Out : 1
  • Analog Audio Out 3.5mm : 1
  • Tuner (Cable/Ant) : 1
  • Ethernet : 1
ورودی‌های تلویزیون OLED

فرمت‌های قابل پشتیبانی

در تلویزیون اولد ال‌جی از فرمت‌هایی در بخش صوتی و تصویری پشتیبانی می‌شود. این فرمت‌ها تأثیر مستقیمی بر کیفیت تصویر و صدا دارند و در راستای افزایش و ارتقای کیفیت صدا و تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صوتی

  • ARC (HDMI 2)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical

تصویری

  • HDR10
  • HDR10+
  • Dolby Vision
  • HLG
  • HDMI 2.0
  • HDMI 2.1
  • CEC
  • HDCP 2.2
  • Variable Analog Audio Out

میزان صدای تلویزیون C1

صدای مناسب در تلویزیون زمانی که با کیفیت تصویر عالی ادغام می‌شود بهترین تجربه‌ از دیدن فیلم با تلویزیون OLED ال‌جی را برای بیننده به ارمغان می‌آورد. از این رو ال‌جی توجه ویژه‌ای را به بخش صوتی تلویزیون معطوف ساخته تا در کنار کیفیت تصویر فوق العاده بتوانید از صدای بی‌نظیر تلویزیون نیز لذت ببرید.

بخش صوتی 2.2‌ کاناله است که شامل 2 عدد بلندگو و 2 عدد ووفر است. این کانال صوتی قادر به ایجاد صدایی تا حداکثر میزان 40 وات خواهد بود. در واقع برای تلویزیون این میزان صدا بسیار عالی بوده و به خوبی صدا در محیط‌های بزرگ نیز پخش می‌شود. ال‌جی برای تقویت صدا در تلویزیون از فناوری‌ و فرمت‌های صوتی متعددی که در بخش فرمت‌های صوتی به آن‌ها اشاره کردیم بهره گرفته تا صدایی باکیفیت و رسا را به گوش شنونده برساند.

میزان صدای تلویزیون C1

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

سال 2021 یک سال پر از تغییر برای ال‌جی بوده است. این برند در جدیدترین تلویزیون‌های 2021 خود از ظاهر جدید سیستم عامل معروف خود یعنی 6.0 webOS رونمایی کرد. در عکس زیر منوی اصلی در تلویزیون CX را مشاهده می‌کنید که از سیستم عامل webOS 5.0 استفاده کرده و عکس دیگر منوی جدید webOS 6.0 است که در تلویزیون C1‌ شاهد استفاده از آن هستیم. همانطور که مشخص است ظاهر منوی اصلی در این نسخه از سیستم عامل به طور کل با نسخه‌های قبل متفاوت است.

تفاوت webOS 6.0 با webOS 5.0

این سیستم عامل از لحاظ راحتی کار دارای امتیازی عالی است و اکثر کاربران از کار با تلویزیون‌های ال‌جی رضایت کامل را دارند. دسترسی به بخش‌های مختلف تلویزیون به راحتی در منوی تلویزیون فراهم شده است و برای یافتن بخش مورد نظرتان دچار مشکل نخواهید شد.

سیستم عامل webOS دسترسی کامل را به دانلود اپلیکیشن در بخش فروشگاه محتوای ال‌جی در اختیارتان قرار داده و می‌توانید به انواع اپلیکیشن در تلویزیون ال‌جی خود دسترسی داشته باشید. در بخش منوی اصلی بخش تبلیغات وجود دارد و حتی یک قسمت اختصاصی برای برنامه‌ها و بخش‌های تبلیغاتی وجود دارد. بهرحال امکان حذف این تبلیغات از صفحه‌ی سیستم عامل امکان پذیر نیست.

ریموت کنترل (امتیاز 9.0)

ریموت کنترل جادویی ال‌جی 2021

ریموت کنترل جادویی ال‌جی که چندین سال بود در ظاهری یکسان روانه بازار می‌شد امسال با ظاهری جدید و متفاوت در تلویزیون‌های 2021 ال‌جی حضور پیدا کرده است. این ریموت کنترل به دلیل برخورداری از اشاره‌گر ماوسی محبوبیت زیادی میان کاربران دارد. طراحی جدید ریموت بسیار خوشدست بوده و علاوه بر این دارای برخی امکانات جدید می‌باشد. چندین دکمه برای دسترسی سریع به برخی ویژگی‌ها همچون دسترسی به کانال‌های آنلاین فیلم و دستیارهای صوتی روی ریموت تعبیه شده است.

همچنین گفته می‌شود ریموت کنترل جادویی جدید دارای قابلیت NFC بوده و امکان برقراری ارتباط با دستگاه‌های خارجی را بدون دخالت تلویزیون دارد. البته تا جایی که اشاره شده در حال حاضر تلویزیون‌های ال‌جی کانادا از این ویژگی بهره‌مند شده‌اند. در حالی که مدل‌های آمریکایی C1 از قابلیت NFC پشتیبانی نمی‌کنند. پس پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از این ویژگی کاملاً به منطقه‌ی ساخت تلویزیون بستگی دارد.

اقلام همراه تلویزیون ال‌جی مدل C1

اقلام همراه تلویزیون ال‌جی مدل C1

همراه با تلویزیون OLED ال‌جی اقلام زیر نیز عرضه می‌شود:

  • دفترچه راهنما
  • ریموت کنترل جادویی مدل 2021
  • باتری‌های ریموت
  • کابل نگهدارنده و جمع‌کننده سیم
  • کابل برق و بخش پشت پایه برای مدیریت کابل(در عکس موجود نیستند)

مقایسه تلویزیون C1 با مدل‌های دیگر

مقایسه تلویزیون C1 با CX

مقایسه تلویزیون C1 با CX

تلویزیون CX مدل مشابه C1 است که سال قبل یعنی 2020 روانه بازار شد. این دو تلویزیون دارای شباهت بسیار زیادی هستند اما در برخی جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند. به طور کلی هر دو تلویزیون بسیار عالی هستند و جزو محصولات برتر ال‌جی محسوب می‌شوند. تفاوت اول این است که تلویزیون C1‌ در اندازه‌ی 83 اینچ نیز تولید می‌شود. به نظر می‌رسد تلویزیون CX قدرت بهتری در ایجاد روشنایی برای انواع محتوا روی نمایشگر دارد و C1 به نسبت روشنایی کمتری را ایجاد می‌کند. این درحالی است که یکنواختی خاکستری و زاویه دید در C1 بهتر از CX بوده و تا حد زیادی پیشرفت کرده است.

زمان پاسخگویی CX با اختلافی ناچیز بهتر بوده و در عوض C1 تأخیر در ورودی کمتری را خواهد داشت. با اینکه طراحی منوی اصلی و ریموت کنترل در C1 متفاوت است اما هردو عملکردی مشابه به هم را خواهند داشت. پس به طور کلی تغییر زیادی در این تلویزیون نسبت به نسخه‌ی قبل ایجاد نشده و هر دو مدل در یک حد خواهند بود.

مقایسه تلویزیون C1 ال‌جی با Q80A سامسونگ

مقایسه تلویزیون C1 ال‌جی با Q80A سامسونگ

اگر بخواهیم تلویزیون C1 را با یکی از مدل‌های بالارده‌ی سامسونگ مقایسه کنیم، Q80A انتخاب خوبی خواهد بود. تلویزیون Q80A که جزو مدل‌های برتر QLED سامسونگ است همزمان با C1 در سال 2021 معرفی شده است. از آن جهت که پنل اصلی تلویزیون Q80A از نوع LED است ولی تلویزیون C1‌ از OLED‌ استفاده کرده شاهد برخی تمایزات در بخش کیفیت تصویر به نفع C1 هستیم. تلویزیون C1 نسبت کنتراست، یکنواختی خاکستری، یکنواختی مشکی، زاویه دید و بازتاب نور بسیار بهتری از Q80A را ارائه می‌دهد. این در حالی است که Q80A به نسبت C1 از روشنایی بهتری هنگام نمایش محتوای SDR و HDR برخوردار شده است. امکانات هوشمند این دو تلویزیون تقریباً در یک حد هستند اما اگر کیفیت تصویر اهمیت زیادی برایتان دارد C1 گزینه‌ی بهتری برای خرید محسوب می‌شود.

مقایسه تلویزیون C1 ال‌جی با A80J سونی

مقایسه تلویزیون C1 ال‌جی با A80J سونی

تلویزیون A80J یکی از بهترین محصولات سونی در سال 2021‌ است. از آن جهت که این تلویزیون هم OLED است دارای وجه تشابه زیادی با C1 می‌باشد. این دو تلویزیون دارای شباهت‌های زیادی هستند اما در برخی جزئیات نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. بازتاب نور و زاویه دید تلویزیون C1 تا حدی بهتر از A80J است ولی به طور کلی سونی قابلیت نمایش طیف رنگی را بهتر از C1 ال‌جی دارد. در بخش گیمینگ تلویزیون C1‌ به دلیل پشتیبانی گسترده‌تر(در هر چهار پورت HDMI)از HDMI 2.1 و ویژگی‌های VRR و ALLM به نسبت A80J‌ مدل بهتری برای بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

تلویزیون C1 ال‌جی گزینه‌ای مناسب برای خرید است؟

تلویزیون C1 برای خرید مناسب است؟

در کل با بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی C1 متوجه شده‌ایم این مدل جزو برترین مدل‌های بازار محسوب می‌شود. این تلویزیون از طراحی فوق العاده زیبایی برخوردار شده و بی‌شک با خرید آن جلوه‌ای چند برابر زیباتر به منزل خود هدیه می‌دهید. کیفیت تصویر تلویزیون با وجود پنل OLED ستودنی بوده و کیفیت خارق العاده را از نمایش تصاویر برایتان به ارمغان می‌آورد. تنها نقص تلویزیون در بخش کیفیت تصویر مربوط به اوج روشنایی متوسط در نمایش محتوای SDR و HDR است. به همین دلیل برای قرارگیری در محیط‌های بسیار روشن مناسب نخواهد بود.

صدای تلویزیون کاملاً بی‌نقص بوده و از لحاظ رابط کاربری بسیار قوی عمل می‌کند. همچنین از جدیدترین امکانات هوشمند مثل دستیارهای صوتی داخلی پشتیبانی می‌کند. نکته‌ای که باعث جذابیت بیش از حد تلویزیون اولد ال‌جی C1 شده امکانات فوق العاده‌ی گیمینگ است. در واقع این تلویزیون از جدیدترین امکانات گیمینگ پشتیبانی کرده تا به بهترین تلویزیون برای بازی‌های ویدیویی حرفه‌ای تبدیل شود. پس اگر طرفدار بازی‌های ویدیویی هستید و البته کیفیت تصویر عالی از یک تلویزیون هوشمند را می‌خواهید این تلویزیون گزینه‌ای بی‌نظیر برای شما خواهد بود.

در مورد قیمت تلویزیون باید بگوییم از مدل‌های معمولی قیمت بالاتری دارد که خب طبیعتاً با وجود امکانات گسترده‌ای که دارد قیمت منطقی و معقولی دارد. پس خرید این تلویزیون بی‌نظیر نیازمند بودجه‌ی بالایی خواهد بود. اما در صورت خرید تلویزیون C1‌ یک مدل همه فن حریف و بی‌نقص را در منزل خود دارید که سالیان سال همچنان مدرن و پیشرفته محسوب می‌شود.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

۳ نظر

  1. میگن مدل ها اولد عمر کمی دارن در هر صورت هر چند رعایت کنید بعد مدتی دچار پیکسل سوختگی میشن آیا درسته و با این وجود ارزش این هزینه رو داره

    • سلام
      دوست عزیز تلویزیون های اولد در صورتی دچار پیکسل سوختگی میشن که به مدت زیاد یک تصویر ثابت رو نمایش بدن و در غیر این صورت احتمال بروز این مشکل خیلی کمه.

  2. من این تلویزیون رو سه ماهه دارم و تلویزیون بنظر من فوق العاده است. تا حالا اصلا ایرادی ازش نتونستم پیدا کنم و همین عالیه واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *