DUAL LED سامسونگ چیست؟

فناوری Dual LED چیست و چه نقشی در تلویزیون دارد؟

فناوری Dual LED چیست؟ و چه نقشی در تلویزیون دارد؟

سامسونگ به عنوان یکی از بهترین برندهای تولید کننده تلویزیون سعی در تولید تلویزیون‌هایی با کیفیت عالی دارد. با به کار گیری جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا سامسونگ توانسته کیفیت تلویزیون‌های خود را ارتقاء بخشد. برخی از این تکنولوژی‌ها را تنها در مدل‌های سامسونگ می‌توان یافت. Dual LED یکی از فناوری‌هایی است که این برند با استفاده از آن توانسته کیفیت تصاویر را تا حد زیادی بهبود بخشد. فناوری Dual LED چیست؟ این فناوری دقیقا چه کاری را در صفحه نمایش انجام می‌دهد؟ با ادامه همراه باشید تا پاسخ سؤالات خود را در این مطلب بیابید.

اگر بخواهیم تلویزیون‌های تمام برندها را بررسی کنیم در حال حاضر دو دسته‌ی اصلی خواهیم داشت: تلویزیون‌های LCD و تلویزیون‌های OLED. تلویزیون‌های LCD شامل تلویزیون‌های LCD معمولی و مدل‌هایی هستند که از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می‌کنند. به طور کلی تلویزیون‌های LCD که از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می‌کنند را تلویزیون‌های LED می‌نامند. تلویزیون‌های LCD معمولی از لحاظ نوردهی بسیار ضعیف عمل می‌کنند و صفحه نمایش آنها بسیار تاریک است. به همین دلیل در مدل‌های LED از دیودهای ساطع کننده نور در یک لایه‌ی مجزا برای ایجاد روشنایی استفاده می‌شود.

مقایسه اولد با LCD

این لایه در پشت پنل LCD قرار می‌گیرد و دیودها با روشن شدن می‌توانند نور را به پنل LCD انتقال دهند. به این ترتیب مشکل نوردهی در تلویزیون‌های LCD رفع می‌شود. دیودهای ساطع کننده نور LED نیز برای روشن شدن نیازمند قرارگیری در بخش نور پس زمینه هستند. در این بخش تفاوت این تلویزیون‌ها با مدل‌های OLED مشخص می‌شود. در واقع تلویزیون‌های اولد هیچ نیازی به نور پس زمینه ندارد. پیکسل‌های موجود در این تلویزیون‌ها به طور خودکفا و مجزا از سایر پیکسل‌ها کار می‌کنند. یعنی هر پیکسل به طور خودکار قادر به روشن شدن و حتی خاموش شدن به طور کامل است. بنابراین احتیاج به نور پس زمینه در تلویزیون‌های OLED به طور کامل رفع می‌شود.

نور پس زمینه چیست؟

همانطور که گفتیم دیودهای ساطع کننده نور یا همان LED برای روشن شدن نیازمند قرار گیری در یک لایه هستند. در مجموع به روشنایی که این دیودها در لایه‌ی پشت LCD تولید می‌کنند نور پس زمینه یا Backlight گفته می‌شود. موقعیت قرارگیری این چراغ‌های نور بر روی لایه در نوع روشنایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. ممکن است فکر کنید مگر دیودهای LED را به چند روش می‌توان روی یک لایه قرار داد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم نور پس زمنیه در حال حاضر در دو نوع مختلف وجود دارد. این دو دسته‌ی اصلی شامل Edge Lit و Direct Lit هستند. در واقع دیودهای نوری در این دو نوع نور پس زمینه هیچ تفاوتی با هم ندارد و از یک جنس هستند. تنها تفاوتی که میان آنها وجود دارد، نحوه‌ی پیکربندی LED‌ها در لایه‌ی نور پس زمینه است.

نور پس زمنیه Direct Lit

نور پس زمنیه Direct Lit

نور پس زمینه از نوع Direct Lit که با نام Full Array نیز شناخته می‌شود از رایج‌ترین نورهای پس زمنیه در تلویزیون‌ها است. در نور پس زمنیه Direct Lit دیودهای ساطع کننده نور به طور ردیفی در پشت پنل LCD قرار می‌گیرند. این دیودها در سراسر پنل پخش شده‌اند و تعداد زیادی از آنها در پنل قرار گرفته‌اند. نورهای LED به طور شاخه‌ای به هم وصل هستند و موقعیت قرارگیری آنها در یک راستا از صفحه خواهد بود. این نوع نور پس زمینه فاقد ویژگی نوردهی (local dimming) است و زمانی که قسمت خاصی از صفحه نمایش روشن شود LEDهای نزدیک به موقعیت آن قسمت خاص نیز روشن می‌شود.

تعداد LEDها در نور پس زمنیه Direct Lit بسیار زیاد است به همین دلیل تلویزیون‌هایی که از این نور پس زمینه استفاده کرده‌اند تا حدی پرمصرف‌تر از نوع دیگر نور پس زمینه خواهند بود. عدم پشتیبانی از ویژگی نوردهی موضعی باعث شده تا بخش‌هایی از تصویر که تاریک هستند کم نور باقی بمانند و تنها قسمت‌های روشن تصویر روشن‌تر شوند. همین مسئله به ایجاد یکنواختی مشکی در تصویر تا حد زیادی کمک می‌کند و به نمایش رنگ‌های مشکی در بهترین حالت منجر می‌شود.

نور پس زمنیه Full Array

Direct Lit نسبت کنتراست بالایی ندارد و قادر به ایجاد روشنایی در محیط‌های کم نور نیست. این نوع نور پس زمینه به دلیل وجود LED‌های فراوان می‌تواند تنها قسمت مورد نظر از تصویر را روش کند پس نیازی به ویژگی کم نور شدن محلی ندارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد تلویزیون‌هایی با نور پس زمینه Full Array هستیم که از local dimming پشتیبانی می‌کنند و مشکل تنظیم روشنایی را نخواهند داشت.

البته این فناوری در تمام تلویزیون‌های Direct Lit وجود ندارد پس نمی‌توان به طور قطعی در مورد کنتراست و روشنایی تلویزیون بدون اطلاع از وجود یا عدم وجود local dimming در تلویزیون نظر داد. اگر مصرف بالای انرژی و کنتراست پایین برایتان مهم نیست و تنها به روشنایی بالا در صفحه نمایش اهمیت می‌دهید تلویزیون‌هایی با نور پس زمینه Direct Lit گزینه‌ای عالی برایتان خواهند بود.

نور پس زمینه Edge Lit

نور پس زمینه Edge Lit نوع دیگر نور پس زمینه در تلویزیون است. این نوع نور پس زمینه نیز در بسیاری از تلویزیون‌ها استفاده می‌شود. Edge Lit از لحاظ طراحی و کارکرد تفاوت زیادی با Direct Lit دارد. در نور پس زمینه Edge Lit همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید LED‌ها در سراسر صفحه نمایش وجود ندارند؛ بلکه تنها در لبه‌های پنل شاهد قرارگیری LEDها هستیم. در چهار طرف گوشه‌های پنل این LEDها قرار می‌گیرند و نور را از دو طرف برای ایجاد روشنایی ساطع می‌کنند.

نور پس زمینه Edge Lit

همانطور که مشخص است به دلیل استفاده‌ی کمتر از دیودهای ساطع کننده نور در نور پس زمینه Edge Lit تلویزیون‌هایی که از نوع نور پس زمینه استفاده می‌کنند مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. در این نوع نور پس زمینه زمانی که یک تصویر نیاز به ایجاد روشنایی دارد دیودهای دو طرف از صفحه نمایش روشن می‌شوند و باعث ایجاد روشنایی در قسمت مربوطه می‌شوند. در این نوع نور پس زمنیه از فناوری local dimming پشتیبانی می‌شود پس می‌توان گفت نسبت کنتراست فوق العاده‌ای در تلویزیون‌هایی با این نور پس زمینه ایجاد می‌شود.

یکنواختی مشکی در تلویزیون‌هایی با نور پس زمینه Edge Lit ایجاد نمی‌شود؛ چراکه اغلب دیودهای LED در اطراف نیز روشن می‌شوند. با این حال به دلیل پشتیبانی از فناوری نوردهی موضعی قادر به ایجاد یکنواختی خاکستری عالی در تصاویر است و می‌تواند رنگ‌ها را در تمام قسمت‌های صفحه نمایش در مناسبترین حالت به نمایش بگذارد. البته روشنایی این نور پس زمینه به خوبی Direct Lit نیست و دلیل آن استفاده از LED‌های کمتر است.

نسبت کنتراست در نور پس زمینه Edge Lit بسیار عالی است و قادر به ایجاد کنتراست بسیار بالا در تصاویر خواهد بود. تلویزیون‌هایی که از این نور پس زمینه استفاده می‌کنند دارای کنتراست بهتر، مصرف انرژی کمتر و به تبع یکنواختی مشکی به نسبت نامناسب به همراه روشنایی کمتر از Direct Lit هستند. سامسونگ یکی از برندهایی است که بیشتر از نور پس زمینه Edge Lit استفاده کرده است

فناوری Dual LED چیست؟

فناوری Dual LED در سامسونگ

Dual LED یک فناوری جدید است که در تلویزیون‌هایی با نور پس زمینه Edge Lit سامسونگ وجود دارد. همانطور که گفتیم در نور پس زمینه Edge Lit شاهد قرارگیری دیودهای ساطع کننده نور در لبه‌های اطراف صفحه نمایش هستیم. این LEDها همه به صورت یک لایه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا روشنایی مورد نیاز برای تلویزیون را فراهم کنند.

تلویزیون‌هایی با نور پس زمینه Edge Lit روشنایی زیاد مناسبی تولید نمی‌کنند و همین مسئله به دلیلی منطقی برای استفاده از فناوری Dual LED تبدیل شده است. در واقع LEDهایی که در نور پس زمینه Edge Lit وجود دارند تنها برای رنگ‌های سرد پاسخگو است و اغلب رنگ‌هایی همچون آبی و سبز را تقویت می‌بخشد. به همین دلیل رنگ‌های گرم همچون قرمز و زرد به خوبی تقویت نمی‌شوند. در نتیجه رنگ‌های گرم بسیار تا حدی ضعیف نمایش داده می‌شوند.

کیفیت تصویر در DUAL LED

وظیفه‌ی فناوری Dual LED رفع این مشکل است. Dual LED به جای یک لایه LED در نور پس زمینه Edge Lit از دو نوع لایه‌ی LED استفاده می‌کند. این لایه‌ها یکی برای رنگ‌های سرد و دیگری برای رنگ‌های گرم روشنایی ایجاد می‌کنند. در واقع در نور پس زمینه‌ی Edge Lit علاوه بر LEDهایی که رنگ‌های سرد را فیلتر می‌کنند یک لایه LED نیز برای فیلتر رنگ‌های گرم در نظر گرفته شده که به آن Dual LED گفته می‌شود.

Dual LED در نور پس زمینه

استفاده از فناوری Dual LED در تلویزیون‌های سامسونگ با افزایش کنتراست و افزایش کیفیت رنگ‌های تصویر همراه خواهد بود. این فناوری تصاویری زیبا و خوشرنگ را در تلویزیون به بیننده نمایش می‌دهد. با تقویت رنگ‌های گرم و سرد کیفیت کلی تلویزیون نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد که در مجموع یک فناوری عالی محسوب می‌شود. سامسونگ از فناوری Dual LED در جدیدترین تلویزیون‌هایش استفاده می‌کند.

Dual LED در تلویزیون q60t

برای اینکه بدانید تلویزیون شما از فناوری نور پس زمینه Dual LED پشتیبانی می‌کند یا خیر کافی است به آدرس صفحه‌ی تلویزیون خود در سایت اصلی رجوع کنید. اگر تلویزیون شما از این فناوری پشتیبانی کند سامسونگ در صفحه‌ی مربوط به مدل به Dual LED اشاره می‌کند. همانند عکس فوق که نشان می‌دهد تلویزیون سامسونگ Q60T از فناوری Dual LED استفاده کرده است.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

یک نظر

  1. سلام
    با توجه به اینکه چهار سال که QLED آمده نقش این DLED این وسط چی !؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *