تلویزیون اسمارت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تلویزیون اسمارت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر به تازگی قصد داشته‌اید یک تلویزیون تهیه بخرید به احتمال زیاد به اصطلاح تلویزیون اسمارت برخورده‌اید. در دو دهه‌ی گذشته برای نخستین بار این تلفن‌های همراه بودند که اصطلاح هوشمند را به خود اختصاص دادند و پس از آن مفهوم اسمارت تی وی مطرح شد. جالب است بدانید که تلویزیون‌های اسمارت برای نخستین بار توسط شرکت سامسونگ به بازار عرضه شدند و پس از آن ال‌جی، سونی، فیلیپس، هایسنس و دیگر شرکت‌های سازنده این لوازم دیجیتال محصولات اسمارت خود را به بازار معرفی کردند.

اما تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی وی دقیقا چیست؟ در ابتدا باید اذعان داشت که ورود تلویزیون‌های هوشمند به بازار گامی مهم در راستای تحول تجربه‌ی کاربران از بسیاری از جهات بود. حالا دیگر تلویزیون به دستگاهی فراتر از صوت و تصویر مبدل گشته است و به سادگی قادر است نیازهای اساسی کاربران را پاسخ دهد. امروزه کمتر تلویزیونی در بازار دیده می‌شود که عنوان اسمارت نداشته باشد، با این حال تفاوت در مشخصات و برنامه‌های پیاده شده بر روی تلویزیون مشهود است و کاربران برای انتخاب یک تلویزیون اسمارت مناسب لازم است دقت زیادی به خرج دهند.

در ابتدای هر چیز باید فهمید که یک تلویزیون هوشمند چه ویژگی‌هایی دارد و کدام مشخصات آن را از یک تلویزیون معمولی متمایز می‌سازد. هدف ما از طرح این مقاله نیز همین است و قصد داریم مفهوم تلویزیون اسمارت و کارکردهای وابسته به آن را شرح دهیم تا شما را از سردرگمی برهانیم، بنابراین اگر شما نیز ترغیب شده‌اید در این باره بیشتر بدانید حتما مطلب زیر را تا پایان دنبال کنید.

تلویزیون اسمارت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تشریح تلویزیون اسمارت

در زمانی نه چندان دور تلویزیون‌ها همچون حالا از امکانات گسترده‌ای برخوردار نبودند و در واقع می‌توان گفت که بجز دستگاهی برای نمایش تصویر و پخش صدا کاربرد دیگری نداشتند. با توسعه تکنولوژی در سطح جهانی امکانات کاربری تلویزیون‌ها خیلی بیشتر از گذشته رشد یافت تا جایی که اکنون شرکت‌های سازنده از کاربرد هوش مصنوعی در محصولات خود سخن به میان می‌آورند، به این ترتیب کاربران هر آنچه را که بخواهند در زمانی خیلی سریع به دست می‌آورند. سازندگان تلویزیون‌های هوشمند رفته رفته به نیاز کاربران بیشتر توجه کرده‌اند و به این نتیجه دست یافتند که تعامل یک طرفه برای کاربر خیلی ملال آور و یکنواخت است.

در حالت کلی زمانی که از یک تلویزیون اسمارت (Smart TV) سخن به میان آورده می‌شود منظور این است که تلویزیون قادر است به اینترنت اتصال پیدا کند و در نتیجه کاربر می‌تواند از شبکه اینترنت بهره ببرد. تلویزیون اسمارت همچون یک تلفن یا رایانه هوشمند قادر خواهد بود یکسری خدمات اینترنتی را به کاربر عرضه کند، یعنی در حقیقت کاربر می‌تواند از تلویزیون خود همچون یک رایانه استفاده کند. زمانی که یک تلویزیون اسمارت در دسترس خواهید داشت قادر خواهید بود به گشت و گذار در اینترنت مشغول شوید و ویدیوهای دلخواه خود را به صورت آنلاین تماشا کنید. دقت کنید که در همه‌ی تلویزیون‌های اسمارت مرورگر اینترنت حضور دارد که از طریق آن به راحتی قادر به گشت و گذار در سایت‌های متنوع خواهید بود.

تشریح تلویزیون اسمارت

تلویزیون‌های اسمارت چه ویژگی‌هایی دارند؟

همانطور که در بالا گفتیم یک تلویزیون اسمارت قادر است به اینترنت متصل شود. تلویزیون اسمارت، مرورگر وب را برای گشت و گذار در فضای اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهد. از طرفی دیگر یک تلویزیون اسمارت تعدادی از برنامه‌ها را به صورت پیشفرض در اختیار کاربر می‌گذارد تا به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کند. جالب است بدانید که شرکت‌های سازنده تلویزیون هوشمند برنامه‌های خود را بر روی سیستم عامل متفاوتی ارائه می‌دهند، به عنوان مثال سامسونگ از سیستم عامل اختصاصی تایزن، ال‌جی از سیستم عامل اختصاصی webOS و سونی از سیستم عامل اندروید در بیشتر محصولات خود استفاده می‌کنند.

این شرکت‌ها بر اساس سیستم عامل مختص تلویزیون، برنامه‌هایی خاص را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مبنی بر تجارب خود آن شرکت توسعه داده شده است، به عنوان مثال می‌توان به فروشگاه محتوای ال‌جی در جدیدترین تلویزیون‌های این شرکت اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای دلخواه خود را از این قسمت دانلود کنند.

بر روی همه‌ی تلویزیون‌های هوشمند برنامه‌های کاربردی و محبوب در دسترس است. همچنین کاربران به راحتی می‌توانند نرم افزار مد نظر خود را بر روی تلویزیون نصب کنند و ویدیو و تصاویر را به صورت آنلاین ببینند. حتی کاربران می‌توانند بازی اجرا کنند و از همه مهم‌تر اینکه به کانال‌های اینترنتی IPTV متصل شوند. اضافه بر این، تلویزیون اسمارت می‌تواند اسناد Word و یا صفحه‌های گسترده Excel را نمایش دهد. برخی از تلویزیون‌های اسمارت نرم افزار خاصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا به راحتی گوشی هوشمند خود را به تلویزیون متصل کرده و تلویزیون را از این طریق کنترل کنند؛ برای نمونه می‌توان به برنامه Apple airplay برای اتصال گجت‌های هوشمند اپل اشاره کرد که البته این برنامه معمولا در تلویزیون های سری 7 به بالای ال‌جی و سامسونگ در دسترس است.

تلویزیون‌های اسمارت چه ویژگی‌هایی دارند؟

کنترل جادویی

امروزه تلویزیون‌هایی در بازار وجود دارند که از کنترل هوشمند برخوردار هستند. اگر شما یک تلویزیون ال ای دی پیشرفته یا OLED تهیه کنید حتما این ریموت را دریافت خواهید کرد. این ریموت کنترل کار شما را خیلی ساده می‌کند چرا که حرکت شما را بین منوها و تنظیمات آسان می‌سازد. ریموت دسترسی برنامه‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد، به عنوان مثال زمانی که دکمه Smart Hub (در تلویزیون سامسونگ) را فشار دهید یک صفحه اصلی برای شما باز خواهد شد که از طریق آن به برنامه‌های مختلف تلویزیون دست خواهید یافت.

کنترل جادویی

چه ضرورتی دارد یک تلویزیون هوشمند تهیه نماییم؟!

خب در ابتدای تشریح این قسمت باید گفت که تلویزیون‌های اسمارت بازار تفاوت‌های چشمگیری نسبت به تلویزیون‌های معمولی دارند و در حقیقت امکانات خیلی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. زمانی که یک تلویزیون اسمارت در اختیار داشته باشید می‌توانید تصاویر در حال پخش را ضبط کنید، این کار را با Time Shifting می‌توانید انجام دهید. آنچه واضح است این است که یک تلویزیون اسمارت محدوده اختیارات شما را گسترده‌تر می‌سازد و تلویزیون را فراتر از یک دستگاه دیجیتال برای نمایش محتوا می‌سازد.

با اتصال به اینترنت بر روی تلویزیون قادر خواهید بود محتوا را با کیفیت بالاتر بر روی یک صفحه بزرگتر تماشا کنید، حتی می‌توانید بیشتر امورات کامپیوتر خود را بر روی تلویزیون انجام دهید. یکی از ویژگی‌هایی که تقریبا همه‌ی تلویزیون‌های اسمارت دارند پشتیبانی از استاندارد DLNA است. این استاندارد به شما اجازه می‌دهد به سادگی ویدیو را از کامپیوتر، گوشی هوشمند و سایر دستگاه‌ها به تلویزیون منتقل نموده و بر روی نمایشگر تلویزیون پخش کنید. اگر شما بخواهید نرم افزارهای متنوع را بر روی تلویزیون خود نصب کنید برای این امر می‌توانید از وبسایت و فروشگاه اینترنتی سازنده تلویزیون خود استفاده کنید. جالب است بدانید که روز به روز بر تعداد بازی‌های تلویزیون‌های هوشمند اضافه می‌شود که این خود خبری خوشایند برای دوستداران گیم خواهد بود.

اتصال تلویزیون هوشمند به اینترنت و دیگر دستگاه‌های هوشمند

  • هرذ تلویزیون دارای پورت اترنت است که با اتصال کابل شبکه قادر به اتصال به اینترنت خواهید بود.
  • می‌توانید از دانگل Wi-Fi استفاده کنید که البته باید حتما متعلق به همان برند تلویزیون باشد. این حالت نوعی اتصال بی‌سیم است که در واقع دانگل را به خروجی USB تلویزیون متصل می‌کنید (در تلویزیون‌های قدیمی‌تر).
  • تلویزیون‌های هوشمند بالارده‌تر قادر هستند به شبکه بی‌سیم Wi-Fi متصل شوند. امروزه بیشتر تلویزیون‌های بازار از این قابلیت برخوردار هستند، با این حساب نیازی به اتصال به اینترنت به صورت جانبی و یا کارت شبکه بی‌سیم نخواهد بود.
  • بسیاری تلویزیون‌های اسمارت از فناوری DLNA نیز پشتیبانی می‌کنند که از طریق آن می‌توان دستگاه‌های چند رسانه‌ای مختلف را به صورت بی‌سیم به تلویزیون متصل کرد. برای بهره‌گیری از این قابلیت ضروری است که هر دو دستگاه دارای قابلیت DLNA باشند .

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *