کاربرد کابل MHL

کابل MHL چیست؟ معرفی کاربرد و ویژگی‌های آن


با پیشرفت تکنولوژی و امکانات ارتقا یافته شاهد رشد سریع تلویزیون و اسمارت‌فون‌ها و مجهز شدن آن‌ها به قابلیت‌های جدید هستیم. هر روزه محصولات جدیدی جهت آسان کردن امور به بازار عرضه می‌شوند و کاربر از طریق آن‌ها می‌تواند بدون دردسر و به آسانی به انجام کارهای روزمره خود بپردازند. در گذشته تلویزیون‌ها فاقد پورت و درگاه‌های ارتباطی بودند، در نتیجه کاربران برای استفاده از فلش USB مجبور می‌شدند که فلش مموری را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر متصل نمایند و از این طریق به مشاهده محتویات داخل فلش مموری بپردازند. اما روز به روز بر امکانات و قابلیت‌های تلویزیون‌ها افزوده شد و در ساخت آن‌ها از پورت‌های متنوع استفاده گردید.

امروزه تلویزیون‌ها با بهره گیری از این پورت‌های متنوع امکان اتصال به دستگاه‌های دیگر را نیز برای شما امکان پذیر می‌سازند. کاربر می‌تواند از طریق کابل به تلویزیون متصل شود و محتویات گوشی را بر روی صفحه نمایش بزرگ گسترده نماید. اکنون شاید برای شما جای سوال باشد که با استفاده از چه کابلی می‌توانید این امر را به انجام برسانید. کابل MHL یکی از کابل‌های کاربردی موجود در بازار به شمار می‌آید که می‌تواند دسترسی به امکانات متنوعی را برای شما به ارمغان آورد.

کاربر می‌تواند با تهیه این کابل بسیاری از کارهای خود را با روشی آسان‌تر و بدون دردسر به انجام برساند. البته کابل بسیار کاربردی و کارآمد می‌باشد. با استفاده از آن می‌توانید محتویات تبلت، گوشی و لپ تاپ را بر روی صفحه نمایش گسترده تلویزیون، نمایان سازید. شما می‌توانید از طریق این کابل فایل‌های تصویری موبایل را به پروژکتور انتقال دهید و از این طریق به اجرای کنفرانس مفید و بدون استرس در محل کار خود بپردازید. ما در این مقاله می‌خواهیم که سایر کاربردهای این کابل پرکاربرد را معرف حضورتان کنیم و اطلاعات مفیدی را به شما انتقال دهیم.

کابل MHL چیست؟ معرفی کاربرد و ویژگی‌های آن

تعریف کابل MHL به زبانی ساده

در بازار انواع کابل‌های متنوع با نام‌های مختلف وجود دارد که هر کدام عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند. معمولا کابل‌ها برای برقراری اتصال بین دو دستگاه کاربرد دارند و از این طریق امکان اتصال بین این دو دستگاه امکان پذیر می‌شود. یکی از کابل‌های پر طرفدار موجود در بازار که توانسته مورد تایید بسیاری از کاربران واقع شود کابل MHL می‌باشد؛ کلمه MHL مخفف شده عبارت (Mobile High-definition Link) می‌باشد که به معنای اتصال موبایل با کیفیت بالا می‌باشد.

این کابل بی نظیر نوعی استاندارد صنعتی به شمار می‌آید که امکان انتقال محتوای صوتی و تصویری اسمارت‌فون، تبلت و لپ تاپ را به پخش کننده‌هایی همانند: تلویزیون، پروژکتور، مانیتور و … مقدور می‌سازد. حال شاید برای شما جای سوال باشد که چگونه می‌توانید از طریق کابل MHL گوشی را به پروژکتور یا HD TV متصل کنید؟ برای پاسخگویی به این سوالات در ادامه ما را همراهی کنید.

تاریخچه کابل MHL

کابل MHL در سال 2010 معرفی شد و در دسترس سایر کاربران قرار گرفت. این کابل توسط یک کنسرسیوم که به دنبال راهی برای خروج محتوای صوتی و تصویری موبایل و تبلت بودند معرفی گردید. کابل MHL در واقع عملکردی شبیه به کابل HDMI را ارائه می‌دهد و برای انواع دستگاه شبیه موبایل و تبلت کاربرد دارد. از این کابل می‌توانید برای تبدیل Micro USB به HDMI استفاده کنید و شاهد عملکرد بی نظیر آن باشید. البته باید توجه داشته باشید که این کابل از نظر طراحی ممکن است که به کابل HDMI شباهت زیادی داشته باشد اما در واقع یک کابل HDMI محسوب نمی‌شود. کابل HDMI به 19 رشته اتصال مجهز شده است، اما کابل ام اچ ال با بهره گیری از 5 رشته اتصال از وزنی سبک و ابعاد کوچک تری برخوردار می‌باشد، در نتیجه حمل و جا گذاری آن آسان‌تر انجام می‌شود.

طراحی و انواع کابل MHL

کابل MHL از دو سر متفاوت بهره می‌برد که یک سر آن کابل میکرو USB است و سر دیگر آن کابل HDMI به شمار می‌آید. همانطور که می‌دانید کابل میکرو USB جهت شارژ کردن و انتقال داده‌های گوشی و تبلت کاربرد دارد. کابل HDMI نیز جهت انتقال محتوا با کیفیت ایده آل به کار برده می‌شود و به تلویزیون متصل می‌شود. کاربر می‌تواند سر میکرو USB کابل ام اچ ال را به گوشی و سر HDMI را به تلویزیون متصل کند و از این طریق ارتباط بین این دو دستگاه را میسر سازد. البته توجه داشته باشید که کابل MHL در دو نوع مختلف به بازار عرضه شده است.

کابل MHL دو نوع مختلف اکتیو و پسیو دارد. کابل ام اچ ال پسیو برای اجرای عملکرد ایده آل به برق نیاز دارد و کابل اکتیو برای کار کردن به برق نیازی ندارد. البته این پایان کار نیست زیرا، کابل ام اچ ال در سه ورژن مختلف 1، 2 و 3 روانه بازار شده است که کاربر می‌تواند بهترین آن‌ها را برای خود برگزیند. معمولا ورژن کابل نشان دهنده کیفیت تصویر محتوای انتقال داده شده می‌باشد، پس توجه داشته باشید که هرچه ورژن این کابل بالا تر باشد محتوا را با کیفیت تصویر بهتری انتقال می‌دهد. اگر از دسته افرادی هستید که به کیفیت تصویر اهمیت می‌دهید و دوست دارید که محتوای گوشی را با کیفیت خیره کننده بر روی نمایشگر تلویزیون گسترده دهید، می‌توانید از طریق ورژن بالای کابل MHL این امر را به راحتی به انجام برسانید.

کابل MHL Active
کابل MHL Active

با استفاده از کابل MHL تلویزیون خود را به کنسول بازی تبدیل کنید

بسیاری از افراد به اجرای بازی‌های هیجان انگیز علاقه دارند و اوقات فراغت خود را با بازی‌ کردن پر می‌کنند. بیشتر افراد با استفاده از گوشی موبایل به اجرای بازی‌های مورد علاقه خود می‌پردازند، البته استفاده مداوم از گوشی‌ موبایل برای بازی کردن می‌تواند احساس خستگی را برای گیمرها در پی داشته باشد. کاربر می‌تواند با انتقال بازی موبایل بر روی صفحه نمایش گسترده تلویزیون بازی هیجان انگیز و خیره کننده را تجربه نماید و لذت بیشتری را احساس کند. ناگفته نماند که شما می‌توانید با استفاده از کابل MHL این امر را به انجام برسانید. می‌توانید با استفاده از این کابل بازی روی موبایل را به تلویزیون انتقال دهید و آن را به یک کنسول بازی مبدل سازید.

روزهای تعطیل خود را با اجرای بازی‌های هیجان انگیز بر روی صفحه نمایش گسترده تلویزیون سپری کنید و لحظات خوبی را در کنار جمعی از دوستان سپری نمایید. این کابل بی نظیر می‌تواند تجربه یک گیمر را نیز برای شما فراهم سازد و برای چند لحظه هم که شده شما را از مشغله و استرس کاری دور سازد. اگر از دسته افرادی هستید که به اجرای بازی بر روی نمایشگر بزرگتر‌ تمایل دارید می‌توانید با استفاده از این کابل آرزوی خود را تحقق دهید. البته گیمرها توجه داشته باشند که این کابل از هیچگونه تاخیر یا به اصطلاح “لگی” برخودار نیست، پس می‌تواند تجربه بازی بدون تاخیر و ارتقا یافته‌ای را ارائه دهد.

طریقه استفاده از مبدل تصویری MHL به AV

برای استفاده از مبدل تصویری MHL به AV باید اطمینان حاصل کنید که گوشی همراه، تبلت و یا تلویزیون شما از قابلیت MHL پشتیبانی می‌کند. کاربر می‌تواند کابل میکرو USB را به موبایل متصل نماید و کابل AV را نیز به پشت تلویزیون متصل کند. با اجرای این عمل محتوای در حال پخش بر روی گوشی موبایل در کمترین زمان بر روی تلویزیون پخش خواهد شد و محتوا را در ابعاد بزرگ‌تر مشاهده خواهید کرد. البته در صورتی که احساس کردید که محتوا بر روی تلویزیون نمایش داده ‌نمی‌شود و یا با قطع و وصل مواجه شده‌اید باید به تهیه یک آداپتور 5 ولت بپردازید و از این طریق مشکل خود را به راحتی حل نمایید.

دستگاه MHL

علاوه بر کابل ام اچ ال دستگاه MHL نیز روانه بازار شده است. دستگاه ام اچ ال امکان برقراری اتصال را با هر دستگاهی که به HDMI مجهز شده است میسر می‌سازد. شایان ذکر است که این دستگاه همانند مترجمی عمل می‌کند که ارتباط با هارد های اکسترنال، موبایل‌ها و… را امکان پذیر می‌کند. البته در طول چند سال گذشته با افزوده شدن قابلیت وای-فای دایرکت شاهد کنار گذاشتن و عدم استفاده از پورت‌های میکرو USB بودیم، اما با روانه شدن این دستگاه منحصر به فرد به بازار استفاده از آن باری دیگر در بین کاربران رواج پیدا کرد.

یکی از قابلیت‌های خیره کننده این دستگاه امکان متصل کردن موس و کیبورد معمولی به اسمارت‌فون می‌باشد که می‌تواند عملکرد رضایت بخشی را نیز ارائه دهد. البته شما می‌توانید با استفاده از دستگاه ام اچ ال موبایل خود را به یک دستگاه هارد اکسترنال متصل نمایید.

دستگاه MHL

شارژ باتری گوشی از طریق کابل MHL

در بخش‌های بالا به بسیاری از ویژگی این کابل بی نظیر اشاره کردیم و بسیاری از کاربردهای خیره کننده این محصول را معرف حضورتان کردیم، اما این پایان کار نیست، زیرا کابل MHL به یک سری مشخصات بی نظیر دیگر نیز مجهز شده است که وسوسه خرید را در کاربر دو چندان افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید تمام شدن شارژ باتری به یکی از کابوس‌های ناخوشایند کاربران مبدل شده است. افزایش مشغله کاری و وجود محتویات متنوع در اسمارت‌فون‌ها استفاده از آن‌ها را در بین کاربران دو چندان افزایش داده است.

همانطور که گفته شد کاربر می‌تواند از طریق کابل MHL گوشی را به تلویزیون متصل نماید و به انتقال فایل‌های صوتی و تصویری بپردازد، یا با متصل کردن گوشی به تلویزیون، بازی هیجان انگیز موبایل را از طریق صفحه نمایش بزرگ تلویزیون مشاهده نمایید. حال ممکن است که شما ساعت‌های طولانی به مشاهده محتویات گوشی از طریق تلویزیون یا پروژکتور بپردازید و همزمان استرس و نگرانی تمام شدن شارژ گوشی را نیز داشته باشید. اما این استرس و نگرانی شما بیهوده است، زیرا کابل MHL نه تنها از شارژ گوشی شما نمی‌کاهد بله باعث شارژ شدن گوشی از طریق تلویزیون نیز می‌شود. پس شما می‌توانید ساعت‌های طولانی بدون نگرانی به مشاهده محتویات موبایل بر روی HD TV بپردازید و نگرانی بابت اتمام شارژ باتری نداشته باشید.

شارژ باتری گوشی از طریق کابل ام اچ ال

سایر ویژگی و کاربردهای کابل MHL

یکی از نکات جالب در مورد ویژگی‌های کابل MHL که توجه شما را به خود جذب می‌کند، کنترل گوشی هوشمند از طریق ریموت تلویزیون می‌باشد. کاربر می‌تواند با متصل کردن گوشی به وسیله کابل MHL به تلویزیون، علاوه بر تلویزیون گوشی هوشمند را نیز از طریق ریموت کنترل نماید که واقعا حیرت انگیز می‌باشد.
البته ناگفته نماند که بسیاری از تکنولوژی‌های ارتباط بی سیم نیز فاقد این ویژگی خیره کننده می‌باشند. این کابل کارآمد امکان نمایش چند تصویر را به صورت همزمان مقدور می‌سازد و صدا را با کیفیت خیره کننده و به صورت همه جانبه به گوش کاربر می‌رساند. کابل MHL تصویر را با رزولوشن HD به نمایش می‌گذارد البته توجه داشته باشید که در ورژن V3.0 کیفیت محتوا به 4K نیز می‌رسد. پشتیبانی از HDCP – High-Bandwidth Digital Content Protection نیز از دیگر امکانات این کابل منحصر به فرد به شمار می‌آید.

کنترل گوشی هوشمند از طریق ریموت تلویزیون

چه دستگاه‌های از کابل MHL پشتیبانی می‌کنند؟

کاربران قبل از خرید کابل MHL باید اطمینان حاصل کنند که موبایل‌ یا تبلت آن‌ها به قابلیت پشتیبانی از ام اچ ال مجهز شده است و امکان برقراری اتصال را میسر می‌سازد. برای اینکه شما بدانید که آیا دستگاه شما از این کابل پشتیبانی می‌کند یا نه، ممکن است که کمی دشوار باشد. شما می‌توانید به دفترچه راهنما، اطلاعات دستگاه در تنظیمات، اطلاعات دستگاه در سایت سازنده و … مراجعه نمایید. البته می‌توانید روشی آسان تر را در پیش بگیرید و به وبسایت MHL Consortium مراجعه نمایید. در این سایت فهرست بلندی از دستگاه‌های مختلف وجود دارد که به قابلیت پشتیبانی از MHL مجهز شده‌اند. کاربر می‌تواند با استفاده از قسمت سرچ این سایت به جست و جو محصول مد نظر خود بپردازد.

خلاصه مطلب ارائه شده

ما در این مقاله به نقد و بررسی امکانات و کاربردهای کابل MHL پرداختیم و ویژگی‌های مختلف آن را در اختیار شما قرار دادیم. این کابل می‌تواند عملکرد جادویی را به کاربران خود ارائه دهد و بسیار کاربردی باشد. شما می‌توانید با استفاده از این کابل بی نظیر به انتقال محتوای دلخواه خود بر روی نمایشگر تلویزیون و پروژکتور بپردازید و از مشاهده تصاویر بر روی صفحه گسترده لذت ببرید.

استفاده از تلویزیون به عنوان نمایشگر یک کنسول بازی به وسیله این کابل امکان پذیر می‌شود و می‌تواند تجربه اجرای بازی هیجان انگیز را برای شما مقدور سازد. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از انوع کابل‌های MHL و دانگل‌ها خریداری نمایید و از عملکرد خیره کننده آن‌ها بهره بجویید. شارژ باتری گوشی، انتقال محتوا با کیفیت بالا و بسیاری از امکانات دیگر می‌تواند وسوسه خرید این محصول بی نظیر را در شما افزایش دهد. ما خرید کابل MHL پسیو را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا شاهد عملکرد خریده کننده آن باشید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *