نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60R

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q60R

تلویزیون سامسونگ Q60R QLED یک تلویزیون 4K می‌باشد، که تقریبا در تمام زمینه‌ها به خوبی عمل می‌کند.
پنل VA آن دارای نسبت کنتراست چشمگیری است که باعث ایجاد رنگ مشکی به صورت عمیق می‌شود و دارای هندلینگ حرکتی عالی است و در نتیجه تصاویر واضح و با کمترین میزان تاری را به همراه دارد. سرعت تجدید صفحه (رفرش) بالای آن، تاخیر کم در ورودی و پشتیبانی از FreeSync مطمئناً اکثر گیمرها را خوشحال می‌کند، اگرچه زاویه دید ممکن است برای مهمانی‌های بزرگ مشکل ایجاد کند. رابط کاربری Tizen سامسونگ بسیار کاربر پسند است و دارای انتخاب گسترده‌ای از برنامه‌ها است که به راحتی با فشار یک دکمه در دسترس است.

امتیاز کلی:
کنتراست 9.2
تاریکی موضعی (Local Dimming) 0.0
حداکثر روشنایی SDR 8.1
حداکثر روشنایی HDR 6.7
زاویه دید 5.1
یکنواختی رنگ مشکی 7.1
بازتاب نور 7.0
ورودی 4K 9.5
زمان پاسخگویی 9.4
لرزش و سوسو 6.1
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 7.0
نمایش محتوای تلویزیون 7.6
نمایش محتوا ورزشی 7.6
بازی‌های ویدیویی 8.8
فیلم‌های HDR 7.1
بازی‌های HDR 8.3
مانیتور PC 8.6

تاخیر کم در ورودی برای بازی.
عملکرد عالی در پخش تصاویر در حال حرکت.

در حالت HDR نمی تواند بسیار روشن شود.
تصویر در زاویه دید تخریب می‌شود. (زاویه دید کم)

استفاده‌ی ترکیبی (امتیاز 7.8)

Q60R برای اکثر مصارف، تلویزیونِ خوبی است.، اگرچه دارای نسبت کنتراست بومی بسیار عالی است ، ولی تنها یکنواختی مناسب در رنگ سیاه است. این مدل از حداکثر روشنایی مناسبی برخوردار است ، اما نمی تواند به اندازه کافی روشن شود تا بر تابش درخشش در یک اتاق روشن غلبه کند. حرکت تصاویر در نمایشگر این تلویزیون سامسونگ به لطف زمان پاسخ بسیار سریع، عالی بنظر می‌رسد، و کمتر شدن تاخیر ورودی فوق العاده و پشتیبانی از FreeSync گیمرها را بیشتر از همیشه راضی نگه می‌دارد.

فیلم (امتیاز 7.0)

تلویزیونِ خوبی برای تماشای فیلم می‌باشد . از نسبت کنتراست بومی بسیار خوبی برخوردار است ، که برای مشاهده در اتاق تاریک بسیار مهم است، اما فقط یکنواختی سیاه مناسب دارد و فاقد ویژگی local dimming است. فیلم‌های اکشن سریع به لطف زمان پاسخ بسیار سریع عالی نمایش داده می‌شود.

نمایش محتوای تلویزیون (امتیاز 7.6)

Q60R تلویزیون خوبی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی در طول روز می‌باشد. این تلویزیون محتواهای دریافتی از کابل‌های قدیمی را به خوبی به نمایش می‌گذارد، بدون آنکه مصنوعات ظاهری قابل افزایش در آن داشته باشد. ویژگی جابجایی حرکت (Motion interpolation) اختیاری می‌تواند نمایش‌های فریم پایین را بهبود بخشد تا ازسریال‌های آبکی روزانه لذت ببرید. در حالت SDR از روشنایی اوج بسیار خوبی برخوردار است ، اما ممکن است نتواند در اتاقی روشن بر نور خیره شود.

محتوای ورزشی: (امتیاز 7.6)

این تلویزیون خوبی برای تماشای برنامه‌های ورزشی است. زمان پاسخ بسیار سریع دارد، بنابراین این عمل سریع باعث کاهش تاری حرکت بسیاری می‌شود این مدل می‌تواند به اندازه کافی روشن باشد و برای یک اتاق متوسط روشنایی مناسب داشته باشد، و دارای بازتاب خوبی است، اما ممکن است در یک اتاق روشن مدت زمان سختی را برای غلبه بر تابش خیره کننده داشته باشد. متاسفانه، تصویر با زاویه دید کم تخریب می‌شود، که برای تماشای بازی در اتاق بزرگ با گروهی از دوستان ایده آل نیست.

بازی‌های ویدیویی: (امتیاز 8.8)

Q60R یک تلویزیون عالی و چشمگیر برای بازی‌های ویدیویی است. این تلویزیون تاخیر کم در ورودی و زمان پاسخ سریعی دارد و از نوسازی صفحه FreeSync پشتیبانی می‌کند. این سیستم همچنین دارای یک حالت Auto Latency Mode است که می‌توانید هنگام بازی روی یک کنسول بازی سازگار، به راحتی به بازی بپردازید. متاسفانه ، به دلیل ضعف دید تلویزیون، بهترین انتخاب برای بازی‌های هم زمان و چند نفره نیست.

فیلم‌های HDR: (امتیاز 7.1)

Q60R برای تماشای فیلم‌های HDR مناسب است. این به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از رنگ و نسبت کنتراست بومی بالا، می‌تواند کیفیت تصویر خوبی را با رنگ‌های غنی و اشباع ارائه دهد. با این حال، به دلیل حداکثر روشنایی پایین در حالت HDR، واقعاً نمی تواند نکات برجسته‌ای را به نمایش بگذارد.

بازی‌های HDR امتیاز (8.3)

Q60R عمدتا به دلیل عملکرد عالی بازی یک تلویزیون بسیار مناسب برای بازی‌های HDR است. زمان پاسخگویی بسیار سریع و تاخیر کم ورودی، برای تجربه یک بازی خوب پاسخگو است. همچنین از نوسازی (رفرش) متغیر FreeSync پشتیبانی می‌کند ، که بسیار عالی است. متأسفانه ، گرچه می‌تواند یک طیف گسترده‌ای از رنگ را به نمایش بگذارد، اما در HDR نمی تواند خیلی روشن شود.

مانیتور PC (امتیاز 8.6)

Q60R یک تلویزیون بسیار مناسب برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. زمان پاسخ سریع و تاخیر کم در ورودی آن یک تجربه دسکتاپ خوب را فراهم می‌کند و می‌تواند کروما 4: 4: 4 را به درستی نمایش دهد. زاویه دید می‌تواند مشکل باشد اگر در نزدیک آن بنشینید، اما از روبرو، شما با موقعیت تصویر مشکل آنچنانی نخواهید داشت. انعکاس‌های را به خوبی انجام می‌دهد، اما ممکن است به دلیل حداکثر روشنایی تلویزیون، در اتاق‌های بسیار روشن به خوبی جوابگو نباشد.

راهنمای کامل خرید

سامسونگ Q60R یک تلویزیون QLED است که در اوایل سال 2019 معرفی شده است. اگرچه جایگزین Q6FN در لیست محصولات سامسونگ است ، انتظار می‌رفت این یک مدل اساسی تر باشد اما فاقد برخی از ویژگی‌های پیشرفته تر است که در QLED‌های سطح بالاتر یافت می‌شود. این مدل قابل مقایسه با اکثر تلویزیونهای LED میان رده مانند Sony X850G یا TCL R617 است.

طراحی

استایل (امتیاز 8.5)

Q60R از طراحی فوق العاده‌ای برخوردار است. بسیار مینیمالیستی است و همچنین دارای حاشیه‌های بسیار نازکی می‌باشد. این تلویزیون بیشتر از پلاستیک ساخته شده است و دارای مدیریت کابل داخلی در پشت است. پایه‌ها کاملاً گسترده هستند و تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کنند ، بدون این که نشانه‌ای از لرزش در آن دیده شود.

پایه‌ی تلویزیون Q60R

پایه

پایه ایستاده دارای یک جایگاه بزرگ است که تقریباً کل تلویزیون در آن قرار داده می‌شود. پاها زاویه دار هستند، اما قابل برگشت نیستند.
اندازه‌ی پایه در مدل 55 اینچ : 38.5 اینچ در 10.4 اینچ

پشت: اندازه براکت 200×200

قسمت پشتی تلویزیون بسیار ساده است، با همان پلاستیکی ساخته شده که QLED‌های 2018 مانند Q6FN یا Q8FN ساخته شده‌اند. در پشت تلویزیون تنها مدیریت اصلی کابل وجود دارد که از دو گیره متصل به قسمت پشت پایه‌ها استفاده می‌شود. کابل‌ها همچنین می‌توانند از کنار دکمه راهنما که تقریبا در پایین تلویزیون قرار دارد بگذرند.
حاشیه تلویزیون: 0.47 اینچ (1.2 سانتی‌متر)
حاشیه‌ها نازک هستند و بسیار قابل توجه نیستند. آنها کمی ضخیم تر از Q6FN سامسونگ هستند.

فریم اطراف نمایشگر

فریم اطراف نمایشگر نازک است و چندان قابل توجه نیست. اما کمی ضخیم تر از سامسونگ Q6FN است.

فریم اطراف نمایشگر تلویزیون Q60R

ضخامت

حداکثر ضخامت : 2.52 اینچ (6.4 سانتی‌متر)
Q60R تقریباً به اندازه Q6FN ضخامت دارد و تقریباً یکنواخت است، که هنگام نصب VESA (براکت دیواری) خوب به نظر می‌رسد.

ضخامت تلویزیون Q60R

کیفیت ساخت (امتیاز 6.5)

کیفیت ساخت مناسب است. تلویزیون Q60R عمدتاً از جنس پلاستیک است و هیچ گونه ایراد و نقصی در آن دیده نمی‌شود. با این حال ، گوشه‌های پایین و راست تلویزیون در بخش ما هنگام حمل و نقل شکسته شد. ما فکر می‌کنیم که این یک مسئله استثنا است و به هیچ وجه آزمایش‌های ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

کیفیت تصویر:

کنتراست (امتیاز 9.2)

Q60R از کنتراست بومی بسیار خوبی برخوردار است. این مدل می‌تواند مشکی عمیق و غلیظ تولید کند که برای دیدن در اتاق تاریک عالی است.

قابلیت local dimming (تاریکی موضعی) (0)

Q60R ویژگی local dimming (تاریکی موضعی) را ندارد.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.1)

سامسونگ Q60R از حداکثر درخشندگی بسیار خوبی برخوردار است اما نسبت به سامسونگ Q6FN و NU8000 بطور قابل توجهی کمرنگ است. تقریباً هیچ تفاوتی در میزان روشنایی با محتوای متفاوت وجود ندارد ، که بسیار عالی است ، اما هنگام تابش نور از پنجره 2٪ با ویژگی Dimming (خنثی سازی) نور تلویزیون (فریم) کم رنگ می شود.. این حالت نم‌ تواند غیرفعال شود و ممکن است باعث شود بعضی از صحنه‌های بسیار تاریک بیش از آنچه که باید باشد کم رنگ شود

ما میزان حداکثر روشنایی بعد از کالیبراسیون را با استفاده از حالت تصویر ‘Film’ و درجه حرارت رنگ Warm 2′ اندازه گیری کردیم. حالت‌های مختلف تصویر و دمای رنگ ممکن است روشن تر باشد.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.0)

یکنواختی خاکستری مناسب است. دو طرف صفحه نمایش به طرز محسوسی تیره‌تر است اما مرکز آن بسیار یکنواخت‌تر است. تقریبا هیچ افکت صفحه‌ای قابل مشاهده ای وجود ندارد ، که برای تماشای ورزش عالی است. در صحنه‌های تاریک ، یکنواختی بسیار بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 5.1)

مانند بسیاری از پنل‌های VA تلویزیون Q60R دارای زاویه دید ضعیف است. تصاویر هنگام تماشا از یک طرف، از بیرون ناپدید می‌شوند، همچنین باعث می‌شود میزان روشنایی شما بیشتر از مرکز فاصله بگیرید.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 7.1)

یکنواختی رنگی مشکی نسبت به Q6FN مناسب است. نور flashlighting قابل توجهی وجود دارد، بیشتر در گوشه بالا سمت راست. اگر می‌خواهید یکنواختی سیاه بهتری داشته باشید، Samsung Q60T را که جانشین این تلویزیون است ، بررسی کنید.

بازتاب نور (امتیاز 7.0)

کنترل بازتاب نور خوب است. شما در اکثر موارد نباید مشکلی داشته باشید، اما اگر پنجره‌های زیادی دارید، بازتاب‌های روی صفحه نمایش همراه با اوج روشنایی تلویزیون می‌تواند مشاهده وضوح تصویر را دشوار کند.

پیش کالیبراسیون (امتیاز 8.6)

دقت رنگ به طور عام بسیار عالی است. گذشته از رنگ آبی، یافتن جاهایی که در آن عدم دقت وجود داشته باشد دشوار است. تعادل رنگ سفید بسیار خوب است، هرچند گاما در بیشتر قسمت‌ها بسیار پایین است و باعث می‌شود تصاویر روشن‌تر از حد لازم ظاهر شوند. با تنظیم دمای رنگ بر روی “Warm 2” ، دمای رنگ بسیار نزدیک به هدف ما 6500 K است.

پیش کالیبراسیون

پس کالیبراسیون (امتیاز 9.3)

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ تقریباً کامل است. دقت رنگ خیلی بهبود نیافته است، اما نقطه سفید کاملاً نزدیک به اوج خود است و گاما از هدف 2.2 تقریباً به خوبی پیروی می‌کند. در این تلویزیون عملکرد خودکار کالیبراسیون وجود دارد، اما هنوز نیاز به یک رنگ سنج و نرم افزار تخصصی دارد.

پس کالیبراسیون

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p، مانند دی‌وی‌دی‌ها ، را به خوبی پشتیبانی می‌کند، بدون آنکه مصنوعات ظاهری بالایی داشته باشد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p از کنسول‌های بازی قدیمی‌تر یا تلویزیون کابلی به خوبی و بدون هیچ مشکلی نمایش داده می‌شود.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p مانند فیلم‌های Blu-ray یا کنسول‌های غیر 4K را تقریباً به خوبیِ محتوای باند 4k نمایش می‌دهد.

ورودی 4K (امتیاز 9.5)

محتوای Native 4K تقریباً کاملاً عالی نمایش داده شده است و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد. برخی از ساب پیکسل‌ها در حالت بازی کم رنگ است.

وسعت رنگ (امتیاز 7.8)

سامسونگ Q60R می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ را به نمایش بگذارد که برای محتوای HDR بسیار عالی است. به عنوان یک تلویزیون QLED رده پایین، نمی‌تواند وسعت رنگ به اندازه Q6FN تولید کند و یا به NU8000 در این مورد نزدیک‌تر باشد ، اما این غیر منتظره نیست. ما چندین بار این نتایج را تایید کردیم.

در حالت ‘ Movie’ EOTF محرک ورودی را از نزدیک دنبال می‌کند تا زمانی که شروع به خاموش شدن در نزدیکی اوج روشنایی تلویزیون کند. اگر HDR را بسیار تاریک می‌بینید، می‌توانید گاما را به حداکثر و میزان روشنایی را به “5.” افزایش دهید. اگر این هنوز خیلی تاریک است، می‌توانید تقویت کننده کنتراست را روی “Max” تنظیم کنید. با وجود همه این موارد، تصویر همانطور که در این طرح EOTF نشان داده شده ، بطور چشمگیری روشن‌تر است.
در حالت بازی، EOTF از نزدیک منحنی هدف را دنبال می‌کند تا اینکه به تدریج در نزدیکی اوج روشنایی تلویزیون خاموش شود.

تلویزیون سامسونگ Q60R

حجم رنگ (امتیاز 6.9)

Q60R از وسعت رنگ رنگی مناسبی برخوردار است. این تلویزیون می‌تواند رنگ‌های تیره و اشباع شده تولید کند اما نمی‌تواند آبی‌های روشن تولید کند، هرچند که این مورد در بیشتر تلویزیون‌های LED عادی است.

گرادیان(درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.7)

Q60R از عملکرد گرادیان خوبی برخوردار است، هرچند هنگام نمایش سبز تیره، آبی تیره و خاکستری تیره نوارهایی وجود دارد. اما افراد کمتر متوجه آن می‌شوند. اگر این مسئله شما را اذیت می‌کند، Digital Clean View (شفاف سازی دیجیتال) را روی “Auto” (خودکار) تنظیم کنید، بیشتر آن را از بین می‌برد اما می‌تواند باعث از بین رفتن جزئیات خوب و لازم در بعضی از صحنه‌ها شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

هیچ نشانه ای از نگهداری موقتی تصویر وجود ندارد، که این ویژگی در پانل‌های VA معمولی است.

خطر سوختگی دائمی (امتیاز 10)

خطر سوختگی دائمی: ندارد
ما انتظار نداریم که پانل‌های VA حفظ تصویری دائمی را تجربه کنند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما ایمن به نظر می‌رسند.

حرکت

زمان پاسخ‌گویی (امتیاز 9.4)

تلویزیون Q60R از زمان پاسخگویی بسیار خوبی برخوردار است. در انتقال 0-20٪ مقداری خطا وجود دارد که می‌تواند در صحنه‌های بسیار تاریک باعث ایجاد نور شود اما در غیر این صورت زیاد جلب توجه نمی کند. هنوز هم تاری بسیار جزئی وجود دارد و به دلیل لرزش نور پس زمینه، تکثیر این تاری قابل مشاهده است.

لرزش و سوسو زدن ازاد (امتیاز 6.0)

Q60R بدون سوسو زدن و لرزش نیست. مانند Samsung NU8000 و Samsung Q6FN ، نور پس زمینه در بیشتر حالت‌ها با سرعت 240 هرتز می‌لرزد، اما فرکانس لرزش بسته به حالت آن تغییر می‌کند. در حالت «فیلم» و «بازی» یا وقتی Auto Motion Plus (اضافه کردن حالت خودکار) روی «سفارشی» یا «خودکار» تنظیم شده است، سوسو زدن و لرزش به طور خودکار به 120 هرتز تغییر می‌کند ،و درست همانند Q6FN است.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

Q60R دارای یک ویژگی درج فریم سیاه (BFI) اختیاری است که می‌تواند فرکانس لرزش را تا 60 هرتز حتی در Game Mode( حالت بازی) نیز کاهش دهد و باعث کاهش تیرگی شود. فعال کردن Auto Motion Plus به طور خودکار لرزش را به 120 هرتز تغییر می‌دهد و تنظیم LED Clear Motion روی “روشن” فرکانس لرزش(سوسوزدن) را به 60 هرتز یا 120 هرتز هنگام نمایش محتوای 120 هرتز کاهش می‌دهد.

هنگامی که درون یابی حرکت با لرزش تصویر (سوسو زدن) با سرعت 120Hz امکان پذیر است، زمان پالس چندان مناسب نیست و باعث می‌شود برخی از مصنوعات حرکتی عجیب در بعضی از قسمت‌های صفحه نمایش ایجاد شود، همانطور که در عکس 60 فریم در ثانیه ما درون یابی حرکتی دیده می‌شود.

درون یابی حرکتی

سامسونگ Q60R می‌تواند محتوای فریم پایین تر را تا 120 هرتز وارد کند. برای اضافه کردن Soap Opera effect (اثر لرزش روی صفحه) auto motion plus)(اضافه کردن لرزش خودکار) را بر روی ‘Custom’ تنظیم کنید و نوار لغزنده (رد تاربودن) Blur Reduction را برای محتوای 60 هرتز تنظیم کنید ، و نوار لغزنده Judder Reduction(رد لرزش) برای محاسبه محتوای فریم پایین مانند فیلم‌ها تا 60 هرتز استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ، مانند بسیاری از تلویزیون‌های سامسونگ، به سادگی تنظیم خودکار حرکت به حالت (custom) یا”سفارشی” ، لرزش (سوسو زدن) نور پس زمینه را از 240 هرتز به 120 هرتز را تغییر می‌دهد.
مدلهای 43 و 49 اینچ پانل‌های 60 هرتز دارند و فقط می‌توانند تا 60 هرتز درون یابی کنند.

پرش تصویر (امتیاز 6.8)

با توجه به زمان پاسخگویی سریع تلویزیون، محتوای با نرخ فریم پایین در صفحه برای مدت طولانی‌تری نگه داشته می‌شود، که می‌تواند باعث پرش تصویر شود. این ممکن است برخی از افراد را به خصوص در عکس‌های متحرک آهسته یا عکس‌های منظره آزار دهد. اگر این مسئله شما را اذیت کند ، فعال کردن جابجایی حرکتی (motion interpolation) می‌تواند کمک کند.

لرزش شدید در فیلم‌های 24P (امتیاز 10)

Q60R می‌تواند لرزش را از تمام منابع حذف کند. برای این کار، Auto Motion Plus (اضافه کردن حرکت خودکار) را روی “Custom” (سفارشی) تنظیم کرده و هر دو نوار لغزنده را روی “0” بگذارید، مگر اینکه بخواهید حرکت درونیابی را اضافه کنید. پس از فعال کردن این تنظیمات، لرزش (سوسو زدن) فرکانس نور پس زمینه به طور خودکار به 120 هرتز تغییر می‌کند، همانطور که در بخش فلیکر توضیح داده شده است.

سرعت تعویض فریم متغیر (امتیاز 8.2)

مانند تلویزیون‌های QLED سال 2018، Q60R از فناوری نرخ تجدید متغیر FreeSync (VRR) پشتیبانی می‌کند.

هنگام بازی در وضوح 1080p یا 1440p ، دامنه VRR بسیار عالی است و به طور موثری همیشه بدون گسستگی است. در وضوح 4K ، دامنه باریک تر است زیرا تلویزیون فقط از 60 هرتز پشتیبانی می‌کند.

توجه داشته باشید که مدل‌های 43 اینچ و 49 اینچ از FreeSync پشتیبانی نمی‌کنند.

بروزرسانی در 12/17/2019: نقص در روشی که ما برای سازگاری G-SYNC با تلویزیون آزمایش می‌کردیم، کشف شد. ما این نقص را اصلاح کرده‌ایم و تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی 2019 را دوباره آزمایش کردیم و دریافتیم که سامسونگ Q60R به درستی با درایورهای فعلی Adaptive Sync NVIDIA کار نمی‌کند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 9.6)

Q60R تا زمانی که Game Mode (حالت بازی) فعال شود، دارای تاخیر ورودی بسیار پایینی است. با فعال کردن نرخ نوسازی متغیر، در 1080p و 1440p تاخیر ورودی تقریباً به خوبی مانیتورهای بازی‌های سطح بالا است که برای بازی‌های رایانه‌ای یا دارندگان Xbox One (کنسول بازی) بسیار عالی است.

مانند تلویزیون‌های QLED 2018، این تلویزیون از درونیابی حالت بازی با تأخیر کم نیز پشتیبانی می‌کند. هنگام جابجایی تا 120 هرتز، تاخیر ورودی به 43.5 میلی ثانیه افزایش می‌یابد. درون یابی حرکت بازی دارای تاخیر بالاتری نسبت به مدل‌های 2018 است. ما نمی دانیم که چرا اینگونه است.

در PC Mode(حالت کامپیوتر)، حالت بازی نیز دارای کمترین میزان تاخیر ورودی است.

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل مجدداً مورد آزمایش قرار داده ایم و تاخیر ورودی اندکی در سطح صفحه کاهش یافته است. هنگامی که وضوح 1080p یا 1440p با سیگنال 120Hz ارسال می‌شود، تلویزیون دیگر از فریم استفاده نمی‌کند. ما شماره‌ها و آمار خود را به روز کردیم.

بروزرسانی 05/28/2019: ما تاخیر ورودی Q60R را در فرکانس 1080p @ 120Hz و در 1440p @ 120Hz دوباره آزمایش کردیم. ما در ابتدا آن را در Game Mode (حالت بازی) آزمایش کردیم، اما تلویزیون فریم را در (حالت بازی) رد می‌کند. بنابراین ، در حالت فیلم نیز مجدداً مورد آزمایش قرار گرفت ، جایی که فریم را رد نمی کند.

وضوح (کیفیت) پشتیبانی شده (امتیاز 9.6)

تلویزیون Q60R از رایج ترین رزولوشن‌ها و نرخ‌های نوسازی، از جمله 1440p @ 60Hz پشتیبانی می‌کند، که در Q6FN 2018 پشتیبانی نمی‌شود. بیشترین سیگنال‌های پهنای باند بالا برای ورود به پورت مورد نیاز، نیازمند Input Signal Plus است که نام جدیدی برای HDMI UHD Color است.

این مدل همچنین می‌تواند chroma(کروما) 4: 4: 4 یا RGB را به درستی نمایش دهد، اما تنها هنگامی که برچسب ورودی روی “رایانه شخصی” تنظیم شده باشد. تلویزیون معمولاً این کار را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد. توجه داشته باشید که در حالت PC (رایانه شخصی)، بسیاری از تنظیمات در دسترس نیستند و فقط دو حالت تصویر وجود دارد. Chroma 4: 4: 4 با کیفیت 1440p @ 120Hz به درستی کار نمی کند.

مدل‌های 43 و 49 اینچ پانل‌های 60 هرتزی دارند و از ورودی‌های 120 هرتزی پشتیبانی نمی کنند.

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و اکنون تلویزیون قادر به نمایش 1080p و 1440p در فرکانس 120Hz بدون پرش قاب در حالت PC است.

ورودی‌ها

HDMI: 4
USB: 2
خروجی صدای دیجیتال نوری : 1
تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1
اترنت: 1

ورود‌های کناری تلویزیون Q60R

گذرگاه صوتی

Q60R از DTS یا eARC پشتیبانی نمی‌کند. مانند Q900R سامسونگ. احتمالاً Atmos با ضعف از منابع Dolby Digital Plus ، از جمله برنامه بومی Netflix پشتیبانی می کند.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.6)

پاسخ فرکانسی مناسب است. فرمت کم فرکانس (LFE) در حدود 90 هرتز است، که منجر به باس شده که فاقد صدای ریزش و ضخیم است. این به طرز قابل توجهی بدتر از Q6FN سامسونگ است. بالاتر از نقطه LFE، پاسخ فرکانس مناسب و متعادل است، در نتیجه گفتگو روشن و قابل فهم است. برخلاف تلویزیون‌های 2018 تلویزیون Q60R از ویژگی تصحیح اتاق برخوردار است، اما چندان موثر نیست. صدای تلویزیون با ظرافت بلند می‌شود، اما ممکن است برای محیط‌های بزرگ یا شلوغ به اندازه کافی بلند نباشد.

آزمایشات ما با استفاده از ویژگی (صدای سازگار) Adaptive Sound انجام شد، اما Adaptive Volume (حجم سازگار) غیرفعال شد، زیرا حداکثر حجم را به شدت محدود می‌کند. این ویژگی می‌تواند مفید باشد اگر متوجه شوید که تبلیغات (پیام بازرگانی) با حجم بالاتری نسبت به مطالبی که مشاهده می‌کنید پخش میشوند.

اعوجاج صدا (امتیاز 5.9)

اعوجاج صدا در Q60R همانند Q60FN ناامید کننده است، اعوجاج (تحریف) هارمونیک کل حتی در حجم متوسط افزایش می‌یابد، اما در حداکثر حجم به طور قابل توجهی افزایش نمی یابد، که مناسب است.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

سیستم عامل هوشمند تایزن نسخه 2018

این تلویزیون با سیستم عامل تایزن سامسونگ اجرا می‌شود. رابط کاربری دارای طراحی شفاف و مدرن است و استفاده از آن بسیار آسان است.

یک مورد جزئی با تنظیم Fit-to-Scree وجود داشت که در بعضی مواقع جوابگو نبود و ما باید وارد تنظیمات (بدون تغییر آن) شویم تا آن را به “روشن” تبدیل کنیم.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

متأسفانه، تبلیغات و محتوای پیشنهادی در صفحه اصلی وجود دارد و امکان غیرفعال کردن آنها نیست.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

تعداد زیادی برنامه از طریق فروشگاه برنامه‌ها در دسترس و قابل استفاده است و تلویزیون می‌تواند با استفاده از برنامه‌های داخلی، رایج ترین فرمت‌های صوتی و تصویری را پخش کند.

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

این تلویزیون با ریموت کنترل عادی هوشمند و پیشرفته‌ی هوشمند ارائه می‌شود در هنگام خرید حتما از فروشنده در مورد نوع ریموت کنترل سوال نمایید و از او بخواهید عکس آن را برایتان ارسال کند.

Q60R از همان ریموت‌های سطح بالا مانند اکثر تلویزیون‌های سامسونگ استفاده می‌کند. در مدلی که مورد بررسی ما قرار گرفت اکنون سه دکمه دیگر برای دسترسی سریع به Netflix ، Prime Video و Hulu وجود دارد. مانند سایر ریموت کنترل از راه دور)های سامسونگ ، برای بیشتر عملکردها نیازی به خط دید مستقیم ندارد.

ریموت دارای یک میکروفون داخلی برای تشخیص صدا است. کنترل‌های صوتی به شما امکان دسترسی به بیشتر عملکردهای تلویزیون، از جمله تنظیمات و راه اندازی برنامه‌ها را می‌دهد، اما نمی توانید عملکردهایی را در برنامه‌ها، مانند جستجوی Netflix برای یک فیلم خاص را انجام دهید.

ویژگی OneRemote به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های دیگر را با ریموت تان کنترل کنید، حتی اگر از HDMI-CEC پشتیبانی نکنند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

مانند اکثر تلویزیون‌های سامسونگ، دکمه کنترل‌ در وسط تلویزیون و در زیر آرم سامسونگ قرار دارند. این کنترل‌ها شبیه به تلویزیون Q6FN است، با یک دکمه منفرد که یک منو را ایجاد می‌کند. از منو، می‌توانید تلویزیون را خاموش کنید، میزان صدا را تنظیم کنید یا کانال / ورودی را تغییر دهید.

دکمه‌های کنترلی یر تلویزیون Q60R

درون جعبه

راهنمای تنظیم سریع
باتری
فاصله گذارهای VESA
کنترل از راه دور
راهنمای کاربری
کابل برق

متفرقه

مصرف برق: 51 وات

حداکثر مصرف برق: 128 وات

پشت تلویزیون Q60R


‬‬‬‬‬‬‬‬‬تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما 55Q60R، نسخه FA01 را آزمایش کردیم و انتظار داریم نتایج ما برای 65Q60R 75Q60R و 82Q60R معتبر باشد. بیشتر نتایج ما همچنین باید برای 43Q60R و 49Q60R معتبر باشد ، اما آنها برخی از تفاوت‌ها را دارا هستند که در زیر ذکر شده است.

اگر شخصی با نوع مختلفی از پنل‌ها روبرو شد یا اگر Samsung Q60R با بررسی ما مطابقت ندارد، به ما اطلاع دهید و ما بررسی مان را به روز می‌کنیم. توجه داشته باشید که بعضی از آزمایشات مانند یکنواختی خاکستری ممکن است بین واحدهای مختلف متفاوت باشد.

بروزرسانی 11/29/2019: ما چند گزارش مبنی بر این که برخی از انواع 43Q60R در اروپا دارای پنل‌های PLS (IPS) هستند دریافت کرده‌ایم و اکنون یک عکس پیکسلی دریافت کرده ایم که این موضوع را تأیید می‌کند. این واحد دارای کد مدل QE43Q60RATXXH ، و شماره نسخه 01 / QRQ60 می‌باشد.

بروزرسانی 06/07/2019: نوع Q6DR در برخی مناطق دیده شده است. این مدل در اندازه‌های یکسان موجود است و به نظر می‌رسد یکسان باشد اما دارای بلندگوهای بدتری است.

ویژگی تلویزیون Q60R تلویزیون Q70R تلویزیون C9 تلویزیون X9500G
طراحی 7.5 8.8 9.3 8.3
کیفیت تصویر 7.4 8.1 8.7 8.1
نرخ حرکت 8.7 9.0 9.3 8.4
ورودی‌ها 9.6 9.6 9.7 9.2
کیفیت صدا 6.4 6.5 7.1 5.8
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.2 8.1
نمایش فیلم 7.0 8.6 9.3 8.4
برنامه‌های تلویزیونی 7.6 7.7 8.5 8.1
محتوای ورزشی 7.6 7.8 8.8 8.8
بازی‌های ویدیویی 8.8 9.1 9.4 8.7
فیلم‌های HDR 7.1 8.6 9.0 8.3
بازی‌های HDR 8.3 8.6 9.1 8.5
مانیتور PC 8.7 8.6 8.9 8.6

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *