نقد و بررسی تلویزیون سامسونگ AU8000

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ AU8000

تلویزیون AU8000 جزو محصولاتی می‌باشد که سامسونگ در سال 2021 روانه بازار کرده است. این برند هر سال از سری تلویزیون‌های کریستالی خود که جزو پرطرفدارترین تلویزیون‌ها در بازار ایران هستند رونمایی می‌کند. همانطور که از شباهت اسمی این تلویزیون مشخص است مدلی پیشرفته‌تر و ارتقاء یافته از تلویزیون TU8000 سال 2020 می‌باشد. تلویزیون TU8000 یکی از پرفروش‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ است که دلیل محبوبیت آن نیز امکانات عالی در کنار قیمت مناسب تلویزیون می‌باشد. با توجه به محبوبیتی که از تلویزیون TU8000 دیده‌ایم انتظار پیشرفت در راستای حفظ قدرت این تلویزیون را در مدل AU8000 خواهیم داشت. آیا تلویزیون AU8000‌ نسبت به مدل قبل خود بهتر شده‌ است؟ کافی است با مطلب بررسی تخصصی تلویزیون AU8000 همراه باشید تا اطلاعات کاملی از این تلویزیون زیبا را در اختیارتان قرار دهیم و به مقایسه‌ی آن با مدل پیشین آن بپردازیم.

بررسی تلویزیون سامسونگ AU8000

نگاه کلی به تلویزیون AU8000 (امتیاز کلی 7.1)

تلویزیون AU8000 جزو مدل‌های سری کریستالی سامسونگ است. در واقع این سری از تلویزیون‌ها مدل‌های 4K و میان‌رده‌ی سامسونگ هستند. سری کریستالی در رده‌ای پایین‌تر از تلویزیون‌های QLED قرار می‌گیرند. پس نمی‌توان توقع کیفیت تصویری در حد QLED را در این سری از تلویزیون‌ها داشت. در هر حال هنوز هم تلویزیون AU8000‌ از بسیاری مدل‌های معمولی در بازار کیفیت و امکانات بهتری را برای عرضه دارد. این تلویزیون زیبا از پایه‌های جدید سامسونگ بهره‌مند شده که جلوه‌ای بی‌نظیر به تلویزیون می‌بخشند. ضخامت بسیار کم در بخش بدنه‌ی تلویزیون نیز طراحی زیبا و شیک تلویزیون را تکمیل کرده است. در این تلویزیون برای بهبود کیفیت تصویر 4K‌ از فناوری صفحه نمایش کریستالی استفاده شده تا تصاویر را در کیفیت و وضوحی بی‌نظیر به نمایش بگذارد.

پنل استفاده شده در تلویزیون AU8000 از نوع VA‌ است که تا حد زیادی بر کیفیت نمایش تأثیرگذار می‌باشد. همچنین نسبت کنتراست تلویزیون به لطف این پنل بسیار عالی عمل می‌کند. پس برای استفاده در محیط‌های تاریک یک گزینه‌ی مناسب خواهد بود. با این حال به دلیل عدم پشتیبانی از ویژگی Local Dimming‌ قادر به بهبود نمایش رنگ‌های مشکی در صفحه نمایش نیست. زاویه دید تلویزیون محدود است و از زاویه دید عالی در آن خبری نیست. اما به خوبی قادر به بازتاب نور روی نمایشگر خواهد بود. این تلویزیون از امکانات گیمینگ متوسطی برخوردار است و برای انجام بازی‌های ویدیویی پیشنهاد نمی‌شود؛ چراکه سرعت و بازدهی لازم را نخواهد داشت. اما در کل یک گزینه‌ی مناسب برای دیدن فیلم و برنامه‌های ورزشی خواهد بود.

تلویزیون سامسونگ AU8000

مزایا و معایب تلویزیون

مزایا

  • نسبت کنتراست بالا
  • بازتاب نور عالی
  • تأخیر در ورودی بسیار کم

معایب

  • عدم پشتیبانی از local dimming
  • در نمایش محتوای SDR و HDR در حد انتظار روشن نمی‌شود
  • زمان پاسخگویی آهسته
ویژگی‌ها / مدلAU8000
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعLED
نوع پنلVA
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی✔️
سایزهای در دسترس43", 50", 55", 60", 65", 70",75", 85"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️7.1
نمایش فیلم6.8
برنامه‌های تلویزیون7.7
محتوای ورزشی7.4
بازی‌های ویدیویی7.1
فیلم‌های HDR6.4
بازی‌های HDR7.1
مانیتور PC7.7
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهتخت
ضخامت فریم (cm)0.9
ضخامت بدنه (cm)3.1
کیفیت ساخت7.0
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست8.3
حداکثر روشنایی SDR6.8
نوردهی موضعی (Local Dimming)0
لوکال دایمینگ در حالت بازی0
حداکثر روشنایی HDR5.3
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی5.3
یکنواختی رنگ خاکستری7.3
یکنواختی رنگ مشکی8.6
زاویه دید5.9
بازتاب نور8.3
قبل از کالیبراسیون 7.5
پس از کالیبراسیون9.4
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ7.1
حجم رنگ6.0
گرادیان8.6
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر10
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی6.9
نرخ نوسازی تصویر60Hz
پرش تصویر7.7
VRR
پشتیبانی از FreeSync
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.6
HDR10✔️
+HDR10✔️
دالبی ویژن
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI3
تعداد USB2
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون0
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت0
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR0
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی20 وات
پاسخ فرکانسی6.2
تحریف (اعوجاج صدا)6.1
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.0
سیستم عاملTizen
برنامه موبایلSamsung SmartThings
برنامه ها و ویژگی‌ها8.5
ریموت کنترل 8.5

طراحی و کیفیت ساخت

سامسونگ تغییرات زیادی را در جدیدترین تلویزیون‌های 2021 اعمال کرده که بخشی از آن مربوط به طراحی تلویزیون است. این برند در تلویزیون AU8000 از نوع پایه‌های جدید استفاده کرده که جلوه‌ای بسیار شیک دارند. ضخامت بدنه‌ی تلویزیون تا حد زیادی کاهش می‌یابد. طراحی پشت پنل تلویزیون نیز با تغییر زیادی مواجه بوده و ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر همچنان عالی باقی مانده است.

طراحی و کیفیت ساخت AU8000

پایه‌های تلویزیون AU8000

همانطور که اشاره شد در این تلویزیون از نوع جدید پایه‌های سامسونگ استفاده شده است. این پایه‌ها به طور کلی با پایه‌های دوشاخه‌ای که سامسونگ در تلویزیون‌های خود از آن‌ها بهره‌ می‌گرفت متفاوت می‌باشد. به همین دلیل این یک نوآوری عالی برای سامسونگ محسوب می‌شود. ظاهر جدید پایه‌ها باعث ایجاد جلوه‌ای فوق العاده شیک در تلویزیون می‌شود. این پایه‌ها که در دو طرف نمایشگر قرار می‌گیرند، فاصله‌ی مناسب با گوشه‌های اطراف نمایشگر را حفظ کرده‌اند تا در صورت لزوم بتوانید تلویزیون را روی میز تلویزیون‌هایی کوچک‌تر از سایز تلویزیون نیز قرار دهید. جنس این پایه‌ها از پلاستیک باکیفیت است و از آن جهت که به طور مستقیم به بدنه متصل می‌شوند استحکام بی‌نظیری را برای بدنه‌ی تلویزیون فراهم می‌کنند.

نکته‌ی بسیار جالب در مورد این پایه‌ها این است که امکان تنظیم موقعیت را دارند. یعنی شما به دلخواه خود می‌توانید ارتفاع پایه‌ها را تنظیم کنید تا به نسبت آن ارتفاع نمایشگر تلویزیون AU8000 نیز مشخص شود. به عنوان مثال هنگام استفاده از ساندبار در کنار تلویزیون می‌توانید ارتفاع پایه‌ها را افزایش دهید تا موقعیت مناسب برای قرارگیری ساندبار فراهم شود. همچنین در حالت عادی کمترین ارتفاع باعث ایجاد جلوه‌ای شیک و مدرن در تلویزیون می‌شود. فاصله‌ی نمایشگر با میز تلویزیون در کمترین ارتفاع پایه‌ها برابر با 4.5‌ سانتی‌متر و در بالاترین سطح ارتفاع پایه‌ها برابر با 7.8‌ سانتی‌متر است.

پایه‌های تلویزیون AU8000

ضخامت بدنه

جذاب‌ترین بخش در مورد طراحی تلویزیون AU8000 سامسونگ مربوط به ضخامت بدنه می‌باشد. در یک کلام اگر بخواهیم آن را توصیف کنیم بی‌نظیر است. ضخامت بدنه‌ی تلویزیون نسبت به سایر مدل‌های قدیمی از سری کریستالی بسیار کاهش یافته تا زیباترین جلوه‌ی ممکن را به تلویزیون ببخشد. طراحی صاف و یکدست پشت پنل با ضخامت بسیار کم آن همراه شده تا این تلویزیون را به یک گزینه‌ی عالی برای قرارگیری روی دیوار منزل تبدیل کند. ضخامت بدنه‌ی تلویزیون برابر با 3.1 سانتی‌متر است که ضخامتی فوق العاده کم محسوب می‌شود. برای درک بهتر باید بگوییم ضخامت بدنه در تلویزیون TU8000 برابر با 5.8 سانتی‌متر می‌باشد. به بیانی دیگر انگار تنها نصف ضخامت مدل پیشین خود را دارد.

ضخامت بدنه تلویزیون سامسونگ

فریم‌ها

سامسونگ برندی است که به ضخامت کم در فریم تلویزیون‌هایش معروفیت زیادی دارد. این برند تمام تلاش خود را برای ایجاد بهترین حالت برای نمایشگر تلویزیون انجام می‌دهد که تا حد زیادی هم موفق بوده است. به طور کلی فریم‌ها به حاشیه‌هایی در چهار طرف تلویزیون گفته می‌شود. اگر ضخامت این حاشیه‌ها زیاد باشد بخشی از فضای نمایشگر را به خود می‌گیرند و از زیبایی تلویزیون می‌کاهند. این در حالی است که ضخامت فریم‌های اطراف نمایشگر در تلویزیون AU8000 سامسونگ تنها و تنها برابر با 0.9 سانتی‌متر است. این ضخامت برای فریم‌ها بی‌نظیر بوده و نه تنها جلوه‌ای زیبا به تلویزیون می‌بخشد بلکه سایز تلویزیون را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

فریم‌هایی کم ضخامت در اطراف نمایشگر

پشت پنل تلویزیون

سامسونگ از الگوی خط افقی در ساخت پشت بدنه‌ی تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند. همچنین طراحی صاف و بسیار یکدستی برای پشت پنل استفاده شده تا قرارگیری آن روی دیوار بسیار راحت‌تر باشد. در بررسی تلویزیون سامسونگ AU8000 متوجه عدم وجود بخش مدیریت کابل در این تلویزیون شده‌ایم. ولی دو عدد گیره همراه تلویزیون عرضه می‌شود که دقیقاً روی بخش پشتی پایه‌ها قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان مدیریت کابل استفاده کنید و مانع از به‌هم ریختگی کابل‌ها در اطراف نمایشگر شوید. قسمت مربوط به درگاه‌های ورودی در بهترین موقعیت طراحی شده تا دسترسی راحتی را برای کاربران هنگام استفاده از این بخش به ارمغان آورد.

طراحی پشت پنل تلویزیون

کیفیت ساخت (امتیاز 7.0)

کیفیت ساخت بدنه‌ی تلویزیون در حد فوق العاده نیست اما بسیار خوب است. در ساخت بدنه‌ی AU8000‌ تماماً از پلاستیک استفاده شده که کیفیت بسیار مناسبی دارد. در حد کمی کنار درگاه‌های ورودی انعطاف وجود دارد و ممکن است هنگام اتصال ورودی‌هایی همچون HDMI متوجه این انعطاف شوید. در پایه‌های تلویزیون نیز از پلاستیک فشرده استفاده شده که کیفیتی عالی را دارند و به خوبی قادر به نگهداری از بدنه‌ی نمایشگر خواهند بود. با این حال ضخامت بسیار کمی دارند که باعث ایجاد جلوه‌ای فوق العاده شده‌اند.

تماشای فیلم با AU8000 (امتیاز 6.8)

در این تلویزیون از برترین امکانات تصویر از برند سامسونگ استفاده شده است. برخورداری از کیفیت تصویر 4K به همراه فناوری کریستالی تا حد زیادی کیفیت تصویر مناسب را در تلویزیون تضمین می‌کند. به دلیل استفاده از پنل VA‌ نسبت کنتراستی عالی برای تلویزیون فراهم شده است. عدم پشتیبانی از ویژگی Local Dimming ممکن است تا حدی از ایجاد نوردهی برای نمایشگر اختلال ایجاد کند. همچنین در بررسی تخصصی تلویزیون AU8000‌ شاهد عملکردی ضعیف برای ایجاد روشنایی در محتوای SDR و HDR هستیم.

یکنواختی خاکستری تلویزیون در حد متوسط بوده ولی عملکرد یکنواختی مشکی بسیار عالی است. به لطف نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی مناسب این تلویزیون برای تماشای فیلم در محیط‌های تاریک بی‌نظیر است ولی آن‌طور که باید در محیط‌های روشن قابلیت ایجاد روشنایی را برای نمایشگر ندارد. زاویه دید تلویزیون ضعیف است پس برای چیدمان مبل گسترده توصیه نمی‌شود. در حالی که بازتاب نور مناسبی که دارد از نمایش هاله‌های نور جلوگیری می‌کند. در کل نمایش تصویر تلویزیون در حد مناسب است و برای دیدن فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های ورزشی عملکرد مناسبی خواهد داشت.

تماشای فیلم با AU8000

نسبت کنتراست (امتیاز 8.3)

نسبت کنتراست در این تلویزیون بسیار مناسب است و همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم دلیل اصلی این نسبت کنتراست استفاده از پنل VA در تلویزیون است. AU8000 با نسبت کنتراست بی‌نظیری که دارد قادر به نمایش رنگ‌های مشکی در بهترین حالت و با نور عالی است. در واقع نسبت کنتراست در تلویزیون به قدرت نمایشگر برای نوردهی به رنگ‌های سفید و مشکی گفته می‌شود. به طور کلی زمانی که نسبت کنتراست یک تلویزیون مناسب باشد رنگ‌های مشکی در محیط‌های تاریک بسیار واقعی‌تر نمایش داده می‌شوند. نسبت کنتراست این تلویزیون بسیار مناسب است و عملکرد خوبی در ایجاد نسبت کنتراست برای تلویزیون دارد.

ویژگی Local Dimming

با بررسی تلویزیون سامسونگ AU8000‌ متوجه عدم پشتیبانی این تلویزیون از ویژگی Local Dimming شده‌ایم. در واقع عدم پشتیبانی این تلویزیون از ویژگی نوردهی موضعی تا حدی مانع از ایجاد روشنایی یکنواخت روی نمایشگر می‌شود. وظیفه‌ی اصلی ویژگی Local Dimming در ایجاد روشنایی برای تمام قسمت‌های صفحه نمایش به طور یکسان است. با عدم پشتیبانی از این ویژگی در تلویزیون سامسونگ نمی‌توان انتظار داشت روشنایی کافی را در تمام نقاط نمایشگر به طور یکسان داشته باشیم. به همین دلیل تلویزیون برای ایجاد روشنایی یکسان در صفحه نمایش تا حدی ضعیف عمل می‌کند.

اوج روشنایی در محتوای SDR (امتیاز 6.8)

ایجاد روشنایی بالا برای محتوای SDR در تلویزیون سامسونگ مدل AU8000‌ در حد مناسبی است. با اینکه اوج روشنایی در محتوای SDR با اندازه‌ی ایده‌آل تفاوت دارد اما به طور کلی نسبت به مدل پیشین خود یعنی TU8000‌ اوج روشنایی بهتری را برای نمایش محتوای SDR ارائه می‌دهد. اگر دوست دارید از بهترین حالت اوج روشنایی هنگام محتوای SDR بهره‌مند شوید بهترین حالت تصویر برای اوج روشنایی حالت پویا (Dynamic) در تلویزیون سامسونگ است.

اوج روشنایی در محتوای HDR (امتیاز 5.3)

متأسفانه تلویزیون AU8000 عملکرد بسیار ضعیفی در ایجاد اوج روشنایی برای محتوای HDR دارد. این اوج روشنایی ضعیف باعث می‌شود تصاویر HDR با روشنایی کافی روی نمایشگر تلویزیون ظاهر نشوند و در نتیجه جزئیات زیادی از تصاویر را از دست دهید. به همین دلیل است که تلویزیون به خوبی محتوای HDR را روی نمایشگر نشان نمی‌دهد. بهرحال اگر می‌خواهید صفحه نمایش از روشنایی بیشتری در محتوای HDR برخوردار شود می‌توانید ویژگی Contrast Enhancer را در حالت “High” قرار داده و ST.2084 را در حالت “max” تنظیم کنید. با این تنظیمات تصاویر HDR روی نمایشگر تلویزیون تا حدی روشن‌تر به نظر می‌رسند.

در حالت بازی(Game Mode) نیز اوج روشنایی HDR‌ با تغییر خاصی همراه نیست و همان نتیجه را خواهد داشت. اما با تنظیمات زیر می‌توانید اوج روشنایی به نسبت بهتری را از محتوای فیلم برای بازی داشته باشید.

هنگامی که حالت بازی فعال است، Color Gamut را روی حالت “Auto”، تن رنگ(Color Tone) را در حالت “Warm 2” تنظیم کنید. همچنین روشنایی و کنتراست را نیز در میزان حداکثر قرار دهید. به این ترتیب اوج روشنایی مناسب‌تری را در حالت بازی خواهید داشت.

یکنواختی خاکستری تلویزیون AU8000 (امتیاز 7.3)

یکنواختی خاکستری به میزان یکنواختی نمایش رنگ‌ها روی نمایشگر تلویزیون گفته می‌شود. در صورتی که یکنواختی خاکستری در یک تلویزیون خوب باشد قادر به نمایش یک رنگ واحد در تمام نقاط صفحه نمایش با کیفیت یکسان خواهد بود. یکنواختی خاکستری در تلویزیون سامسونگ AU8000‌ در حد مناسب است. نمی‌توان گفت یکنواختی خاکستری تلویزیون عالی است چراکه برخی نواقص در آن به چشم می‌خورد. در برخی نقاط نمایشگر مخصوصاً سمت چپ چندین هاله ایجاد می‌شود که با کمی دقت در تصاویر موجود روی نمایشگر تا حدی مشخص می‌شود. این هاله‌ها در حالت عادی نمایشگر اصلاً به چشم نمی‌خورند؛ تنها در نمایش محتواهای سریع همچون بازی‌های ورزشی تا حدی جلب توجه می‌کنند. علاوه بر این نمایش رنگ‌ها در گوشه‌های اطراف نمایشگر تا حدی تیره‌تر از سایر نقاط مرکزی صفحه نمایش می‌باشد.

یکنواختی مشکی (امتیاز 8.6)

برخلاف یکنواختی خاکستری، یکنواختی مشکی تنها روی نمایش رنگ‌های مشکی تمرکز دارد. یکنواختی مشکی به قدرت نمایش رنگ‌های مشکی روی نمایشگر مربوط می‌شود. تلویزیون سامسونگ مدل AU8000‌ از یکنواختی مشکی عالی برخوردار شده است. با این یکنواختی مشکی مناسب می‌تواند رنگ‌های مشکی را در محیط‌های تاریک در بدون نقص نمایش دهد. هرچند که با بررسی تخصصی AU8000‌ متوجه چندین هاله‌ی کدر در نمایشگر می‌شویم که البته در محتواهای مختلف متفاوت بوده و زیاد هم مشخص نیست. در کل با وجود نقاط روشن در تصاویر تاریک هیچ مورد اذیت کننده‌ای همچون پراکندگی و پخش نور در تلویزیون وجود نخواهد داشت.

زاویه دید (امتیاز 5.9)

این تلویزیون زاویه دید بسیار ضعیفی دارد. یعنی زمانی که از زاویه‌های دو طرف از نمایشگر دور می‌شوید متوجه کاهش روشنایی و افت کیفیت تصاویر خواهید شد. به دلیل زاویه دید ضعیفی که این تلویزیون دارد بهتر است در محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده از آن استفاده نکنید. چراکه اگر از زاویه‌های اطراف به نمایشگر تلویزیون نگاه کنید کیفیت واقعی تصاویر را از دست خواهید داد. تلویزیون AU8000 در زاویه‌ی 38 درجه روشنایی تصویر خود را از دست می‌دهد.

این در حالی است که حداقل زاویه‌ی مناسب برای از دست دادن روشنایی باید بیشتر از 45‌ درجه باشد. پس به نحوی می‌توان گفت تلویزیون روشنایی بسیار کمی را در زاویه‌های اطراف خواهد داشت. دلیل عمده‌ی این زاویه دید نامناسب استفاده از تکنولوژی پنل VA است. پس اگر زاویه دید تلویزیون برایتان مهم است تلویزیون‌هایی با پنل IPS‌ گزینه‌ی بهتری برای خرید خواهند بود. سایر تفاوت‌های پنل IPS و VA را در اینجا می‌توانید ببینید.

بازتاب نور تلویزیون سامسونگ AU8000 (امتیاز 8.3)

تلویزیون سامسونگ در برابر نورهایی که به نمایشگر تلویزیون می‌تابند بسیار عالی عمل می‌کند. در هر صورت نورهایی همچون نور خورشید، نور پنجره و لامپ روی صفحه نمایش تلویزیون‌ها نمایش داده می‌شود. اما در برخی تلویزیون‌ها این نمایش نور تا حدی اذیت کننده است که حواس بیننده را به طور کل پرت می‌کند. در حالی که تلویزیون AU8000 سامسونگ به خوبی می‌تواند بیشتر نوری که به صفحه نمایش می‌تابد را بازتاب دهد و از ایجاد هاله‌های نورانی در اطراف مرکز نور روی نمایشگر جلوگیری کند. این تلویزیون نسبت به مدل پیشین خود یعنی TU8000 پیشرفت فوق العاده‌ای در بازتاب نور داشته است. تفاوت بازتاب نور در تلویزیون AU8000‌ نسبت به TU8000‌ می‌توانید در عکس زیر به وضوح ببینید. پس با این اوصاف اصلاً لازم نیست نگران اذیت شدن چشم به دلیل عملکرد نامناسب در بازتاب نور تلویزیون خود باشید.

مقایسه بازتاب نور AU8000 با TU8000

قبل و بعد کالیبراسیون

کالیبراسیون مجموعه‌ای از تنظیمات است که با انجام دادن تمام آن‌ها تا حد زیادی وضوح و رنگ‌های تلویزیون افزایش می‌یابد. در بررسی تلویزیون سامسونگ AU8000‌ متوجه شده‌ایم که این مدل عملکرد مناسبی را قبل از اعمال تنظیمات کالیبراسیون دارد. همچنین پس از اعمال تنظیمات کیفیت و وضوح آن به مراتب بیشتر هم می‌شود تا عملکردی بی‌نظیر را برایتان به ارمغان آورد. دقت در نمایش رنگ سفید و سایر رنگ‌ها بجز قرمز به میزان فوق العاده‌ای افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که این تلویزیون بازدهی خوبی را هنگام اعمال تنظیمات کالیبراسیون خواهد داشت.

نمایش محتوای مختلف با AU8000

480P (امتیاز 8.0): این تلویزیون سامسونگ قدرتی مناسب برای نمایش محتوای 480P دارد.

720P (امتیاز 8.0): محتوای 720P بدون هیچ مشکلی روی نمایشگر تلویزیون به نمایش گذاشته می‌شوند و هیچ مشکلی برای نمایش این نوع محتوا در تلویزیون وجود نخواهد داشت.

1080P (امتیاز 9.0): تلویزیون سامسونگ نه تنها به خوبی قادر به نمایش محتوای 1080P است بلکه می‌تواند وضوح تصاویر را تا حد نزدیک به 4K افزایش دهد تا کیفیت بهتری از نمایش این نوع محتوا را داشته باشید.

4K (امتیاز 10): بهترین حالت نمایش تصاویر در تلویزیون AU8000 هنگام نمایش محتوای 4K‌ است. تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های تصویر در این تلویزیون بهینه شده‌اند تا بهترین حالت از تماشای تصاویر را برای بیننده به ارمغان آورند.

8K : در این تلویزیون امکان نمایش محتوای 8K‌ وجود ندارد. به طور کلی تنها تلویزیون‌هایی که از محتوای 8K‌ پشتیبانی می‌کنند همان تلویزیون‌های 8K هستند.

وسعت رنگ (امتیاز 7.1)

وسعت رنگ یا همان color gamut به میزان گستردگی رنگ‌هایی اشاره دارد که در تلویزیون به نمایش گذاشته می‌شوند. تلویزیون‌هایی با وسعت رنگ مناسب می‌توانند طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها روی نمایشگر تلویزیون نمایش دهند. تلویزیون سامسونگ AU8000‌ از وسعت رنگ مناسبی برخوردار است. این تلویزیون می‌تواند طیف رنگی گسترده‌ای را پشتیبانی کند اما به قدری گسترده نیست که برای محتوای HDR‌ تغییر خاصی ایجاد کند. با اینکه در محتوای معمولی می‌تواند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را به نمایش بگذارد؛ اما این میزان برای محتواهای HDR قابل توجه نبوده و می‌توان گفت وسعت رنگ زیادی برای این نوع محتوا نخواهد داشت. دقت رنگ‌ در این تلویزیون به لطف کنتراست مناسب در رنگ‌های تیره مناسب است هرچند که در رنگ‌های روشن‌تر به این خوبی عمل نمی‌کند.

گرادیان (امتیاز 8.6)

به قدرت تبدیل یک رنگ تیره به رنگ روشن از یک طیف رنگی به صورت تدریجی را گرادیان می‌نامند. به عنوان مثال اگر یک تلویزیون بتواند رنگ سبز تیره را به طور یکنواخت و تدریجی به رنگ سبز روشن تبدیل کند گرادیان مناسبی خواهد داشت. به این ترتیب تلویزیون قادر است طیف‌های رنگی بیشتری از رنگ سبز را ایجاد کند تا نمایش رنگ بهتری را در صفحه نمایش داشته باشد. تلویزیون AU8000 گرادیان بی‌نظیری دارد. این تلویزیون نسبت به مدل TU8000‌ سال 2020‌ به طور بسیار قابل توجهی پیشرفت داشته است و می‌توان گفت هندلینگ شیب بسیار بهتری دارد. به این ترتیب که هنگام تغییر تدریجی رنگ شیب رنگ‌ها حفظ شده و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. در عکس زیر عملکرد تلویزیون برای ایجاد گرادیان در رنگ‌های مختلف مشخص است.

عملکرد گرادیان در تلویزیون سامسونگ

زمان پاسخگویی (امتیاز 6.9)

در تلویزیون سامسونگ زمان پاسخگویی تقریباً متوسطی وجود دارد. زمان پاسخگویی به مدت زمانی گفته می‌شود که پیکسل‌های تلویزیون تغییر رنگ داشته باشند. به دلیل زمان پاسخگویی متوسط در این تلویزیون ممکن است پشت برخی اشیاء که حرکت سریعی دارند سایه ایجاد شود. این سایه تا حدی باعث کاهش کیفیت تصویر نمایشگر می‌شود. با اینکه سرعت پاسخگویی تلویزیون در 100% محتوا بهتر از مدل قبلی سامسونگ یعنی TU8000‌ است اما در کل عملکرد آن کمی بدتر شده است. به همین دلیل سرعت نمایش تصاویر در تلویزیون AU8000 کمی کندتر از برخی مدل‌های بالاتر خواهد بود. البته در این تلویزیون از ویژگی BFI (Black Frame Insertion) برای کاهش تاری تلویزیون استفاده می‌شود که در حد زیادی مانع از ایجاد تاری و سوسو زدن تصاویر سریع روی نمایشگر می‌شود.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی در تلویزیون سامسونگ AU8000‌ برابر با 60 هرتز است. این تلویزیون با نرخ نوسازی 60‌ هرتز قادر به انتقال داده‌ها در سرعتی مناسب خواهد بود. البته از VRR (Variable Refresh Rate) پشتیبانی نمی‌کند که تا حدی منطقی به نظر می‌رسد. این ویژگی که در برخی از مدل‌های بالاتر از این تلویزیون پشتیبانی می‌شود قادر است نرخ نوسازی دستگاه‌هایی که به تلویزیون متصل می‌کنید را تشخیص دهد. سپس نرخ نوسازی تلویزیون را با دستگاه ورودی به طور خودکار تنظیم کند تا عملکرد بهتری در انتقال داده‌ها داشته باشد. متأسفانه به دلیل عدم پشتیبانی از ویژگی VRR تنها محتواهایی که در این تلویزیون پشتیبانی می‌شوند محتواهایی با نرخ نوسازی 60 هرتز خواهند بود.

تأخیر در ورودی تلویزیون سامسونگ AU8000 (امتیاز 9.6)

تأخیر در ورودی به طور کلی به مدت زمانی گفته می‌شود که تلویزیون می‌تواند محتوای دستگاه‌هایی که به آن متصل است را منتقل کند. تأخیر در ورودی به ویژه برای اتصال به کنسول‌های بازی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در تلویزیون سامسونگ AU8000‌ تأخیر در ورودی تلویزیون در حالت بازی (Game Mode) فوق العاده کم است. این تلویزیون برای انتقال محتوای 1080P‌ در نرخ نوسازی 60 هرتز تنها 10.9 میلی‌ثانیه زمان صرف می‌کند که بسیار کم می‌باشد. اغلب تلویزیون‌ها تنها در حالت بازی از تأخیر در ورودی ناچیز برخوردار هستند و در حالت عادی تأخیر در ورودی زیادی دارند.

این در حالی است که این تلویزیون حتی در زمانی که حالت بازی روشن نیست تأخیر در ورودی برابر با 18 میلی‌ثانیه خواهد داشت. یعنی حتی اگر فراموش کنید حالت بازی را فعال کنید تلویزیون همچنان تأخیر در ورودی کمی برای انتقال اطلاعات ورودی دارد. این یعنی تأخیر در ورودی فوق العاده کم حتی در زمانی که حالت بازی خاموش است. شما می‌توانید برای اتصال به برخی دستگاه‌های دیگر همچون کامپیوتر از آن استفاده کنید. برای استفاده از نمایشگر تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر باید ورودی متصل به تلویزیون را روی حالت “PC” تنظیم کنید.

درگاه‌های ورودی

برای برقراری ارتباط و اتصال به برخی دستگاه‌های خارجی نیازمند درگاه‌های مرتبط روی تلویزیون هستیم. در تلویزیون سامسونگ AU8000‌ برای برقراری ارتباط راحت با سایر دستگاه‌های خارجی ورودی‌های زیر به صورت درگاه در پشت پنل تلویزیون تعبیه شده‌اند :

  • HDMI : 3
  • USB : 2
  • Digital Optical Audio Out : 1
  • Tuner (Cable/Ant) : 1
  • Ethernet : 1
درگاه‌های ورودی تلویزیون AU8000

فرمت‌های صوتی و تصویری تلویزیون AU8000

از فرمت‌هایی که در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد به عن0وان ویژگی‌های ارتقاء دهنده کیفیت در ورودی‌های تلویزیون نیز یاد می‌شود. این فرمت‌ها چه در بخش تصویر و چه در بخش صوتی با افزایش کیفیت همراه خواهند بود و به بیان ساده ارتقاء دهنده‌های کیفیت تصویر و صدا در این تلویزیون محسوب می‌شوند.

تصویری

  • HDR10
  • HDR10+
  • HLG
  • HDMI 2.0 (All HDMI Ports)
  • CEC
  • HDCP 2.2 (All HDMI Ports)
  • Wi-Fi (2.4 GHz, 5 GHz)

صوتی

  • ARC (HDMI 2)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical

کیفیت صدای تلویزیون

در تلویزیون سامسونگ AU8000 از سیستم صوتی با 2 بلندگو برای پخش صدایی 20 وات استفاده می‌شود. این بلندگوها قابلیت پخش صدا در کیفیتی مناسب را دارند. هرچند کیفیت صدای تلویزیون در حد ایده‌آل نیست اما تقریباً‌ مناسب است. همچنین ممکن است قادر به ایجاد صدایی بسیار بلند نباشد و بیس قدرتمند را برای صداهای بلند ایجاد نکند. بهرحال اگر میزان صدای تلویزیون برایتان پاسخگو نبود می‌توانید از ساندبار در کنار تلویزیون استفاده کنید. تلویزیون سامسونگ از فناوری Q-Symphony برای ادغام صدای ساندبار و بخش صوتی تلویزیون بهره گرفته است. این گزینه‌ی جالب به هماهنگ شدن صداها کمک می‌کند تا خروجی صدایی بلندتر، هماهنگ و بدون نقص را به گوش شنونده برساند.

البته پاسخ فرکانسی تلویزیون تا حدی متوسط عمل می‌کند. پاسخ فرکانسی به میزان قدرت تلویزیون برای پخش صداها در همان کیفیتی که در ورود به تلویزیون دارند گفته می‌شود. به دلیل عدم ایجاد بیس صدا و مصنوعی جلوه دادن صدا هنگام فشرده سازی برای صداهای بلند زیاد مناسب نخواهد بود. به همین دلیل است ورودی‌های صدا هنگام پخش ممکن است کیفیت واقعی خود را نداشته باشند.

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

سامسونگ سیستم عامل مخصوص خود یعنی تایزن(TIZEN) را هر سال به‌روزرسانی می‌کند تا امکانات جدیدتر و متنوع‌تری را به کاربران خود عرضه کند. این سیستم عامل در تلویزیون‌های 2021 به نظر می‌رسد که کمی با افزایش سرعت در انجام اعمال روبه‌رو شده و کار با آن روان‌تر خواهد بود. به طور کلی سیستم عامل تایزن به دلیل راحتی کار محبوبیت بسیار زیادی داشته و کاربران بهترین تجربه با استفاده از منوی آن را دارند. امکانات جدید در نسخه‌ی جدید سیستم عامل تایزن فوق العاده کاربردی و متنوع هستند؛ اما در این بخش باید این نکته را متذکر شویم تلویزیون AU8000 از برخی امکانات جدید پشتیبانی نمی‌کند. امکاناتی همچون Multi View که در مدل‌های بالاتر پشتیبانی می‌شوند در این تلویزیون وجود ندارند. ولی در مجموع از ویژگی‌های هوشمند معقول و مناسب بهره‌مند شده است.

رابط کاربری تایزن در تلویزیون سامسونگ AU8000

اپلیکیشن و برنامه (امتیاز 8.5)

بخش فروشگاه محتوا در تلویزیون سامسونگ AU8000 بسیار گسترده بوده و دسترسی کاربران به طیف وسیعی از برنامه‌ها را ایجاد می‌کند. در این تلویزیون می‌توانید به انواع اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها دسترسی داشته باشید و بدون مشکل خاصی نسبت به دانلود اپلیکیشن‌های موردنیازتان اقدام کنید. این تلویزیون پرکاربرد همچنین دسترسی به انواع شبکه‌های آنلاین فیلم همچون Netflix را برایتان مهیا می‌سازد.

دسترسی به دانلود انواع اپلیکیشن

ریموت کنترل تلویزیون AU8000 (امتیاز 8.5)

سامسونگ در برخی از جدیدترین تلویزیون‌های خود از جمله‌ مدل‌های QLED‌ ریموت کنترل سازگار با محیط زیست را ارائه می‌دهد. این ریموت نیازی به باتری ندارد و قابلیت شارژ شدن را دارد. متأسفانه چون تلویزیون AU8000‌ جزو مدل‌های رده‌بالای سامسونگ نیست از تنها از ظاهر جدید ریموت بهره‌مند شده و پنل قابل شارژ جای خود را به باتری‌ها داده است. پس هیچ تغییر در ریموت تلویزیون AU8000 با مدل قبلی وجود ندارد، مگر در ظاهر آن که کمی در برجسته‌تر شده است.

در عملکرد دکمه‌ها تغییر زیادی دیده نمی‌شود. به لطف قابلیت پشتیبانی از دستیارهای صوتی Bixby، Alexa و Google می‌توانید انواع فعالیت‌های تلویزیون را توسط صدای خود در ریموت کنترل سامسونگ کنترل کنید. کنترل صوتی در تلویزیون AU8000 مجموعه‌ی بسیار گسترده‌ای از ویژگی‌های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین دسترسی به سرویس‌های آنلاین فیلم همچون Netflix‌ از طریق ریموت کنترل تلویزیون امکان پذیر خواهد بود.

ریموت کنترل تلویزیون AU8000

دکمه‌ی کنترل تلویزیون

مارک سامسونگ در سمت راست نمایشگر حک شده است. با کمی دقت متوجه یک دکمه‌ی مخفی در زیر مارک سامسونگ می‌شوید. این دکمه امکان خاموش و روشن کردن تلویزیون را برایتان فراهم می‌کند. به علاوه به نگه‌داشتن آن در چند لحظه می‌توانید عملکرد آن را تغییر داده و برای انتخاب گزینه‌هایی موجود در منو از آن استفاده کنید.

دکمه‌ی کنترل تلویزیون 55AU8000

اقلام همراه با تلویزیون

در تلویزیون سامسونگ AU8000 اقلام و لوازم زیر نیز همراه با تلویزیون به دست شما می‌رسند:

اقلام همراه با تلویزیون سامسونگ
  • ریموت کنترل
  • دو عدد باتری AA
  • دفترچه راهنما
  • کابل برق
  • گیره‌هایی برای مدیریت کابل که در بخش طراحی به آن اشاره کردیم

مقایسه تلویزیون AU8000‌ با سایر مدل‌ها

با در نظر گرفتن امتیازاتی که در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ AU8000 کسب شده است می‌توانیم تا حدی موقعیت این تلویزیون نسبت به سایر تلویزیون‌های بازار را بسنجیم. در این بخش این تلویزیون را با تلویزیون‌هایی که تقریباً در یک سطح قرار دارند مقایسه می‌کنیم تا موقعیت تلویزیون AU8000 را نسبت به سایر مدل‌ها در نظر داشته باشیم.

مقایسه تلویزیون AU8000 با TU8000

مقایسه تلویزیون AU8000 با TU8000

تلویزیون AU8000‌ مدل جدید و ارتقاء یافته از تلویزیون TU8000‌ سال 2020 است. این تلویزیون از برخی لحاظ با مدل قبلی خود تفاوت دارد ولی با توجه به اشتراکات فراوانی که دارند نیز امتیازی نزدیک به هم کسب کرده‌اند. تلویزیون AU8000 از بازتاب نور و گرادیان پیشرفته‌تری برخوردار شده در حالی که تلویزیون TU8000‌ یکنواختی مشکی بالاتری دارد. از لحاظ زمان پاسخگویی TU8000‌ عملکرد بهتری دارد اما به خوبی AU8000‌ نمی‌تواند تأخیر در ورودی کم در خارج از حالت بازی را ارائه دهد. درگاه کامپوزیت که در TU8000 موجود بود در تلویزیون AU8000‌ حذف شده است. رابط کاربری تلویزیون AU8000 به دلیل سرعت بهتر در انجام دستورات امتیاز بیشتری را کسب می‌کند. در کل امتیازی که تلویزیون AU8000 کسب کرده برابر با 7.1 و امتیاز TU8000 برابر با 7.0 است. پس برتری AU8000 با تفاوت کمی نسبت به مدل قبلی خود وجود دارد.

مقایسه تلویزیون AU8000 با سونی X80J

مقایسه تلویزیون AU8000 با سونی X80J

تلویزیون X80J یکی از جدیدترین تلویزیون‌های سونی در سال 2021‌ است که جزو رقبای AU8000‌ محسوب می‌شود. تلویزیون AU8000‌ به دلیل استفاده از پنل VA‌ نسبت کنتراست بهتری را دارد و در عوض تلویزیون X80J با پنل IPS زاویه دید گسترده‌تری داشته و کنتراست و یکنواختی مشکی بدی دارد. تلویزیون سونی اوج روشنایی بهتری دارد و گرادیان آن قوی‌تر است ولی به دلیل نسبت کنتراست پایینی که دارد همچون AU8000 عملکرد نامناسبی برای نمایش محتوای HDR دارد. زمان پاسخگویی X80J‌ کمی بهتر است ولی در کل عملکرد این دو تلویزیون برای بازی در یک حد خواهد بود. در کل به دلیل کیفیت تصویر بهتر تلویزیون AU8000 مدلی بهتر از X80J بوده و امتیاز بالاتری را کسب می‌کند.

مقایسه تلویزیون AU8000 با ال‌جی NANO90

مقایسه تلویزیون AU8000 با ال‌جی NANO90

تلویزیون NANO90 جزو جدیدترین تلویزیون‌های ال‌جی در سال 2021‌ می‌باشد که نسبت به مدل NANO90‌ سال 2020 تغییرات بسیار زیادی داشته است. در مقایسه با تلویزیون AU8000 از پنل IPS استفاده کرده که نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی ضعیفی را برای تلویزیون ال‌جی به دنبال دارد. با اینکه زاویه دید تلویزیون NANO90 بهتر از AU8000‌ است؛ اما آن هم زیاد چنگی به دل نمی‌زند. اوج روشنایی تلویزیون ال‌جی با اختلاف زیادی از مدل AU8000 بهتر است و قادر به ایجاد روشنایی بسیار مناسب برای هر نوع محتوایی خواهد بود.

در کل در برخی موارد همچون کنتراست و یکنواختی مشکی می‌توان گفت تلویزیون AU8000 کیفیت تصویر مناسب‌تری دارد. اما وجه تمایزی که باعث برتری NANO90 شده امکانات گیمینگ است. زمان پاسخگویی بهتر، نرخ نوسازی 120 هرتز و پشتیبانی از جدیدترین ویژگی‌های گیمینگ همچون HDMI 2.1 باعث شده تلویزیون NANO90 گزینه‌ای بسیار مناسب برای بازی‌های ویدیویی باشد. به همین دلیل تلویزیون NANO90 با اختلاف کمی بهتر از AU8000‌ است.

آیا تلویزیون AU8000‌ گزینه‌ی مناسبی برای خرید است؟؟

با نقد و بررسی مشخصات کامل از تلویزیون سامسونگ AU8000 در پایان تنها یک سؤال رایج باقی می‌ماند؛ آیا این تلویزیون برای خرید مناسب است؟

خرید تلویزیون سامسونگ AU8000

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله تلویزیون AU8000 یک تلویزیون بسیار مناسب برای خرید است. درست است که امتیاز بسیار بالایی ندارد اما در حد یک تلویزیون میان‌رده عالی عمل می‌کند. این تلویزیون 4K با داشتن کیفیت تصویری مناسب، نسبت کنتراست و بازتاب نور مناسب تصاویر را به زیبایی روی نمایشگر تلویزیون به نمایش می‌گذارد. هرچند که تلویزیون سامسونگ از روشنایی ایده‌آل برای نمایش محتوای SDR و HDR برخوردار نیست اما در کل کیفیت تصویری مناسب برای دیدن فیلم دارد. البته زاویه دید محدود آن ممکن است برای چیدمان مبل گسترده عملکرد خوبی نداشته باشد.

این تلویزیون امکانات گیمینگ گسترده‌ای ندارد پس برای بازی‌های ویدیویی و اتصال به کنسول‌های بازی پیشنهاد نمی‌شود. عملکرد تلویزیون در زمینه‌ی امکانات هوشمند بسیار قابل توجه بوده و امکانات هوشمند و ویژه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قیمت تلویزیون سامسونگ AU8000 به نسبت امکاناتی که عرضه می‌کند بسیار مناسب است و در رده‌ی تلویزیون‌هایی با قیمت معقول قرار می‌گیرد. پس اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی بابت تلویزیون‌های بالارده همچون OLED و QLED بپردازید، این تلویزیون جزو گزینه‌های عالی برای خرید خواهد بود.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

یک نظر

  1. سلام میشه بررسی تلویزیون au9000 سامسونگ را قرار بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *