نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q90R

سامسونگ Q90R یک تلویزیون 4K با کیفیت تصویر چشمگیر است. این دستگاه دارای نسبت کنتراست بومی بالا، پشتیبانی از تاریکی موضعی و یکنواختی عالی سیاه است که به تلویزیون اجازه می‌دهد سیاهی‌های عمیقی را در یک اتاق تاریک ارائه دهد. این تلویزیون می‌تواند در حالت SDR و HDR بسیار روشن باشد و دارای طیف گسترده‌ای از رنگ است که به شما امکان می‌دهد محتوای HDR را پر از رنگ‌های واضح و جزئیات تصاویر برجسته مشاهده کنید. اگرچه دستگاه دارای پنل VA است، به لطف فناوری ‘Ultra View Angle’، زاویه دید آن مناسب است. هندلینگ حرکت بسیار عالی است و تاخیر کم در ورودی برای تجربه بازی هیجان انگیز را دارد. علاوه بر این، دارای سرعت تجدید 120Hz است و از FreeSync برای کاهش گسستگی صفحه پشتیبانی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون Q90R
امتیاز کلی:
کنتراست 8.4
تاریکی موضعی (Local Dimming) 8.0
حداکثر روشنایی SDR 8.0
حداکثر روشنایی HDR 8.0
زاویه دید 6.9
یکنواختی رنگ مشکی 8.9
بازتاب نور 9.5
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.5
لرزش و سوسو 9.9
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 8.4
برنامه‌های تلویزیون 8.5
محتوای ورزشی 8.5
بازی‌های ویدیویی 8.7
فیلم‌های HDR 8.4
بازی‌های HDR 8.6
مانیتور PC 8.6

حداکثر روشنایی عالی در SDR و HDR.

تاخیر ورودی فوق العاده و پشتیبانی FreeSync.

هندلینگ حرکت چشمگیر

مقداری مشکل یکنواختی خاکستری در لبه‌ها.

استفاده ترکیبی از Q90R (امتیاز 8.5)

سامسونگ Q90R یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها به شمار می‌آید. این مدل تجربه HDR عالی را با رنگ‌های پر جنب و جوش و جزئیات تصاویر برجسته به شما ارائه می‌دهد. البته این تلویزیون محتوای با وضوح پایین‌تر مانند: گیرنده دیجیتال یا محتوای ورزشی را بدون هیچ مشکلی با کیفیت مطلوب ارائه می‌دهد. این مدل تاخیر ورودی فوق‌العاده کم برای بازی دارد و از FreeSync برای یک تجربه بازی تقریباً بدون گسستگی پشتیبانی می‌کند. این مدل همچنین تلویزیون خوبی برای استفاده به عنوان مانیتور است زیرا می‌تواند کروما 4: 4: 4 را به درستی نمایش دهد.

نمایش فیلم (امتیاز 8.4)

Samsung Q90R یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم است. این مدل به لطف نسبت کنتراست بالای بومی و تاریکی موضعی، می‌تواند سیاهی یکنواخت و عمیق را در یک اتاق تاریک به نمایش بگذارد. حرکت واضح است و تلویزیون می‌تواند بدون توجه به منبع سیگنال، لرزش در 24p را حذف کند.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.5)

Q90R یک تلویزیون عالی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی به حساب می‌آید. دستگاه از روشنایی بالایی برخوردار است و می‌تواند بازتاب‌های یک اتاق روشن را به خوبی مدیریت کند. فناوری “زاویه دید فوق العاده” به شما امکان می‌دهد که در زوایای مختلف اتاق به تماشای تلویزیون بپردازید و از دقت تصویر آن لذت ببرید، بنابراین می‌توانید در حین تماشای نمایش تلویزیونی مورد علاقه خود، بدون از دست دادن دقت تصویر، به اطراف اتاق بروید.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.5)

Q90R یک تلویزیون ایده آل برای تماشای برنامه‌های ورزشی است. این دستگاه برای هر اتاقی مناسب می‌باشد، زیرا بسیار روشن می‌شود و می‌تواند بازتاب‌های خوبی داشته باشد. تلویزیون محتوای پر سرعت را با کمترین میزان دنباله تاری نمایش می‌دهد و هنگام مشاهده از طرفین، تصویر دقیق باقی می‌ماند، بنابراین می‌توانید بازی مورد علاقه خود را در یک اتاق گسترده با یک گروه از دوستان تماشا کنید. سرانجام، به لطف یکنواختی خاکستری مناسب، زمینه بازی عاری از سایه‌های تیره و آزار دهنده می‌باشد.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.7)

Q90R یک تلویزیون مناسب و مرغوب برای بازی‌های ویدیویی است. تاخیر ورودی درآن بسیار کم است، که باعث می‌شود دستگاه عملکرد مطلوبی را ارائه دهد. تلویزیون Q90R از زمان پاسخگویی سریع برخوردار است و یک تصویر واضح با کمترین دنباله تاری نمایان می‌سازد. این مدل نرم افزار FreeSync را برای تجربه بازی تقریباً بدون گسستگی پشتیبانی می‌کند و حتی می‌تواند بازی‌هایی با کیفیت پایین را بدون افزایش تاخیر ورودی، درون یابی کند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.4)

Q90R یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم‌های HDR است. این مدل می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ را به نمایش بگذارد، رنگ‌های غنی و پر جنب و جوش را به شما نشان دهد و برای جداسازی جزئیات تصاویر کوچک بسیار روشن است. این تلویزیون با تاریکی موضعی و آرایش کامل، از کنتراست فوق‌العاده ای برای تولید رنگ سیاه عمیق برخوردار است. این مدل می‌تواند یک انتخاب بی نظیر برای مشاهده برنامه‌های مورد علاقه‌تان در یک اتاق تاریک باشد.

بازی HDR (امتیاز 8.6)

Q90R Samsung یک تلویزیون ایده آل برای پخش بازی‌های HDR است. با تاخیر کم ورودی در حالت HDR از پاسخگویی سریعی برخوردار است و در عین حال می‌تواند محتوای HDR را به طرز چشمگیری نمایش دهد. محتوای HDR مملو از رنگ‌های غنی و جزئیات تصویر است که به لطف وسعت رنگ گسترده و درخشندگی عالی HDR در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد.

مانیتور کامپیوتر(امتیاز 8.6)

برای استفاده به عنوان مانیتور می‌توانید تلویزیون Q90R را مورد استفاده قرار دهید. این مدل تاخیر ورودی بسیار کمی دارد تا تجربه کار با دسک‌تاپ را برای شما به ارمغان آورد. این تلویزیون می‌تواند کروما مناسب 4: 4: 4 را به نمایش بگذارد که برای وضوح متن عالی است. تلویزیون Q90R دارای پشتیبانی از معمول‌ترین‌ رزولوشن‌ها می‌باشد و هیچ خطر ماندگاری دائمی تصویر با پنل VA را ایجاد نمی‌کند.

وضعیت بازار سامسونگ Q90R

سامسونگ Q90R یک تلویزیون QLED با کیفیت بالا است. این مدل پرچمدار 4K سامسونگ است، دقیقاً مدلی پایین‌تر از 8K سامسونگ Q900R می‌باشد. این مدل جایگزین Q9FN سامسونگ سال گذشته است. Q90R با سایر مدل‌های 4K رده بالا مانند: ال‌جی C9، سونی A9G یا ویزیو P Series Quantum 2019 قابل مقایسه است.

طراحی

استایل (امتیاز 9.5)

سامسونگ Q90R از طراحی عالی برخوردار است. دستگاه دارای فریم‌های بسیار نازک از هر طرف است و پایه آن یک قطعه فلزی ساده و محکم می‌باشد که به خوبی موجب ثبات تلویزیون شده است. ورودی‌های تلویزیون در یک واحد جداگانه به نام جعبه One Connect (وان کانکت) قرار گرفته‌اند و از طریق یک کابل منفرد متصل می‌شوند.

پایه‌ی تلویزیون Q90R

پایه سامسونگ Q90R فلزی و بسیار محکم است. این پایه تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند و اجازه تکان خوردن زیادی را نمی‌دهد.

نمای پشتی

قسمت پشت تلویزیون ساده است. این قسمت از پلاستیک ساخته شده و دارای یک بافت مرتفع است.

از آنجا که بیشتر لوازم الکترونیکی در جعبه One Connect قرار دارند، فقط یک کابل واحد وجود دارد که وان کانکت را به تلویزیون وصل می‌کند. شیارهایی در امتداد پایه و پشت تلویزیون وجود دارد که به عنوان مدیریت کابل عمل می‌کنند.

فریم اطراف نمایشگر

فریم Q90 بسیار نازک و خوب به نظر می‌رسد.

ضخامت

سامسونگ Q90 بسیار نازک است و اگر آن را بر روی دیواری نصب کنید زیاد برجسته نمی‌باشد.

کیفیت ساخت (امتیاز 9.5)

کیفیت ساخت تلویزیون سامسونگ بسیار عالی می‌باشد. تلویزیون از بدنه محکمی بهره می‌برد و مجهز به پایه فلزی بسیار سنگین است. هیچ شکاف آشکاری در ساخت و ساز بدنه وجود ندارد و مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 8.4)


Q90R از نسبت کنتراست بسیار خوبی برخوردار است. کنتراست این مدل پایین‌تر از اکثر تلویزیون‌های دارای پنل VA است، این امر به دلیل وجود لایه تلویزیون ‘Ultra View Angle’ می‌باشد که باعث بهبود زاویه دید با عارضه پایین آوردن نسبت کنتراست می‌شود. با این حال، هنگام روشن شدن تاریکی موضعی، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

تاریکی موضعی تلویزیون با استفاده از منوی تنظیمات عادی کاملاً غیرفعال نیست. برای اندازه گیری نسبت کنتراست بومی، مجبور شدیم PC Mode Dimming (حالت تاریکی رایانه شخصی) را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس همزمان PC Mode (حالت رایانه شخصی)* و Game Mode (حالت بازی) را فعال کنیم.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 8.0)

Q90 از ویژگی تاریک موضعی بسیار خوبی برخوردار است. درز نور بسیار کمی وجود دارد، لبه‌های اشیاء روشن را کمرنگ می‌کند و باعث ایجاد جلوه‌ای از رنگ آمیزی می‌شود، همچنین جزئیات تصویر کوچک مانند: ستاره‌ها را از بین می‌برد. در حالت بازی، تاریکی موضعی به همان سرعت به تغییرات در یک صحنه واکنش نمی‌دهد و منجر به درز نور بیشتر می‌شود.

تاریکی موضعی نمی‌تواند کاملاً غیرفعال شود. حتی هنگام تنظیم روی “Low” می‌تواند باعث حواس پرتی شود. اگر غالباً با زیرنویس به تماشای تلویزیون می‌پردازید، می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 9.0)

بروزرسانی 08/02/2019: ما Q90R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم، و میزان حداکثر روشنایی SDR کمی افزایش یافته است.

حداکثر درخشندگی SDR عالی است. جزئیات تصویر در صحنه‌های تاریک بسیار روشن است و روشنایی کلی تلویزیون می‌تواند به راحتی در اتاق‌های روشن با تابش خیره کننده مقابله کند.

ما اندازه گیری‌های خود را بعد از کالیبراسیون با حالت تصویر تنظیم شده بر روی “فیلم”، تنظیم تاریکی موضعی روی “High”، و تنظیم “Auto Motion Plus” (حالت خودکار) روی ” خاموش ” انجام دادیم و نور پس زمینه را روی” حداکثر ” تنظیم کردیم. تنظیمات مختلف ممکن است تصویری روشن‌تر ایجاد کند. تنظیماتی که میزان روشنایی نور پس زمینه را کنترل می‌کند، Backlight (نور پس زمینه) نام دارد.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 9.0)

سامسونگ Q90 از حداکثر روشنایی HDR عالی برخوردار است. این تلویزیون می‌تواند هنگام نمایش محتوای HDR، جزئیات تصویر روشن بسیار خوبی را ارائه دهد.

ما اندازه گیری‌های خود را بدون هیچ گونه کالیبراسیون انجام دادیم، حالت تصویر روی “فیلم”، تاریکی موضعی روی “High”، و Auto Motion Plus روی “خاموش” انجام شد، که این نیز تنظیمات پیشنهادی ماست. ممکن است برخی از تنظیمات، تصویری روشن‌تر ایجاد کنند. به عنوان مثال: تلویزیون در حالت تصویر “پویا” می‌تواند روشن‌تر شود اما دقت تصویر پایین می‌آید.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.3)

Q90R از یکنواختی رنگ خاکستری مناسبی برخوردار است. در گوشه و کنار و لبه‌های صفحه نمایش نقاشی‌هایی وجود دارد، اما مرکز بسیار یکنواخت است و هیچ اثری از صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) دیده نمی‌شود، البته یکنواختی در صحنه‌های تاریک به طور قابل توجهی بهتر است. هنگام نمایش محتوای خاکستری، مانند فیلم‌های سیاه و سفید، رنگ آبی ملایمی وجود دارد.

زاویه دید (امتیاز 6.9)

Q90 دارای زاویه دید مناسبی است. با حرکت از مرکز، تصویر برای زوایای وسیع‌تر دقیق می‌ماند. کنتراست نسبتاً ثابت می‌ماند و این مانع از بی کیفیت شدن تصویر می‌شود.

پانل‌های VA معمولاً از زاویه دید ضعیف برخوردار هستند، اما Q90 دارای یک لایه نوری است که سامسونگ آن را “زاویه دید فوق العاده” می‌نامد، که زاویه دید را با عارضه نسبت کنتراست پایین‌تر بهبود می‌بخشد.

تاریکی موضعی تلویزیون با استفاده از منوی تنظیمات عادی کاملاً غیرفعال نمی‌شود. بنابراین برای اندازه گیری زاویه دید سبک، مجبور شدیم PC Mode Dimming (حالت تاریکی رایانه شخصی) را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس همزمان PC Mode و Game Mode را فعال کنیم که در نهایت به ما امکان اندازه گیری با تاریکی موضعی (خاموش) را می‌دهند.

یکنواختی سیاه (امتیاز 8.9)

یکنواختی سیاه عالی است. درز نور کمی در تصویر وجود دارد که با پخش محتوای عادی زیاد به چشم نمی‌خورد، مگر اینکه صحنه‌ای بسیار تاریک را در یک اتاق تاریک تماشا کنید. تاریکی موضعی در بعضی از صحنه‌های بسیار تاریک، یکنواختی سیاه را تقریباً کامل می‌کند.

تاریکی موضعی تلویزیون با استفاده از منوی تنظیمات عادی کاملاً غیرفعال نیست. درست مانند سایر اندازه گیری‌ها، برای اندازه گیری یکنواختی سیاه بومی، مجبور شدیم PC Mode Dimming را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس همزمان PC Mode و Game Mode را فعال کنیم که به ما این امکان را می‌دهد که تاریکی موضعی را خاموش کنیم.

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.5)

هندلینگ بازتاب این دستگاه عالی است. پایانه براق نور را به خوبی پخش می‌کند، اما دستگاه دارای لایه “زاویه دید فوق العاده” می‌باشد که موجب “بازتاب غیرمستقیم” نسبتا زیاد می‌شود و نور را در سطح خود پراکنده می‌کند. این نور‌ها بازتاب رنگین کمان مانند را در سراسر صفحه ایجاد می‌کند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.1)

قبل از کالیبراسیون، دقت رنگ مناسب است. با وجود رنگ و سایه خاکستری نادرست حالت تصویر ‘Movie’ بهترین نتیجه را می‌دهد. با تنظیم دمای رنگ بر روی “گرم 2″، دمای رنگی بسیار گرمتر از هدف 6500k ماست، در نتیجه رنگ مایل به زرد و قرمز است. گاما منحنی هدف را به خوبی دنبال می‌کند، بنابراین اکثر صحنه‌ها با درخشندگی صحیح ظاهر می‌شوند.

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

دقت رنگ پس از کالیبراسیون عالی است. تعادل رنگ سفید و گاما تقریباً کامل می‌شود و نادرستی‌های باقی مانده با چشم دیده نمی‌شوند. تلویزیون عملکردی برای کالیبراسیون خودکار دارد، اما هنوز به یک رنگ سنج و نرم افزار تخصصی نیاز دارد.

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای دیجیتالی قدیمی‌تر، 480P خوب به نظر می‌رسد، بدون آنکه مصنوعات ظاهری بیش از حد داشته باشد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

پردازش محتوای 720p مانند گیرنده دیجیتالی یا کنسول‌های قدیمی‌تر خوب به نظر می‌رسد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

پردازش و ارائه محتوای 1080p مانند بلو-ری Blu-ray یا کنسول‌های بازی خوب به نظر می‌رسد. تصویر واضح است و هیچ مشکلی ندارد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K بسیار عالی به نظر می‌رسد و کاملاً نمایش داده می‌شود.

ورودی 8K (امتیاز 0)

Q90R نمی‌تواند سیگنال 8K را نشان دهد.

پیکسل‌ها

متأسفانه لایه نوری تلویزیون “Ultra View Angle” باعث می‌شود که پیکسل‌ها به وضوح مشاهده نشوند. ما همین مسئله را در عکس پیکسل Q900R مشاهده کردیم.

وسعت رنگ (امتیاز 8.3)

Q90R دارای طیف گسترده‌ای رنگ با وسعت چشمگیر است. البته این امکان وجود دارد که لایه “Ultra View Angle” (زاویه دید فوق العاده) تلویزیون باعث کاهش پوشش آن شود. ‘فیلم’ EOTF کمی روشن‌تر از محرک ورودی است تا زمانی که شروع به چرخیدن در نزدیکی حداکثر روشنایی تلویزیون کند. در حالت بازی، منحنی PQ نسبتاً به حالت “فیلم” شباهت دارد، اما در محرک ورودی پایین‌تر، برخی از صحنه‌ها ممکن است خیلی کم رنگ به نظر برسند.

اگر HDR را بسیار کم‌ رنگ می‌بینید، می‌توانید با تنظیم روشنایی روی “5”، و Contrast Enhancer (تقویت کننده کنتراست) روی “High” تصویر را روشن‌‌تر کنید.

بروزرسانی 2014/04/23: در بررسی Q9FN، مشاهده کردیم که برای زیر ساخت‌های HDR با وضوح پایین‌تر (مانند 1000 نیت)، تلویزیون صحنه‌هایی تولید می‌کند که روشن‌تر از آنچه در نظر گرفته شده هستند. ما تاکنون قطعه فریم 1000 نیت را برای این تلویزیون اندازه گیری نکرده‌ایم اما انتظار داریم که شبیه به Q9FN باشد.

حجم رنگ (امتیاز 7.9)

Q90 سامسونگ دارای حجم رنگی بسیار خوبی با پوشش مناسب از فضای رنگی DCI P3 و پوشش مناسب از Rec 2020 می‌باشد. مانند اکثر تلویزیون‌های LED، این مدل می‌تواند رنگ‌های روشن و تیره‌ای را در بیشتر بخش‌های خود تولید کند، اما نمی‌تواند صحنه رنگ آبی خیلی روشنی پخش نماید.

این عملکرد تقریباً نزدیک است اما به نسبت QLED‌های سطح بالای سال گذشته خوب نیست. این موضوع به احتمال زیاد نتیجه عدم برخورداری از رنگ گسترده در مقایسه با Q9FN و Q8FN سال گذشته است.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 8.1)

عملکرد گرادیان دستگاه عالی است. نواربندی‌های بسیار کمی در خاکستری‌های تیره‌تر و در رنگ سبز متوسط قابل مشاهده است. تنظیم نمای واضح دیجیتال روی “خودکار” می‌تواند اکثر قسمتهای نوار بندی را از بین ببرد اما می‌تواند منجر به از بین رفتن جزئیات خوب نیز شود.

متأسفانه، در حین آزمایش، تاریکی موضعی تلویزیون (که نمی‌توان آن را غیرفعال کرد) در تست گرادیان ما دخالت کرده، با دستکاری داده‌ها آن‌ها را کمی بدتر از حد ممکن جلوه می‌دهد. با این حال، اگرچه کاملاً دقیق نیست، نمره همچنان در همان میزان حد تصور ذهنی ما قرار دارد. البته ما با Q900R همین مشکل را در پیشتر داشتیم.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

خطری برای حفظ موقت تصویر در این مدل وجود ندارد.

خطر ماندگاری دائمی تصویر (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل‌های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون مانده است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگوی (امتیاز 8.5)

Q90 زمان پاسخ عالی دارد. فقط یک رد تاری بسیار کوچک در پشت اشیاء در حال حرکت سریع وجود دارد، اما پرش بیش از حد در انتقال 0-20٪ موجود است که باعث ایجاد برخی آثار با کیفیت در صحنه‌های تاریک می‌شود.

عدم سوسو‌زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.9)

این تلویزیون از ویژگی تاریکی PWM برای کم نور شدن نور پس زمینه استفاده می‌کند. سوسو زدن همیشه وجود دارد اما در روشنایی پایین شدیدتر می‌شود. با این حال، از آنجا که فرکانس سوسو زدن 960Hz است بسیاری از مردم آن را نمی‌بینند.

ما تلویزیون را در حالت فیلم با ویژگی حرکت خودکار غیرفعال آزمایش کردیم. با این حال، در حالت “فیلم”، اگر حالت خودکار حرکت را به صورت “سفارشی” یا “خودکار” تنظیم کنید، سرعت سوسو زدن به 120 هرتز تغییر می‌کند. در حالت‌های “استاندارد” و “بازی”، سوسو زدن همیشه در 120Hz باقی می‌ماند.

درج فریم سیاه (امتیاز 10)

Q90R از ویژگی عالی درج فریم مشکی برخوردار است که به طبیعی بودن تصویر کمک می‌کند. همانطور که در لرزش تصویر توضیح داده شده است، تنظیم ویژگی حرکت خودکار بر روی “سفارشی”، سوسو زدن را به 120 هرتز تغییر می‌دهد. اگر نمی‌خواهید هیچ ویژگی نرم کننده تصویر اضافه کنید باید Blur Reduction و Judder Reduction را روی ‘0 قرار دهید. اگر LED Clear Motion (حرکت واضح ال‌ای‌دی‌)را فعال کنید، سوسو زدن به 60Hz تغییر می‌کند.

در حالت ‘Game’، فرکانس سوسو زدن همیشه 120Hz است و فعال کردن LED Clear Motion در Game Motion Plus (اضافه کردن حرکت بازی) فرکانس سوسو زدن را به 60Hz تغییر می‌دهد.

درون یابی حرکتی Q90R

Q90 می‌تواند محتوا را تا 120 فریم بر ثانیه درون‌یابی کند. برای فعال کردن درون‌یابی حرکتی باید Auto Motion Plus (اضافه کردن حرکت خودکار) را روی “Custom” (سفارشی) دستی تنظیم کنید. کاهش تاری تنها روی محتوای فریم بالا (به عنوان مثال 60 فریم در ثانیه) تاثیر می‌گذارد. کاهش لرزش شدید بر محتوای نرخ فریم پایین (مثل 30 فریم در ثانیه) تاثیر می‌گذارد. برای به دست آوردن بهترین نتایج ممکن شما باید لغزنده‌ها را به دلخواه خود تنظیم کنید. برای تست خود، هر دو را روی حداکثر نگه داشتیم. درون یابی حرکتی خوب به نظر می‌رسد اگرچه بعضی مواقع مصنوعات ظاهری قابل مشاهده است. هنگامی که این عمل بسیار شدید می‌شود، تلویزیون درون‌یابی را متوقف می‌کند.

در حالت ‘Game’، یک گزینه Game Motion Plus وجود دارد که، با این حال خوب به نظر نمی‌رسد، اما تاخیر ورودی بسیار کمتری را به آن اضافه می‌کند.

توجه: وقتی Auto Motion Plus فعال است، سوسو زدن تلویزیون به 120Hz تغییر می‌کند، همانطور که در متن Flicker (سوسو زدن آزادانه) Free توضیح داده شده است.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 6.7)

با توجه به زمان پاسخگویی بسیار سریع Q90، محتوای فریم پایین در مدت زمان طولانی‌تری روی صفحه نمایش داده می‌شود که می‌تواند باعث پرش تصویر شود. اگر پرش تصویر شما را خسته می‌کند، می‌توانید با فعال کردن درون یابی حرکت یا ویژگی فریم سیاه اختیاری آن را کاهش دهید.

لرزش در 24p (امتیاز10)

سامسونگ Q90R می‌تواند لرزش را از هر منبعی خارج کند. برای حذف لرزش (در صورت عدم تمایل به درون یابی حرکتی)، Auto Motion Plus را روی “Custom-سفارشی” و Blur Reduction –کاهنده بلور و کاهنده لرزش -Judder Reduction را روی “0” قرار دهید.

توجه: وقتی Auto Motion Plus فعال است، سوسو زدن تلویزیون به 120Hz تغییر می‌کند.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 9.4)

بروزرسانی 12/17/2019: هنگام آزمایش تلویزیون با سازگاری G-SYNC دچار مشکل شدیم. ما این عیب را اصلاح کرده‌ایم و تلویزیون‌های سامسونگ و ال‌جی 2019 را دوباره آزمایش کرده‌ایم و دریافتیم که سامسونگ Q90R به درستی از درایورهای فعلی Adaptive Sync NVIDIA پشتیبانی نمی‌کند.

بروزرسانی 08/02/2019: 4K @ 120Hz اکنون در حالت “بازی” به درستی کار می‌کند. تلویزیون دیگر فریم را دچار پرش نمی‌کند. ما هنوز نمی توانیم دامنه 4K VRR را به درستی آزمایش کنیم، زیرا PC FreeSync ما از 4k @ 120Hz پشتیبانی نمی‌کند.

Q90 از نرخ تازه سازی متغیر FreeSync پشتیبانی می‌کند تا گسستگی صفحه را هنگام بازی روی Xbox One یا رایانه شخصی با کارت گرافیک AMD کاهش دهد. متأسفانه، این کار با درایورهای Adaptive Sync NVIDIA کار نمی‌کند.

ما تلویزیون را در حالت “بازی” آزمایش کردیم و برای بدست آوردن وسیع‌ترین محدوده ممکن از مجموعه FreeSync در “Ultimate_نهایی” استفاده کردیم.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.7)

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل مجدداً مورد آزمایش قرار داده‌ایم و کمی تاخیر ورودی در سطح صفحه کاهش یافته است. ما همچنین توانستیم تاخیر ورودی 4K @ 120Hz را آزمایش کنیم 4K @ 120Hz اکنون به درستی در حالت “بازی” کار می‌کند. تلویزیون دیگر فریم را دچار پرش نمی‌کند.

تاخیر ورودی دستگاه فوق‌العاده است. برای بدست آوردن کمترین تاخیر در ورودی، باید تلویزیون را روی “حالت بازی” تنظیم کنید، حتی اگر در “حالت PC” قرار دارید. Chroma 4: 4: 4 فقط در حالت “PC” نشان داده می‌شود.

Q90 دارای تاخیر ورودی کم با قابلیت جابجایی فعال است. در منوی تنظیمات Game Motion Plus (حرکت در حالت بازی)، وقتی نوار لغزنده Blur Reduction-کاهنده بلور افزایش می‌یابد، تلویزیون تا 60 فریم در ثانیه درون‌یابی می‌کند، همچنین تاخیر ورودی را کمی افزایش می‌دهد، اگرچه هنوز خیلی کم است. اگر لغزنده Blur Reduction بیشتر و بیشتر شود، تلویزیون سپس 120 فریم در ثانیه درون یابی می‌کند و تاخیر ورودی را کمی تا 22.7 میلی‌‌ثانیه افزایش می‌دهد، که هنوز هم برای گیمرهای معمولی کم است.

اگر می‌خواهید یک تأخیر ورودی حتی پایین‌تر برای بازی داشته باشید، Q90T سامسونگ را بررسی کنید.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 9.6)

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و اکنون دستگاه قادر به نمایش 4K @ 120Hz در HDMI 4 بدون فریم کردن تصاویر است.

Q90R از رایج ترین رزولوشن‌ها و نرخ‌های تازه سازی پشتیبانی می‌کند. بیشتر سیگنال‌های پهنای باند بالا برای ورود به پورت مورد نیاز به Input Signal Plus نیاز دارند. Input Signal Plus (اضافه سازی ورودی سیگنال) نام جدید HDMI UHD Color است.

تلویزیون می‌تواند chroma 4: 4: 4 یا RGB را به درستی در تمام رزلوشن‌های پشتیبانی شده به جز در 1440p @ 120Hz نمایش دهد. برای نمایش صحیح chroma 4: 4: 4 باید برچسب ورودی را روی “PC” تنظیم کنید.

همه‌ی ورودی‌ها

HDMI: 4

USB: 3

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

تنظیم کننده (کابل/آنتن): 1

اترنت: 1

وان کانکت تلویزیون Q90R

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

HDR10+: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1,2,3,4)

HDCP 2.2: دارد

پشتیبانی از Wi-Fi : دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

ما نمی‌توانیم دستگاه را برای HDMI 2.1 تست کنیم زیرا هیچ راهی برای ارسال سیگنال 4K @ 120Hz @ 4: 4: 4 نداریم. هنگامی که منبع HDMI 2.1 برای خرید در دسترس ما باشد مجدداً تلاش خواهیم کرد.

گذرگاه صوتی

متأسفانه، این تلویزیون از DTS یا EARC پشتیبانی نمی‌کند. این مدل احتمالاً از پشتیبان Atmos با ضعف از منابع Dolby Digital Plus –دالبی دیجیتال پلاس، از جمله برنامه بومی Netflix-نتفلیکس پشتیبانی می‌کند.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.7)

پاسخ فرکانسی سامسونگ Q90R مناسب است. بدنه خوبی برای صدای باس وجود دارد اما برای تولید صدای با کیفیت کافی نیست. پاسخ بالاتر از LFE تلویزیون بسیار متعادل است و می‌تواند دیالوگ‌های واضحی را ارائه دهد. همچنین، می‌تواند صدای نسبتا بلندی را تولید کند، اما ممکن است برای محیط‌های بزرگ یا پر سر و صدا به اندازه کافی بلند نباشد.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 7.4)

عملکرد اعوجاج این دستگاه مناسب است. میزان کلی اعوجاج تولید شده در حد مناسبی است. همچنین، در بارگیری‌های سنگین‌تر THD نیز زیاد نمی‌باشد.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

سیستم عامل Tizen-تایزن سامسونگ یک بستر عالی دارد که بصری و کاربر پسند است.

گاهی اوقات هنگامی که ورودی را از “PC” به چیز دیگری تغییر می‌دهید، گوشه‌های صفحه به دلیل بزرگ بودن قطع می‌شوند. البته می‌توانید فقط با حرکت به قسمت تنظیمات اندازه این مشکل را به راحتی برطرف کنید.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

متأسفانه در صفحه اصلی و همچنین در فروشگاه اپلیکیشن تبلیغات و محتوای پیشنهادی وجود دارد و امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ برنامه‌های زیادی برای انتخاب دارد. برنامه‌ها خوب اجرا می‌شوند، اگرچه همیشه خیلی روان نیستند.

سیستم عامل تایزن

کنترل از راه دور (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل ساده و بسیار شبیه به ریموتی است که با سایر QLED‌ های سامسونگ نوع رده بالا همراه است. میانبرهایی برای سرویس‌های پخش مانند Netflix، Prime Video و Hulu وجود دارد، اما می‌توانید از طریق منوی اصلی تلویزیون به بسیاری موارد دیگر دسترسی پیدا کنید. همچنین یک میکروفون یکپارچه برای کنترل صدا از طریق Bixby، دستیار دیجیتال سامسونگ وجود دارد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تلویزیون را کنترل کنید، اطلاعاتی مانند زمان یا آب و هوا را بخواهید و محتوا را جستجو کنید. با این حال، مشخص نیست که کدام برنامه‌ها از جستجوی صوتی پشتیبانی می‌کنند. جستجوی صوتی در Netflix عملی نمی‌شود، اما در YouTube انجام می‌شود. سرانجام، ویژگی OneRemote سامسونگ به ریموت اجازه می‌دهد تا سایر دستگاه‌ها را کنترل کند، حتی اگر آنها از HDMI CEC پشتیبانی نکنند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

کنترل‌های تلویزیون در قسمت زیرین قرار دارند. صفحه کلید به شما امکان می‌دهد کانال، میزان صدا و ورودی را تغییر دهید. همچنین می‌توانید به منوی تنظیمات و منوی اصلی دسترسی پیدا کنید، به این معنی که بدون ریموت می‌توانید همه کارها را انجام دهید.

اگر می‌خواهید منوی Home را در حالی که در یک برنامه هستید، راه اندازی کنید، دکمه مرکز را فشار داده و نگه دارید. انجام همان عمل همچنین منوی Home را می‌بندد.

دکمه های زیر تلویزیون Q90R

محتوای درون جعبه

کتابچه راهنما

باتری

ریموت کنترل از راه دور

راهنمای کابل (قوس آبی) برای کمک به کابل One Connect برای دور زدن گوشه‌ها

یک جعبه اتصال

کابل برق جعبه One Connect

یک کابل اتصال

متفرقه

مصرف برق: 78 ولت

مصرف برق (حداکثر): 262 وات

سیستم عامل 1060

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما نسخه 65 اینچ Q90R را آزمایش کردیم. در اکثر موارد، ما انتظار داریم که بررسی ما برای نسخه 75 اینچ (75Q90R) و نسخه 82 اینچ (82Q90R) و مدل 55 اینچ نیز در اروپا معتبر باشد که انتظار داریم به جز در تاریکی موضعی مشابه عمل کنند.

در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

Samsung Q90R یک تلویزیون عالی است که عملکرد بسیار خوبی را در هر استفاده‌ای ارائه می‌دهد. این تلویزیون برای اتاقی با روشنایی بالا می‌تواند گزینه ایده آلی باشد.

Q90R در مقایسه با سایر تلویزیون
چپ بالا ویزیو کوانتوم PQ65-F1، چپ پایین سامسونگ 55Q70R، وسط سامسونگ 65Q90R، سمت راست سامسونگ 65Q9FN، راست پایین ال‌جی 55B8

سامسونگ Q80R QLED

سامسونگ Q90R و سامسونگ Q80R عملکرد بسیار مشابهی دارند. سامسونگ Q90R زمان واکنش کمی سریعتر دارد که ممکن است برخی از علاقه مندان هنگام تماشای ورزش متوجه آن شوند. همچنین، Q90R به دلیل تعداد بیشتر مناطق تاریکی موضعی نسبت به Q80R، در تاریکی موضعی مؤثرتر عمل می‌کند. اگرچه واحد تست Q90R ما یک نوع بزرگتر بود، اما ما انتظار داریم که این در مورد انواع اندازه‌های Q80R صدق کند. همه تفاوتهای دیگر عمدتاً در طراحی است. Q90R دارای یک جعبه One Connect است و از براکت مخصوص سامسونگ no-gap پشتیبانی می‌کند، و پایه آن نیز کوچکتر است.

ال‌جی C9 OLED


سامسونگ Q90R و ال‌جی C9 از انواع مختلف پنل استفاده می‌کنند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. C9 در اتاق تاریک بسیار بهتر به نظر میرسد، زیرا پنل OLED نسبت کنتراست تقریبا بی نهایت و یکنواختی سیاه تقریبا عالی را ارائه می‌دهد. Q90R به طور قابل ملاحظه‌ای روشن‌تر است و میزان روشنایی آن به همان اندازه با محتوای متفاوت (ABL) تغییر نمی‌کند. C9 از یکنواختی خاکستری و زاویه دید بهتر برخوردار است. C9 در هنگام قرار گرفتن در معرض تصاویر استاتیک خطر ماندگاری تصویر دائمی دارد، اما Q90R چنین خطری ندارد.

سامسونگ Q70R QLED

Samsung Q90R QLED از سامسونگ Q70R بهتر است. Q90R از پشتیبانی تاریکی موضعی، اما نسبت کنتراست کمی پایین‌تر برخوردار است، بنابراین عملکرد اتاق تاریک تقریباً برابر است. Q90R می‌تواند روشن‌تر شود و بازتاب‌های بهتری داشته باشد، بنابراین اگر اتاق بسیار روشنی دارید، این مدل مناسب‌تر است. Q90R به لطف زمان پاسخگویی سریع، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد که خبر خوبی برای هواداران ورزش است. سرانجام، Q90R شامل فناوری “زاویه دید فوق العاده” است که زاویه دید را بهبود می‌بخشد و به قیمت از دست رفتن کنتراست برای آن تمام می‌شود، به همین دلیل Q70R در این تست عملکرد بهتری دارد.

سامسونگ Q60R QLED

سامسونگ Q90R QLED بسیار بهتر از Q60R QLED است. Q90R بسیار عالی‌تر به نظر می‌رسد، از ویژگی تاریکی موضعی با آرایش کامل برخوردار است، می‌تواند بسیار روشن‌تر شود، خصوصاً برای محتوای HDR، دارای زاویه دید وسیع‌تر، طیف رنگ گسترده‌تر و کارکرد حرکتی بهتر است و در به حداقل رساندن بازتاب‌ها بسیار بهتر است. از طرف دیگر، Q60 رنگ‌های بسیار دقیق‌تری در حالت پیش فرض دارد.

ویژگی تلویزیون Q90R تلویزیون Q80R تلویزیون C9 تلویزیون X9500G
طراحی 9.5 8.8 9.3 8.5
کیفیت تصویر 8.3 8.3 8.6 8.3
زمان پاسخگویی 8.5 8.2 9.8 8.3
ورودی‌ها 8.8 8.8 9.0 8.3
کیفیت صدا 6.9 7.2 7.1 7.1
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.2 8.1
نمایش فیلم 8.4 8.5 9.3 8.4
برنامه‌های تلویزیون 8.5 8.5 8.3 8.4
محتوای ورزشی 8.5 8.4 8.6 8.1
بازی‌های ویدیویی 8.7 8.6 9.0 7.9
فیلم‌های HDR 8.4 8.3 8.8 8.3
بازی‌های HDR 8.6 8.5 8.7 7.8
مانیتور PC 8.6 8.5 8.7 8.0

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *