نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q80R

سامسونگ Q80R یک تلویزیون LED 4k عالی و دارای کیفیت تصویر چشمگیری است. این مدل به لطف نسبت کنتراست بالای بومی، یکنواختی سیاه عالی و همچنین پشتیبانی از تاریکی موضعی بسیار خوب، سیاهی‌هایعمیق را ارائه می‌دهد. این تلویزیون بسیار روشن و دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌هاست که محتوای HDR را با رنگ‌های غنی و جزئیات برجسته تصویر ارائه می‌دهد. زوایای این مدل علی رغم اینکه تلویزیون دارای پانل VA است، به لطف فناوری “زاویه دید فوق العاده”، زاویه دید مناسبی دارد. این تلویزیون دارای هندلینگ قابل ملاحظه‌ای است و حرکات آن واضح و کمترین میزان تاری را ایجاد می‌کند. این مدل تاخیر در ورودی بسیار کمی ‌دارد و از FreeSync برای حرکت مداوم در حین بازی نیز پشتیبانی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون Q80R
امتیاز کلی:
کنتراست 8.4
تاریکی موضعی (Local Dimming) 8.0
حداکثر روشنایی SDR 8.8
حداکثر روشنایی HDR 8.5
زاویه دید 5.1
یکنواختی رنگ مشکی 8.7
بازتاب نور 9.4
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.2
لرزش و سوسو 7.1
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 7.0
برنامه‌های تلویزیونی 7.6
محتوای ورزشی 7.8
بازی‌های ویدیویی 7.1
فیلم‌های HDR 7.1
بازی‌های HDR 8.3
مانیتور PC 8.6

تاخیر ورودی بسیار کم و ویژگی‌های عالی در بازی.

هندلینگ عالی.

+در SDR و HDR بسیار روشن است.

کمی ‌مشکل در یکنواختی خاکستری در لبه‌ها وجود دارد.

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.5)

سامسونگ Q80R یک تلویزیون عالی برای استفاده ترکیبی است. این دستگاه در اتاق تاریک، فیلم‌ها و محتوای HDR و همچنین در یک اتاق روشن برنامه‌های ورزشی یا تلویزیونی، را به خوبی نمایش می‌دهد. این مدل دارای زمان پاسخگویی سریع، تأخیر کم در ورودی است و از برخی ویژگی‌های بازی پیشرفته پشتیبانی می‌کند، که گیمرها را خوشحال می‌سازد. برای استفاده از این ویژگی‌ها مهم نیست که در کنسول یا رایانه شخصی بازی کنید.

فیلم (امتیاز 8.5)

Q80R یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم است. این مدل رنگ‌های مشکی عمیق و یکنواخت تولید می‌کند که باعث افزایش کیفیت تصویر در یک اتاق تاریک می‌شود. این دستگاه می‌تواند لرزش 24P را از هر منبعی حذف کند و از ویژگی‌های دورن یابی حرکتی اختیاری برای طرفداران جلوه نرم کردن تصویر(opera soap effect) برخوردار است که در صورت تمایل به حذف پرش تصویر در فیلم‌ها نیز مفید خواهد بود.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.5)

Q80R یک تلویزیون فوق العاده برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. اگر در طول روز برنامه‌ها را تماشا می‌کنید، تصویر این دستگاه می‌تواند واقعاً روشن شده و در انتقال بازتاب‌ها کار خارق العاده‌ای انجام دهد، بنابراین برای هر اتاق روشنی مناسب است. اگرچه بیشتر تلویزیون‌های پانل VA از زاویه دید خوبی برخوردار نیستند، اما ویژگی “زاویه دید فوق‌العاده” به آن زاویه دید مناسبی را می‌‌بخشد، بنابراین تمام خانواده شما بدون از دست دادن دقت بیش از حد تصویر قادر به نشستن در اطراف تلویزیون و لذت بردن از نمایش مورد علاقه خود هستند.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.4)

Q80R برای تماشای ورزش بسیار عالی است. این تلویزیون بسیار روشن و دارای قابلیت بازتاب قابل توجهی است، بنابراین می‌توانید آن را در یک اتاق روشن با چراغ‌ها یا پنجره‌های زیاد قرار دهید و هنوز هم از یک تصویرعالی لذت ببرید. این مدل زمان پاسخگویی بسیار سریعی دارد، بنابراین عملکرد سریع واضح به نظر می‌رسد و تصویر برای زاویه دید گسترده‌تر دقیق باقی می‌ماند. این دستگاه برای تماشای بازی‌های بزرگ با گروهی از دوستان عالی است. سرانجام، تلویزیون از یکنواختی عالی و مناسبی برخوردار است که تجربه تماشای برنامه ورزشی شما را خراب نمی‌کند.

بازی‌های ویدئویی (امتیاز 8.6)

این تلویزیون برای بازی‌های ویدیویی خارق‌العاده است. تاخیر در ورودی بسیار کم و تلویزیون تقریباً بلافاصله به اقدامات شما پاسخ می‌دهد. زمان پاسخگویی سریع حرکت واضح را ارائه می‌دهد و تلویزیون مجهز به وسایل بازی است. این مدل از برنامه FreeSync برای بازی‌های تقریباً بدون گسستگی، تاخیر کم در ورودی با درون یابی حرکتی، و یک حالت راحت خودکار با سرعت کم پشتیبانی می‌کند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.3)

Q80R تجربه تماشای فیلم HDR عالی را ارائه می‌دهد. نسبت کنتراست بالا، یکنواختی عالی رنگ سیاه و تاریکی موضعی باعث ایجاد سیاهی‌های عمیق در اتاق تاریک می‌شود که قرار است HDR دیده شود. این دستگاه طیف گسترده‌ای از رنگ و میزان بالای حداکثر روشنایی HDR، محتوای HDR را با رنگ‌های غنی و واضح و نکات برجسته ارائه می‌دهد.

بازی HDR (امتیاز 8.5)

Samsung Q80R تلویزیون قابل ملاحظه‌ای برای پخش بازی‌های HDR است. این مدل دارای تاخیر در ورودی بسیار کم در HDR است و بلافاصله به اقدامات شما پاسخ می‌دهد. بازی‌های HDR به لطف طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و حداکثر روشنایی عالی HDR، به طرز چشمگیری مناسب، پر از رنگ‌های واضح و جزئیات کوچک تصویر برجسته و روشن نمایش داده می‌شوند.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.5)

Q80R یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. این مدل تاخیر ورودی بسیار کمی‌ دارد و فوراً به اقدامات شما واکنش نشان می‌دهد. زمان پاسخگویی بسیار سریع است و بنابراین فقط یک دنباله تاری مبهم از محتوای سریع دستگاه حرکت می‌کند. این مدل می‌تواند کروم مناسب 4: 4: 4 را به نمایش بگذارد و همچنین دارای زاویه دید مناسبی باشد که هنگام نشستن نزدیک، تصویر یکنواختی را در لبه‌ها ارائه می‌دهد. به عنوان پانل VA، به نظر می‌رسد این تلویزیون در برابر حفظ موقت تصویر یا سوختگی دائمی‌ مصون بماند.

موقعیت بازار

سامسونگ Q80R یک تلویزیون پرفروش است، و جایگزینی برای مدل محبوب 2018 یعنی Q8FN می‌باشد. این مدل بین سامسونگ Q90R و سامسونگ Q70R در ترکیب سامسونگ 2019 قرار دارد. رقبای اصلی Q80R در سال 2019 سونی Z9F ،ال‌جی SM9500 و Vizio P Series Quantum 2019 هستند .

طراحی

استایل (امتیاز 9.0)

طراحی سامسونگ Q80R بسیار عالی است. بدنه آن بسیار شبیه به Q70R است، اما فریم فلزی و پایه ایستاده متفاوت هستند. این پایه پشتیبانی خوبی از تلویزیون می‌کند و قسمت پشتی پاها توخالی است تا مسیری را برای هدایت کابل فراهم کند. با این حال، تلویزیون هنگام حرکت دادن، به طور قابل توجهی بیشتر از Q70R می‌چرخد. Q80R یک تلویزیون بسیار نازک است و اگر تصمیم به نصب آن بر روی دیوار گرفتید خیلی خسته نمی‌شوید. متأسفانه، این مدل برای نصب بر روی دیوار از براکت مخصوص no-gap سامسونگ پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل نمی‌تواند به دیوار کامل بچسبد. کیفیت ساخت عالی است و شما نباید مشکلی با آن داشته باشید.

پایه تلویزیون سامسونگ

پایه

پایه تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند اما اگر به تلویزیون ضربه بزنید یا آن را حرکت دهید، نمی‌تواند مانع از تکان خوردن آن شود. پایه فضای زیادی را اشغال می‌کند، اما به اندازه تلویزیون گسترده نیست.

نمای پشتی

قسمت پشتی Q80R تقریباً با Q70R و Q8FN یکسان است. هدایت کابل یا از طریق پایه‌های توخالی یا از طریق پشته‌های کف تلویزیون در هنگام نصب بر روی دیوار امکان پذیر است.

متأسفانه، وقتی تلویزیون بر روی دیوار نصب شده است، ورودی‌ها به سختی در دسترس هستند.

نمای پشتی تلویزیون سامسونگ Q80R

فریم اطراف نمایشگر

فریم تلویزیون بسیار زیبا به نظر می‌رسند و گودی آن‌ها بسیار نازک است. فریم از جنس فلز بوده و رنگ آن‌ها از رنگ Q70R کمی سبک‌تر است.

ضخامت Q80R

تلویزیون فقط کمی ضخیم تر از Q8FN است. این مدل کاملاً یکنواخت است و در هنگام نصب روی دیوار ضخامت آن چندان به چشم نمی‌خورد. متأسفانه، هیچ پشتیبانی از براکت دیواری no-gap همانند Q90R وجود ندارد.

ضخامت تلویزیون سامسونگ Q80R

کیفیت ساخت (امتیاز 8.5)

این دستگاه دارای کیفیت ساخت عالی، مشابه Q70R است. تلویزیون احساس استحکام را به شما القا می‌کند، اما کمی ‌روی پایه‌ها حرکت دارد، اگرچه این مسئله نباید مشکلی ایجاد کند.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 8.4)

سامسونگ Q80R از نسبت کنتراست بومی ‌بسیار خوبی برخوردار است. هرچند که از بیشتر تلویزیون‌های دارای پنل VA پایین‌تر است. این امر به دلیل لایه «زاویه دید فوق العاده» تلویزیون است که زاویه دید را با ویژگی نسبت کنتراست بهبود می‌بخشد. این مدل بسیار شبیه سامسونگ Q90R و Q900R است. نسبت کنتراست بومی ‌این تلویزیون از تلویزیون‌های دیگری که تست کرده‌ایم که از فن آوری تقویت زاویه دید مشابه پشتیبانی می‌کنند، کمی ‌بهتر است.

متأسفانه درست مانند Q70R و Q90R، تاریکی موضعی تلویزیون در منوی تنظیمات عادی کاملاً غیرفعال نمی‌شود. برای اندازه گیری نسبت کنتراست بومی‌، مجبور شدیم PC Mode Dimming (تاریکی موضعی کامپیوتر) را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس همزمان (حالت pc) PC Mode و Game Mode(حالت بازی) را فعال کنیم.

تاریکی موضعی (امتیاز 8.0)

Q80R از تاریکی موضعی بسیار خوبی برخوردار است. تاریکی موضعی آن بهتر از Q70R و مشابه Q9FN است. متأسفانه، اشیاء کوچک به خوبی کمرنگ نمی‌شوند، اما هنگامی ‌که نورهای برجسته روشن در سراسر صفحه نمایش حرکت می‌کنند، انتقال خوبی از یک منطقه کم نور به منطقه دیگر رخ می‌دهد. هنگام مشاهده از طرفین، ممکن است متوجه درز نور خاصی شوید.

وقتی زیرنویس‌هایی روی صفحه نمایش وجود دارد، ممکن است تغییرات روشنایی قابل توجهی در صحنه مشاهده شود. این برای تلویزیون‌های سامسونگ با ویژگی تاریکی موضعی طبیعی است.

شما نمی‌توانید ویژگی تاریکی موضعی را از طریق منوهای معمولی در تلویزیون غیرفعال کنید. برای این آزمایشات تاریکی موضعی روی “High” قرار گرفت.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.8)

به‌روزرسانی 08/02/2019: Q80R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و میزان حداکثر روشنایی SDR کمی ‌افزایش یافته ‌است. ما اندازه گیری‌ها و آمار خود را به روز کردیم.

تلویزیون از روشنایی بسیار خوبی برخوردار است و برای اتاق روشن مناسب است، زیرا به راحتی می‌تواند با تابش خیره کننده در اتاق مبارزه کند. سامسونگ Q80R به اندازه Q90R روشن نیست، اما در صحنه‌های واقعی و در اندازه‌های بزرگتر پنجره، کمی‌روشن‌تر از Q8FN است. Q8FN در نقاط برجسته کوچکتر(هایلایت‌ها) روشن‌تر است.

ما میزان حداکثر روشنایی را بعد از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر ‘Movie’ و رنگ Warm 2 ‘، با تنظیم تاریکی موضعی روی “High” و گاما روی “2.2” اندازه گیری کردیم. ما از این تنظیمات استفاده می‌کنیم زیرا آنها دقیق‌ترین تصویر را نشان می‌دهند و این میزان حداکثر روشنایی است که می‌توانید با این تنظیمات بدست آورید.

اگر به دقت تصویر اهمیتی نمی‌دهید، می‌توانید سطح روشنایی بالاتری را بدست آورید. ما در پنجره 10٪ خود توانستیم به حدود 1250 نیت برسیم که حداقل 10 ثانیه طول بکشد تا ABL تصویر را کم رنگ کند.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 8.8)

به‌روزرسانی 08/02/2019: ما Q80R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و میزان حداکثر روشنایی HDR کمی ‌افزایش یافته است. ما اندازه گیری‌ها و آمار خود را به روز کردیم.

حداکثر روشنایی HDR، بهتر از Q8FN، اما به خوبی Q90R نیست. 80Q محتوای HDR را با جزئیات کوچک تصویر برجسته تر نمایش می‌دهد.

ما حداکثر روشنایی را قبل از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر “فیلم” و رنگ “گرم 2″، با تنظیم تاریکی موضعی روی “High” اندازه گیری کردیم. ما از این تنظیمات استفاده می‌کنیم، زیرا آنها دقیق‌ترین تصویر ممکن را نشان می‌دهند و این حداکثر روشنایی است که می‌توانید با این تنظیمات بدست آورید.

اگر به دقت تصویر اهمیتی نمی‌دهید، می‌توانید سطح روشنایی بالاتری را بدست آورید. ما قبل از اینکه ABL تصویر را کم رنگ کند، می‌توانستیم به لحظه‌ای در حدود 1650 نقطه در پنجره 10٪ برسیم.

یکنواختی خاکستری (امتیاز 7.3)

یکنواختی خاکستری این مدل ظریف است. Q80R در اطراف لبه‌های صفحه کمی تاریک‌تر می‌شود و حتی در گوشه‌ها نیز بیشتر می‌شود. یک اثر صفحه کثیف (Dirty Sreen) جزئی وجود دارد که ممکن است در صحنه‌های با اشیاء در حال حرکت پرت شود، اما بیشتر افراد متوجه آن نمی‌شوند.

هیچ مشکلی در قسمت یکنواختی در صحنه‌های تاریک وجود ندارد.

زاویه دید (امتیاز 7.0)

تلویزیون دارای زاویه دید مناسبی است. هنگام مشاهده خارج از مرکز، تصویر در زوایای وسیع دقیق می‌ماند. این ویژگی عملکردی است که بیشتر در پنل‌های IPS مشاهده می‌شود، معمولاً در پانل‌های VA مانند این تلویزیون موجود نیست. دقیقاً مانند Q90R، دارای لایه جدید “Ultra View Angle” است که زاویه دید را با نرخ نسبت کنتراست بومی ‌بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد که فناوری “زاویه دید فوق العاده” مانند فناوری X-Wide Angle که در Sony Z9F سونی وجود دارد، کار می‌کند .

ما بعد از کالیبراسیون، اندازه گیری‌های رنگی خود را، با استفاده از ” حالت تصویر ” فیلم و تنظیم تاریکی موضعی روی “کم”انجام دادیم. متأسفانه، تاریکی موضعی تلویزیون با استفاده از منوی تنظیمات معمولی کاملاً غیرفعال نمی‌شود. به منظور اندازه‌گیری میزان روشنایی، PC Mode Dimming را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کردیم و سپس همزمان PC Mode و Game Mode را فعال کردیم .

ما برخی از نوار‌های مورب عجیب را وقتی به صفحه نمایش از بالا و سمت چپ صفحه نگاه می‌کنید مشاهده کردیم. این مورد از فاصله‌های‌ دورتر قابل توجه نیست. ما فرض می‌کنیم که این به دلیل وجود لایه نوری است، اما در تلویزیون‌های دیگر ما (Q90R ،Q900R یا Z9F ) که از این فناوری استفاده می‌کنند، قابل توجه نیست. این اولین تلویزیون 55 اینچی است که ما آزمایش کرده‌ایم که از این لایه نوری استفاده می‌کند، بنابراین ما مطمئن نیستیم که لایه‌ی موجود در این اندازه تلویزیون ارتباطی با نوارهای مورد نظر ما داشته باشد.

یکنواختی سیاه (امتیاز 8.7)

سامسونگ Q80R از یکنواختی عالی در رنگ مشکی برخوردار است و این یک بهبود نسبت به Q8FN است. در اطراف صلیب مرکزی درز نور وجود دارد و نشت برخی از نورهای پس زمینه در تصویر یکنواخت سیاه موجود است، اما اکثر مردم با مشاهده محتوای عادی متوجه این موضوع نمی‌شوند. یکنواختی با فعال کردن تاریکی موضعی بهبود می‌یابد، زیرا نور پس زمینه کمتری قابل مشاهده است، اما هنوز هم کمی ‌نور در اطراف صلیب میانی وجود دارد.

ویژگی تاریکی موضعی تلویزیون را نمی‌توان در منوی تنظیمات عادی کاملاً غیرفعال کرد. برای آزمایش یکنواختی سیاه و سفید بومی، ما به غیر فعال کردن حالت تاریکی PC و سپس فعال کردن حالت PC و حالت بازی در همان زمان، که تاریکی موضعی را غیر فعال می‌کند نیاز داریم.

یکنواختی سیاه (امتیاز 8.7)

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.4)

این مدل دارای انعکاس فوق‌العاده‌ای است. این تلویزیون در هر اتاق با تعداد زیادی از پنجره‌ها یا چراغ‌ها عملکرد خوبی خواهد داشت و شما در کل حواستان زیاد از بازتاب تصویر پرت نخواهد شد. لایه “زاویه دید فوق العاده”، نور را متفاوت از اکثر تلویزیون‌ها پخش می‌کند، و در عوض، بازتاب را در سراسر صفحه پخش می‌کند. این امر ممکن است باعث ایجاد برخی بازتاب‌های رنگین کمانی شکل در صفحه شود.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.7)

دقت رنگ قبل از کالیبراسیون این مدل مناسب است. بیشتر رنگ‌ها باید همانطور که قرار است ظاهر شوند، اگرچه ممکن است نادرستی وجود داشته باشد. منحنی گاما بالاتر از هدف 2.2 است، بنابراین اکثر صحنه‌ها تاریک تر از حد ممکن هستند. درجه حرارت رنگ گرمتر از مقدار مورد انتظار 6500K است، به این معنی که بیشتر رنگ‌ها رنگ قرمز / زرد رنگی به خود می‌گیرند. این موضوع بیشتر با رنگ آبی مورد توجه قرار می‌گیرد که نادرست‌ترین رنگ قبل از کالیبراسیون است.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.7)

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

10/31/2019: متأسفانه، به نظر می‌رسد Q80R با عملکرد خودکار کالیبراسیون سازگار نیست.

Q80R دقت عالی پس از کالیبراسیون دارد. تعادل رنگ سفید dE تقریباً کامل است، و رنگ dE آنقدر کم است که بیشتر فقط به کمک رنگ‌سنج، نادرستی‌های باقی‌مانده را تشخیص می‌دهند. گاما به خوبی منحنی را ردیابی می‌کند، و درجه حرارت رنگ بسیار نزدیک به هدف 6500K است.

 پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای دیجیتالی قدیمی‌تر، مانند 480p خوب به نظر می‌رسد، هیچ گونه اثری آشکار در مصنوعی کردن ظاهری تصویر و شارپ کردن تصویر وجود ندارد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p، مانند گیرنده دیجیتال، از کیفیت بالایی برخوردار است. هیچ اثری از نرم کننده بیش از اندازه تصویر و مصنوعی جلوه دادن آن وجود ندارد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

به روزرسانی محتوای 1080p مانند Blu-ray یا کنسول‌های بازی خوب به نظر می‌رسد. تصویر شفاف است و هیچ مشکل واضحی وجود ندارد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی ‌4K کاملاً نمایش داده می‌شود و عالی به نظر می‌رسد.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این مدل یک تلویزیون 4K است که از محتوای 8K پشتیبانی نمی‌کند.

پیکسل‌ها

متأسفانه لایه نوری ” زاویه فوق العاده مشاهده ” تلویزیون باعث می‌شود که پیکسل‌ها به وضوح مشاهده نشوند. ما در تصویر پیکسلی Q90R همین مسئله را داشتیم. همچنین می‌توانید این تصویر را با تصویر لایه “X-Wide Angle” از سونی Z9F مقایسه کنید .

وسعت رنگ (امتیاز 8.2)

تلویزیون 55 اینچی Q80R می‌تواند یک طیف گسترده‌ای از رنگ را به نمایش بگذارد، اما وسعت رنگ آن به اندازه Q8FN خوب نیست و فقط کمی ‌بهتر از Q70R است .

“فیلم” EOTF در سطح بالاتری از محرک، کمی روشن‌تر است تا زمانی که شروع به خاموش شدن در نزدیکی حداکثر روشنایی تلویزیون کند. در حالت «بازی»، EOTF همانند بسیار شبیه به حالت «فیلم» است.

حجم رنگ (امتیاز 7.6)

حجم رنگ این تلویزیون مناسب است، اما در Q8FN بسیار بهتر است. این دستگاه به لطف نسبت کنتراست کم، قادر به نمایش رنگ‌های عمیق و اشباع شده است. این مدل نمی‌تواند برخی از رنگ‌های سرد روشن‌تر را، که برای اکثر تلویزیون‌های LED طبیعی است به نمایش بگذارد.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.9)

شیب Q80R خوب است. بعضی از نواربندی‌های ظریف در همه سایه‌های تیره مخصوصاً در سبزی‌های تیره و خاکستری‌ها قابل توجه است. با این حال، در محتوای عادی بسیار سخت است که متوجه آن شوید. اگر نواربندی شما را آزار می‌دهد، Digital Clean View را روی “Auto” تنظیم کنید که بخش اعظم آن را حذف می‌کند. متأسفانه، این ویژگی می‌تواند باعث از بین رفتن برخی از جزئیات لازم در صحنه‌های خاص شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

در سامسونگ Q80R هیچگونه نگهداری موقت تصویر وجود ندارد.

خطر ماندگاری دائمی تصویر (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل‌های VA حفظ تصویر دائمی ‌را تجربه کنند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون مانده است.

حرکت – جنبش


زمان پاسخگویی (امتیاز 8.2)

زمان پاسخگویی در سامسونگ Q80R عالی است گیمرها از حرکت واضح در این تلویزیون که نسبت به مدل Q8FN ارتقا یافته است قدردانی می‌کنند. متأسفانه در انتقال 0-20٪ و 0-80٪ تغییرات بیش از حدی وجود دارد که این امر بر حرکت در صحنه‌های تاریک تأثیر می‌گذارد.

برای این آزمایش، ویژگی Local Dimming (تاریکی موضعی) را خاموش کردیم تا بتوانیم نتیجه مداوم تری داشته باشیم. تاریکی موضعی بر زمان پاسخ تأثیر نمی‌گذارد.

 زمان پاسخگویی (امتیاز 8.2)

عدم سوسو‌زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.9)

Q80R از تاریکی PWM برای کم نور شدن نور پس زمینه استفاده می‌کند. فرکانس لرزش فقط در زمانی که تلویزیون در حالت فیلم است و Auto Motion Plus غیرفعال است در 960 هرتز است. فرکانس سوسو زدن به محض تنظیم خودکار حرکت بر روی “سفارشی” یا “خودکار” حتی اگر در حالت “فیلم” باقی بمانید، به 120 هرتز تغییر می‌کند. در حالت‌های استاندارد، Dynamic ،PC، بازی یا در حالت‌های “طبیعی”، سوسوزدن مشابه Q90R و Q70R و همیشه با سرعت 120Hz است.

درج فریم سیاه (امتیاز 10)

تلویزیون از ویژگی‌های عالی درج فریم مشکی برخوردار است. این مدل می‌تواند فرکانس سوسو‌زدن را به حداقل 60Hz کاهش دهد تا به تردی تصویر کمک کند. این میزان فرکانس روشنایی تصویر را کاهش می‌دهد، و لرزش 60 هرتز می‌تواند برای برخی از افراد آزار دهنده باشد.

فقط فعال کردن Auto Motion Plus، لرزش را به طور خودکار روی 120 هرتز تنظیم می‌کند. تنظیم روشن کردن حرکت LED بر روی “روشن”، بیش تر اوقات فرکانس سوسو زدن را به 60 هرتز کاهش می‌دهد.

وقتی در حالت «بازی» هستید، فرکانس لرزیدن همیشه 120Hz است. اگر LED Clear Motion را در Game (اضافه کردن حرکت بازی) Motion Plus فعال کنید، فرکانس لرزش را به 60 هرتز تغییر می‌دهد و تصویر را حتی واضح‌تر جلوه می‌دهد.

درون یابی حرکتی

سامسونگ Q80R می‌تواند محتوای فریم پایین‌تر را تا 120 فریم بر ثانیه درون‌یابی کند. برای فعال کردن درون یابی حرکتی، باید Auto Motion Plus را فعال کرده و کشویی‌های موجود را تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که، مانند بسیاری از تلویزیون‌های سامسونگ، به سادگی با تنظیم کردن خودکار حرکت بر روی”سفارشی”، لرزش نور پس زمینه را به 120 هرتز تغییر می‌دهد.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 7.1)

با توجه به زمان پاسخ بسیار سریع Q80R، محتوای فریم پایین مانند فیلم‌ها، برای مدت زمان طولانی‌تری روی صفحه قرار می‌گیرد که باعث پرش تصویر می‌شود. اگر این مسئله شما را آزار دهد، درون یابی حرکتی یا ویژگی درج فریم سیاه اختیاری می‌تواند به شما کمک کند.

لرزش در 24p (امتیاز10)

سامسونگ Q80R می‌تواند لرزش را از هر منبعی خارج کند.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 8.2)

به‌روزرسانی 12/17/2019: مشکل در راهی که ما برای سازگاری G-SYNC با تلویزیون آزمایش می‌کردیم، کشف شد. ولی ما این عیب را اصلاح کرده‌ایم و تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی 2019 را دوباره آزمایش کرده‌ایم و دریافتیم که Q80R با درایورهای فعلی Adaptive Sync NVIDIA به درستی کار نمی‌کند.

این تلویزیون دارای سرعت تعویض فریم‌ها در 120 هرتز است و مانند همه تلویزیون‌های برتر سامسونگ از سال 2018 از فن آوری نرخ تجدید متغیر FreeSync پشتیبانی می‌کند. می‌تواند تجربه بازی تقریباً عاری از گسستگی به شرط داشتن کارت AMD سازگار یا Xbox One را به شما ارائه دهد. 1440p و 1080p محدوده VRR بسیار خوبی دارند. با این حال در 4K، دامنه از 4K باریک تر است، زیرا تلویزیون تنها از 4K @ 60Hz پشتیبانی می‌کند.

ما تلویزیون را در حالت ‘Game’ و بدون درون یابی حرکتی یا هرگونه تنظیم پردازش بازی آزمایش کردیم و FreeSync را روی ‘Ultimate’ تنظیم کردیم تا وسیع‌ترین محدوده ممکن را بدست آوریم.

اگر FreeSync در یک دستگاه متصل فعال شده باشد، حالت بازی خودکار اصلاً کار نمی‌کند، و همیشه در حالت بازی خواهد ماند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.7)

به‌روزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل مجدداً مورد آزمایش قرار داده‌ایم و تاخیر ورودی اندکی در سطح صفحه کاهش یافته است. هنگامی‌که سیگنال 1080p یا 120Hz 1440p @ ارسال می‌شود، تلویزیون دیگر فریم‌ها را رد نمی‌کند. ما شماره‌ها و آمار خود را به روز کردیم.

این تلویزیون دارای تاخیر ورودی بسیار خوبی است. تاخیر ورودی بسیار شبیه به تاخیر ورودی در هر دوی Q90R و Q70R است و نسبت به Q8FN بهبود یافته است. این امر خبر خوشحال کننده‌ای برای گیمرها می‌باشد. برای بدست آوردن کمترین تاخیر در ورودی، باید تلویزیون را روی “حالت بازی” تنظیم کنید. با این حال، هنگامی‌که در “حالت PC” هستید، بدون نیاز به تنظیم تلویزیون روی حالت “بازی”، همان تأخیر ورودی را دریافت می‌کنید. برای نمایش مناسب chroma 4: 4: 4 باید تلویزیون را روی “حالت PC” تنظیم کنید.

توجه: هنگامی‌که درون‌یابی حرکت از طریق منوی Game Motion Plus در ‘حالت بازی’ فعال می‌شود، تأخیر ورودی وقتی شما با سرعت 60 فریم بر ثانیه وارد عمل می شوید 37.7 میلی ثانیه است و وقتی شما با سرعت 120 فریم بر ثانیه وارد عمل می شوید 43.3 میلی ثانیه است

رزولوشن‌های پشتیبانی ‌شده (امتیاز 9.6)

به‌روزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و اکنون قادر به نمایش 1080p و 1440p @ 120Hz بدون پرش فریم در حالت PC است.

Q80R، دقیقاً مانند Q70R و Q90R، از معمول ترین وضوح پشتیبانی می‌کند. شما باید تلویزیون را روی “حالت PC” تنظیم کنید تا chroma 4: 4: 4 مناسب نمایش داده شود.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4

USB: 2

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

ورودی‌های تلویزیون سامسونگ Q80R

مشخصات ورودی تلویزیون Q80R

HDR10: دارد

HDR10 +: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0:
بله (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: بله (HDMI 1،2،3،4)

پشتیبانی از Wi-Fi: بله (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

گذرگاه صوتی

دقیقاً مانند Q90R و Q70R و تلویزیون‌های 2018 سامسونگ، Q80R از گذرگاه DTS یا EARC پشتیبانی نمی‌کند. این مدل احتمالاً با ضعف از Atmos از منابع بومی ‌Dolby Digital Plus مانند برنامه Netflix پشتیبانی می‌کند، زیرا گزینه Atmos در تنظیمات آن وجود دارد.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانس (امتیاز 7.2)

Q80R پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. بسط دهنده فرکانس پایین (LFE) می‌تواند می‌تواند به اندازه‌ای کم باشد که برخی از ضرب‌ها را در صدای باس خود داشته باشد، اما ممکن است به اندازه کافی کم نباشد تا بتواند هرگونه صدای با کیفیتی را ایجاد کند. بالاتر از LFE، تلویزیون دارای مشخصات صدای صحیح و متعادلی است، در نتیجه گفتگو برای برنامه‌ها یا فیلم‌های تلویزیونی شما روشن و واضح خواهد بود. صدای این تلویزیون می‌تواند به اندازه کافی برای هر وضعیتی داخل خانه بلند شود، اما برای محیط‌های پر سر و صدا به اندازه کافی مناسب نباشد.

ما Q80R را با قابلیت Adaptive Sound بررسی کردیم، اما این کار Adaptive Volume را غیرفعال کرد، زیرا حداکثر حجم را به شدت محدود می‌کند. این ویژگی اگر متوجه شوید که تبلیغات با حجم بالاتری نسبت به مطالبی که مشاهده می‌کنید نمایش داده می‌شوند می‌تواند، مفید باشد.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 7.5)

عملکرد اعوجاج مناسب است. مقدار کلی اعوجاج هارمونیک تولید شده در حد کمی است. همچنین، THD در زیر بارگیری‌های سنگین‌تر خوب است.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

Q80R از رابط کاربری بهبود یافته‌تری از Q8FN برخوردار است که همان رابط کاربری Q70R و Q90R با طراحی مدرن می‌باشد. استفاده از آن بسیار آسان است و کارکرد آن بسیار روان می‌باشد.

اگر چه در حین آزمایش هیچ مشکلی جدی نداشتیم، اما با همان اشکالی که در QLED‌های 2019 یافت شد مواجه شدیم. هنگامی‌که نماد ورودی را از رایانه به هر ورودی دیگری تغییر می‌دهید، تنظیمات متناسب کردن صفحه همیشه کار نمی‌کند. برای رفع این مشکل، فقط باید به تنظیمات اندازه تصویر بروید، اما نیازی به تغییر چیزی ندارید.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

درست مانند تمام تلویزیون‌های سامسونگ که ما تاکنون آزمایش کرده‌ایم، Q80R دارای تبلیغات در چند مکان است. این تبلیغات هم در فروشگاه برنامه و هم در Smart Hub سامسونگ ظاهر می‌شوند و نمی‌توانند غیرفعال شوند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ دارای انتخاب بسیار گسترده‌ای از برنامه‌هاست. برنامه‌های موجود در تلویزیون Q80R خوب اجرا می‌شوند، اگرچه همیشه خیلی روان نیستند.

کنترل از راه دور (امتیاز 8.5)

این تلویزیون با ریموت کنترل عادی هوشمند و پیشرفته‌ی هوشمند ارائه می‌شود در هنگام خرید حتما از فروشنده در مورد نوع ریموت کنترل سوال نمایید و از او بخواهید عکس آن را برایتان ارسال کند.

سامسونگ Q80R همانند سایر تلویزیون‌های رده QLED 2019 سامسونگ دارای همان ریموت است. بدون نیاز به خط دید مستقیم، نیازی به نگرانی در مورد قرار دادن ریموت مستقیم در روبروی تلویزیون نیست. در این مدل سه دکمه برای دسترسی سریع به Netflix ،Amazon Prime Video و Hulu وجود دارد و با ویژگی دستیار صوتی سامسونگ، Bixby سازگار است. با کنترل صدا می‌توانید درخواست‌های مختلفی انجام دهید، اگرچه ما نتوانستیم به طور مستقیم در Netflix یک نمایش را جستجو کنیم، اما ما توانستیم در YouTube جستجو صوتی انجام دهیم. همچنین ریموت این مدل، می‌تواند به عنوان یک ریموت جهانی برای سایر دستگاه‌ها با استفاده از ویژگی One Remote سامسونگ عمل کند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلیدهای سرخود)

درست مانند Q70R و Q90R، کنترل‌های تلویزیون دقیقاً زیر آرم سامسونگ قرار دارند. صفحه کلید دارای پنج دکمه است که به عنوان D-pad عمل می‌کند و به شما امکان می‌دهد کارهای بسیار خوبی انجام دهید. می‌توانید لیست ورودی را باز کنید، کانال‌ها و میزان صدا را تغییر دهید، به تنظیمات دسترسی پیدا کرده و حتی منوی Home را راه اندازی کنید.

اگر می‌خواهید منوی Home را هنگام استفاده برنامه راه اندازی کنید، دکمه مرکزی را فشار داده و نگه دارید. برای بستن منوی Home، همین کار را انجام دهید. دکمه وسط را فشار داده و نگه دارید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

محتوای درون جعبه

باتری

فاصله VESA

کنترل از راه دور

راهنمای کاربری

کابل برق

متفرقه

مصرف برق: 52 وات

مصرف برق (حداکثر): 163

سیستم عامل: 1065

تفاوت بین اندازه و متغیرهای Q80R

ما نسخه 55Q80R را آزمایش کردیم. در اکثر موارد، ما انتظار داریم که بررسی ما برای نسخه 65Q80R و 75Q80R معتبر باشد.

نوعی از این تلویزیون به نام Q85R در اتحادیه اروپا، نیز وجود دارد. به دلیل داشتن تاریکی موضعی بیشتر تبلیغ می‌شود که همراه با جعبه One Connect است، اما در سایر موارد با Q80R یکسان است. ما این مدل را آزمایش نکرده‌ایم بنابراین نمی‌توانیم مطمئن باشیم. توجه داشته باشید که نسخه UK Q80R در انگلستان دارای تاریکی موضعی کمتری نسبت به واحدی است که ما آزمایش کردیم، اما نمی‌دانیم عملکرد آن چگونه است.

اگر شخصی با نوع دیگری از پنل روبرو شد و یا اگر Samsung Q80R آنها با بررسی ما مطابقت ندارد، به ما اطلاع دهید و ما بررسی خود را به روز خواهیم کرد.

Q80R در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سامسونگ Q80R یک تلویزیون عالی است که عملکرد بسیار خوبی را در هر نوع استفاده‌ای ارائه می‌دهد.

در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ: ال‌جی 55SM8600، پایین چپ: سامسونگ 55Q70R، وسط: سامسونگ 55Q80R، راست بالا: سونی XBR 65Z9F، راست پایین: ویزیو کوانتوم PQ65-F1

سامسونگ Q70 / Q70R QLED

سامسونگ Q80R بهتر از Q70R سامسونگ است. سامسونگ Q80R می‌تواند بازتاب‌ها را کمی بهتر انجام دهد و به لطف لایه ‘Ultra View Angle’ زاویه دید وسیع تری دارد.

سامسونگ Q90/Q90R QLED

سامسونگ Q90R و سامسونگ Q80R عملکرد بسیار مشابهی دارند. سامسونگ Q90R زمان واکنش کمی سریعتر دارد که ممکن است برخی از علاقه مندان هنگام تماشای ورزش متوجه آن شوند. همچنین، Q90R به دلیل تعداد بیشتر مناطق تاریکی موضعی نسبت به Q80R، از کمرنگی محلی مؤثرتر است. اگرچه واحد تست Q90R ما یک نوع بزرگتر بود، اما ما انتظار داریم که این مورد در مورد انواع مشابه Q80R صادق باشد. همه تفاوت‌های دیگر عمدتاً در طراحی است. Q90R دارای یک جعبه One Connect است، از براکت دیوار no-gap پشتیبانی می کند و پایه‌ی آن نیز کوچکتر است.

سامسونگ Q60/Q60R QLED

تلویزیون QLED سامسونگ Q80 / Q80R QLED بسیار بهتر از Q60 / Q60R QLED است. Q80R از ویژگی های تاریکی موضعی آرایه‌ای کامل و یکنواختی در رنگ سیاه، عالی برای عملکرد در اتاق تاریک است. Q80Rهمچنین می تواند بسیار درخشان‌تر شود و از زاویه دید بهتری نیز برخوردار باشد و از بازتاب بهتری برخوردار است.

سامسونگ Q80T QLED

سامسونگ Q80T QLED و Q80R از بسیاری جهات تلویزیون های بسیار مشابه هستند. Q80R می تواند در محتوای HDR بسیار روشن‌تر باشد، تاریکی موضعی آن عملکرد بهتری دارد و از نسبت کنتراست بالاتری برخوردار است. از طرف دیگر، Q80T از دقت رنگی بهتر، زمان واکنش سریع تر و همچنین تاخیر ورودی کمتری برخوردار است که خبر خوبی برای گیمرها است. هر دو تلویزیون دارای سرعت تازه سازی 120 هرتزی هستند و از VRR پشتیبانی می کنند تا در هنگام بازی گسستگی صفحه را کاهش دهد.

ویژگی تلویزیون Q80R تلویزیون Q80T تلویزیون CX تلویزیون X9500G
طراحی 8.8 8.8 9.3 8.3
کیفیت تصویر 8.3 8.1 8.6 8.1
زمان پاسخگویی 8.2 8.6 9.9 8.4
ورودی‌ها 8.8 9.2 8.9 8.2
کیفیت صدا 7.2 7.3 7.5 5.8
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.2 8.1
نمایش فیلم 8.5 8.1 9.3 8.3
برنامه‌های تلویزیونی 8.5 8.4 8.2 8.2
محتوای ورزشی 8.4 8.4 8.6 7.8
بازی‌های ویدیویی 8.6 8.8 9.1 7.8
فیلم‌های HDR 8.3 7.9 8.7 8.2
بازی‌های HDR 8.5 8.5 8.8 7.6
مانیتور PC 8.5 8.7 8.6 7.7

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.