بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A

سامسونگ به عنوان یکی از برندهای پیشرو در ساخت تلویزیون با رونمایی از جدیدترین تلویزیون‌های خود در سال 2021 همه را شگفت زده کرد. این برند جدیدترین خط تولید تلویزیون خود با نام Neo QLED را به بازار معرفی کرده است. تلویزیون QN90A به عنوان برترین تلویزیون Neo QLED 4K شناخته می‌شود. در کل تلویزیون‌های Neo QLED از تکنولوژی Mini-LED به جای LED استفاده می‌کنند. به همین دلیل از کیفیت بسیار بهتری نسبت به تلویزیون‌های LED برخوردار خواهند بود. از آن جهت که تلویزیون‌های سری QLED سامسونگ از نوع LED هستند، پس می‌توان گفت سری تلویزیون‌های Neo QLED مدل‌هایی بالاتر و پیشرفته‌تر از تلویزیون‌های QLED که تا کنون مدل‌های برتر سامسونگ بودند، خواهند بود.

تلویزیون QN90A در حال حاضر پرچمدار تلویزیون‌های 4K سامسونگ بوده و از امکانات و ویژگی‌هایی بی‌نظیر پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون خاص برای اشخاص مشکل پسند که خواهان یک مدل فوق العاده شیک و فول امکانات هستند گزینه‌ای عالی خواهد بود. اگر شما هم دوست دارید بیشتر با این تلویزیون بالارده از سامسونگ آشنا شوید با بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A همراه باشید. ما در این مطلب جامع‌ترین اطلاعاتی که برای خرید این تلویزیون نیاز دارید را به همراه تمام مزایا و معایب آن در اختیارتان قرار خواهیم داد تا بهترین راهنما را برای انتخاب و خرید تلویزیون در دسترس داشته باشید.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A

نگاهی کلی به تلویزیون QN90A (امتیاز کلی 8.6)

بی‌شک استفاده از تکنولوژی Mini-LED برای سامسونگ که در تمام تلویزیون‌های خود از LED استفاده می‌کند یک پیشرفت جدید و بسیار خلاقانه محسوب می‌شود. Mini-LED‌ها نسبت به LED دیودهایی بسیار کوچکتر هستند و همین مسئله باعث شده نوردهی و روشنایی در تلویزیون QN90A بسیار تقویت شود. این تلویزیون برای استفاده‌های مختلف از جمله دیدن فیلم، بازی‌های ویدیویی و نمایش تصاویر HDR عملکردی بی‌نظیر دارد. در واقع اوج روشنایی تلویزیون برای نمایش انواع محتوا بسیار بی‌نظیر بوده و به خوبی توانایی نمایش رنگ‌ها مخصوصاً رنگ مشکی را در صفحه نمایش تلویزیون دارد.

به عنوان یکی از مدل‌های بالارده‌ی سامسونگ از برترین امکانات گیمینگ در تلویزیون پشتیبانی می‌شود تا بتوانید یک تجربه‌ی متفاوت و مهیج از بازی‌های ویدیویی را با تلویزیون QN90A داشته باشید. بخش صوتی تلویزیون نیز از قدرتی عالی برخوردار شده و صدا را در وضوحی مناسب به گوش شنونده می‌رساند. سامسونگ از تمامی ویژگی‌های هوشمند و جدید خود در این تلویزیون استفاده کرده تا یک تلویزیون فوق العاده مدرن و فول امکانات را در اختیار خریداران قرار دهد.

تلویزیون سامسونگ QN90A

مزایا و معایب تلویزیون

مزایا

  • زمان پاسخگویی بسیار سریع
  • پشتیبانی از برترین ویژگی‌های گیمینگ
  • اوج روشنایی خارق العاده در محتوای HDR
  • طیف رنگی بسیار گسترده

معایب

  • در نمایش جزئیات روشن کمی درز روشنایی دیده می‌شود
ویژگی‌ها / مدلQN90A
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعLED
نوع پنلVA
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی✔️
سایزهای در دسترس50", 55", 65", 75", 85"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️8.6
نمایش فیلم8.5
برنامه‌های تلویزیون8.6
محتوای ورزشی8.5
بازی‌های ویدیویی8.8
فیلم‌های HDR8.6
بازی‌های HDR8.8
مانیتور PC8.8
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهپایه وسط
ضخامت فریم (cm)0.9
ضخامت بدنه (cm)2.7
کیفیت ساخت9.0
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست8.5
حداکثر روشنایی SDR9.4
نوردهی موضعی (Local Dimming)8.0
لوکال دایمینگ در حالت بازی7.0
حداکثر روشنایی HDR9.4
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی9.3
یکنواختی رنگ خاکستری7.1
یکنواختی رنگ مشکی9.0
زاویه دید7.0
بازتاب نور9.1
قبل از کالیبراسیون 9.2
پس از کالیبراسیون9.5
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ8.4
حجم رنگ8.0
گرادیان8.1
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر10
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی8.7
نرخ نوسازی تصویر120Hz
پرش تصویر6.5
VRR✔️
پشتیبانی از FreeSync ✔️
پشتیبانی از G-SYNC✔️
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.7
HDR10✔️
+HDR10✔️
دالبی ویژن
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI4
تعداد USB2
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون0
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت0
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR0
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی60 وات
پاسخ فرکانسی6.9
تحریف (اعوجاج صدا)7.7
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.5
سیستم عاملTizen
برنامه موبایلSamsung SmartThings
برنامه ها و ویژگی‌ها8.5
ریموت کنترل 8.5

نمایش فیلم با تلویزیون QN90A (امتیاز 8.5)

در تلویزیون سامسونگ QN90A از تکنولوژی پنل VA استفاده شده که نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی عالی را برای تلویزیون به همراه داشته است. یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست مناسب باعث نمایش جزئیات کامل مخصوصاً در رنگ‌های تیره می‌شود. به همین دلیل هیچ مشکلی هنگام تماشای فیلم در محیط‌های کم نور برای تلویزیون وجود نداشته و جزئیات رنگ‌ها به طور کامل حفظ خواهد شد. تلویزیون سامسونگ قادر است وضوح محتواهای بی‌کیفیت را تا حد زیادی افزایش داده و تصاویر را در طیف رنگی بسیار گسترده نمایش دهد.

ویژگی full-array local dimming نیز در این تلویزیون باعث ایجاد روشنایی متناسب با نوع محتوای قابل پخش است تا روشنایی مطلوب را برای نمایش هر محتوایی داشته باشید. زاویه دید تلویزیون برخلاف سایر تلویزیون‌هایی که از پنل VA استفاده کرده‌اند فوق العاده عالی بوده و برای دیدن فیلم همراه با خانواده گزینه‌ای بسیار مناسب خواهد بود. در کل تلویزیون QN90A امتیاز بسیار بالایی را در نمایش فیلم کسب کرده و تقریباً هیچ مشکلی برای نمایش فیلم در آن وجود نخواهد داشت.

نمایش فیلم با تلویزیون QN90A

طراحی و کیفیت ساخت

از لحاظ طراحی ظاهری تلویزیون سامسونگ QN90A شباهت زیادی به مدل Q90T دارد. البته طراحی این تلویزیون تا حد زیادی متمایز بوده و ضخامت بدنه‌ی تلویزیون در حد قابل توجهی کاهش یافته است. فریم‌های اطراف نمایشگر فوق العاده نازک هستند و با پایه‌ی زیبایی که در طراحی استفاده شده زیبایی ظاهری تلویزیون تکمیل می‌شود.

طراحی و ساخت تلویزیون سامسونگ

پایه‌ی تلویزیون سامسونگ QN90A

طراحی پایه‌ی این تلویزیون فوق العاده زیبا است. این پایه که از طراحی بسیار نازکی برخوردار شده از جنس فلز می‌باشد. طراحی نازک و باریک پایه در حد بسیار کمی موجب لرزش می‌شود. البته هنوز توانایی نگهداری صفحه نمایش تلویزیون را به خوبی خواهد داشت. این پایه‌ی تخت عرض بسیار کمی دارد از این رو تلویزیون QN90A برای قرارگیری روی میز تلویزیون‌هایی کوچکتر از اندازه‌ی تلویزیون نیز مناسب خواهد بود. این پایه‌ی زیبا به طور بسیار زیبایی به پنل پشت تلویزیون متصل می‌شود و قابلیت جداسازی از پنل را نیز دارد.

پایه‌ی تلویزیون سامسونگ QN90A

ضخامت بدنه

در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A متوجه ضخامت بسیار کمی در بخش بدنه‌ی اصلی شده‌ایم. این تلویزیون بی‌نهایت نازک و ظریف طراحی شده و ضخامت آن تنها و تنها 2.7 سانتی‌متر است. درست است که این بدنه‌ی نازک جلوه‌ای بسیار شیک و زیبا به تلویزیون می‌بخشد ولی در عوض نیاز به مراقبت بیشتری نیز خواهد داشت. اگر پایه‌ی تلویزیون را از پنل جدا کنید متوجه طراحی بسیار صاف و یکدست تلویزیون خواهید شد. با این ضخامت کم زمانی که تلویزیون را به دیوار متصل می‌کنید همچون یک اثر هنری به نظر خواهد رسید.

ضخامت بدنه تلویزیون NEO QLED سامسونگ

فریم‌ها

در چهار طرف نمایشگر تلویزیون فریم‌هایی برای محافظت از پنل تلویزیون وجود دارد. این فریم‌ها در تلویزیون سامسونگ QN90A دارای ضخامت 0.9 سانتی‌متر هستند. این ضخامت برای فریم‌های اطراف نمایشگر فوق العاده ناچیز می‌باشد. به طوری که اصلاً در تلویزیون جلب توجه نمی‌کنند و ممکن است حتی متوجه وجود آن‌ها در اطراف صفحه نمایش نشوید.

فریم‌های اطراف نمایشگر QN90A

کیفیت ساخت پنل پشت (امتیاز 9.0)

در ساخت بدنه‌ی تلویزیون تماماً از پلاستیک استفاده شده و تنها بخشی که جنس آن فلزی است پایه‌ی تلویزیون خواهد بود. با این حالت کیفیت ساخت بدنه فوق العاده بالا بوده و هیچ مشکلی در پنل پشت تلویزیون مشاهده نشده است. پلاستیک با بافت افقی در طراحی تلویزیون استفاده شده که استحکام بالایی را برای تلویزیون به ارمغان می‌آورد. درگاه‌های ورودی در بهترین موقعیت قرار دارند تا حتی زمانی که تلویزیون را روی دیوار نصب می‌کنید دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشید. در بخش پایین درگاه‌ها شاهد وجود قسمت‌هایی برای هدایت و مدیریت کابل هستیم که به شیارهای روی پایه منتهی می‌شوند.

همانطور که در عکس مشخص است می‌توانید کابل‌های متصل به تلویزیون را روی بخش مدیریت کابل پایه قرار دهید. این بخش از ایجاد شلوغی کابل‌ها در اطراف تلویزیون سامسونگ QN90A جلوگیری کرده و فضایی مرتب را در اطراف تلویزیون ایجاد می‌کند. ممکن است هنگام برخورد دست با تلویزیون شاهد کمی لرزش و تکان خوردن باشید که دلیل آن طراحی ظریف و نازک تلویزیون بوده و هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

کیفیت ساخت پنل پشت سامسونگ

نسبت کنتراست در تلویزیون سامسونگ QN90A (امتیاز 8.5)

نسبت کنتراست به میزان توانایی تلویزیون در نمایش رنگ‌های مشکی در نمایشگر گفته می‌شود. اکثر تلویزیون‌هایی که از تکنولوژی پنل VA برخوردار هستند دارای نسبت کنتراستی بی‌نظیر خواهند بود. تلویزیون QN90A نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نسبت کنتراستی بسیار عالی را ارائه می‌دهد. این تلویزیون به بهترین نحو توانایی نمایش رنگ‌های مشکی در روشنایی مناسب را دارد. به همین دلیل حتی زمانی که در فضاهای کم نور به صفحه نمایش نگاه کنید رنگ‌های تیره وضوح خود را از دست نمی‌دهند. البته این تلویزیون با اینکه نسبت کنتراست فوق العاده‌ای دارد اما از برخی مدل‌های دیگر پایین‌تر است. دلیل آن هم استفاده از لایه‌ای جدید برای افزایش زاویه دید در تلویزیون می‌باشد تا هم نسبت کنتراست و هم زاویه دیدی مناسب را در تلویزیون داشته باشید.

ویژگی Local Dimming (امتیاز 8.0)

در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A‌ یکی از ویژگی‌هایی که عملکرد بسیار مناسبی دارد Local Dimming است. این ویژگی در تلویزیون وظیفه‌ی نوردهی به نقاط مختلف نمایشگر را داشته و بهترین عملکرد را در تلویزیون سامسونگ ارائه می‌دهد. Local Dimming با ایجاد نور مناسب در تمام نقاط نمایشگر باعث شده نسبت کنتراست تلویزیون تا حد زیادی ارتقاء یافته و رنگ‌های مشکی در تصاویر روشن جلوه‌ای بی‌نظیر داشته باشند. تنها ایرادی که می‌توان به ویژگی نوردهی موضعی در این تلویزیون گرفت ایجاد کمی هاله‌ی نور در اجسام روشن است. مثلاً در صحنه‌های تاریک ممکن است در اطراف حروف زیرنویس کمی هاله‌های نور ایجاد شود. البته این موضوع کاملاً به نوع محتوا بستگی داشته و در اغلب محتواها ممکن است اصلاً به چشم نیاید.

Local Dimming در حالت بازی (امتیاز 7.0)

عملکرد ویژگی Local Dimming در حالت بازی کمی با افت کیفیت روبه‌رو می‌شود. در تلویزیون سامسونگ QN90A با فعال سازی حالت بازی نوردهی موضعی کمی با تغییر مواجه می‌شود. رنگ‌های مشکی در حالت بازی ممکن است روشن‌تر شده و همچون رنگ خاکستری به نظر برسند. همچنین روشنایی صفحه نمایش بیشتر از حد معمول خواهد بود که باعث از بین رفتن برخی از جزئیات بازی خواهد شد. در کل عملکرد Local Dimming در حالت بازی از عملکرد بسیاری تلویزیون‌های دیگر در حالت معمولی بهتر خواهد بود.

اوج روشنایی در محتوای SDR (امتیاز 9.4)

تلویزیون سامسونگ مدل QN90A عملکردی فوق العاده در ایجاد اوج روشنایی برای محتوای SDR دارد. این تلویزیون حتی در برابر تابش شدید نور می‌تواند به بهترین نحو روشنایی مطلوب را برای محتوای SDR‌ ایجاد کند. به دلیل برخورداری از ویژگی ABL که ویژگی محدودیت روشنایی خودکار است، در مناطق وسیعی از رنگ‌های روشن اوج روشنایی تلویزیون کمتر شود. این ویژگی به حفظ تعادل روشنایی در نقاط تیره و روشن کمک زیادی می‌کند.

اگر می‌خواهید از اوج روشنایی بیشتری برای محتوای SDR در این تلویزیون برخوردار شوید می‌توانید حالت تصویر را به ‘Dynamic’ تغییر داده و Color Tone را روی حالت ‘Standard’ تنظیم کنید. این تنظیمات موجب افزایش اوج روشنایی در تلویزیون سامسونگ می‌شود اما در عوض ممکن است برخی از جزئیات تصویر را از دست بدهید.

اوج روشنایی در محتوای HDR (امتیاز 9.4)

به عنوان یکی از مدل‌های Neo QLED باید بگوییم اوج روشنایی عالی در تلویزیون برای نمایش محتوای HDR وجود دارد. این تلویزیون می‌تواند به خوبی جزئیات و رنگ‌های موجود در تصاویر HDR را روشن کند تا وضوح بهتری داشته باشند. تصاویر واقعی که روی نمایشگر نشان داده می‌شوند بسیار روشن‌تر از تصاویر آزمایشی در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A هستند. این تلویزیون در کل اوج روشنایی فوق العاده‌ای را برای نمایشگر در نمایش انواع محتوا ارائه می‌دهد.

با اینکه صفحه نمایش تلویزیون به اندازه‌ی مطلوب روشن می‌شود اما اگر هنوز هم این روشنایی در محتوای HDR برایتان کافی نیست می‌توانید Contrast Enhancer را روی حالت ‘High’ تنظیم کرده و ST.2084 را روی حداکثر میزان قرار دهید. این تنظیمات باعث می‌شود که روشنایی در تصاویر HDR به مراتب بیشتر شود.

اوج روشنایی محتوای HDR در حالت بازی (امتیاز 9.3)

اغلب تنظیمات تصویر در حالت بازی با حالت استاندارد تفاوت دارند. این در حالی است که با فعال سازی حالت بازی همچنان اوج روشنایی بی‌نظیری برای نمایش محتوای HDR وجود دارد. این اوج روشنایی مناسب باعث می‌شود تصاویر به خوبی در نمایشگر روشن شوند. با اینکه اوج روشنایی محتوای HDR به خودی خود عملکردی عالی دارد اما در این بخش باید عملکرد متوسط Local Dimming را در حالت بازی نیز در نظر داشته باشیم. چراکه هر چقدر که اوج روشنایی مناسب باشد نوردهی موضعی تا حدی باعث ایجاد هاله‌های نوری در اطراف اجسام روشن می‌شود.

البته برای محتوای HDR در حالت بازی یک تنظیم جدید وجود دارد که در بخش ‘Game Mode Settings’ می‌توانید به آن دست یابید. وظیفه‌ی این تنظیمات تقویت میزان روشنایی برای محتوای HDR در حالت بازی است. البته در همه‌ی محتواها یک عملکرد یکسان را نخواهد داشت. به همین دلیل بهتر است یک بار هنگام بازی تنظیمات را اجرا کنید و در صورتی که عملکردی مناسب داشت از آن برای ارتقای اوج روشنایی تلویزیون بهره بگیرید.

یکنواختی خاکستری در تلویزیون سامسونگ QN90A (امتیاز 7.1)

در تلویزیون سامسونگ از یکنواختی خاکستری مناسبی استفاده شده است. این تلویزیون قادر است رنگ‌های مختلف را به طور یکنواخت در تمام نقاط نمایشگر نمایش دهد. البته کمی در گوشه‌های اطراف نمایشگر رنگ‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسند که تا حدی امری طبیعی است و ممکن است در برخی محتواها اصلاً به چشم نیاید. همچنین هاله‌ای تیره‌تر در مرکز نمایشگر پدید می‌آید که ممکن است در برخی محتوا همچون محتوای ورزشی در حدی ناچیز جلب توجه کند. در کل یکنواختی خاکستری تلویزیون QN90A عملکردی مناسب خواهد داشت و مشکل جدی در بررسی آن دیده نشده است.

یکنواختی مشکی (امتیاز 9.0)

یکنواختی مشکی به نمایش رنگ‌های مشکی در وضوح ایده‌آل روی صفحه نمایش اشاره دارد. اطلاعات بیشتر از این ویژگی را می‌توانید اینجا بخوانید. تلویزیون سامسونگ مدل QN90A در نمایش رنگ‌های مشکی عملکردی فوق العاده دارد. در حالت عادی کمی رنگ‌های مشکی شبیه به آبی به نظر می‌رسند و هاله‌های نور کوچک روی نمایشگر پدید می‌آید. اما همانطور که گفتیم ویژگی نوردهی موضعی تأثیر گسترده‌ای روی یکنواختی مشکی دارد. با فعال سازی Local Dimming رنگ‌های مشکی در واقعی‌ترین حالت ممکن نمایش داده می‌شوند و هاله‌های نوری به حداقل می‌رسند. به دلیل یکنواختی مشکی فوق العاده‌ای که در تلویزیون سامسونگ وجود دارد می‌توانید جزئیات کامل صحنه‌های تاریک را هنگام دیدن فیلم ببینید و از کیفیت تصویر بی‌نظیر تلویزیزیون لذت ببرید.

تاثیر Local Dimming در یکنواختی مشکی سامسونگ

زاویه دید (امتیاز 7.0)

اغلب تلویزیون‌های بازار که از پنل VA استفاده می‌کنند دارای زاویه دیدی بسیار ضعیف هستند. در واقع زاویه دید نامناسب بهایی است که این تلویزیون‌ها برای برخورداری از یکنواختی مشکی عالی و نسبت کنتراست بالا می‌پردازند. در بررسی تلویزیون سامسونگ QN90A متوجه وجود فناوری ‘Ultra Viewing Angle’ در این تلویزیون شده‌ایم. در واقع این فناوری باعث ارتقای عملکرد زاویه دید در تلویزیون می‌شود.

به همین دلیل تلویزیون سامسونگ از زاویه دیدی بسیار مناسب‌تر از برخی تلویزیون‌های دیگر با پنل تکنولوژی VA برخوردار شده است. البته این زاویه دید عملکردی متوسط دارد و هنوز هم سطح برخی از تلویزیون‌های بالارده‌ی دیگر نیست. کیفیت و وضوح تصویر در زاویه‌های اطراف کاملاً ثابت باقی می‌ماند اما ممکن است تا حدی با کاهش روشنایی همراه شود. در کل زاویه دید تلویزیون در حد مناسب بوده و انتخاب خوبی برای محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده خواهد بود.

بازتاب نور تلویزیون QN90A (امتیاز 9.1)

بازتاب نور در تلویزیون به معنی توانایی تلویزیون در بازتاب دادن نورهایی است که به نمایشگر می‌تابند. تلویزیون سامسونگ QN90A‌ عملکردی فوق العاده در بازتاب نور دارد. این تلویزیون به خوبی توانایی مقابله با تابش شدید نور را داشته و از ایجاد هاله‌های نور در اطراف نور مستقیمی که به نمایشگر می‌تابد جلوگیری می‌کند. عملکرد بی‌نظیری که این تلویزیون سامسونگ در برابر تابش مستقیم نور لامپ دارد را در عکس زیر می‌توانید مشاهده کنید. البته در محیط‌های تاریک اگر منبع نوری در اتاق وجود داشته باشد هنگام بازتاب نور ردی رنگین کمانی به وجود می‌آید که ممکن است کمی باعث اذیت شدن چشم شود. هرچند که این مشکل در محیط‌های روشن اتفاق نمی‌افتد.

بازتاب نور در تلویزیون QN90A سامسونگ

قبل و بعد از کالیبراسیون

کالیبراسیون مجموعه تنظیماتی است که با اعمال آن‌ها کیفیت تصویر تلویزیون ارتقاء‌ می‌یابد. حال در برخی از تلویزیون‌ها عملکرد نمایش رنگ و روشنایی ضعیف بوده و با اعمال کالیبراسیون تا حد زیادی ارتقاء می‌یابد. تلویزیون سامسونگ QN90A از آن دسته تلویزیون‌هایی است که حتی با عدم اعمال کالیبراسیون تنظیمات تصویر بی‌نظیری دارد. رنگ‌های تصویر در بهترین حالت نمایش داده می‌شوند و مشکلی در نمایش رنگ‌ها وجود ندارد. تنها صحنه‌های روشن بسیار روشن‌تر و صحنه‌های تاریک تاریک‌تر از حالت واقعی نمایش داده می‌شوند. پس از اعمال تنظیمات کالیبراسیون عملکرد تلویزیون کمی بهبود یافته و روشنایی بهتری را ایجاد می‌کند.

تلویزیون QN90A در نمایش انواع محتوا

480p (امتیاز 8.0): این تلویزیون به خوبی توانایی نمایش محتوای 480p را دارد.

720p (امتیاز 8.0): در تلویزیون سامسونگ هیچ مشکلی در نمایش محتوای 720p مشاهده نشده و به خوبی می‌تواند محتواهایی با این کیفیت را نمایش دهد.

1080p (امتیاز 9.0): تلویزیون QN90A محتوای 1080p را نه تنها به خوبی نمایش می‌دهد بلکه می‌تواند وضوح تصاویر با این کیفیت را تا نزدیک به وضوح 4K افزایش دهد. به این ترتیب تصاویر با وضوح و کیفیتی بهتر روی نمایشگر به بیننده نمایش داده می‌شود.

4K (امتیاز 10): محتوای 4K بهترین محتوا برای نمایش در تلویزیون سامسونگ است. این تلویزیون از برترین ویژگی‌های تصویری پشتیبانی می‌کند تا جزئیات تصویر را در حالت ایده‌آل روی صفحه نمایش تلویزیون نمایش دهد.

8K : همچون سایر تلویزیون‌های 4K این مدل نیز از وضوح 8K در نمایشگر پشتیبانی نمی‌کند.

وسعت رنگ (Color Gamut) (امتیاز 8.4)

وسعت رنگ به میزان گستردگی طیف رنگی گفته می‌شود که تلویزیون قابلیت نمایش آن را دارد. با بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A‌ متوجه وسعت رنگ عالی در این تلویزیون شده‌ایم. با وسعت رنگ بی‌نظیری که تلویزیون دارد به خوبی می‌تواند رنگ‌های مختلف را در محتوای HDR به نمایش بگذارد. به همین دلیل تمام رنگ‌های محتوای HDR به خوبی در تلویزیون برجسته می‌شوند تا وضوح و دقت رنگ کافی را برای نمایشگر به ارمغان آورند.

گرادیان در تلویزیون سامسونگ QN90A (امتیاز 8.1)

به تغییر تدریجی یک رنگ به رنگی روشن‌تر گرادیان گفته می‌شود. در تلویزیون گرادیان مناسب به ایجاد رنگ‌های مختلف کمک کرده و وضوح رنگ‌های قابل پشتیبانی در تلویزیون را افزایش می‌دهد. تلویزیون QN90A سامسونگ دارای گرادیان فوق العاده‌ای است که به خوبی تغییر یک رنگ به طیف رنگی دیگر را ایجاد می‌کند. همانطور که در عکس زیر مشخص است گرادیان در تمام رنگ‌های موجود به خوبی رعایت می‌شود. تنها در تغییر برخی رنگ‌ها کمی خطوط ایجاد می‌شود که با فعال‌سازی Noise Reduction می‌توانید از ایجاد آن‌ها جلوگیری کنید. البته این ویژگی باعث صاف شدن تصاویر شده و ممکن است برخی از جزئیات تصویر را از بین ببرد.

گرادیان در تلویزیون سامسونگ QN90A

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.7)

زمان پاسخگویی در تلویزیون سامسونگ بی‌نظیر است. زمان پاسخگویی در تلویزیون به مدت زمانی گفته می‌شود که پیکسل‌های تلویزیون از رنگی به رنگ دیگر تغییر می‌کنند. این مدت زمان بیانگر سرعت تلویزیون در تغییر فریم‌های تصویر بوده و هرچه زمان پاسخگویی کمتر باشد تلویزیون سرعت بیشتری برای نمایش محتوا دارد. عددی که برای زمان پاسخگویی مناسب در نظر گرفته شده باید کمتر از 14 میلی‌ثانیه باشد. این مدت زمان در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90A برای تغییر رنگ 100 درصد پیکسل‌های تصویر برابر با 8.9 میلی‌ثانیه خواهد بود. به همین دلیل زمان پاسخگویی تلویزیون بسیار عالی بوده و سرعت بی‌نظیری را خواهد داشت.

نرخ نوسازی

تلویزیون سامسونگ از نرخ نوسازی 120 هرتز برخوردار شده است. این نرخ نوسازی سرعت بسیار بالایی را در انتقال محتوا برای تلویزیون فراهم می‌کند. QN90A به عنوان یکی از مدل‌های بالارده‌ی سامسونگ از قابلیت VRR‌ نیز پشتیبانی می‌کند. این قابلیت که به نرخ نوسازی متغیر نیز شناخته می‌شود توانایی تنظیم نرخ نوسازی تلویزیون با نرخ نوسازی ورودی را دارد. به این ترتیب نرخ نوسازی متناسب با ورودی تنظیم می‌شود تا بهترین عملکرد را برای انتقال محتوا داشته باشید.

تأخیر در ورودی تلویزیون QN90A (امتیاز 9.4)

تأخیر در ورودی این تلویزیون فوق العاده است. به مدت زمانی که طول می‌کشد محتوای ورودی به تلویزیون منتقل شود تأخیر در ورودی گفته می‌شود. تلویزیون QN90A سرعت بی‌نظیری را برای انتقال محتوا دارد. این تلویزیون برای انتقال محتوای 1080P در نرخ نوسازی 60 هرتز 10.1 میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد. البته این مدت زمان عالی با فعال‌سازی حالت بازی به وجود می‌آید و تأخیر در ورودی تلویزیون سامسونگ در حالت معمولی ممکن است کمی بیشتر شود.

فرمت‌های تصویری و صوتی

در تلویزیون QN90A‌ از برند سامسونگ برخی از ویژگی‌های تصویری و صوتی در بخش ورودی وجود دارد. اغلب این ویژگی‌ها در افزایش وضوح و کیفیت صدا و تصویر نقش دارند. به همین دلیل ویژگی‌های ورودی تلویزیون یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأثیرگذار در افزایش کیفیت تلویزیون محسوب می‌شوند.

تصویری

  • HDR10
  • HDR10+
  • HLG
  • HDMI 2.0 (HDMI 1,2,3,4)
  • HDMI 2.1 (HDMI 4)
  • CEC
  • HDCP 2.2 ((HDMI 1,2,3,4)
  • Wi-Fi (2.4 GHz, 5 GHz)

صوتی

  • ARC (HDMI 3)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical

درگاه‌های ورودی تلویزیون QN90A

برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌های خارجی در تلویزیون سامسونگ تعدادی درگاه‌ ارتباطی وجود دارد. شما می‌توانید دستگاه‌های خارجی را از طریق درگاه‌های ارتباطی به تلویزیون متصل کنید.

درگاه‌های ورودی تلویزیون QN90A
  • HDMI = 4
  • USB = 2
  • Digital Optical Audio Out = 1
  • Tuner (Cable/Ant) = 1
  • Ethernet = 1

کیفیت صدای تلویزیون (امتیاز 6.9)

سامسونگ از سیستم صوتی بسیار قدرتمندی در تلویزیون QN90A استفاده کرده است. این سیستم صوتی 4.2.2 کاناله بوده و از توان خروجی صدای 60 وات برخوردار می‌شود. با این توان صوتی صدایی بسیار بلند و بی‌نظیر در تلویزیون ایجاد می‌شود تا وضوح کافی را برای پخش هر محتوایی داشته باشد. صدایی که از تلویزیون پخش می‌شود دارای کیفیتی برابر با صدای ورودی است و وضوح صدا به طور کامل حفظ می‌شود. با اینکه توانایی ایجاد بیس بلند در تلویزیون وجود ندارد اما در کل صدایی بلند و باکیفیت در محیط پخش خواهد شد.

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

سیستم عامل مخصوص تلویزیون‌های سامسونگ تایزن (Tizen) نام دارد. این سیستم عامل در تلویزیون‌های 2021 سامسونگ تغییر زیادی نکرده است. طراحی منوی اصلی و ویژگی‌های تلویزیون همانند قبل بوده ولی درکل سرعت سیستم عامل افزایش یافته و شاهد عملکردی روان‌تر از آن خواهیم بود. به دلیل طراحی ساده و راحتی که این سیستم عامل دارد از امتیاز بسیار بی‌نظیری برخوردار شده و کاربران نهایت رضایت را از کار با منوی اصلی آن دارند.

سیستم عامل تایزن در تلویزیون‌های 2021

اپلیکیشن و دانلود برنامه (امتیاز 8.5)

سیستم عامل تایزن دارای فروشگاه مخصوص محتوا است. این فروشگاه دسترسی گسترده‌ای به انواع اپلیکیشن مورد نیاز برای تلویزیون را فراهم می‌کند. به این ترتیب به گستره‌ی وسیعی از اپلیکیشن‌ها دسترسی خواهید داشت تا بتوانید اپلیکیشن‌های مورد نیاز برای تلویزیون را به راحتی دانلود کنید. تلویزیون سامسونگ QN90A همچنین از برترین سرویس‌های آنلاین نمایش فیلم پشتیبانی می‌کند تا دسترسی گسترده‌ای به محتوای اینترنتی در اختیار کاربران قرار دهد.

دانلود انواع برنامه در تلویزیون QN90A

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ QN90A (امتیاز 8.5)

سامسونگ در مدل‌های بالارده‌ی سال 2021‌ خود از ریموت کنترل جدید با یک ویژگی جدید استفاده می‌کند. ریموت کنترل جدید سامسونگ طراحی و ظاهری مشابه ریموت کنترل قبلی دارد. تفاوت اصلی ریموت جدید عدم نیاز به باتری و استفاده از یک پنل خورشیدی در بدنه است. یک برجستگی در بخشی که باتری‌ها در آن قرار می‌گیرد وجود دارد و در این بخش از پنل خورشیدی استفاده شده که قابلیت شارژ شدن با نور لامپ و خورشید را خواهد داشت.

علاوه بر این یک درگاه در ریموت طراحی شده که قابلیت اتصال به USB-C را خواهد داشت و از طریق کابل مربوطه می‌توانید ریموت را شارژ کنید. در ریموت از کنترل صوتی سامسونگ(Bixby) استفاده شده تا بتوانید انواع فعالیت‌های تلویزیون را از طریق ریموت کنترل کنید. البته این کنترل صوتی قابلیت جستجو در برنامه‌ها را در تلویزیون سامسونگ QN90A نخواهد داشت.

ریموت کنترل سامسونگ 2021

کنترل تلویزیون

در بخش مرکزی فریم پایین نمایشگر درست در قسمتی که لوگوی سامسونگ حک شده است دکمه‌هایی قرار گرفته‌اند. این دکمه‌ها امکان انجام برخی عملیات تلویزیون را برایتان فراهم می‌کنند. مثلاً می‌توانید از طریق این دکمه‌ها تلویزیون را روشن/خاموش کرده، کانال، ورودی و میزان صدای تلویزیون را تغییر دهید. همچنین عملکرد حرکت در گزینه‌های منوی تلویزیون QN90A نیز از طریق این دکمه‌ها امکان پذیر خواهد بود.

دکمه‌های کنترلی در تلویزیون سامسونگ

لوازم جانبی

همراه تلویزیون سامسونگ QN90A در جعبه‌ی بسته‌بندی راهنمای کاربر و ریموت کنترل نیز عرضه خواهد شد.

لوازم جانبی همراه تلویزیون QN90A

مقایسه تلویزیون QN90A با سایر مدل‌ها

این تلویزیون به عنوان یکی از جدیدترین تولیدات سامسونگ در سال 2021 با استقبالی عالی از سوی کاربران مواجه بوده است. در واقع تلویزیون QN90A در بازار رقابت‌ها دارای رقیب‌هایی دیگر است که ممکن است با این تلویزیون در یک سطح قرار بگیرند. ما در این بخش تلویزیون سامسونگ را با برخی دیگر از مدل‌ها مقایسه می‌کنیم تا موقعیت تلویزیون نسبت به سایر مدل‌ها را بهتر بتوانیم شناسایی کنیم.

مقایسه تلویزیون سامسونگ QN90A‌ با Q80A

مقایسه تلویزیون سامسونگ QN90A‌ با Q80A

تلویزیون Q80A نیز از محصولات 2021 سامسونگ است که در سری QLED قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم تلویزیون‌های Neo QLED بر تلویزیون‌های QLED برتری دارند، چراکه از Mini-LED به جای LED استفاده می‌کنند. به همین دلیل دارای کیفیت تصویری ارتقاء یافته و بهتر هستند. تلویزیون Q80A از پنل IPS استفاده کرده و دارای نسبت کنتراستی نامناسب است. در حالی که نسبت کنتراست و دیگر ویژگی‌های نمایش رنگ‌ها در تلویزیون QN90A عملکردی بی‌نظیر و بی‌نقص دارند. در حالی که انتظار می‌رفت تلویزیون Q80A به دلیل استفاده از پنل IPS از زاویه دید بسیار بهتری نسبت به QN90A داشته باشد، شاهد زاویه دیدی مناسب در QN90A نیز بوده‌ایم و تفاوت زیادی در عملکرد زاویه دید این دو تلویزیون وجود ندارد. با وجود کیفیت تصویر بسیار بهتر تلویزیون QN90A در این رقابت امتیاز بسیار بهتری را کسب کرده است.

مقایسه تلویزیون سامسونگ QN90A با ال‌جی C1

مقایسه تلویزیون QN90A با C1

با وجود اینکه تلویزیون‌های Neo QLED یک تحول بی‌نظیر در ساخت تلویزیون محسوب می‌شوند اما باید بگوییم هنوز هم تلویزیون‌های OLED در صدر بهترین تلویزیون‌ها قرار دارند. تلویزیون C1 یکی از بهترین تولیدات ال‌جی در سال 2021 است که از برترین ویژگی‌های تصویری بهره‌مند شده است. نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بی‌نهایت، یکنواختی خاکستری و زاویه دید فوق العاده جزو برترین ویژگی‌های تصویری در تلویزیون ال‌جی C1 هستند. بازتاب نور در تلویزیون C1 عالی است اما اوج روشنایی آن کمتر از QN90A خواهد بود. از لحاظ امکانات گیمینگ و امکانات هوشمند عملکرد هردو تلویزیون بسیار مناسب خواهد بود. اما به دلیل وضوح و ویژگی‌های تصویر برتر تلویزیون C1 از ال‌جی در این رقابت پیروز بوده و امتیاز بالاتری را کسب می‌کند.

مقایسه تلویزیون سامسونگ QN90A با سونی X90J

مقایسه تلویزیون سامسونگ QN90A با X90J

تلویزیون سونی X90J جزو تلویزیون‌های باکیفیت سونی می‌باشد که از ویژگی‌های مناسبی برخوردار شده است. این تلویزیون ویژگی‌های تصویری بی‌نظیر همچون اوج روشنایی عالی و عملکرد مناسب در نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی دارد. البته زاویه دید آن بسیار ضعیف بوده و بازتاب نور چندان مناسبی نسبت به QN90A ندارد. همچنین ویژگی‌های گیمینگ آن در حد QN90A گسترده نیست. در کل تلویزیون سامسونگ QN90A یک مدل بهتر و باکیفیت‌تر از X90J سونی است. ولی اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم تلویزیون X90J به عنوان یک تلویزیون LED امتیاز بسیار عالی دارد ولی چون QN90A از جدیدترین نسل تلویزیون‌های سامسونگ است عملکردی در حد QN90A سامسونگ را نخواهد داشت.

تلویزیون QN90A گزینه‌ای مناسب برای خرید است؟؟

خرید تلویزیون QN90A سامسونگ

سامسونگ با افزودن خط تولید تلویزیون‌های Neo QLED تنوع تلویزیون‌های خود را بسیار بالا برده است. تلویزیون QN90A یکی از پیشرفته‌ترین تلویزیون‌های ساخت سامسونگ است و جزو محصولات بالارده‌ی این برند محسوب می‌شود. این تلویزیون از ویژگی‌های مناسب همچون نمایش رنگ‌های تیره و روشن در وضوح واقعی، زاویه دید مناسب و اوج روشنایی عالی بهره‌مند شده تا بهترین عملکرد را برای نمایش انواع محتوا داشته باشد.

امکانات گیمینگ مناسب نیز در تلویزیون وجود دارد تا بتوانید از آن برای بازی‌های ویدیویی قوی نیز استفاده کنید. همچنین این تلویزیون از کیفیت صدای عالی و بهترین امکانات هوشمند سامسونگ بهره‌مند شده که لیست امکانات موجود در تلویزیون را تکمیل کرده است. در کل نمی‌توان عیب خاصی را روی این تلویزیون گذاشت و به وضوح برتری آن نسبت به تلویزیون‌های سری QLED مشخص است. پس به عنوان بهترین تلویزیون با وضوح 4K از برند سامسونگ تلویزیون QN90A در رتبه‌ی اول قرار می‌گیرد. این تلویزیون با امکانات بی‌نظیری که دارد جزو برترین تلویزیون‌های بازار بوده و برای انواع استفاده مناسب خواهد بود.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *