فناوری دالبی اتموس از جدیدترین فناوری‌های صدا است که تجربه صوتی کاربران دستگاه‌های صوتی-تصویری را به یک سمت کاملا جدید سوق می‌دهد.

دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دالبی اتموس تحولی در دنیای لوازم صوتی. صدا، کیفیت صدا و فناوری‌های وابسته به آن قابلیت‌هایی مهم در برخی لوازم دیجیتال از جمله تلویزیون و به طور ویژه سیستم‌های صوتی به شمار می‌آیند. در حالی شاهد رشد روز افزون دنیای صوت و تصویر هستیم که هر کدام از شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها از فناوری‌های ویژه‌ای برای ارتقاء صدا استفاده می‌کنند. کاربرد اغلب این فناوری‎‌ها در نهایت یک تجربه شنیداری لذت بخش را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. در این قسمت از مقالات ارائه شده توسط بلاگ بانه سرویس قصد داریم فناوری نو ظهوری را به شما معرفی می‌کنیم که شاید شما هم اسم آن را شنیده‌اید.

شرکت‌های سازنده برخی اوقات برای بالا بردن ارزش محصول خود و تبلیغ آن از این فناوری یاد می‌کنند. فناوری صوتی جدید دالبی اتموس (Dolby Atmos) عنوان این دستاورد جدید خواهد بود. پیش از هر چیز باید گفت که صدای با کیفیت یک مسئله خیلی مهم برای لذت بردن از فیلم و یا حتی اجرای بازی است، برخی افراد فکر می‌کنند که اهمیت این قسمت به اندازه کیفیت تصویر نیست اما ما به شما خواهیم گفت به طور یقین اگر بیشتر از آن نباشد کمتر هم نیست. یکی از جذابیت‌های صدا حالت فراگیر بودن آن است، گاهی اوقات با وجود این قابلیت تعدادی از جلوه‌های صوتی چندان لذت بخش خواهند بود که کاربر را وادار به بازگشت به عقب خواهند کرد و جالب‌تر اینکه کاربر ممکن است با شنیدن صدا یک لحظه به پشت سر خود نگاه کند.

جالب است بدانید که صدای دالبی که به آن سوراند (surround) نیز گفته می‌شود برای ارمغان این لحظات شیرین برای دوستدارن بلاکباستر تا حد قابل توجهی موفق عمل کرده است، با این حال طراحان این نوع صدا سعی دارند با افزودن فناوری‌های جدید صوتی، صدای فراگیر را بهبود ببخشند تا جایی که کاربران در زمان تماشای محتوا خود را در دل صحنه‌ها بیابند.

حال تصور کنید صداهای منتشر شده از یک صحنه را درست همانطور بشنوید که حاضران در آن صحنه خواهند شنید! عجیب است نه؟ اما نا ممکن نیست، برای خلق این تجربه شنیداری گاهی اوقات باید صدا از بالای سر شنونده پخش گردد. در حال حاضر بیشتر سیستم‌های صوتی فراگیر نمی‌توانند چنین تجربه‌ای را خلق کنند و در بهترین حالت قادر خواهند بود صدا را از جلو، عقب، چپ و راست پخش کنند. فناوری دالبی اتموس با ایجاد صدای فراگیر سه بعدی شما را کاملا احاطه می‌کند. در ادامه در این باره بیشتر خواهیم دانست.

دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاریخچه‌ای مختصر

فناوری نو ظهور دالبی اتموس توسط فردی به نام دالبی ری (Dolby Ray) خلق شد. تجهیزات وابسته به دالبی اتموس برای نخستین بار در سال 2012 در سالن تئاتر دالبی در لس آنجلس آمریکا نصب گردید و جالب است بدانید که انیمیشن Brave اولین محتوایی بود که با صدای دالبی اتموس پخش شد. بعد از این تعداد سالن‌های مجهز به این فناوری به شدت افزایش یافت. اولین دستگاه‌های مجهز به این قابلیت یعنی ضبط و میکس صدای دالبی اتموس در سال 2016 و نخستین گوشی‌های مجهز به این تکنولوژی در 2017 روانه‌ی بازار شدند، بنابراین این فناوری کاملا جدید است.

دقت بفرمایید که فناوری Dolby Atmos علاوه بر سیستم‌های پخش خانگی و همچنین سینما در گجت‌های هوشمند همچون تلفن همراه، تبلت و حتی کنسول بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنچه آشکار است این است که تنها 50 درصد از لذت یک فیلم سینمایی به کیفیت تصویر آن وابسته است و باید اعتراف کرد که 50 درصد دیگر آن نحوه صداگذاری و کیفیت صدای تلویزیون خواهد بود.

تاریخچه‌ای مختصر

و اما Dolby Atmos دقیقا چیست؟!

فناوری جدید Dolby Atmos در واقع یک استاندارد سیستم خروجی صدای فراگیر است که به صورت اختصاصی توسط شرکت دالبی توسعه پیدا کرده است. هرچند که این فناوری در سال 2012 معرفی شد ما شرکت‌های سازنده دستگاه‌های دیجیتال مدت خیلی زیادی نیست که از این فناوری در بهبود صدا استفاده می‌کنند. هم اکنون از استانداردهای صوتی متفاوتی در سیستم‌های صوتی-تصویر استفاده می‌شود اما دالبی اتموس برترین فناوری حال حاضر در زمینه صدا خواهد بود که کارکردی متفاوت به دنبال دارد.

سیستم صدای دالبی اتموس صدا را به حالت سه بعدی و 360 درجه منتشر می‌کند. این قابلیت در واقع به واسطه نقشه برداری سه بعدی محیطی ایجاد خواهد شد و به همین دلیل صدا از میان اشیا عبور می‌کند. سیستم‌های دالبی اتموس صدا را به صورت کاملا غنی و پویا و سرشار از جزئیات منتشر می‌کنند و این در حالی خواهد بود که صدا تمام جهات شنونده را احاطه می‌کند، شنیدن تمامی جزئیات یک صحنه با روح و روان شما بازی خواهد کرد.

فناوری Dolby Atmos یک فرمت صوتی همه جانبه است که می‌تواند صدا را در تمام جهات از جمله از بالا تولید کند، یعنی در واقع صدا به مانند یک انفجار بزرگ در اطراف شما خواهد بود، دالبی اتموس در واقع مغز شما را می‌فریبد مانند اینکه دقیقا در دل هر صحنه حضور داشته باشید.

دقت فرمایید که فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی که دارای این قابلیت صوتی هستند بر روی دیسک‌های Blu-ray و همچنین خدمات پخش نظیر Disney Plus ،Netflix ،Amazon Prime Video و Apple TV Plus موجود هستند.

برای دستیابی به تجربه صوتی Dolby Atmos ضرورت دارد که یک ساندبار یا سیستم صوتی سازگار تهیه کنید و همچنین یک تلویزیون یا پخش کننده مختلف رسانه با پشتیبانی از این فناوری داشته باشید. امروزه برندهای مختلف از جمله سامسونگ، ال‌جی و سونی محصولاتی با پشتیبانی از این فناوری جذاب می‌سازند.

و اما Dolby Atmos دقیقا چیست؟!

سیستم‌های 5.1 و 7.1 کاناله

سیستم‌های صوتی 5.1 و 7.1 کاناله برای ایجاد و تفکیک صدا از چند بلندگوی مستقل استفاده می‌کنند که برای تجربه شنیداری لذت بخش بهتر است نحوه چینش بررسی شده و بهترین حالت اعمال گردد. در واقع در این سیستم‌های صوتی کانال صدا همان چیزی خواهد بود که صدا را در زمان پخش محتوا جهت دار نموده و پخش می‌کند. درست در مقابل این سیستم تکنولوژی دالبی اتموس صدای دینامیک هر اسپیکر را پس از پخش در محیط تنظیم می‌کند.

با بهره‌گیری از این تکنولوژی صدا در زمان واقعی به گوش خواهد رسید و محل قرارگیری اسپیکر صوتی بر اساس آن تعیین می‌گردد. تکنولوژی دالبی اتموس حتی از سیستم 128 کانال پشتیبانی می‌کند.
جالب است بدانید که فناوری دالبی اتموس به لطف اینکه با معمولی‌ترین دستگاه‌ها سازگار است یکی از برترین تکنولوژیهای صوتی خواهد بود، یعنی در واقع اهمیتی نخواهد داشت که شما از یک سیستم پخش خانگی بهره ببرید یا یک نمونه ارزان قیمت، کافی است زمینه را برای اعمال این تکنولوژی هموار کنید.

سیستم‌های 5.1 و 7.1 کاناله

از فناوری Dolby Atmos چگونه می‌توان در خانه بهره برد؟

حتی اگر شما یک سیستم صوتی-تصویری در اختیار داشته باشید که از تکنولوژی Dolby Atmos پشتیبانی کند نیاز به صرف مقداری هزینه خواهید داشت تا از حداکثر ظرفیت آن بهره ببرید. برای بهره‌گیری از کارایی سیستم به این تجهیزات نیاز خواهید داشت:

شما به گیرنده صوتی تصویری (AV) نیاز خواهید داشت که از فناوری دالبی اتموس پشتیبانی کند، پیدا کردن این سیستم هم راحت است و هم نیازی به صرف هزینه زیاد نخواهد داشت.

اگر می‌خواهید به صورت تمام و کمال از مزایای این فناوری بهره‌مند شوید نیاز به تعدادی بلندگو خواهید داشت، بهتر است بلندگوها از نوع فراگیر (Surround) باشند، البته مسائلی همچون تعداد و نوع بلندگوها و همچنین محیط مهم می‌باشد تا در نهایت نیاز خود را پوشش دهید. دقت کنید که Dolby Atmos بر پایه‌ی سیستم‌های 5.1، 7.1 و 9.1 طراحی شده است و قابلیت اتصال به اسپیکرهای معمولی را نیز دارد.

هر چه تعداد بلندگوها بیشتر باشد تجربه شنیداری بهتری خواهید داشت، به عنوان مثال می‌توانید بر اساس نقشه برداری سه بعدی دالبی اتموس برخی از آن‌ها را در سقف نصب کنید.

برای پخش محتوای پشتیبانی شده توسط دالبی اتموس به بلو-ری پلیر یا سیستم پخش رسانه سازگار نیاز خواهید داشت. همه بلو-ری‌های بازار به حالت پیشفرض از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. کنسول ایکس باکس هم از این فناوری پشتیبانی می‌کند.

از فناوری Dolby Atmos چگونه می‌توان در خانه بهره برد؟

شما می‌توانید جدیدترین مقالات ما را در مورد فناوری‌های صدا و تصویر بخوانید. پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *