مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70T با سونی X9000H

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70T با سونی X9000H

یکی از بحث برانگیزترین مقایسه‌ها در بین برندهای سامسونگ و سونی است. ما هر روز با سؤالات زیادی در رابطه با تفاوت‌های میان تلویزیون‌های این برند‌ها مواجه می‌شویم. سامسونگ و سونی هرکدام طرفداران خاص خود را دارند و امکانات ویژ‌ه‌ای را به خریداران تلویزیون‌های خود ارائه می‌دهند. اما در برخی مواقع خریداران میان خرید یکی از تلویزیون‌های این دو برند دچار تردید می‌شوند. ما در این مطلب به مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H می‌پردازیم که جزو مدل‌های بسیار محبوب و پرفروش سامسونگ و سونی هستند. پس برای آشنایی بیشتر با این تلویزیون‌ها و اطلاع از تفاوت آنها در این مقاله همراه ما باشید.

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70T با سونی X9000H

تلویزیون سامسونگ Q70T

تلویزیون سامسونگ Q70T از مدل‌های کیولد سامسونگ در سال 2020 است. این تلویزیون امکانات فوق العاده‌ای داشته و جزو بهترین تلویزیون‌های سامسونگ محسوب می‌شود. تلویزیون Q70T طراحی بسیار زیبایی دارد و برای قرارگیری در هر دکوراسیونی بسیار مناسب است. با استفاده از پایه‌های دوشاخه جلوه‌ای شیک و زیبا به منزلتان خواهد بخشید. این تلویزیون از کیفیت تصویر 4K برای نمایش تصاویر استفاده می‌کند. پردازنده تصویر به کار رفته در تلویزیون Quantum Processor 4K است و جهت ارتقای سطح کیفیت تصاویر از فناوری 4K AI Upscaling بهره می‌گیرد.

پنل نمایشگر تلویزیون VA بوده و نسبت کنتراست خارق العاده‌ای را ارائه می‌دهد. با این نسبت کنتراست مرز بین رنگ‌های سفید و مشکی به خوبی مشخص می‌شود. این تلویزیون از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نمی‌کند به همین خاطر تنظیم روشنایی صفحه نمایش در آن به خوبی انجام نمی‌شود. با این حال اوج روشنایی آن در محتوای SDR و HDR بسیار مناسب خواهد بود. یکنواختی خاکستری متوسط بوده و یکنواختی مشکی عملکردی عالی دارد.

زاویه دید تلویزیون بسیار ضعیف است و استفاده از پنل VA تا حدی در این زاویه دید ضعیف نقش داشته است. بازتاب نور در تلویزیون مناسب بوده و عملکردی متوسط خواهد داشت. زمان پاسخگویی در تلویزیون سامسونگ Q70T از انتظار ما کمتر بوده و تا حدی شاهد تار شدن تصویر در صحنه‌های سریع خواهیم بود. نرخ رفرش تلویزیون 120 هرتز است و تأخیر در ورودی آن فوق العاده ناچیز می‌باشد. به طوری که با اتصال به کنسول‌های بازی شاهد هیچ تأخیری در انتقال تصویر نخواهید بود.

تلویزیون سامسونگ Q70T

نقاط قوت Q70T

  • نسبت کنتراست بی‌نظیر
  • بازتاب نور مناسب
  • تأخیر در ورودی بسیار کم

نقاط ضعف Q70T

  • زاویه دید ضعیف
  • عدم پشتیبانی از فناوری نوردهی موضعی

تلویزیون سونی X9000H

تلویزیون سونی X9000H به عنوان یکی از بهترین تلویزیون‌های سونی در سال 2020 شناخته می‌شود. این تلویزیون دارای امکانات بی‌نظیری می‌باشد که باعث قرارگیری آن در لیست پرفروشترین تلویزیون‌های سونی شده است. طراحی شیک و زیبای این تلویزیون از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری آن است و پایه‌های دوشاخه جلوه‌ای خاص به محیط اطراف تلویزیون خواهد بخشید. کیفیت تصویر در این تلویزیون 4K است و برای پردازش داده‌های تصویر از پردازنده X1 4K HDR Processor استفاده می‌کند.

تلویزیون سونی نیز برای ارتقای سطح کیفیت تصویر از فناوری 4K X-Reality PRO بهره گرفته تا تصاویر بی‌کیفیت را با وضوح بهتر در صفحه نمایش تلویزیون به بیننده نشان دهد. نسبت کنتراست در این تلویزیون بسیار مناسب است و از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی می‌کند. این فناوری عملکرد فوق العاده‌ای در صفحه نمایش دارد و روشنایی را به خوبی تنظیم می‌کند. اوج روشنایی تلویزیون در محتوای HDR و SDR بسیار عالی خواهد بود. زاویه دید در این تلویزیون نیز همانند Q70T بسیار ضعیف است.

یکنواختی مشکی و یکنواختی خاکستری در تلویزیون سونی X9000H به خوبی عمل می‌کنند تا رنگ‌ها در همه‌ی نقاط صفحه نمایش نشان داده شوند. بازتاب نور در این تلویزیون مناسب بوده و به لطف گرادیان قوی طیف رنگی گسترده‌ای را در صفحه نمایش نشان خواهد داد. زمان پاسخگویی تلویزیون بسیار عالی است و شاهد هیچ گونه تاری تصویر در صفحه نمایش نخواهید بود. همچنین نرخ رفرش 120 هرتز با تأخیر در ورودی ناچیز از دیگر ویژگی‌های مثبت تلویزیون X9000H هستند.

تلویزیون سونی X9000H

نقاط قوت X9000H

  • نسبت کنتراست عالی
  • زمان پاسخگویی بسیار کم
  • اوج روشنایی بی‌نظیر

نقاط ضعف X9000H

  • زاویه دید ضعیف
ویژگی‌ها و امتیازاتX9000HQ70T
نوع نمایشگرLEDLED
فناوری نمایشگرVAVA
کیفیت تصویر4K4K
نوع پایهدوشاخهدوشاخه
ضخامت صفحه نمایش7.1 سانتی متر6.1 سانتی متر
امتیاز کلی8.07.5
نمایش فیلم8.57.2
برنامه‌های تلویزیونی7.87.7
برنامه‌‌های ورزشی 7.67.4
بازی‌های ویدیویی8.18.3
فیلم‌های HDR8.17.1
بازی‌های HDR7.87.9
مانیتور کامپیوتر7.87.8
طراحی8.57.7
کیفیت تصویر8.07.6
کنتراست8.59.4
حداکثر روشنایی SDR8.38.0
حداکثر روشنایی HDR7.06.4
زاویه دید5.55.3
بازتاب نور7.37.4
زمان پاسخگویی8.36.9
سرعت رفرش120 هرتز120 هرتز
تأخیر در ورودی8.79.2
ورودی HDMI4 عدد4 عدد
ورودی USB2 عدد2 عدد
خروجی صدای دیجیتال نوری1 عدد1 عدد
پشتیبانی از HDMI 2.1پورت‌های HDMI 3 و 4پورت HDMI 4
کیفیت صدا6.97.0
پاسخ فرکانسی7.37.3
قابلیت‌های اسمارت8.18.1
سیستم عاملAndroid TVTIZEN
برنامه‌ها و ویژگی‌‌ها9.08.5
حداکثر مصرف برق145 وات111 وات

طراحی و کیفیت ساخت

در مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H شاهد تفاوت‌هایی در ظاهر و طراحی این دو مدل هستیم. در نگاه اول به نظر می‌رسد هر دو تلویزیون دارای پایه‌هایی دوشاخه هستند. اما طراحی این پایه‌ها کاملاً با هم متفاوت بوده و شبیه هم نیستند. تلویزیون سامسونگ Q70T از پایه‌های دوشاخه با ارتفاع مناسب استفاده کرده است. این پایه‌ها بسیار ضخیم هستند و به خوبی تلویزیون‌ را در جای خود نگه می‌دارند. البته هنگام لمس صفحه نمایش کمی لرزش ایجاد می‌شود. در طرف دیگر مقایسه، تلویزیون سونی X9000H قرار گرفته که پایه‌های دو شاخه منحصربفرد خود را دارد.

مقایسه طراحی Q70T با X9000H

همانطور که در عکس بالا مشخص است پایه‌های دوشاخه در تلویزیون سونی X9000H ظاهری کاملاً متفاوت دارد. این پایه‌ها فلزی هستند و قدرت بسیار بالایی در نگه داری بدنه‌ی تلویزیون خواهند داشت. پایه‌های دو شاخه در این تلویزیون ارتفاع کمتری نسبت به Q70T دارند و طراحی آنها بسیار نازک‌تر است؛ در حالی که بسیار بهتر عمل می‌کنند. پایه‌های دوشاخه در تلویزیون‌های Q70T‌ و X9000H به راحتی نصب می‌شوند و برای نصب آنها نیاز به هیچ نوع پیچی نخواهید داشت.

از لحاظ ضخامت حاشیه‌های اطراف تلویزیون می‌توان گفت این تلویزیون‌ها دقیقاً عملکرد مشابه دارند. چراکه ضخامت حاشیه‌ها در هر دو تلویزیون 0.9 سانتی متر است. از لحاظ ضخامت صفحه نمایش تلویزیون Q70T با 6.1 سانتی متر دارای ضخامت کمتری می‌باشد. در حالی که این عدد در تلویزیون X9000H به 7.1 سانتی متر می‌رسد.

قسمت پشت بدنه در تلویزیون X9000H‌ به بهترین نحو طراحی شده است. وجود شیارهایی در پشت بدنه از گرم شدن تلویزیون جلوگیری می‌کند. کیفیت ساخت تلویزیون X9000H فوق العاده بوده و امتیازی بی‌نظیر کسب کرده‌ است. پایه‌های دو شاخه در این تلویزیون از ایجاد لرزش جلوگیری می‌کنند. در حالی که در تلویزیون Q70T شاهد کمی لرزش در بدنه هستیم. بنابراین در مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H تلویزیون X9000H‌ امتیاز بیشتری را در بخش کیفیت ساخت و طراحی از آن خود می‌کند.

مقایسه کیفیت تصویر

کیفیت تصویر Q70T

تلویزیون Q70T‌ یکی از بهترین تلویزیون‌های کیولد با کیفیت تصویر مناسب است. البته این تلویزیون نسبت به مدل قبلی خود یعنی Q70R امتیاز کمتری در بخش کیفیت تصویر کسب کرده که دلیل آن می‌‌تواند حذف فناوری نوردهی موضعی در Q70T باشد. این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K است و تصاویر را در وضوحی عالی به نمایش می‌گذارد. اما همانطور که گفتیم از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌تواند به نحو احسنت روشنایی را در صفحه نمایش تنظیم کند.

با این حال روشنایی بسیار مناسب برای نمایش محتوای SDR خواهد داشت. اما اوج روشنایی تلویزیون در محتوای HDR به نسبت X9000H عملکرد خوبی ندارد. در تلویزیون Q70T نسبت کنتراست فوق العاده‌ای وجود دارد که رنگ‌های سفید و مشکی را در بهترین حالت به نمایش می‌گذارد. یکنواختی خاکستری در صفحه نمایش مناسب است. فقط ممکن است تا حدی شاهد هاله‌هایی در گوشه‌های صفحه نمایش باشیم که آن هم زیاد جلب توجه نخواهد کرد.

مقایسه نسبت کنتراست

یکنواختی مشکی تلویزیون بی‌نظیر است. در واقع Q70T عملکردی عالی برای نمایش رنگ‌های مشکی خواهد داشت. این عملکرد به نمایش واقعی‌ترین حالت رنگ‌های مشکی در محیط‌های تاریک کمک خواهد کرد. عملکرد بازتاب نور در این تلویزیون بسیار مناسب است و از بازتاب نور در صفحه نمایش تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. یکی از نقاط ضعف قابل توجه در تلویزیون زاویه دید بسیار ضعیف است. یعنی شما اگر از زاویه‌های اطراف به صفحه نمایش نگاه کنید متوجه افت کیفیت تصویر و رنگ‌ها خواهید شد.

طیف رنگی در تلویزیون بسیار مناسب است. به این معنی که Q70T قادر به نمایش رنگ‌هایی بی‌شمار در صفحه نمایش خواهد بود. میزان طیف رنگی که این تلویزیون پشتیبانی می‌کند با تلویزیون X9000H برابر خواهد بود. البته گرادیان یا همان محو شدگی رنگ در تلویزیون X9000H بهتر عمل می‌کند.

کیفیت تصویر X9000H

تلویزیون X9000H یکی از باکیفیت‌ترین تلویزیون‌های سونی در سال 2020 است. این تلویزیون کیفیت تصویری عالی برای نمایش تصاویر در بهترین وضوح و بهترین رنگ‌ها ارائه می‌دهد. کیفیت تصویر تلویزیون 4K بوده و تصاویری زیبا را در صفحه نمایش تلویزیون به نمایش می‌گذارد. این تلویزیون نسبت کنتراست فوق العاده‌ای دارد که البته کمی کمتر از Q70T‌ است. تلویزیون X9000H از فناوری نوردهی موضعی با عملکرد عالی پشتیبانی می‌کند تا روشنایی صفحه نمایش را به بهترین نحو تنظیم کند.

به دلیل پشتیبانی از فناوری نوردهی موضعی شاهد روشنایی بی‌نظیر در صفحه نمایش خواهیم بود. اوج روشنایی در محتوای SDR عالی بوده و در محتوای HDR در حد متوسط عمل خواهد کرد. یکنواختی خاکستری تلویزیون بسیار مناسب است و رنگ‌ها به صورت کاملاً یکنواخت در سطح صفحه نمایش قرار می‌گیرند. یکنواختی مشکی نیز عالی است تا رنگ‌های مشکی در واقعی‌ترین حالت خود به نمایش گذاشته شوند. این تلویزیون زاویه دید بسیار ضعیفی دارد که با افت کیفیت تصویر در زاویه‌های اطراف تلویزیون همراه است و یک نقطه ضعف برای تلویزیون محسوب می‌شود.

تلویزیون سونی X9000H در بخش بازتاب نور عملکرد بسیار مناسبی دارد اما کمی پایین‌تر از Q70T خواهد بود. تفاوت در عملکرد بازتاب نور این تلویزیون‌ها در عکس زیر مشخص است. همچنین از طیف گسترده رنگی پشتیبانی می‌کند تا رنگ‌های واقعی و با وضوح عالی را به نمایش بگذارد. در مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H‌ در بخش کیفیت تصویر می‌توان گفت تلویزیون سونی X9000H‌ کیفیت تصویر بهتری دارد.

عملکرد بازتاب نور Q70T و X9000H

مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H در کیفیت صدا

در بخش کیفیت صدا تلویزیون سامسونگ Q70T دارای یک سیستم صوتی 2 کاناله است که صدایی معادل 20 وات را پخش می‌کند. این تلویزیون از فناوری دالبی اتموس برای تقویت صدا استفاده می‌کند. کیفیت صدای تلویزیون بسیار مناسب بوده و صداها بسیار شبیه به حالت واقعی خود پخش می‌شوند. تلویزیون سونی X9000H نیز عملکردی مشابه برای پخش صداهای واقعی دارد. این تلویزیون نیز از 2 بلندگو بسیار قدرتمند با توان صوتی 20 وات استفاده کرده و صدای آن در حد Q70T‌ عمل می‌کند.

ویژگی‌های بازی

تلویزیون سامسونگ Q70T دارای تأخیر در ورودی بسیار ناچیز است و در نمایش محتوای دستگاه‌های متصل به صفحه نمایش هیچ نوع تأخیری دیده نمی‌شود. نرخ رفرش در این تلویزیون برابر با 120 هرتز است و عملکردی عالی ارائه می‌دهد. اما تلویزیون Q70T زمان پاسخگویی نسبتاً ضعیفی دارد و ممکن است صحنه‌های بسیار سریع در تلویزیون کمی تار باشند. در این تلویزیون از HDMI 2.1 و فناوری‌های ALLM و FreeSync پشتیبانی می‌شود.

تلویزیون سونی X9000H‌ نیز تأخیر در ورودی بسیار مناسبی داشته و دارای نرخ رفرش 120 هرتز است. البته زمان پاسخگویی در این تلویزیون فوق العاده بوده و عملکرد آن بسیار بهتر از Q70T خواهد بود. با اینکه تلویزیون X9000H از HDMI 2.1‌ پشتیبانی می‌کند اما فناوری‌های ALLM و FreeSync در این تلویزیون وجود ندارند. با این حال در مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H هردو مدل جزو بهترین تلویزیون‌ها برای گیمینگ هستند.

مقایسه ورودی‌های Q70T با X9000H

قبل از هرچیز باید بگوییم محل قرارگیری ورودی‌ها در این دو مدل کاملاً باهم متفاوت است. ورودی‌ها در تلویزیون سوی X9000H در گوشه‌ی سمت چپ پنل پشتی قرار گرفته‌اند. محل قرارگیری ورودی‌ها در Q70T در قسمت راست پشت بدنه بوده و دسترسی به آن کمی متفاوت از X9000H است. هردو تلویزیون دارای 4 عدد پورت ورودی HDMI و 2 عدد USB هستند. خروجی صدای اپتیکال دیجیتال نیز در این مدل‌ها وجود دارد.

مقایسه ورودی‌های سامسونگ و سونی

اما تنها در X9000H خروجی صدای آنالوگ پشتیبانی می‌شود. این تلویزیون همچنین قادر به پشتیبانی از ورودی Composite است که در تلویزیون Q70T وجود ندارد. ورودی IR In نیز در تلویزیون سونی X9000H وجود دارد که یک مزیت دیگر نسبت به Q70T خواهد بود. تنوع ورودی‌های تلویزیون در مدل X9000H گسترده‌تر می‌باشد.

رابط کاربری

در تلویزیون سامسونگ Q70T از سیستم عامل TIZEN استفاده شده که رابط کاربری بسیار شیک و زیبایی دارد. کار با منوی این سیستم عامل بسیار راحت و روان بوده و کاربران از لحاظ کار با منوی اصلی دچار مشکل نخواهند شد. در بخش دیگر مقایسه، تلویزیون X9000H از سیستم عامل اندروید بهره گرفته تا امکاناتی عالی را در اختیار کاربران قرار دهد. البته منوی این سیستم عامل امتیاز کمتری نسبت به Q70T کسب کرده و کار با منوی آن کمی سخت‌تر از سیستم عامل تایزن برآورد شده است.

مقایسه سیستم عامل تایزن و اندروید

در بخش دسترسی به دانلود برنامه و ویژگی‌های هوشمند تلویزیون X9000H امتیاز بیشتری کسب می‌کند. چراکه سیستم عامل اندروید دسترسی نامحدود و بسیار گسترده‌تری به دانلود اپلیکیشن و سایر برنامه‌ها ارائه می‌دهد. پس در مقایسه رابط کاربری این دو مدل امتیازی مشابه به هم کسب می‌کنند؛ زیرا بخش رابط کاربری Q70T بهتر بوده و در عوض بخش اپلیکیشن و ویژگی‌های هوشمند X9000H بهتر عمل می‌کند.

مقایسه کلی Q70T با X9000H

تلویزیون Q70T یکی از مدل‌های کیولد عالی سامسونگ است. این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K می‌باشد. به علاوه نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بی‌نظیری دارد. با اینکه از فناوری نوردهی موضعی پشتیبانی نمی‌کند اما اوج روشنایی تلویزیون در محتوای SDR و HDR به نسبت مناسب است. زاویه دید تلویزیون بسیار ضعیف می‌باشد. تأخیر در ورودی تلویزیون مناسب بوده ولی زمان پاسخگویی آن ضعیف است. کیفیت صدا و رابط کاربری تلویزیون Q70T عملکردی مشابه X9000H دارند.

در تلویزیون X9000H کیفیت تصویر 4K با ویژگی‌هایی عالی همچون فناوری نوردهی موضعی و کنتراست بی‌نظیر همراه شده تا وضوحی عالی به همراه اوج روشنایی فوق العاده برای نمایش تصاویر ایجاد کند. این تلویزیون کیفیت تصویر بالاتری از Q70T دارد. البته در بخش زاویه دید دقیقاً عملکردی همانند Q70T‌ داشته و زاویه دید نامناسبی ارائه می‌دهد. همچنین عملکرد آن در زمان پاسخگویی بهتر بوده و تعداد ورودی‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌کند.

به صورت کلی در مقایسه تلویزیون Q70T با X9000H می‌توان گفت تلویزیون X9000H نسبت به Q70T‌ امتیاز بالاتری کسب کرده که یعنی برای خرید گزینه‌ی بهتری خواهد بود. البته Q70T‌ نیز در نوع خود یک تلویزیون عالی است و امکانات گسترده‌ای را ارائه می‌دهد اما امتیاز آن از X9000H کمتر می‌باشد.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

مقایسه تلویزیون X90J با QNED90

مقایسه تلویزیون سونی X90J با ال‌جی QNED90

این مطلب را به مقایسه دو مدل مناسب از سونی و ال‌جی اخصاص داده‌ایم. تلویزیون QNED90 ال‌جی توانسته امتیازی نزدیک به تلویزیون سونی X90J را کسب کند. با این حال این دو مدل دارای تفاوت‌های زیادی هستند که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

۲ نظر

  1. سلام من ی سوال داشتم،
    من تحقیق کردم برای گیم، توی سایت های ایرانی و خارجی
    X9000h واقعا توی ریتینگ ی سرو گردن از q70 و nano90 بالاتر بود.حتی ویدیو خارجی دیدم ک جزو گیمینگ های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۱ هست وحتی با q80 مقایسه شده، واسه همین خریدم ، اما وقتی میرم داخل بازی درمقایسه با تلویزیون قبلیم کru7100 هست، قضیه فرق کرد
    من هر دو tv رو توی ی آن تست کردم البته فقط توی گیم، ru7100 پر رنگ تر شارپ تر و بدون نویز نشون میده اما سونی ک اینهمه تعریف شده ازش حتی سایت rating, کیفیت و شفافیت ru7100 را نداشت چرا!؟
    البته دستگاهم ps4pro هستس، شاید توی ps5 قضیه فرق کنه
    Game mode هم ک کلا توی همه ی تی وی ها بد هستش، روی vivaid خوبه

    • نتیجه تجربه و تحقیقات بنده در ارتباط با بهترین تلویزیون برای گیم از نظر کیفیت و مخصوصا قیمت مناسب برای کنسول های نسل نهم و هشتم فقط تلویزیون های سامسونگ Q70A و Q70T میباشند. بنده هم با این تبلیغات گمراه کننده در سایت های یوتیوب و غیره داشتم اقدام به خرید x900h میکردم. * دلیل ایراد این تلویزیون های سونی در اینه که گزینه ALLM و VRR و FreeSync آنها فعال نیست *.به این مشکل برخورد میکنید. دقیقا تو قسمت ویژگی های بازی در همین صفحه که به مقایسه این دو تلویزیون هم آمده است. دلتون هم با آپدیت های بعدی سونی که میخواد این مشکل رو برطرف کنه، نبندین. چون بنظره بنده این مشکل سخت افزاری خوده سونی هست. حکایت اولین سری تولید کنسول های سونی PS4 بود، که مشکل سخت افزاری خوده سونی بود.
      در کل اگر برای تماشای فیلم و بازی هستین، تلویزیون های Q70t ببالا
      و اگر برای تماشای حرفه ای فقط فیلم هستین، تلویزیون های سونی x900h ببالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *