تلویزیون سونی X9000H

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9000H

سونی X9000H یک تلویزیون 4K می‌باشد که تقریباً برای هر نوع فضایی مناسب است. این تلویزیون به پنل VA با نسبت کنتراست عالی و ویژگی تاریکی موضعی مجهز شده است که باعث می‌شود رنگ‌های سیاه در تاریکی بهتر به نظر برسند. این محصول می‌تواند گزینه مناسبی برای اتاق‌های روشن باشد، زیرا به اندازه کافی روشن می‌شود و به راحتی می‌تواند درخشندگی لازم را به ارمغان آورد. صحنه‌های پر سرعت به لطف زمان پاسخگویی سریع و درج فریم سیاه، کاملاً واضح نمایش داده می‌شوند، البته می‌توانند محتوای فریم پایین را تا 120 فریم بر ثانیه در معرض دید کاربران قرار دهند.

گیمرها از تاخیر ورودی کم هنگام بازی با کیفیت 4K و HDR 10 راضی هستند. متأسفانه، زاویه دید این محصول به دلیل فقدان لایه « X-Wide Angle » سونی بسیار محدود است، بنابراین امکان مشاهده تصاویر را از گوشه اتاق نشیمن به کاربر نمی‌دهد. این محصول مانند اکثر تلویزیون‌های سونی، از سیستم عامل Android بهره می‌برد، که یک پلتفرم کاربر پسند است و انتخاب عظیمی از سرویس‌ها را در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

اگرچه این تلویزیون از نرخ تازه سازی متغیر، “حالت تأخیر کم خودکار” و سایر ویژگی‌های همراه با HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند، اما این ویژگی‌ها هنوز در دسترس نیستند و فقط در به‌روزرسانی سیستم عامل آینده فعال می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X900H
امتیاز کلی:
کنتراست 10
تاریکی موضعی (Local Dimming) 10
حداکثر روشنایی SDR 7.1
حداکثر روشنایی HDR 7.3
زاویه دید 8.8
یکنواختی رنگ مشکی 10
بازتاب نور 9.3
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 9.8
لرزش و سوسو 10
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 9.3
برنامه‌های تلویزیون 8.3
محتوای ورزشی 8.6
بازی‌های ویدیویی 9.0
فیلم‌های HDR 8.8
بازی‌های HDR 8.7
مانیتور PC 8.7

نسبت کنتراست عالی.

تاریکی موضعی ایده‌آل.

زمان پاسخگویی سریع.

حداکثر روشنایی عالی.

زاویه دید محدود.

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.0)

سونی X9000H یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها است. این تلویزیون کیفیت تصویر را به لطف نسبت کنتراست عالی، حداکثر روشنایی بالا و طیف گسترده‌ای از رنگ ارائه می‌دهد. این محصول زمان پاسخگویی سریع دارد که منجر به تاری شدید حرکت می‌شود و تاخیر ورودی آن به اندازه کافی کم است، تا نیاز گیمرهای جدی را نیز برآورده سازد. محتوای HDR با رنگ‌های پر جنب و جوش و برجسته نمایان می‌شود. متأسفانه تلویزیون X9000H، زاویه دید محدودی دارد و باعث می‌شود برای اتاق‌های بزرگ با چیدمان گسترده صندلی ایده آل نباشد.

نمایش فیلم‌‌ (امتیاز 8.5)

X9000H گزینه مناسبی برای مشاهده فیلم در کنار خانواده به شمار می‌آید. نسبت کنتراست بالای بومی آن توسط ویژگی تاریکی موضعی افزایش می‌یابد، و همراه با یکنواختی سیاه، رنگ‌های سیاه وقتی در تاریکی مشاهده می‌شوند، سیاه تر به نظر می‌رسند. کیفیت فیلم‌های با وضوح پایین را به خوبی بالا می‌برد و می‌تواند لرزش را از همه منابع حذف کند. با این حال، به دلیل زمان پاسخگویی سریع آن، کمی در نرخ فریم پایین پرش تصویر وجود دارد.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 7.8)

X9000H یک تلویزیون ایده‌ آل برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. کاربر می‌تواند این محصول را در یک اتاق روشن مورد استفاده قرار دهد، زیرا دارای حداکثر روشنایی چشمگیر و بازتاب مناسب است. محتوای با وضوح پایین تر مانند گیرنده دیجیتال به خوبی و با کیفیت مطلوب نمایش داده می‌شود، اگر تمام طول روز را به مشاهده اخبار بپردازید، خطر ماندگاری تصویر دائمی وجود ندارد. زوایای دید این محصول فرعی هستند و برای مشاهده تصاویر در اطراف تلویزیون گزینه خوبی نمی‌باشد.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.6)

سونی X9000H انتخابی خوب برای تماشای ورزش است. هندلینگ حرکتی عالی آن باعث می‌شود ورزش‌های سریع بدون تاری، صاف و شفاف نمایان شوند. از میزان حداکثر روشنایی مطلوبی بهره می‌برد، تا در محیط‌های روشن با تابش خیره کننده مقابله کند و به خوبی با انعکاس‌ها برخورد نماید. متأسفانه، زاویه دید این تلویزیون محدود می‌باشد که امکان مشاهده تصاویر را از مرکز صفحه امکان پذیر می‌کند.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.1)

سونی X9000H با تاخیر ورودی کم تجربه بازی هیجان انگیزی را به کاربران ارائه می‌دهد. زمان پاسخگویی سریع آن باعث می‌شود صحنه‌های سریع واضح به نظر برسند. نسبت کنتراست عالی این تلویزیون به گزینه‌ای مناسب برای اتاق تاریک تبدیل کرده است. این محصول برای کاهش گسستگی صفحه از تبلیغات VRR پشتیبانی می‌کند، اما متأسفانه بعداً در به‌روزرسانی سیستم عامل فعال می‌شود.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.1)

X9000H یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم HDR است. این محصول دارای نسبت کنتراست بومی بالایی است که امکان تولید سیاهی عمیق را فراهم می‌آورد و از ویژگی تاریکی موضعی برای بهبود بیشتر سطح سیاه برخوردار است. این تلویزیون از ویژگی‌های رنگ HDR منحصر به فردی برخوردار است و به اندازه کافی روشن می‌شود تا تمام جزئیات را ارائه دهد.

بازی HDR (امتیاز 7.6)

تلویزیون سونی X9000H تجربه بازی HDR منحصر به فردی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. تاخیر ورودی آن حتی هنگام بازی در 4K @ 60Hz با HDR 10 بیتی بسیار کم است. زمان پاسخگویی سریع و یک طیف رنگی خوب HDR دارد که به اندازه کافی روشن می‌شود و باعث برجسته شدن جزئیات تصویر می‌شود. متأسفانه، پشتیبانی از VRR که در تبلیغات گفته شده است هنوز فعال نیست و فقط در صورت به‌روزرسانی سیستم عامل در دسترس خواهد بود.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 7.8)

از تلویزیون X9000H می‌توان به عنوان مانیتور کامپیوتر استفاده کرد. این محصول دارای تاخیری ورودی کم و زمان پاسخگویی سریع است که تجربه دسک‌تاپ پاسخگو را برای کاربران فراهم می‌آورد. این دستگاه می‌تواند برای بهبود وضوح متن، کروما 4: 4: 4 مناسب را به نمایش بگذارد و پنل VA آن خطری برای حفظ تصویر دائمی ندارد. متأسفانه، زاویه دید محدود می‌باشد، بنابراین اگر از نزدیک به مشاهده‌ی لبه‌های صفحه نمایش بپردازید، تار می‌شوند.

وضعیت بازار سونی X9000H

سونی X9000H یک تلویزیون LED میان رده است که جایگزین سونی X8500G از سال 2019 و سونی X9000F از سال 2018 است و تلویزیون سونی X9500H بهتر از این مدل در ترکیب فعلی قرار دارد. و در رقابت با تلویزیون سامسونگ Q70T QLED و ال‌جی NANO90 می‌باشد.

طراحی

استایل (امتیاز 9.0)

X9000H کمی از طراحی برجسته بهره می‌برد، با حاشیه‌های نازک از هر طرف و به یک پایه فلزی ساده مجهز شده است. طراحی این محصول تقریباً شبیه به تلویزیون X9500H است، اما در پشت تلویزیون چند پیچ قابل مشاهده وجود دارد که در X9500H به چشم نمی‌خورد. قسمت جلویی این تلویزیون از طراحی زیبایی بهره می‌برد که توجه کاربر را جذب خود می‌کند.

پایه

این مدل از دو پایه فلزی تشکیل شده است که بدون هیچ پیچی داخل تلویزیون قرار می‌گیرند. پایه‌های این محصول تقریباً از اندازه بزرگی بهره می‌برند، بنابراین به یک میز نسبتاً بزرگ احتیاج دارد. پایه‌های بلند این تلویزیون فضای کافی را برای قرار دادن ساندبار فراهم ساخته‌اند. این پایه‌ها تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند، اما ممکن است که لرزش کمی را به همراه داشته باشد.

در اروپا نوعی از این تلویزیون وجود دارد که دارای حالت ایستاده دو طرفه سونی است و این امکان را برای موقعیت باریک تر پایه‌ها برای قرار گرفتن بر روی میز کوچکتر فراهم می‌کند.

پایه تلویزیون سونی X900H

نمای پشتی

قسمت پشتی تلویزیون نسبتاً ساده و شبیه X9500H است. از یک ساختار افقی براق برخوردار است و ورودی‌ها به صورت جانبی طراحی شده‌اند که دسترسی راحتی را هنگام اتصال تلویزیون به دیوار فراهم می‌سازند. کاربر می‌تواند با استفاده از دو گیره همراه شده با این محصول کابل‌ها را به پایه متصل کند.

فریم اطراف نمایشگر

حاشیه‌ها بسیار نازک و زیبا هستند.

ضخامت

X9000H از ضخامت متوسطی برخوردار است، اما از آنجا که تمام ورودی‌ها در کنار هم طراحی شده‌اند، هنگام نصب بر روی دیوار، نباید زیاد از آن استفاده کرد.

ضخامت تلویزیون سونی X900H

کیفیت ساخت (امتیاز 8.0)

کیفیت ساخت رضایت بخش است. در پنل پشتی انعطاف پذیری کم و پیچ و تاب بسیار کمی وجود دارد، ولی به طور کلی از کیفیت ساخت خوبی برخوردار می‌باشد.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 8.5)

سونی X9000H از نسبت کنتراست بومی بسیار خوبی برخوردار است. این محصول بهتر از X9500H به حساب می‌آید، زیرا تلویزیون X9500H دارای لایه X-Wide Angle سونی نیست و موجب کاهش نسبت کنتراست می‌شود. تاریکی موضعی کنتراست را کمی بهبود می‌بخشد، اما نه زیاد. زیرا رنگ‌های سیاه هنوز عمیق به نظر می‌رسند. این محصول می‌تواند یک انتخاب عالی برای مشاهده در اتاق تاریک باشد.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 7.5)

این تلویزیون از تاریکی موضعی full-array خوبی برخوردار است. بسیار شبیه به سونی X9500H است اما از درز نور کمتری بهره می‌برد. البته نور کم موجب شده برخی از جزئیات کوچک در مناطق تاریک حذف شوند. بهتر است که نکات برجسته‌ای در پس زمینه ایجاد کنید بدون اینکه موجب حواس پرتی شوند. با این حال، جزئیات برجسته در پس زمینه و همچنین X9500H را کنترل نمی‌کند.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.3)

حداکثر روشنایی SDR برای مقابله با تابش خیره کننده بسیار رضایت بخش عمل می‌کند، بنابراین امکان استفاده از تلویزیون را در اتاق روشن و تاریک فراهم می‌سازد. با این حال، میزان روشنایی بسته به فضا متفاوت است. این تلویزیون از پنجره‌های 2٪ و 10٪ کم می‌کند که برای تلویزیون‌های سونی کمی غیر معمول است، زیرا در مدل‌های قبلی و سایر مدل‌های 2020 مانند: X9500H کمبود نور وجود ندارد.

ما با استفاده از حالت تصویر “سفارشی” میزان حداکثر روشنایی SDR را بعد از کالیبراسیون اندازه گیری کردیم. تاریکی موضعی و X-tended Dynamic Range هر دو روی “High” قرار گرفتند.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 7.0)

در روشنایی با محتوای متفاوت واریانس زیادی وجود دارد. اگر در اتاق تاریک و با نور متوسط به مشاهده این تلویزیون بپردازید، به اندازه کافی روشن می‌شود و می‌تواند یک تجربه HDR بسیار خوب را ارائه دهد، اما در یک اتاق روشن حداکثر روشنایی HDR به خوبی عمل نمی‌کند. در این قسمت نیز همانند حداکثر روشنایی SDR، تلویزیون از پنجره‌های 2٪ و 10٪ کاسته است.

میزان حداکثر روشنایی HDR را قبل از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر “Custom”، درجه حرارت رنگ “Expert 2″، تاریکی موضعی و X-tended Dynamic Range روی “High” اندازه گیری کردیم.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 8.1)

یکنواختی خاکستری مطلوب است. گوشه‌ها کمی تیره تر هستند اما کاربر را دچار حواس پرتی نمی‌کند. تقریبا هیچ اثر صفحه کثیف (Dirty screen) وجود ندارد و یکنواختی در صحنه‌های تاریک عالی است.

زاویه دید (امتیاز 5.5)

مانند اکثر پنل‌های VA تلویزیون X9000H دارای زاویه دید محدود است، اما متأسفانه برای بهبود آن از لایه X-Wide Angle” سونی استفاده نشده است. گفته می‌شود، این لایه دارای اثر جانبی برای کاهش نسبت کنتراست بومی است، به همین دلیل X9500H کنتراست کمتری دارد. هنگام حرکت از مرکز، کیفیت تصویر نسبتاً پایین می‌آید، بنابراین بهترین گزینه برای اتاق‌های بزرگ یا چیدمان‌های گسترده صندلی نیست.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 8.7)

یکنواختی رنگ سیاه خوب است. بدون کمبود تاریکی موضعی، کل صفحه کمی خاکستری به نظر می‌رسد و فقط بعضی از نقاط ضخیم اطراف لبه‌های بالا و پایین صفحه را می‌پوشاند. با فعال شدن تاریکی موضعی، یکنواختی در سراسر صفحه نمایش حاکم می‌شود و جای تعجب که، درز نور بسیار کمی در اطراف صلیب وجود دارد.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 8.7)

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 7.3)

تلویزیون X9000H از انعکاس مناسبی برخوردار است. بیشتر با بازتاب مستقیم مقابله می‌کند، بنابراین بهتر است از قرار دادن تلویزیون در مقابل منبع روشنایی زیاد پرهیز کنید.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.7)

قبل از کالیبراسیون، دقت رنگ بسیار عالی است. عدم دقت جزئی در رنگ‌های آبی و قرمز وجود دارد و تعادل رنگ سفید فقط کمی تیره است. دمای رنگ بسیار نزدیک به هدف 6500K ما است. گاما نیز از هدف پیروی می‌کند: اکثر صحنه‌ها خیلی تاریک هستند و صحنه‌های روشن بیش از حد روشن می‌شوند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.7)

بعد از کالیبراسیون (امتیاز 9.2)

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ عالی است. تعادل رنگ سفید، گاما و دمای رنگ تقریباً کامل می‌باشد. اما هنوز هم برخی از عدم دقت در رنگ قرمز و آبی وجود دارد. متأسفانه برخلاف X9500H، این تلویزیون برای رفع این نادرستی‌ها از کالیبراسیون رنگی برخوردار نیست.

بعد از کالیبراسیون (امتیاز 9.2)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

X9000H از محتوای 480p upscales مانند: DVDها به خوبی پشتیبانی می‌کند و هیچ مصنوعاتی در آن وجود ندارد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p مانند گیرنده دیجیتال خوب است.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p مانند Blu-ray بسیار عالی به نظر می‌رسد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K کاملاً نمایش داده می‌شود.

ورودی 8K (امتیاز 0)

X9000H از سیگنال 8K پشتیبانی نمی‌کند.

پیکسل‌ها

X9000H دارای طرح زیر پیکسل BGR است. این مسئله واقعاً بر کیفیت تصویر تأثیر نمی‌گذارد، اما هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور رایانه، بر ارائه متن تأثیر می‌گذارد.

وسعت رنگ (امتیاز 7.8)

طیف رنگی HDR خوب است. در بیشتر محتوای HDR از طیف رنگ DCI P3 استفاده شده، اما پوشش گسترده تر Rec 2020 مناسب نمی‌باشد. EOTF هدف را تقریباً کامل تا رسیدن به مرحله نهایی دنبال می‌کند و EOTF حالت “بازی” تقریباً یکسان است. اگر تلویزیون محتوای HDR را هنوز کم رنگ نشان می‌دهد، می‌توانید با استفاده از حالت تصویر “Vivid”، با تاریکی موضعی، X-tended Dynamic Range و Advanced Contrast Enhancer همه را روی “High” تنظیم کنید، تا تصاویر روشن تری ایجاد شود.

حجم رنگ (امتیاز 7.1)

حجم رنگ این تلویزیون سونی مناسب است. به دلیل نسبت کنتراست بالا، رنگ‌های تیره را به خوبی نمایش می‌دهد، اما مانند اکثر تلویزیون‌های LED، در نمایش رنگ سرد روشن مشکل دارد.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 8.9)

هندلینگ گرادیان عالی می‌باشد. در سایه‌های تیره‌تر هر رنگ فقط کمی باندینگ وجود دارد.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

X9000H هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را به نمایش نمی‌گذارد.

خطر سوختگی دائمی (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل‌های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.3)

زمان پاسخگویی X9000H بسیار عالی است، در نتیجه تاری کمی به چشم می‌خورد. اگرچه در انتقال 0-20٪ بازهم خطایی وجود دارد، اما باعث ایجاد برخی نقص‌ها در صحنه های تاریک می‌شود.

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.3)

عدم سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.5)

X9000H از (PWM (Pulse-Width Modulation برای کم نور شدن نور پس زمینه استفاده می‌کند، اما به دلیل فرکانس بالای سوسو زدن آن، برای اکثر افراد واقعاً قابل توجه نیست.

درج فریم سیاه (امتیاز 6.0)

این تلویزیون دارای یک ویژگی درج فریم سیاه (BFI) اختیاری است که به کاهش دنباله تاری کمک می‌کند. متأسفانه، حداقل فرکانس لرزش نور پس زمینه حتی در هنگام پخش 120Hz محتوای 60Hz است، که منجر به دوتا شدن تصویر می‌شود.

برای فعال کردن BFI، Motionflow را روی Custom تنظیم کرده وClearness را به دلخواه خود تنظیم کنید.

برای فعال کردن ویژگی X-Motion Clarity Plus سونی، که کمک می‌کند تا تصویر صحنه‌های پر سرعت روشن تر به نظر برسد، Motionflow را روی Custom تنظیم کرده و کشویی Clearness را بر روی ‘1’ تنظیم کنید و Smoothness را بر روی ‘2’ تنظیم کنید.

درون یابی حرکتی

X9000H می‌تواند محتوای فریم پایین را تا 120 فریم در ثانیه درون یابی کند، همچنین به عنوان “soap effect Opera” (نرم کننده تصویر) شناخته می‌شود. البته به بهبود حرکت نیز می‌پردازد.

اگر می‌خواهید از درون یابی حرکتی بر روی محتوای 60fps بومی استفاده کنید، باید Motionflow روی “Custom” تنظیم شود، Smoothness روی “Max” و Clearness روی”Min” تنظیم شود. برای محتوای 30fps بومی، Cinemotion نیز باید روی “Auto” تنظیم شود.

پرش تصویر (امتیاز 7.0)

با توجه به زمان پاسخگویی سریع تلویزیون، هنگام تماشای محتوای فریم پایین، کمی پرش تصویر وجود دارد. با محتوای 60fps چندان بد نیست، اما با محتوای 24fps بیشتر قابل توجه است، زیرا هر فریم برای مدت طولانی نگه داشته می‌شود.

لرزش 24p (امتیاز 10)

X9000H می‌تواند لرزش را از همه منابع حذف کند. برای محتوای 24p، این کار به صورت خودکار انجام می‌شود، بنابراین نیازی به تغییر تنظیمات نیست. برای حذف لرزش از 60p، 60i و محتوای برنامه‌های بومی، باید Cinemotion روی “Auto” و Motionflow روی “Custom” تنظیم شود. البته باید اسلایدرهای Smoothness و Clearness به حداقل برسد.

نرخ تجدید متغیر

X9000H از فناوری نرخ تجدید متغیر پشتیبانی می‌کند. با این حال، هنوز در دسترس نیست و در به‌روزرسانی سیستم عامل آینده اجرا خواهد شد. در مورد 4K @ 120Hz، احتمالاً به یک منبع HDMI 2.1 احتیاج دارد، که در حال حاضر هیچ کدام وجود ندارد. پس از در دسترس بودن، مجددا آن را آزمایش کرده و به‌روزرسانی می‌کنیم.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.7)

تاخیر ورودی تا زمانی که در حالت «بازی» هستید بسیار کم است. کاربران PC برای بدست آوردن کمترین تاخیر می‌توانند در حالت «Game» یا «Graphics» باشند. تاخیر ورودی حتی هنگام بازی در HDR 4K @ 60Hz + 10-bit نیز کم است، اما در صورت فعال شدن درون یابی حرکتی، بطور قابل توجهی افزایش می‌یابد. متأسفانه، باید منتظر بمانیم تا سونی به‌روزرسانی سیستم عامل را منتشر کند که VRR را قادر می‌سازد تا با استفاده از VRR تاخیر ورودی را آزمایش کند، همچنین “حالت تأخیر کم خودکار” نیز باید در همین به‌روزرسانی فعال شود.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 9.2)

X9000H به جز 1440p @ 120Hz از بیشتر رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند. 4K @ 120Hz به عنوان پشتیبانی در این محصول تبلیغ می‌شود اما به یک منبع HDMI 2.1 احتیاج دارد و در حال حاضر استفاده از آن امکان پذیر نیست. ما آن را دوباره آزمایش خواهیم کرد. Chroma 4: 4: 4 در همه رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌شود و فقط نیاز دارد که شما در حالت “بازی” یا “” Graphics قرار بگیرید. برای سیگنال‌های پهنای باند مانند: 4k @ 60 + 10-bit HDR بیتی، قالب ورودی سیگنال HDMI برای ورودی مورد استفاده باید روی “فرمت پیشرفته” تنظیم شود.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4

USB: 3

خروجی صوتی دیجیتال نوری: 1

صدای خروجی آنالوگ 3.5 میلی‌متری: 1

ورودی کامپوزیت: 1 (شامل آداپتور)

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

ورودی IR: 1

ورودی‌های تلویزیون X900H

یک ورودی کامپوزیت برای دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند دستگاه پخش DVD وجود دارد، اما به آداپتور نیاز دارد که باید کاربر تهیه نماید.

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد HDMI 1،2،3،4))

USB 3.0: دارد

آنالوگ صوتی متغیر: دارد

پشتیبانیWi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز 5 گیگاهرتز)

هیچ منبعی مبنی بر اینکه کدام پورت‌ها از HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند، وجود ندارد. در گزارش‌های ارائه شده فقط از پورت‌های HDMI 3 و 4 پشتیبانی می‌کند. با این حال، هیچ راهی برای تأیید ما در این زمینه وجود ندارد.

گذرگاه صوتی

X9000H از eARC پشتیبانی می‌کند. اما، در حال حاضر در دسترس نیست و در به‌روزرسانی سیستم عامل آینده فعال می‌شود. ما مجددا آن را آزمایش می‌کنیم و به‌روزرسانی می‌کنیم.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 7.3)

X9000H پاسخ فرکانس مناسبی دارد. این محصول صدای واضح و شفاف را به گوش کاربر می‌رساند. باس آن قوی است، اما باس برای تولید صدای بلند و تند کافی نیست. بدون ایجاد مصنوعات فشرده سازی صدا بیش از حد بلند می‌شود، که برای محیط‌های بزرگ یا پر سر و صدا عالی است.

توجه داشته باشید که اندازه های 65 اینچ، 75 اینچ و 85 اینچ از تلویزیون دارای تنظیمات بلندگو متفاوت هستند و انتظار می‌رود عملکرد بهتری داشته باشد.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 5.8)

عملکرد اعوجاج فرعی است. در سطح متوسط واقعاً تحریف وجود ندارد. اما، در حداکثر حجم صدا، اعوجاج نسبتاً زیادی وجود دارد.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.5)

X9000H از Android TV پشتیبانی می‌کند. بسیار روان اجرا می‌شود و ما هنگام آزمایش متوجه هیچ مشکلی نشدیم. این رابط استفاده نسبتا راحتی را برای کاربران فراهم می‌آورد.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

در حین آزمایش، ما هیچ تبلیغی را متوجه نشدیم. اما، برخی از محتوای پیشنهادی در صفحه اصلی و در فروشگاه App وجود دارد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 9.0)

فروشگاه برنامه Google Play از برنامه‌های متنوعی تشکیل شده که همه نیازهای کاربران را برآورده می‌سازد. این دستگاه دارای یک Chromecast داخلی است، بنابراین می‌توانید به راحتی محتوا را از یک دستگاه تلفن همراه پخش کنید.

برنامه و ویژگی‌های تلویزیون X900H

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل در مقایسه با X9000F، تمیزتر به نظر می‌رسد و دکمه‌های کمتری نیز دارد. دکمه میانبرهای Google Play و Netflix وجود دارد، همچنین یک دکمه اختصاصی برای فراخوانی دستیار Google تعبیه شده است. با استفاده از کنترل صوتی می‌توانید اکثر دستورات را به انجام برسانید، به جستجوی محتوا بپردازید، ورودی‌ها را تغییر دهید و شرایط آب و هوایی را بپرسید، اما نتوانستیم با استفاده از کنترل صدا، روشنایی تلویزیون را تغییر دهیم.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

مانند X9500H، دکمه کنترل تلویزیون اکنون فقط یک دکمه است که در زیر مارک سونی در مرکز حاشیه پایین تعبیه شده است. این دکمه به شما امکان می‌دهد تلویزیون را خاموش / روشن کنید، منبع ورودی را تغییر دهید، به عوض کردن کانال‌ها بپردازید، صدا را تنظیم کنید و تلویزیون را دوباره راه اندازی نمایید. یک فشار کوتاه از دکمه به شما امکان می‌دهد از طریق فهرست روی صفحه بروید و با استفاده از یک فشار طولانی تنظیمات برجسته را انتخاب کنید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

محتوای درون جعبه

راهنمای کاربر

باتری xAAA2

فاصله دهنده‌های دیوار

متفرقه

مصرف برق: 48 ولت

مصرف برق (حداکثر): 145 وات

سیستم عامل PKG6.0132.0031NAA

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما سونی 55X9000H را آزمایش کردیم و در اکثر موارد، انتظار داریم بررسی ما برای سایزهای 65 اینچ، 75 اینچ و 85 اینچ معتبر باشد. در اروپا نیز XH9296 و XH9096 وجود دارند. هر دو در اصل همان تلویزیون X9000H هستند، اما برای قرار گرفتن بر روی میز کوچکتر، دارای یک پایه دو طرفه هستند. همچنین اندازه های 65 اینچ، 75 اینچ و 85 اینچ X9000H از پیکربندی بلندگوهای متفاوتی برخوردار هستند و انتظار می‌رود عملکرد بهتری داشته باشند.

اگر کسی انواع مختلفی از پنل‌ها را پیدا می‌کند یا اگر Sony X9000H آنها با بررسی ما مطابقت ندارد، به ما اطلاع دهید و ما بررسی را به روز خواهیم کرد. توجه داشته باشید که بعضی از آزمایشات مانند یکنواختی خاکستری ممکن است بین واحدهای مختلف متفاوت باشد.

X9000H در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سونی X9000H یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها است. در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر مانند: سونی X9500H، گزینه‌ای بهتر برای بازی است، زیرا تاخیر ورودی کمتری دارد و در آینده نزدیک پشتیبانی از نرخ تازه سازی متغیر را از طریق بروزرسانی سیستم عامل خواهد داشت. X9500H تجربه HDR بهتری را ارائه می‌دهد، از بازتاب بهتری برخوردار است و به دلیل افزودن لایه “X-Wide Angle”، زاویه دید گسترده تری نیز دارد.

X900H در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ سونی 55X8000H، پایین چپ سونی 55X9000F، وسط سونی 55X9000H، بالا راست سامسونگ 55Q70R و پایین راست ال‌جی OLED55C9

سونی X9000F

سونی X9000H و سونی X9000F از لحاظ عملکرد کلی بسیار شبیه به هم هستند. X9000F از کنتراست بالاتری برخوردار است و زمان پاسخگویی سریع‌تری دارد. اما، تاریکی موضعی X9000H عملکرد بهتری دارد، از تاخیر ورودی کمتری برخوردار است و پشتیبانی از VRR را در به‌روزرسانی سیستم عامل در آینده دریافت می‌کند.

سونی X9500H

سونی X9500H کمی بهتر از سونی X9000H است. X9500H از زاویه دید بهتر و هندلینگ انعکاس بهتر برخوردار است و تجربه HDR بهتری را ارائه می‌دهد، زیرا HDR از یک طیف رنگی بهتر برخوردار است و می‌تواند محتوای درخشانی را به نمایش بگذارد. X9000H از کنتراست بالاتری برخوردار است، زیرا لایه X-Wide Angle” را ندارد و از تاخیر ورودی کمتری بهره می‌برد. همچنین، انتظار می‌رود که VRR و سایر ویژگی‌های مربوط به HDMI 2.1 را در به‌روزرسانی سیستم عامل دریافت کند.

سامسونگ Q70T QLED

در کل، سونی X9000H عملکرد بسیار بهتری نسبت به سامسونگ Q70T QLED دارد. X9000H از حداکثر روشنایی بالاتری برخوردار است، دارای تاریکی موضعی است و زمان پاسخگویی آن به میزان قابل توجهی بهتر است، در نتیجه تاری کمتری ایجاد می‌شود. از طرف دیگر، Q70T از کنتراست بالاتر و دارای تاخیر ورودی کمتری است.

ویزیو P Series Quantum 2019

سونی X9000H و ویزیو P Series Quantum 2019 از نظر عملکرد کلی بسیار نزدیک هستند، در حالی که X9000H از نظر حاشیه‌ای بهتر است. X9000H از یکنواختی سیاه و خاکستری بهتری برخوردار است، دقت پیش‌فرض آن بهتر است و از تاخیر ورودی کمتری نیز بهره می‌برد. اما Vizio زمان پاسخگویی سریع‌تری دارد و از نظر رنگی HDR بسیار گسترده تر است.

ویژگی تلویزیون X9000H تلویزیون X9500H تلویزیون X9000F تلویزیون Q70T
طراحی 8.5 8.5 8.0 7.7
کیفیت تصویر 8.0 8.3 8.1 7.6
زمان پاسخگویی 8.3 83. 8.6 6.9
ورودی‌ها 8.7 8.3 7.3 9.3
کیفیت صدا 6.9 7.1 6.1 7.0
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 7.8 8.1
نمایش فیلم 8.5 8.4 8.3 7.2
برنامه‌های تلویزیون 7.8 8.4 8.0 7.7
محتوای ورزشی 7.6 8.1 7.8 7.4
بازی‌های ویدیویی 8.1 7.9 7.6 8.2
فیلم‌های HDR 8.1 8.3 8.2 7.1
بازی‌های HDR 7.8 7.8 7.6 7.9
مانیتور PC 7.8 8.0 7.5 7.8

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

یک نظر

  1. نقد و بررسی بسیار کامل و دقیقی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *