نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150

تلویزیون UP8150 یکی از مدل‌های سری 4K‌ ال‌جی است. این سری از تلویزیون‌ها که هر سال با تنوع بالایی به بازار عرضه می‌شوند شامل مدل‌هایی باکیفیت و مناسب هستند. در سال 2020‌ این سری از تلویزیون‌ها با نام UN و در سال 2019 با نام سری UM روانه بازار شدند. تا به امروز که سری 2021‌ از این تلویزیون‌ها با نام سری UP نامگذاری شده‌اند. سری تلویزیون‌های 4K ال‌جی در پایین‌تر از رده‌ی تلویزیون‌های نانوسل قرار می‌گیرند. این سری از تلویزیون‌ها از کیفیت تصویر متوسط و امکانات مناسبی بهره گرفته‌اند. همچنین از آن‌ جهت که جزو مدل‌های متوسط به پایین هستند از قیمت بسیار معقول و مناسبی برخوردار شده‌اند.

در واقع تلویزیون UP8150 را می‌توان بالاترین مدل از سری تلویزیون‌های 4K در سال 2021‌ محسوب کرد. این تلویزیون از سایر تلویزیون‌های سری UP امکانات گسترده‌تری دارد و پیشرفته‌تر خواهد بود. به همین دلیل اگر دنبال بالاترین مدل سری 4K ال‌جی هستید جای درستی آمده‌اید. ما در این مطلب به بررسی تمام مزایا و معایب این تلویزیون می‌پردازیم و در پایان با مقایسه و راهنمای خرید جامع‌ترین بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 را در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به UP8150 (امتیاز کلی 6.7)

تلویزیون UP8150 از سری محصولات جدید ال‌جی است که با امکانات گسترده جایگزین سری قبل شده است. این تلویزیون با پشتیبانی از کیفیت تصویر 4K قادر به نمایش تصاویر در وضوحی عالی می‌باشد. تکنولوژی پنل استفاده شده در تلویزیون IPS بوده که زاویه دید گسترده‌ای را برای تلویزیون ایجاد کرده است. در عوض یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست تلویزیون زیاد چنگی به دل نمی‌زند. به همین دلیل توانایی زیادی برای نمایش رنگ‌های مشکی به طور گسترده در نمایشگر تلویزیون ال‌جی دیده نمی‌شود. این تلویزیون بازتاب نور بی‌نظیری دارد تا بتواند در برابر تابش نور بهترین عملکرد را داشته باشد.

همچنین با وجود گرادیان مناسبی که دارد می‌تواند طیف‌های مختلف رنگی را به خوبی نمایش دهد. این در حالی است که وسعت رنگ متوسطی دارد و ممکن است به خوبی قابلیت نمایش رنگ‌ها را در محتوای HDR نداشته باشد. بخش صوتی تلویزیون در حد مناسب است تا بتواند صدایی رسا را در محیط پخش کند. از جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل webOS که در تلویزیون‌های 2021 ال‌جی پشتیبانی می‌شود نیز در تلویزیون UP8150 استفاده شده تا امکانات جدید و گسترده‌ی هوشمند را در اختیار خریداران قرار دهد.

تلویزیون ال‌جی UP8150

مزایا و معایب UP8150

مزایا

  • زاویه دید گسترده
  • زمان پاسخگویی آنی
  • رابط هوشمند عالی

معایب

  • نسبت کنتراست ضعیف
  • عدم پشتیبانی از local dimming
  • عملکرد متوسط در برابر ایجاد اوج روشنایی برای مقابله با تابش نور
ویژگی‌ها / مدلUP8150
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعLED
نوع پنلIPS
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی
سایزهای در دسترس43", 50", 55", 60", 65", 70", 75", 82", 86"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️6.7
نمایش فیلم6.0
برنامه‌های تلویزیون7.7
محتوای ورزشی7.3
بازی‌های ویدیویی6.7
فیلم‌های HDR5.6
بازی‌های HDR6.7
مانیتور PC8.2
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهدو شاخه
ضخامت فریم (cm)1.4
ضخامت بدنه (cm)6.4
کیفیت ساخت7.0
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست5.8
حداکثر روشنایی SDR6.2
نوردهی موضعی (Local Dimming)0
لوکال دایمینگ در حالت بازی0
حداکثر روشنایی HDR5.3
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی5.5
یکنواختی رنگ خاکستری7.0
یکنواختی رنگ مشکی6.1
زاویه دید7.8
بازتاب نور7.6
قبل از کالیبراسیون 7.4
پس از کالیبراسیون9.3
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ6.8
حجم رنگ5.3
گرادیان8.8
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر10
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی7.6
نرخ نوسازی تصویر60Hz
پرش تصویر7.4
VRR
پشتیبانی از FreeSync
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.7
HDR10✔️
+HDR10
دالبی ویژن
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI3
تعداد USB2
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون0
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت0
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR0
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی20 وات
پاسخ فرکانسی6.6
تحریف (اعوجاج صدا)6.5
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.5
سیستم عاملWebOS
برنامه موبایلLG TV Plus
برنامه ها و ویژگی‌ها8.0
ریموت کنترل 9.0

تلویزیون UP8150 و دیدن فیلم (امتیاز 6.0)

این تلویزیون ال‌جی به دلیل پشتیبانی از کیفیت تصویر 4K توانایی نمایش تصاویر را با کیفیت بالا دارد. همچنین می‌تواند محتواهایی با وضوح پایین‌تر را بدون ایجاد هیچ جلوه‌ی مصنوعی ارتقاء دهد. به این ترتیب حتی محتواهایی که از وضوح کمتری برخوردار هستند با کیفیتی بهتر در نمایشگر تلویزیون نمایش داده می‌شوند. با بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 عملکرد مناسبی در این تلویزیون هنگام حذف judder مشاهده شده که به معنی حذف نویزهای تصویر می‌باشد. با زاویه دید مناسبی که تلویزیون دارد می‌توانید از دیدن فیلم به صورت جمعی لذت ببرید.

البته از نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی نامناسب در تلویزیون نمی‌توان چشم پوشی کرد. نسبت کنتراست ضعیف و یکنواختی مشکی نامناسب باعث می‌شود تلویزیون توانایی کمی در نمایش رنگ‌های مشکی در صحنه‌های تاریک فیلم داشته باشد. اگر در محیط‌هایی تاریک به دیدن فیلم با این تلویزیون بپردازید ممکن است جزئیات تصاویر مشکی را از دست بدهید. به همین دلیل برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک پیشنهاد نمی‌شود. در کل عملکرد تلویزیون UP8150 برای دیدن فیلم متوسط خواهد بود.

دیدن فیلم با تلویزیون ال‌جی UP8150

کیفیت ساخت و طراحی

این تلویزیون نیز همانند سایر تلویزیون‌های جدید ال‌جی از طراحی بسیار مقاوم و شیکی برخوردار شده است. جنس بدنه‌ی تلویزیون بسیار محکم بوده و با طراحی زیبایی که دارد جلوه‌ای شیک را به محیط اطراف می‌بخشد. پایه‌ی تلویزیون که به شکل هلالی مرکزی طراحی شده و ضخامت کم در بخش بدنه از ویژگی‌های ظاهری مثبت در تلویزیون ال‌جی UP8150 هستند.

طراحی پایه تلویزیون

همانطور که اشاره شد در طراحی این تلویزیون ال‌جی از طراحی پایه‌ی مرکزی به شکل هلالی استفاده شده است. این پایه با طراحی خاصی که دارد نه تنها جلوه‌ای شیک به تلویزیون می‌بخشد بلکه باعث افزایش استحکام در بدنه‌ی تلویزیون می‌شود. پایه به طور مستقیم به پشت پنل متصل شده و در صورت نیاز می‌توانید آن را جدا کرده و پنل تلویزیون را روی دیوار نصب کنید.

طراحی پایه‌ی تلویزیون UP8150

ضخامت بدنه

در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 متوجه کاهش ضخامت بدنه نسبت به سایر مدل‌های سال 2020 ال‌جی شده‌ایم. این تلویزیون با کاهش ضخامتی که داشته باعث شده به یکی از گزینه‌های مناسب برای قرارگیری روی دیوار تبدیل شود. چراکه فاصله‌ی میان نمایشگر و دیوار تا حد زیادی کاهش می‌یابد. ضخامت بدنه‌ی تلویزیون حدوداً 6.4 سانتی‌متر بوده و ظاهری شیک و باریک را به تلویزیون می‌بخشد.

ضخامت بدنه تلویزیون ال‌جی

فریم‌های تلویزیون UP8150

دور تا دور صفحه نمایش تلویزیون ال‌جی را فریم‌هایی باریک فراگرفته است. این فریم‌ها ضخامتی حدود 1.4 سانتی‌متر دارند که بسیار کم ضخامت محسوب می‌شوند. این فریم‌ها به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کنند و باعث حواس پرتی کاربران هنگام تماشای تلویزیون نمی‌شود.

فریم‌های باریک در اطراف نمایشگر

کیفیت ساخت پنل پشت (امتیاز 7.0)

در طراحی و ساخت پنل پشت تلویزیون از پلاستیک باکیفیت استفاده شده است. به دلیل استفاده از پلاستیک تا حدی در پشت بدنه انعطاف وجود دارد و ممکن است تکان بخورد. در کل کیفیت مناسبی در ساخت تلویزیون وجود دارد و بدنه‌ی آن از استحکام کافی برخوردار شده است. در تلویزیون UP8150 ال‌جی درگاه‌های ارتباطی به بهترین نحو در پشت پنل طراحی شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها برای کاربران راحت و بدون مشکل باشد.

کیفیت ساخت پشت پنل تلویزیون UP8150

نسبت کنتراست تلویزیون (امتیاز 5.8)

نسبت کنتراست در تلویزیون به میزان توانایی آن در نمایش رنگ‌های مشکی در کنار رنگ سفید اشاره دارد. تلویزیون ال‌جی UP8150 به دلیل استفاده از تکنولوژی پنل IPS از نسبت کنتراست بسیار ضعیفی برخوردار شده است. نسبت کنتراست نامناسب به این معنی است که تلویزیون ال‌جی در محیط‌های تاریک توانایی نمایش رنگ‌های مشکی به صورت واقعی را ندارد و ممکن است رنگ‌های مشکی تا حدی شبیه به خاکستری نمایش داده شوند. به همین دلیل است که نمایشگر در ایجاد نسبت کنتراست مناسب برای تصاویر به خوبی عمل نمی‌کند.

ویژگی Local Dimming

نوردهی موضعی یا Local Dimming ویژگی ایجاد نور مناسب برای نمایشگر تلویزیون است. این ویژگی در صورتی که عملکرد مناسبی داشته باشد توانایی تنظیم نور پس زمینه برای تمام نقاط صفحه نمایش تلویزیون را دارد. در تلویزیون ال‌جی UP8150 از ویژگی Local Dimming پشتیبانی نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است نوردهی برای تمام نقاط صفحه نمایش یکسان نباشد. عدم نوردهی مناسب برای محتواهای مختلف متفاوت بوده و در برخی موارد ممکن است اصلاً باعث جلب توجه نشود.

اوج روشنایی در محتوای SDR (امتیاز 6.2)

اوج روشنایی مناسبی برای محتوای SDR در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 بسیار مناسب خواهد بود. این تلویزیون با ایجاد روشنایی در انواع محتوا به خوبی می‌تواند با تصویر صفحه نمایش سازگاری داشته باشد. البته هنگام تابش مستقیم نور به خوبی نمی‌تواند اوج روشنایی کافی را برای نمایشگر تلویزیون ایجاد کند. ولی در کل با وجود اینکه اوج روشنایی اندازه‌گیری شده برای محتوای SDR در تلویزیون ال‌جی UP8150 برابر با 265 نیت است و عدد به دست آمده در اوج روشنایی باید کمتر از 365 نیت باشد می‌توان اوج روشنایی تلویزیون را مناسب برشمرد. اگر می‌خواهید از بالاترین سطح از اوج روشنایی در محتوای SDR بهر‌ه‌مند شوید می‌توانید تنظیمات زیر را انجام دهید.

حالت تصویر را به ‘Vivid’ تغییر داده، اوج روشنایی پنل و کنتراست را در حالت ‘Max’ قرار دهید. سپس Dynamic Contrast Enhancer را روی حالت ‘High’ تنظیم کنید. این تنظیمات منجر به افزایش اوج روشنایی برای محتوای SDR می‌شود اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است تا حدی باعث کاهش وضوح و کیفیت اصلی تصاویر شود.

اوج روشنایی در محتوای HDR (امتیاز 5.3)

با اینکه اوج روشنایی تلویزیون برای محتوای SDR‌ مناسب است اما در ایجاد اوج روشنایی برای محتوای HDR عملکرد UP8150 تا حدی ضعیف‌تر خواهد بود. دلیل اصلی آن نیز وجود جزئیات بیشتر در محتوای HDR است و با وجود رنگ‌های بیشتری که در این نوع محتوا پشتیبانی می‌شود نیازمند اوج روشنایی بیشتری برای تصاویر خواهد بود. روشنایی در محتوای HDR برای تلویزیون ال‌جی با عملکرد نامناسبی که دارد باعث می‌شود جزئیات و برجستگی‌های تصویر به خوبی نمایش داده نشود و تفاوت زیادی در نمایش جزئیات میان محتوای SDR و HDR وجود نداشته باشد. به همین دلیل اوج روشنایی برای محتوای HDR در این تلویزیون ناامید کننده خواهد بود.

برای برخورداری از اوج روشنایی بهتر در محتوای HDR کافی است Dynamic Contrast را روی حالت ‘Low’ تنظیم کنید. این تنظیمات باعث نمایش برخی تصاویر در محتوای HDR با روشنایی بهتر می‌شود. ولی ممکن است روشنایی برخی دیگر از تصاویر در تلویزیون UP8150 کمتر شده و تصاویر تیره‌تر به نظر برسند.

البته در حالت بازی تا حدی شاهد افزایش اوج روشنایی برای محتوای HDR خواهیم بود. با فعال‌ سازی حالت “Game Optimizer” و تنظیم Panel Brightness و Contrast در حالت ‘Max’ می‌توانید از اوج روشنایی بهتری برای محتوای HDR در حالت بازی بهره‌مند شوید.

یکنواختی خاکستری در تلویزیون ال‌جی UP8150 (امتیاز 7.0)

در تلویزیون یکنواختی خاکستری به معنی توانایی نمایش رنگ‌های مختلف در نمایشگر به صورت یکنواخت است. با نمایش رنگ‌ها به صورت یکنواخت تصاویر در وضوح بهتری به نمایش گذاشته می‌شوند و جزئیات رنگ‌ها بهتر مشخص می‌شود. در تلویزیون ال‌جی UP8150 یکنواختی خاکستری نسبتاً مناسبی وجود دارد. رنگ‌ها به خوبی در صفحه نمایش پخش می‌شوند و یکنواختی خوبی در نمایش رنگ‌ها وجود دارد. البته در گوشه‌های اطراف نمایشگر تا حدی رنگ‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسند که ممکن است در محتواهای مختلف متفاوت باشد. یکنواختی خاکستری تلویزیون در نمایش صحنه‌های تیره تا حد زیادی با عملکرد بهتری همراه خواهد بود.

یکنواختی خاکستری تلویزیون UP8150

یکنواختی مشکی (امتیاز 6.1)

برخلاف یکنواختی خاکستری که به نمایش تمام رنگ‌ها در نمایشگر مربوط می‌شود، یکنواختی مشکی تنها به نمایش رنگ‌ها مشکی در تلویزیون اشاره دارد. تلویزیون ال‌جی UP8150 یکنواختی مشکی نسبتاً متوسطی دارد. در اغلب قسمت‌های نمایشگر رنگ‌های مشکی مایل به آبی به نظر می‌رسند. همچنین هاله‌هایی روشن در برخی محتواها ممکن است به وجود بیاید که تا حدی جلب توجه می‌کند. نور پس زمینه نیز در قسمت‌هایی از نمایشگر درز پیدا می‌کند. برای درک بهتر تصویر زیر از بررسی یکنواختی مشکی برای تلویزیون ال‌جی وجود دارد. همانطور که مشخص است رنگ‌های مشکی کیفیت واقعی خود را از دست داده‌اند و هاله‌هایی روشن‌تر از تصویر روی نمایشگر پدید آمده است. البته یکنواختی مشکی اغلب در محیط‌های تاریک زیاد جلب توجه می‌کند و در محیط‌های روشن بسیار کم اهمیت خواهد بود.

عملکرد یکنواختی مشکی در تلویزیون ال‌جی

زاویه دید (امتیاز 7.8)

زاویه دید تلویزیون ال‌جی UP8150 بسیار عالی است. این تلویزیون با زاویه دید گسترده‌ای که دارد برای قرارگیری در محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده بسیار مناسب خواهد بود. زاویه دید گسترده زمانی که از زاویه‌ای اطراف به نمایشگر تلویزیون نگاه می‌کنید حائز اهمیت است. در برخی تلویزیون‌ها زمانی که از زوایای اطراف به نمایشگر نگاه می‌کنید متوجه کاهش روشنایی و از دست دادن کیفیت واقعی رنگ‌ها می‌شوید. این در حالی است که تلویزیون ال‌جی زاویه دید بسیار مناسبی داشته و حتی اگر از زاویه‌های اطراف به نمایشگر آن نگاه کنید متوجه تغییر زیادی در کیفیت و وضوح رنگ‌ها نمی‌شوید. البته در هر تلویزیونی با دور شدن از زاویه‌ی روبه‌رو تا حدی کاهش روشنایی صفحه نمایش اتفاق می‌افتد. به همین دلیل ممکن است کمی در زاویه‌های اطراف شاهد افت روشنایی کمی باشیم که کاملاً طبیعی است.

بررسی تخصصی تلویزیون UP8150 در بازتاب نور (امتیاز 7.6)

بازتاب نور به قدرت تلویزیون در برابر تابش نورهایی مثل لامپ و پنجره گفته می‌شود. این تلویزیون ال‌جی از بازتاب نور بسیار مناسبی برخوردار شده است. بازتاب نور مناسبی که تلویزیون دارد توانایی مقابله با تابش نورهای اطراف روی نمایشگر را دارد. یعنی زمانی که نوری روی صفحه نمایش تابیده می‌شود این تلویزیون از ایجاد هاله‌های نور در اطراف آن که باعث اذیت شدن چشم می‌شود جلوگیری می‌کند. پس می‌توان گفت عملکرد تلویزیون در زمینه‌ی بازتاب نور بسیار مناسب خواهد بود. البته همچون بسیاری از تلویزیون‌های دیگر توانایی مقابله با نور مستقیم را ندارد. پس توصیه می‌شود از قرار دادن آن در برابر تابش مستقیم نورهایی همچون نور خورشید و پنجره جلوگیری کنید. چراکه تابش این نورها روی نمایشگر تلویزیون UP8150 ممکن است زمانی که به صفحه نمایش تلویزیون نگاه می‌کنید باعث اذیت شدن چشم شود.

عملکرد بازتاب نور در تلویزیون ال‌جی

عملکرد تلویزیون قبل و بعد از کالیبراسیون

کالیبراسیون تنظیماتی است که منجر به تقویت رنگ‌ها و افزایش وضوح در نمایشگر می‌شود. در برخی تلویزیون‌ها قبل از کالیبراسیون رنگ‌ها عملکرد خوبی ندارد اما با اعمال تنظیمات تغییرات زیادی در وضوح آن‌ها به وجود می‌آید. تلویزیون ال‌جی UP8150 در برخی موارد عملکرد نامناسبی در نمایش رنگ‌‌ها دارد. تعادل رنگ سفید در تلویزیون کمی نامناسب است و به دلیل دمای بالا در بخش رنگ‌های سرد یک رنگ مایل به آبی ایجاد می‌شود. پس از اعمال کالیبراسیون به طور کل این رنگ‌ها تقویت شده و به رنگ‌هایی بی‌نقص و بدون مشکل تبدیل می‌شوند. به همین دلیل عملکرد تلویزیون ال‌جی پس از اعمال تنظیمات کالیبراسیون تا حد زیادی رو به بهبود بوده و نتایج بهتری را برای صفحه نمایش تلویزیون به ارمغان می‌آورد.

تلویزیون UP8150 و نمایش انواع محتوا

480P (امتیاز 8.0): تلویزیون ال‌جی به خوبی توانایی نمایش محتوای 480P را دارد و مشکلی در نمایش این نوع محتوا برای تلویزیون به وجود نمی‌آید.

720P (امتیاز 8.0): برای نمایش محتوای 720P‌ نیز در نمایشگر هیچ مشکلی وجود نداشته و بدون نقص محتوا نمایش داده می‌شود.

1080P (امتیاز 9.0): تلویزیون UP8150 نه تنها به خوبی می‌تواند محتوای 1080P را نمایش دهد بلکه امتیاز بهتری برای نمایش این نوع محتوا نیز دارد. این تلویزیون می‌تواند محتوای 1080P را تا نزدیک به 4K ارتقاء دهد تا وضوح بهتری را برای نمایش تصاویر داشته باشد.

4K (امتیاز 10): ایده‌آل‌ترین نوع محتوا برای نمایش در این تلویزیون محتوای 4K است. تلویزیون UP8150 ال‌جی با امکانات و قابلیت‌های متنوعی که در راستای نمایش بهترین حالت از محتوا دارد می‌تواند محتواهایی با کیفیت 4K را در وضوح و زیبایی تمام به نمایش بگذارد.

8K : همچون سایر تلویزیون‌های 4K‌ این مدل نیز توانایی نمایش محتوای 8K را ندارد.

وسعت رنگ (امتیاز 6.8)

وسعت رنگ که با Color Gamut نیز شناخته می‌شود به میزان وسعت رنگ‌هایی گفته می‌شود که تلویزیون قادر به نمایش آن‌ها در نمایشگر است. هرچه وسعت رنگ در یک تلویزیون بیشتر باشد قابلیت تولید و نمایش رنگ‌های بیشتری را روی صفحه نمایش دارد. با بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 متوجه وسعت رنگ مناسبی در این تلویزیون شده‌ایم. با وسعت رنگ بالایی که تلویزیون دارد توانایی نمایش رنگ‌های زیادی را داشته و به خوبی طیف رنگی موجود در تصاویر را به نمایش می‌گذارد. البته طیف رنگی موجود در این تلویزیون برای محتوای HDR‌ پاسخگو نبوده و ممکن است نتواند به خوبی جزئیات لازم برای رنگ‌های محتوای HDR را نمایش دهد.

گرادیان تلویزیون UP8150 (امتیاز 8.8)

گرادیان تلویزیون به میزان توانایی آن برای تغییر یک رنگ به طیف رنگی دیگر به طور تدریجی اشاره دارد. در تلویزیون ال‌جی گرادیان بسیار مناسبی وجود دارد. این تلویزیون قادر به تغییر رنگ‌ها به صورت کاملاً تدریجی و یکنواخت بوده و هندلینگ حرکتی به خوبی در آن رعایت می‌شود. یعنی تلویزیون UP8150 می‌تواند تغییر تدریجی از رنگ قرمز تیره به قرمز روشن را بدون هیچ مشکلی و کاملاً به طور یکنواخت انجام دهد. فقط همانطور که در عکس زیر مشخص است اندکی خطوط کمرنگ در تغییر رنگ خاکستری و سبز ایجاد می‌شود که خیلی کم جلب توجه می‌کند.

گرادیان تلویزیون UP8150

زمان پاسخگویی (امتیاز 7.6)

در تلویزیون ال‌جی مدل UP8150 زمان پاسخگویی مناسبی وجود دارد. زمان پاسخگویی در تلویزیون به معنی مدت زمانی است که طول می‌کشد پیکسل‌های تلویزیون از رنگی به رنگ دیگر تبدیل شود. تغییر رنگ پیکسل‌ها در واقع همان تغییر تصویر در تلویزیون است. یعنی هرچه زمان پاسخگویی در تلویزیون کمتر باشد سرعت بالاتری در تغییر تصاویر موجود در نمایشگر دارد. در این تلویزیون برای تغییر رنگ 100‌ درصدی در پیکسل‌های نمایشگر 13.6 میلی‌ثانیه زمان لازم است. با توجه به اینکه مدت زمان مطلوب برای پاسخگویی در تلویزیون باید کمتر از 14 میلی‌ثانیه است باید بگوییم زمان پاسخگویی تلویزیون نسبتاً مناسب خواهد بود.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار هنگام اتصال به انواع دستگاه‌های خارجی مخصوصاً کنسول‌های بازی است. در اغلب تلویزیون‌های رده بالا از نرخ نوسازی برابر با 120 هرتز پشتیبانی می‌شود. این در حالی است که تلویزیون ال‌جی UP8150 دارای نرخ نوسازی برابر با 60‌ هرتز است و از آن جهت که جزو مدل‌های متوسط ال‌جی می‌باشد امری طبیعی خواهد بود. همچنین عدم پشتیبانی از VRR‌ نیز با بررسی تخصصی تلویزیون UP8150 مشخص شده که تا حدی از امتیازات تلویزیون برای بخش گیمینگ می‌کاهد. VRR هنگامی که یک کنسول بازی یا دستگاه‌های خارجی نظیر آن را به تلویزیون متصل می‌کنید می‌تواند نرخ نوسازی موجود در تلویزیون را با نرخ نوسازی دستگاه متصل شده هماهنگ کند. به این ترتیب انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالاتر خواهد بود.

تأخیر در ورودی تلویزیون UP8150 (امتیاز 9.7)

این تلویزیون ال‌جی تأخیر در ورودی بی‌نظیری دارد. تأخیر در ورودی به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد داده‌های دستگاه خارجی به تلویزیون منتقل شوند. هرچه تأخیر در ورودی یک تلویزیون کمتر باشد توانایی آن برای انتقال محتوای دستگاه‌های خارجی و نمایش آن‌ها در صفحه نمایش بیشتر خواهد بود. در تلویزیون UP8150 برای انتقال محتوای 1080P‌ در نرخ نوسازی 60 هرتز 10.4 میلی‌ثانیه زمان لازم است. این مدت زمان بی‌نظیر بوده و کمترین تأخیر در ورودی را برای تلویزیون به همراه خواهد داشت. البته تأخیر در ورودی که به آن اشاره کردیم با فعال کردن حالت بازی یا همان “Game Optimizer” اتفاق می‌افتد و تأخیر در ورودی تلویزیون در حالت عادی بیشتر خواهد بود. به همین دلیل برای بهره‌مندی از کمترین تأخیر در ورودی بهتر است حالت تصویر “Game Optimizer” را انتخاب کنید.

تلویزیون UP8150 برای گیمینگ

تأخیر در ورودی ناچیزی که این تلویزیون دارد برای بازی‌های ویدیویی عالی خواهد بود. به علاوه زمان پاسخگویی و نرخ نوسازی آن نیز برای برخی از بازی‌های ویدیویی قابل قبول است. اما اگر دوست دارید تلویزیون شما از امکانات گیمینگ حرفه‌ای پشتیبانی کند بهتر است به سراغ مدل‌های رده بالای ال‌جی بروید. چراکه با وجود عدم پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتز، قابلیت VRR‌، HDMI 2.1 و FreeSync تلویزیون ال‌جی مدل UP8150 توانایی پشتیبانی از ویژگی‌های گیمینگ پیشرفته را نخواهد داشت.

امکانات گیمینگ در UP8150

فرمت‌های تصویری و صوتی تلویزیون

در تلویزیون‌ها از انواع فرمت‌ها برای افزایش کیفیت صدا و تصویر پشتیبانی می‌شود. این فرمت‌ها زمانی که ورودی را به تلویزیون متصل می‌کنید وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهند و باعث ارتقای سطح کیفیت صدا و تصویر می‌شوند. با بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 وجود فرمت‌های زیر در بخش صوتی و تصویری تأیید شده است:

تصویری

  • HDR10
  • HLG
  • HDMI 2.0 (HDMI 1,2,3)
  • CEC
  • HDCP 2.2 (HDMI 1,2,3)
  • Wi-Fi (2.4 GHz, 5 GHz)

صوتی

  • ARC (HDMI 2)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical

درگاه‌های ورودی تلویزیون ال‌جی UP8150

در پشت پنل تلویزیون ال‌جی درگاه‌های متعددی قرار دارند. از طریق این درگاه‌ها می‌توانید تلویزیون را به انواع دستگاه‌های خارجی متصل کنید. تنوع مناسبی که در درگاه‌های ورودی تلویزیون UP8150 وجود دارد باعث شده بتوانید به انواع دستگاه‌ها بدون مشکل متصل شوید. راه‌های ارتباطی در این تلویزیون به شرح زیر خواهد بود:

درگاه‌های ورودی در تلویزیون ال‌جی 55UP8150
  • HDMI = 3
  • USB = 2
  • Digital Optical Audio Out = 1
  • Tuner (Cable/Ant) = 1
  • Ethernet = 1

کیفیت صدای تلویزیون

ال‌جی از دو عدد بلندگو باکیفیت برای تلویزیون UP8150 استفاده کرده است. این سیستم صوتی دو کاناله توانایی پخش صدایی معادل 20 وات را دارد. این میزان صدا برای تلویزیون مناسب بوده و توانایی پخش صدا در محیط را به خوبی دارد. البته در مورد پاسخ فرکانسی تلویزیون تا حدی عملکردی متوسط دیده می‌شود. پاسخ فرکانسی تلویزیون به نوعی مربوط به پخش صدا در کیفیت واقعی است. یعنی صداها همانطور که از ورودی به تلویزیون راه می‌یابند با کیفیتی یکسان نیز از بلندگوهای تلویزیون پخش شوند. کیفیت صدا در تلویزیون نسبتاً مناسب است اما توانایی ایجاد بیس قوی را نخواهد داشت.

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

رابط کاربری ال‌جی در سال 2021

در جدیدترین تلویزیون‌های 2021 ال‌جی از بالاترین نسخه‌ی webOS پشتیبانی می‌شود. این سیستم عامل با ظاهری متفاوت از سال‌های قبل عرضه شده است. در نسخه‌های قبلی به صورت یک منوی خطی در پایین صفحه نمایش تلویزیون نشان داده می‌شد درحالی که در نسخه‌ی جدید به صورت تمام صفحه طراحی شده‌ است. این منوی تمام صفحه نه تنها بر زیبایی منوی اصلی افزوده بلکه دسترسی به بخش‌های مختلف و تنظیمات را نیز بسیار ساده می‌کند. همچنین به طور گسترده‌ از هوش مصنوعی ThinQ استفاده شده تا بسیاری از تنظیمات تصویر و دیگر بخش‌های تلویزیون به صورت هوشمند و بدون نیاز به دخالت کاربر انجام شوند. کار با منوی اصلی در تلویزیون UP8150 به دلیل استفاده از سیستم عامل webOS‌ فوق العاده راحت بوده و امتیاز بالایی که در بخش رابط کاربری کسب می‌کند به علت راحتی کار با آن است.

اپلیکیشن و دانلود برنامه (امتیاز 8.0)

سیستم عامل webOS که در تلویزیون ال‌جی استفاده شده دارای یک فروشگاه مخصوص برای دسترسی به محتوای اینترنتی است که با نام فروشگاه محتوای ال‌جی شناخته می‌شود. این فروشگاه دسترسی به انواع اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مورد نیاز برای تلویزیون را در اختیارتان قرار می‌دهد. دسترسی گسترده در تلویزیون UP8150 ال‌جی تنها به بخش اپلیکیشن مربوط نبوده و در رابطه با اتصال به انواع سرویس‌های آنلاین فیلم دسترسی گسترده‌ای در تلویزیون وجود دارد. این دسترسی شامل سرویس‌هایی همچون Netflix و YouTube می‌شود و شما می‌توانید به راحتی به این سرویس‌ها دسترسی داشته باشید.

دسترسی به دانلود اپلیکیشن در UP8150

ریموت کنترل جادویی در تلویزیون UP8150 (امتیاز 9.0)

همچون سایر تلویزیون‌های 2021 ال‌جی از ریموت کنترل جادویی جدید در تلویزیون UP8150 استفاده شده است. این ریموت کنترل جادویی دارای طراحی ظاهری تا حدی متفاوت می‌باشد. به نظر می‌رسد ریموت جدید نسبت به مدل قدیمی بسیار خوش‌دست‌تر بوده و دارای چندین دکمه‌ی جدید است. روی بدنه‌‎ی ریموت یک غلتک شبیه به ماوس قرار گرفته که به اشاره‌گر روی نماشیگر متصل می‌باشد. شما می‌توانید اشاره‌گر را توسط این بخش کنترل کنید. حرکت اشاره‌گر در ریموت کنترل بسیار روان و راحت بوده و هیچ مشکلی هنگام کار با آن نخواهید داشت.

همچنین دکمه‌هایی برای دسترسی سریع به برخی امکانات تلویزیون در ریموت تعبیه شده است. به عنوان مثال دکمه‌های اتصال به دستیارهای صوتی و سرویس‌های آنلاین همچون Netflix که با یک حرکت شما را به بخش مورد نظر منتقل می‌کند. در سایت اصلی ال‌جی به این موضوع اشاره شده که ریموت کنترل جادویی جدید از قابلیت NFC پشتیبانی می‌کند. این قضیه فقط برای ریموت کنترل مناطق خاصی در دسترس بوده و بسته به منطقه‌ی مونتاژ وجود یا عدم وجود قابلیت NFC در ریموت متغیر خواهد بود. ریموت کنترل جادویی ال‌جی با امکانات متنوع و راحتی کار امتیازی عالی را در بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 کسب کرده است.

ریموت کنترل جادویی ال‌جی

کنترل تلویزیون

یک دکمه‌ی مخفی در بخش مرکزی تلویزیون درست پایین‌تر از لوگوی ال‌جی وجود دارد. این دکمه برخی از دسترسی‌ها همچون روشن/خاموش کردن، تغییر کانال، تغییر میزان بلندی صدا و انتخاب ورودی تلویزیون را در اختیارتان قرار می‌دهد. در اوقاتی که به ریموت کنترل تلویزیون دسترسی ندارید همین دکمه‌ی کوچک می‌تواند استفاده‌ی بسیار مفیدی را برایتان داشته باشد.

دکمه‌ی کنترلی در تلویزیون UP8150

لوازم جانبی

همراه تلویزیون ال‌جی لوازم جانبی زیر نیز عرضه می‌شود :

لوازم جانبی همراه UP8150
  • دفترچه راهنما
  • ریموت کنترل
  • 2 عدد باتری AAA برای ریموت
  • کابل پاور

مقایسه تلویزیون UP8150 با سایر مدل‌ها

تلویزیون UP8150‌ به عنوان یکی از مدل‌های 2021 4K از برند ال‌جی دارای جایگاهی مناسب در بازار است. این تلویزیون از برخی مدل‌های موجود باکیفیت‌تر بوده و از برخی مدل‌های دیگر امتیاز کمتری را کسب می‌کند. ما در این بخش موقعیت تلویزیون ال‌جی را نسبت به برخی دیگر از تلویزیون‌های موجود می‌سنجیم تا مقایسه‌ای کلی میان این تلویزیون با سایر مدل‌ها را داشته باشیم.

مقایسه تلویزیون ال‌جی UP8150 با UN7300

مقایسه تلویزیون ال‌جی UP8150 با UN7300

تلویزیون UN7300 یکی از تلویزیون‌های سری 4K‌ از سال 2020 ال‌جی است. این تلویزیون با محبوبیت زیادی که در میان کاربران دارد جزو محصولات پرفروش ال‌جی محسوب می‌شود. در مقایسه تلویزیون UN7300 با مدل جدید UP8150 باید بگوییم برخی تغییرات در مدل جدید قابل رویت می‌باشد. مثل تغییرات ظاهری که شامل کاهش قابل توجه ضخامت بدنه در تلویزیون UP8150 نسبت به مدل قدیمی‌تر است. با اینکه هر دو مدل از پنل IPS برخوردار شده‌اند اما نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی در UN7300‌ کمی بهتر خواهد بود. در عوض زاویه دید UN8150‌ بسیار گسترده‌تر بوده و گرادیان قوی‌تری دارد. زمان پاسخگویی در تلویزیون UN8150 بهتر می‌باشد. هر دو تلویزیون در بخش اسمارت امتیازی برابر را کسب کرده‌اند. امتیازات این دو مدل نیز در یک حد بوده و تفاوت زیادی در امتیازات کسب شده دیده نمی‌شود.

مقایسه تلویزیون ال‌جی UP8150 با سونی X80J

مقایسه تلویزیون UP8150 با X80J

تلویزیون X80J‌ یکی از مدل‌های میان رده از سونی در سال 2021 می‌باشد که همزمان با UP8150 روانه بازار شده است. این دو تلویزیون به دلیل اینکه ساخت برندهای مختلفی هستند در برخی موارد دارای تفاوت‌هایی هستند. با اینکه هر دو مدل از پنل IPS‌ استفاده کرده‌اند اما نسبت کنتراست و اوج روشنایی SDR کمی در X80J‌ بهتر عمل می‌کند. همچنین یکنواختی خاکستری X80J عملکرد بهتری دارد. البته با اینکه یکنواختی مشکی هردو تلویزیون ضعیف است ولی در این مورد UP8150‌ تا حدی یکنواختی بهتری را ارائه می‌دهد.

زاویه دید در این تلویزیون‌ها مشابه بوده ولی UP8150‌ بازتاب نور مناسب‌تری دارد. زمان پاسخگویی X80J سریع‌تر است ولی همچون UP8150 به خوبی توانایی حذف 24p Judder را ندارد. رابط کاربری UP8150 نیز کمی بهتر برآورد شده است. در کل تلویزیون X80J‌ با اختلافی بسیار ناچیز دارای امتیاز بالاتری نسبت به UP8150 است ولی این اختلاف امتیاز بسیار کم بوده و عملکرد این تلویزیون‌ها تقریباً در یک حد خواهد بود.

مقایسه تلویزیون ال‌جی UP8150 با سامسونگ AU8000

مقایسه تلویزیون UP8150 با AU8000

تلویزیون AU8000 یکی از جدیدترین مدل‌هایی می‌باشد که سامسونگ در سال 2021 روانه بازار کرده است. این تلویزیون تقریباً در رده‌ی مدل UP8150 قرار می‌گیرد. البته میان این دو مدل تفاوت‌های به نسبت زیادی وجود دارد. اصلی‌ترین تفاوت‌های میان AU8000 با UP8150 در نوع تکنولوژی پنل است. به دلیل استفاده از تکنولوژی پنل VA در تلویزیون سامسونگ AU8000 نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بسیار خوبی وجود دارد. این در حالی است که مدل UP8150 از پنل IPS‌ استفاده کرده و نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی نامناسبی دارد.

در عوض زاویه دید UP8150‌ بسیار گسترده‌تر از AU8000 خواهد بود. تلویزیون UP8150 زمان پاسخگویی بهتری داشته و امکانات هوشمند متنوع‌تری را ارائه می‌دهد. در مقایسه‌ی این دو تلویزیون مدل AU8000 به دلیل کنتراست و یکنواختی مشکی بهتر امتیاز بالاتری را کسب کرده است. ولی در بقیه‌ی موارد می‌توان گفت تلویزیون UP8150‌عملکرد مناسب‌تری را خواهد داشت.

تلویزیون UP8150 را بخرم؟؟

با بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی UP8150 و بیان تمام مزایا و معایب تنها یک سؤال اصلی باقی می‌ماند : آیا این تلویزیون گزینه‌ای مناسب برای خرید است؟؟

خرید تلویزیون ال‌جی UP8150

قبل از هر مسئله‌ای باید بگوییم تلویزیون UP8150‌ یک مدل متوسط و بسیار مقرون به صرفه است. یعنی در لیست تلویزیون‌های بالارده قرار نمی‌گیرد و قیمت آن برای خرید نسبت به مدل‌هایی همچون سری نانوسل و OLED بسیار مناسب‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که نمی‌توان توقع کیفیت بسیار بالایی را از این تلویزیون داشت. به طور کلی با در نظر گرفتن موقعیت UP8150 می‌توان آن را یک مدل متوسط با امکانات معقول در نظر گرفت. زاویه دید تلویزیون بسیار عالی است و برای نمایش محتوای 4K عملکرد خوبی دارد.

به دلیل استفاده از پنل IPS نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی ضعیفی دارد و برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک زیاد مناسب نخواهد بود. بازتاب نور و زمان پاسخگویی جزو مواردی هستند که در این تلویزیون به خوبی انجام می‌شوند. میزان صدای تلویزیون برای پخش در محیط کافی خواهد بود و به لطف برخورداری از جدیدترین نسخه‌ی webOS در این تلویزیون امکانات هوشمند و بسیار گسترده‌ای وجود دارد. ریموت کنترل جادویی جدید نیز همراه تلویزیون عرضه می‌شود تا امکانات مدرن آن را تکمیل کند. با این قابلیت‌ها و صد البته قیمت مناسبی که تلویزیون UP8150 دارد یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید محسوب می‌شود.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *