نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A

در لیست برترین تلویزیون‌های سامسونگ مدل Q70A‌ جایگاهی ویژه دارد. این تلویزیون که تولید سال 2021‌ است با امکانات و ویژگی‌های عالی روانه بازار شده است. تلویزیون Q70A مدل پیشرفته و جدید از تلویزیون Q70T سال 2020 است که با برخی تغییرات و پیشرفت‌ها همراه می‌باشد. این تلویزیون در لیست سری مدل‌های QLED قرار می‌گیرد که جزو تلویزیون‌های بالارده‌ی سامسونگ محسوب می‌شوند. به همین دلیل کیفیت تصویر و امکاناتی که در تلویزیون Q70A وجود دارد را در مدل‌های 4K معمولی سامسونگ نمی‌توان یافت.

مدل بالاتر از این تلویزیون Q80A بوده و Q60A مدل پایین‌تر از Q70A‌ است. البته هر کدام از این مدل‌ها امکانات منحصربفرد و خاص خود را دارند. ما در این مطلب به بررسی تخصصی تلویزیون Q70A و بیان مزایا و معایب کلی در تلویزیون می‌پردازیم. همچنین در پایان مطلب این تلویزیون را برخی مدل‌های دیگر مقایسه می‌کنیم تا دیدگاهی کامل از موقعیت تلویزیون Q70A در بازار را داشته باشید. پس اگر قصد خرید این تلویزیون باکیفیت و زیبا را دارید با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم قبل از خرید را در اختیارتان قرار دهیم.

نگاهی کلی به تلویزیون (امتیاز کلی 7.5)

تلویزیون Q70A‌ یکی از تولیدات برتر سامسونگ در سال 2021‌ است. این تلویزیون از طراحی فوق العاده زیبایی به همراه پایه‌ای متفاوت عرضه می‌شود. این پایه نه تنها جلوه‌ای شیک به محیط اطراف می‌بخشد بلکه استحکام بالایی را نیز برای تلویزیون به ارمغان می‌آورد. این تلویزیون از کیفیت‌های تصویر مختلفی پشتیبانی می‌کند اما ایده‌آل‌ترین کیفیت را برای محتوای 4K خواهد داشت. از آن جهت که این تلویزیون در لیست مدل‌های QLED قرار می‌گیرد از تکنولوژی نقاط کوانتومی در نمایشگر استفاده می‌کند. این تکنولوژی با تقویت رنگ‌های تصویر قادر است وضوحی بالاتر از تلویزیون‌های معمولی را در تلویزیون ارائه دهد.

تکنولوژی پنل استفاده شده در تلویزیون VA است. این تکنولوژی در برخی موارد باعث ارتقای کیفیت تلویزیون شده و برخی معایب را نیز به همراه دارد. نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی در تلویزیون Q70A‌ به لطف استفاده از پنل VA فوق العاده است. در عوض ممکن است زاویه دید محدود آن برای بسیاری افراد ضعیف باشد. این تلویزیون به عنوان یکی از مدل‌های بالارده‌ی سامسونگ از برترین ویژگی‌های گیمینگ برخوردار شده و یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازی‌های ویدیویی است. همچنین سیستم عامل تایزن امکانات ویژه‌ای را در بخش هوشمند در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بررسی تلویزیون سامسونگ Q70A

مزایا و معایب Q70A

مزایا

  • نسبت کنتراست فوق العاده
  • روشنایی مناسب نمایشگر حتی هنگام تابش شدید نور
  • زمان پاسخ‌دهی عالی

معایب

  • عدم پشتیبانی از local dimming
  • زاویه دید محدود
ویژگی‌ها / مدلQ70A
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعLED
نوع پنلVA
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی✔️
سایزهای در دسترس55", 65", 75", 85"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️7.5
نمایش فیلم7.1
برنامه‌های تلویزیون7.6
محتوای ورزشی7.6
بازی‌های ویدیویی7.9
فیلم‌های HDR7.1
بازی‌های HDR7.8
مانیتور PC8.2
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهپایه وسط
ضخامت فریم (cm)1.2
ضخامت بدنه (cm)2.8
کیفیت ساخت7.5
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست9.4
حداکثر روشنایی SDR8.5
نوردهی موضعی (Local Dimming)0
لوکال دایمینگ در حالت بازی0
حداکثر روشنایی HDR7.0
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی6.9
یکنواختی رنگ خاکستری6.9
یکنواختی رنگ مشکی8.5
زاویه دید5.5
بازتاب نور7.2
قبل از کالیبراسیون 8.6
پس از کالیبراسیون9.4
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ7.9
حجم رنگ6.9
گرادیان7.1
حفظ موقت تصویر10
ماندگاری دائمی تصویر10
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی8.4
نرخ نوسازی تصویر120Hz
پرش تصویر6.7
VRR✔️
پشتیبانی از FreeSync ✔️
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.7
HDR10✔️
+HDR10✔️
دالبی ویژن
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI4
تعداد USB2
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون0
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت0
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR0
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی20 وات
پاسخ فرکانسی4.7
تحریف (اعوجاج صدا)6.4
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.5
سیستم عاملTizen
برنامه موبایلSamsung SmartThings
برنامه ها و ویژگی‌ها8.5
ریموت کنترل 8.5

دیدن فیلم با تلویزیون Q70A (امتیاز 7.1)

با بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A در بخش فیلم امتیازی مناسب برای تلویزیون وجود دارد. این مدل به خوبی توانایی نمایش انواع محتوا را داشته و تا حد زیادی باعث افزایش وضوح و کیفیت تصاویر می‌شود. حتی با وجود اینکه از ویژگی local dimming در تلویزیون پشتیبانی نمی‌شود اما با نسبت کنتراست بی‌نظیر و یکنواختی مشکی مناسبی که دارد می‌تواند بهترین حالت از نمایش رنگ‌های مشکی در تاریکی را ارائه دهد. به همین دلیل است که این تلویزیون برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک گزینه‌ای عالی بوده و جزئیات کامل تصویر را در تاریکی حفظ می‌کند. البته به دلیل اوج روشنایی مناسبی که دارد برای دیدن فیلم در فضاهای روشن نیز مناسب بوده و عملکرد مطلوب را خواهد داشت.

همچنین نورهایی که به نمایشگر تابیده می‌شود را به خوبی بازتاب می‌دهد. نکته‌ی منفی که تا حد زیادی باعث جلب توجه در تلویزیون Q70A می‌شود زاویه دید محدود آن است. با زاویه دید محدودی که تلویزیون دارد برای قرارگیری در محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده مناسب نخواهد بود. یعنی زمانی که از زاویه‌های اطراف به نمایشگر نگاه می‌کنید متوجه افت کیفیت و روشنایی نمایشگر خواهید شد. در کل اگر زاویه دید محدود تلویزیون را در نظر نگیریم، Q70A سامسونگ یک تلویزیون بسیار مناسب برای دیدن فیلم خواهد بود.

کیفیت تلویزیون Q70A برای دیدن فیلم

طراحی و کیفیت ساخت

تلویزیون سامسونگ Q70A دارای طراحی متفاوت و بسیار زیبایی است. این تلویزیون از کیفیت ساخت عالی برخوردار شده و جلوه‌ای فوق العاده را به محیط اطراف می‌بخشد. سامسونگ از طراحی بسیار نازکی برای بدنه و فریم‌های اطراف نمایشگر استفاده کرده است. همچنین طراحی پایه‌ی تلویزیون بسیار متفاوت و شیک می‌باشد.

طراحی و کیفیت ساخت تلویزیون سامسونگ

طراحی پایه

پایه‌ی تلویزیون به نسبت مدل قبلی یعنی Q70T به طور کل تغییر کرده است. همچنین با سایر مدل‌های QLED 2021‌ نیز تفاوت دارد و همین باعث شده ظاهر این مدل بسیار شیک و متفاوت باشد. پایه‌ی تلویزیون از نوع مرکزی بوده و به صورت تخت طراحی شده است. همچنین به دو بخش تقسیم شده و به پشت پنل تلویزیون متصل خواهد شد. این پایه عرض بسیار کمی داشته و شما می‌توانید به راحتی تلویزیون Q70A را روی میز تلویزیون‌هایی کوچکتر از سایز تلویزیون قرار دهید. پایه‌ی مرکزی تلویزیون استحکام بسیار عالی دارد و از لرزش صفحه نمایش تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

طراحی پایه‌ی تلویزیون QLED

نکته : تلویزیون Q70A همچون مدل قبلی خود یعنی Q70T در دو مدل پایه متفاوت عرضه می‌شود. عکسی که در بررسی تخصصی تلویزیون Q70A قرار گرفته یکی از دو نوع پایه‌های این تلویزیون است. بسته به ناحیه و هر کشور این تلویزیون یکی از این دو نوع پایه را دارد. پس برای خرید تلویزیون سامسونگ Q70A به عکس‌های موجود در سایت بسنده نکنید و حتماً از فروشنده نوع پایه‌ی به کار رفته در تلویزیون را بپرسید.

پایه‌های تلویزیون سامسونگ Q70A

ضخامت بدنه

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در تلویزیون‌های 2021‌ سامسونگ کاهش ضخامت بدنه است. مخصوصاً تلویزیون‌های QLED‌ ضخامت فوق العاده کمتری نسبت به مدل‌های سال قبل دارند. تلویزیون Q70A‌ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ضخامت فوق العاده ناچیزی در بخش پنل اصلی دارد. ضخامت بدنه تلویزیون تنها و تنها 2.8 سانتی‌متر بوده و بی‌نهایت باریک و زیبا ساخته شده است. همچنین همانطور که در عکس مشخص است طراحی پشت پنل بسیار تخت و یکدست بوده تا بتوانید این تلویزیون شیک را روی دیوار نصب کنید. با ضخامت بسیار کمی که تلویزیون دارد کمترین فاصله از دیوار را خواهد داشت و جلوه‌ای بی‌نظیر برای محیط ایجاد می‌کند.

ضخامت بدنه تلویزیون سامسونگ

فریم‌های تلویزیون Q70A

با بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A‌ ضخامت بسیار کمی در بخش فریم‌های اطراف نمایشگر مشاهده شده است. ضخامت فریم‌هایی که دور تا دور نمایشگر را گرفته‌اند تنها 1.2‌ سانتی‌متر بوده و بسیار ظریف طراحی شده‌اند. این فریم‌های باریک به هیچ وجه جلب توجه نمی‌کنند و باعث حواس پرتی در نمایشگر نخواهند شد.

فریم‌های نمایشگر Q70A

کیفیت ساخت پنل پشت (امتیاز 7.5)

جنس پنل پشتی تلویزیون از پلاستیک بوده و با الگوی افقی که دارد جلوه‌ای زیبا خواهد داشت. طراحی پشت پنل به خوبی صورت گرفته و بخش‌هایی برای هدایت کابل‌ها روی بدنه وجود دارد. این بخش‌ها کابل‌های مربوط به تلویزیون را به بخش پشتی پایه متصل می‌کند. به این ترتیب می‌توانید کابل‌ها را به صورت کاملاً مرتب تنظیم کنید تا از شلوغی در اطراف نمایشگر تلویزیون جلوگیری شود. در کل به دلیل ضخامت بسیار کم در بخش بدنه و پایه ممکن است کمی لرزش و تکان خوردن در تلویزیون سامسونگ Q70A به وجود بیاید. هرچند که در تمام تلویزیون‌های نازک امری طبیعی است و به بیانی دیگر باید بیشتر مراقب تلویزیون باشید.

طراحی پنل پشت تلویزیون سامسونگ

نسبت کنتراست تلویزیون سامسونگ Q70A (امتیاز 9.4)

به نسبت نمایش رنگ مشکی و سفید در یک تصویر روی نمایشگر تلویزیون کنتراست گفته می‌شود. زمانی که نسبت کنتراست تلویزیون خوب است توانایی خوبی در نمایش این دو رنگ در کنار هم دارد. تلویزیون سامسونگ Q70A همچون مدل پیشین خود Q70T عملکرد فوق العاده‌ای را در بخش نسبت کنتراست دارد. این تلویزیون پس از مدل‌های OLED‌ که بالاترین نسبت کنتراست را دارند قرار گرفته و با امتیاز بی‌نظیری که در این بخش کسب کرده نسبت کنتراست ایده‌آل را برای نمایشگر تضمین می‌کند. این تلویزیون دارای نسبت کنتراست بی‎‌نظیری است و یکی از نقاط قوت آن همین کنتراست مناسب می‌باشد.

ویژگی Local Dimming

ویژگی Local Dimming‌ که با نام نوردهی موضعی نیز شناخته می‌شود یک قابلیت در بخش نمایشگر تلویزیون است که نور را در نمایشگر به طور مناسب ایجاد می‌کند. اغلب تلویزیون‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند دچار اختلال در عملکرد نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی هستند. در حالی که تلویزیون Q70A حتی با وجود عدم پشتیبانی از Local Dimming‌ عملکرد بسیار مناسبی در یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست ارائه می‌دهد. پس عدم وجود این ویژگی را نمی‌توان یک نکته منفی برای این تلویزیون در نظر گرفت چراکه از بسیاری تلویزیون‌ها که دارای Local Dimming هستند عملکرد بهتری دارد.

اوج روشنایی برای محتوای SDR در Q70A (امتیاز 8.5)

برای ایجاد اوج روشنایی در محتوای SDR‌ عملکرد بی‌نظیری در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A رویت شده است. این تلویزیون به خوبی توانایی ایجاد اوج روشنایی برای انواع محتوای SDR را دارد. به این ترتیب می‌تواند به خوبی روشنایی مطلوب را برای صفحه نمایش ایجاد کند. در بررسی تخصصی تلویزیون عدد به دست آمده برای اوج روشنایی مطلوب در محتوای SDR باید بیشتر از 365‌ نیت باشد. عدد به دست آمده برای تلویزیون Q70A‌ برابر با 544 نیت بوده که بیانگر اوج روشنایی بی‌نظیر در این تلویزیون است.

اگر محتوای SDR در تلویزیون شما اوج روشنایی کافی را ندارد می‌توانید حالت تصویر را به “Dynamic” تغییر داده، Contrast Enhancer را روی “High” و Brightness و Contrast را روی “Max” تنظیم کنید. سپس حالت Color Tone را به “Standard” تغییر دهید. هرچند ممکن است با این تنظیمات تا حدی وضوح تصویر کم شود.

اوج روشنایی در محتوای HDR (امتیاز 7.0)

اوج روشنایی برای نمایش محتوای HDR‌ تا حدی متفاوت از محتوای SDR خواهد بود. چراکه محتوای HDR جزئیات و دقت رنگ بالاتری دارد. به همین دلیل نیازمند اوج روشنایی قوی‌تر خواهد بود. تلویزیون سامسونگ Q70A اوج روشنایی مناسبی را در محتوای HDR دارد. این میزان روشنایی می‌تواند به خوبی نقاط برجسته در محتوای HDR را نمایش دهد و عملکردی مناسب را برای صفحه نمایش در نمایش این نوع محتوا به همراه داشته باشد. با فعال کردن حالت بازی(Game) تغییر خاصی در اوج روشنایی محتوای HDR‌ دیده نشده و تقریباً به یک اندازه روشن می‌شوند.

برای برخورداری از بالاترین سطح اوج روشنایی در محتوای HDR می‌توانید Contrast Enhancer را روی حالت “High” و ST.2084 را در حالت “Max” تنظیم کنید. به این طریق اوج روشنایی در محتوای HDR تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

یکنواختی خاکستری (امتیاز 6.9)

یکنواختی خاکستری بیانگر قدرت تلویزیون در نمایش رنگ‌ها روی نمایشگر تلویزیون است. اطلاعات بیشتر از این ویژگی مهم را می‌توانید در مطلب “یکنواختی خاکستری چیست؟ ” بخوانید. با بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q70A متوجه عملکرد مناسبی در بخش یکنواختی خاکستری شده‌ایم. این تلویزیون توانایی نمایش رنگ‌ها در صفحه نمایش را به طور یکنواخت و مناسب دارد. البته در گوشه‌های اطراف نمایشگر تا حدی رنگ‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسند که ممکن است در برخی محتواها باعث جلب توجه و در برخی دیگر اصلاً مشخص نباشد.

یکنواختی خاکستری تلویزیون Q70A

یکنواختی مشکی در تلویزیون سامسونگ Q70A (امتیاز 8.5)

یکنواختی مشکی به نمایش رنگ‌های مشکی به صورت یکنواخت در صفحه نمایش تلویزیون اشاره دارد. تلویزیون Q70A با توجه به اینکه از پنل VA استفاده کرده توانایی ایجاد یکنواختی مشکی بسیار مناسبی را دارد. یکنواختی مشکی در تلویزیون زمانی حائز اهمیت است که در محیط‌های تاریک به دیدن فیلم بپردازید. در غیر این صورت در محیط‌های روشن زیاد جلب توجه نخواهد کرد. با یکنواختی مشکی مناسبی که این تلویزیون سامسونگ دارد هنگام پخش صحنه‌های مشکی در محیط‌های کم‌نور جزئیات تصویر به طور کامل حفظ شده و رنگ‌های مشکی به خوبی نمایش داده می‌شوند. تلویزیون سامسونگ Q70A‌ با یکنواختی مشکی عالی یک گزینه‌ی مناسب برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک است.

زاویه دید (امتیاز 5.5)

متأسفانه یکی از نقاط ضعف در این تلویزیون سامسونگ زاویه دید ضعیف آن است. با توجه به اینکه زاویه دید تلویزیون بسیار محدود است برای قرارگیری در محیط‌هایی با چیدمان مبل گسترده پیشنهاد نمی‌شود. با زاویه دید محدودی که تلویزیون دارد اگر از زاویه‌های اطراف به نمایشگر نگاه کنید ممکن است متوجه افت کیفیت و از دست دادن روشنایی در تصاویر شوید. روشنایی صفحه نمایش در زاویه‌ی 33 درجه‌ی تلویزیون Q70A با تغییر همراه است. در حالی که زاویه‌ی مناسب برای تغییر روشنایی در زاویه دید باید بالاتر از 45 درجه باشد. پس تا حدی عملکرد تلویزیون برای حفظ کیفیت و روشنایی تصاویر ناامید کننده خواهد بود.

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A در بازتاب نور (امتیاز 7.2)

در برخی از تلویزیون‌ها تابش نور در صفحه نمایش باعث ایجاد هاله‌های نوری می‌شود که بسیار اذیت کننده است. بازتاب نور در تلویزیون به عملکرد آن در کاهش هاله‌هایی است که بر اثر تابش نور در نمایشگر پدید می‌آیند. تلویزیون Q70A عملکرد نسبتاً مناسبی در بازتاب نور دارد. در برابر تابش غیر مستقیم نور می‌تواند از ایجاد هاله‌های نور جلوگیری کند. اما توصیه می‌کنیم آن را در مقابل تابش مستقیم نورهایی همچون نور لامپ قرار ندهید؛ چراکه ممکن است به خوبی قابلیت بازتاب دادن این نورها را نداشته باشد. عملکرد تلویزیون در بازتاب نور در عکس زیر مشخص است.

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A در بازتاب نور

قبل و بعد از کالبیراسیون

کالیبراسیون یکی از مهم‌ترین بخش‌های تلویزیون است. به مجموع تنظیماتی که با اعمال آن‌ها می‎‌توانید از سطح بالاتری از کیفیت تصویر در تلویزیون بهره‌مند شوید کالیبراسیون گفته می‌شود. Q70A‌ سامسونگ قبل از اعمال کالیبراسیون عملکرد مناسبی در نمایش رنگ‌ها دارد. البته مشکلی که این تلویزیون دارد ایجاد روشنایی بیش از حد در صحنه‌های روشن است. پس از اعمال کالیبراسیون تصاویر به وضوحی عالی دست می‌یابند و روشنایی در صحنه‌های روشن به طور کامل متعادل می‌شود. می‌توان گفت کالیبراسیون تأثیر مثبت و بی‌نظیری را در تلویزیون سامسونگ به همراه دارد.

قدرت تلویزیون Q70A در نمایش انواع محتوا

480P (امتیاز 8.0): تلویزیون برای نمایش این نوع محتوا هیچ مشکلی ندارد.

720P (امتیاز 8.0): این تلویزیون به خوبی از محتوای 720P پشتیبانی کرده و بهترین وضوح از این نوع محتوا را ارائه می‌دهد.

1080P (امتیاز 9.0): سامسونگ در بخش نمایش تصاویر در وضوح 1080P بهتر از وضوح‌های پایین‌تر عمل می‌کند. چراکه قابلیت ارتقای سطح کیفیت محتوای 1080P تا نزدیک به 4K را دارد.

4K (امتیاز 10): تلویزیون Q70A سامسونگ به بهترین نحو توانایی نمایش محتوای 4K را دارد. این تلویزیون نه تنها در نمایش محتوای 4K هیچ مشکلی ندارد بلکه از انواع قابلیت‌های هوشمند در بخش تصویر برای نمایش هرچه بهتر این کیفیت تصویر پشتیبانی می‌کند.

8K : تنها تلویزیون‌هایی که از محتوای 8K‌ پشتیبانی می‌کنند تلویزیون‌های 8K هستند. پس در این تلویزیون از محتوای 8K پشتیبانی نمی‌شود.

Color Gamut یا وسعت رنگ (امتیاز 7.9)

Color Gamut به میزان گستردگی رنگ‌هایی گفته می‌شود که در تلویزیون پشتیبانی می‌شوند. این گستردگی رنگ تأثیر زیادی روی نمایش جزئیات تصویر داشته و باعث نمایش تصاویر در وضوحی عالی می‌شود. تلویزیون Q70A سامسونگ از طیف رنگی بسیار گسترده و مناسبی پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون همچنین برای نمایش محتوای HDR به اندازه‌ی کافی طیف رنگی گسترده را دارد. محتوای HDR روی تقویت رنگ‌های تصویر تأکید بیشتری دارد و طیف رنگی گسترده در این تلویزیون باعث می‌شود به خوبی رنگ‌های تصویر HDR تقویت شده و تصاویری زیباتر را در نمایشگر ببینید.

گرادیان (امتیاز 7.1)

به تغییر تدریجی و نرم از یک رنگ به طیف رنگی دیگر را گرادیان می‌نامند. به عنوان مثال تغییر رنگ آبی تیره به رنگ آبی روشن روی نمایشگر باید به صورت کاملاً یکنواخت و تدریجی باشد تا طیف رنگی گسترده‌تری ایجاد شود. در تلویزیون سامسونگ Q70A گرادیان متوسطی وجود دارد. با اینکه عملکرد گرادیان در حد نرمال است اما به خوبی تلویزیون Q70T سال قبل نیست. در تغییر تدریجی رنگ‌های خاکستری و سبز در حد کمی خطوط ایجاد می‌شود که در عکس زیر با دقت متوجه آن خواهید شد. البته این عکس برای بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A بوده و در محتواها و تصاویر معمولی در این حد قابل توجه نخواهد بود. برای صاف شدن شیب رنگ‌ها می‌توانید Noise Reduction را در تلویزیون فعال کنید. البته باید این نکته را متذکر شویم این قابلیت تا حدی باعث کاهش جزئیات تصویر خواهد شد.

عملکرد گرادیان در تلویزیون Q70A

زمان پاسخگویی تلویزیون سامسونگ Q70A (امتیاز 8.4)

به سرعت یک تلویزیون در تغییر رنگ پیکسل‌های تصویر زمان پاسخگویی گفته می‌شود. به بیان ساده هر چه زمان پاسخگویی در یک تلویزیون سریع‌تر باشد با سرعت بالاتری توانایی تغییر صحنه‌ها و تصاویر را روی نمایشگر دارد. تلویزیون Q70A‌ از زمان پاسخگویی بسیار مناسبی برخوردار شده است. این تلویزیون برای تغییر 100 درصدی رنگ پیکسل‌ها نیازمند مدت زمانی معادل 9.5 میلی‌ثانیه است که مدت زمانی عالی محسوب می‌شود. در کل زمان پاسخگویی تلویزیون اگر پایین‌تر از عدد 14 میلی‌ثانیه باشد عملکرد خوبی خواهد داشت. با توجه به زمان بسیار کمی که این تلویزیون برای تغییر رنگ پیکسل صرف می‌کند زمان پاسخگویی بسیار مناسبی را در اختیار خواهد داشت.

نرخ نوسازی (امتیاز 9.4)

یکی از مهم‌ترین برتری‌های تلویزیون سامسونگ Q70A‌ نسبت به مدل پایین‌تر یعنی Q60A‌ در نرخ نوسازی است. تلویزیون Q70A دارای نرخ نوسازی بی‌نظیر 120 هرتز می‌باشد. این نرخ نوسازی در حال حاضر در میان تلویزیون‌های بالارده رایج‌ترین نرخ نوسازی بوده و بالاترین سرعت را در انتقال داده‌ها دارد. به لطف نرخ نوسازی 120 هرتز این تلویزیون از برترین ویژگی‌های بازی‌های ویدیویی بهره‌مند شده است.

از نکات مثبت دیگر در تلویزیون می‌توان به پشتیبانی از قابلیت VRR اشاره کرد. این قابلیت که با نام نرخ نوسازی متغیر نیز شناخته می‌شود نقش مهمی در افزایش سرعت انتقال داده به تلویزیون دارد. نحوه‌ی فعالیت VRR به این صورت است که نرخ نوسازی را در تلویزیون مطابق با نرخ نوسازی دستگاه‌ ورودی متصل به تلویزیون تنظیم می‌کند. با تنظیم خودکار نرخ نوسازی در تلویزیون Q70A متوجه تغییر زیادی در سرعت انتقال داده‌ها می‌شوید.

تأخیر در ورودی تلویزیون Q70A (امتیاز 9.7)

همانطور که از نام این قابلیت پیداست در مورد ورودی‌های متصل به تلویزیون است. تأخیر در ورودی به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد محتوای ورودی‌ها به تلویزیون منتقل شود. تأخیر در ورودی کم باعث سرعت بسیار بالایی در انتقال داده‌ها می‌شود. در واقع تأخیر در ورودی تأثیر بسزایی در بازی‌های ویدیویی دارد. چراکه با تأخیر در ورودی کم سرعت بازی به حد مطلوب خواهد رسید. در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A تأخیر در ورودی برای انتقال محتوای 1080P‌ در نرخ نوسازی 60‌ هرتز برابر با 11 میلی‌ثانیه برآورد شده است. این مدت زمان با فعال سازی حالت بازی بوده و بسیار کم محسوب می‌شود. پس تأخیر در ورودی تلویزیون را می‌توان بسیار مناسب در نظر گرفت.

امکانات گیمینگ

همانطور که اشاره شد در تلویزیون Q70A‌ نرخ نوسازی 120 هرتز و تأخیر در ورودی بسیار مناسبی وجود دارد. این دو قابلیت جزو ارکان اصلی برای ایجاد فضایی مناسب در بازی‌های ویدیویی هستند. البته سامسونگ به این دو بسنده نکرده و از امکانات و ویژگی‌های برتر گیمینگ پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال قابلیت VRR نیز می‌توان سرعت بالایی را برای گیمرها در این تلویزیون مهیا سازد. خبر خوشحال کننده پشتیبانی این تلویزیون از فرمت HDMI 2.1‌ در پورت HDMI 4 است. این فرمت پهنای باند سرعت انتقال داده‌ها در کنسول‌های بازی جدید از جمله PS5 و Xbox سری X را تا حد زیادی افزایش می‌دهد تا تجربه‌ی بهتری از بازی با این کنسول‌های بازی داشته باشید. در کل حالت بازی در تلویزیون سامسونگ بسیار عالی بوده و جزو گزینه‌های ایده‌آل برای بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

امکانات گیمینگ تلویزیون QLED سامسونگ

فرمت‌های صوتی و تصویری

در تلویزیون سامسونگ Q70A مدل QLED از برترین فرمت‌ها در بخش تصویر و صوتی تلویزیون پشتیبانی می‌شود. این فرمت‌ها به طور کلی تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت و وضوح صدا و تصویر تلویزیون دارند. به همین دلیل با وجود این فرمت‌ها کیفیت صدا و تصویر تلویزیون تا حد زیادی با افزایش همراه خواهد بود. مشخصات ورودی‌های تصویری و صوتی در تلویزیون Q70A‌ به شرح زیر است :

تصویری

  • HDR10
  • HDR10+
  • HLG
  • HDMI 2.0 (HDMI 1,2,3,4)
  • HDMI 2.1 (HDMI 4)
  • CEC
  • HDCP 2.2 (HDMI 1,2,3,4)
  • Wi-Fi (2.4 GHz, 5 GHz)

صوتی

  • ARC (HDMI 3)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical

درگاه‌های ورودی

تلویزیون سامسونگ Q70A دارای درگاه‌های ورودی متعددی در بخش پشت پنل است. این درگاه‌ها فوق العاده کاربردی هستند و امکان اتصال انواع دستگاه‌های خارجی به تلویزیون را فراهم می‌کنند.

پورت‌های ورودی تلویزیون Q70A
  • HDMI = 4
  • USB = 2
  • Digital Optical Audio Out = 1
  • Tuner (Cable/Ant) = 1
  • Ethernet = 1

کیفیت صدای تلویزیون Q70A (امتیاز 4.7)

سامسونگ برای بخش صوتی تلویزیون از 2 عدد بلندگو استفاده کرده که هر کدام توانایی پخش صدایی 10 وات را دارند. یعنی در مجموع اوج صدایی که تلویزیون قادر به پخش آن خواهد بود 20 وات است. این تلویزیون در لیست مدل‌های بالارده‌ی QLED سامسونگ قرار دارد به همین دلیل ما توقع سیستم صوتی قوی‌تری را از آن داشتیم. متأسفانه قدرت پخش صدا در این تلویزیون در حد مطلوب خود نیست و دارای نقص‌هایی است. بیس صدای قوی در تلویزیون ایجاد نمی‌شود و پاسخ فرکانسی بسیار ضعیفی دارد. پاسخ فرکانسی به توانایی تلویزیون در حفظ کیفیت صدای ورودی و پخش آن در کیفیت مشابه برای خروجی گفته می‌شود. صداهای ورودی در تلویزیون سامسونگ Q70A‌ با کیفیت واقعی به خروجی فرستاده نمی‌شوند و اغلب با افت کیفیت و وضوح همراه هستند. پس در مورد بخش صوتی باید بگوییم این تلویزیون سامسونگ عملکرد نامناسبی برای پخش ایده‌آل صدا دارد.

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

سامسونگ از سیستم عامل تایزن در تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند. این سیستم عامل در جدیدترین تلویزیون‌های 2021‌ سامسونگ با تغییراتی جزئی همراه بوده است. ظاهر کلی منوی اصلی در سیستم عامل تغییر نکرده ولی به طور کلی حرکت منوی اصلی تا حدی روا‌ن‌تر شده و سرعت بهتری دارد. منوی اصلی در بهترین حالت طراحی شده تا دسترسی راحت را برای کاربران ایجاد کند و هنگام کار با آن دچار مشکل نشوید. رابط کاربری سامسونگ به سادگی و راحتی کار معروف است و اکنون با روان‌تر شدن منوی اصلی یکی از بهترین سیستم عامل‌های به کار رفته در تلویزیون محسوب خواهد شد.

سیستم عامل تایزن در تلویزیون‌های 2021

دانلود اپلیکیشن و برنامه (امتیاز 8.5)

سامسونگ در سیستم عامل خود از فروشگاه محتوا نیز پشتیبانی می‌کند که از طریق آن می‌توانید به گستره‌ی وسیعی از اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید هر اپلیکیشنی که برای تلویزیون سامسونگ Q70A نیاز دارید را از طریق این فروشگاه دانلود کنید. این تلویزیون همچنین از انواع برنامه‌های آنلاین برای دیدن فیلم پشتیبانی می‌کند تا دسترسی وسیعی از محتوای اینترنتی را برای کاربران ایجاد کند.

دانلود انواع اپلیکیشن در تلویزیون سامسونگ

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

یکی از بزرگ‌ترین اقدامات سامسونگ در تلویزیون‌های سال 2021‌ مربوط به بخش ریموت کنترل است. این برند استفاده از باتری برای ریموت کنترل را حذف کرده که البته تنها شامل مدل‌های بالارده همچون Q70A‌ می‌باشد. به جای استفاده از باتری برای ریموت از یک پنل خورشیدی استفاده شده که قابلیت شارژ شدن را هنگامی که در معرض نور قرار می‌گیرد دارد. علاوه بر این برای ریموت یک بخش اتصال کابل وجود دارد تا بتوانید ریموت را از طریق کابل نیز شارژ کنید. البته همراه با تلویزیون کابل مربوطه ارائه نمی‌شود که تا حدی باعث ضعف آن خواهد بود.

در کل عدم استفاده از باتری برای ریموت کنترل یک اقدام مثبت در راستای حمایت از محیط زیست برای سامسونگ محسوب می‌شود که استقبال زیادی از آن شده است. در عملکرد و ظاهر قرارگیری دکمه‌های تلویزیون تغییری ایجاد نشده و همچون ریموت مدل قبل خواهد بود. با امکانات متنوع و مناسبی که این ریموت کنترل دارد امتیاز بسیار عالی را برای تلویزیون سامسونگ Q70A کسب کرده است.

ریموت کنترل هوشمند سامسونگ 2021

کنترل تلویزیون

در سمت راست نمایشگر درست پایین‌تر از جایی که لوگوی سامسونگ حک شده یک دکمه‌ی مخفی قرار دارد. این دکمه قابلیت انجام عملیات روشن/خاموش کردن، تغییر کانال و تغییر میزان صدا را دارد. پس برای مواقعی که به ریموت کنترل سامسونگ دسترسی ندارید گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

کنترل تلویزیون سامسونگ

اقلام همراه تلویزیون Q70A

در بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A اقلام زیر نیز در جعبه‌ی تلویزیون مشاهده شده است :

اقلام همراه تلویزیون سامسونگ Q70A
  • دفترچه راهنما
  • ریموت کنترل
  • کابل پاور (در عکس قرار ندارد)

مقایسه تلویزیون Q70A با سایر مدل‌ها

تلویزیون Q70A تولید سال 2021 یکی از محصولات برتر سامسونگ محسوب می‌شود. این تلویزیون در بخش‌های مختلفی امتیازاتی عالی کسب کرده است. در بازار ایران این تلویزیون دارای رقیب‌هایی است که تقریباً در سطح قرار می‌گیرند. در ادامه به مقایسه تلویزیون Q70A با برخی دیگر از تلویزیون‌های هم‌رده می‌پردازیم تا بهتر بتوانیم در مورد موقعیت تلویزیون سامسونگ در بازار نظر بدهیم.

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70A با Q70T

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70A با Q70T

تلویزیون Q70A جانشین مدل Q70T است. این تلویزیون نسبت به مدل قبلی خود تغییرات آنچنانی نداشته و هر دو تلویزیون تقریباً در یک حد عمل می‌کنند. به دلیل استفاده از پنل VA این تلویزیون‌ها از ویژگی‌های تصویر عالی همچون نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی مناسب برخوردار هستند. در تلویزیون Q70A تا حدی روشنایی بهتری ایجاد می‌شود ولی به اندازه‌ی Q70T یکنواختی خاکستری خوبی ندارد. با اینکه زاویه دید هردو تلویزیون بسیار ضعیف است اما Q70A در حد کمی زاویه دید را تقویت کرده است. اما مهم‌ترین پیشرفتی که تلویزیون Q70A نسبت به مدل قبلی کرده در زمان پاسخگویی می‌باشد. این تلویزیون زمان پاسخگویی بسیار بهتری را نسبت به Q70T ارائه می‌دهد. به همین دلیل گزینه‌ی بهتری برای بازی‌های ویدیویی خواهد بود. با اختلافی ناچیز تلویزیون Q70A بهتر از Q70T خواهد بود.

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70A با Q60A

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70A با Q60A

تلویزیون Q60A و Q70A از جدیدترین محصولاتی هستند که سامسونگ در سال 2021 روانه بازار کرده است. این تلویزیون‌ها هر دو از سری مدل‌های QLED‌ سامسونگ هستند. به همین دلیل در بسیاری از ویژگی‌ها با هم مشترک هستند و امکانات یکسانی دارند. تلویزیون سامسونگ Q60A در حد کمی دارای نسبت کنتراست ضعیف‌تری است. در کل کیفیت تصویر در این تلویزیون‌ها تقریباً در یک حد خواهد بود. مهم‌ترین برتری Q70A نسبت به Q60A‌ در ویژگی‌های گسترده بازی است. این تلویزیون دارای نرخ نوسازی 120 هرتز، زمان پاسخگویی بسیار عالی و امکانات گیمینگ همچون پشتیبانی از HDMI 2.1 و VRR می‌باشد. به همین دلیل گزینه‌ای بی‌نظیر برای بازی‌های ویدیویی خواهد بود. در مقایسه این دو تلویزیون، مدل Q70A نسبت به Q60A برتری داشته و امتیاز بالاتری را کسب می‌کند.

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70A با ال‌جی NANO90 2021

مقایسه تلویزیون Q70A با NANO90

تلویزیون NANO90 یکی از بهترین تلویزیون‌های سری نانوسل ال‌جی در سال 2021 است. این تلویزیون زیبا دارای امکانات و ویژگی‌های بسیار عالی است و با تلویزیون Q70A در یک سطح قرار می‌گیرد. با اینکه این دو تلویزیون از برندهای مختلفی هستند و هر کدام برتری‌های خود را دارند اما به طور کلی امتیازی یکسان را کسب کرده‌اند. تلویزیون ال‌جی NANO90 به دلیل استفاده از پنل IPS دارای یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست ضعیفی است. در حالی که تلویزیون Q70A دارای نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بسیار بهتری خواهد بود. زاویه دید تلویزیون NANO90 تا حدی بهتر بوده و عملکرد بهتری در بازتاب نور دارد. امکانات گیمینگ و بخش هوشمند در این دو تلویزیون یکسان بوده و عملکردی یکسان دارند. به دلیل تشابه بسیاری از امکانات امتیاز تلویزیون Q70A و NANO90‌ یکسان بوده و در یک حد هستند.

مقایسه تلویزیون سامسونگ Q70A با سونی X85J

مقایسه تلویزیون Q70A با X85J

تلویزیون X85J جزو محصولات 2021 از برند سونی است. این تلویزیون دارای تشابه زیادی با تلویزیون Q70A از سامسونگ می‌باشد. هر دو تلویزیون از تکنولوژی پنل VA استفاده کرده‌اند که باعث ایجاد نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی یکسان در آن‌ها می‌شود. اوج روشنایی هر دو تلویزیون در یک حد بوده و عملکرد مناسبی را برای بازتاب نور دارند. زاویه دید در هر دو مدل به یک اندازه ضعیف بوده و محدودیت زیادی برای محیط‌های بزرگ دارند. پشتیبانی از VRR تا حدی امکانات تلویزیون Q70A را افزایش داده و در عوض تلویزیون X85J پخش صدای بهتری دارد. با مقایسه تلویزیون Q70A و X85J به این نتیجه رسیده‌ایم که این تلویزیون‌ها در یک حد عمل می‌کنند و امتیازی یکسان را کسب کرده‌اند.

آیا تلویزیون Q70A یک گزینه مناسب برای خرید است؟

خرید تلویزیون سامسونگ Q70A

تلویزیون سامسونگ Q70A به عنوان یکی از برترین تلویزیون‌های این برند در سال 2021 شناخته می‌شود. به طور کلی به دلیل قرارگیری در لیست تلویزیون‌های QLED این مدل امکانات بسیار عالی دارد. نسبت کنتراست مناسبی که تلویزیون دارد باعث شده بتوانید از آن برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک استفاده کنید. همچنین با وجود اوج روشنایی بی‌نظیری که این تلویزیون ارائه می‌دهد در محیط‌های روشن نیز عملکرد بسیار مناسبی خواهد داشت. البته زاویه دید محدود از کیفیت و وضوح تصاویر در زاویه‌های اطراف می‌کاهد.

بخش گیمینگ تلویزیون از برترین امکانات بهره‌مند شده تا یک مدل مناسب برای گیمینگ را در اختیار داشته باشید. کمی در بخش صوتی تلویزیون اختلال وجود دارد و به خوبی توانایی پخش صداهایی با بیس بلند را ندارد. تلویزیون Q70A همچنین از ویژگی‌های هوشمند متنوعی برخوردار شده است و از جدیدترین تکنولوژی‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند. با امتیازات مناسبی که این تلویزیون کسب کرده است می‌توان گفت یکی از گزینه‌های عالی سامسونگ برای خرید خواهد بود.

پس اگر دنبال یک تلویزیون با کیفیت تصویر و روشنایی مناسب هستید و زاویه دید وسیع از معیارهای خریدتان نیست می‌توانید با خرید تلویزیون سامسونگ Q70A یک تلویزیون هوشمند و پر از امکانات داشته باشید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *