تلویزیون سونی

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون OLED سونی A8G

سونی A8G یک تلویزیون 4K عالی با نمایشگر OLED است. این محصول به همانند دیگر تلویزیون‌های OLED به لطف توانایی آن در تولید رنگ سیاه و یکنواختی کامل سیاه در اتاق‌های تاریک عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد. همچنین دارای زمان پاسخ‌دهی تقریبا لحظه‌ای است که این باعث می‌شود تا اجسام سریع، شفاف و بدون اینکه ابهامی در پشت آن‌ها وجود داشته باشد نمایش داده شوند. هر چند این عدم وجود تاری باعث نارضایتی برخی افراد می‌شود زیرا در هنگام نمایش یا تماشای فیلم‌های با نرخ فریم پایین دچار پرش خواهد شد. متاسفانه مانند دیگر OLEDها امکان ماندگاری دائمی تصویر در نمایش محتواهای استاتیک وجود دارد. همچنین میزان روشنایی صفحه بسته به نوع محتوا تغییر می‌کند که این با نام ABL شناخته می‌شود و ممکن است موجب آزار برخی از کاربران شود.

نقد و بررس تخصصی تلویزیون OLED سونی A8G
امتیاز کلی:
کنتراست 10
تاریکی موضعی (Local Dimming) 10
حداکثر روشنایی SDR 6.4
حداکثر روشنایی HDR 6.8
زاویه دید 8.7
یکنواختی رنگ مشکی 10
بازتاب نور 9.3
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 9.8
لرزش و سوسو 10
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 9.4
برنامه‌های تلویزیون 8.1
محتوای ورزشی 8.5
بازی‌های ویدیویی 7.8
فیلم‌های HDR 8.7
بازی‌های HDR 7.8
مانیتور PC 8.0


عملکرد عالی در اتاق تاریک

تاری فوق‌العاده کم

زاویه دید گسترده

تغییر روشنایی با توجه به نوع محتوا

امکان ماندگاری تصویر دائمی با محتوای استاتیک (پویا)

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.5)

A8G یک تلویزیون عالی برای هر نوع استفاده‌ای می‌باشد. این محصول زاویه دید عالی و هندلینگ بازتاب نور مناسبی دارد که این باعث می‌شود تا در هر اتاقی عملکرد عالی از خود نشان دهد. با این حال مانند دیگر تلویزیون‌های OLED با ایجاد نقاط تاریک عمیق و یکدست، واقعا در یک اتاق تاریک می‌درخشد. به دلیل زمان پاسخ‌دهی تقریبا سریع، اشیاء با سرعت زیاد در فیلم‌ها و بازی‌ها عالی به نظر می‌رسند. اما این حالت باعث پرش زیاد در تصاویر می‌شود؛ بخصوص در هنگام تماشای فیلم‌ها قابل توجه می‌باشد.

نمایش فیلم‌ها ( امتیاز 9.4)

سونی A8G OLED یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم در یک اتاق تاریک است. به دلیل نسبت کنتراست تقریبا بی نهایت آن و یکنواختی سیاه مناسب در یک اتاق تاریک عالی به نظر می‌رسد. به لطف زمان پاسخ تقریبا سریع این تلویزیون، فیلم‌های اکشن با سرعت بالا بدون هیچ تاری نمایش داده می‌شوند. اما این عدم وجود تاری گاها موجب آزار برخی از مردم می‌شود.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.1)

سونی A8G یک تلویزیون عالی برای نمایش برنامه‌های تلویزیونی در طول روز است. این محصول دارای زاویه دید گسترده و قابلیت بازتاب عالی می‌باشد که این باعث می‌شود تا در حین حرکت و انجام کارهای دیگر تصاویری دقیق را از تلویزیون دریافت کنید اما اگر پنجره‌های زیادی وجود داشته باشند ممکن است به اندازه کافی روشن نباشد. به دلیل عملکرد عالی تلویزیون در زمینه ارتقا محتوا، تصاویر گیرنده دیجیتال عالی به نظر می‌رسد.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.5)

سونی A8G تلویزیون عالی برای تماشای ورزش است. این محصول دارای هندلینگ عالی می‌باشد. به لطف زمان پاسخ‌دهی تقریبا سریع این تلویزیون، اشیاء با سرعت بالا بسیار عالی به نظر می‌رسند و اثری از تاری در پشت آن‌ها نیست. زاویه دید گسترده می‌باشد که این باعث می‌شود تا هنگام تماشای بازی بزرگ با جمعی از دوستان خود از بازی لذت تمام را ببرید. همچنین چون از بازتاب عالی برخوردار است در یک اتاق روشن مشکلی نخواهد داشت اما ممکن است برای غلبه بر تابش خیره کننده در یک اتاق واقعا روشن، به اندازه کافی روشن نباشد.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 7.8)

عمدتا به دلیل کیفیت تصویر عالی این محصول یک تلویزیون عالی برای بازی‌های ویدیویی است. به لطف سیاهی‌های عمیق و یکنواخت و زمان پاسخ‌دهی تقریبا سریع بازی‌ها بسیار عالی به نظر می‌رسند بنابراین هیچ تاری در پشت اشیاء دیده نمی‌شود. متاسفانه تاخیر ورودی A8G بالاتر از حد متوسط است که این باعث می‌شود برای بازی‌های رقابتی ایده آل نباشد.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.7)

سونی A8G یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم‌های HDR در یک اتاق تاریک است. پنل OLED مشکی‌های عمیق و غلیظ را با یکنواختی عالی ارائه می دهد. زیرنویس فیلم‌ها بسیار واضح هستند و به خوبی قابل خواندن می‌باشند. تلویزیون دارای زمان پاسخ‌دهی تقریبا لحظه‌ای است که این باعث می‌شود تا تاری کمی در پشت اشیاء با سرعت بالا وجود داشته باشد. اما این عدم تاری ممکن برخی از افراد را در هنگام تماشای فیلم اذیت کند. همچنین باید این را بیان کرد که این محصول طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به صورت بسیار عالی نشان می‌دهد. اما HDR برای برخی از محتواها نمی‌تواند به اندازه کافی روشن شود.

بازی‌های HDR (امتیاز 7.8)

این تلویزیون برای بازی‌های HDR برای بسیاری از افراد عالی می‌باشد. زمان پاسخ‌دهی این محصول تقریبا سریع می‌باشد بنابراین اشیاء با سرعت زیاد در بازی‌های مورد علاقه شما کاملا واضح و دقیقا و بدون تاری به نظر می‌رسند که باعث لذت بردن بیشتر شما از آن‌ها می‌شود. همچنین به لطف سیاهی‌های عمیق و یکنواختی کامل سیاه در یک محیط تاریک بازی‌ها طبیعی جلوه داده می‌شوند و شگفت انگیز به نظر می‌رسند. تاخیر ورودی این تلویزیون از حد متوسط بالاتر است که این قضیه موجب می‌شود تا برای بازی‌های رقابتی ایده آل نباشد. لازم به ذکر است که این محصول از هیچ فناوری نرخ نوسازی متغیر مانند FREESYNC پشتیبانی نمی‌کند.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.0)

تلویزیون A8G به عنوان یک مانیتور کامپیوتر عملکرد عالی را از خود ارائه می‌دهد. اما هنگام استفاده از آن باید احتیاط کامل را رعایت کرد زیرا این تلویزیون با قرار گرفتن طولانی مدت در برابر محتواهای استاتیک (مانند نوار وظیفه و آیکون‌های دسکتاپ) ممکن است دچار ماندگاری دائمی تصویر شود. زاویه دید این محصول گسترده می‌باشد و زمان پاسخ‌دهی آن لحظه‌ای است اما با این حال تاخیر ورودی آن بالاتر از حد متوسط است که ممکن است برخی از افراد را آزار دهد. همچنین تلویزیون هنگام ارسال سیگنال 4K با استفاده از کروما 4: 4: 4 یا RGB با مشکل مواجه می‌شود که این باعث می‌شود تا برای دسکتاپ ایده آل نباشد.

وضعیت بازار سونی A8G

سونی A8G یک تلویزیون با نمایشگر OLED می‌باشد که در سال 2019 به عنوان جایگزین A8F وارد بازار شده است. A8G یکی از ارزان‌ترین تلویزیون‌های OLED سونی می‌باشد که نسبت به گران‌ترین آن یعنی A9G از ویژگی‌های کم‌تری برخوردار است. رقبای اصلی A8G می‌توانند تلویزیون ال جی C9، ال جی B9 و ال جی E9 باشند. از اصلی‌ترین رقبای با نمایشگر LED آن تلویزیون سونی Z9F، سامسونگ Q90R و سامسونگ Q80R هستند. اگر چه همه این مدل‌ها دارای روشنایی زیادی می‌باشند اما در اتاق‌های تاریک عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهند.

طراحی

استایل (امتیاز 9.5)

تلویزیون A8G دارای یک طراحی بسیار عالی است. باید گفت که طراحی این محصول بسیار ساده و مینیمالیستی است و شبیه تلویزیون A9G و A8F می‌باشد. پایه آن ساده است اما می‌توانید آن را بر روی دو موقعیت مختلف ارتفاع تنظیم کنید. این باعث می‌شود تا براحتی نوار صوتی نظیر ساندبار را در پایین آن قرار دهید. این پایه‌ها به خوبی تلویزیون را پشتیبانی می‌کنند ولی باز با این حالت هنگامی که به آن ضربه زده می‌شود کمی تکان می‌خورد. تلویزیون بسیار خوب ساخته شده است و نباید با این گونه مسائل مشکلی داشته باشد.

پایه‌های تلویزیون A8G

پایه

با اینکه پایه تلویزیون A8G بسیار ساده است اما به خوبی آن را پشتیبانی می‌کند. پایه این محصول را می‌توان معکوس کرد که این باعث می‌شود تا کاملا منحصر به فرد باشد. شکافی در حدود 2.4 اینچ در زیر تلویزیون باقی می‌گذارد. در جلوی تلویزیون بین دستگاه و پایه U شکل آن هیچ شکافی وجود ندارد.

نمای پشتی

طراحی پشت تلویزیون بسیار ساده است. باید گفت که از طراحی تلویزیون A9G الگو برداری شده است اما به شکلی کاملا ساده‌تر. قسمت پشت پایه‌ها توخالی می‌باشد تا براحتی بتوانید کابل‌ها را مدیریت کنید. تمام پشت تلویزیون بر خلاف A8F سیاه می‌باشد.

فریم اطراف نمایشگر

فریم اطراف نمایشگر بسیار نازک می‌باشند که این مانع از حواس پرتی هنگام تماشای تلویزیون می‌شود.

فریم اطراف نمایشگر

ضخامت

مانند تمام OLEDها این تلویزیون بسیار نازک می‌باشد بنابراین هنگام حرکت دادن آن باید بسیار مراقب بود.

ضخامت تلویزیون OLED A8G

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 10)

A8G یک تلویزیون OLED است و به همین ترتیب می‌تواند پیکسل‌ها را جداگانه خاموش کند، بنابراین در اصل دارای یک نسبت کنتراست نامتناهی است.

تاریکی موضعی (LOCAL DIMMING) (امتیاز 10)

این تلویزیون به دلیل نداشتن نور پس زمینه فاقد تاریکی موضعی است. به عنوان یک تلویزیون OLED، می‌تواند پیکسل‌های فردی را خاموش یا کم رنگ کند که این باعث می‌شود تا برای تماشا در یک اتاق تاریک عالی باشد زیرا مانع از ایجاد روشنایی زیاد در اطراف اشیاء روشن در محیط‌های تاریک می‌شود. هنگام تماشای محتوا با زیرنویس می‌توانید آن‌ها را به صورت واضح و دقیق و بدون هیچ هاله‌ای در اطرافشان مشاهده نمایید.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 6.4)

این تلویزیون از حداکثر روشنایی SDR مناسب برخوردار می‌باشد و بسیار شبیه به A9G و A8F است. این محصول برای بیشتر اتاق‌ها مناسب می‌باشد اما در محیط‌های خیلی روشن ممکن است به اندازه کافی روشن نباشد که این باعث می‌شود تا تلویزیون‌های LED نظیر سامسونگ Q80R انتخاب بهتری باشند زیرا بسیار روشن‌تر از آن است.

متاسفانه مانند دیگر تلویزیون‌های OLED، میزان روشنایی بسته به مطالب مختلف متفاوت می‌باشد که این امر گاها موجب حواس پرتی کاربران می‌شود.

میزان حداکثر روشنایی را پس از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر ” CUSTOM” و با PEAK LUMINANCE روی ” HIGH” اندازه گیری کردیم و دمای رنگ را روی “EXPERT 1” قرار دادیم.
اگر دقت تصویر برای شما مهم نیست، A8G در حالت تصویر ” VIVID” قادر است به حداکثر روشنایی 700 نیت برسد که با پنجره 2٪ اندازه گیری می‌شود.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 6.8)

حداکثر روشنایی HDR مناسب است. نکات برجسته کوچک به هم چسبیده می‌تواند به انداز کافی روشن باشد، اما تلویزیون در هنگام نمایش نقاط بزرگ و روشن می‌تواند به طور قابل توجهی تیره باشد. این تغییر در روشنایی به عنوان ABL شناخته می‌شود که می‌تواند در بسیاری از محتواها موجب حواس پرتی شود.

ما حداکثر روشنایی قبل از کالیبراسیون را با استفاده از حالت تصویر ” CINEMA ” و PEAK LUMINANCE روی ” HIGH” اندازه گیری کردیم و دمای رنگ روی ” EXPERT 2 ” تنظیم شده است.

اگر دقت تصویر برای شما اهمیتی ندارد، تلویزیون A8G با استفاده از حالت تصویر ” VIVID ” و مطابق با پنجره 2٪ به حداکثر میزان روشنایی 840 دی سی در متر مربع برسد.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 8.9)

تلویزیون A8G OLED از یکنواختی خاکستری عالی برخوردار است. تقریبا هیچ اثر کثیفی (Dirty Screen) قابل توجهی روی صفحه نمایش وجود ندارد و این باعث می‌شود تا برای طرفداران ورزش بسیار مناسب باشد. یکنواختی در صحنه‌های تاریک، کمی بهتر است. مانند تمام تلویزیون‌های OLED که بررسی کردیم برخی از خطوط افقی و عمودی، بسیار ضعیف می‌باشند. این موارد فقط در نمایش صحنه‌های تاریک در اتاق‌های تاریک و سفید قابل مشاهده هستند.

زاویه دید (امتیاز 8.7)

این تلویزیون از زاویه دید بسیار عالی برخوردار است. بر خلاف تلویزیون‌های با پنل IPS و VA در این محصول به دلیل گسترده بودن زاویه دید، نوسانات کمی در سطوح روشن و تاریک وجود دارد. اگرچه در زاویه‌های وسیع رنگ‌ها دقت خود را از دست می‌دهند و باعث می‌شود تا ظاهر آن‌ها کاملا پاک و شسته به نظر برسد.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 10)

سونی A8G مانند دیگر تلویزیون‌های OLED از یکنواختی رنگ سیاه کاملی برخوردار است.

یکنواختی رنگ سیاه

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.3)

این محصول مانند دیگر تلویزیون‌های سونی از بازتاب نور عالی برخوردار است. A8G یک تلویزیون بالا رده است که مانند بسیاری دیگر از آن‌ها از پوشش بازتاب انعکاس خوبی در بازتاب نور در سراسر صفحه نمایش بهره می‌برد. اما این باعث اضافه شدن یک رنگ بنفش جزئی در صفحه نمایش می‌شود.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.4)

با تنظیمات قبل از کالیبراسیون، A8G از دقت مناسبی برخوردار است. رنگ‌ها دارای دقت بالایی می‌باشند. اما عدم دقت در تعدادی از آن دیده می‌شود که می‌تواند قابل توجه باشد. تعادل رنگ سفید نادرست است، اگرچه تقریبا در همه سایه‌های خاکستری عدم دقت قابل توجه است. گاما کم است در نتیجه بیشتر صحنه‌ها روشن‌تر از آنچه هستند ظاهر می‌شوند.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.3)

پس از کالیبراسیون تلویزیون از دقت بالایی برخوردار خواهد بود. دقت رنگ کمی بهبود یافته است و خطاهای موجود در تعادل رنگ سفید تقریباً به طور کامل اصلاح شده است. گاما بسیار نزدیک به هدف مرجع 2.2 است.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480P (امتیاز 8.0)

محتوای 480P مانند دی‌وی‌دی‌ها به خوبی نمایش داده می‌شوند بدون اینکه مشکل قابل توجهی در آن‌ها وجود داشته باشد.

ورودی 72OP (امتیاز 8.0)

محتوای 720P از روی گیرنده دیجیتال عالی به نظر می‌رسد بدون اینکه مسئله قابل توجهی در آن‌ها وجود داشته باشد.

ورودی 1080P (امتیاز 9.0)

محتوای 1080P مانند محتوای بلو-ری یا کنسول‌های بازی قدیمی تقریباً به اندازه محتوای بومی 4K مناسب به نظر می‌رسند.

ورودی 4K (امتیاز 10)

بیشتر محتوای 4K بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما هنگام استفاده از A8G به عنوان مانیتور رایانه، مسائل قابل توجهی وجود دارد.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این تلویزیون 4K است و از محتواهای 8K پشتیبانی نمی‌کند.

پیکسل‌ها

مانند همه تلویزیون‌های OLED، تلویزیون A8G از ساختار 4 ساب‌پیکسل استفاده می‌کند اما باید گفت که همه آن‌ها را به طور همزمان در یک پیکسل استفاده نمی‌کند.

ما هنگام متصل کردن A8G به یک کامپیوتر شخصی با مشکل مواجه شدیم. هنگام ارسال کروما 4:4:4 یا RGB در مسئله پردازش ساب‌پیکسل سفید تاثیر می‌گذارد که در نتیجه‌ی آن یک متن غیر یکنواخت به وجود می‌آید. به محض اینکه تصویر آزمایشی را به دور صفحه منتقل کردیم پیکسل‌های آسیب دیده نیز به نظر می‌رسد در اطراف حرکت می‌کنند.

وسعت رنگ (امتیاز 8.6)

سونی A8G مانند همه OLEDها می تواند طیف گسترده‌ای از رنگ را به نمایش بگذارد. اندازه گیری آن کمی بهتر از A9G است، اما این احتمالاً به دلیل واریانس پنل است و لزوماً به معنای تفاوت واقعی بین آن‌ها نیست. EOTF تقریباً از منحنی PQ پیروی می کند اما برخی از صحنه‌های تاریک کمی بیش از حد روشن شده‌اند. در حالت بازی، EOTF یکسان است.

حجم رنگ (امتیاز 6.3)

متأسفانه، سونی A8G از حجم رنگ متوسطی برخوردار است. مانند A9G، تلویزیون A8G نمی‌تواند رنگ‌های اشباع شده بسیار روشن را به نمایش بگذارد، زیرا رنگ‌های خالص سفید ساب‌پیکسل در سطح روشنایی بالا ناامید کننده به نظر می‌آیند.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 8.8)

گرادیان در این مدل عالی است. در همه رنگ‌ها نوار بندی وجود دارد. اما در بیشتر محتواها ظاهر نمی‌شود. ویژگی SMOOTH GRADATION می تواند تقریباً همه نوارهای باقی مانده را از بین ببرد، اما می‌تواند باعث از بین رفتن برخی جزئیات ریز شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

تلویزیون هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را نشان نمی‌دهد، اما این می‌تواند کمی بین واحدهای مختلف متفاوت باشد.

این آزمایش تنها نشان دهنده حفظ تصویر کوتاه مدت است و نه پیکسل سوختگی دائمی که ممکن است با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تصاویر استاتیک یا پویا رخ دهد. در حال حاضر ما در حال انجام یک آزمایش طولانی مدت هستیم تا به ما در درک بهتر پیکسل سوختگی دائمی کمک کند.

خطر ماندگاری دائمی تصویر (امتیاز 2.0)

اگرچه ما انتظار نداریم بیشتر افرادی که محتوای متنوعی را تماشا می‌کنند، مشکلی در این زمینه داشته باشند، تلویزیون‌های OLED مانند SONY A8G امکان تجربه ماندگاری دائمی تصویر را دارند. سونی A8G دو ویژگی برای کمک به کاهش سوختگی دارد.

حرکت-جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 9.8)

زمان پاسخگویی A8G مانند دیگر تلویزیون‌های OLED تقریبا لحظه‌ای است. این امر باعث ایجاد حرکات بسیار واضحی می‌شود. اما عدم وجود تاری ممکن است برخی از افراد را آزار دهد زیرا می‌توانند پرش‌های قابل توجهی را در هنگام تماشای محتواهای با فریم پایین مانند فیلم‌ها را مشاهده کنند.

زمان پاسخگویی

عدم سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 10)

تلویزیون از PWM استفاده نمی‌کند، بنابراین هیچ لرزش تصویر قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. اما باید گفت که بدون لرزش نیست، زیرا در هر 8 میلیون میلی ثانیه به دلیل تازه کردن چرخه تلویزیون میزان روشنایی کاهش پیدا می‌کند. این نباید قابل توجه باشد.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

تلویزیون A8G از ویژگی‌های اختیاری BLACK FRAME INSERTION برخوردار است که می تواند با کاهش مدت زمان نگه داشتن تصویر بر روی صفحه نمایش، وضوح حرکت را بهبود بخشد. A8G می‌تواند لرزش تصویر 60 هرتز را نشان دهد که این ممکن است عده‌ای را آزار دهد.

این ویژگی را می‌توان با تنظیم Motionflow روی “Custom” و تنظیم وضوح در “HIGH” در A8G فعال کرد.

درون یابی حرکتی در A8G

سونی A8G می‌تواند محتوای نرخ فریم پایین را درون یابی کند و آن را تا نرخ، 120 فریم در ثانیه افزایش دهد. در صحنه‌های بسیار شلوغ به دلیل تغییر ناگهانی نرخ فریم تصویر تلویزیون ممکن است متوقف شود و به لرزه در بیاید.

پرش تصویر (STUTTER) (امتیاز 5.0)

مانند همه تلویزیون‌های OLED زمان پاسخ‌دهی لحظه‌ای است و همین امر موجب می‌شود تا در محتوای 24P پرش وجود داشته باشد که این بخصوص در عکس‌هایی که دارای حرکت آهسته هستند قابل توجه است.

لرزش 24 پیکسل (امتیاز 10)

این تلویزیون می‌تواند لرزش را در تمام منابع حذف کند. اگر ویژگی BLACK FRAME INSERTION (BFI) فعال باشد A8G قادر به حذف لرزش از محتوای 24P پخش شده از منبع 60P / I مانند یک گیرنده دیجیتال نیست.

نرخ تجدید متغیر

بر خلاف ال جی C9، سونی A8G از هیچ یک از فن آوری نرخ تجدید متغیر، مانند VRR HDMI پشتیبانی نمی‌کند. این پنل دارای 120 هرتز بومی است که برای بازی بسیار عالی است.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 6.2)

تلویزیون A8G از تاخیر ورودی خوبی برخوردار است اما نسبت به A8F کمی بدتر است و نسبت به سایر تلویزیون های رده بالا از جمله LG C9 به مراتب بدتر است. برای به دست آوردن کم‌ترین تاخیر در ورودی، به سادگی به حالت تصویری ‘GAME’ یا ‘GRAPHICS’ بروید.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 9.6)

A8G از اکثر فرمت‌های رایج پشتیبانی می‌کند. به جز هنگام ارسال 1440P @ 120HZ در بیشتر فرمت‌ها ر4: 4: 4 به درستی نمایش داده می‌شود، تا زمانی که حالت تصویری روی ” Game” یا “Graphics” تنظیم شده باشد. حتی اگر Chroma 4: 4: 4 به درستی نمایش داده شود یک مشکل پردازش در A8G وجود دارد که هنگام ارسال سیگنال 4K 4:4:4/RGB باعث ایجاد مشکل می‌شود.

بر خلاف X9500G و A9G، فقط پورت‌های HDMI 2 و 3 از پهنای باند کامل HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کنند.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4
USB: 3
خروجی صدای دیجیتال نوری: 1
خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی متر: 1
ورودی کامپوزیت:1
تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1
اترنت: 1
ورودی IR: 1

پشت تلویزیون A8G سونی

مشخصات ورودی تلویزیون A8G

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 2،3)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1,2,3,4)

USB 3.0: دارد 1

خروجی صوتی آنالوگ متغیر: دارد

پشتیبانی WI-FI: دارد (2.4 GHZ, 5 GHZ)

A8G از HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند، اما از فرمت HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند. مانند A9G، از جک هدفون نیز می‌توان برای اتصال به ساب‌ووفر استفاده کرد، اما برخلاف A9G، نمی‌توان از تلویزیون به عنوان بلندگوی مرکزی استفاده کرد.

گذرگاه صوتی

بر خلاف تلویزیون سونی A9G و ال جی C9، تلویزیون A8G از EARC پشتیبانی نمی‌کند. Lossy Dolby Atmos از طریق برنامه‌های بومی از جمله Netflix از طریق Dolby Digital Plus پشتیبانی می‌شود.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.7)

A8G دارای پاسخ فرکانسی مناسب است. فرکانس‌های پایین با پسوند (LFE) در حدود 80 هرتز است که مناسب است و باعث می‌شود یک باس با بدنه و پانچ خوب انجام شود، اما هیچ ضربه‌ای ندارد یعنی با عمق زیاد انتشار داده نمی‌شوند. پاسخ فرکانس بالاتر از LFE متعادل است، در نتیجه دیالوگ واضح است.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 7.0)

عملکرد اعوجاج مناسب است. در حجم کم و متوسط، اعوجاج بسیار کمی وجود دارد که این بسیار عالی می‌باشد. در سطح‌های بالاتر میزان کل اعوجاج به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این نباید برای اکثر افراد مسئله‌ای باشد.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.5)

به‌روزرسانی 07/18/2019: A8G به اندروید 8.0 به‌روزرسانی شده و امتیاز آن اصلاح شده است تا تغییر را نشان دهد. زمان انتخاب YouTube نیز به لطف فهرست آسان‌تر، 1 ثانیه کاهش یافته است.

رابط کاربری اندروید 8.0 در مورد A8G بسیار آسان است اما عملکرد آن براحتی A9G نیست و در کل کمی کندتر است.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

به‌روزرسانی 07/18/2019: A8G به اندروید 8.0 به‌روزرسانی شده و امتیاز آن اصلاح شده است تا تغییر را نشان دهد. اکنون آگهی‌هایی مانند سایر سونی‌ها با Android 8.0 تست شده است. با وجود دستورالعمل ارسال شده می توان تبلیغات را حذف کرد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 9.0)

مانند اکثر تلویزیون‌های سونی A8G از طریق فروشگاه Google Play دارای برنامه‌های فراوانی است.

برنامه‌ها و ویژگی‌هابرنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل (امتیاز 8.0)

کنترل از راه دور A8G شبیه به A8F می‌باشد که برای بیشتر عملکردها به دید مستقیم نیاز دارد. ریموت کنترل کاملا بزرگ است و برای بسیاری از کارکردهای تلویزیون دارای دکمه‌های اختصاصی است. پس از اتصال به بلوتوث ریموت کنترل از طریق صدا می‌تواند کار کند.

ریموت کنترل

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

در قسمت پشت تلویزیون سمت چپ آن دکمه‌هایی قرار دارد که از طریق آن می‌توانید تلویزیون را کنترل کنید. عملکرد آن‌ها با کنترل‌های A9G و A8F یکسان می‌باشد ولی باید گفت که تنها قابلیت‌های اساسی تلویزیون را ارائه می‌دهند.

ورودی‌های تلویزیون سونی A8G

محتوای درون جعبه A8G

راهنمای کاربر و راهنمای شروع سریع

ریموت

باتری

IR BLASTER

پوشش پنل پشتی

متفرقه

مصرف برق: 87 وات

مصرف برق (حداکثر): 174 وات

سیستم عامل: PKG6.6046.0229NAA

تفاوت بین اندازه و متغیرها A8G

ما سایز 55 اینچ A8G را آزمایش کردیم و انتظار داریم نتایج ما برای 65A8G نیز معتبر باشد.

اگر شخصی با نوع مختلفی از پنل‌ها روبرو شد یا اگر سونی OLED A8G آن‌ها با بررسی ما مطابقت ندارد، به ما اطلاع دهید و ما بررسی را به روز می‌کنیم. توجه داشته باشید که بعضی از آزمایشات مانند یکنواختی خاکستری ممکن است بین واحدهای مختلف متفاوت باشد.

تلویزیونی که بررسی کردیم در آوریل 2020 تولید شده است.

A8G در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

A8G یک تلویزیون OLED عالی است، اما فاقد بیشتر ویژگی‌های جدید موجود در تلویزیون‌های جدیدتر سونی است.

A8G در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ ال جی C9، پایین چپ سونی A9F، وسط سونی A8G، بالا راست سامسونگ Q90R، پایین راست A8F.
بر خلاف عکس‌های دیگر ما، این تصویر تحت یک محیط کنترل نشده گرفته شده است، بنابراین از آن نتیجه گیری نکنید.

ال جی C9 OLED

ال جی C9 OLED کمی بهتر از سونی A8G است. C9 از بسیاری از فناوری‌های جدید، از جمله HDMI 2.1 در هر چهار پورت HDMI و همچنین EARC، و فناوری جدید سرعت متغیر HDMI Forum’s پشتیبانی می‌کند که برای گیمرهای Xbox One بسیار عالی می‌باشد. همچنین C9 از تاخیر ورودی قابل توجهی برخوردار است که برای بازی یا استفاده از آن به عنوان مانیتور PC بسیار عالی است.

سونی A9G OLED

سونی A9G OLED از نظر کلی بسیار شبیه به SONY A8G است اما برای بازی کمی بهتر از آن می‌باشد. A9G تاخیر ورودی بسیار کمتری دارد و هر چهار پورت HDMI از پهنای باند کامل HDMI 2.0 پشتیبانی می‌کنند. A8G فقط از ARC از HDMI پشتیبانی می‌کند، در حالی که A9G از EARC پشتیبانی می‌کند و این امکان را برای فرمت‌های صوتی جدید و با کیفیت بالاتر فراهم می‌آورد. A9G همچنین از ریموت بهتری برخوردار است و به دلیل قرار گرفتن پردازنده هوشمند بهتر، ویژگی‌های هوشمند بهتر و سریع‌تری دارد.

سونی A8F OLED

به غیر از تغییرات طراحی، تقریباً هیچ تفاوتی بین سونی A8F و A8G وجود ندارد. A8G دارای صدای کمی بدتر است، اما بیشتر مردم متوجه این موضوع نمی‌شوند و HDR آن کمی کمتر از A8F روشن است، اما این ممکن است بین واحدها متفاوت باشد.

سامسونگ Q80/Q80R QLED

کیفیت تلویزیون سونی A8G OLED بسیار بهتر از QLED سامسونگ Q80 / Q80R است. این تلویزیون دارای زمان واکنش سریع‌تری است و به لطف حضور پنل OLED هر پیکسل به صورت جداگانه روشن و خاموش می‌شود همچنین از رنگ سیاه کامل نیز برخوردار است. از طرف دیگر سامسونگ می تواند بسیار درخشان‌تر شود، از رنگ گسترده تری نیز برخوردار است به علاوه تاخیر ورودی بسیار کمتری دارد و از نظر ظاهری دقیق‌تر است. OLED همچنین خطر ماندگاری دائمی تصویر را در خود دارد، هرچند که با استفاده درست از آن، این کار بعید است.

ویژگی تلویزیون A8G تلویزیون A9G تلویزیون A8F تلویزیون CX
طراحی 9.5 9.5 9.5 9.3
کیفیت تصویر 8.5 8.5 8.5 8.6
زمان پاسخگویی 9.8 9.9 9.8 9.9
ورودی‌ها 6.7 7.6 6.8 9.0
کیفیت صدا 6.7 7.2 7.4 7.5
ویژگی‌های هوشمند 8.0 8.1 8.5 8.2
نمایش فیلم 9.4 9.4 9.4 9.3
برنامه‌های تلویزیون 8.1 8.1 8.1 8.2
محتوای ورزشی 8.5 8.5 8.5 8.6
بازی‌های ویدیویی 7.8 8.2 7.8 9.1
فیلم‌های HDR 8.7 8.8 8.8 8.7
بازی‌های HDR 7.8 8.0 7.9 8.8
مانیتور PC 8.0 8.2 8.0 8.6

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *