تلویزیون سونی X850G

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X8500G

تلویزیون سونی X8500G یک تلویزیون 4K خوب است که از پنل IPS بهره‌مند است. این تلویزیون کیفیت کلی تصویر مناسبی را ارائه می‌دهد، با این حال این دستگاه از کنتراست بسیار پایینی برخوردار است و همچنین یکنواختی مشکی بدی هم دارد، با این حساب انتخاب مناسبی برای اتاق تاریک نخواهد بود. متاسفانه این تلویزیون برای کاهش سطح رنگ مشکی نیز از تاریکی موضعی (Local Dimming) خوبی بهره‌مند نیست. اما خوشبختانه این تلویزیون سونی از نظر میزان روشنایی، از حداکثر روشنایی خوبی برخوردار است؛ به علاوه انعکاس عالی دارد. این ویژگی موجب می‌شود که برای غلبه بر تابش خیره کننده‌ی نور در یک اتاق روشن هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، بنابراین در این حالت با نگاه کردن به نمایشگر از هر زاویه، تصویر دقیق خواهد ماند.

ناگفته نماند X8500G، یک تلویزیون عالی برای اجرای بازی است، چرا که دارای تاخیر فوق‌العاده کمی در بین تلویزیون های همرده سونی است و همچنین زمان پاسخگویی عالی است.

توجه: سایز 85 اینچ این مدل از پنل VA برخوردار است و اگر چه مورد آزمایش قرار نگرفته است اما انتظار می‌رود عملکرد آن در اتاق تاریک خیلی بهتر باشد اما خب زاویه دید بدتری خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X8500G
امتیاز کلی:
کنتراست 5.6
تاریکی موضعی (Local Dimming) 0
حداکثر روشنایی SDR 8.1
حداکثر روشنایی HDR 6.9
زاویه دید 7.4
یکنواختی رنگ مشکی 4.9
بازتاب نور 8.7
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.0
لرزش و سوسو 10
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 5.8
برنامه‌های تلویزیون 8.2
محتوای ورزشی 8.0
بازی‌های ویدیویی 7.6
فیلم‌های HDR 5.9
بازی‌های HDR 7.0
مانیتور PC 8.0

استفاده ترکیبی (امتیاز 7.1)

سونی X8500G، تلویزیون خوبی برای استفاده ترکیبی است. در واقع این دستگاه به لطف برخورداری از زاویه دید گسترده و زمان پاسخگویی سریع، یک انتخاب عالی برای انواعی از برنامه‌های تلویزیونی، ورزش و یا بازی‌های ویدیویی است. متاسفانه این تلویزیون به دلیل برخورداری از پنل IPS، کنتراست و یکنواختی رنگ مشکی ضعیفی دارد، با لحاظ کردن این دیدگاه در می‌یابیم که ممکن است انتخابی مناسب برای تماشای فیلم در اتاق تاریک نباشد، دلیل این امر ظاهر شدن رنگ مشکی نزدیک به خاکستری و ابری است. اما از نظر روشنایی، این تلویزیون برای نمایش محتوای HDR به بسیار عالی است و همچنین طیف رنگی نسبتا گسترده‌ای دارد. بنابراین محتوای HDR خوب به نظر می‌رسد، اگرچه ممکن است به همان اندازه که سازنده در نظر گرفته است خوب ظاهر نشود.

تاخیر ورودی بسیار کم

تصویر در یک زاویه دقیق باقی می‌ماند.

نسبت کنتراست ناامید کننده دارد.

یکنواختی سیاه بدی دارد.

نمایش فیلم (امتیاز 5.8)

تلویزیون سونی X8500G یک تلویزیون متوسط برای تماشای فیلم است. این تلویزیون به دلیل برخورداری از پنل IPS، نسبت کنتراست (Contrast ratio) ناامید کننده‌ای دارد، به صورتی که در اتاق تاریک، رنگ مشکی مایل به خاکستری نمایان می‌گردد. شایان ذکر است که انتظار می‌رود برای مدل 85 اینچ با برخورداری از پنل VA، عملکرد بهتری را شاهد باشیم.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.2)

تلویزیون سونی X8500G، یک تلویزیون عالی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی به شمار می‌آید. این تلویزیون از انعکاس (Reflection) بسیار خوبی برخوردار است، بنابراین حتی در اتاق‌های روشن، تابش خیره کننده زیاد نخواهد بود. همچنین زوایای دید کاملا مناسب بوده و در نتیجه اگر به هنگام حرکت یا در اطراف به تماشا بنشینید، یک تصویر نسبتا دقیق را مشاهده خواهید نمود.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.0)

اگر در پی خرید یک تلویزیون عالی برای تماشای محتوای ورزشی هستید، سونی X8500G انتخابی عالی خواهد بود. ابتدا اینکه این تلویزیون به لطف برخورداری از پنل IPS از زاویه دید گسترده‌ای بهره‌مند است، بنابراین می‌توانید گروه بزرگی از دوستان خود را دعوت کرده و به طور همزمان به تماشای مسابقه ورزشی بنشینید، در هر حال تصاویر دقیقی را دریافت خواهید نمود. همچنین این تلویزیون دارای یک زمان واکنش سریع عالی است، بدین ترتیب اشیاء با سرعت بالا واضح به نظر خواهند آمد و تاری خیلی کمتر خواهد بود.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 7.6)

سونی X8500G یک تلویزیون چشمگیر برای بازی‌های ویدیویی است. به لطف زمان پاسخ دهی سریع تلویزیون، حرکت تصاویر با تاری بسیار اندکی روشن به نظر خواهد آمد. به علاوه تاخیر ورودی بسیار کم تلویزیون بدین معناست که مخاطب متوجه هیچ گونه تاخیری نخواهد شد. متاسفانه با اینکه این تلویزیون فورکی از پنل 120 هرتز برخوردار است، ورودی 120Hz را از طریق HDMI نمی‌پذیرد، همچنین از هیچ گونه فناوری سرعت تجدید متغیر نظیر FreeSync پشتیبانی نمی‌کند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 5.9)

عملکرد سونی X8500G برای تماشای فیلم‌های HDR متوسط است. تضاد ضعیف و یکنواختی رنگ مشکی بدین معناست که زمانی که فیلم را در یک اتاق تاریک مشاهده می‌کنید، رنگ مشکی متمایل به خاکستری و ابری ظاهر خواهد شد. به علاوه به اندازه کافی روشن نخواهد بود تا محتوای HDR واقعا ظاهر شود. اما از سویی دیگر برخورداری از طیف رنگ گسترده به شما کمک خواهد کرد، محتوای HDR را به روشی که تهیه کننده در نظر دارد نزدیک‌تر ببینید.

بازی HDR (امتیاز 7.0)

تلویزیون سونی X8500G به دلیل عملکرد عالی بازی، تلویزیون خوبی برای بازی‌های HDR است. متاسفانه عملکرد HDR تلویزیون تنها قابل قبول است و این مسئله به این خاطر است که نمایشگر قادر نخواهد بود به اندازه کافی روشن شود تا HDR واقعا درخشان باشد. اما خب طیف گسترده رنگ به محتوای HDR کمک خواهد کرد که به انتظارات تولید کننده نزدیکتر باشد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.0)

تلویزیون X8500G، یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. این تلویزیون می‌تواند به طور صحیح chroma 4: 4: 4 را در حالت ‘Game’ یا ‘Graphics’ نمایش دهد، که البته برای روشن بودن متن هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور مهم است. همچنین این دستگاه دارای تاخیر ورودی بسیار کم و زمان پاسخگویی سریعی است، که اگر از رایانه شخصی خود بازی کنید، بسیار ایده‌آل است و هنگامی که در حالت ‘Graphics’ هستید، تلویزیون به بالاترین میزان اطراف خود تغییر خواهد کرد، که مانع از نرمی و افت کیفیت (upscaled) محتوای بسیار بالا خواهد شد.

موقعیت در بازار

تلویزیون سونی X8500G جایگزینی مستقیم برای تلویزیون سونی X8500F 2018 است. این تلویزیون پیشرفته در بین X8000G و سونی X9000F از تلویزیون‌های 2019 قرار می‌گیرد و یک مدل مقرون به صرفه برای کمپانی سونی است. از رقیب‌های اصلی این تلویزیون می‌توان به تلویزیون ال جی UM7300 و سونی X0800G با برخورداری از پنل IPS اشاره داشت. همچنین می‌توان به تلویزیون‌های برخوردار از پنل VA مانند TCL 6 Series /R617، سامسونگ RU8000 و هایسنس H8F اشاره نمود.

طراحی

استایل (امتیاز 8.5)

این تلویزیون سونی از طراحی بسیار ابتدایی برخوردار است، ظاهر این تلویزیون بسیار شبیه X8500F است. بدنه دستگاه بسیار نازک بوده و از ظرافت خاصی بهره‌مند است. اما تقریبا از پلاستیک ساخته شده است و تصور می‌شود سونی در مورد طراحی کمی محتاط‌‌تر از نظر بودجه اختصاص شده عمل کرده است. این تلویزیون منحنی نیست و به علاوه به جای برخورداری از یک پایه‌ی مرکزی از دو پایه برخوردار است. این شما هستید که تصمیم خواهید گرفت کدام سایز این مدل را خریداری نمایید، ممکن است نیاز به یک میز بزرگتر داشته باشید.

پایه‌های تلویزیون X8500G

پایه

پایه یا استند تلویزیون به خوبی از بدنه‌ی آن پشتیبانی خواهد کرد، پیچ و تاب خیلی اندکی وجود دارد. درست است که پایه‌ها کوچک به نظر می‌رسند اما خب به یک میز نسبتا بزرگتر احتیاج خواهند داشت، دلیل این مسئله قرارگیری آن‌ها نزدیک به انتهای بدنه تلویزیون است.

پنل پشتی تلویزیون X8500G

قسمت پشتی این تلویزیون سونی خیلی ساده و از پلاستیک ساخته شده است. پنل‌ها نسبتا به آن‌ها بسیار انعطاف پذیر هستند اما خب انتظار نمی‌رود این مسئله مشکلی را ایجاد کند. مدیریت کابل‌ها در پنل پشتی به سهولت ممکن خواهد بود. براکت دیواری تلویزیون از ابعاد 300×300 برخوردار است (Wall Mount VESA 300×300)

پشت تلویزیون سونی X8500G

فریم اطراف نمایشگر

فریم اطراف نمایشگر تلویزیون سونی X8500G ضخامت متوسطی دارد، در واقع چندان متمایز به نظر نمی‌رسد.

فریم تلویزیون X8500G

ضخامت

تلویزیون سونی X8500G بسیار نازک است، حتی از تلویزیون سونی X8000G نیز بسیار نازک‌تر است، از نظر ضخامت فریم هم بسیار عالی به نظر می‌رسد.

ضخامت تلویزیون X8500G

کیفیت ساخت (امتیاز 7.5)

در کل می‌توان اذعان داشت که X8500G از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است. بدنه تلویزیون تقریبا به طور کامل از پلاستیک ساخته شده است، مقداری انعطاف پذیری در پنل پشتی وجود دارد، اما هیچ مسئله‌ی مهم و یا جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

بدنه پشت تلویزیون X8500G

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 5.6)

متاسفانه این تلویزیون سونی از کنتراست نا امید کننده‌ای نسبت به تلویزیون‌های اخیر همچون سونی X8000G برخوردار است. رنگ مشکی بر روی صفحه در هنگام تماشای تلویزیون در یک اتاق تاریک، خاکستری به نظر می‌آید. اگر به دنبال یک تلویزیون سونی با پنل IPS هستید که نسب کنتراست خوبی هم داشته باشد، بهتر است سونی X8000H را بررسی نمایید.

توجه: مدل 85 اینچی (85X8500G) دارای پنل VA است و اگرچه آزمایش نشده است اما انتظار داریم کنتراست آن بسیار بهتر شود.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 0)

نوع نور پس زمینه این تلویزیون سونی Edge LED است و از قابلیت تاریکی موضعی (Local Dimming) بی‌نصیب است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.1)

تلویزیون سونی X8500G از حداکثر روشنایی SDR عالی، بدون تغییر در روشنایی در نمایش محتوای متفاوت برخوردار است. ماکزیمم روشنایی بعد از کالیبراسیون روی روی حالت تصویر ‘Custom’ و دمای رنگ ‘Expert 1’، اندازه‌گیری شده است.

متاسفانه حالت‌های تصویر روشن‌تری وجود ندارد، فعال کردن Adv؛ تقویت کنتراست (Adv. contrast enhancer)، باعث افزایش حداکثر روشنایی تا حد کمی می‌شود، این مقدار برای ایجاد تفاوتی قابل توجه کافی نخواهد بود.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 6.9)

حداکثر روشنایی HDR در تلویزیون سونی X8500G موجب می‌شود که جزئیات روشن تصویر به نمایش گذاشته شود اما به هر حال این مقدار برای نشان دادن مقصود اصلی خالق محتوا کافی نیست.
میزان حداکثر روشنایی در این حالت بدون تنظیمات کالیبراسیون روی حالت تصویر Cinema’ و دمای رنگ ‘Expert 2’ اندازه‌گیری شده است.

بر خلاف بیشتر تلویزیون‌ها، این تنظیمات دقیق‌ترین و روشن‌ترین هستند. حالت تصویر ‘Vivid’ از حداکثر روشنایی پایین‌تری برخوردار است.

یکنواختی خاکستری (امتیاز 7.9)

این تلویزیون از یکنواختی خاکستری بسیار خوبی برخوردار است. تفاوت چندانی در مرکز نمایشگر وجود نخواهد داشت، اما رنگ آمیزی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد و طرفین صفحه به نظر کمی تاریک‌تر می‌آید. در صحنه‌های متمایل به تاریک، یکنواختی به صورت قابل توجهی بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 7.4)

سونی X8500G از زاویه دید مناسبی برخوردار است. در زاویه دید خیلی گسترده تصاویر شروع به ناپدید شدن خواهند کرد اما رنگ‌های روی نمایشگر تنها در زاویه دید خیلی گسترده تغییر خواهند کرد. از نظر بسیاری از افراد این مسئله اهمیتی نداشته و کاملا رضایت بخش خواهد بود.

توجه: اگر چه مدل 85 اینچ تلویزیون آزمایش نشده است اما با برخورداری از پنل VA انتظار می‌رود زاویه دید بدتری داشته باشد.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 4.9)

یکنواختی رنگ مشکی تلویزیون اصلا خوب نیست و حتی بدتر از سونی X8000G است. در مجموع صفحه خفتگی قابل توجهی دارد و درز نور LED در لبه‌ها قابل مشاهده است.

توجه: پیش بینی می‌شود مدل 85 اینچ یکنواختی رنگ مشکی خیلی بهتری داشته باشد.

یکنواختی رنگ مشکی تلویزیون

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 8.7)

ویژگی انعکاس نور تلویزیون خیلی عالی است. اگرچه هنوز هم تابش خیره‌کننده‌ای وجود دارد زیرا صفحه نمایش قادر به پخش کامل چراغ‌های روشن نیست، اما در اکثر اتاق‌ها مشکلی وجود نخواهد داشت.

بازتاب نور در تلویزیون

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 6.4)

این تلویزیون سونی با تنظیمات قبل از کالیبراسیون، از دقت متوسطی برخوردار است. در این حالت می‌توان شاهد خطاهای قابل توجه در بسیاری از رنگ‌ها بود، همچنین سایه‌های روشن‌تر خاکستری وجود دارد. گاما خیلی کم است، ردیابی نزدیک به 2.0 است و بنابراین بسیاری از صحنه‌ها بسیار روشن هستند و دمای رنگ کمی بیش از حد گرم است.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.1)

بعد از کالیبراسیون این تلویزیون از دقت رنگ عالی برخوردار است اما هنوز هم نسبت به برخی از تلویزیون‌ها کمی بدتر است. هنوز هم در برخی از رنگ‌ها به ویژه رنگ قرمز نادرستی وجود دارد، برخی افراد ممکن است متوجه این باگ شوند. گاما بسیار نزدیک به 2.2 است و تعادل رنگ سفید تقریبا کامل است.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p، مانند فیلم‌های DVD، به نظر می‌رسد عالی است و هیچ اثری از حالت غیر طبیعی نیست.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p از جمله گیرنده‌های دیجیتال بدون مشکل بارزی به نظر خواهد آمد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p از جمله محتوای بلو-ری (Blu-rays) تقریبا به اندازه محتوای بومی 4K به نظر می‌رسد. هنگامی که از حالت تصویری ‘Graphics’ با محتوای 1080p استفاده می‌شود، تلویزیون به پیمایش بالاترین محتوا تغییر می‌کند که بعضی از افراد آن را برای استفاده از رایانه ترجیح می‌دهند.

ورودی 4K (امتیاز 10)

تلویزیون محتوای 4K را بدون هیچ گونه مصنوعات ظاهری و یا حذف پیکسل کاملا نمایش می‌دهد.

ورودی 8K (امتیاز 0)

تلویزیون سونی X8500G از نوع 4K است و از محتوای 8K پشتیبانی نخواهد کرد.

پیکسل‌ها

این تلویزیون نیز همانند X8500F از پنل IPS بهره‌مند است.

طیف رنگ (امتیاز 7.6)

Sony X8500G قادر است طیف گسترده ای از رنگ را به نمایش بگذارد و از پوشش رنگی DCI-P3 مورد استفاده در اکثر محتوای 4k UHD Blu-ray استفاده کند. EOTF بیشتر قسمت‌ها منحنی PQ را دنبال می‌کند، اما صحنه‌های تاریک بیش از حد روشن خواهند شد. تلویزیون نگاشت صدا را در نزدیکی حداکثر روشنایی خود شروع می‌کند اما متأسفانه رنگ‌های سفیدی که در حدود cd/m² 1500 باعث از بین رفتن جزئیات روشن می‌شوند.

اگر محتوای HDR را بسیار تاریک می‌بینید، دمای رنگ (Color Temp) را روی ‘Expert 2’، کنتراست را روی ‘Max’ و همچنین گاما و Adv را روی این گزینه تنظیم نمایید. با قابلیت تقویت کننده‌ی کنتراست روی بیشترین حالت، تصویری روشن‌تر ایجاد خواهد شد.

حجم رنگ (امتیاز 5.9)

حجم رنگ این تلویزیون متوسط است، چرا که به دلیل نسبت کنتراست کم محدود شده و از نظر طیف رنگ نیز کمی محدود است.

توجه: انتظار می‌رود مدل 85 اینچ از نظر رنگ کمی بهتر باشد

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز8.7)

تلویزیون سونی X8500G از قابلیت گرادیان بسیار خوبی برخوردار است. در همه سایه‌ها نوار باند کمی وجود دارد اما نباید در بیشتر محتوا قابل توجه باشد.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 9.9)

پس از نمایش 10 دقیقه‌ای تصویر در آزمایش استاتیک با کنتراست بالا، تنها یک نگه‌داشت موقتی جزئی وجود دارد و تقریبا بلافاصله از بین می‌رود.

ماندگاری دائمی تصویر (امتیاز 10)

اگر چه تعدادی از پنل‌های IPS می‌توانند از مشکل حفظ تصویر دائمی برخوردار باشند اما این موضوع در مورد سونی X8500G ثابت نیست.

حرکت-جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.0)

این تلویزیون زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد اما متاسفانه در موارد انتقال زیاد بیش از حد قابل توجه است و باعث پرش تصویر می‌شود.

عملکرد لرزش تصویر تلویزیون

عدم سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 10)

در این تلویزیون نور پس زمینه کاملا بدون لرزش است و این خیلی عالی خواهد بود. در میزان نور پس زمینه کم مقداری نویز وجود دارد اما این اصلا قابل توجه نیست و نور پس زمینه دستگاه هرگز کاملا خاموش نمی‌شود.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 6.0)

این تلویزیون دارای ویژگی درج فریم سیاه اختیاری است که ظاهر حرکت را بهبود می‌بخشد، اما تنها در سرعت 120 هرتز می‌تواند سوسو بزند که ایده‌آل نیست زیرا باعث تکرارهای قابل توجه با محتوای 60 هرتز می‌شود.

برای فعال کردن این قابلیت در تلویزیون X8500G سونی، Motionflow را روی ‘Custom’ تنظیم کنید و تنظیم وضوح را مطابق میل خود انجام دهید.

درون یابی حرکتی در X8500G

حتی اگر این تلویزیون تنها سیگنال‌های 60 هرتز را بپذیرد، می‌تواند محتوای فریم پایین را درون یابی کند تا نرخ فریم به اندازه 120 هرتز افزایش یابد. همانند بسیاری از تلویزیون‌ها در تنظیمات بالاتر شاهد مصنوعات خواهیم بود و این جلوه‌ای را می‌دهد که با عنوان Soap Opera Effect (اثر سریال‌های آبکی) شناخته می‌شود و ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

این تلویزیون قادر است محتوای با فریم پایین را درون یابی کرده و نرخ فریم را تا 120 هرتز افزایش دهد.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 7.4)

این تلویزیون زمان پاسخگویی نسبتا سریعی دارد، به همین خاطر در زمانی که به تماشای فیلم 24p می‌نشینید ممکن است متوجه پرش تصویر در برخی از صحنه‌ها شوید. این مسئله به طور ویژه در تصاویر سریع و به هم پیوسته برجسته خواهد بود.

لرزش در 24p (امتیاز 10)

این تلویزیون سونی قادر است لرزش را از تمامی منابع حذف کند، فیلم‌هایی که از منابع 24p پخش می‌شوند مانند یک پخش کننده بلو-ری عاری از هر گونه لرزش خواهند بود. در هنگام تماشای فیلم‌های پخش شده از منبع 60p/i همچون گیرنده دیجیتال، Motionflow باید روی ‘Custom’ تنظیم شود. همچنین sliders روی ‘Min’ و CineMotion روی ‘Auto’ یا خودکار تنظیم شوند.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 0)

سونی X8500G دارای یک صفحه نمایش 120Hz بومی است، اما از فناوری‌های پیشرفته سرعت تجدید متغیر مانند FreeSync پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.7)

این تلویزیون دارای تاخیر ورودی قابل توجهی می‌باشد، البته از تعداد زیادی از تلویزیون‌های سونی آزمایش شده نظیر X950G که از کیفیت بالایی هم برخوردار است، بهتر است.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 7.5)

تلویزیون سونی X8500G از پنل بومی 120 هرتز برخوردار است، اما قادر نیست سیگنال 120 هرتز را از منابع 1080p یا 1440p نمایش دهد. این تلویزیون قادر است chroma 4:4:4 را به درستی نمایش دهد که برای واضح سازی متن زمانی که به رایانه متصل است بسیار اهمیت دارد؛ البته فقط در حالت تصویر ‘Game’ و ‘Graphics’. همانند بسیاری دیگر از تلویزیون‌های سونی وقتی که در حالت ‘Graphics’ هستید و سیگنال 1080p ارسال می‌شود تلویزیون به نزدیک‌ترین حالت ارتقاء مجاور تغییر می‌یابد.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4

USB: 3

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی‌متر: 1

ورودی کامپوننت: 1 (مشترک)

ورودی کامپوزیت: 1 (مشترک)

تنظیم کننده (کابل / آنتن) :1

اترنت: 1

ورودی IR: 1

ورودهای کناری تلویزیون سونی X8500G

مشخصات ورودی‌های تلویزیون X8500G

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2 بله (HDMI 1،2،3،4)

USB 3.0: دارد (1)

خروجی صدای آنالوگ متغیر : دارد

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

این تلویزیون سونی از HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند اما از HDR10+ پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی های پشت تلویزیون X8500G

گذرگاه صوتی

ARC: دارد (HDMI 3)

پشتیبانی از eARC: دارد

Dolby Atmos از طریق TrueHD از طریق eARC: دارد

DTS:X از طریق DTS-HD MA از طریق eARC: دارد

5.1 Dolby Digital از طریق ARC: دارد

5.1 DTS از طریق ARC: دارد

5.1 Dolby Digital از طریق Optical: دارد

5.1 DTS از طریق Optical: دارد

به‌روزرسانی 01/07/2020: گذرگاه DTS مشغول کار بر روی اتصال استاندارد ARC و همچنین اپتیکال است. کشف شد که صداهای سیستم برای کارکرد آن باید غیرفعال شوند.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.6)

بلندگوهای این تلویزیون پاسخ فرکانس خوبی دارند. دامنه فرکانس پایین (LFE) زیاد است بنابراین هیچ ضربه ای به صدای باس آن نمی‌رسد و فقط مقداری پانچ دارد. بالای LFE فرکانس پاسخگویی متعادل‌تر است در نتیجه دیالوگ واضح خواهد بود اما به دلیل کمبود هوا تا حدود 10 کیلوهرتز افت می‌کند. این تلویزیون می‌تواند صدای بسیار بلندی داشته باشد اما کمی pumping  در اوج حجم تولید می کند.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 4.5)

این تلویزیون عملکرد اعوجاج ضعیفی دارد. مقدار کل اعوجاج هارمونیک بسیار زیاد است و در حداکثر حجم به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.5)

به‌روزرسانی 07/07/2020: سیستم عامل به اندروید 9.0 به‌روزرسانی شده است. برخی از تغییرات جزئی در رابط کاربری وجود دارد و پشتیبانی از Apple AirPlay و Dolby Atmos از طریق بلندگوهای تلویزیون اضافه شده است.

رابط کاربری آن بسیار منظم و آسان برای استفاده است. همچنین بسیار روان است.

فروشگاه نرم افزار اندروید TV

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

متأسفانه تبلیغات و محتوای پیشنهادی در این تلویزیون وجود دارد. شما قادر خواهید بود محتوای پیشنهادی را غیر فعال کنید اما گزینه مستقیم برای غیر فعال کردن تبلیغات وجود ندارد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 9.0)

رابط تلویزیون Android دارای انتخاب گسترده ای از برنامه‌ها از طریق فروشگاه Google Play است. برنامه‌های داخلی بسیار عالی کار می‌کنند و اکثر سرویس‌های استریم را پوشش می‌دهند.

سیستم عامل اندروید تی وی

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل این تلویزیون بسیار شبیه به ریموت کنترل تلویزیون سونی X9500G است، منتها به جای رنگ مشکی رنگ نقره‌ای دارد. این ریموت 2019 سونی با اتصال بلوتوث به‌روزرسانی شده است، بنابراین برای اعمال بسیاری از عملکردهای دستگاه نیازی به دید مستقیم نخواهید داشت. به علاوه این ریموت کنترل دارای میکروفون داخلی است و پس از اتصال به تلویزیون می‌توان از کنترل صوتی آن استفاده نمود.

ریموت کنترل تلویزیون سونی

دکمه‌های کنترل تلویزیون X8500G

دکمه‌های کنترل تلویزیون در پنل پشتی و سمت راست قرار گرفته‌اند. همانند اکثر تلویزیون‌ها این دکمه‌ها ساده بوده و تنها کنترل ساده عملکردهای تلویزیون را امکان پذیر می‌سازند.

دکمه های کنترل پشت تلویزیون X8500G

محتوای درون جعبه

• دفترچه راهنما
• ریموت
• باتری‌ها
• راهنمای تنظیم

متفرقه

مصرف برق: 67 وات
مصرف برق: (حداکثر) 171 وات
سیستم عامل: PKG6.2341.0306NAA

تفاوت بین اندازه و متغیرها

سایز 65 اینچ این تلویزیون یعنی 65X8500G آزمایش شده است، انتظار می‌رود نتایج برای مدل‌های 55 اینچ (55X8500G) و 75 اینچ (75X8500G) نیز معتبر باشد. به دلیل اینکه سایز 85 اینچ از پنل VA برخوردار است، برخی از نتایج متفاوت خواهند بود برای مثال ویژگی‌هایی همچون کنتراست، یکنواختی رنگ مشکی و زاویه دید.

توجه: مدل اروپایی در انواع مختلف مانند XG8505 ، XG8596 و XG8796 در دسترس است. ما نمی‌دانیم که آیا تفاوت بین آنها وجود دارد یا خیر.

سونی X8500G در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

X8500G یک تلویزیون ساده 4K با عملکرد مناسب است.

تلویزیون سونی X8500G در مقایسه با سایر تلویزیون ها
بالا چپ: ویزیو M Series 2019، پایین چپ: سامسونگ Q70/Q70R QLED، وسط: سونی X8500G، بالا راست: ال‌جی SM9000، پایین راست: سونی X800G

سونی X8000H

اگرچه قرار است سونی X8500G 2019 سونی بالاتر از مدل 2020 سونی X8000H باشد اما X8500G فقط کمی بهتر است. هر دو دارای پنل IPS هستند و X8000H از زاویه دید، یکنواختی سیاه و نسبت کنتراست بسیار بهتری برخوردار است، هرچند X8500G از یکنواختی خاکستری، زمان پاسخگویی سریع‌تر و ویژگی موثرتری برای درج فریم مشکی برای کاهش تاری برخوردار است. هر دو می‌توانند به یک اندازه روشن گردند اما X8500G دارای انعکاس بسیار بهتری است، بنابراین برای یک اتاق روشن مناسب‌تر خواهد بود.

سونی X9500G

تلویزیون سونی X9500G و X8500G از انواع مختلف پنل استفاده می‌کنند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند اما در مجموع X9500G بسیار بهتر از X8500G است. سونی X9500G در یک اتاق تاریک خیلی بهتر به نظر می‌آید اما تصویر در مقایسه با X8500G در هنگام مشاهده در زاویه کناری تخریب می‌شود. مدل 85 اینچ X8500G با برخورداری از پنل VA احتمالا خیلی نزدیک‌تر به X9500G عمل می‌کند اما هنوز چندان خوب نیست.

سونی X9000F

سونی X9000F و سونی X8500G از انواع مختلف پنل استفاده می‌کنند که البته هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند اما در مجموع X9000F خیلی بهتر است. X9000F از پنل VA بهره می‌برد و عملکرد اتاق تاریک بسیار بهتری را ارائه می‌دهد و از ویژگی تاریکی موضعی مناسب برخوردار است. X9000F زمان پاسخگویی سریع‌تری دارد و از ورودی‌های 1080p و 1440p @ 120Hz پشتیبانی می‌کند. X8500G در اتاق تاریک به نظر خوب نمی‌آید اما زاویه دید بهتری دارد. با توجه به اینکه سایز 85 اینچ از پنل VA بهره‌مند است به احتمال فراوان به X9000F نزدیکتر عمل می‌کند

سامسونگ Q60 / Q60R QLED

سامسونگ Q60 / Q60R QLED عملکردی مشابه X8500G دارد. Q60R به لطف برخورداری از پنل VA کنتراست و رنگ مشکی بهتری دارد و نیز زمان پاسخگویی سریع‌تر و رابط کاربری هوشمند روان‌تری دارد. از سویی دیگر X8500G به لطف برخورداری از پنل IPS زاویه دید خیلی گسترده‌تری دارد، همچنین از نظر ظاهری احساس بهتری را به شما القا می‌کند و HC حداکثر روشنایی مقداری بالاتر برخوردار است.

ویژگی تلویزیون X8500G تلویزیون X8000H

تلویزیون X9500G

تلویزیون Q60R
طراحی 8.0 7.5 8.3 7.5
کیفیت تصویر 7.1 7.3 8.1 7.1
زمان پاسخگویی 8.0 7.7 8.4 8.5
ورودی‌ها 8.5 8.9 8.2 8.9
کیفیت صدا 6.0 6.6 5.8 6.4
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.1 8.1
نمایش فیلم 5.8 5.9 8.3 6.8
برنامه‌های تلویزیون 8.2 8.1 8.0 7.4
محتوای ورزشی 8.0 7.7 7.8 7.5
بازی‌های ویدیویی 7.6 7.7 7.8 8.3
فیلم‌های HDR 5.9 6.0 8.2 6.7
بازی‌های HDR 7.0 7.1 7.6 7.9
مانیتور PC 8.0 8.2 7.7 7.8

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *