مقایسه تلویزیون A80J با A8H

مقایسه تلویزیون سونی A80J با A8H

سونی یکی از برترین سازنده‌های تلویزیون در جهان است که هر ساله با رونمایی از جدیدترین تلویزیون‌های خود نظر منتقدان و خریداران زیادی را به خود جلب می‌کند. در سال 2021 شاهد بیشترین تغییرات در تلویزیون‌های جدید سونی بودیم‌. این برند خوشنام از تلویزیون‌های خود تحت عنوان مدل‌های پیشرفته و جایگزین سری محصولات سال قبل رونمایی کرده است‌. در مقایسه تلویزیون A80J با A8H به بررسی تغییراتی که تلویزیون سونی اولد در سال 2021 نسبت به سال قبل داشته می‌پردازیم‌. تلویزیون‌ A8H بارها به عنوان بهترین تلویزیون سونی در سال 2020 انتخاب شده است‌.

این تلویزیون که از سری محصولات OLED است با کیفیت تصویر خارق العاده‌ای که دارد جزو برترین تولیدات سونی محسوب می‌شود. سونی در سال 2021 از تلویزیون A80J به عنوان مدل جایگزین A8H رونمایی کرده که با برخی تغییرات همراه بوده است. اما آیا تلویزیون اولد جدید نسبت به مدل قبلی تلویزیون بهتری است؟ چه برتری و پیشرفت‌هایی در این تلویزیون نسبت به A8H به وجود آمده است؟ با ما همراه شوید تا کامل‌ترین مقایسه میان این دو مدل پرچم‌دار سونی را در اختیارتان قرار دهیم‌.

تلویزیون A8H

تلویزیون سونی A8H

تلویزیون A8H بهترین تلویزیون 4K OLED از برند سونی است که در سال 2021 معرفی شد. با توجه به امکانات گسترده و کیفیت تصویر عالی در کمترین مدت زمان به یکی از پرفروش‌ترین تلویزیون‌های جهان تبدیل شد. این مدل زیبا تمام خصوصیات یک تلویزیون بی‌نقص و ایده‌آل را دارد. از لحاظ طراحی یکی از شیک‌ترین تلویزیون‌های ساخت سونی بوده که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. کیفیت تصویر تلویزیون به لطف برخورداری از پنل OLED و استعداد عجیبی که در نمایش تصاویر دارد، بی‌نظیر خواهد بود.

نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی در تلویزیون سونی A8H در حد بی‌نقص است و بهترین عملکرد را برای تماشای فیلم در محیط‌های تاریک دارد. ا‌وج‌ روشنایی تلویزیون مناسب است ولی همچون تمام اولدهای دیگر توانایی ایجاد اوج‌ روشنایی در حد تلویزیون‌های LED را ندارد. بازتاب نور عالی از تابش مستقیم نور روی صفحه نمایش جلوگیری کرده و زاویه دید فوق العاده جزو برترین امکانات تلویزیون سونی A8H است. این تلویزیون‌ سونی دارای برخی امکانات مناسب در بخش گیمینگ است؛ اما از برخی امکانات همچون VRR و HDMI 2.1 پشتیبانی نمی‌کند.

در حالی که در مقایسه تلویزیون A80J با A8H بعضی از ویژگی‌های گیمینگ بهبود می‌یابند. به طور کلی تلویزیون A8H زیاد برای بازی‌های ویدیویی عملکرد آنچنانی از خود نمایش نمی‌دهد. بخش صوتی تلویزیون A8H وضوح عالی دارد. همچنین به لطف سیستم عامل اندروید از امکانات هوشمند بسیار گسترده‌ای در تلویزیون سونی برخوردار خواهید شد تا یک مدل مدرن و پیشرفته را در اختیار داشته باشید.

نقاط قوت A8H

  • یکنواختی مشکی بی‌نقص
  • زاویه دید گسترده‌
  • زمان پاسخگویی بی‌نظیر

نقاط ضعف A8H

  • خطر پیکسل سوختگی

تلویزیون A80J

تلویزیون سونی A80J

سونی در سال 2021 از تلویزیون A80J رونمایی کرد و این مدل را تلویزیون جانشین A8H معرفی کرد‌. این تلویزیون زیبا با برخی تغییرات نسبت به مدل قبلی سونی همراه خواهد بود. این تغییرات موجب کسب امتیازاتی متفاوت در برخی قسمت‌های مربوط به تلویزیون می‌شود. اما در مجموع امتیاز کلی این تلویزیون با مدل A8H برابر بوده و هردو مدل امتیاز کلی یکسانی را کسب کرده‌اند. در مقایسه تلویزیون A80J با A8H به دلیل استفاده از پنل اولد تلویزیون A80J نیز از کیفیت تصویر فوق العاده‌ای برخوردار می‌شود.

این تلویزیون توانایی ایجاد یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست بی‌نقصی دارد تا برخلاف بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار بتواند جزئیات کامل تصاویر را در صحنه‌های تاریک نمایش دهد. همین باعث شده تلویزیون سونی A80J در نمایش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی امتیاز بالایی را کسب کند. این تلویزیون از اوج روشنایی متوسطی برخوردار شده که با توجه به اوج روشنایی متوسط در اغلب تلویزیون‌های OLED نمی‌توان آن را به عنوان نقطه ضعف چشم‌گیر تلویزیون بیان کرد.

زاویه دید و بازتاب نور بی‌نظیر از دیگر امکانات تلویزیون سونی می‌باشد. در بخش گیمینگ شاهد اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از HDMI 2.1 هستیم. به همین دلیل در مقایسه تلویزیون A80J با A8H می‌توان گفت A80J برای بازی‌های ویدیویی گزینه‌ی بهتری خواهد بود. بخش صوتی تلویزیون نیز از توان و قدرتی بالا برخوردار شده و در قسمت هوشمند سیستم عامل Google TV جایگزین اندروید تی‌وی شده است. شما با تلویزیون سونی A80J از پیشرفته‌ترین امکانات سونی در بخش هوشمند برخوردار خواهید شد.

نقاط قوت A80J

  • نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت
  • حفظ وضوح تصویر در زاویه‌های اطراف نمایشگر
  • زمان پاسخگویی عالی برای حرکت روان تصاویر

نقاط ضعف A80J

  • خطر پیکسل سوختگی
  • اوج روشنایی متوسط
ویژگی‌ها / مدلA80JA8H
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعOLEDOLED
نوع پنلWRGBWRGB
وضوح تصویر4K4K
تاریخ معرفی20212020
منوی فارسی✔️✔️
سایزهای در دسترس55", 65", 77"55", 65"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️8.88.8
نمایش فیلم9.49.4
برنامه‌های تلویزیون8.18.2
محتوای ورزشی8.58.6
بازی‌های ویدیویی9.18.9
فیلم‌های HDR8.88.9
بازی‌های HDR8.98.7
مانیتور PC8.48.4
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهتختتخت
ضخامت فریم (cm)0.9 0.8
ضخامت بدنه (cm)5.35.5
کیفیت ساخت9.59.5
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست1010
حداکثر روشنایی SDR6.87.0
نوردهی موضعی (Local Dimming)1010
لوکال دایمینگ در حالت بازی1010
حداکثر روشنایی HDR6.87.0
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی6.76.9
یکنواختی رنگ خاکستری8.68.9
یکنواختی رنگ مشکی1010
زاویه دید8.38.5
بازتاب نور9.09.2
قبل از کالیبراسیون 8.68.8
پس از کالیبراسیون9.69.4
ورودی 480p8.08.0
ورودی 720p8.08.0
ورودی 1080p9.09.0
ورودی 4K1010
ورودی 8K00
طیف رنگ8.58.6
حجم رنگ7.37.7
گرادیان9.49.3
حفظ موقت تصویر9.58.8
ماندگاری دائمی تصویر2.02.0
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی9.89.8
نرخ نوسازی تصویر120Hz120Hz
پرش تصویر5.15.0
VRR
پشتیبانی از FreeSync
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.39.1
HDR10✔️✔️
+HDR10
دالبی ویژن✔️✔️
HLG✔️✔️
HDMI 2.0✔️✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️✔️
HDCP 2.2✔️✔️
USB 3.0✔️✔️
خروجی صدا متغیر✔️✔️
پشتیبانی Wi-Fi✔️✔️
تعداد HDMI44
تعداد USB33
خروجی نوری صدا11
خروجی هدفون11
خروجی RCA صدا00
ورودی کامپوننت00
ورودی کامپوزیت11
ورودی آنتن11
اترنت (Ethernet)11
پورت نمایشی00
ورودی IR11
ARC✔️✔️
eARC✔️✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️✔️
DTS✔️✔️
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی30 وات - 50 وات30 وات
پاسخ فرکانسی7.57.5
تحریف (اعوجاج صدا)6.86.5
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.07.5
سیستم عاملGoogle TVAndroid TV
برنامه موبایلAndroid TVAndroid TV
برنامه ها و ویژگی‌ها9.09.0
ریموت کنترل 8.58.5

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در طراحی

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در طراحی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در مقایسه تلویزیون A80J با A8H وجود دارد در طراحی و ظاهر بدنه‌ می‌باشد. به طور کلی سونی به استفاده از مواد اولیه باکیفیت در ساخت تلویزیون‌های خود معروف بوده که استحکام بالایی را برای تلویزیون‌های ساخت این برند به ارمغان می‌آورد. با وجود طراحی متفاوت، کیفیت ساخت هر دو تلویزیون‌ برابر بوده و این دو مدل از کیفیت ساخت بی‌نظیری برخوردار شده‌اند. تلویزیون‌های سری اولد ظرافت بسیار بالایی دارند؛ از این جهت برخورداری از کیفیت ساخت مناسب برای این تلویزیون‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند دوام بالایی را به همراه داشته باشند.

تلویزیون A80J نسبت به مدل A8H دارای طراحی متفاوت در بخش پایه‌ها، ضخامت بدنه و ضخامت فریم‌ها است‌. همچنین الگوی طراحی پنل پشت به طور کامل تغییر کرده و به قولی بازطراحی شده است. بخش پشت پنل نمایشگر که ظرافت بیشتری دارد از جنس فلز است، اما قسمت پایین‌تر که ضخامت بیشتری داشته و شامل بخش درگاه‌های ارتباطی نیز بوده از جنس پلاستیک می‌باشد.

پایه‌ها

تفاوت پایه‌ها در تلویزیون‌های OLED

در تلویزیون سونی A8H از نوع پایه‌های تخت در دو طرف نمایشگر استفاده می‌شود. در حالت نرمال پایه‌ها کمترین میزان فاصله با صفحه نمایش را دارند و هنگام قرارگیری تلویزیون روی میز تلویزیون فاصله‌ی چندانی ایجاد نمی‌شود. البته ویژگی مثبت در مورد این پایه‌ها امکان تنظیم ارتفاع است. پایه‌های تخت در تلویزیون A8H به صورت چهار قطعه شامل‌ پایه‌ها و براکت عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با تنظیم ارتفاع براکت‌ها به افزایش ارتفاع تلویزیون کمک کنید. در نتیجه فاصله‌ی میان میز تلویزیون با صفحه نمایش افزایش می‌یابد که برای کسانی که از ساندبار در کنار تلویزیون استفاده می‌کنند خبری عالی خواهد بود.

در مقایسه تلویزیون A80J با A8H نوع پایه‌ها متفاوت است‌. تلویزیون A80J دارای پایه‌های تخت با طراحی متفاوت بوده که قابلیت تنظیم در 3 موقعیت مختلف را دارند. این نوع پایه‌ها در حالت استاندارد شبیه به پایه‌های A8H به نظر می‌رسند و کمترین میزان فاصله با میز تلویزیون را برای صفحه نمایش ایجاد می‌کنند. در حالت دوم ارتفاع پایه‌ها افزایش یافته تا فضای کافی میان تلویزیون ‌و میز تلویزیون به وجود آید. در حالت سوم نیز پایه‌ها به سمت داخل هدایت می‌شوند.

پایه‌های تلویزیون سونی A80J

این حالت از قرارگیری پایه‌ها برای کسانی که از میز تلویزیونی کم‌عرض‌تر از سایز صفحه نمایش استفاده می‌کنند مناسب خواهد بود. چراکه باعث کاهش عرض پایه‌ها شده و در نتیجه فضای کمتری را اشغال می‌کند. پایه‌های به کار رفته در تلویزیون‌های A8H و A80J بسیار محکم هستند و استحکام بالایی را برای صفحه نمایش ایجاد می‌کنند.

فریم‌ها

فریم‌های اطراف نمایشگر تلویزیون‌های اولد سونی

تلویزیون‌ سونی A8H با ضخامت فوق العاده کمی که در بخش فریم‌ها دارد جزو کم حاشیه‌ترین تلویزیون‌های ساخت سونی است‌. این تلویزیون دارای فریم‌هایی با ضخامت 0.8 سانتی‌متر در اطراف نمایشگر است که ضخامت بی‌نهایت کمی بوده و تقریبا یک تلویزیون بدون حاشیه محسوب می‌شود. ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر در تلویزیون A80J به 0.9 سامتی‌متر بوده و تفاوت ناچیزی در ضخامت این دو تلویزیون دیده می‌شود. با این حال تلویزیون A80J نیز هنوز جزو تلویزیون‌هایی با کمترین میزان فریم می‌باشد.

ضخامت بدنه

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در ضخامت بدنه

مشخصه‌ی اصلی در تلویزیون‌های اولد طراحی باریک و ظریف پنل نمایشگر است‌. این سری از تلویزیون‌ها دارای حداقل ضخامت بدنه برای بخش نمایشگر هستند و باریک‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. در مقایسه تلویزیون A80J با A8H متوجه کاهش ضخامت در تلویزیون A80J نسبت به مدل پیشین خود یعنی A8H بوده‌ایم. در تلویزیون سونی A8H حداکثر میزان ضخامت بدنه برابر با 5.5 سانتی‌متر است.

همانطور که در عکس زیر مشخص است این میزان ضخامت مربوط به ضخیم‌ترین بخش نمایشگر بوده و بخش بالای پنل که نمایشگر تلویزیون را شامل می‌شود ضخامت فوق العاده کمی دارد. در تلویزیون سونی A80J حد ضخامت تلویزیون حتی کمتر هم شده و شاهد حداکثر ضخامت 5.3 سانتی‌متر برای این تلویزیون‌ زیبا هستیم. بی‌شک هر دو مدل با ضخامت کمی که دارند جلوه‌ای مدرن را به منزل خریداران می‌بخشند و برای قرارگیری روی دیوار گزینه‌های مناسبی خواهند بود.

کیفیت تصویر

تلویزیون A8H

در بحث کیفیت تصویر تلویزیون‌های OLED همیشه حرف اول را می‌زنند‌. این سری از تلویزیون‌ها با برخورداری از نوع پیکسل‌هایی که توانایی خاموش و روشن شدن را به طور خودکار دارند، می‌توانند سطحی بالاتر از انتظار را هنگام نمایش تصاویر داشته باشند. جزئیات کامل تصاویر در تلویزیون سونی A8H حفظ شده و محتواهایی که از وضوح پایینی برخوردار شده‌اند به سطحی باکیفیت‌تر ارتقا می‌یابند. این تلویزیون توانایی خاصی در نمایش رنگ‌های مشکی روی صفحه‌ نمایش دارد. البته در مقایسه تلویزیون A80J با A8H عملکردی عالی برای هردو تلویزیون در این بخش دیده می‌شود.

دلیل اصلی برخورداری از نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی ایده‌آل همان پیکسل‌هایی خودکفایی هستند که نیازی به نور پس زمینه ندارند. به دلیل یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست عالی نمایش صحنه‌های تاریک فیلم در محیط‌های کم‌نور وضوحی بی‌نقص را به همراه به تصویر کشیدن جزئیات کامل تصویر ارائه می‌دهد. تلویزیون سونی A8H از اوج روشنایی متوسط برخوردار شده است. با اینکه اوج‌ روشنایی این تلویزیون متوسط است اما از بسیاری تلویزیون‌های OLED روشنایی بهتری دارد. از این رو می‌تواند روشنایی مناسب را برای محیط فراهم کند.

وسعت رنگ در تلویزیون A8H بی‌نظیر است و طیف رنگی بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند. همچنین به بهترین نحو گرادیان را در رنگ‌های تصویر رعایت کرده و از ایجاد خطوط روی رنگ‌های تصویر جلوگیری می‌کند. در مقایسه تلویزیون A8H با A80J تا حدی برای بخش گرادیان عملکرد A80J با بهبود روبه‌رو شده است. البته همچنان بخش وسعت رنگ و طیف رنگی گسترده در هر دو مدل فوق العاده خواهد بود.

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در گرادیان

تلویزیون A80J

این تلویزیون OLED سونی از کیفیت تصویر بی‌نظیری برخوردار شده است. در واقع به دلیل استفاده از پنل OLED سطح نمایش تصاویر از تمامی تلویزیون‌های LED بهتر می‌باشد. محتواهایی با وضوح 4K در کیفیتی مطلوب نمایش داده می‌شوند و محتواهایی که از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند نیز به خوبی ارتقاء می‌یابند تا در وضوحی بهتر روی صفحه نمایش تلویزیون A80J به نمایش گذاشته شوند. پیکسل‌های به کار رفته در این تلویزیون توانایی روشن و خاموش شدن را به طور کامل دارند. به همین دلیل در نمایش رنگ‌های مشکی به طور یکنواخت روی صفحه نمایش استعدادی عالی دارند.

تلویزیون A80J سونی با نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی ایده‌آلی که دارد برای نمایش تصاویر در محیط‌های کم‌نور عملکردی مناسب را از خود نمایش می‌دهد. برخورداری از پنل OLED باعث شده این تلویزیون امتیازی بالا را در بخش کیفیت تصویر برای نمایش انواع محتوای فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌های ورزشی کسب کند. اغلب تلویزیون‌های OLED در ایجاد اوج روشنایی عملکردی متوسط دارند و ممکن است به خوبی نتوانند در برابر تابش نور در محیط‌های بسیار روشن مقابله کنند.

یکنواختی مشکی عالی در تلویزیون‌های اولد سونی

همین باعث شده تلویزیون اوج روشنایی مطلوب را در محیط‌هایی با روشنایی زیاد نداشته باشد. در مقایسه تلویزیون A80J با A8H می‌توان گفت تلویزیون A8H اوج روشنایی بهتری داشته و تلویزیون A80J تا حدی نسبت به مدل قبلی خود روشنایی کمتری را ارائه می‌دهد. این تلویزیون زیبای OLED همچنین از وسعت رنگ بی‌نقصی برخوردار شده تا توانایی نمایش طیف رنگی گسترده را برای نمایشگر داشته باشد و جزئیات تصاویر را با آن از دست ندهید. به طور کلی کیفیت تصویر در هر دو مدل سونی فوق العاده خواهد بود.

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در یکنواختی خاکستری

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در یکنواختی خاکستری

یکنواختی خاکستری یکی از عوامل تأثیرگذار در کیفیت تصویر تلویزیون است. بسیاری از تلویزیون‌ها با یکنواختی خاکستری نامناسبی که دارند توانایی نمایش رنگ‌های مختلف روی صفحه نمایش را به طور یکنواخت و یکسان ندارند. از این رو هاله‌هایی از رنگ تیره روی صفحه نمایش این تلویزیون‌ها ایجاد می‌شوند. خوشبختانه در مقایسه تلویزیون A80J با A8H عملکردی عالی در بخش یکنواختی خاکستری برای هر دو تلویزیون دیده شده است. در این تلویزیون‌ها یکنواختی خاکستری به بهترین نحو رعایت شده و رنگ‌ها در سراسر صفحه نمایش به طور دقیقی نمایش داده می‌شوند تا تغییر رنگ در نقاط مختلف صفحه نمایش به وجود نیاید.

البته در این مورد با اینکه هر دو تلویزیون به بهترین نحو عمل می‌کنند اما تلویزیون A8H از یکنواختی خاکستری بهتری برخوردار شده است. با این حال هنوز تلویزیون A80J جزو برترین تلویزیون‌ها با یکنواختی خاکستری می‌باشد. برخلاف بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار یکی از بهترین مزایا در تلویزیون‌های A8H و A80J عدم ایجاد جلوه‌های تیره در گوشه‌های اطراف نمایشگر است که موجب کسب امتیازی عالی برای این دو تلویزیون در بخش یکنواختی خاکستری می‌شود.

زاویه دید

زاویه دید گسترده برای اشخاصی که تلویزیون را در محیط‌هایی بزرگ با چیدمان مبل گسترده قرار می‌دهند از معیارهای مهم خرید خواهد بود. چراکه اگر تلویزیون شما از زاویه دید خوبی برخوردار نباشد، زمانی که از زاویه‌های اطراف به صفحه نمایش نگاه می‌کنید متوجه تغییر کیفیت و رنگ تصاویر روی صفحه نمایش می‌شوید. سونی در تلویزیون‌های A8H و A80J از زاویه دید بسیار گسترده‌ای استفاده کرده است. به طوری که با نگاه کردن به صفحه نمایش از زاویه‌های اطراف به هیچ وجه متوجه افت کیفیت تصویر و کاهش روشنایی نمی‌شوید.

عملکرد این تلویزیون‌ها در بخش زاویه دید تقریباً یکسان است اما اگر بخواهیم به طور دقیق به مقایسه تلویزیون A80J با A8H بپردازیم باید بگوییم A8H با اختلافی کم، امتیاز بالاتری را در این بخش کسب می‌کند. البته این اختلاف امتیاز به قدری کم است که در آزمایش زاویه دید متوجه تغییری در گسترده‌گی زاویه دید این تلویزیون‌ها نمی‌شوید. پس به بیانی زاویه دید برای هر دو تلویزیون فوق العاده بوده و تفاوت زیادی در این بخش وجود ندارد.

مقایسه بازتاب نور

مقایسه بازتاب نور در تلویزیون‌های سونی

تلویزیون سونی A8H یکی از برترین تلویزیون‌های موجود در بازار از لحاظ بازتاب نور مناسب است. این تلویزیون از پوشش صفحه نمایش Glossy استفاده کرده که باعث ایجاد عملکردی بی‌نظیر در بخش بازتاب نور می‌شود. تلویزیون A8H به خوبی توانایی مقابله با تابش نور روی صفحه نمایش را داشته و از ایجاد هاله‌های نور و افت روشنایی در صفحه نمایش هنگام تابش نور جلوگیری می‌کند. تلویزیون A80J نیز عملکردی عالی را در بخش بازتاب نور ارائه می‌دهد.

این تلویزیون برخلاف مدل A8H از پوشش صفحه نمایش Semi-gloss استفاده کرده که تا حدی بازتاب نور را به حالت مات نمایش می‌دهد. با این حال تلویزیون A80J نیز در برابر تابش نور بسیار مناسب عمل کرده و در مقایسه تلویزیون A80J با A8H امتیازی بالا برای هردو مدل در بخش بازتاب نور اختصاص یافته است.

بخش صوتی

کیفیت صدای تلویزیون‌های سونی OLED

سونی یکی از برندهایی است که از بلندگوهایی فوق العاده در بخش صوتی تلویزیون‌ها استفاده می‌کند. به عنوان مدل‌های بالارده و پرچم‌دار، تلویزیون‌های A80J و A8H نیز از بلندگوهای باکیفیت این برند برخوردار شده‌اند. در مقایسه تلویزیون A80J با A8H متوجه تجربه‌ی صوتی تقریباً یکسان در این دو مدل شده‌ایم. برای بخش صوتی، سونی از سیستم صوتی 2.2 کاناله استفاده کرده که متشکل از 2 بلندگو و 2 ووفر می‌باشد. این سیستم صوتی توانایی پخش صدایی معادل 30 وات را در محیط اطراف دارد. این میزان صدا برای تلویزیون بسیار عالی بوده و در اغلب موارد توانایی ایجاد صدایی رسا و بلند را خواهد داشت.

البته در سایز 77 اینچ تلویزیون A80J به دلیل اندازه‌ی بزرگ تلویزیون بخش صوتی ارتقاءیافته‌تر بوده و دارای توان صوتی 50 وات خواهد بود تا بتواند صدایی بلند را برای محیط‌هایی بزرگ ارائه دهد. به‌جز سایز 77 اینچ در تلویزیون A80J در بخش صوتی عملکردی مشابه در تلویزیون‌های A80J و A8H وجود دارد. هر دو مدل وضوح صدایی بی‌نظیر را دارند و توانایی پخش صدا در توان صوتی مناسب را فراهم می‌کنند.

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در بخش گیمینگ

مقایسه تلویزیون A80J با A8H در بخش گیمینگ

تلویزیون‌های سری OLED به دلیل کیفیت تصویر فوق العاده‌ای که دارند جزو برترین تلویزیون‌ها برای بازی‌های ویدیویی هستند. اما علاوه بر کیفیت تصویر برخی از امکانات در بخش گیمینگ پشتیبانی می‌شوند تا تجربه‌ی یک بازی مهیج را برای کاربران ایجاد کنند. تلویزیون A8H دارای زمان پاسخگویی بسیار کمی است و می‌تواند با سرعتی بالا فریم‌های تصویر در بازی‌های ویدیویی را تغییر دهد. تلویزیون A80J نیز از زمان پاسخگویی مطلوب برخوردار شده است. تأخیر در ورودی این تلویزیون‌ها فوق العاده است اما در مقایسه تلویزیون A80J با A8H باید بگوییم تأخیر در ورودی A80J کمتر بوده و سرعت بالاتری را در انتقال محتوای کنسول‌های بازی روی صفحه نمایش دارد.

این دو مدل از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند، اما متأسفانه هیچ‌ کدام از قابلیت VRR در بخش گیمینگ پشتیبانی نمی‌کنند. سونی در تبلیغات خود پشتیبانی از VRR را در تلویزیون A80J اعلام کرده بود، پس می‌توان امیدوار بود در آپدیت‌های نرم‌افزاری، VRR به A80J اضافه شود. یکی از برتری‌های تلویزیون A80J بر A8H پشتیبانی از HDMI 2.1 است که در A8H از آن پشتیبانی نمی‌شود. از این رو تلویزیون A80J گزینه‌ی بهتری برای بازی‌های ویدیویی خواهد بود.

رابط کاربری

مقایسه سیستم عامل Android TV با Google TV

یکی از تغییرات اساسی که سونی در تلویزیون‌های 2021 اعمال کرده در بخش رابط کاربری و هوشمند است. این برند در تلویزیون‌های خود از سیستم عامل Android TV استفاده می‌کند. این سیستم عامل در سال 2021 در یک نسخه‌ی پیشرفته‌تر و با نام Google TV روانه بازار شده است. سیستم عامل جدید در طراحی جدید و با امکاناتی به‌روز شده ارائه می‌شود و در تمامی تلویزیون‌های 2021 عرضه می‌شود. به طور کلی ظاهر منوی اصلی زیباتر شده و به لطف برخورداری از هوش مصنوعی یک بخش کاملاً مرتبط با سلیقه‌ی کاربران در منوی اصلی ایجاد شده است.

همچنین سرعت کار با تلویزیون افزایش یافته و همین موجب کسب امتیازی بالاتر برای تلویزیون‌های 2021 در بخش رابط کاربری می‌شود. تلویزیون A80J از سیستم عامل نسخه‌ی جدید بهره‌مند شده و به دلایل نام برده امتیاز بالاتری را در بخش رابط کاربری نسبت به A8H کسب می‌کند. در مجموع هر دو تلویزیون امکانات هوشمند بسیار گسترده‌ای دارند و دسترسی بسیار راحتی را به بخش دانلود اپلیکیشن برای کاربران فراهم می‌کنند.

مقایسه کلی تلویزیون A8H با A80J

مقایسه تلویزیون سونی A8H با A80J

تلویزیون‌های OLED سونی جزو برترین تلویزیون‌هایی هستند که در بازار به فروش می‌رسند. این تلویزیون‌ها از کیفیت تصویر فوق العاده‌ای برخوردار شده‌اند و برای افراد خاص‌پسند بهترین گزینه هستند. از لحاظ وضوح تصویر به دلیل برخورداری از پنل OLED عملکردی بی‌نقص برای تلویزیون‌های A8H و A80J دیده می‌شود. هر دو تلویزیون امتیاز بسیار بالایی در بخش‌های مختلف از جمله نمایش فیلم، بازی‌های ویدیویی، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های ورزشی و استفاده به عنوان مانیتور کسب می‌کنند. تنها در برخی اتاق‌ها که روشنایی بسیار بالایی دارند ممکن است نتوانند در حد ایده‌آل روشن شوند.

البته در این تلویزیون‌ها احتمال پیکسل‌ سوختگی نیز وجود دارد. خطر پیکسل سوختگی را می‌توان یکی از نقاط ضعف در تمام تلویزیون‌های OLED برشمرد. اطلاعات بیشتر از این پدیده را می‌توانید در مطلب “تکنولوژی OLED” بخوانید. زاویه دید و بازتاب نور عالی از دیگر مزایایی هستند که با خرید یکی از این تلویزیون‌ها از آن بهره‌مند خواهید شد. در بخش کیفیت صدا هیچ مشکلی وجود نداشته و عملکردی یکسان در مقایسه تلویزیون A80J با A8H دیده می‌شود.

از لحاظ امکانات گیمینگ باید بگوییم تلویزیون A80J یک قدم بالاتر رفته و پشتیبانی از HDMI 2.1 که در A8H وجود نداشت را ارائه می‌دهد. همچنین امکانات هوشمند A80J گسترده‌تر بوده و مدلی پیشرفته‌تر و مدرن محسوب می‌شود. علاوه بر این تلویزیون A80J در سایز 77 اینچ نیز عرضه می‌شود که یک خبر عالی برای طرفداران تلویزیون‌های سایز بزرگ خواهد بود. سایر سایزهای تلویزیون 55 و 65 اینچ هستند که مدل A8H نیز به همین روال در سایزهای 55 و 65 اینچ به تولید انبوه رسیده است.

قیمت تلویزیون‌های A8H و A80J

از لحاظ قیمت، تلویزیون‌های A80J و A8H هردو از برترین مدل‌های سونی هستند و به دلیل برخورداری از پنل OLED قیمت بالاتری از محصولات LED دارند. البته تلویزیون A80J به دلیل برخورداری از امکانات پیشرفته‌تر و اضافه شدن برخی قابلیت‌ها از جمله HDMI 2.1 قیمت بالاتری نسبت به مدل پیشین خود یعنی A8H دارد. کیفیت تصویر تصویر عالی یکی از دلایل اصلی قیمت بالا در این دو تلویزیون OLED است. البته نه تنها در بخش کیفیت تصویر بلکه در بسیاری موارد همچون امکانات گیمینگ، صدا و امکانات هوشمند، تلویزیون‌های A80J و A8H عملکردی بی‌نظیر را از خود نشان می‌دهند.

در کل تلویزیون‌های OLED از گران‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند و برای خرید آن به بودجه‌ی بالایی نیاز خواهید داشت. در عوض کیفیت و امکاناتی که با خرید این تلویزیون‌ها از آن بهره‌مند خواهید شد را در هیچ تلویزیون دیگری نمی‌توان یافت و این بزرگ‌ترین مزیت خرید در تلویزیون‌های A80J و A8H می‌باشد.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

مقایسه تلویزیون X90J با QNED90

مقایسه تلویزیون سونی X90J با ال‌جی QNED90

این مطلب را به مقایسه دو مدل مناسب از سونی و ال‌جی اخصاص داده‌ایم. تلویزیون QNED90 ال‌جی توانسته امتیازی نزدیک به تلویزیون سونی X90J را کسب کند. با این حال این دو مدل دارای تفاوت‌های زیادی هستند که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *