نقد و بررسی تلویزیون OLED سونی A90J

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون OLED سونی A90J

سونی در سال 2021 با رونمایی از جدیدترین تلویزیون‌های خود همچون هر سال باعث خلق مدل‌هایی بی‌نظیر در بازار شده است. این برند طبق روال همیشه خط تولید مربوط به تلویزیون‌های OLED خود را حفظ کرده تا جایگاه ویژه‌ی خود در لیست بهترین تلویزیون‌ها را داشته باشد. تلویزیون A90J جزو برترین محصولاتی است که سونی تاکنون به بازار عرضه کرده است. این تلویزیون زیبا از سری مدل‌های OLED این برند است و کیفیت تصویر خارق العاده‌ای را به همراه جدیدترین امکانات هوشمند ارائه می‌دهد. تولید تلویزیون در سه سایز 55، 65 و 83 اینچ باعث شده تا خریداران قدرت انتخاب بهتری از این تلویزیون را داشته باشند.

بی‌شک اگر تنها چند جایگاه برای تلویزیون‌هایی با بهترین کیفیت تصویر وجود داشت یکی از جایگاه‌ها به تلویزیون A90J می‌رسید. پس اگر شما هم طرفدار تلویزیون‌های سونی هستید به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید. ما در نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J اطلاعات کاملی از امکانات و ویژگی‌های اصلی آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم. همچنین در پایان مطلب به مقایسه تلویزیون با برخی مدل‌های دیگر می‌پردازیم و مناسب یا نامناسب بودن این تلویزیون برای خرید را می‌سنجیم.

نقد و بررسی تلویزیون سونی A90J

نگاهی کلی به تلویزیون A90J (امتیاز کلی 8.8)

همانطور که اشاره شد این تلویزیون از برترین مدل‌های ساخته شده توسط سونی است و در لیست مدل‌های بالارده‌ی سونی که به اصطلاح سری مستر(Master) نامیده می‌شوند قرار می‌گیرد. این تلویزیون OLED بوده و برخلاف سایر مدل‌های دیگر از پنل LED در ساخت آن استفاده نشده است. در واقع پیکسل‌های تلویزیون OLED قادر به روشن و خاموش شدن به طور خودکار هستند و نیازی به پنل‌های نوردهی ندارند. همین پیکسل‌های خودکفا باعث ایجاد ویژگی‌هایی در تلویزیون A90J شده تا بهترین کیفیت تصویر را در نمایشگر ارائه دهد. به عنوان مثال این پیکسل‌ها با توانایی ایجاد رنگ مشکی مطلق می‌توانند نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بی‌نظیر را برای تلویزیون ایجاد کنند. خوشبختانه به دلیل ویژگی‌های تصویری عالی این مدل از امتیازی بی‌نظیر در بخش کیفیت تصویر برخوردار شده است.

در مورد روشنایی تلویزیون برای نمایش محتوای HDR باید بگوییم عملکرد آن در حد برخی تلویزیون‌های LED است. با این حال هنوز می‌توان گفت عملکرد مناسبی در ایجاد روشنایی برای محتوای HDR دارد. این تلویزیون از طراحی بسیار شیکی بهره‌مند شده تا با قرارگیری در هر منزلی باعث ایجاد جلوه‌ای بسیار زیبا و خاص شود. ضخامت بدنه تلویزیون بسیار کم بوده و طراحی زیبای پایه‌ها متفاوت از همیشه خواهد بود. با اینکه سونی از برخی امکانات گیمینگ برای تلویزیون OLED A90J استفاده کرده اما در حال حاضر گفته شده این تلویزیون از قابلیت VRR و ALLM در بخش گیمینگ پشتیبانی نمی‌کند، که تا حدی برای این تلویزیون بالارده عجیب است. البته به احتمال زیاد پشتیبانی از این قابلیت در به‌روز‌رسانی نرم‌ افزاری تلویزیون اضافه شود پس مشکل مهمی به حساب نمی‌آید.

بررسی تلویزیون سونی A90J

مزایا و معایب تلویزیون سونی

مزایا

  • بازتاب نور فوق العاده
  • زاویه دید بی‌نقص
  • حرکت روان و صاف در نمایش تصاویر

معایب

  • احتمال پیکسل سوختگی
  • اوج روشنایی در حد ایده‌آل نیست
ویژگی‌ها / مدلA90J
⚡️ مشخصات اصلی ⚡️
نوعOLED
نوع پنلWRGB
وضوح تصویر4K
تاریخ معرفی2021
منوی فارسی✔️
سایزهای در دسترس55", 65", 83"
⚡️ امتیاز کلی ⚡️8.8
نمایش فیلم9.4
برنامه‌های تلویزیون8.2
محتوای ورزشی8.6
بازی‌های ویدیویی9.1
فیلم‌های HDR8.9
بازی‌های HDR8.9
مانیتور PC8.5
⚡️طراحی ⚡️
نوع پایهتخت
ضخامت فریم (cm)0.9
ضخامت بدنه (cm)4.1
کیفیت ساخت9.5
⚡️کیفیت تصویر⚡️
کنتراست10
حداکثر روشنایی SDR6.7
نوردهی موضعی (Local Dimming)10
لوکال دایمینگ در حالت بازی10
حداکثر روشنایی HDR7.3
حداکثر روشنایی HDR در حالت بازی7.0
یکنواختی رنگ خاکستری8.6
یکنواختی رنگ مشکی10
زاویه دید8.6
بازتاب نور9.3
قبل از کالیبراسیون 8.5
پس از کالیبراسیون9.7
ورودی 480p8.0
ورودی 720p8.0
ورودی 1080p9.0
ورودی 4K10
ورودی 8K0
طیف رنگ8.5
حجم رنگ7.3
گرادیان9.3
حفظ موقت تصویر9.2
ماندگاری دائمی تصویر2.0
⚡️ حرکت – جنبش ⚡️
زمان پاسخگویی9.8
نرخ نوسازی تصویر120Hz
پرش تصویر5.2
VRR
پشتیبانی از FreeSync
پشتیبانی از G-SYNC
⚡️ مشخصات ورودی⚡️
تأخیر در ورودی9.2
HDR10✔️
+HDR10
دالبی ویژن✔️
HLG✔️
HDMI 2.0✔️
HDMI 2.1✔️
CEC✔️
HDCP 2.2✔️
USB 3.0✔️
خروجی صدا متغیر✔️
پشتیبانی Wi-Fi✔️
تعداد HDMI4
تعداد USB3
خروجی نوری صدا1
خروجی هدفون1
خروجی RCA صدا0
ورودی کامپوننت0
ورودی کامپوزیت1
ورودی آنتن1
اترنت (Ethernet)1
پورت نمایشی0
ورودی IR1
ARC✔️
eARC✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC✔️
DTS✔️
⚡️ کیفیت صدا ⚡️
توان صدا خروجی60 وات
پاسخ فرکانسی7.3
تحریف (اعوجاج صدا)7.6
⚡️ قابلیت های هوشمند ⚡️
رابط کاربری8.0
سیستم عاملGoogle TV
برنامه موبایلAndroid TV
برنامه ها و ویژگی‌ها9.0
ریموت کنترل 8.5

طراحی و کیفیت ساخت

سونی در اغلب تلویزیون‌های OLED خود از طراحی یکسانی استفاده می‌کند. اما در سال 2021 طراحی بسیار جدید و متفاوتی در تلویزیون سونی A90J به چشم می‌خورد. این تلویزیون همچون تمام مدل‌های اولد از ضخامت فوق العاده کمی در بخش بدنه برخوردار شده که باعث تمایز آن نسبت به مدل‌های دیگر می‌شود. طراحی پایه‌های تلویزیون بسیار خاص و شیک انجام شده تا زیبایی تلویزیون را دوچندان کند. البته از حاشیه‌های باریک و کیفیت ساخت بی‌نظیر در پشت بدنه‌ی تلویزیون نیز نمی‌توان چشم پوشی کرد.

طراحی و کیفیت ساخت A90J

پایه‌های تلویزیون A90J

در این تلویزیون زیبا از طراحی متفاوتی برای پایه‌ها استفاده شده است. این پایه‌ها درست در دو گوشه‌ی نمایشگر قرار گرفته‌اند و فضایی میان گوشه‌های اطراف با پایه وجود ندارد. همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید پایه‌ی تلویزیون در حالت ایستاده قرار دارد. اما نکته‌ای که در مورد این پایه‌ها بسیار جالب است امکان تغییر نحوه‌ی قرارگیری در آن‌ها است. شما می‌توانید این پایه‌ها را به طور کاملاً تخت نیز تنظیم کنید. به طوری که فاصله‌ی میان نمایشگر با پایه‌ها به حداقل برسد. البته در این روش پایه‌ها از عرض تلویزیون نیز فراتر می‌روند و برای اعمال آن نیازمند میز تلویزیونی بزرگ‌تر از اندازه تلویزیون خواهید بود.

پایه‌های تلویزیون OLED سونی

بهتر است زمانی که از ساندبار در کنار تلویزیون استفاده می‌کنید پایه‌ها را در حالت ایستاده تنظیم کنید تا ساندبار باعث جلوگیری از نمایش تصاویر در بخش پایین نمایشگر نشود. همچنین امکان تغییر موقعیت پایه‌ها به سمت داخل وجود دارد که جلوه‌ای بسیار شیک را برای تلویزیون ایجاد می‌کند. البته این حالت سوم برای تنظیم پایه‌ها تنها در سایز 83 اینچ موجود بوده و باقی سایزها از آن برخوردار نیستند.

پایه‌های قابل تنظیم تلویزیون

ضخامت بدنه تلویزیون

استفاده از پیکسل‌هایی که خود توانایی روشن و خاموش شدن را دارند باعث عدم نیاز به برخی از پنل‌های تشکیل دهنده تلویزیون همچون پنل نوردهی شده است. از این رو با حذف این پنل‌ها در طراحی تلویزیون ضخامت بدنه به حداقل می‌رسد. به این ترتیب که تلویزیون‌های OLED نازک‌ترین بدنه‌ را در میان تمام مدل‌های بازار دارند. حداکثر ضخامت بدنه در تلویزیون سونی A90J برابر با 4.1 سانتی‌متر است که ضخامت فوق العاده کمی محسوب می‌شود. ضخامت کم در بخش بدنه جلوه‌ای مدرن و بسیار شیک به تلویزیون می‌بخشد. همچنین نکته‌ای که ضخامت کم تلویزیون را به مزیتی عالی تبدیل کرده نصب تلویزیون روی دیوار است. بی‌شک با نصب این تلویزیون روی دیوار حداقل فاصله‌ را از دیوار خواهد داشت و همچون یک اثر هنری به نظر می‌رسد.

ضخامت بدنه تلویزیون A90J

فریم‌ها

فریم تلویزیون به حاشیه‌هایی گفته می‌شود که دور تا دور صفحه نمایش را فرا گرفته‌اند. در واقع این فریم‌ها در گذشته به قدری ضخامت زیادی داشتند که فضای زیادی از نمایشگر را می‌گرفتند. این در حالی است که تلویزیون A90J سونی به عنوان یکی از بهترین تلویزیون‌های این برند از کمترین حاشیه‌ی ممکن استفاده کرده است. ضخامت فریم‌های اطراف نمایشگر در این تلویزیون OLED برابر با 0.9 سانتی‌متر است که حاشیه‌هایی بسیار نازک را تشکیل می‌دهد. این فریم‌های بسیار نازک زیبایی تلویزیون را به اوج رسانده‌اند.

فریم‌های اطراف نمایشگر تلویزیون

کیفیت ساخت پشت بدنه (امتیاز 9.5)

در مجموع تلویزیون‌های سونی همیشه از کیفیت ساخت عالی برخوردار می‌شوند. تلویزیون سونی A90J نیز از بهترین مواد اولیه با طراحی بی‌نظیر استفاده کرده تا استحکامی بی‌نظیر را به بدنه‌ی این تلویزیون اولد و ظریف ببخشد. پایه‌های تلویزیون نیز در تمام حالت‌ها با قدرتی مناسب قادر به نگهداری از بدنه‌ی تلویزیون هستند. به طوری که حتی کمترین میزان لرزش در تلویزیون حس نمی‌شود.

این تلویزیون از درگاه‌های ارتباطی متنوعی در بخش پشت پنل استفاده کرده است. اما نکته‌ای که در این بخش تا حدی مورد توجه قرار گرفته تقسیم این درگاه‌ها به دو بخش می‌باشد. درگاه‌هایی که در بخش پایین بدنه قرار می‌گیرند دسترسی مشکل‌تری دارند و کاربران به راحتی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. تلویزیون A90J از بخش مدیریت کابل برای جمع کردن کابل‌ها بهره نگرفته است و در صورت استفاده از کابل‌های زیاد در تلویزیون ممکن است باعث شلوغی و به‌هم ریختگی در اطراف تلویزیون شود.

کیفیت ساخت پشت بدنه سونی

دیدن فیلم با تلویزیون A90J (امتیاز 9.4)

تلویزیون سونی OLED یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای دیدن فیلم از آن استفاده کنید. در واقع این تلویزیون با بهره‌مندی از کیفیت تصویر 4K به همراه فناوری OLED می‌تواند تصاویری زیبا و بی‌نظیر را خلق کند. همچنین نسبت کنتراست بی‌نهایت و استعداد فوق العاده‌ی تلویزیون برای یکنواختی مشکی، باعث نمایش رنگ‌ها در ایده‌آل‌ترین حالت می‌شود. علاوه بر این طیف رنگی بسیار گسترده به همراه گرادیان قوی در تلویزیون A90J پشتیبانی شده تا بتوانید طیف رنگی گسترده‌ای را در نمایش تصاویر تلویزیون ببینید. قدرت بازتاب نور تلویزیون بسیار عالی بوده و با زاویه دید گسترده‌ای که دارد گزینه‌ای مناسب برای دیدن فیلم به صورت دست جمعی خواهد بود. تنها مشکلی که در بخش تصویر تلویزیون به چشم می‌خورد اوج روشنایی متوسط در محتوای HDR است و نمی‌تواند روشنایی ایده‌آل را برای این نوع محتوا ایجاد کند.

دیدن فیلم با تلویزیون سونی A90J

نسبت کنتراست (امتیاز 10)

به نسبت ایجاد روشنایی تلویزیون برای روشن‌ترین رنگ موجود در تصویر تا تیره‌ترین رنگ را نسبت کنتراست می‌نامند. اغلب پنل‌های نوردهی در تلویزیون‌های LED قادر به ایجاد سطح بالایی از روشنایی نیستند و دارای روشنایی متفاوت در بخش‌های نمایشگر هستند. تلویزیون A90J به لطف پنل OLED دارای نسبت کنتراست بی‌نهایت در سطح 1 است و بهترین حالت از روشنایی رنگ‌ها در تصویر را برای نمایشگر فراهم می‌کند. در واقع این نسبت کنتراست باعث شده تلویزیون سونی به بهترین گزینه برای دیدن فیلم در محیط‌های تاریک تبدیل شود. مهم نیست محیط اطراف تلویزیون تاریک باشد یا روشن، این تلویزیون قادر به نمایش کامل رنگ‌ها در هر حالتی خواهد بود.

میزان روشنایی تلویزیون در محتوای SDR (امتیاز 6.7)

تلویزیون 2021 سونی مدل A90J اوج روشنایی مناسبی را برای محتوای SDR‌ دارد. نمی‌توان گفت این اوج روشنایی عالی است چراکه برخی از تلویزیون‌های غیر OLED را می‌توان یافت که اوج روشنایی بالاتری از این تلویزیون را داشته باشند. اما در کل اوج روشنایی را بر واحد نیت می‌سنجند و اگر عدد به دست آمده بیشتر از 365 نیت باشد از اوج روشنایی مناسبی برخوردار است. این عدد برای تلویزیون سونی 277 است که قادر به ایجاد اوج روشنایی متوسطی در نمایشگر هنگام نمایش محتوای SDR خواهد بود.

برای برخورداری از بالاترین اوج روشنایی برای محتوای SDR می‌توانید “Vivid” را به عنوان حالت تصویر انتخاب کرده و بقیه‌ی تنظیمات تصویر را در حالت پیش‌فرض قرار دهید. البته ما اعمال این تنظیمات را زیاد توصیه نمی‌کنیم؛ چراکه ممکن است روی کیفیت و وضوح تصاویر تأثیر منفی داشته باشد.

میزان روشنایی تلویزیون در محتوای HDR (امتیاز 7.3)

این تلویزیون سونی عملکرد متوسطی در ایجاد روشنایی برای محتوای HDR دارد. اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم تمام تلویزیون‌های OLED برای نمایش محتوای HDR روشنایی متوسطی دارند. این در حالی است که از میان تلویزیون‌های تست شده OLED، تلویزیون سونی A90J بهترین اوج روشنایی را برای محتوای HDR دارد. پس می‌توان گفت روشنایی HDR‌ این تلویزیون مناسب خواهد بود.

برای دیدن اوج روشنایی تلویزیون در محتوای HDR می‌توانید تنظیمات Advanced Contrast Enhancer و Peak Brightness را روی حالت “High” تنظیم کنید. Brightness، Contrast و Gamma را در حالت “Max” و در منوی HDR Tone Mapping گزینه‌ی “Brightness Preferred” را انتخاب کنید. انجام این تنظیمات تنها برای اطلاع از اوج روشنایی HDR تلویزیون بوده و به دلیل احتمال افت کیفیت بهتر است از برای تنظیمات نمایش محتوای رایج استفاده نشود. برای نمایش محتوای HDR‌ در حالت بازی(Game Mode) نیز اوج روشنایی تقریباً مشابهی در تلویزیون A90J وجود دارد.

عملکرد نوردهی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 10)

Backlight در تلویزیون به نوع پنل نوردهی تلویزیون اشاره دارد. همانطور که قبل‌تر به این مورد اشاره کردیم در تلویزیون OLED پیکسل‌ها به تنهایی می‌توانند به طور کامل روشن و خاموش شوند؛ از این رو نور پس زمینه در آن‌ها به کار نرفته است. عدم وجود پنل نور پس زمینه به معنی عدم نیاز به فناوری نوردهی موضعی (Local Dimming) خواهد بود. این فناوری به نوردهی نقاط مختلف نمایشگر می‌پردازد تا نور نمایشگر را در این بخش‌ها متعادل سازد. چون پیکسل‌ها به تنهایی قابلیت روشن شدن را دارند هیچ روشنایی اضافی در اطراف این پیکسل‌ها ایجاد نشده و ایده‌آل‌ترین حالت از ایجاد نور برای پس زمینه‌ی تلویزیون وجود دارد. به همین دلیل است که حتی بدون نیاز به فناوری نوردهی موضعی تلویزیون OLED سونی A90J بالاترین سطح از امکان نوردهی را خواهد داشت.

یکنواختی خاکستری تلویزیون A90J (امتیاز 8.6)

یکنواختی خاکستری به توانایی نمایش یک رنگ واحد در تمام نقاط نمایشگر به طور یکسان اشاره دارد. به این معنی که تلویزیون تا چه حد می‌تواند یک رنگ را در بخش مرکزی دقیقاً همانطور که در گوشه‌های نمایشگر نمایش می‌دهد به نمایش بگذارد. تلویزیون سونی A90J از یکنواختی خاکستری فوق العاده‌ای برخوردار شده است. یعنی به خوبی قادر خواهد بود رنگ‌های مختلف را در سطح نمایشگر به طور یکسان و یکنواخت نمایش دهد. به همین دلیل است که در نمایش رنگ‌های مختلف روی صفحه نمایش هیچ تغییری در واحدهای مختلف نمایشگر تلویزیون حس نمی‌شود. همچنین هیچ هاله‌ی تیره‌ای در مرکز و اطراف نمایشگر که مانع از نمایش یکنواخت رنگ در نمایشگر شود ایجاد نخواهد شد.

یکنواختی مشکی (امتیاز 10)

برخلاف یکنواختی خاکستری که به نمایش تمام رنگ‌ها به صورت یکنواخت در نمایشگر تلویزیون اشاره دارد،‌ یکنواختی مشکی تنها مربوط به نمایش رنگ مشکی و نور نمایشگر هنگام نمایش رنگ مشکی است. تلویزیون اولد سونی A90J از یکنواختی مشکی فوق العاده‌ای برخوردار خواهد بود. به این معنی که قادر به ایجاد رنگ مشکی مطلق روی نمایشگر است. همچون تمام تلویزیون‌های OLED به لطف امکان خاموش شدن پیکسل‌ها به طور کامل در هر نقطه‌ای از نمایشگر امکان ایجاد رنگ مشکی مطلق وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که یکنواختی مشکی در این تلویزیون با ذره‌ای مشکل روبه‌رو نخواهد بود و بهترین حالت نمایش رنگ‌های مشکی در تلویزیون OLED سونی فراهم خواهد شد.

زاویه دید (امتیاز 8.6)

زاویه دید در تلویزیون به معنی قدرت حفظ کیفیت تصاویر در نمایشگر است هنگامی که از زاویه‌های اطراف به آن نگاه می‌کنید. تلویزیون‌هایی که دارای زاویه دید محدود هستند تنها از زاویه‌ی روبه‌رو کیفیت تصویر مناسبی دارند و زمانی که از اطراف به نمایشگر نگاه می‌کنید متوجه تغییر رنگ و روشنایی تصاویر خواهید شد. این در حالی است که تلویزیون سونی A90J از زاویه دید فوق العاده گسترده‌ای برخوردار شده است. این زاویه دید گسترده در تلویزیون باعث شده بتوانید در محیط‌های بزرگ از تلویزیون استفاده کرده و از زوایای مختلف بدون اینکه نگران تغییر کیفیت تصویر باشید به صفحه نمایش نگاه کنید.

البته در تمام تلویزیون‌ها روشنایی نمایشگر تا حدی در زاویه‌های اطراف کمتر می‌شود. زاویه‌ای که به طور استاندارد برای از دست دادن مقداری از روشنایی نمایشگر تعیین شده است 45 درجه می‌باشد. این درحالی است که در بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J این تلویزیون در زاویه‌ی 64 درجه با تغییر روشنایی همراه خواهد بود. یعنی زمانی که از زاویه‌ی روبه‌روی صفحه نمایش به اندازه‌ی 64 درجه دور می‌شوید تلویزیون A90J کمی روشنایی اصلی را از دست خواهد داد.

زاویه دید گسترده تلویزیون سونی A90J

بازتاب نور تلویزیون سونی A90J (امتیاز 9.3)

اگر در محیطی که در معرض دید پنجره قرار گرفته باشد به تماشای تلویزیون پرداخته باشید متوجه نور آن روی نمایشگر تلویزیون شده‌اید. در واقع این نورها روی نمایشگر یکی از اذیت کننده‌ترین موارد هنگام تماشای تلویزیون است. از این رو توجه به میزان بازتاب نور در تلویزیون حائز اهمیت خواهد بود. بازتاب نور به قابلیت بازتاب دادن نورهای پنجره، خورشید و لامپ از نمایشگر تلویزیون است. هرچه بازتاب نور یک تلویزیون بهتر باشد شما نور کمتری از موارد نام برده را روی صفحه نمایش می‌بینید. تلویزیون A90J سونی یکی از تلویزیون‌هایی است که بازتاب نور فوق العاده‌ای دارند. با بازتاب نور مناسبی که این تلویزیون دارد نمایش این نورها روی صفحه نمایش به حداقل رسیده و به هیچ وجه کیفیت تصویر را از دست نخواهید داد.

بازتاب نور تلویزیون سونی

قبل و بعد از کالیبراسیون

کالیبراسیون به اندازه‌گیری برخی از ویژگی‌های تلویزیون همچون دمای رنگ، حالت تصویر و گاما به طور حرفه‌ای گفته می‌شود که دقت رنگ را در واحدهای مختلف نمایشگر می‌سنجند. به طور کلی بسیاری از تلویزیون‌ها قبل از این تنظیمات از دقت رنگ کمی برخوردار هستند و پس از کالیبراسیون به دقت رنگ بالایی دست می‌یابد. در حالی که تلویزیون A90J OLED قبل از کالیبراسیون هم دقت رنگ بسیار عالی داشته و پس از کالیبراسیون تا حدی با ارتقای کیفیت و دقت رنگ تصاویر همراه خواهد بود. به طور کلی تنظیمات تصویر در این تلویزیون سونی به بهترین نحو انجام شده تا تصاویر را در وضوح و دقتی خارق العاده به نمایش بگذارد.

تلویزیون A90J در نمایش انواع محتوا

480P (امتیاز 8): تلویزیون سونی OLED به خوبی قادر به نمایش محتوای 480P خواهد بود و مشکلی در نمایش این نوع محتوا برای تلویزیون وجود ندارد.

720P (امتیاز 8): این تلویزیون به طور گسترده قادر به پخش محتوای 720P‌ در نمایشگر است و تا حدی کیفیت تصویر این نوع محتوا را افزایش می‌دهد.

1080P (امتیاز 9): برای نمایش محتوای FULL HD نه تنها تصاویر در وضوح 1080P به خوبی نمایش داده می‌شوند؛ بلکه تلویزیون سونی قادر است این نوع محتوا را تا حدی نزدیک به 4K ارتقاء دهد. به این ترتیب تصاویری با کیفیت نزدیک به 4K در صفحه نمایش تلویزیون پخش می‌شوند.

4K (امتیاز 10): ایده‌آل‌ترین حالت نمایش تصاویر را برای محتوای 4K در تلویزیون A90J می‌توان دید. تصاویری با وضوح 4K به زیبایی و دقت رنگی فوق العاده در این تلویزیون نمایش داده می‌شوند.

8K‌ : همچون تمام تلویزیون‌های 4K، این تلویزیون نیز قدرت پشتیبانی از محتوای 8K را ندارد. اگر خواهان پخش محتوای 8K روی تلویزیون هستید باید یک تلویزیون با کیفیت تصویر 8K را خریداری کنید.

Color Gamut یا وسعت رنگ (امتیاز 8.5)

وسعت رنگ به گستردگی رنگ‌هایی گفته می‌شود که در یک تلویزیون وجود دارد. اگر طیف رنگی گسترده‌ای برای تلویزیون در نظر گرفته شده باشد تلویزیون قادر است طیف‌های متنوعی از یک رنگ را روی تصاویر اعمال کند. به این ترتیب که هرچه وسعت رنگ یک تلویزیون بهتر باشد رنگ‌هایی که روی تصاویر تلویزیون به تصویر کشیده می‌شوند وسیع‌تر خواهد بود. برای تلویزیون OLED سونی از وسعت رنگ فوق العاده‌ای استفاده شده تا طیف رنگی وسیعی در این تلویزیون پشتیبانی شود. طیف رنگی گسترده برای محتوای HDR اهمیت بالایی خواهد داشت. محتوای HDR نسبت به SDR نیازمند طیف رنگی گسترده‌تری برای نمایش است. به همین دلیل وسعت رنگ عالی در تلویزیون A90J به نمایش محتوای HDR‌ در رنگ‌هایی وسیع و گسترده کمک می‌کند.

گرادیان تلویزیون سونی A90J (امتیاز 9.3)

به تغییر تدریجی یک رنگ تیره به سمت رنگ روشن گرادیان می‌گویند. هرچه این تغییر آرام‌تر باشد نتایج بهتری را برای تلویزیون به ارمغان می‌آورد. در تلویزیون سونی 2021 اولد گرادیان رنگ‌ها بسیار قوی است. این تلویزیون قادر است رنگ‌های تیره را به آرامی به سمت رنگ روشن هدایت کند بدون اینکه هیچ توقف و تغییر رنگ ناگهانی به وجود آورد. در همین راستا قادر به ایجاد طیف رنگی گسترده و جزئیات بیشتر از رنگ‌های موجود در تصاویر خواهد بود. گرادیان مناسب در این تلویزیون تأثیر بسزایی در نمایش رنگ‌های محتوای HDR دارد.

پس با وجود اینکه تلویزیون A90J‌ روشنایی بی‌عیب و نقصی برای محتوای HDR‌ ندارد، اما می‌تواند بهترین حالت از نمایش رنگ‌ها را برای این نوع محتوا فراهم کند. همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید این تلویزیون می‌تواند به صورت تدریجی رنگ‌های تیره را به رنگ‌های روشن تغییر دهد و رنگ‌هایی را در این دو طیف رنگی بازتولید کند.

گرادیان تلویزیون سونی

زمان پاسخگویی (امتیاز 9.8)

به مدت زمانی که طول می‌کشد پیکسل‌های تلویزیون تغییر رنگ داشته باشند، زمان پاسخگویی گفته می‌شود. هرچه زمان پاسخگویی یک تلویزیون کمتر باشد با سرعت بیشتری قادر به نمایش تصاویر و اجرای دستورات کاربر خواهد بود. در تلویزیون سونی OLED‌ مدل A90J زمان پاسخگویی بسیار عالی وجود دارد. این تلویزیون برای تغییر رنگ 100 درصد در پیکسل‌ها تنها و تنها 3.1 میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد. این مدت زمان فوق العاده کم بوده و زمان پاسخگویی آنی را برای کاربران فراهم می‌کند. در واقع اگر زمان پاسخگویی برای تغییر رنگ 100% پیکسل کمتر از 14 میلی‌ثانیه باشد در حد مناسب بوده و تلویزیون سونی با عدد 3.1 میلی‌ثانیه یکی از بهترین تلویزیون‌ها با سرعت بالا در پاسخگویی محسوب می‌شود.

نرخ نوسازی

نرخ نوسازی به مدت زمانی که طول می‌کشد تصویر روی نمایشگر عوض شود گفته می‌شود. در تلویزیون سونی A90J از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی شده که یک خبر عالی است. در حال حاضر برترین مدل‌های موجود در بازار از نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند و بالاترین نرخ نوسازی مناسب برای تلویزیون محسوب می‌شود. با این نرخ نوسازی که به اصطلاح به آن Refresh Rate‌ هم گفته می‌شود تصاویر با سرعتی بالا در نمایشگر تعویض می‌شوند. سرعت بالا در انتقال داده‌های تصویر تلویزیون مخصوصاً هنگامی که به دستگاهی خارجی متصل باشید بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اما نکته‌ای که در مورد این تلویزیون OLED وجود دارد عدم پشتیبانی آن از VRR است. این گزینه که در بخش نرخ نوسازی نقش مهمی دارد قادر است نرخ نوسازی تلویزیون را متناسب با نرخ نوسازی دستگاه‌های دیگری که به تلویزیون متصل هستند تنظیم کند. به این ترتیب که اگر نرخ نوسازی در دستگاه متصل شده به تلویزیون 60 هرتز باشد VRR نیز برای انتقال بهتر داده‌ها نرخ نوسازی تلویزیون را روی 60 هرتز تنظیم می‌کند. عدم پشتیبانی از این قابلیت کاربردی تا حدی در تلویزیون A90J‌ که یک مدل بالارده است ناامید کننده خواهد بود. هرچند گفته شده این قابلیت طی آپدیت‌های نرم‌افزاری در آینده به تلویزیون افزوده می‌شود.

تأخیر در ورودی (امتیاز 9.2)

همانطور که از نام این قابلیت پیداست مربوط به ورودی‌های متصل به تلویزیون است. تأخیر در ورودی به مدت زمانی گفته می‌شود که تلویزیون قادر است داده‌های دستگاه ورودی را به نمایشگر منتقل کند. در تلویزیون سونی A90J‌ مدل OLED‌ برای انتقال محتوای 1080P در نرخ نوسازی 60 هرتز تنها 17.5 میلی‌ثانیه زمان لازم است. این مدت زمان بسیار ناچیز بوده و شما کمترین میزان تأخیر در ورودی را با تلویزیون سونی احساس می‌کنید. تأخیر در ورودی بیشتر زمانی به چشم می‌خورد که کنسول بازی خود را به تلویزیون متصل کنید. چراکه در انتقال تصویر سریع بازی روی نمایشگر سرعت بالایی نیاز خواهد بود. به لطف تأخیر در ورودی ناچیز این تلویزیون نیازی نیست نگران این قضیه باشید.

بخش گیمینگ تلویزیون A90J

تمام مواردی که در بخش بالا به آن‌ها اشاره کردیم از جمله زمان پاسخگویی، نرخ نوسازی و تأخیر در ورودی از معیارهای مهم در بخش گیمینگ تلویزیون محسوب می‌شوند. اینکه تلویزیون سونی در این موارد عملکرد مطلوبی دارد نشانگر امکانات خوبی است که برای بخش گیمینگ تعبیه شده است. البته در این بخش باید بگوییم در تلویزیون A90J از قابلیت‌های VRR و ALLM‌ پشتیبانی نمی‌شود. با اینکه ممکن است این قابلیت‌ها در آپدیت‌های نرم افزاری اضافه شوند اما هنوز نمی‌توان از صحت آن مطمئن بود.

از فرمت HDMI 2.1 در پورت‌های HDMI 3 و HDMI 4 پشتیبانی می‌شود. این فرمت قادر به انتقال پهنای باند وسیع‌تری در سرعت بالاتر روی پورت‌های نام برده است. پس برای انتقال سریع محتویات بازی روی نمایشگر بسیار کاربردی خواهد بود.

این تلویزیون سونی زمانی که به کنسول‌های بازی PS5 متصل می‌شود به طور خودکار حالت تصویر را به حالت بازی (Game Mode) تغییر می‌دهد. البته این قابلیت برای کنسول‌های بازی XBOX کار نمی‌کند و تنها کنسول‌های بازی سونی به طور خودکار شناسایی می‌شوند.

تلویزیون A90J همچنین از نمایش محتوای 1440P از کنسول‌های بازی با نرخ نوسازی 120 هرتز پشتیبانی نمی‌کند. با بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J برای گیمینگ باید بگوییم این تلویزیون امکانات مناسبی در بخش گیمینگ دارد اما به طور کلی برای بازی‌های حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شود.

درگاه‌های ورودی

  • HDMI : 4
  • USB : 3
  • Digital Optical Audio Out : 1
  • Analog Audio Out 3.5mm : 1
  • Composite In : 1
  • Tuner (Cable/Ant) : 1
  • Ethernet : 1
  • IR In : 1
درگاه‌های ورودی تلویزیون OLED سونی

فرمت‌های صوتی و تصویری

در تلویزیون سونی A90J در بخش صوتی و تصویری از فرمت‌های متنوعی استفاده می‌شود تا به طور کلی کیفیت صدا و تصویر ارتقاء یابد. این فرمت‌ها نقشی اساسی را در افزایش کیفیت تصویر و صدای تلویزیون دارند. فرمت‌های به کار رفته در بخش تصویری و صوتی تلویزیون به شرح زیر است :

تصویری

  • HDR10
  • Dolby Vision
  • HLG
  • HDMI 2.0 (All Ports)
  • HDMI 2.1 (HDMI 3,4)
  • CEC
  • HDCP 2.2 (All Ports)
  • USB 3.0
  • Variable Analog Audio Out
  • Wi-Fi (2.4 GHz, 5 GHz)

صوتی

  • ARC (HDMI 3)
  • eARC
  • Dolby Atmos via TrueHD via eARC
  • DTS:X via DTS-HD MA via eARC
  • 5.1 Dolby Digital via ARC
  • 5.1 DTS via ARC
  • 5.1 Dolby Digital via Optical
  • 5.1 DTS via Optical

کیفیت صدای تلویزیون A90J

از آن جهت که سونی یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های اسپیکر در جهان محسوب می‌شود از بهترین بلندگوهای صوتی برای تلویزیون‌های خود استفاده می‌کند. بلندگوهای تلویزیون‌های سونی نه تنها دارای تن صدایی بالا هستند بلکه کیفیتی عالی را برای پخش صدایی رسا دارند. در بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J متوجه شده‌ایم که در این تلویزیون از بلندگوهای نوع Acoustic Surface Audio+ استفاده شده است. این بلندگوها قادر به پخش صدایی با توان خروجی 60 وات در تلویزیون خواهند بود. به همین دلیل صدایی که در تلویزیون سونی پخش می‌شود از قدرت و وضوح بسیار بالایی برخوردار است.

البته طبق آزمایشات صورت گرفته نوع صدای بلندگوهای این تلویزیون در حد ساندبار باکیفیت نخواهند بود. این تلویزیون پاسخ فرکانسی مناسبی دارد که دلیل آن کمبود بیس صداها است. پاسخ فرکانسی به اندازه‌گیری میزان ورودی صدای یک تلویزیون نسبت به میزان خروجی صدای آن است. یعنی تلویزیون تا چه اندازه می‌تواند صداهای ورودی را در کیفیت واقعی به خروجی بفرستد. پس با در نظر گرفتن پاسخ فرکانسی در A90J می‌توان گفت این تلویزیون کیفیت صدای خوبی دارد.

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

سونی یکی از برندهایی است که بیشترین تغییرات را در سیستم عامل خود در سال 2021 اعمال کرده است. این برند در تلویزیون‌های جدید خود از سیستم عامل Google TV استفاده می‌کند. این سیستم عامل را می‌توان نسخه‌ای پیشرفته از سیستم عامل Android TV سونی دانست. چراکه تنها در برخی موارد با تغییر همراه بوده است. اطلاعات بیشتر از تفاوت‌های میان Google TV با Android TV را در اینجا می‌توانید بخوانید. در کل طراحی ظاهری سیستم عامل تغییر کرده و چندین بخش به منوی اصلی اضافه شده است. تغییرات جدید در سیستم عامل سونی باعث شده تلویزیون‌های جدید امتیاز بیشتری از مدل‌های قبلی را در بخش رابط کاربری کسب کنند. کار با منوی اصلی تلویزیون راحت بوده و سرعت بالایی در اجرای دستورات دارد.

سیستم عامل Google TV

اپلیکیشن (امتیاز 9.0)

تلویزیون‌های سونی به دلیل استفاده از فروشگاه محتوای Google Play دسترسی بسیار گسترده‌ای به دانلود اپلیکیشن را دارند و نسبت به سایر برندها در بخش دانلود اپلیکیشن بهتر عمل می‌کنند. در تلویزیون سونی A90J دسترسی به دنیای وسیعی از اپلیکیشن‌ها برای کاربران وجود دارد تا بتوانند هر برنامه‌ای که نیاز دارند را در تلویزیون خود داشته باشند.

دسترسی به دانلود اپلیکیشن در تلویزیون سونی

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل در تلویزیون‌های 2021 سونی بازسازی شده‌ و با عملکردی متفاوت به بازار عرضه می‌شود. طراحی ظاهری و نحوه‌ی قرارگیری دکمه‌های تلویزیون تغییر نکرده بلکه نوع ساخت بدنه تغییر کرده است. این ریموت کنترل جدید دارای نور پس زمینه‌ی فعال شده با حرکت می‌باشد. به این ترتیب که با تغییر روشنایی نور ریموت تغییر کرده و در محیط‌های تاریک با روشن شدن نور شما قادر به دیدن دکمه‌های ریموت کنترل خواهید بود. یعنی زمانی که در فضایی تاریک با ریموت کار می‌کنید به طور کامل دکمه‌ها نمایان خواهد شد و نیازی نیست نگران عدم دید کافی به دکمه‌های ریموت در محیط‌های تاریک باشید.

این ریموت جذاب دارای ویژگی‌های عالی همچون دکمه‌های میانبر برای دسترسی به سرویس‌های آنلاین فیلم همچون Netflix، Prime Video و Disney+ است و دارای دکمه‌ی اختصاصی برای دستیار گوگل می‌باشد که فرمان صوتی را در ریموت فعال می‌کند. توسط این فرمان صوتی می‌توانید بسیاری از اعمال تلویزیون را کنترل کنید. البته این نوع ریموت کنترل جدید تنها در برخی از مدل‌های بالارده موجود خواهد بود.

ریموت کنترل سونی 2021

دکمه‌ی مخفی

یک دکمه‌ی مخفی در بخش پشت پنل درست بالای پایه‌ی سمت چپ تلویزیون وجود دارد که از طریق آن می‌توانید نسبت به روشن و خاموش کردن تلویزیون سونی A90J اقدام کنید. همچنین با فشردن و نگه داشتن این دکمه می‌توانید از آن به عنوان دکمه‌ی انتخاب گزینه‌ها استفاده کنید.

دکمه‌ی مخفی در تلویزیون سونی

اقلام همراه

همراه با تلویزیون سونی A90J اقلام زیر نیز عرضه می‌شود :

اقلام همراه تلویزیون سونی OLED
  • دفترچه راهنما و مستندات تلویزیون
  • ریموت کنترل
  • دو عدد باتری AAA برای ریموت
  • گیره‌ی نگهدارنده کابل

مقایسه تلویزیون A90J با سایر مدل‌ها

در بازار ایران تلویزیون سونی A90J‌ نسبت به برخی از تلویزیون‌ها برتر و با برخی دیگر از مدل‌ها هم‌رده است. ما در این بخش از بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J به مقایسه این تلویزیون OLED با برخی مدل‌های موجود می‌پردازیم تا درک بهتری از جایگاه این تلویزیون در بازار داشته باشیم.

مقایسه تلویزیون سونی A90J با A8H

مقایسه تلویزیون سونی A90J با A8H

تلویزیون A8H را می‌توان یکی از دستاوردهای سونی در سال 2020 دانست که محبوبیتی بی‌نظیر را در میان کاربران به خود جلب کرده است. این تلویزیون نیز OLED بوده و جزو محصولات بالارده سونی می‌باشد. به دلیل استفاده از فناوری OLED و امتیازات مشابهی که سونی در امکانات این دو تلویزیون به کار برده می‌توان گفت تلویزیون A90J و A8H در یک سطح هستند و امتیازی مساوی خواهند داشت. با اینکه A90J تا حد کمی از اوج روشنایی و زاویه دید بهتری برخوردار است و A8H یکنواختی خاکستری بهتری دارد؛ اما تفاوت در این دو تلویزیون به قدری نیست که بتوان امتیاز بالاتری را به یکی از آن‌ها بخشید. تنها تفاوتی که تا حدی به چشم می‌خورد پشتیبانی HDMI 2.1 و برخورداری از برخی امکانات جدید در تلویزیون A90J‌ است.

مقایسه تلویزیون سونی A90J با ال‌جی C1

مقایسه تلویزیون سونی A90J با ال‌جی C1

رقابتی همیشگی در میان تلویزیون‌های OLED از برندهای سونی و ال‌جی وجود دارد. همانطور که می‌دانیم در تلویزیون‌های OLED‌ ویژگی‌های مشترک بسیار زیادی همچون یکنواختی مشکی و نسبت کنتراست یکسان وجود دارد. به همین دلیل است که در این بخش تلویزیون C1‌ و A8H‌ در یک حد عمل می‌کنند و تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند. البته تفاوت‌هایی میان این دو مدل نیز به چشم می‌خورد. مثلاً زاویه دید C1‌ بهتر است ولی گرادیان A90J عملکرد بهتری داشته و محتوای HDR‌ را به خوبی نمایش می‌دهد. همچنین نکته‌ای که تا حدی ممکن است در تصمیم‌گیری مؤثر باشد پشتیبانی محدود A90J از برخی امکانات گیمینگ است. در حالی که تلویزیون C1‌ یکی از بهترین تلویزیون‌ها برای گیمینگ محسوب می‌شود. پس اگر به امکانات گسترده برای بازی‌های ویدیویی علاقه دارید تلویزیون OLED ال‌جی C1 گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

مقایسه تلویزیون سونی A90J با سامسونگ Q80A

مقایسه تلویزیون سونی A90J با سامسونگ Q80A

تلویزیون Q80A نیز یکی از بهترین محصولات سامسونگ ساخت 2021 است. با اینکه این تلویزیون جزو مدل‌های برتر سامسونگ است اما به دلیل استفاده از پنل LED امتیازاتی در حد تلویزیون OLED سونی ندارد. این امتیازات شامل نسبت کنتراست، یکنواختی مشکی و عملکرد نوردهی موضعی خواهد بود. به همین دلیل است که تلویزیون A90J‌ سونی امتیاز بهتری نسبت به Q80A دارد و مدلی بالاتر محسوب می‌شود. در بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J باید بگوییم این تلویزیون بهتر است ولی Q80A هنوز هم از بسیاری از مدل‌های LED معمولی بهتر است و در جایگاه خود تلویزیونی مناسب است ولی امکانات یک تلویزیون OLED را ندارد.

آیا تلویزیون A90J ارزش خریدن را دارد؟

خرید تلویزیون سونی A90J

اگر بخواهیم به طور کلی این تلویزیون را قضاوت کنیم باید بگوییم یکی از بهترین مدل‌های بازار است. استفاده از پنل OLED باعث شده امکانات ویژه‌ای در بخش کیفیت تصویر تلویزیون داشته باشید که در هیچ تلویزیون LED معمولی وجود ندارد. این تلویزیون اوج روشنایی متوسطی برای نمایش محتوای SDR و HDR دارد. با توجه به اینکه این قضیه در تمام تلویزیون‌های OLED‌ وجود دارد مسئله‌ی مهمی نخواهد بود. با در نظر گرفتن اینکه کیفیت تصاویر در تلویزیون فوق العاده است و امکانات و ویژگی‌های هوشمند زیادی برای آن در نظر گرفته شده باید بگوییم تلویزیون A90J یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید هر شخصی محسوب می‌شود.

تنها در دو صورت ما این تلویزیون را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم :

  1. بودجه بالایی را برای خرید تلویزیون اختصاص نداده باشید. در کل تلویزیون‌های OLED از قیمت بالایی نسبت به سایر مدل‌ها برخوردار هستند و با توجه به امکانات گسترده‌ای که ارائه می‌دهند نیازمند هزینه‌ی بالاتری نیز خواهند بود.
  2. طرفدار پروپا قرص بازی‌های ویدیویی باشید. اگر شما هم مثل برخی افراد از تلویزیون برای اتصال به کنسول‌های بازی استفاده می‌کنید باید بگوییم تلویزیون A90J بهترین گزینه برای گیمینگ نخواهد بود. تلویزیون‌های OLED‌ ال‌جی امکانات گیمینگ گسترده‌تری دارند و برای گیمرها مناسب‌تر هستند.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *