تلویزیون سامسونگ Q900R

نقد و بررسی تلویزیون سامسونگ Q900R

سامسونگ Q900R یک تلویزیون 8K با نمایشگر QLED می‌باشد که دارای کیفیت تصویر چشم‌گیری است و بهترین تجربه دیداری را برای شما رقم می‌زند. این محصول می‌تواند در محتوای SDR و HDR بسیار روشن باشد. اگرچه دارای یک پنل VA است، اما به دلیل لایه “Ultra Views Angle” زاویه دید وسیعی دارد که هنگام مشاهده از کنار، یک تصویر دقیق را به شما ارائه می‌دهد. این تلویزیون با پشتیبانی کردن از تاریکی موضعی محلی باعث می‌شود تا دستگاه در یک اتاق تاریک عملکرد درستی را از خود نشان دهد بدین وسیله سیاهی‌ها با عمق بیشتری نشان داده می‌شوند. این محصول سامسونگ دارای عملکرد HDR عالی می‌باشد به علاوه دارای هندلینگ حرکتی عالی و تاخیر ورودی بسیار کم است که این باعث می‌شود تا تجربه‌ی بازی کاملا هیجان انگیز را داشته باشید. سرانجام باید گفت که Q900R مانند دیگر تلویزیون‌های 2018 سامسونگ از نرخ نوسازی متغیر FreeSync پشتیبانی می‌کند.

نقد و بررسی تلویزیون سامسونگ Q900R
امتیاز کلی:
کنتراست 7.4
تاریکی موضعی (Local Dimming) 8.0
حداکثر روشنایی SDR 8.9
حداکثر روشنایی HDR 8.6
زاویه دید 7.6
یکنواختی رنگ مشکی 7.7
بازتاب نور 8.8
ورودی 4K 9.5
زمان پاسخگویی 8.9
لرزش و سوسو 9.9
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 7.9
برنامه‌های تلویزیون 8.4
محتوای ورزشی 8.4
بازی‌های ویدیویی 8.6
فیلم‌های HDR 7.9
بازی‌های HDR 8.3
مانیتور PC 8.7


کیفیت تصویر 8K

زاویه دید عالی با پنل VA

کم شدن تاریکی موضعی و عملکرد عالی در اتاق تاریک

اثرات صفحه کثیف (Dirty Screen) زیادی بر روی نمایشگر قابل مشاهده است.

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.3)

تلویزیون سامسونگ Q900R یک محصول عالی برای استفاده‌های مختلف است. این تلویزیون دارای کیفیت تصویر چشم‌گیری است که بهترین لحظات دیداری را نصیب شما می‌کند به علاوه در اتاق تاریک نیز عملکرد بی‌نظیری را از خود نشان می‌‌دهد که این باعث خواهد شد تا هنگام مشاهده از طرفین تصاویری دقیق را دریافت کنید. این مدل دارای هندلینگ حرکتی قابل توجه است از این طریق محتواهای سریع با تاری هرچه کم‌تر نمایش داده می‌شوند. این تلویزیون با داشتن تاخیر ورودی کم بلافاصله به اقدامات شما پاسخ خواهد داد که برای تماشای فوتبال و کسانی که از آن به عنوان مانیتور استفاده می‌کنند بسیار عالی است.

نمایش فیلم‌ها (امتیاز 7.9)

تلویزیون Q900R یک دستگاه عالی برای نمایش فیلم است. اگرچه این تلویزیون نمی‌تواند مانند دیگر تلویزیون‌های با نمایشگر VA سیاهی‌ها را با عمق بیشتر نشان دهد اما دارای تاریک موضعی محلی می‌باشد که باعث می‌شود تا در یک اتاق تاریک دستگاه بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. وضوح 8K یکی از رایج‌ترین رزلوشن‌هایی است که از هندلینگ حرکتی قابل توجهی برخوردار است و تصویری واضح را ارائه می‌دهد. این تلویزیون می‌تواند لرزش را از هر منبعی حذف کند و محتواهای قدیمی با سرعت 120 فریم بر ثانیه را با وضوح بالا نمایش دهد.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.4)

این تلویزیون سری QR سامسونگ یک تلویزیون موثر برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی می‌باشد. این محصول از هندلینگ عالی برخوردار است. اگرچه فناوری ” ULTRA VIEWING ANGLE” لایه‌ای ایجاد می‌کند تا بیشتر بازتاب‌ها غیر مستقیم باشند اما با این حال زاویه دید وسیعی را به وجود می‌آورد. این دستگاه می‌تواند بسیار روشن باشد بنابراین در یک اتاق روشن با تابش خیره کننده هیچ مشکلی را نخواهد داشت و برای آن مناسب می‌باشد. افزایش رزولوشن از 720P و 1080P به 8K به خوبی دیگر مدل‌های 4K سامسونگ انجام شده است.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.4)

SAMSUNG Q900R یک تلویزیون عالی برای تماشای محتواهای ورزشی است. این تلویزیون دارای هندلینگ حرکتی خوبی است و زمان پاسخگویی سریعی دارد که به شما امکان می‌دهد تا محتواها را با حداقل تاری مشاهده نمایید. این تلویزیون بسیاری روشن است بنابراین شما می‌توانید دستگاه را در محیطی قرار دهید که دارای نور زیاد و زاویه دید خوبی می‌باشد. به لطف حضور فناوری ” ULTRA VIEWING ANGLE” این تلویزیون برای استفاده در یک اتاق بزرگ مناسب می‌باشد. متأسفانه، برخی از طرفداران ورزش ممکن است از میزان تأثیر صفحه نمایش کثیف (Dirty Screen) ناامید شوند. مناطق تاریک صفحه، هنگام نمایش هاکی روی زمین یا یک زمین فوتبال قابل مشاهده خواهد بود.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.6)

تلویزیون سامسونگ Q900R با داشتن تاخیر ورودی کم باعث می‌شود تا محتواهای سریع با کم‌ترین تاری نمایش داده شوند همین موضوع باعث می‌شود تا این محصول برای اجرای بازی‌های رایا‌نه‌ای یکی از بهترین‌ها باشد و آن‌ها را به نحوی راون و دقیق در اختیار شما قرار دهد. زمان پاسخگویی این دستگاه بسیار سریع می‌باشد از این جهت تصاویری به نحوی واضح و با کم‌ترین تاری نمایش داده می‌شوند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 7.9)

Q900R یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم‌های HDR است. این محصول به دلیل داشتن تاریک موضعی کم و یکنواختی خوب می‌تواند در یک اتاق تاریک عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. این تلویزیون می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به نمایش بگذارد و در HDR بسیار روشن باشد بدین وسیله محتواها با رنگ‌های طبیعی و جذاب و متنوع و بسیار روشن پخش خواهند شد. اگرچه این تلویزیون دارای کیفیت 8K است اما در نمایش محتواهای 4K نیز مشکلی ندارد و آن‌ها را با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می‌دهد.

بازی‌های HDR (امتیاز 8.3)

SAMSUNG Q900R از عملکرد عالی HDR GAMING برخوردار است. تاخیر ورودی در حالت HDR بسیار کم است و این باعث می شود تلویزیون بسیار سریع باشد. زمان پاسخگویی سریع، عملکرد خوب و دقیق در اتاق تاریک، طیف گسترده‌ی رنگی و حداکثر روشنایی HDR دست به دست هم می‌دهند تا تلویزیون تجربه‌ی بازی‌های HDR عالی را برای شما به وجود آورد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.7)

تلویزیون Q900R برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر بسیار عالی می‌باشد و بهترین کارایی را از خود نشان خواهد داد. به دلیل ورودی‌های زیاد، تاخیر ورودی کم، زمان پاسخگویی عالی، تلویزیون بسیار سریع و پاسخگو می‌باشد. به لطف فناوری ” ULTRA VIEWING ANGLE” زاویه دید عالی به وجود می‌آید که باعث می‌شود تا از طرفین، تصاویر ثابت و واضح را دریافت کنید به علاوه هنگام نشستن از نزدیک نیز مشکلات یکنواختی در کنار صفحه را تجربه نخواهید کرد. از آنجا که این تلویزیون LED می‌باشد نباید نگران ماندگاری دائمی تصویر در آن باشید و واحد ما نیز هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را نشان نداده است.

وضعیت بازار سامسونگ Q900R

سامسونگ Q900R یک تلویزیون رده بالا است که بهترین لحظات را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این اولین تلویزیون 8K موجود در بازار است و بالاتر از پرچمدارهای 4K سامسونگ یعنی Q90R قرار گرفته است. این تلویزیون نشانگر آغاز دوره‌‌ای جدید از تلویزیون‌های 8K است. رقبای تلویزیون سامسونگ Q900R، تلویزیون سونی Z9G و ال جی SM9975 می‌باشد.

طراحی

استایل (امتیاز 9.5)

سامسونگ Q900R از طراحی بسیار خوبی برخوردار است. بیشتر اعضای این محصول از فلز ساخته شده است به علاوه دارای پایه بسیار مستحکمی است که از آن به خوبی پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون دارای بدنه‌ای با ضخامت کم و نازک می‌باشد و می‌توان آن را با استفاده از یک پایه دیواری استاندارد VESA یا براکت دیواری دیگر بر روی دیوار نصب نمود. هم تلویزیون و هم جعبه ONE CONNECT کمی گرم می‌شوند، اما این نباید مسئله‌ای باشد. کیفیت ساخت کلی این تلویزیون بالا رده سامسونگ عالی است.

استایل

پایه

پایه Q900R بسیار محکم می‌باشد و از تلویزیون به خوبی پشتیبانی می‌کند و مانع از لرزش آن خواهد شد.

نمایش پشتی

پشت تلویزیون از طراحی بسیار ساده‌ای برخوردار است. شکاف بزرگی نظیر M بر روی این بخش قابل ملاحظه است که در هنگام نصب تلویزیون بر روی دیوار می‌توانید از آن استفاده نمایید. سامسونگ به طور جداگانه یک پایه دیواری بدون شکاف را به فروش می رساند که تلویزیون را با دیوار تراز می کند. Q900R از یک جعبه ONE CONNECT استفاده می‌کند که تمام سیگنال‌های لازم (از جمله برق) را از طریق یک کابل واحد به تلویزیون ارسال می‌کند. در پشت تلویزیون شیارهایی وجود دارند که به عنوان مدیریت کابل عمل می‌کنند و کابل ONE CONNECT را از طریق پایه‌ها یا در مرکز تلویزیون هدایت می‌کنند.

فریم اطراف نمایشگر

فریم‌های اطراف نمایشگر از جنس فلز است و بسیار نازک می‌باشد که این مانع از حواس پرتی هنگام تماشای تلویزیون می‌شود.

فریم اطراف نمایشگر سامسونگ Q900R

ضخامت

بسیار نازک است و در هنگام نصب بر روی دیوار فاصله‌ی کمی را با آن خواهد داشت.

ضخامت تلویزیون QLED Q900R

کیفیت ساخت (امتیاز 9)

کیفیت ساخت تلویزیون Q900R بسیار عالی می‌باشد. این محصول بسیار شبیه به تلویزیون Q9FN و Q9F است. در مکانی که صفحه‌ی پشتی با حاشیه‌های جانبی روبه‌ رو می‌شود انعطاف پذیری زیادی وجود دارد که باید گفت این بخش در این تلویزیون‌ها شبیه به هم نیست اما شما نباید هیچ مشکلی را با تلویزیون داشته باشید.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 7.4)

نسبت کنتراست بومی Q900R مناسب است و کم بودن تاریکی موضعی به این موضوع کمک می‌کند. نسبت کنتراست بومی به مراتب کمتر از اکثر تلویزیون‌های دارای پنل VA است. به دلیل وجود فناوری “ULTRA VIEWS ANGLE” در این تلویزیون نسبت کنتراست بهبود پیدا می‌کند و این دقیقا شبیه به همان چیزی است که SONY Z9F و فناوری X-WIDE ANGLE مشاهده نمودیم.

متاسفانه کمبود تاریکی موضعی تلویزیون را نمی‌توان به طور کامل با استفاده منوی عادی تنظیمات غیر فعال کرد. برای اندازه گیری نسبت کنتراست بومی، ما مجبور شدیم PC MODE DIMMING را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم ، و سپس PC MODE و GAME MODE را همزمان فعال کنیم.

تاریکی موضعی (LOCAL DIMMING) (امتیاز 8)

تاریکی موضعی در تلویزیون Q900R بسیار خوب است و بهتر از Q9FN پشتیبانی می‌کند. الگوریتم تاریکی موضعی امکان درز نور کمی را فراهم می‌کند که این بسیار عالی است.

درز نور معکوس (که ما این را در گذشته در تلویزیون‌های VIZIO دیده‌ایم) جایی که تلویزیون در تلاش برای کاهش درز نور در مناطق تاریک، لبه‌های مناطق روشن را کم رنگ می‌کند که این باعث می‌شود تا در آخر با یک تصویر با کیفیت بالا مواجه شوند.

تلویزیون ناحیه‌های کوچک بسیار روشن را تیره می‌کند (حتی بیشتر از Q9FN). جزئیات، نظیر ستاره‌ها را به خوبی نشان می‌دهد اما این کار را به خوبی Q9FN انجام نمی‌دهد ولی نسبت به تلویزیون سونی Z9F عملکرد ضیعفی را در این بخش دارد.

وقتی از کنار به تلویزیون نگاه می‌کنید، زاویه دید خوب سطح سیاه از بدتر شدن درز نور جلوگیری می‌کند.

متاسفانه مانند دیگر تلویزیون‌های سامسونگ نمی‌توانید تاریکی موضعی تلویزیون را کاملا غیرفعال کنید. حتی اگر روی ” LOW ” تنظیم شود، می‌تواند باعث حواس پرتی شود. این قضیه در تماشای فلیم‌هایی با زیرنویس شما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

حالت بازی GAME MODE از الگورتیم تاریکی موضعی کمی متفاوت استفاده می‌کند که به همان سرعت به تغییرات صحنه واکنش نشان نمی‌دهد و طولانی‌تر می‌شود. این قضیه می‌تواند در بسیاری موارد درز نور ایجاد کند. ما مطمئن نیستیم که چرا اینگونه است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.9)

بروزرسانی 08/08/2019: ما SDR REAL SCENE PEAK BRIGHTNESS را دوباره آزمایش کردیم و کمی افزایش یافت. اندازه گیری‌ها و نمرات ما به روز شده است.

بروزرسانی 09.08.2019: ما Q900R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کردیم و حداکثر روشنایی SDR کمی افزایش یافته است. ما اندازه گیری‌ها و امتیازات خود را به روز کرده‌ایم، به استثنای میزان حداکثر روشنایی صحنه واقعی، که هنوز به روز نشده است.

سامسونگ Q900R دارای درخشش حداکثر SDR است فقط کمی کم‌تر از QLED های سال گذشته سامسونگ می‌باشد. همانطور که پنجره‌های 2٪ ، 10٪ و 25٪ ما نشان می دهند هایلایت‌های کوچک در صحنه‌های تاریک بسیار روشن هستند. از آنجا که میزان روشنایی بسته به صحنه متفاوت است، این ممکن است برای بعضی از افراد آزار دهنده باشد. عملکرد تلویزیون در اتاق‌های روشن فوق‌العاده می‌باشد و به خوبی می‌تواند با تابش خیره کننده مواجه شود و هر محتوا را با تمام جزئیات ریز و دقیق در اختیار شما قرار دهد.

ما اندازه‌گیری‌های خود را پس از حالت کالیبراسیون با حالت تصویر تنظیم شده روی ” MOVIE ” تنظیم تاریکی موضعی روی ” High ” و تنظیم خودکار حرکت روی ” OFF ” انجام دادیم.

به تنظیماتی که میزان روشنایی نور پس زمینه را کنترل می‌کند، Backlight گفته می‌شود.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 8.6)

بروزرسانی 08/08/2019: ما HDR REAL SCENE PEAK BRIGHTNESS را دوباره آزمایش کردیم و به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اندازه گیری‌ها و نمرات ما به روز شده است.

بروزرسانی 08/02/2019: ما Q900R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کردیم و حداکثر روشنایی HDR کمی افزایش یافته است. ما اندازه گیری‌ها و نمرات خود را به روز کردیم.

حداکثر روشنایی HDR تلویزیون Q900R بسیار عالی است. تلویزیون می‌تواند بسیار روشن باشد و در هنگام نمایش محتوای HDR تمام جزئیات ریز و دقیق را ارائه می‌دهد.

ما اندازه گیری‌های خود را بدون هیچ گونه کالیبراسیونی انجام دادیم. حالت تصویر روی ” MOVIE ” تاریکی موضعی روی ” High ” و تنظیم خودکار حرکت روی ” OFF ” تنظیم شده است. که تنظیمات پیشنهادی ما نیز می‌باشند. با این حال وقتی تلویزیون در حالت تصویر ” Dynamic” پویا قرار دارد می‌تواند حداکثر به 1940 نیت برسد اما دقت تصویر آن بسیار بد می‌باشد.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 6.9)

یکنواختی رنگ خاکستری مناسب می‌باشد. در تصویر خاکستری 50% چندین نقطه وجود دارد که اثر صفحه کثیف (Dirty screen) در آن‌ها قابل مشاهده است. این ممکن است شما را در هنگام تماشای مناطق بزرگ با رنگ‌ها مشابه مانند یک زمین فوتبال آزار دهد. تصویر خاکستری تیره 5٪ یکنواخت‌تر است و در صحنه‎های تاریک مشکلی ایجاد نمی‌کند.

زاویه دید (امتیاز 7.6)

زاویه دید بسیار خوب است. وقتی از اطراف به تلویزیون نگاه می‌کنید تصویر برای یک زاویه نسبتا بزرگ دقیق باقی می‌ماند. به ویژه سطح سیاهی هرگز خیلی بالا نمی‌رود که این باعث می‌شود تصویر تار نشود و به نحوی ثابت و واضح نمایش داده شود.

این عملکرد معمولا در تلویزیون‌های با پنل IPS مشاهده می‌شود. Q900R از یک پنل VA استفاده می‌کند، اما دارای یک لایه نوری است که سامسونگ آن را ” ULTRA VIEWING ANGLE ” نامیده است. این لایه نوری با هزینه نسبت پایین‌تر از کنتراست، زاویه دید را بسیار بهبود می‌بخشد. به نظر می‌رسد فناوری “ULTRA VIEWS ANGLE” مشابه فناوری “X-WIDE ANGLE” موجود در SONY Z9F کار می‌کند.

متأسفانه، تاریکی موضعی تلویزیون را نمی‌توان با استفاده از منوی تنظیمات معمولی کاملاً غیرفعال کرد. بنابراین برای اندازه‌گیری زاویه دید ما مجبور شدیم PC MODE DIMMING را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس حالت PC و GAME MODE را همزمان فعال کنیم ، که در نهایت به ما امکان اندازه‌گیری تاریکی موضعی نور را داده است.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 7.7)

یکواختی رنگ سیاه و سفید تلویزیون Q900R خوب است. در تصاویر با نوردهی بالا می‌توانید برخی از اثرات درز نور را مشاهده نمایید. اما این در محتوای طبیعی واقعاً قابل توجه نیست مگر اینکه یک صحنه بسیار تاریک را در یک اتاق تاریک تماشا کنید. تاریکی موضعی، یکنواختی رنگ سیاه را در بسیاری از صحنه‌ها به میزان زیادی بهبود می‌بخشد.

متأسفانه، تاریکی موضعی تلویزیون را نمی‌توان با استفاده از منوی تنظیمات معمولی کاملاً غیرفعال کرد. دقیقاً مانند سایر اندازه گیری‌ها، برای اندازه‌گیری یکنواختی سیاه و سفید، ما مجبور شدیم PC MODE DIMMING را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس PC MODE و GAME MODE را همزمان فعال کنیم، که به ما امکان می‌دهد تاریکی موضعی را خاموش کنیم.

یکنواختی رنگ سیاه

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 8.8)

تلویزیون Q900R از بازتاب نور انعکاسی خوبی برخوردار است. حاشیه براق تلویزیون باعث می‌شود تا بیشتر بازتاب‌ها باعث حواس پرتی شما نشوند. با این حال لایه ” ULTRA VIEWING ANGLE ” دارای نقطه ضعف در پخش نور آن می‌باشد و باعث بازتاب رنگین کمان در صفحه می‌شود. این عملکرد شبیه به رفتار X-WIDE ANGLE در سونی Z9F است. این تلویزیون در مقایسه با Q9FN دارای بازتاب مستقیم کمتر است و به همین دلیل عکس‌ها چندان روشن به نظر نمی‌رسند. اطراف چراغ‌ها به دلیل بازتاب‌های غیر مستقیم، روشن‌تر است.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.1)

دقت رنگ پیشفرض Q900R عالی است. حالت تصویری که بهترین نتیجه را به ما می‌دهد حالت تصویر “فیلم” است. WHITE BALANCE DE و COLOR DE بسیار کم است و فقط علاقه‌مندان متوجه عدم دقت می‌شوند. دمای رنگ کمی گرم است و گاما کاملاً هدف را دنبال می‌کند، بنابراین تصویر از روشنایی مناسب برخوردار است.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

تلویزیون Q900R از دقت رنگ بسیار خوبی بعد از کالیبراسیون برخوردار است. WHITE BALANCE DE و COLOR DE به قدری کم هستند که حتی علاقه‌مندان، به یک رنگ سنج برای تشخیص هرگونه عدم دقت باقیمانده نیاز دارند. گاما منحنی را به خوبی ردیابی می کند و دمای رنگ به هدف 6500K نزدیک می‌شود.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p مانند دی‌وی‌دی‌ها به خوبی نمایش داده می‌شوند بدون اینکه مشکل قابل توجهی در آن‌ها وجود داشته باشد.

ورودی 720Op (امتیاز 8.0)

محتوای 720p از روی گیرنده دیجیتال عالی به نظر می‌رسد بدون اینکه مسئله قابل توجهی در آن‌ها وجود داشته باشد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p مانند محتوای بلو-ری یا کنسول‌های بازی قدیمی تقریباً به اندازه محتوای بومی 4K مناسب به نظر می‌رسند.

ورودی 4k (امتیاز 10)

تلویزیون در حال ارتقای کیفیت 4K به 8K است که این باعث به وجود آمدن لرزش‌هایی می‌شود. همچنین موجب پدید آمدن سایر مصنوعات مشابه آنچه در TCL S517 مشاهده کردیم می‌شود. این اثرات در فاصله‌ی معمولی قابل ملاحظه نمی‌باشند ولی از نزدیک می‌توان آن‌ها را مشاهده نمود.

ما به زودی در یک مقاله جداگانه به مقایسه کیفیت 8K در مقابل 4K خواهیم پرداخت.

ورودی 8k (امتیاز 9.5)

این تلویزیون به خوبی می‌تواند محتواهای 8K را به معرض دید شما بگذارد.

پیکسل‌ها

متاسفانه وجود لایه “ULTRA VIEW ANGLE” باعث می‌شود تا پیکسل‌ها به وضوح قابل مشاهده نباشند.

وسعت رنگ (امتیاز 8.2)

Q900R طیف رنگی گسترده‌ای را دارد. اما باید گفت که کمی کم‌تر از بسیاری از تلویزیون‌های QLED 2018 مانند Q9FN و Q8FN و نزدیک به Q6FN می‌باشد. این امکان وجود دارد که لایه نوری “ULTRA VIEWS ANGLE” دامنه رنگ تلویزیون را کاهش دهد.

در HDR هنگامی که جزئیات کوچک را نشان می‌دهد و تاریکی موضعی بر روی “HIGH” تنظیم می‌شود منحنی PQ از هدف خارج می‌شود. اما وقتی منحنی PQ دقیق می‌باشد سایه‌های تمام صفحه نشان داده می‌شود. این بدان معنی است که بیشتر صحنه‌های HDR با روشنایی مناسب نشان داده می‌شوند، اما مناطق کوچک روشن، بسیار روشن خواهد بود.

در صورت کم نور بودن HDR، می‌توانید منحنی PQ را با تنظیم روشنایی روی ‘5’ و بهبود کنتراست روی ‘HIGH’ افزایش دهید. این منحنی PQ را تولید می کند.

این منحنی PQ برای حالت بازی است. اگر سایه‌های تیره را در حالت بازی بیش از حد تاریک یافتید، می‌توانید روشنایی را به “5” افزایش دهید.

به روزرسانی: 1394/04/18: متوجه شدیم که تنظیم گاما روی ‘3’ منحنی PQ را افزایش نمی‌دهد، بنابراین ما آن را از اقدامات پیشنهادی خود برای روشن‌تر کردن HDR حذف کردیم.

حجم رنگ (امتیاز 7.3)

حجم رنگ Q900R مناسب است. این تلویزیون پوشش خوبی از فضای رنگی DCI P3 دارد، به علاوه پوشش وسیع‌تر REC 2020 بسیار خوبی نیز دارد.

این عملکرد به خوبی QLED‌های سال گذشته نیست. این بیشتر نتیجه یک طیف رنگ باریک‌تر در مقایسه با QLED‌های سال گذشته است.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.8)

گرادیان تلویزیون Q900R بسیار خوب است. بعضی از باندهای جزئی تقریباً در همه جا قابل مشاهده است و مناطقی وجود دارد که باند متوسط مانند خاکستری تیره و سبز تیره وجود دارد.

شما می‌توانید با تنظیم DIGITAL CLEAN VIEW بر روی “خودکار” بیشتر باندها را جدا کنید.

متأسفانه، هنگام آزمایش، تاریکی موضعی (که نمی توان آن را غیرفعال کرد) در تست گرادیان ما دخالت می‌کند که این باعث تغییرات در داده‌ها می‌شود و نمره آن را کمی بدتر از آنچه که باید، می‌کند. گرچه کاملا دقیق نیست اما امتیاز آن همچنان در رده بالا قرار دارد. ما Q900R (بالا) را با Q9FN (پایین) مقایسه کردیم و این را تأیید کردیم.

اگر عملکرد گرادیان برای شما مهم است، LG 75SM9970 از این نظر عملکرد بهتری دارد و همچنین یک تلویزیون 8K است.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

در سامسونگ Q900R هیچگونه نگهداری موقت تصویر وجود ندارد. با این حال، این می تواند بین برخی تلویزیون‌های این سری متفاوت باشد.

خطر ماندگاری تصویر دائمی (امتیاز 10)

ما از پنل‌های VA انتظار تجربه حفظ تصویر دائمی را نداریم و این سری از پنل‌ها در آزمایش‌های طولانی مدت ما مصون مانده‌اند.

حرکت-جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.9)

Q900R زمان واکنش بسیار سریعی دارد. اجسام دارای حرکت سریع فقط یک دنباله تاری کوچک دارند و تنها انتقال با بیش از حد قابل توجه انتقال 0-20٪ است که مربوط به سایه‌های بسیار تیره است.

زمان پاسخگویی

عدم سوسو زدن (لرزش تصویر)(امتیاز 9.9)

Q900R از PWM برای کم نور شدن نور پس زمینه استفاده می‌کند. سوسو زدن یا لرزش تصویر همیشه وجود دارد و درخشندگی پایین شدیدتر می‌شود. با این حال، فرکانس سوسو زدن 960 هرتز است و شما به احتمال زیاد آن را مشاهده نخواهید کرد.

این تلویزیون در حالت “فیلم” با غیرفعال کردن Auto Motion Plus مورد آزمایش قرار گرفت. موارد بسیاری وجود دارد که میزان سوسو زدن به 120 هرتز تغییر می‌کند، مانند حالت “فیلم” با تنظیم خودکار حرکت روی “سفارشی” یا “خودکار” ، یا در حالت “استاندارد” و “بازی” وقتی که در سرعت 120 هرتز است.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

تلویزیون Q900R از ویژگی عالی قرار دادن فریم سیاه برای وضوح بهتر تصویر برخوردار است. همانطور که در بخش FLICKER-FREE توضیح داده شده است، فقط تنظیم Auto Motion Plus روی “CUSTOM” لرزش را به 120 هرتز تغییر می‌دهد. اگر نمی‌خواهید حرکت داخلی را انجام دهید، باید “BLUR / Judder Reduction” را غیرفعال کنید. اگر LED Clear Motion را فعال کنید، لرزش تصویر به 60 هرتز تغییر پیدا خواهد کرد.

در حالت “بازی”، فرکانس سوسو زدن همیشه 120 هرتز است و فعال کردن LED Clear Motion در Game Motion Plus باعث تغییر فرکانس سوسو زدن به 60 هرتز می‌شود.

درون یابی حرکتی

تلویزیون قادر است تا 120 فریم در ثانیه محتوا را درون یابی کند. برای فعال کردن درون یابی حرکت باید Auto Motion Plus را روی “Custom” تنظیم کنید.Blur Reduction نوار لغزندهایی است که بر میزان بالای فریم (مثلاً 60 فریم در ثانیه) تأثیر می‌گذارد. Judder Reduction نوار لغزشی است که روی میزان کم فریم ریت (مثلاً 30 فریم در ثانیه) تأثیر می‌گذارد. برای بدست آوردن بهترین نتیجه ممکن باید آن اسلایدرها را مطابق میل خود تنظیم کنید. برای آزمون، ما هر دو را بر روی حداکثر تنظیم کردیم.

در حالت ‘Game’ یک گزینه Game Motion Plus وجود دارد که با این حال به نظر خوب نمی‌رسد اما تاخیر ورودی بسیار کمتری را به آن اضافه می‌کند. می‌توانید اطلاعات بیشتر در مورد آن را در بخش ورودی‌ها بخوانید.

توجه: وقتی Auto Motion Plus فعال است، سوسو زدن تلویزیون به 120 هرتز تغییر می‌کند، همانطور که در بخش Flicker-Free توضیح داده شده است.

پرش تصویر (STUTTER) (امتیاز 6.3)

Q900R به دلیل زمان پاسخگویی بسیار سریع دارای پرش تصویر است. اگر این پرش تصویر شما را آزار می‌دهد، می‌توانید از درون یابی حرکت و ویژگی‌های BFI تلویزیون استفاده کنید.

لرزش 24 پیکسل (امتیاز 10)

این تلویزیون می‌تواند لرزش را در تمام منابع حذف کند. برای حذف لرزش ، Auto Motion Plus را روی “Custom” ، و Blur / Judder Reduction را روی “0/0” قرار دهید (در صورت عدم تمایل به درون یابی حرکت).

تنظیمات حالت فیلم لرزش را از منابع 60I حذف نمی‌کند. در عوض، به نظر می‌رسد که نوعی ترکیب فریم را انجام می‌دهد. ما توصیه می‌کنیم آن را “خاموش” بگذارید مگر اینکه اثر را دوست داشته باشید.

توجه: وقت Auto Motion Plus فعال است، سوسو زدن تلویزیون به 120 هرتز تغییر می‌کند، همانطور که در بخش Flicker-Free توضیح داده شده است.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 8.2)

بروزرسانی 07/27/2020: ما محدوده VRR را دوباره آزمایش کردیم. در 1440P، صفحه نمایش در 115 هرتز دچار گسستگی خواهد شد اما در 120 هرتز فقط به یک مسئله واقعی تبدیل می‌شود.

بروزرسانی 12/17/2019: در راهی که ما برای سازگاری G-SYNC با تلویزیون آزمایش می‌کردیم ، نقص آن کشف شد. ما این ایراد را بر طرف کرده و تلویزیون‌های 2019 سامسونگ و ال جی را دوباره آزمایش کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم که سامسونگ Q900R با درایورهای ADAPTIVE SYNC فعلی NVIDIA به درستی کار نمی‌کند.

بروزرسانی 14/08/2019: ما عمداً این آزمایش را رها کردیم زیرا تلویزیون برای پشتیبانی از HDMI 2.1 تبلیغ می‌شود، اما در حال حاضر هیچ دستگاهی به ما اجازه نمی‌دهد دامنه VRR را برای ورودی 4K @ 120HZ اندازه‌گیری کنیم. همانطور که در بالای این متن مشاهده می‌کنید دامنه 4K VRR برای ورودی 60 هرتز اندازه‌گیری می‌شود، اما این تلویزیون قرار است با HDMI 2.1 عملکرد بهتری داشته باشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این آزمایش را ترک نکنیم. پس از دریافت دستگاهی که می‌تواند این مورد را آزمایش کند، این بخش و متن را به روز می‌کنیم.

بروزرسانی 2014/08/08: مشخص شد که پورت HDMI 4 از طریق HDMI 2.0 از 8K @ 30 HZ @ 4: 2: 0 و 4K @ 120 HZ @ 4: 2: 0 پشتیبانی می‌کند، همانطور که در قسمت رزولوشن‌های پشتیبانی شده توضیح داده شده است. FREESYNC را می‌توان هنگام دریافت تلویزیون 4K @ 120 هرتز فعال کرد، اما با ابزارهای فعلی ما، نمی‌توانیم تأیید کنیم.

تاخیر ورودی (امتیاز 8.7)

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل مجددا آزمایش کرده‌ایم و تأخیر ورودی در صفحه نمایش کمی کاهش یافته است. ما همچنین توانستیم تاخیر ورودی 4K @ 120HZ را آزمایش کنیم. ما اعداد و امتیازات خود را به روز کردیم.

بروزرسانی 04/02/2019: مشخص شد که پورت HDMI 4 از طریق HDMI 2.0 از 8K @ 30 HZ @ 4: 2: 0 و 4K @ 120 HZ @ 4: 2: 0 پشتیبانی می‌کند.

تأخیر ورودی 4K با نرخ تازه سازی متغیر (FreeSync) هنگام استفاده از 120 هرتز کمتر خواهد بود، اما در حال حاضر نمی‌توانیم این را اندازه گیری کنیم. با سرعت 4K @ 60 HZ تأخیر ورودی VRR 17.6 میلی ثانیه است.

تاخیر در ورودی بسیار کم است که این باعث می‌‍شود تا تلویزیون بسیار پاسخگو باشد که برای گیمرها بسیار عالی است. شما باید تلویزیون را روی “حالت بازی” تنظیم کنید تا میزان تاخیر ورودی کم باشد، حتی وقتی در درحالت “PC mode” هستید. chroma 4: 4: 4 به درستی نشان داده می‌شود (این زمانی است که آیکون ورودی روی “PC” تنظیم شده است). اگر می‌خواهید تلویزیون 8K با تاخیر ورودی کمتری داشته باشید ، سامسونگ Q800T QLED را بررسی کنید.

دقیقاً مانند مدل‌های برتر 2018 سامسونگ، Q900R دارای تاخیر ورودی کم با درون یابی حرکت در game motion plus است. وقتی نوار لغزنده Judder Reduction افزایش می‌یابد، تلویزیون تا 60 فریم در ثانیه را درگیر می‌کند و تأخیر ورودی 32.7 میلی ثانیه می‌شود که بالاتر از حالت بدون game motion plus است، اما اگر حالت بازی را فعال نکنید، باز هم کمتر از میزان موجود است. اگر نوار لغزنده Blur Reduction افزایش یابد، درون یابی تلویزیون تا 120 فریم در ثانیه و تاخیر ورودی اندکی افزایش می‌یابد و به 38.8 MS می‌رسد، که هنوز هم یک مقدار خوب است.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 10)

1440P @ 120 HZ حتی در حالت PC نیز از نمونه کروما نامناسب 4: 4: 4 برخوردار است.

این اولین تلویزیونی است که ما آزمایش کرده‌ایم و از 8K پشتیبانی می‌کند. با این حال، ما نمی‌توانیم از هیچ یک از منابع خود سیگنال 8K به تلویزیون ارسال کنیم (NVIDIA GTX 1060 6 GB ، RADEON RX 580 ، پخش کننده BLU-RAY). 8K حتی در لیست رزولوشن‌های پشتیبانی شده ظاهر نشد. ما رزولوشن‌های سفارشی را با استفاده از نرم‌افزار وضوح سفارشی برای 8K @ 30 HZ @ 4: 2: 0 و 8K @ 24 HZ @ 4: 2: 0 ایجاد کردیم اما تلویزیون آن‌ها را قبول نکرد. “Mode Not Supported” نمایش داده می‌شود، همان چیزی است که سامسونگ‌ها اغلب برای وضوح سفارشی نمایش می‌دهند. طبق گفته سامسونگ ، پورت HDMI 1 حداکثر 8K @ 60 هرتز را پشتیبانی می‌کند، اما هیچ یک از منابع ما این موضوع را نشان ندادند. 8K @ 60 HZ به یک منبع HDMI 2.1 نیاز دارد (که ما آن را نداریم)، اما ممکن است پشتیبانی از طریق HDMI 2.0 برای 8K @ 30 HZ یا 24 هرتز امکان پذیر باشد. هنگامی که منبعی داشته باشیم که بتواند 8k ارسال کند، بررسی را به روز خواهیم کرد.

آزمایش ما با پخش پرونده‌های 8K در تلویزیون از طریق USB بی نتیجه بود:

ما توانستیم تصاویر 8K را پخش کنیم، اما هیچ راهی برای تأیید اینکه آن‌ها به صورت واقعی 8K نمایش داده می‌شوند یا اینکه به صورت 4K نمایش داده می‌شوند وجود ندارد. ما تصاویر مشابه را روی Q9FN 4K پخش کردیم و آن‌ها نیز به خوبی نمایش داده شدند (اگرچه به دلیل تراکم پیکسلی پایین صفحه، از نزدیک بدتر به نظر می‌رسیدند).

ما یک تصویر 8K با یک شبکه کوچک 1PX در مرکز ایجاد کردیم، اما 65Q900R شبکه 1PX را به عنوان خاکستری ثابت نشان داد.

ما قادر به پخش فیلم‌های 8K در Q900R بودیم که نمی‌توانستند روی Q9FN پخش شوند، اما این ممکن است به دلیل پشتیبانی بهتر codec در سیستم عامل 2019 سامسونگ باشد.

متأسفانه، برنامه YouTube سامسونگ هنوز نمی‌تواند ویدیوهای 8K YouTube را پخش کند.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4
USB: 3
خروجی صوتی دیجیتال نوری: 1
تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1
اترنت: 1

همه ورودی‌های تلویزیون Q900R

مشخصات ورودی

HDR10: دارد
HDR10+: دارد
HLG: دارد
پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4 )
HDMI 2.1: (HDMI 4)
CEC: دارد
HDCP 2.2: دارد (HDMI 1,2,3,4)
متغیر صوتی آنالوگ متغیر: دارد
پشتیبانی WI-FI: دارد (2.4 GHZ, 5 GHZ)

گذرگاه صوتی

تلویزیون از DTS پشتیبانی نمی‌کند. همچنین پشتیبانی از EARC وجود ندارد، بنابراین Dolby Atmos از طریق DOLBY TRUEHD پشتیبانی نمی‌شود.

تنظیمات Dolby Atmos Input وجود دارد، بنابراین احتمالاً 65Q900R از طریق Dolby Digital Plus مانند Netflix از گذرگاه ATMOS زیان آور پشتیبانی می‌کند.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.4)

پاسخ فرکانسی تلویزیون Q900R متوسط است. گسترش فرکانس پایین (LFE) در 113 هرتز می‌باشد که ضعیف است و این باعث ایجاد یک باس عمیق بدون سر و صدا و هیچ نویزی می‌شود. با این حال، پاسخ بالاتر از LFE تلویزیون بسیار متعادل است و صدای واضحی دارد. همچنین صدای این تلویزیون برای اکثر موارد استفاده می‌تواند به اندازه کافی بلند باشد.

ما تلویزیون را با ویژگی تصحیح اتاق سامسونگ به نام “Adaptive Sound'” فعال کرده‌ایم. با این حال، ویژگی‌های “‘Adaptive Volume” و “Auto Volume” را غیرفعال کردیم، زیرا “Auto Volume” حداکثر میزان صدا را به شدت محدود می‌کند، که از طرف دیگر، مصنوعات فشرده سازی تحت بارهای سنگین را کاهش می‌دهد.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 7.5)

تلویزیون Q900R عملکرد اعوجاج خوبی دارد. میزان کلی اعوجاج هارمونیک در 80DB SPL زیاد نیست و صدا نسبتاً خالص است. همچنین، در حداکثر حجم THD در مقایسه با 80DB SPL افزایش زیادی وجود ندارد، که خوب است.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8)

سامسونگ Q900R آخرین نسخه رابط هوشمند Samsung Tizen را اجرا می‌کند که استفاده از آن بسیار آسان و راحت است.

متوجه یک اشکال کوچک شدیم: گاهی اوقات هنگام تغییر نماد ورودی‌، لبه‌های صفحه به دلیل بزرگ بودن قطع‌ می‌شوند. فقط با رفتن به تنظیمات اندازه تصویر حل می‌شود، حتی اگر چیزی را تغییر ندهید.

رابط کاربری

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

اگرچه در هنگام آزمایش هیچ تبلیغی مشاهده نکردیم، اما می دانیم که ظاهر تبلیغات اغلب متناقض است.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

رابط هوشمند چندین برنامه از پیش نصب شده دارد و فروشگاه برنامه سامسونگ از بسیاری موارد دیگر مطمئنا با نیازهای شما مطابقت دارد. برنامه ها با 65Q900R به خوبی اجرا می‌شوند، اگرچه همیشه خیلی روان نیستند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموت کنترلی که در Q900R وجود دارد بسیار شبیه به ریموتی است که همراه سایر QLED‌های برتر سامسونگ است. کنترل از راه دور به خوبی با Bixby ادغام شده و به شما امکان می‌دهد برخی از تنظیمات تلویزیون مانند تغییر نور پس زمینه را با صدای خود کنترل کنید. همچنین می‌توانید از تلویزیون بخواهید به سؤالات اساسی مانند وضعیت هوا پاسخ دهد و حتی می‌توانید با صدای خود برنامه‌ها را راه اندازی کنید. متأسفانه، شما نمی‌توانید در برنامه‌ها با استفاده از صدای خود جستجو کنید ، بنابراین دستوراتی مانند “Search Netflix for Marco Polo” کار نمی‌کنند. ویژگی OneRemote سامسونگ به ریموت اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های دیگر را کنترل کند، حتی اگر آن‌ها از HDMI CEC پشتیبانی نکنند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

کنترل‌های تلویزیون در زیر، نزدیک به پایه سمت راست قرار دارند. به شما امکان می‌دهند کانال‌ها و میزان صدا را تغییر دهید و می‌توانید لیست ورودی، تنظیمات یا حتی منوی اصلی را باز کنید. کنترل‌ها به عنوان D-PAD برای پیمایش رابط بدون ریموت عمل می‌کنند و از آنجا که می‌توانید منوی خانه را باز کنید‌، می‌توانید همه کارها را انجام دهید.

اگر می‌خواهید منوی HOME را راه اندازی کنید، دکمه مرکز را فشار داده و نگه دارید. برای بستن منوی صفحه اصلی‌، همین کار را انجام دهید. دکمه مرکزی را فشار دهید و نگه دارید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون Q900R

محتوای درون جعبه

  • کتابچه راهنمای
  • باتری‌ها
  • کنترل از راه دور
  • Wall Mount Spacers
  • راهنمای کابل (بست آبی) برای کمک به کابل One Connect

نمایش داده نشده:

  • جعبه Connect Box
  • کابل برق برای اتصال به One Connect
  • کابل One Connect

متفرقه

  • مصرف برق: 139 وات
  • مصرف برق (حداکثر): 370 وات
  • سیستم عامل: 1060

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما نسخه 65 اینچ Q900R را آزمایش کردیم. در بیشتر موارد، انتظار داریم بررسی ما برای نسخه Q900R، نسخه 75Q900R و نسخه 82Q900R معتبر باشد.

سه مدل Q900R وجود دارد: Q900RA ، Q900RB و Q950. تلویزیون Q900RA مدل 2018 است و درگاه HDMI 2.1 را شامل نمی‌شود، این مدل دارای یک ریموت نقره‌ای (دقیقاً مانند Q9FN) است و فقط در سایز 85 اینچ در ایالات متحده در دسترس بود. از ابتدای سال 2019 با Q900RB در ایالات متحده و Q950 در اروپا جایگزین شد. این مدل‌ها دارای ریموت سیاه ، یک درگاه HDMI 2.1 و یک پنل جدید با پشتیبانی از فناوری “زاویه دید فوق‌العاده” هستند.

اگر کسی با نوع مختلفی از پنل‌ها روبرو شد یا اگر سامسونگ Q900R آن‌ها با بررسی ما مطابقت ندارد، به ما اطلاع دهید و ما بررسی را به روز خواهیم کرد.

بروزرسانی 29/07/2019: سامسونگ نسخه 55 اینچی Q900R را منتشر کرده است. 65Q900R که ما آزمایش کردیم در فوریه 2019 تولید شده است

Q900R در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سامسونگ Q900R یک تلویزیون عالی است. این اولین تلویزیون 8K است که ما آزمایش کردیم و دارای تاریکی موضعی کم و زاویه دید گسترده است.

Q900R در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ: ویزیو سری P کوانتوم (PQ65-F1)، پایین چپ: سامسونگ Q8FN، وسط Q900R، بالا راست: سونی Z9F ، پایین راست: سامسونگ Q9FN

سامسونگ Q800T QLED

سامسونگ Q900R کمی بهتر از سامسونگ Q800T است. این دو تلویزیون بسیار شبیه به هم عمل می‌کنند اما Q900R کمی روشن‌تر می‌شود، انعکاس‌ها را کمی بهتر انجام می‌دهد، یکنواختی را بهبود می‌بخشد، دقت رنگی بسیار بهتری به صورت پیشفرض دارد و زمان پاسخ خیلی سریع‌تری دارد. Q800T دارای تاخیر ورودی کمتری است و پرش مطالب در این تلویزیون کمتر است.

ال جی C9 OLED

سامسونگ Q900R و ال‌جی C9 OLED دو نوع متفاوت از تلویزیون هستند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. ال جی به دلیل مشکی بودن صفحه نمایش OLED از عملکرد اتاق تاریک بهتری برخوردار است. LG C9 همچنین زاویه دید وسیع‌تری دارد که اگر اتاق بزرگی داشته باشید بسیار مناسب است. از طرف دیگر، سامسونگ دارای وضوح 8K است، می‌تواند به طور قابل توجهی روشن‌تر شود (که برای یک اتاق روشن بسیار مناسب است) و خطر ماندگاری تصویر دائمی را ندارد.

سامسونگ Q9FN QLED 2018

سامسونگ Q9FN عملکرد کلی مشابه سامسونگ Q900R دارد. Q9FN از بازتاب بهتری برخوردار است که در صورت استفاده از تلویزیون در اتاقی با منابع نوری زیاد بسیار عالی است. همچنین این نسبت کنتراست بومی بالاتری دارد که به شما امکان می‌دهد سیاهی‌های عمیق را در یک اتاق تاریک نمایش دهد، که برای فیلم‌ها و HDR بسیار مناسب است. از طرف دیگر، سامسونگ Q900R دارای صفحه نمایش 8K و لایه “ULTRA VIEWS ANGLE” است که زاویه دید وسیع‌تری به آن می‌دهد. همچنین Q900R به دلیل زمان پاسخ سریع‌تر، دارای یک تصویر واضح‌تر است و می‌تواند لرزش را از هر منبعی خارج کند.

سامسونگ Q90R QLED

سامسونگ Q90R کمی بهتر از تلویزیون Q900R است. Q90R می‌تواند بازتاب بهتری در یک اتاق روشن داشته باشد و از نسبت کنتراست بومی بالاتری برخوردار باشد که به آن اجازه می‌دهد تا در اتاق تاریک مشکی‌های عمیق‌تری نمایش دهد. از طرف دیگر، سامسونگ Q900R زاویه دید کمی گسترده‌تری دارد و از وضوح تصویر 8K پشتیبانی می‌کند.

ویژگی تلویزیون Q900R تلویزیون Q800T تلویزیون C9 تلویزیون Q90R
طراحی 9.3 9.0 9.3 9.5
کیفیت تصویر 8.2 8.0 8.6 8.6
زمان پاسخگویی 8.9 7.9 9.8 8.5
ورودی‌ها 8.9 9.3 9.0 8.8
کیفیت صدا 6.7 6.1 7.1 6.9
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.2 8.1
نمایش فیلم 7.9 7.8 9.3 8.4
برنامه‌های تلویزیون 8.4 8.2 8.3 8.5
محتوای ورزشی 8.4 8.0 8.6 8.5
بازی‌های ویدیویی 8.6 8.5 9.0 8.7
فیلم‌های HDR 7.9 7.8 8.8 8.4
بازی‌های HDR 8.3 8.3 8.7 8.6
مانیتور PC 8.7 8.6 8.7 8.6

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *